مهدوی زادگان
بازسازی انقلابی قصدِ جمعی
✍ جعفرعلیاننژادی
🔺برای دومین سال پیاپی است که مقاممعظمرهبری بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. این تذکر دوباره، چند روزی است که نگارنده را به تامل و تفکر واداشته است.
🔺بعد از خواندن چندینباره بیانات رهبری در جلسه اخیر ایشان با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، به این نتیجه رسیدم که شاید پرسش یا مساله اساسی ما معطوف به این جمله مهم باشد: «منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرمافزاری است که افراد جامعه براساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل میکنند.»
🔺به نظر میرسد میتوان با تأمل روی این جمله، نقطه تمرکز بازسازی انقلابی را شناسایی کرد و احیانا در روالهای فعلا موجود، بازاندیشی کرد.
🔺فرضیه نگارنده آن است که بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، منوط به بازیابی قصد جمعی مردم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. بازیابی قصد جمعی به معنای یافتن چیزی که اکنون وجود ندارد نیست، بلکه در وهله اول به معنای ملتفت کردن توجهات عمومی به واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی پس از انقلاب و در مرحله بعد، همراستا شدن قصد جمعی با چنین واقعیتهایی است.
🔺 با چنین توصیفی است که از نظر نگارنده بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی به معنای بازسازی انقلابی قصد جمعی است.
🔺 بازیابی قصد جمعی آنچنان پراهمیت است که حتی گلایه رهبری به اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، متوجه هویت جمعی این شورا بود. اینکه چرا با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، هویت جمعی آن به تناسب اعضا بروز و ظهور لازم را ندارد.
🔺نگارنده در این خصوص، امروز ۲۳آذرماه، یادداشتی بلند را در اختیار روزنامه فرهیختگان قرار داد. در این یادداشت بطور تفصیلی منظور خود را از احیای قصد جمعی بهعنوان شاخص اصلی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی ارائه کردهام.
http://fdn.ir/76335
آدرس کانال:
@jafaraliyan
🔰 طبیعت سیاست استعماری
داود مهدوی زادگان
✔️ این روزها، آشکارا شاهد حمایت برخی دولت های اروپایی به همراه دولت آمریکا از آشوب های خیابانی هستیم. همزمان با آن، از همین کشورها خبر می رسد که حرکت های اعتراضی مردم آنجا از سوی دولت به شدت سرکوب می شوند. چنانکه در آلمان طی عملیات گسترده و خشن، عده ای از شهروندان مخالف با حاکمیت دستگیر می شوند. در کانادا برای مجازات معترضان جریمه های سنگینی وضع شده است. ماموران انتظامی در آمریکا در همان صحنه اعتراض، حکم اعدام را صادر می کنند و فرد معترض را به رگبار گلوله می بندند. نخست وزیر انگلیس صریحاً از برخورد خشن نیروی های انتظامی با معترضان حمایت می کند. این امر در نظر بسیاری از تحلیل گران و افکار عمومی به رفتار دو گانه یا سیاست یک بام و دو هوای غرب تفسیر شده است. اما آیا چنین تفسیری از رفتار غرب، تحلیل دقیق و رسایی است؟
✔️ به نظر میرسد هر گونه تحلیل و تفسیر از رفتارهای سیاسی دولت های غربی که هر یک آنها مصداقی از دولت مدرن هستند، خارج از دیدگاه و سیاست استعماری چندان دقیق و رسا نیست. بیرون از چارچوب نظری سیاست استعماری، طبیعی و عادی انگاشتن دو گانگی و تناقض در رفتار سیاسی دولت های مدرن غربی را توضیح نمی دهد. چنانکه پروپاگاندای رسانه ای غرب هم تلاش جدی در کتمان این واقعیت ندارد. چون توصیف دوگانگی و تناقض در چارچوب نظریه استعمار طرح نمی شود.
