eitaa logo
نَمی از یَم | مهدی محمدآبادی
108 دنبال‌کننده
14 عکس
2 ویدیو
0 فایل
«مادامی كه فقه در كتاب‌‌ها و سینه‌ی علما مستور بماند، ضرری متوجه جهان‌خواران نیست و روحانیت تا در همه‌ی مسایل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درك كند كه اجتهاد مصطلح برای اداره‌ی جامعه كافی نیست.» (امام خمینی، منشور روحانیت) @mahdimabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠چرا نباید از معیار کوتاه آمد؟ 🔸«كسانى كه وارد صحنه انتخابات مى‌شوند همه صلاحيّت دارند؛ منتها امر بالاتر از اين حرفهاست. بايد گشت و را پيدا كرد. چون اين امر مهمّ است، تفاضل هرچه هم كم باشد، اهميت پيدا مى‌كند. در كارهاى كلان، اين طور است. فرق دو مَبلغى كه باهم اندكى تفاضل دارند، اگر جنسى كه مى‌خواهيم با اين مبلغ تهيه كنيم، يک كيلو و دو كيلو جنس است، خيلى اهميت ندارد؛ اما وقتى آنچه كه مى‌خواهيم جابه‌جا كنيم، فرضاً هزاران تُن از اين جنس است، آن هنگام تفاضل در قيمت وقتى هم كم باشد، حجم زيادى مى‌يابد و اهميت پيدا مى‌كند» (رهبر انقلاب، ۱۳۷۶/۲/۱۳) 🔹پ.ن: «فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ» (بقره/۷۹) وای بر عالمانی که دست‌نوشته‌هایی آماده می‌کنند و آن‌وقت می‌گویند: «این نوشته‌ها از طرف خداست!» تا با فروختنش مبلغ ناچیزی به جیب بزنند. پس وای بر آن‌ها با این دست‌نوشته‌هایشان و وای بر آن‌ها با چیزی که از این راه به‌دست می‌آورند! 🔸رونوشت به آنانکه خود را عمارهای انقلاب می‌خوانند، اما با خرج کردن تمام سرمایه‌های معنوی این ملت، ما را از «سیاست ما عین دیانت ماست» به «هدف وسیله را توجیه می‌کند» رسانده‌اند و دانسته یا نادانسته حتی به صریح‌ترین و بدیهی‌ترین اصول انقلاب هم رحم نمی‌کنند. 🔺@mahdi_muhamadabadi
💠«السلام عليك یا قائما بالقسط» پیامبر خاتم (ص) را از نو بشناسیم* 🔸 اولین تصویری که با شنیدن نام مبارک (ص) در ذهنمان نقش می‌بندد چیست؟ عمدتا ابرانسانی آسمانی که با اخلاق خوب و حلم بی‌نظیرش، آیات قرآن را در گوش فردفرد مردم زمزمه کرده و آنان را به راه سعادت هدایت کرده است. نتیجۀ طبیعی تکرار گزارۀ «بعثت لاُتمم مکارم الأخلاق» چیزی جز تثبیت چنان تصویری نخواهد بود. 🔹نمی‌خواهیم این گزاره را رد کنیم، اما سؤال این است که از دید سند جاودانۀ دین نیز فلسفۀ بعثت رسول خاتم محدود به همین اتمام مکارم اخلاق است؟ نگاهی گذرا به آیات قرآن و نیز روایات و ادعیه صحیح‌السند نشان می‌دهد که جواب، منفی است. مثلا آیۀ «لقد أرسلنا رسلنا... لیقوم الناس بالقسط» (حدید/25) به صراحت بیان می‌کند که «برپایی عدالت اجتماعی» از اساسی‌ترین غایات ارسال رسل است. 🔸 در تکمیل این گزاره، باید آیۀ «وکذلك جعلناکم اُمة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس ویکون الرسول علیکم شهیدا» (بقره/143) را نیز افزود که بین اسوه بودن پیامبر (ص) برای مسلمانان با اسوه بودن جامعۀ اسلامی برای کل بشریت تلازم برقرار کرده است. به نظر می‌رسد این تلازم وقتی معنادار است که به جایگاه حاکمیتی رسول اکرم (ص) در ساختن یک جامعۀ الگوی تمام‌نما توجه کنیم؛ جامعه‌ای که از ویژگی‌های گوناگون حاکمیت طاغوت، از نظام طبقاتی و ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی و ویژه‌خواری و به بند کشیدن مردم توسط یک اقلیت بهره‌مند منزه باشد و با فراهم کردن مقدمات مادی و معنوی، تسهیل‌گر هدایت حداکثری بشریت می‌شود. 