eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
950 عکس
111 ویدیو
20 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻چنانچه در معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان گفته شد، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه، فصلی را در باب مساله تبیین نظم جنسیتی گشوده است تا با برگزاری گفتگو، نشست، مصاحبه‌های تخصصی و درسگفتار فضا را برای پرورش ایده‌های بدیل باز کند. 🔶 در گفتگوی اول جناب آقای مهدی تکلو به تبیین منطق گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان الگوی سوم تحلیلی می‌پردازد: بنابر عقیده‌ی ایشان وقتی از جنسیت صحبت می‌کنیم، کانون توجه مساله زن است و انقلاب اسلامی نوع نگاه به موضوع زن را در سه محور «نگاه»، «نقش» و «روابط» بیان می‌کند. 🔹در نوع «نگاه» به زن، انقلاب اسلامی چه به لحاظ هنجاری و چه به لحاظ توصیفی درنهایت هویت زن را مبتنی بر دو مولفه «استقلال هویتی» و «قدرت جنسیتی» مطرح می‌کند. مبتنی بر این نوع نگاه به زن، جایگاه و نقش زن عبارت است از «تنظیم گری عواطف، اراده‌ها ، افق‌ها، جهت‌گیری‌ها و... و یا به طور کلی نفوذ در ناحیه قلب، اراده‌ها و انگیزه‌ها و ایمان‌ها». لذا در بحث رابطه زن با بقیه ارکان جامعه، باید وی را پیشران و پیشگام حرکت کلی جامعه دانست. ادامه🔻 آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
🔺به نظر آقای تکلو این ایده زن انقلاب اسلامی را هر چند که می‌توانیم به صورت فردی و در زندگی فردی افراد در دل تاریخ پیگیری کنیم اما در ساحت گفتمان و ذهنیت عمومی جامعه، نوع نگاه گفتمان شرقی همیشه غالب بوده است. لذا ظهور زن انقلاب اسلامی هر چند متأثر از خاطرات تاریخی ماست و ریشه‌های تاریخی آن را هم می‌توان به دست‌ آورد؛ اما این زن در دل تاریخ و با یک شیب ملایم و کم‌کم شروع به ظهور و بروز کرده است تا در نهایت نقطه اصلی و کانون ظهور چنین زنی با انقلاب اسلامی رقم خورده است. 🔰گزارش تفصیلی‌تر از این جلسه به زودی در سایت مدرسه نگاه ارائه می‌شود. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🌐 http://schoolnegah.ir 🆔 @sch_negah
..🔸برگزاری دومین دوره آموزش مربی مسئله محوری گوی و میدان ..🔸ویژه بانوان🔸.. ..🔸برای ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمائید https://survey.porsline.ir/s/AeciWSc
🔰انجمن مطالعات اجتماعی و موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) اهواز، مدرسه علمیه حضرت زینب(س) ایذه، کانون پژوهشی صدرای اصفهان و موسسه رفیعه المصطفی تهران برگزار می کنند؛ سلسله نشست های زن و خانواده 🔸«جنسیت در زبان قرآن و الهیات فمینیستی» 💢حجت الاسلام دکتر چراغی ▫️دوشنبه 21 آذرماه ساعت 19 🔸«ظرفیت های تحقق الگوی سوم زنان در حل بحران های واقعی و کاذب جامعه زنان» 💢سرکار خانم دکتر طالبی ▫️سه شنبه 22 آذرماه ساعت 18 🔸«نقش زنان در فریضه جهاد تبیین» 💢حجت الاسلام دکتر رنجبر ▫️چهارشنبه 23 آذرماه ساعت 9 🔸«نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت» 💢آقای دکتر تکلو ▫️پنجشنبه 24 آذرماه ساعت 16 