eitaa logo
مهدی پیروزمند
648 دنبال‌کننده
251 عکس
104 ویدیو
5 فایل
راه ارتباطی: @mosaferehaq
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی پیروزمند
«آفتِ حجابِ تاریخ» «مثال اول: حرمتِ آخوندها» 🔻 ریشه حس منفی نسبت به شرایط کشور خیلی اوقات «تقدیسِ
در مجموعه‌ی «آفت حجاب تاریخ» به مواردی اشاره می‌کنیم که تاریخ رو بر سرِ جمهوریِ اسلامی می‌کوبن و میخوان بگن پسرفت کردیم تو این چهل سال. اولیش اینجاست👆🏻 دومیشم چند تا پیام پایین‌ترشِ با موضوعِ «ساده زیستیِ مسئولین» 🙂
بعضیا تا چهار ساعت سکوت می‌کنی لفت میدن 😕 یه توضیح برای همیشه: اینجا پیام‌های زیادی در روز نمیذارم به دو دلیل: ۱. شما حال ندارین 😐 زیاد پست بذارم اغلب حال ندارن بخونن چون ۱۰۰ تا کانال دیگه هم عضون ۲. من حال ندارم 😂 چون اهل فوروارد و کپی و فی‌البداهه نیستم. مطالب، خودنوشت و زمان‌بره با این اوصاف امشب چراغ کانالو خاموش می‌کنیم، هر کی خواست از تاریکیِ شب استفاده کنه و بره 😃 ارادت 🌷
«اندکی پس از حبیب» «قسمت دوم» جمعه ۱۳۹۸٫۱۰٫۱۳، پیش از ظهر 😭 یاد ندارم جز برای فقدانِ بستگانِ درجه یک، در خانه زار زده باشیم. روی زمین نبودیم. دوست داشتم بارِ دیگر از خواب بر می‌خاستم و می‌فهمیدم این هم خواب بود. 🔴 سپهبد قاسم (که از امروز سپهبدِ سومِ انقلاب شد 😭) به عراق رفته بود و ابومهدی به استقبالش در فرودگاه. همین که از فرودگاه خارج می‌شوند پرنده‌های شمرصفتِ آمریکایی سه راکت به سمتشان رها می‌کنند و پاره‌ی تنِ ایران را می‌درند. چه کنیم جای خالی‌ات را؟ چه کنیم این قلبِ تیر خورده‌مان را؟ دلت به حالِ دلِ آقا نسوخت؟ 🔸 جمله‌ی آقا موقعی که تنها نشانِ ذوالفقارِ تاریخِ جمهوری اسلامی را به تو می‌داد در ذهنم رژه رفت. فرمود: «جمهوری اسلامی حالا حالاها با سردار سلیمانی کار دارد. اما بالاخره آخر کار ان‌شاءالله شهادت باشد». قربانِ دعای مستجابت آقاجان... ⭕️ ترامپ بلافاصله پرچم آمریکا را توییت کرد؛ کاری که بعد از هیچ یک از اقداماتش نکرده بود. پنتاگون بیانیه داد و گفت این ترور به دستورِ شخصِ رئیس‌جمهور بوده. یک فهرست هم ضمیمه کرد از داغ‌هایی که سردار به دلشان گذاشته بود. ⭕️ یکی از سناتورهایشان گفته «شکی نیست که سلیمانی دشمن آمریکا بود اما کشتنِ نفرِ دومِ ایران حماقتی است که خسارتش بیشتر از سود آن خواهد بود». 🔺 آمریکایی‌ها رسماً خودشان را خیس کردند. همان اولِ صبح دستور دادند سفارتِ بغدادشان تخلیه شود. اسرائیلی‌ها نیز أیضاً؛ تا نافِ تل آویو در پناهگاه فرو رفته‌اند. حس عجیبی است. روی هوا هستیم. از زمین همین را می‌دانم که این پایانِ کار نیست... ✍🏻 مهدی پیروزمند ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
