هدایت شده از حاج محمود کریمی
4_5875158314785965751.mp3
25.52M
#بشنوید
نوحه حضرت زهرا سلام الله علیهـا
#زمینه «بیتابی نکن فدای چشمات»
با مـداحی: #حاج_محمود_کریمی
هیئـــت رایة العباس "علیـه السلام"
[کانال حاج محمود کریمی]
@HajMahmoud_Karimi
هدایت شده از حدیثِ نفس|زینب تاجیک
📘 #بخوانید| نقد و بررسی الهیات فمنیستی
👤دکتر زینب تاجیک
🔹به طور کلی میتوان گفت الهیات فمنیستی در جریان شکل گیری خود دو مرحله بسیار مهم را پشت سر گذاشته است، مرحله اول مرحله صرفاً انتقادی از آموزههای مسیحیت و یهودیت بود.
🔹اما در مرحله دوم فعالان فمنیسم در این حوزه سعی کردند یک ساختار فکری زنانه در زمینه الهیات را سازمان دهی کنند و جایگزین نظام الهیاتی و کلامی مردانهای که قرنها بر کلیسا و تفسیر متون مقدس سایه افکنده بود کنند.
http://fekrat.net/?p=5322
@zeinab_tajik
هدایت شده از ایکسونامی
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴شکنجه در اتاق زایمان؟!
🔻پرده برداری پایگاه خبری جنس اول از اتفاقات ناخوشایند اتاق زایمان در بیمارستانهای دولتی.
♦️دستهایم را به تخت بستند و گفتند اینجا ماییم که تصمیم میگیریم...
🚸جنس اول| رسانه زنان و زیست جنسی
https://eitaa.com/joinchat/1736638675C96dbe5b0e6
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔴شکنجه در اتاق زایمان؟! 🔻پرده برداری پایگاه خبری جنس اول از اتفاقات ناخوشایند اتاق زایمان در بیمارس
در همین ایام فاطمیه یکی از دالهای پرتکرار «مقام و جایگاه زن در اسلام» بود. در تریبونها، منبرها و مداحیها این موضع تدافعی را که «زن در نگاه اسلامی جایگاه والایی دارد» بسیار شنیدیم. چرا تدافعی؟ زیرا تورم این ادبیات در یک ماه گذشته در پاسخ به دو چیز بود: ۱- ادبیات تولیدی درباره زنان در بلوای اخیر ۲- نگاه غربی به زن.
فارغ از دقت این موضعگیری به هر حال آن چه که ما میبینیم ساختارهاست نه شعارها. زنان لابلای شعارها زندگی نمیکنند، آنها جهان پیرامون روزمرهی خود و ساختارها را به مثابه یک «وضعیت مستمر» میبینند. پرسش همینجاست: چرا این شعارها به «وضعیت ساختاری» تبدیل نمیشوند؟ چرا در روزهایی که از چپ و راست نسبت به بحران جمعیت هشدار داده میشود، هیچ نیرویی برای ویرایش ساختارها وجود ندارد؟ چه شده که در نظام پزشکی ما پرستار و ماما اینگونه شدهاند؟ چرا شعارها هنوز قابلیت محافظهکارسازی دارند؟ چرا متولیان امر هنوز در نقطهی جامعهپردازی ننشستهاند؟ دقت کنید که در این فقره ما با یک نقصان و ناکارآمدی صرف مواجه نیستیم، ما با یک وضعیت صددرصد متناقض مواجهیم که فقط اگر بتوانیم با توطئه و خیانت توجیهش کنیم آرام میشویم. ما باید بتوانیم نحوه وجود و علتهای پبدایش چنین وضعیتی را تشریح کنیم. واقعا این وضعیت متناقض حاصل چیست ؟
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از بانو امین
حجاب-کانال ایتا_ک حجم.mp3
9.71M
#صوت_نشست
🔰 قدرت اجتماعی زن در کشاکش معنای حجاب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
در این صوت خواهید شنید، نسبت زن و حجاب چیست و چه تاثیری بر حضور و قدرت اجتماعی زن دارد؟
📆 ۲۰ آذر ۱۴۰۱
#حجاب
#معنا_پردازی
#جامعه
#زن
@Safoora_AminJavaheri
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی!
#اختصاصی
✍🏼| مهدی تکلو
▪️قضاوت در مورد اینکه پروژهی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیتآمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشماندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کجدارومریز پیش میرود و در این حرکت فطری هم خاطرهای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. میتوانیم راجع به این که این حرکت چقدر افتوخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما بههرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی میدانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشتهای داشته و به آیندهای هرچند کلی و مبهم پیش میرود. اما دستکم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آنطور که بایدوشاید در این فقره «پروژهی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست.
▪️یعنی اینگونه نیست که مؤلفهها، قواعد و جهانبینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکتها و سیاستگذاریها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربههای شخصی بسیاری خانمها را دیدهام که یا کاملاً بیاطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاریهای پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کردهاند. خب من بهخوبی میتوانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت میکنند و دست آخر جز مشتی گزارههای تکراری، کلیگویانه، شعاری و مهمتر از همه متناقض چیزی نصیبت نمیشود؛ لذا به نظرم گرههای جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از بهرسمیتشناختهشدن و امتدادیافتن آن است.
▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائتهای موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیشازاین انجام دادهام و از یک شگفتی با شما صحبت میکنم. قرائتهای متعددی از الگوی سوم وجود دارد که میتوان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورتبندی کاملاً متناقض مینمایند. نام همهی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمدهاند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینههای مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس میکنم الگوی سوم زن بهدرستی مبنای جامعهپردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان همصدای نازکی از آن به گوش میرسد که چندان مناسب عرضاندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و همافقها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقشآفرینیهای آنان، خیلی پیش از اینها میبودیم.
▪️الگوی سوم یک صورتبندی نظری از یک تجربهی تاریخی و نظری مربوط به گذشتهی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورتبندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناختهشدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روششناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است.
▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربهی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمیتوانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربهی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سومهای متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آنها اینگونه نامگذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفتهاند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کردهاند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شدهاند. درحالیکه وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید.
@mahdi_takallou
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از ریحانه
🔰 #بسته_خبری
🔸رهبرانقلاب: در نگاه سرمایهداری غرب، مرد بر زن اولویت دارد چون سرمایه جایگاه انسانها را تعیین میکند و مرد مدیریت اقتصادی و تجاری داشت/ مسئله آزادی زن در غرب برای استفاده از آنان در کارخانه با مزد کمتر مطرح شد
🔺حضرت آیتالله خامنهای: نظام سرمایهداری غرب یک نظام مردسالار است. در نظام سرمایهداری سرمایه بالاتر از انسانیت است. انسانیت انسانها در خدمت سرمایه قرار میگیرد. خب هر انسانی که بیشتر بتواند سرمایهآوری کند، سرمایهاندوزی کند، ارزشش بیشتر است. مرد گردن کلفتتر است، قویتر است.
🔺مدیریتهای کلان اقتصادی و تجاری و مانند اینها را مردها انجام میدادند. بنابراین در نظام سرمایهداری مرد اولویت دارد بر زن. چون رجحان سرمایه بر انسان در مورد مرد بیشتر صادق است. خب، حالا که بنا شد سرمایه جایگاه انسانها را تعیین بکند انسانها یکسان نیستند دیگر طبعاً مختلفاند. گفتیم بر طبق این نگاه سرمایهسالاری، جنس مرد طبعاً بالاتر از جنس زن است.
🔺مزد زن همین الان در بسیاری از کشورهای غربی برای کارِ مشابه با مرد، کمتر از مرد است. این یکجور سوءاستفاده است که یک علت اینکه در قرن نوزدهم و بعد قرن بیستم، بیشتر قرن نوزدهم، مسئلهی آزادی زن مطرح شد برای این بود که زنها را از خانه بکشند بیرون، ببرند کارخانه. از آنها استفاده کنند با مزد کمتر.
📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند
📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔰 #بسته_خبری 🔸رهبرانقلاب: در نگاه سرمایهداری غرب، مرد بر زن اولویت دارد چون سرمایه جایگاه انسان
✅ اشاره به مردساختگی
شرح شماره 1 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14
اگر خاطرتان باشد از مسأله «مرد ساختگی» در ساخت اجتماعی مطالبی را عرض کرده بودم. به این معنا که جنسیت مقدم از بر نظام اجتماعی و اقتصادی است. بسته به جنسیت فاعلان و خالقان جهان اجتماعی به نحو طبیعی در طبع و کیفیت جهان اجتماعی اثر میگذارد. یعنی امر اجتماعی تحت تأثیر جنسیت است و اگر هر دو جنس در ساخت اجتماعی به نحو برابر مشارکت نداشته باشند آن نظام اجتماع نامتعادل و معوج خواهد بود. مبنای چنین استدلالی هم «جنسیتمندی نفس» و «توسعه یافتگی نفس در ساحت اجتماعی» بود. لذا باید جنسیت یک منظر تحلیلی است نه یک موضوع در کنار سایر موضوعات. بر این اساس ادعا کردیم که طبیعت جامعهی شرقی (استیلا) و جامعهی غربی (بازار) از منظر جنسیت طبعی مذکر دارد و همین عدم تناسب جهان پیرامونی برای زن با درونیات او سبب بسیاری از مصائب کاستی ها و تبعیض هاست.
البته دوستانی هم داشتیم که معتقد بودند سرمایهداری به نحو برابر برای زنان و مردان دردسر ایجاد میکند! عرض ما این بود که در جامعهی نامتعادل یک جنس به دلیل جنسیتش، بیش از دیگری محل آسیب است. سرنوشت زنان در این وضعیت، خارج از حذف، هضم و رنج نیست. همه اینها هم در وهلهی اول به نحو طبیعی و ناخودآگاه رخ میدهد و در مرحله دیگر بهصورتی خودآگاه اسباب سوءاستفاده از زنان را برای مردان فراهم میآورد. آنها فکر میکردند ما همانند فمینیستهای خام کلاسیک درحال ایجاد تقابل زنان و مردان هستیم. لیکن ما از سرنوشت طبیعی ساختهای نامتعادل اجتماعی بحث میکردیم که با کانونی کردن ظلم بر جان زن، مانع حرکت و تعالی میشوند. گفتیم در دوگانهی اسلام و استکبار، منطقهای استکباری - یعنی تحجر و تجدد - همگی نامتعادلاند ، درحالیکه ساختهای جامعهی توحیدی بر اساس تعادل جنسیتی تکوین مییابند.
به همین بهانه پیشنهاد میکنم باری دیگر به هایلایت های «منظر جنسیت»، «تعادل جنسیتی» و «مردساختگی» (در اینستاگرام بنده) نظر بیفکنید.
@Mahdi_Takallou