🔸«امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی» 💢خانم دکتر رودگر ▫️شنبه 26آذرماه ساعت 16 🔗بستر برگزاری جلسات: http://dte.bz/ssoq 🌐 کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🔸آغاز ثبت‌نام سومين دوره تخصصي مدرسه علوم انساني عمار 🔹مدرسه علوم انساني عمار قصد دارد با توجه به ايده جشنواره علوم انساني يعني «ايده از مشاهده تا نظريه»با برگزاري دوره‌هاي آموزشي،دانش‌پژوهاني را مطابق با ايده جشنواره پرورش دهد. مقصود از برگزاري كارگاه هاي اموزشي مدرسه علوم انساني عمار اين است كه  بخش‌هاي طرد و به حاشيه رانده شده‌ي جامعه،در متن علوم اجتماعي و علوم انساني قرار گیرد. دانش پژوهان تحت آموزش اساتید متخصص به نظر ورزی پرداخته و آثار خود را در قالب های علمی نظیر کتاب، مقاله، یادداشت،ارائه علمی و ....به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند. بنابراین مدرسه علوم انسانی عمار در پی گفتمان سازی ایده جشنواره و همچنین پرورش پژوهشگر در این زمینه از میان نخبگان فکری دانشگاهی و حوزوی علاقه‌مند به این حوزه مي‌باشد. مدرسه علوم انساني عمار در دوره زمستانه خود به سرفصل های زیر مي‌پردازد: 📍»آموزش و تربیت انقلاب اسلامی 📍»زن و انقلاب اسلامی 📍»انسان و انقلاب اسلامی 📍»پيشرفت و عقب ماندگی در عدالب 📍»هنر و انقلاب اسلامی دوره زمستانه مدرسه علوم انساني عمار با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته،به زودي آغاز كار مي كند. روزهاي برگزاري كلاس‌ها:چهارشنبه و پنج‌شنبه هرهفته 🔴حضوری و مجازی ثبت نام از طریق سایت مدرسه راه به آدرس:‌ madreserah.com صفحه اینستاگرام: ammar.ensani آدرس کانال‌های ایتا،بله و تلگرام: @ammar_ensani
لفظ «الگوی سوم» را از رهبری می‌گیرند، محتوایش را از خودشان اجتهاد می‌کنند! عجب! @Mahdi_Takallou
✅ درباره‌ی مقایسه موهن و مضحک فاطمیه و بلوای 1401 خیلی عجیب این که هنوز برخی اهالی علوم اجتماعی در تحلیل بلوای ۱۴۰۱ از وجوه غلیظ سیاسی آن غفلت می‌کنند. بله، آنچه که در این ایام اتفاق افتاد تغییراتی در بازنمودهای گفتمان‌های سیاسی مذهبی‌ها و دین‌مداران بوده است. این تغییرات هم از قضا نحیف شدن و انفعال آنها در کردار و گفتار سیاسی بود. این انفعال و عقب‌نشینی بخشی به خاطر توان اندک نیروهای داخلی در تولید گفتار و کردار سیاسی جامعه‌پسند بوده (تورم ادبیات امنیتی) و بخش ویژه‌ی آن ناشی از هجمه نیروهای سیاسی برانداز خصوصاً با ادبیات مذهبی؛ یعنی در بلوای اخیر کاملاً آگاهانه ادبیات هجمه به جمهوری اسلامی ادبیاتی مذهبی به خود گرفته بود. لذا این تغییرات در نهاد دین معلول فشار‌های گفتمانی پروژه‌های سیاسی در لوای زن، زندگی، آزادی است. به بیان دیگر سوژگی (به تعبیر من خالقیت که سطح اعلی عاملیت است) در زن ناشی از تحفظ بر استقلال هویتی است. زنی که بر استقلال هویتی و اصالت‌های درونی خود در مقابل هر گفتمان و هر پنداره‌ای اصرار می‌ورزد می‌تواند به معنای حقیقی کلمه تغییری را ایجاد و نرم‌افزار جدیدی را خلق کند. تغییر در تاریخ صرفا از نیروهای مستقل و تولیدکننده‌ی معنا بر می‌آید. بازیگران