🔹با این مقدمات، ضروری است که در تصویر ذهنی خود از نبی اکرم و فلسفۀ بعثت ایشان خانه‌تکانی کنیم. به این منظور، علاوه بر مداقه در آیات قرآن که به صفات نبی اکرم (ص) و یاران ایشان و ابعاد بعثت ایشان پرداخته، باید ادعیه و زیارات ویژۀ حضرت رسول (ص) را و تک‌به‌تک اوصافی که اهل بیت (ع) در معرفی آن وجود نازنین به‌کار برده‌اند، بارها و بارها بازخوانی کنیم: سلام بر تو که برای برپایی عدالت قیام کردی (فرازی از زیارت حضرت رسول اکرم (ص). *یادداشت اخیر بنده که به درخواست دوستان بزرگوارم در مشهد نوشتم. @Heiat_Labbayk 🔺@mahdi_muhamadabadi
💠آیا فقط برای حوزویان است؟ 🔻به مناسبت سوم اسفند، سالروز صدور پیام تاریخی (ره) 🔸خدا از پیامبرش خواسته که: «قل هذه سبیلي أدعو إلی الله علی بصیرة أنا ومن اتبعني»: «بگو راه‌ورسم من این است؛ من و پیروانم، با چشمان باز، مردم را به راه خدا دعوت می‌کنیم.» (یوسف/۱۰۸) 🔹خدا می‌خواهد که انسان‌ها، مبدأ، مقصد، مسیر، دوستان و دشمنان دینش را با چشم باز انتخاب کنند. لذا همانقدر که لازم است مردم با نشانه‌ها و مصادیق حق‌مداری آشنا باشند، باید ملاک‌های را بشناسند. به همین خاطر است که -طبق روایتی- معرفی ویژگی‌های دشمنان بیرونی و درونی راه ، یک سوم را تشکیل داده است. 🔸حضرت امام در منشور روحانیت، فقط به معرفی اصیل بسنده نکرده؛ بلکه به‌ تفصیل دربارۀ روحانی‌نمایان و مقدس‌مآبان سخن گفته و خطر آنان را با عباراتی که در تندی و گزندگی بی‌نظیر است، به گوشزد کرده است. 🔹طاغوت‌ها از چه مردمی سواری می‌گیرند؟ از مسلمانان بی‌ریشه‌ای که از جز پوسته‌ای نمی‌فهمند و فرقی میان مالک‌اشتر و ابوموسی‌اشعری نمی‌بینند! پس آگاهی عمومی از رسم و تبار تاریخی و منطق -که در لباس است- بهترین راه برای در امان ماندن جامعه از خطر این مارهای خوش‌خط‌‌وخال است. 🔸با این حساب، منشور روحانیت فقط برای روحانیت نیست؛ بلکه ترازویی است که باید در دست عموم مردم و به‌ویژه مسجدی‌ها و هیئتی‌ها و جلسه‌قرآنی‌ها و راه‌پیمایی‌بروها و... باشد تا هر آیت‌الله‌ و عارف‌مسلک و منبری مشهور و مداح پرآوازه و مدیر چفیه‌انداز و سردار باسابقه‌ای را به صرف این ظواهر، نمایندۀ راستین دین و تشیع و انقلاب ندانند، دور دین‌فروشان بازیگر را خالی کنند و به‌واسطۀ انحراف و ارتجاع اشخاص، از ارزش‌ها برنگردند: «بايد تلاش كنيم زهد و قدس محمدى را از زنگارهاى مقدس‌مآبى و تحجرگرايى جدا كرده و به مردم مستضعفمان نشان دهيم‏» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۴۳) 🔺@mahdi_muhamadabadi