«در برابرِ عملکردِ مسئولین صبور نباشیم» «بخش اول» 👈🏻 بی‌حجاب در جوابِ ناهیِ از منکر می‌گوید: «به تو چه؟ تو نگاه نکن». یکی از پاسخ‌های این سخن آن است که همان خدایی که مرا امر به غضّ بصر کرده، تو را امر به داشتنِ حدّی از پوشش کرده. وظایف هر یک از ما «نقش» و «مصلحتِ» خود را دارد. انجامِ وظیفه‌ی من، کوتاهیِ تو در انجام وظیفه را جبران نمی‌کند. 🔹 درباره معیشتِ مردم، مسئولین وظیفه دارند برای بهبودِ شرایط و حرکت به سمتِ عدالت بکوشند. اما وظیفه‌ی مردم چشم دوختن به عملکرد مسئولین نیست. وظیفه‌ی آنها تقویتِ عقلِ معاشِ خود برای رسیدن به امنیت اقتصادی است. می‌شود آنقدر قوی شد که با نرخ دلار و تورم آب در دلمان تکان نخورد. 🔸 یک نمونه برای روشن شدنِ منظورم عرض می‌کنم. می‌دانیم که متوسطِ حقوقِ کارمندی همیشه مماس با خط فقر یا مقداری بالاتر از آن است. مخصوصِ کشورِ ما هم نیست. در اروپا و آمریکا هم یک کارمند باید کلی مراقبه و محاسبه کند تا خود را به آخرِ ماه برساند. اگر دولتِ فعلی خیلی رویایی عمل می‌کرد و امروز دلار به جای ۴۰ تومان، ۱۵ تومان بود، باز کارمندانِ جامعه قدرتِ خریدِ خودرو و مسکن نداشتند. 👈🏻 حال اگر اقشارِ کارمند (مانند معلمان و کارگران) به عملکردِ دولت اعتراض کنند، باید گفت: عزیزان! وظیفه‌ی دولت این است که شرایط را برای شما قابلِ تحمل‌تر کند. اما شما نیز وظیفه دارید که خود را محکوم به کارمندی نبینید. 🔴 در ناخودآگاهِ ما دو چیز به ناحق «ارزش» تلقی شده: اول «فقر» است. به گونه‌ای که با دیدنِ یک ثروتمند، حسِ بدی به ما دست می‌دهد و با خود فکر می‌کنیم این از کدام راهِ نامشروع، مرفّه شده؟ (یعنی در اصلِ دزد بودنش شک نداریم 😂) دوم «کارمندی» است. به گونه‌ای که غیرِ کارمند را اصلا شاغل نمی‌خوانیم و کمالِ یک جوان را در این می‌بینیم که یک جا «استخدام» شود. ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
«در برابرِ عملکردِ مسئولین صبور نباشیم» «بخش دوم» 🔹 عرض این نیست که فقر یا کارمندی بد است. اما لااقل بدانیم که ارزشِ ذاتی ندارند. پس با ارزش‌پنداریِ آنها، خود را به سوی ماندن در آنها سوق ندهیم. ✅ حضرت حق دوست دارد بنده‌ی صالحِ او برخوردار و متمکّن باشد تا کارهای بیشتری برای خدا از دستش بر بیاید. امام صادق علیه السلام فرمود از عواملِ بقاء اسلام و مسلمین این است که ثروت در دستِ کسانی باشد که حق را می‌شناسند و با این اموال کارهای خوب می‌کنند. «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ‏ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ». 🔸 یک آزمایشِ واقعی: به این سوال نگاه کن: «آیا در ایران می‌شود بدونِ پارتی، بدونِ سرمایه اولیه و از راهِ حلال، به راحتی ثروتمند شد؟» 👈🏻 اگر واکنشِ اولیه‌ی ذهنت به این سوال، پاسخِ منفی بود یعنی زنجیرهایی داری که تو را از حرکت به سوی «برخورداری» باز می‌دارد. پاسخِ سوال بی‌تردید مثبت است و شاهدش افرادی هستند که این راه را طی کرده‌اند. شاید روز اول هیچ مالی نداشتند، اما از همان روزِ اول به جای «تفکر کارمندی»، «تفکر کارآفرینی» داشتند. 🔹 همانطور که درختِ کاج هیچگاه گلابی نمی‌دهد، ذهنیتِ فقیر اگر در سوئیس هم باشد ثروت نمی‌رویاند. کما اینکه کشورهای دارای اقتصادِ برتر دنیا نیز فقیر کم ندارند. 