✔️ بی تفاوتی و بعضاً همسویی و همدلی برخی از شهروندان و روشنفکران کشورهای پیرامونی با رفتار دو گانه دولت های غربی هم عمدتاً به دلیل عدم درک و التفات آنان به نظریه استعمار است. در غیر این صورت، چرا باید برخی از روشنفکران همزمانی که در برخورد با دولت های متبوع خود داعیه آزادی و استقلال و برابری خواهی دارند، با سیاست دو گانه و متناقض دولت های مدرن غربی کنار می آیند؟!
✔️ توماس هابز انگلیسی در تبیین فلسفه سیاسی دولت مدرن یا همان لویاتان، بر اصل " آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری مپسند"، تاکید زیادی کرده است ( ر. ک: لویاتان ). لکن هابز، کاربست این اصل مترقی و انسانی در حوزه بین المللی را مسکوت گذاشته است. مقصود هابز از دیگری، اتباع دیگر دولت ها نیست. بلکه مقصود همه دیگری هایی است که با او در تکوین لویاتان انگلیسی شریک هستند. برای مثال، اتباع ایرانی که شهروند انگلیسی نیستند تا سهمی در تکوین دولت مدرن انگلیسی داشته باشند. به عبارتی، اگر دیگری ها را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم، مقصود هابز دیگری خودی یا همان شهروندان لویاتان است و نه شهروندانی که اتباع لویاتان نیستند.
✔️ بدین ترتیب، اصل آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری مپسند، محدود به شهروندان لویاتان است و مبنایی برای سیاست خارجی دولت مدرن در تعامل با نظام بین الملل نیست. اینچنین نیست که اگر لویاتان براندازی و نا امنی و اغتشاش را برای خود نمی پسندد برای اتباع دیگر جوامع سیاسی هم نپسندد. بلکه طبیعت لویاتان در تعامل با جامعه جهانی مبتنی بر سیاست استعماری است؛ یعنی هر آنچه را که برای خود نمی پسندد برای اتباع دیگری در نظام بین الملل می پسندد. چنانکه دولت های آمریکا و انگلیس، خواهان آشوب و اغتشاش و نا امنی و هرج و مرج برای دیگری مثل ایران است.
✔️ بر پایه سیاست استعماری، رفتارهای دوگانه و متناقض امر طبیعی است. لذا اگر چه دوگانگی و تناقض در رفتار سیاسی توجیه پذیر نیست؛ اما باید نقد بنیادین دولت مدرن معطوف به سیاست استعماری و سرچشمه های آن باشد.
24 آذر 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 چرا جرم را محکوم نمی کنند؟
اعدام، مجازات قهری قتل و ایجاد نا امنی عمومی است. بنابر این، چرا به جای سرزنش یا درخواست لغو مجازات جرم، مانع وقوع جرم و سرزنش آن نمی شویم؟ چرا حاضر نیستیم از باب پیش گیری، جرم را محکوم کنیم تا بعد مجبور به درخواست کوتاه آمدن از مجازات مجرم نشویم. تلخ تر اینکه حتی حین درخواست #اعدام_نکنید، حاضر نیستند جرم واقع شده را محکوم کنند! در حالی که همه موظف به جلوگیری از وقوع یا تکرار جرم هستیم. این همه نخوت و تکبر از کجا ناشی می شود؟ آیا نباید در صداقت و شفقت این دسته از افراد که حاضر نیستند جرم را محکوم کنند، تردید کنیم؟
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰عامل گفتار خودت باش!