💠مرام پناه‌جویی؛ مروری دست‌وپاشکسته بر دعای هشتم 🔸مولایمان امام علیه‌السلام در صحیفه شریف‌شان، خصوصا در دعای هشتم، از چیزهایی به درگاه حق تعالی پناه می‌برند که متاسفانه ذهنیت عمومی ما و حتی بزرگان ما و نظام تربیتی ما، یا اساسا آن را شر و مذموم نمی‌داند و یا اگر می‌داند، آنقدرها خطرناک نمی‌داند که برای ایمنی از آن، نیاز به پناه بردن به یگانه قدرت حقیقی عالم باشد! در حالیکه تنظیم نظام حساسیت‌ها و اولویت‌ها، از زیرساختی‌ترین سطوح اقتدای به امامان معصوم علیهم‌السلام است. 🔹امیدواریم که بزرگداشت ولادت حضرت ، بهانه‌ای باشد برای آشتی ما با معارف غریب ایشان در . 🔸خدایا! ما را بابت بی‌محلی به این ارث بی‌مانند امام چهارم‌مان عفو کن. 🔹به فردفرد ما و جامعه ما توفیق بده این نسخه شفابخش را بفهمیم و به دردهایمان بزنیم. 🔸فرصت نشر این گوهر گمشدهٔ بشر تنهاترازهمیشه را، در گسترده‌ترین سطح به ما ارزانی دار. پ.ن: به‌دلیل محدودیت فضا، فرازهایی از دعا را انتخاب کردم. حتما متن کامل را ببینید و این برادر کوچکتان را هم دعا کنید. 🔺@mahdi_muhamadabadi
💠 از ساختگی تا انتظار سازنده 🔹در ادعیه و زیارات مخصوص ارواحنا‌فداه، ، با تعهد و مسئولیت‌پذیری و تلاش خستگی‌ناپذیر و خصوصا اهتمام به تقویت پیوندهای جمعی و اجتماعی گره خورده است. 🔸از جمله در دعایی که آقا علیه‌السلام در روز جمعه برای امام عصر دارند، آمده است: «وَأعِذنا مِن السَّامّةِ وَالكَسَلِ وَالفَترَةِ وَاجعَلنا مِمَّن تَنتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَتُعِزُّ بِهِ نَصرَ وَلِيِّكَ وَلا تَستَبدِل بِنا غَيرَنا فَإنَّ استِبدالَكَ بِنا غَيرَنا عَلَيكَ يَسِيرٌ وَهُوَ عَلَينا كَثِيرٌ»: «خدایا! ما را از شر خستگی و بی‌حالی و سستی پناه بده. ما را از آنانی قرار بده که به‌دست آن‌ها برای دینت پیروزی آوری و یاری ولی‌ات را به آنان نیرومند سازی. و کسی را جایگزین ما نکن، که این جایگزینی برای تو کاری ندارد، اما برای ما سنگین است.» 🔹غروب دلگیر و زانوی غم به بغل گرفتن روی شنها و تصاویری از این دست که معمولا برای انتقال مفهوم انتظار به‌کار می‌روند، چه نسبتی با این پناه بردن حضرت رضا علیه‌السلام از شر خستگی و بی‌حالی و سستی دارد؟! 🔸نمادهای متناسب با این تصویر مترقی از انتظار، در آموزشها و منابر و رسانه‌ها و تبلیغات و فضاسازی‌های امام‌زمانی کجاست؟! 🔹اطمینان مطلق از اینکه ایرانی‌ها، یا شیعیان یا انقلابیون، همان قوم برگزیده هستند و به‌تبع، غرور و تفاخر و تحقیر دیگرانی که ادعاهای اینها را ندارند، چه ربطی به این ترس امام هشتم از سنت استبدال دارد؟! 🔸 ذهنیت‌های عمل‌گریز درباره و و ، دقیقا از کجای متون معتبر دینی درآمده؟ 🔹 کریم به‌کنار؛ حتی اگر زیارات و ادعیه را با توجه به معنا بخوانیم و این را فرهنگ حاکم بر تعلیم و تربیت و تبلیغ دینی کنیم، جایی برای هنرنمایی در حاکم کردن چنین ذهنیت ساختگی از مفاهیم سازنده دینی باقی می‌ماند؟! 🔺@mahdi_muhamadabadi