🔸 جوان عزیز! تو حق داری انتخاب کنی که در زندگی، متکی به حقوقِ کارمندی و بعد، حقوقِ بازنشستگی باشی. اما اگر این انتخاب را کردی دیگر فحشِ فشارِ زندگی را به نظامِ اسلامی نده! چون این تنها انتخابِ ممکن نبود. 🔹 در اینجا مسئله‌‌ی «صبر» نیز قابل تامل می‌شود. صبر، مربوط به آن دشواری است که برای انسان مقدّر شده و راهِ گریزی ندارد. کسی که تشنه است، نمی‌تواند بگوید در قرآن گفته شده «إنّ الله مع الصابرین». پس من صبر می‌کنم و سراغِ یخچال نمی‌روم و آب نمی‌نوشم که ثواب ببرم! خب خاک بر سرِ این صبرت 😐 تو مامور به اقدام هستی نه صبر. 👈🏻 استراتژیِ «صبر» برای «بی‌چاره» است. آنکه راهی برای حلّ مسئله ندارد، اگر برای خدا صبر کند مأجور است. اما جوانِ توانمندِ مستعدِ ایران! تو حق نداری در خصوصِ معیشتت دم از صبر بزنی و با مأجور انگاشتنِ خود، برای همیشه به یک زندگیِ حداقلی راضی باشی. وظیفه دینی و انقلابیِ تو، یافتنِ راه، برای کسبِ رفاه است. ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
«اندکی پس از حبیب» «قسمت سوم» جمعه ۹۸٫۱۰٫۱۳، پیش از ظهر 🔹 پیام عجیب حضرت سید علی برای مالکش را می‌نگرم. پیام را برای اولین بار با خطابِ «ملت عزیز ایران!» آغاز کرد؛ یعنی داغِ این فراق، داغِ تمامِ ایران است و می‌خواهد به عمومِ ملت تسلی دهد. 🔸 فرمود: «این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم». تا به حال ندیده بودیم آقا رفتنِ کسی را اینگونه با حضرت ولیعصر نجوا کند. ندیده بودیم روحِ خود شهید را مورد خطاب قرار داده و بگوید مبارکت باشد. 🔹 همچنین فرمود: «شهادت پاداشِ تلاشِ بی‌وقفه‌ی او در همه این سالیان بود». به یک نقطه زل زدم تا به فکر فرو بروم. من جنگ را با بال خیالم تجربه کردم. هم در چند رویا، هم در سطورِ خاطراتی از خطوط مقدم. با بند بندِ اعضایم لمس کردم که به خط زدن و خود را برابر تیر و تفنگ قرار دادن کارِ مردانِ خداست. 🔸 اگر پاک نباشیم و بالاتر از خاک نباشیم، ممکن نیست جسارت نبرد پیدا کنیم. چه اینکه در هشت سال دفاع مقدس تنها حدود ۵ درصدِ مردم شهامت حضور در جبهه را داشتند. از بین آن ۵ درصد هم درصدی بودند که تا خط مقدم می‌رفتند و برای آتش دشمن آغوش می‌گشودند. 🔺 میرزا محمد سلگی که گردانِ انصار الحسینِ همدان را فرماندهی می‌کرد در یک شبِ عاشورایی برای تشکیلِ دسته‌ی ویژه اینگونه با گردانِ خود اتمام حجت می‌کند: «عده‌ای می‌خواهم شهادت طلب که وقتی مقابل دشمن به میدانِ مین رسیدیم، داوطلب باشند که مین‌ها را خنثی کنند و اگر فرصت نبود روی مین و سیم خاردار بیفتند و راه را باز کنند تا گردان از روی آنها عبور کند. کسانی را می‌خواهم که برای خاموش کردن یک دوشکا آنقدر جلو بروند که دوشکاچی را با سرنیزه بزنند. کسانی را می‌خواهم که مثل حضرت علی اکبر، بدنشان قطعه قطعه شود...» 👈🏻 میان آن مردان خدا که دل داشتند تا خط مقدم پیش روند، تنها عده‌ای آنقدر آسمانی بودند که داوطلب شوند. باقی ایستادند و جلو نیامدند و همان‌هایی شدند که روی جلدِ کتابِ «آب هرگز نمی‌میرد» تار شده‌اند! 