داود مهدوی زادگان
🔺 برای پاسخ دادن به نویسندگان و وعاظ توجیه گر آشوب های خیابانی هیچ نیازی به تدارک صغرا و کبرا نیست بلکه یاد آوری گفتار خودشان در همین سه ماه گذشته کافی است. حتما بخاطر دارید که اینان به دنبال مرگ طبیعی مهسا امینی در همان ساعات اولیه در صدور بیانیه های تندروانه و افراطی از یکدیگر سبقت می گرفتند تا متهم به کم کاری نشوند. بطوری که یکی از دلایل تشدید و تطویل خشونت خیابانی، همین بیانیه های افراطی بود. اگر آن تعجیل و افراط در صدور بیانیه علیه نیروی انتظامی نبود و می گذاشتند دستگاه قضایی در نهایت آرامش، امر دادرسی پرونده را انجام دهند، ای بسا که جرم و مجازات اعدامی پیش نمی آمد و ای بسا که اینان هم درخواست عدم اعدام نمی کردند.
🔺 اما بنگرید که چگونه اکنون به دنبال اعمال مجازات های قانونی اغتشاشگران توسط دستگاه قضایی، همانها که بطور افراطی نیروی انتظامی را محکوم کردند و غیر مسئولانه علیه این نیرو حکم صادر کردند، همان ها قوه قضائیه را به خویشتن داری و دقت در صدور حکم، دوری از فضا سازی های غیر کارشناسانه و غیر مسئولانه، احتیاط در دماء سفارش می کنند. دو نمونه از این گونه توصیه ها را در اینجا یادآور می شویم تا خواننده با بصیرت بتواند بهتر قضاوت کند.
✔️ نمونه اول:
باعث تاسف است که در این ایام افرادی از ذوی المناصب بدون هیچگونه آشنایی با الفبای قضاوت و آگاهی از صعوبت امر نسبت به دستگاه قضایی تعیین تکلیف میکنند، و به آنان امر و نهی می نمایند یکی تسریع می خواهد و دیگری تغلیظ می طلبد! ولی اطمینان دارم که اینگونه فضا سازیهای غیرکارشناسانه و غیر مسؤلانه هرگز تاثیری در قضات شریف و خردمند و شجاع و با تقوا نخواهد داشت و موجب بی احتیاطی و خدای ناکرده تساهل در اعراض و نفوس نمی گردد.
رعایت دقیق آیین دادرسی کیفری که یکی از زیباترین ره اورد های تمدن و خرد بشری است و توجه همه جانبه نسبت به رعایت حقوق متهم و درکنار همه این اصول توجه به اصل انسانی - اسلامی احتیاط در دماء مورد استدعا از شما بزرگواران صاحب مناصب بالای قضایی بخصوص منصب نظارت می باشد.
ان ربک لبالمرصاد (فجر/۱۴) والسلام
✔️ نمونه دوم:
اولا: بر فرض که این شخص چاقو کشیده باشد و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او از روی خشم و عصبانیت یا درگیری با ماموران مسلح بوده نه برای اخافه، این خود شبهه ای است که مانع حکم مجازات محاربه خواهد شد
🔺 بنگرید که چگونه فقه دان و حقوق دان های حامی اغتشاشگران، از سویی مأمور انتظامی بی گناه را بی هیچ تأمل و بررسی، مجرم معرفی می کنند و از سوی دیگر چاقو کشی اغتشاشگر را فاقد قصد و غرض ارعاب و ترساندن مردم می داند!!
آری، " ان ربک لبالمرصاد"؛ خدا در کمین است که چه کسانی عامل به گفتار نیک شان نیستند:" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ " ( الصف : 2 )
👇👇👇
@mahdavizadegan
طبیعت سیاست استعماری
https://www.farsnews.ir/news/14010926000394/%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C
بدین ترتیب، اصل آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری مپسند، محدود به شهروندان لویاتان است و مبنایی برای سیاست خارجی دولت مدرن در تعامل با نظام بین الملل نیست. اینچنین نیست که اگر لویاتان براندازی و نا امنی و اغتشاش را برای خود نمی پسندد برای اتباع دیگر جوامع سیاسی هم نپسندد. بلکه طبیعت لویاتان در تعامل با جامعه جهانی مبتنی بر سیاست استعماری است؛ یعنی هر آنچه را که برای خود نمی پسندد برای اتباع دیگری در نظام بین الملل می پسندد. چنانکه دولت های آمریکا و انگلیس، خواهان آشوب و اغتشاش و نا امنی و هرج و مرج برای دیگری مثل ایران است.
