eitaa logo
مهدی خطیبی
468 دنبال‌کننده
38 عکس
9 ویدیو
1 فایل
فارغ التحصیل سطح چهار حوزه و دکتری فلسفه اقتصاد اسلامی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی مدیرگروه اقتصاد مؤسسه موضوع شناسی عضو کارگروه فقهی تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با ادمین @mahdikhatibi1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خطیبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات آیت الله آل هاشم نسبت به فرزندش(خبرگان رهبری و امام جمعه تبریز). حتما ببینید بی جهت نیست که بالاترین رای خبرگان از اول انقلاب تاامروز رو این دوره مردم به آقای ال هاشم در شهرشان دادند.
انا لله و انا الیه راجعون متاسفانه امروز با خبر شدیم که دکتر پرویز داودی پس از سپری یک دوره بیماری، جان به جانان آفرین تسلیم کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم دکتر پرویز داودی از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی بودند که تحصیلات ارشد و دکتری خود را در دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا سپری نمود. ایشان بعد از بازگشت به ایران به دعوت مرحوم آیت الله مصباح لبیک گفت و همکاری خود را با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (که البته آن موقع زیر مجموعه موسسه در راه حق بود) از اوایل دهه شصت آغاز نمود. ایشان در این مدت طولانی مدیر گروه اقتصاد بودند و بسیاری از دانش پژوهان گروه اقتصاد موسسه در مقطع ارشد و دکتری، دروس اقتصاد خرد و پولی را از محضر ایشان استفاده نمودند. ایشان به لحاظ علمی بسیار قوی و به لحاظ تدین و اخلاق در سطح عالی بودند. حقیر توفیق شاگردی ایشان را در دورس اقتصاد خرد و پولی داشته و از محضر ایشان بهره فراوان بردم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم را مسئلت می نمایم. 30 فروردین 1403 مهدی خطیبی 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
هدایت شده از خطیبی
بسم الله الرحمن الرحیم دیروز توفیق حاصل شد در معیت اساتید و دانش پژوهان گروه اقتصاد موسسه امام خمینی برای شرکت در تشییع و تدقین مرحوم دکتر داودی به تهران برویم. به حمد الله بسیاری از دانش پژوهانی که کلاس درس ایشان را درک کرده بودند از دوره های مختلف موسسه در تشییع جنازه حضور داشتند. حضور ریاست محترم موسسه حضرت آیت الله رجبی و برخی از اعضای جامعه مدرسین و حجت الاسلام دکتر علی مصباح از طرف بیت مرحوم علامه اعلی الله مقامه در مراسم تشییع بسیار مغتنم بود. خداوند روح ملکوتی این استاد را در اعلی علیین قرین اهل بیت قرار دهد. علاوه بر خدمات علمی، تدین و تواضع ایشان ستودنی بود. تأکید ایشان بر ختم کامل قرآن در یک روز توسط یک گروه 120 نفره بسیار برای بنده جالب بود. گاهی اگر گروه تکمیل نمی شد خودشان زنگ می زندند و می گفتند: «دوره جدید قرائت قرآن فلان روز آغاز می شود؛ تمایل دارید با گروه همراهی کنید؟» ‏‏«اَللّهُمَّ جٰافِ الْاَرضَ عَنْ جَنْبَیْهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ الَیکَ وَلَقِّهِ مِنْکَ بُرهٰاناً،اَللّهُمَّ ‏‎ ‎‏عَفوَک عَفْوَک» مهدی خطیبی 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
✅مقام معظم رهبری: خدمت مخلصانه و بی‌شائبه در مسئولیت پذیری ایشان در مسئولیت‌های بزرگ در طول سالیان طولانی، چهره‌ی یک مدیر با اخلاص و کارآزموده و پرتلاش از آن مرحوم را نشان داد و این در محاسبات الهی ارزشی والا است. 1403/2/1 ◾️مراسم بزرگداشت استاد فرزانه دکتر پرویز داودی 🟢چهارشنبه5 اردیبهشت 1403، ساعت 10:30 🔰قم، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