🔸 بیدل بودن به ریش گذاشتن و یقه بستن نیست. خدا می‌داند که خود را در برابر گلوله و عذابِ دنیا قرار دادن به تقویتِ جسم و آموزش‌های نظامی نیست. که اگر بود سربازانِ آمریکا و اسرائیل دلشان پر از خالی نبود. این دلاوری روحِ قوی می‌خواهد نه جسمِ قوی. چه صاحبانِ هیکل که هنگام نبرد جا زده‌اند و چه فهمیده‌های بی‌هیکل که بی‌درنگ به استقبالِ تانک رفته‌اند. 🔹 به قول علی چیت‌ساز برای عبور از سیم خاردار دشمن اول باید از سیم خاردار نفس عبور کنیم. باید از دنیا کنده و از حق آکنده باشیم. سخت است بیدل بودن. و سردار قریبِ ۴۰ سال، بیدلی کرد. شهادت، این کمترین پاداشت، گوارایت! ✍🏻 مهدی پیروزمند ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
تبیینِ ۳۰ ثانیه‌ای (۸) «چگونه بصیر باشیم؟» 👈🏻 بصیرت از مفاهیمِ عمیقِ اسلامِ ناب است. حضرت مولا فرمود: پرچمِ حق را تنها کسی میتواند به دوش بکشد که گوهرِ بصیرت و استقامت و علم را داشته باشد. «لَا يَحْمِلُ‏ هَذَا الْعَلَمَ‏ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَق‏». 🔸 شاید تصویری که با شنیدنِ «بصیرت» در ذهن ما نقش می‌بندد شرکت در راهپیمایی و رای دادن در انتخابات باشد؛ لیک پیداست، دامنه‌‌ای که به بصیرت نیاز دارد بسیار گسترده‌تر از این دو موعد است. 👈🏻 در یک جمله بصیرت یعنی خط فکری و دستگاهِ محاسباتیِ الهی را به دست آورده باشی. در نتیجه بتوانی پیوسته تصمیماتی بگیری که ولیّ خدا می‌پسندد. 🔸 اگر می‌خواهی بدانی «چگونه بصیرتم را افزایش بدهم؟»، از خودت بپرس «اگر چگونه باشم ولیعصر ارواحنا فداه و نائبش بیشتر به من افتخار می‌کنند؟» 👈🏻 پاسخِ پرسش دوم _ بر اساس منظومه‌ی فکریِ آقا _ در این است که مدام خود را در چهار بُعدِ «معنوی، علمی، اجتماعی و اقتصادی» تقویت کنی. قوی بودن در اینها تو را بیمه می‌کند و ضعیف بودن در هر یک، تو را «زمین‌خورده» یا «کم‌اثر» می‌نماید. ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
«چرا حصر سران فتنه ادامه پیدا کرد؟» چرا هیچیک از «رفع حصر» و «محاکمه» اتفاق نیفتاد؟ «به بهانه ۹ دی» 🔹 ۲۶ خرداد ۹۳ به روالِ دوشنبه‌های دفتر رهبری، افرادی برای دیدار حضور دارند. علی مطهری یکی از حضار است و خطاب به رهبر انقلاب می‌گوید: «من فکر می‌کنم و خیلی از افراد اینطور فکر می‌کنند که مسئله ادامه‌ی حصر آقای موسوی و کروبی، این خیلی به صلاح کشور نیست. این را شما یک دستوری به قوه قضائیه بفرمایید که این را به هر حال حل بکنند. اگر لازم است محاکمه بشوند، محاکمه بشوند. همه جوانبِ حوادثِ سال ۸۸ بررسی بشود و تکلیفِ اینها زودتر روشن بشود...» 