✔️ بر پایه سیاست استعماری، رفتارهای دوگانه و متناقض امر طبیعی است. لذا اگر چه دوگانگی و تناقض در رفتار سیاسی توجیه پذیر نیست؛ اما باید نقد بنیادین دولت مدرن معطوف به سیاست استعماری و سرچشمه های آن باشد.
💥تحلیل یک کاربر عراقی ازوقایع اخیر ایران
فهرست مطالبات معترضان ایرانی
🔻 يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲ مقالهای در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده است که به مطالبات اغتشاشگران در ایران می پردازد؛ در این مقاله تاکید شده است که مسائل اقتصادی و یا اجتماعی و یا علمی در فهرست مطالبات اغتشاشگران دیده نمی شود بلکه آنها به تاسی از فرهنگ غرب فقط خواهان کشف حجاب هستند.
متن کامل مقاله به شرح زیر است:
معترضان هیچ بیانیه ای و یا شعاری مبنی بر بهبود خدمات عمومی از قبیل برق و گاز مطرح نکرده اند؛ زیرا تمام این موارد در کشور با قیمت پایین و با تکنولوژی های بالا فراهم و در دسترس ایرانیهاست. شهرها از نعمت لوله کشی گاز بهره مند هستند و برق هم به ندرت قطع می شود.
در فهرست مطالبات اغتشاشگران، خواسته ای در خصوص آموزش و یا درمان مشاهده نمی شود؛ زیرا انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و درمان انقلاب بپا کرده است آموزش به صورت رایگان برای عموم ملت ایران فراهم است و ایرانی ها ۹۵ درصد از نیازهای دارویی خود را تامین می کنند و بیمارستان های ایران همه ساله از هزاران نفر از بیماران از کشورهای همسایه استقبال می کند.
همچنین درخواستی در خصوص سنگفرش کردن جاده ها، احداث شبکه مترو و قطار و فرودگاه های داخلی دیده نمی شود؛ زیرا شبکه حمل و نقل در ایران از حیث وسعت و نیز از لحاظ زیبایی کم نظیر است علاوه بر آن در این کشور ۷۰ فرودگاه داخلی وجود دارد. همچنین کسی از معترضان خواستار توسعه فضای سبز نیست؛ زیرا بسیاری از شهرهای ایران به گونه ای است که بیننده گمان می کند که وارد یک جنگل سرسبز شده است.
در فهرست مطالبات معترضان حتی درخواستی مبنی بر نوسازی قوانین کار دیده نمی شود زیرا قوانین کار در ایران از بسیاری از نظامهای سرمایه داری جهان پیشرفته تر است و از کارگران حمایت می شود.
تقاضایی از وزارت مسکن از سوی معترضان دیده نشده است؛ زیرا آنچه که ایران در خصوص مسکن به جوانان ارائه می دهد؛ آرزوی صدها میلیون جوان در کشورهای متعدد است.
در فهرست مطالبات ایرانیان درخواستی درخصوص آزادی های فکری و سیاسی مشاهده نشده است مطبوعات ایران آزادانه می نویسند و انتقاد می کنند. همچنین کسی خواهان توسعه و ارتقای صنعت و پژوهش های علمی نیست زیرا ایران در این خصوص معجزه آفریده است. آنچه که در بازار می بینی، اغلب ساخت داخل است، حتی پروژه های عظیم و ایستگاه های استخراج نفت و دوب فلزات و ساخت خودرو به دست متخصصان ایرانی صورت میگیرد. همه شرکت های بزرگ در ایران ملی هستند و تمام طرح ها و پروژه های خود را با سازوکار ها و ابزارها و نیروهای داخلی به اجرا درمی آورند.
همچنین خواسته ای مربوط به موسیقی و سینما و شعر و نقاشی و ورزش ندیدم؛ زیرا ایران در بسیاری از هنرها در آسیا سرآمد و پیشتاز است.