روش شناسی اجتهاد- جلسه۱۷.mp3
26.27M
📄روش شناسی اجتهاد 🔰مراحل استنباط: مرور بحث گذشته 7⃣1⃣جلسۀ هفدهم- ۳-۲-۱۴۰۳ 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
روش شناسی اجتهاد- جلسه۱۸.mp3
26.02M
📄روش شناسی اجتهاد 🔰مراحل استنباط: رجوع به اقوال فقها 8⃣1⃣جلسۀ هجدهم- ۸-۲-۱۴۰۳ 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
روش شناسی اجتهاد- جلسه۱۹.mp3
9.77M
📄روش شناسی اجتهاد 🔰مراحل استنباط: رجوع به ادله عقلی 9⃣1⃣جلسۀ نوزدهم- ۱۰-۲-۱۴۰۳ 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
24.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ عطش دنیاطلبی 🔻شرح حدیثی از امام صادق توسط شهید «سید محمدباقر صدر» 🌀بر اساس روایت امام صادق (ع)، دنیا همانند آب شور دریا است، هرچه فرد از آن بیشتر بهره‌مند می‌شود، تشنه تر می‌شود ، هر قدر فرد بیشتر جاه و مقام دنیایی پیدا می‌کند، بیشتر تشنه می‌شود. علیه السلام ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
روش شناسی اجتهاد- جلسه۲۰.mp3
11.05M
📄روش شناسی اجتهاد 🔰مراحل استنباط: فحص از دلیل خاص 0⃣2⃣جلسۀ بیستم- ۲۲-۲-۱۴۰۳ 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
تعطیلی شنبه‌ها؛ تمایز رویکرد فردی، اجتماعی و حکومتی به فقه 📝مهدی خطیبی در یکی دو دهه اخیر به موازات توجه بیشتر به روش شناسی فقه استفاده از اصطلاحاتی چون فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی در مقالات و گفتگوهای علمی رو به فزونی نهاده است. البته این‌ها اقسام فقه نیست؛ بلکه رویکردهای گوناگون در استنباط فقهی است. در رویکرد فردی به فقه، هدف، استنباط حکم شرعی در حیطه بیان وظیفه مکلف است. در رویکرد اجتماعی فقط فرد دیده نمی شود بلکه تبعات اجتماعی فتوا نیز لحاظ می شود و در رویکرد حکومتی هدف فقیه آن است که بتواند در چارچوب فقه کشور را به بهترین شکل ممکن اداره کند. این روزها مسئله تعطیلی روزهای شنبه به یکی از مباحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. برخی آن را برای کاستن از مشکلات اقتصادی کشور لازم می‌دانند و برخی دیگر ضمن کم اثر دانستن این تعطیلی بر گشایش اقتصادی، به بُعد اجتماعی و فرهنگی منفی آن توجه می‌کنند. فارغ از اینکه دیدگاه کدام یک صواب است، می توان سه رویکرد فقه فردی، اجتماعی و حکومتی را بر آن تطبیق نمود: 1. حکم تعطیلی شنبه با رویکرد فردی به فقه اباحه است. چه آنکه حرمتی در آن دیده نمی شود و تشبه به کفار نیز در آن منتفی است. (چون اولا آنچه که حرام است تشبه است نه شباهت؛ در تشبه قصد نهفته است. ثانیاً تشبه حرام در جایی است که عمل مزبور دوری از آئین اسلام و نزدیکی به آئین کفر محسوب شود. این خصوصیات در مورد تعطیلی شنبه لااقل قابل احراز نیست.) 2. اما رویکرد اجتماعی به فقه اقتضا می‌کند در شرایط کنونی که اسرائیل به غره حمله کرده است و تمامی آزادی خواهان جهان به فکر انزوای اسرائیل هستند چنین مسئله ای طرح نشود؛ چرا که ممکن است به نوعی حمل بر وجود گروه های طرفدار یهود و صهیونیسم در داخل کشور و در سطح مسئولان حمل شود و جبهه مقاومت تضعیف شود. 3. اما رویکرد فقه حکومتی اقتضا می‌کند شنبه تعطیل باشد. چرا که تعطیلی ادارات در یک روز و انتقال ساعات کاری آن به روزهای دیگر از هزینه های دولت می کاهد و از سویی اگر این تعطیلی بر روز شنبه منتقل شود تطبیق بین روزهای کاری داخل و خارج کشور را بیشتر می‌کند و می‌تواند در گشایش اقتصادی که دغدغه اصلی دولت است موثر باشد. صحت هر یک از استدلال‌ها در سه سطح رویکرد فردی، اجتماعی و حکومتی می‌تواند به چالش کشیده شود؛ غرض تفکیک سه رویکرد یاد شده در مسئله واحد است نه اصرار بر صحت استدلال‌ها. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