🔸 رهبر انقلاب لابلای صحبتشان در پاسخ به او می‌فرمایند: «آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد، یک گناه بزرگ از سوی کسانی بود که اگر در زمان امام این گناه از آنها سر میزد، امام با قاطعیتی که داشت، برخوردِ خیلی سخت‌تری می‌کرد. حالا آقای مطهری می‌گوید که اینها را محاکمه کنند. اگر محاکمه‌ی عادلانه‌ای انحام بگیرد، مطمئنا احکام آنها احکامی نخواهد بود که شما از آن احکام خوشتان بیاید. این را بدانید. آنچه دارد انجام می‌گیرد، در واقع نوعی تساهل است، وإلّا اگر آن نباشد، کار سخت‌تر خواهد شد». (کتاب فتنه تغلب: ص۳۳۶ و ۳۳۷) 🔹 پ‌ن ۱: بعدها علی مطهری گفت از سخنانِ رهبری «قانع نشدم». و آیت الله حائری شیرازی این مطلبِ فوق العاده را ناظر بر حرفِ او فرمود: «درست است علماء معصوم نیستند اما حجت هستند. امام هم معصوم نبود، اما حجت بود. وقتی گفته می‌شود «من قانع نشدم»، نفیِ عصمت نیست [که بدون اشکال باشد، بلکه] نفیِ حجیت است. 👈🏻 اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من قانع نشدم. وقتی این کلیت شکسته شود، اجانب پیروز میدان خواهند شد. [در جنگ تحمیلی]، مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی [سال‌ها جنگیدند]. بلافاصله یک روز امام گفت صلح می‌کنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهپیمایی کردند. 👈🏻 مردم ما تربیت شدۀ هزار سال انتظارند. مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود می‌بینند و برای حفظ ارتباط خود [با او]، سر و جان می‌دهند. 👈🏻 «من قانع نشدم»، نفیِ نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند، پرچمِ جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است. 👈🏻 ابراز قانع نشدن ، غیر از قانع نشدن است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخابِ حجیتِ خود بر حجیتِ نظام و نافذ الحکم بودنِ خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است. 👈🏻 ما هزار سال صبر کرده‌ایم تا «اسلام امامت» را در جهان جا بیاندازیم. این حجیتِ زمامدار، جانشین امامت است. این حجیت، شیشۀ عمر مردم ماست. مردم تحمل نمی‌کنند کسی به شیشۀ عمرشان سنگ بزند». 🔸 پ‌ن ۲: در حوادثِ اخیر نیز، تغییرِ ریلِ دستگاه قضایی پس از اجرای دو حکم اعدام (و پذیرشِ فرجام‌خواهی برای چند محکوم به اعدام) ناشی از اشاره‌ی رهبری بود. 👈🏻 شاید آیندگان بیشتر به عظمتِ رهبریِ پدرانه‌ی خامنه‌ای پی ببرند. شاید بیشتر بفهمند او بارها پرده‌ی مِهرش را بر سرِ عدلِ علوی کشید تا هر چه می‌تواند خانواده را بیشتر دورِ هم جمع کند... ✍🏻 مهدی پیروزمند ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
«اندکی پس از حبیب» «قسمت چهارم» شنبه ۹۸٫۱۰٫۱۴، حوالیِ ۱۲ شب 🔹 در چهل ساعتی که از عزادار شدنِ ایران می‌گذرد به اندازه چهل روز، خاطره برایمان ساختی. هر کس سکانسی که با تو تجربه کرده بود تعریف کرد. با چسباندنِ این قطعات تازه کمی تو را شناختیم. هر چه یادم بیاید می‌نویسم. دوست ندارم این قطعه ها از یاد برود. 🔹 نماز جمعه‌ی دیروز در تمام ایران عجیب بود. خبرِ شهادتِ تو در عرضِ چند ساعت جمعیتی را به خیابان کشاند که از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن کمتر نبود. 🔹 در مسیرِ خانه تا مصلّی بی تابیِ خودروهای راهیِ مصلی مشهود بود. اغراق نمی‌کنم. تا کنون موجِ احساس را در حرکت ماشین ها ندیده بودم. اما این بار آنها اسپندِ روی آتش یافتم. 