آنچه که در فهرست مطالبات اغتشاشاگران دیده می شود آن است که این "نظام دیکتاتور اجازه بوسیدن در انظار عمومی و خلع حجاب و نوشیدن مشروبات الکلی و فسق و فجور را نمی دهد". شبکه های اجتماعی ایرانی را دنبال کنید تا به صحت سخنانم پی ببرید.
🆘 @Roshangari_ir
🆘 rubika.ir/Roshangari_ir
وحدت حوزه و دانشگاه، راه برون رفت از انحطاط است.
یادداشتی از دکتر داود مهدویزادگان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه
samt.ac.ir/fa/news/482
مهدوی زادگان
وحدت حوزه و دانشگاه، راه برون رفت از انحطاط است. یادداشتی از دکتر داود مهدویزادگان به مناسبت روز و
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه، راه برون رفت از انحطاط است
یکی از افتخارات ملت ایران آن است که دو مرجع علمی بزرگ را در راه پیشرفت و ترقی با خود همراه دارد. حوزه و دانشگاه، دو نهاد علمی است که همواره دغدغه اعتلا و عمران مردم ایران زمین را داشته و دارد. حوزه علمیه که در تولید و بسط دانش و معرفت اسلامی تاریخ کهنی دارد، بویژه در هدایت سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر نقش بسزایی داشته است. چنانکه دانشگاه نیز با انگیزه های قوی آبادی و عمران در تاریخ معاصر تاثیر گذار بوده است. مع الوصف، در یک صد و پنجاه ساله اخیر، دست های آشکار و پنهانی تلاش کرده اند تا ملت ایران از مواهب و فوائد این دو بازوی قوی علمی بهره مند نشوند.
چنانکه می دانید به دنبال سیر قهقرایی ایران زمین، موجی از نظریه پردازی های انحطاط در میان اندیشمندان شکل گرفت. نظریه انحطاط غرب باور و غربزده بر این اندیشه استوار بود که برای عبور از انحطاط و ورود مترقیانه به دنیای جدید چاره ای از جایگزینی دانشگاه و به حاشیه رفتن مرجعیت حوزه نیست. بطوری که دولت برآمده از نهضت مشروطه همین اندیشه را پارادایم برنامه توسعه خود قرار داد و برنامه ترقی خواهی خود را در حکمرانی استبدادی/ دیکتاتوری پهلوی پیش گرفت. بدین ترتیب، نظریه انحطاط مشروطه خواهی عملاً مردم را از یکی از دو بازوی قوی علمی خود محروم کرد. لکن این پارادایم نتوانست ملت ایران را در مسیر توسعه و ترقی پایدار قرار دهد و بیشتر در ورطه انحطاط غوطه ور تر شد. چرا که دانشگاه قادر به پر کردن خلأ کارکردهای سیاسی و اجتماعی حوزوی مورد نیاز مردم نبود. بلکه حتی دانشگاه برای حفظ اصالت خود و در امان ماندن از مطامع نا مشروع استبداد و دیکتاتوری به چنین کارکردهای حوزوی نیاز دارد.
اما در مقابل نظریه سکولاریستی انحطاط که راه ترقی را در به محاق رفتن حوزه و بسنده کردن بر دانشگاه می داند؛ نظریه دینی/ انقلابی که بر آمده از فکر اسلام سیاسی است، قرار دارد. مطابق این نظریه راه برون رفت از انحطاط و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و ترقی ایران اسلامی در وحدت حوزه و دانشگاه است. جدایی این دو نهاد بزرگ علمی و به محاق رفتن یکی نه فقط زمینه ساز ترقی نمی شود بلکه نهاد دانشگاه را نیز از اصالت و تاثیر گذاری عمیق می اندازد. از نظر این دیدگاه، هیچ پرنده ای که دو بال سالم دارد حاضر نمی شود با یک بال پرواز کند. چرا باید ملت یکی از دو بازوی قوی خود را از کار بیاندازد. از این رو، ایده وحدت و همکاری حوزه و دانشگاه با پیروزی انقلاب اسلامی عینیت پیدا کرد.