💠نقد وهابیت یا تقویت وهابیت‌؟! 🔺اندر حکایت وهابیت‌ستیزی‌های غیرمکتبی 🔸یکی از دوستان اهل‌سنت فاضل ما که مدیر یکی از مدارس علمیه خوش‌نام در هرمزگان است، ماجرای عبرت‌آموزی برایمان نقل می‌کرد: 🔹 می‌گفت: امام جمعه پیشین مرکز استان، یک مدت شروع کرده بود در خطبه‌هایش مفصلا وهابیت را نقد می‌کرد، که شیخ بن‌فلان وهابی این را گفته و جوابش چنین است، شیخ بن‌بهمان وهابی آن را گفته و پاسخش چنان است و... . 🔸این دوستمان می‌گفت: رفتم خدمت امام جمعه و گفتم: ببخشید حاج آقا! اینهایی که در نمازجمعه می‌فرمایید، مخاطبش کیست؟ اگر برای ما اهل‌سنت است که باید عرض کنم ربطی به این حرفها نداریم! مردم ما اصلا از این شبهات خبر ندارند! تازه از وقتی شما شروع به طرح علنی این مباحث کرده‌اید، برای برخی جوانان ما دغدغه شده که بروند ببینند اصل حرفها چیست. لذا می‌روند در اینترنت، همین چیزهایی که شما نقد می‌کنید را پیدا می‌کنند و تازه با کلی شبهه و سؤال جدید روبرو می‌شوند! گفتم: حاج آقا! شما خودتان دارید برای وهابیت مشتری جمع می‌کنید! 🔹بلی؛ این است حکایت تلخ خیلی از مباحثی که به اسم نقد وهابیت‌، در محافل حوزوی و رسانه‌ها مطرح می‌شود و متاسفانه عملا تنور وهابیت را گرم می‌کند! 🔸کاش بعضی دغدغه‌مندان این عرصه، پیش از نقد وهابیت، ابتدا به‌درستی با اهل‌سنت آشنا می‌شدند تا اشتباها خودی را به‌جای غیرخودی نشانه نگیرند و دوست را به دامن دشمن هل ندهند. 🔹به‌گفته مرحوم استاد آیت‌الله علی صفایی، باید جوری باطل را زد که حق تضعیف نشود و باطل دیگری از دل آن سبز نشود. 🔺 @mahdi_muhamadabadi
🔸درست همون وقتی که رسوا علنا مسئولیت جنایت شیراز رو به عهده گرفته و حضرت آقا هم دستور دادند در مقابل آتش‌افروز ید واحده شویم، باز مشغول خبرهایی شده‌ایم که نتیجه‌اش نفرت‌پراکنی و کینه‌توزی و مسلمان‌ستیزی است. دست دشمن را نباید در پس این خط‌دهی خبری و رسانه‌ای دید؟ 🔹«إنما یرید الشیطان أن یوقع بینکم العداوة والبغضاء» (مائده:۹۱) کاش بیشتر برای حرفهای خدای تعالی ارزش قائل بودیم. 🔺@mahdi_muhamadabadi
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 معرفی یکصد مجموعه پیشران حاضر در رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی: https://hamafza8.ir 🔰 معرفی مجمع اسلامی حبل‌الله؛ حجت‌الاسلام محمدآبادی 🔸 جایی برای پیوند و برادری 🔹 تلاش جهت تحقق عملی وحدت اسلامی (هم‌افزایی در افق تمدن‌سازی) 🔹 توجه به حوزه معرفتی و مبانی فکری (دینی و انقلابی) امت‌سازی و تعامل با اهل‌سنت ایران و جهان 🔹 شناخت میدانی دقیق و ارتباط مستقیم با مراکز و چهره‌های اثرگذار اهل‌سنت 🔹 کمک مشورتی و پشتیبانی در عرصه مبانی فکری و فعالیت میدانی مرتبط با جهان اسلام و اهل‌سنت به سایر تشکل‌ها 🔹 کنش‌گری در موضوعات مرتبط با افغانستان، پاکستان، عراق و فلسطین 🔹 مشاوره و پشتیبانی در طرح‌های حاکمیتی در حوزه وحدت و عرصه‌های مرتبط با حاشیه‌ی مشهد و مناطق تلفیقی 🔹 آمادگی برای نیروسازی و انتقال تجربیات به فعالان حاشیه‌ی مشهد و شهرهای تلفیقی 🔻 اطلاعات تکمیلی: https://hamafza8.ir/4761 📆 چهارشنبه ۱۸ و پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ 📌مشهد مقدس، پارکینگ شماره ۱ حرم مطهر رضوی، ورودی باب الجواد علیه‌السلام، سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی 🆔 @Hablollahir
⚠️ مخالفت با حجاب اجباری، نشانه‌ی است یا نماد سکولاریسم و دین فردی؟ 🔺@mahdi_muhamadabadi
از این رکن سوم غافل نشویم...
نمی‌گذاریم غالیان و خوارج‌مسلکان معاصر، را به یک تبدیل کنند.