eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
950 عکس
111 ویدیو
20 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژه‌نامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد. 📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید: 🔻نسبت خانه‌نشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا 🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایه‌داری و فرصت فکر‌ کردن زنان 🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار 🔻بت دوگانه‌ی(خانه‌داری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی 🔻یادداشت‌هایی درباره فیلم‌های با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار 🔻مفرد مونث غائب؛ گفت‌و‌گو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو 🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا 🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشی‌نژاد و... 🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار ✅ @AmmarFest
هدایت شده از بانو امین
فرق است میان نگاهی که برای بیان سبکی از برهنگی جاافتاده در فرهنگ غرب این همه سختی می‌کشد و قلبش آزرده می‌شود و در نهایت با هزار تاسف و شفقت به حال آن زنان، بیانش می‌کند تا نگاه‌هایی که به بهانه‌های مختلف، چه دفاع از حریم عفاف!!! چه تخریب عفاف، زن‌های متمایل به فرهنگ کم‌پوششی و خودنمایی جنسی را دستمایه تحقیر و تمسخر قرار می‌دهد. اینجاست که غیرت‌ورزی معنای دیگری می‌یابد و انسان‌ها در سراسر جهان پی می‌برند، زن و تک‌تک ساحات وجودش در نگاه انقلاب اسلامی محترم و ارزشمند است. 📆 بیانات ۱۴ دی ۱۴۰۱ @Safoora_AminJavaheri
مادامی که ذیل دوگانه‌ی خانه - جامعه فکر میکنید، هنوز حرفِ «نه شرقی نه غربی» نزدید. @Mahdi_Takallou
| اهمیت بحث جنسیت­‌مندی نفس 📝 به قلم دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه: در فلسفه و کلام اسلامی حقیقت و هویت انسان، نفس یا ترکیب نفس و بدن است. بحث از تفاوت­‌های جنسیتی زمانی کامل خواهد شد که به بررسی جایگاه این تفاوت‌­ها در نفس انسان نیز بپردازیم. اهمیت موضوع حاضر در این است که با یافته‌­های این تحقیقات داوری منصفانه‌­تر، روشن‌­تر و کارآمدتری درباره احکام متفاوت زنان و مردان و همچنین جایگاه اجتماعی متناسب با تفاوت­‌های جنسیتی خواهیم داشت. اگر تمام اختلافات زنان و مردان را فقط در جسم و بدن مادی محدود کنیم مجبور می­‌شویم برای فهم بسیاری از آیات و روایات متفاوت در این زمینه دست به تاویل بزنیم اما اگر از نظر فلسفی ثابت شود که اختلافات زنان و مردان بسیار گسترده­‌تر از بدن عنصری و مادی است و صرفا برساخته فرهنگ و تربیت و جامعه نیست و آیات و روایات هم از این نظریه پشتیبانی کنند به فهم عمیق­‌تری از این اختلافات خواهیم رسید. 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n005/ 🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه @gesostu www.GESOSTU.ir
هدایت شده از بانو امین
سکّان‌داری چه می‌طلبد؟ هرچه به حوالی تولد دختر پیامبر نزدیک می‌شویم، متن‌های ستاینده پیرامون مقام و فضائل همه یا برخی از زنان زیاد و زیادتر می‌‌شود. حس غالب به این متن‌ها این است که با مشتی شعار مواجیهم برای مرهم‌نهادن به همه ناملایمات. واقعا اگر مقام زن والاست و نقش او در تاریخ و جامعه بی‌بدیل است و همه شعارهای زیبای دیگر، لوازم تحقق این نقش بی‌بدیل چیست تا دوباره زن در یک نقش و تنها یک فایده مشخص به نام مادری (آن هم با دامنه‌ معنایی محدود) خلاصه نشود؟ یک پاسخ از بنت‌الهدی صدر: علم‌آموزی برای درک حقایق هستی. زنان به وسیله علم‌آموزی می‌توانند از سرگرمی به غرب اباحه‌گر و شرق متحجر نجات یابند و سکّاندار کشتی حرف نو در جهان باشند. @Safoora_AminJavaheri
زنان در همه‌ی عرصه‌ها نقش دارند، این قدر زحمت نکشید. اگر منظورتان نقش جنسیتی است که یک نقش ثابت در همه‌ی عرصه‌ها می‌شود نام برد. اگر منظورتان نقش فردی است که به عدد زنان مسئولیت‌ها متنوع است.