از این رو، جمهوری اسلامی با سرمشق قرار دادن ایده وحدت حوزه و دانشگاه توانست علیرغم همه دشمنی های جهان استکباری، ملت را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهد. نظام اسلامی برای پیشرفت مملکت به توانایی های علمی دانشگاه و قدرت معنوی حوزه اعتماد کرد و بر آن دو تکیه کرد. بطوری که از رهگذر این اعتماد توانسته مقتدرانه اهداف والای قدسی خود را پیش ببرد. نظام اسلامی ثابت کرد که راز آبادانی و عمران ایران در وحدت حوزه و دانشگاه است. دشمن ملت نیز با علم به این واقعیت به کمک جهل نا مقدس متحجرین و سکولارهای غربزده تلاش گسترده ای را در جهت خنثی سازی ایده وحدت حوزه و داشگاه و جدایی این دو بازوی قوی ملت از هم به راه انداخته است. چنانکه یک وجه از این تلاش شوم دشمن را در سه ماه اغتشاش خیابانی و سعی بلیغ در ایجاد تقابل میان دانشگاهی و حوزوی مشاهده کردیم. از این رو، هر ایرانی که دغدغه استمرار راه پیشرفت و تعالی را دارد؛ باید برابر این اراده شوم که برای رسیدن به مقصود، جنگ ترکیبی بزرگی را به راه انداخته، بایستد و آن را بفضل الهی و عنایات بقیة الله عج و رهبری حکیمانه ولی فقیه با شکست بدرقه کند. انشالله
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 پذیرش شکست و سناریوی تشدید
خشونت
✍ داود مهدوی زادگان
✔️ پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در همایش فرقه تبهکار مجاهدین خلق در آمریکا گفته: من میخواهم با بهرسمیت شناختن رئیسجمهور منتخب مریم رجوی شروع کنم!
✔️ وقاحت چنین جسارتی از ناحیه دولتمردان آمریکایی آنچنان آشکار است که برای توضیح آن نیاز به استدلال ندارد. آن کسانی هم که متوجه قبح و گستاخی این مساله نیستند، در واقع تجاهل می کنند و تا خود نخواهند کسی نمی تواند آنها را از تجاهل خارج کند. به هر روی، نفس این سخن ارزش توجه ذاتی ندارد بلکه ارزش آن از جهت دلالتی است که بر پاره ای از مسایل می تواند داشته باشد. چون آمریکایی ها کمتر اینطور صریح گستاخی می کنند مگر آنکه امر مهمی را مقصود کرده باشند. لذا مهم است که بدانیم این سخن غیر دموکراتیک و مداخله جویانه وزیر خارجه پیشین آمریکا بر چه امر سیاسی دلالت دارد.
✔️ فی الواقع، سخن پمپئو بعد فروکش کردن اغتشاشات سه ماه اخیر در ایران بوده است. آمریکایی ها به کمک پروپاگاندای رسانه شان در این مدت تلاش گسترده ای را برای استمرار و شعله تر کردن آتش آشوب های خیابانی تا براندازی نظام اسلامی به راه انداختند و حتی دولت مردان این کشور استعماری از اغتشاشگران آشکارا حمایت کردند. بیانیه مشترک دو سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی هم حکایت از این دارد که استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی از خیلی پیش تر ها تدارک فتنه 401 را دیده بودند. با وصف این، پروژه براندازی دشمن ملت علیرغم اجرای حجم سنگینی از خشونت و ارعاب با شکست و نا کامی سنگینی مواجه شده است.