صحنه فقط نرم‌افزارها را مصرف و تثبیت می‌کنند. لذا از قبل آزادی زن (به معنای حضور و امکان مصرف و انتخاب‌گری) تغییر قابل اعتنایی رخ نمی‌دهد و یا هر اراده‌ای برای ایجاد تغییر به نفع گفتمان قدرتمندتر مصادره خواهد شد. بلوای ۱۴۰۱ اولاً و بالذات سیاسی بود و ثانیاً و بالعرض تبعات اجتماعی داشت و نه برعکس! تحلیل تغییرات زنانه‌ی اتفاقات سه ماه گذشته نقطه عزیمتی دیگر می‌طلبد که من پیشتر درباره آن نوشته‌ام. بلوای اخیر به دلیل آنکه به سرعت توسط نیروهای سیاسی برانداز تصاحب شد و چهره ای رادیکال به خود گرفت از امر زنانه و مطالبات زنان استفاده ی ابزاری کرد. یعنی این پوسته‌ی ظاهراً اجتماعی باطنی کاملا سیاسی داشت تازه ترینش اخراج سیاسی ایران از کمیسیون مقام زن به بهانه مهسا امینی ...... بلوای اخیر اگر چه با استقبال زنان همراه بود اما نیروهای مولد و صحنه گردان - به تعبیر من خالقیت آن - زنان نبودند. زنان صرفا بخشی از بازیگران آن بودند. زنانگی اینجا (خصوصاً هر چه زمان گذشت بیشتر آبزی منازعات سیاسی امنیتی شد. لذا مقایسه و تناظر آن با فاطمیه به عنوان سابقه ای از کنشگری سیاسی زنانه مضحک است و از همان هاست که خنده آید خلق را. اینها شعر و غزل است بله به طور کلی و کلان مسیر حرکت تاریخ در حال احیای زنانگی است و اتفاقا انقلاب ۵۷ از اصلی ترین متولیان آن بوده و هست. پیچ زنانه‌ی تاریخ معاصر با زنان انقلاب اسلامی رقم خورد. زنان مستقلی که هم به استیلای شرقی نه گفتن و حاشیگی تاریخ را نپذیرفتند و هم بر سینه‌ی استعمار غربی دست رد زدند و بر قدرت‌های ناشی از زنانگی خود اصرار ورزیده و مقابل تن‌شدگی هم ایستادند. پ.ن: اساساً این شطحیات محلی از اعراب ندارند، اما از باب یک‌صدا نبودن عریضه پاسخ داده شد. @Mahdi_Takallou
🔸 باید انسان به دنبال آزادی باشد؛ هم آزادی خود، و هم آزادی دیگران؛ نباید اجازه بدهد که کسی در استضعاف و ذلت و محکومیت باقی بماند. هم امیرالمؤمنین(علیه السلام) درنامه‌ی‌۳۱ فرمود: «لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً». قرآن هم در سوره نساء آیه ۷۵ فرموده است: «ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الْمُسْتَضْعَفین»؛ یعنی شما موظفید آزادی دیگران را هم تأمین کنید، ولو با قتال. در تفکّراسلامی... مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است. @t_manzome_f_r ▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
6158c8612331235a1d6123a8_8554973497416461631.mp3
39.39M
🔰 سلسله نشست های «زن و خانواده» 💢نشست چهارم:«نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت» 🔸با ارائه:«آقای مهدی تکلو» در این ارائه از این بحث کردم که چرا بدون در دست داشتن یک نظریه اجتماعی کلان‌نگر و جامع، پروژه‌ای تحت عنوان الگوی سوم و یا اساساً‌ هر طرح و برنامه‌ی دیگری مربوط به زنان به سرانجام نمی‌رسد. تشویشی که امروز در تدوین مولفه‌های الگوی سوم داریم از همین فقدان قابل تحلیل است. 🔹در تاریخ ۲۴ آذر۱۴۰۱ @Mahdi_Takallou