🔹 صوت کوتاهی از تو را بین دو نماز پخش کردند که ملت را زیر و رو کرد. برای ترکیدنِ بغضمان یک جرقه کافی بود اما شنیدنِ نوای مظلومانه و عاشقانه‌ات فراتر از جرقه بود. 🔹 بعد از نماز جمعه راهپیمایی کردیم. دیدنِ خون‌هایی که در رگ‌های مردم به جوش آمده، کارِ سختی نبود. شعله‌ور بودند. برعکسِ تو که اکنون غرق در سرور و آرامشی. که طبقِ آرزویت در معامله‌ای عظیم، ردای افلاکیِ شهادت را به بهای فانیِ جان ستاندی. 🔹 مظهرِ حالِ قلبم را در خطبه‌های نماز جمعه‌ی اهواز یافتم. حجت الاسلام موسوی‌فردِ عزیز با لباسِ سپاه پشتِ تریبون آمد. بسم الله را که گفت زد زیر گریه. های های پشتِ بلندگو گریست و مردم پشت سرش گریستند. 🔹 مگر نه اینکه داغ عزیز دیده ایم؟ مگر نه اینکه علمدارمان نیامد؟ چرا اینگونه ضجه نزنیم؟ از تماشای این صحنه سیر نمی شوم. در این گریه‌ی صادقانه، تصویرِ دلِ سوخته‌ی میلیون‌ها نفر را می‌بینم... ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این خطبه‌‌ی اون روز اهوازِ که تو قسمت چهارم اشاره کردم. هر چی گشتم با کیفیت‌تر پیدا نکردم. یادمه همون روز فیلمش از نمای نزدیک‌تر منتشر شد. بعد از بسم الله میخواد خطبه بخونه اشک امانش نمیده 😢 کلا حاج‌آقای موسوی‌فرد رو خیلی دوست دارم
مهدی پیروزمند
تبیینِ ۳۰ ثانیه‌ای (۸) «چگونه بصیر باشیم؟» 👈🏻 بصیرت از مفاهیمِ عمیقِ اسلامِ ناب است. حضرت مولا فرم
«آیا پولداری بصیرت رو بیشتر میکنه؟» درباره فراز آخر این مطلب 👆🏻 لازمِ بیشتر توضیح بدم. 🔸 اینطور نیست که هر کس یکی از مولفه‌های چهارگانه‌ای که ذکر شد نداشته باشه، بصیرتش کم باشه. ممکنِ کسی علم نداشته باشه، فقیرم باشه، حضور و ارتباط اجتماعیشم ضعیف باشه ولی فقط به پشتوانه معنویتِ قوی، در قلهٔ بصیرت ایستاده باشه. 🔹 عارفِ واقعی حقایق رو بدون واسطه می‌بینه و این بالاترین مرتبه بصیرته. قطعا بین این چهار مولفه مهم‌ترینش معنویتِ. آقا یک جا می‌فرماید «بصیرت یعنی دل را با خدا مرتبط و متصل کردن». 🔸 منظور این بود که با داشتنِ حد نصابی از این چهار شاخصه، انسان میتونه آسوده‌خاطر باشه که بصیرتِ مستمر داره. 🔹 واضحِ که پولِ بیشتر، بصیرتِ بیشتر نمیاره. اما فشار اقتصادی (که ان‌شاءالله از همه مومنین دور باشه) میتونه روی بینشِ آدم اثر بذاره. میتونه یک عینک دودی جلوی چشم آدم بیاره و همه چیز رو تاریک نشون بده. میتونه کاری کنه خون به مغزِ آدم نرسه و قدرتِ تحلیل‌شو از دست بده. پس برنامه‌ریزی برای رسیدن به رو باید جدی گرفت. 🔸 فقری که میتونه دینِ آدم رو عوض کنه. (کَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً) به طریق اولی میتونه بینشِ آدم رو عوض کنه. 🔹 باز دارم میگم «میتونه». یعنی ممکنِ کسی اونقدر روی خودش کار کنه که هیچ وضعیتی نگاهش رو تکون نده. 🔸 بصیرت، قطب‌نما است. فقر، انزوا، جهل و بی‌تقوایی آهن‌رباهایی هستن که میتونن عقربه‌ی این قطب‌نما رو به طرف خودشون بکشونن تا دیگه جهت درست رو نشون نده... ↙️ https://eitaa.com/joinchat/473956552Cf826cf13b0