✔️ اذعان به این شکست سیاسی از سوی استکبار و جریان برانداز و جریانات داخلی همسو با آنان به تدریج در حال ابراز و اعلان شدن است. چنانکه یک نمونه از اینگونه اذعان کردن ها همین سخن پمپئو است. جدای از واقعیت رفتار مداخله جویانه وزیر خارجه پیشین آمریکا، اما مگر این جنبش خشونت طلب به پیروزی رسیده که ایشان بر اساس خوی استکباری برای کشوری مستقل حاکم دست نشانده تعیین و انتخاب می کند؟! می گویند طرف را به ده راه نمی دادند، سراغ کدخدا را می گرفت. اینگونه سخن گفتن از سر کاستن اثر سر افکندگی ناشی از شکست سیاسی دولت آمریکا است. به همین خاطر گفته پمپئو دلالت آشکار بر پذیرش شکست فتنه 401 دارد. اینکه چنین شکستی چه خسارت ها و پیامدهای سنگینی برای آمریکا و جریان برانداز به بار آورده پرسش مهمی است که باید در جای دیگر به آن پرداخت. لکن مهم آن است که بدانیم دشمن ملت چه سناریوهایی را برای وضعیت پسا فتنه 401 تدارک می بیند. به نظر می رسد که گفته پمپئو دلالت بر یکی از آن سناریوها دارد.
✔️ گروهک منافقین از جمله جریانات سیاسی افراطی خشونت طلبِ هرج و مرج خواه وطن فروشی است که دامان نا پاکش آلوده به خون مردم بی گناه ایران است. این گروهک خون ریز در طول سال های پس از انقلاب اسلامی بیش از 17 هزار نفر انسان بی گناه را ترور و شکنجه کرده است. اینکه مقام آمریکایی می گوید من مریم رجوی را انتخاب کردم، بیان استعاری از انتخاب سناریوی تشدید خشونت در وضعیت پسا فتنه 401 توسط منافقین است. چون به زعم دشمن ملت، گروهک تروریستی مجاهدین خلق بهترین گزینه برای تحقق سناریوی تشدید خشونت در ایران است. اکنون به نظر می رسد که استکبار جهانی در وضعیت پیش آمده به راه حل تشدید خشونت و تروریسم دولتی بیش از پیش می اندیشد. پیش تر هم مقامات بلند پایه آمریکایی تصریح کرده اند در راه مقابله با نظام اسلامی تمام گزینه ها را روی میز دارند.
1 دی 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 لایه های مطالعاتی فتنه 401
داود مهدوی زادگان
🔸 فتنه 401 علاوه بر اینکه متضمن حوادث تلخ و جانکاهی بود، حامل حقایق سیاسی و اجتماعی و معرفتی زیادی است که نباید گذاشت این واقعه همراه با درس ها و عبرت های آن به محاق رود و مبنایی برای اصلاح کنشگری های سیاسی و اجتماعی و درک دشمن ملت قرار نگیرد. بویژه که از این پس همه عوامل رسانه ای جریانات ضد انقلاب و برانداز در تولید آگاهی کاذب ( جابجایی مقام شهید و جلاد ) بیش از پیش تلاش خواهند کرد. از این رو، باید در راستای ضرورت " جهاد تبیین " همواره ساحت های مختلف این موضوع را مورد کنکاش و روشنگری قرار دهیم.
🔹 پرسش های مطالعاتی پیرامون فتنه 401 یک دست و هم سطح نیستند. چون این مساله چندین لایه مطالعاتی را در بر می گیرد. در اینجا، لا اقل، سه لایه مطالعاتی را می توان بر شمرد:
1⃣ لایه مطالعاتی داده ها
برخورداری جامع و مکفی از داده های اکتسابی مربوط به واقعه یا رویداد برای فهم و درک صادق از آن ضرورت دارد. اگر چه تولید کنندگان آگاهی کاذب هیچ التزامی به اکتساب داده های دقیق عینی ندارند. بلکه آنان چنین دادههایی را مخلّ مقاصد خود می دانند. جریان متعهد و انقلابی خود را ملزم به کسب داده های درست و دقیق می داند.