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فتنهٔ اخیر، یک فتنهٔ به شدت ضدزن بود! 💠 حجت‌الاسلام پناهیان در «اجتماع بانوان فاطمی برای دفاع از حریم ولایت» در مسجد مقدس جمکران: 🔻 فتنه‌ای که اخیرا در کشور رخ داد یک فتنهٔ به شدّت ضدزن بود چون فحش می‌دادند توهین‌های سخت می‌کردند چون آدم‌کشی‌های وحشیانه در آن صورت گرفت. 🔻 زن، موجود مهربانی است. زن، دل رحم است. زن، دین هم نداشته باشد برای او فحش دادن سخت است. در اغتشاشات فحش‌های رکیک می‌دادند یعنی این نهضتِ مردان وحشی است. حالا امکان دارد ۴تا زن هم استخدام کرده باشند. نهضت، زنانه نیست. زن موجود لطیفی است. @Panahian_ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
‌ خانه‌داری دقیقاً این لحظه است. این لحظه را زن باید به همه‌ی ثانیه‌ها و دقیقه‌ها امتداد بدهد. همین مرکزیت و رکنیت در خانه و خانواده که باعث می‌شود خانواده به معنای واقعی کلمه «وجود داشته باشد» و جهت‌گیری‌ها و حال و هوای روحی اعضای آن ناظر به خوبی‌ها، درستی‌ها و به بیان بهتر ناظر به انسانیت و اسلامیت تنظیم بشود. این خانه‌بداری هیچ ربطی به این ندارد که زن شاغل است یا نیست، خانه‌نشین است یا نیست یا اصلا چه میزان در خانه حاضر است. مگر شما به مردی که در خانه‌ی خودش کار می‌کند (دورکاری) می‌گویید خانه‌دار؟ همه‌ی زن‌ها بنا به این تعریف خانه‌دارند و باید خانه‌دار باشند. چگونگی انجام این تکلیف (بداری اهل خانه) به عدد زن‌ها هم متنوع و متکثر است و هیچ کلیشه و قاعده‌ی ثابتی ندارد. انجام امور اجرایی خانه هم وظیفه تک‌تک اعضای خانواده و به عدد خانواده‌ها گونه‌های متکثری برای آن قابل پیش‌بینی است. امور اجرایی خانه وظیفه‌ی زن نیست و اشتباه گرفتن این کارها با خانه‌داری دستاورد گفتمان شرقی است. در گفتمان شرقی خانه‌داری فاقد معناست و نوعی خدمتگزاری و خدمتکاری برای مرد است‌. در خانه‌ی شرقی مرد محور است و زن در این خانه خادم است. لذا کلفتی و انجام اجراییات خانه تکلیف زن است. زن سفره را آماده می‌کند، مرد می‌خورد و زن جمع می‌کند و می‌شورد و چای آقا را می‌آورد. معناپرداز این خانه زن نیست و مرد است. این خانه‌داری از نگاه من نه‌تنها ستایش‌شدنی نیست بلکه چون اسلامی هم نیست و موجب سرکوب استعدادهای زن است سرزنش‌کردنی است. من این زن ‌خانه‌بسنده را که خودش را ذیل شوهرش معنا کرده و هیچ گونه مسوولیت اجتماعی و اتصال سیاسی برای خود سراغ ندارد، سرزنش می‌کنم. زن مطلوب در نگاه اسلام زن سیاسی ‌و مجاهد است؛ زنی که خود را در برابر تاریخ بشر و حق و حقیقت مکلف می‌بیند. زن یک انسان کامل است و نسبت به سرنوشت انسان مسوول است. در این الهیات، خانه‌داری زن یعنی زن از هر ابزار و طریقی که می‌توانست و می‌خواست محیط خانه را نسبت به خوبی‌ها و مسوولیت‌های تاریخی حساس کند. خیلی از این مدیریت فضای خانه هم طبیعی و به‌صرف این که زن خودش انسانی والا و مبارز است اتفاق می‌افتد. بنابراین باید جایگاه زن را در خانه به درستی نشان داد؛ این انسان‌سازی است. این جهان‌سازی زن از نزدیک‌ترین و طبیعی‌ترین موقعیتی است که در دسترس او است. چرا این خانه‌داری معنادار و فرهنگی وظیفه‌ی مرد نیست؟ چون زن است که قدرت نفوذ عاطفی و رهبری معنوی بر دیگران دارد. اسلام با قرائت انقلابی به‌کلی با قرائت شرقی تفاوت دارد. اسلام را نجات بدهیم. @Mahdi_Takallou
زن در وضعیت جمع یا گسست و آشوب؟ ✅در اندیشه‌ی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الهه‌ی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمع‌یافتگی امور، تلاش می‌کند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد. در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)می‌تواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظم‌شکن و گسست‌محور مطرح می شود. نتیجه‌ی این نگرش، جنبش‌های زنان، رنگین پوستان و تمام به‌حاشیه‌رفتگان به خصوص در دهه‌ی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نماینده‌ی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانه‌ی عقلانیت محور در نظر می‌گیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد... ✅در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی می‌داند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را می توان مشاهده نمود. در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسه‌ای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح می‌شود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمی‌گردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمی‌گیرد و این‌ها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم می‌شمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع‌ تمام امور" است. این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستی‌های انسانی ظهور می‌یابد. از همین رو، زن، نه تنها استعاره‌ای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» می‌گردد. ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم می‌کند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن می‌سازد. از همین رو است که ائمه‌ی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمع‌الجمع زمان است، حضرت صدیقه‌ی طاهره برشمرده می‌شود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمع‌یافتگی می‌توان از «جامعه‌ای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بی‌نظمی، گسست و آشوب را به چالش می‌کشد، بلکه از دوگانه‌سازی‌های تقابلی خارج می‌شود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه می‌یابد. ✍مریم‌منصوری @azmanegasht