✅ چرا قانون حجاب، تحمیلی به‌نظر می‌رسد؟ در ترکیب مفهومی «قانون حجاب» آنچه که موجب اجباری به نظر رسیدن آن میشود قانونیت (جزء اول) نیست بلکه در وهله‌ی اول، این معنای اجتماعی شده از حجاب (جزء دوم) است که سبب میشود این ترکیب تحمیلی به نظر بیاید. ما در ساحت گفتمانی با معنای بخصوصی از حجاب مواجه هستیم و قانون حجاب در حال نهادمند و ضابطه‌مند کردنِ «این معنای بخصوص از حجاب» است. میگویم این معنای به خصوص از حجاب که بگویم حجابی که امروز برای ما تفاهم شده برداشت خاصی از حجاب است و نه همه‌ی برداشتها و نه لزوماً برداشت درست از حجاب. برای اینکه منظور من را بهتر متوجه بشوید به عنوان یکی از هزاران صحبتهای اخیر امام جمعه محترم اصفهان را بخوانید. پس از صدسال از آغاز مسأله‌بودگی حجاب در ایران هنوز گفته می‌شود حجاب و برهنه نبودن فارق میان انسان و حیوان است. خب عزیزان چرا متوجه این توسعه نیافتگی تئوریک از حجاب نیستید؟ این برداشتهای کلاسیک چگونه قرار است مسأله امروز ما را حل کند؟ بعد میگویند کار فرهنگی، گرامیان کارفرهنگی بر اساس چه؟ بحث را یک گام عقب تر ببرم. این «معنای بخصوص از حجاب» در خلاً شکل نگرفته بلکه بر اساس فهم بخصوصی از زن و رابطه ی زن و مرد شکل گرفته است و همهی دالهای دیگر در این گفتمان «خاص» هستند. مسأله فقط حجاب نیست که ما باید در مورد آن دنبال راهکار از دوگانه‌ی الزام قانونی یا کار فرهنگی باشیم. ما شاهد یک نظم تقریباً هماهنگ از عناصر مختلف هستیم که حجاب یکی از آنهاست. همان طور که حجاب معنای بخصوصی دارد از متعه تعدد زوجات و دیگر مسائل هم تحت تاثیر همین نظم گفتمانی خاص یاد میشود. اینجا متعه هم یک متعه‌ی بخصوص است و کارکرد منحصر بفردی دارد. دقت کنید ساحت معرفتی شما شاید در اینجا فقه و تفسیر یا اندیشه های بنیادی‌تر هم خودش در کیفیت ساخت جامعه اثرگذار است و هم اگر ساخت جامعه تحت تاثیر هر دسته عوامل دیگری، معیوب و «نامتعادل» شد، در جامعه با این گزاره‌های فقهی هم بنا به تفسیری که گفتمانهای خاص ارائه میکنند تعامل میشود. یعنی این گفتمان بخصوص از هویت زن قادر است همه چیز را جذب خود کرده و معنا و رنگ خاصی به آن ببخشد و انحصاری کند. لذا من این نظم را از ریشه و از بنیانش معیوب میدانم. نه حجاب را میشود با این فهم خاص عمومی کرد و نه حجاب بدون اصلاح در کلیت این نظم گفتمانی که همه عناصر با هم بده بستان دارند قابل مدیریت است. حجابی که برای تحریک نشدن مرد معنا می‌شود(!) اقتضاء میکند تعدد زوجاتی را که پاسخ تنوع طلبی مرد است و متعه ای را که برای ارضای مرد است! حالا این وسط ستاد امر به معروف مشکل را در این میبیند که قانون حجاب ضمانت اجرایی ندارد. اگر ضمانت اجرایی‌اش را تأمین کنیم ظرف یکی دوسال به فضل الهی ایران یکپارچه حجاب میشود! ایده‌ی جدید هم این است که به جای دستگیری و ایجاد پرونده قضایی جریمه کنیم. دوربینها هم الحمدلله خریداری شدند و هر جنبنده‌ای (ما من دابة في الأرض) که اوامر را اجرا نکند جریمه میشود. البته منت میگذارند یکی دو مرتبه ی اول فقط تذکر میدهند. هر جا هم در تیررس دوربینها نبود به اسم مردمی‌سازی ضابطان امر به معروف (!) گزارش خواهند داد. @Mahdi_Takallou