2⃣ لایه مطالعات تحلیلی
پردازش و تحلیل داده ها از جهت بررسی سطح روابط و نسبت مادی و معنوی میان آنها و نیز فهم زوایای آشکار و پنهان رویداد- در اینجا، فتنه 401 - اهمیت زیادی دارد. از این طریق، دلایل چرایی و چگونگی و فرآيند وقوع رویداد روشن تر می گردد. تحلیل داده ها بازگو کننده اقدامات بعدی یا کاستی ها و نواقص عملی امر است.
3⃣ لایه مطالعات نظریه پردازانه
کلیت واقعه یا رویداد در چارچوب های نظری تفسیر و تبیین می شود. این چارچوب ها می تواند معرفتی، تاریخی، جامعه شناختی، روان شناختی، هویتی و تمدنی باشد. این سطح از مطالعه رویداد که عمیق ترین لایه مطالعاتی رویداد است، غایات عقلانی و غیر عقلانی و جایگاه و کارکردهای مورد نظر و نیز نسبت آن با دیگر رویدادهای همسو و غیر همسو را معلوم می کند. همچنین مطالعه نظری واقعه از جهت آینده پژوهی و فهم فرآیند ها و سناریوهای پیش رو کمک بسزایی می کند.
🔸اگر درباره میزان پراکندگی مطالعات در این سه لایه پرسش شود، به نظر می رسد که بیشترین حجم کار مربوط به لایه اول ( شناسایی، اطلاع رسانی داده ها ) بوده است. در این سطح به شدت با جنگ روایت ها مواجه هستیم. نیروهای انقلابی علیرغم نا برابری امکانات خیلی خوب توانستند پروپاگاندای رسانه ای ضد انقلاب و نظام سلطه جهانی را زمین گیر و خنثی کنند. اما کار در سطح دوم و بویژه در سطح لایه سوم که جنبه نخبگانی آن خیلی بیشتر است، از هر دو سو کمتر بوده است. به نظر می رسد که اپوزیسیون داخلی و خارجی رغبت چندانی به لایه های دوم و سوم ندارد. چون آنان در این دو سطح، بخصوص در سطح نظریه پردازانه، حرف جدی برای گفتن ندارند.
🔹 اگرچه نویسندگان اقتدارگرای اصلاحات سعی کرده اند خلأ مطالعه لایه دوم را جبران کنند. اما در مقابل، میدان و مجال کار برای نیروهای انقلابی و جریان های همسو در دو لایه دوم و سوم بسیار بیشتر است. آنان در این دو عرصه مطالعاتی حرف های زیادی برای گفتن دارند. بلکه گفتار آنان در سطح نظریه پردازی بدون رقیب است. چون اغلب نظریه های سکولار قادر به پشتیبانی فکری از کنش اغتشاشگران را ندارند. برای مثال، چگونه نظریه ملی گرایی می تواند از خواسته های تجزیه طلبانه اغتشاشگران دفاع کند. از آنجا که نویسندگان اپوزیسیون در لایه تئوریک مجبور به نفی بسیاری از اعمال و گفتار آشوب طلبان خیابانی می شوند، آنان مایل به ورود در لایه سوم از مطالعه فتنه 401 نیستند. برخلاف جریان انقلابی و همسو با آن که در عرصه تحلیل و نظریه پردازی بلا منازع است.
جمعه 2 دی 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعهای از زلال قرآن
📖سوره یونس آیه ۱۰۷
💠 وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
💠 و اگر خداوند، (برای امتحان یا کیفر گناه،) زیانی به تو رساند، هیچ کس جز او آن را برطرف نمیسازد؛ و اگر اراده خیری برای تو کند، هیچ کس مانع فضل او نخواهد شد! آنرا به هر کس از بندگانش بخواهد میرساند؛ و او غفور و رحیم است
*کانال تلاوت روزانه قرآن همراه با حدیث
@Anteshar_rozanEghoran1