متممی بر یادداشت قبلی 📝مهدی خطیبی ظرافت های تفکیک رویکرد فقه فردی، اجتماعی و حکومتی فراوان است. رویکرد فردی به معنای توجه به ادله اربعه و رویکرد اجتماعی به معنای توجه به عواقب اجتماعی فتوا و رویکرد حکومتی به معنای توجه به اداره کشور بر مبنای فقه است. این بدان معنا نیست که فقیه فقط یکی را مد نظر قرار دهد. مثلا رهبر انقلاب می تواند با توجه به تبعات اجتماعی و فرهنگی تعطیلی شنبه از آن ممانعت کند؛ حتی اگر به لحاظ فقه حکومتی به نفع اداره نظام باشد. گاهی نیز ممکن است یک مسئله به لحاظ فقه حکومتی به تسهیل اداره نظام بینجامد اما به لحاظ فقه فردی امکان اجرا نداشته باشد. مثلا اگر بتوان حیله های ربا را در سیستم بانکی اجرا کرد1 بانکداری اسلامی بسیار تسهیل خواهد شد اما فقه فردی مانع از آن است چرا که ادله قاصر از اثبات مشروعیت کلیه حیله هاست (البته به فتوای امام خمینی). 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
روش شناسی اجتهاد- جلسه۲۱.mp3
12.96M
📄روش شناسی اجتهاد 🔰مراحل استنباط: جلسه پایانی 1⃣2⃣جلسۀ بیست و یکم- ۲۹-۲-۱۴۰۳ 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ... شهادت جمعی از کارگزاران ارشد نظام اسلامی خصوصا رئیس جمهور راحل را به محضر رهبر انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم. عاش سعیدا و مات سعیدا
مثال کاربردی استنباط (1) 📝مهدی خطیبی قراردادی فیمابین یک شرکت و سازمان صداوسیما با موضوع مشارکت طرفین در ارائه محتوای صداوسیما بر بستر اینترنت منعقد می شود. در متن قرارداد، بندی تحت عنوان "کف درآمد تضمین شده سازمان صداوسیما" درج گریده است که به عبارتی هر اتفاقی برای موضوع قرارداد بیفتد، درآمد سازمان صداوسیما نباید کاهش یابد‌. این در حالی است که مشارکت مذکور، فاقد درآمد معتنابهی بوده و هر دو طرف هم بر این عدم درآمد متفق القول هستند. سوال این است که آیا اساسا اشتراط چنین شرطی در قرارداد صحیح است؟ و اینکه با فرض صحت شرط مذکور، آیا با لحاظ عدم تحقق درآمد از محل طرح، الزام طرف قرارداد به پرداخت درآمد غیر محقق، صحیح بوده و مصداق اکل مال بالباطل نخواهد بود؟ پاسخ: این قرارداد، مشارکت نیست بلکه جعاله است. مثل من رد عبدی فله نصفه. در اینجا نیز جاعل می گوید اگر این فیلم ها را بفروشی نصف مبلغ مال تو باشد. اما شرط ضمانت به نحو شرط فعل اشکال ندارد. یعنی عامل تعهد دهد در صورت عدم حصول درآمد مورد نظر جاعل مبلغی را از اموال شخصی خود به جاعل تملیک کند. البته طبق روایتی که در باب اجاره وارد شده و تعمیم آن به باب جعاله نباید مبلغ تعهد به حدی باشد که تمام جعل را پوشش دهد. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
هدایت شده از m.chezgi
💥تمدید شد💥 ✍️مرکز موضوع شناسی احکام فقهی برگزار می‌کند. "سومین دوره تربیت و جذب پژوهشیار" 🔰شرایط 🔹دفاع از پایان‌نامه سطح سه 🔹دارای سوابق و فعالیت پژوهشی(مقاله-کتاب) 🔹 آشنایی با نرم افزارهای نور و آفیس 🔹 قبولی در مصاحبه حضوری 🔰مزایا 🔸اعطای گواهی پایان دوره 🔸اولویت در به کارگیری افراد در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرکز 🔸پرداخت کمک هزینه تحصیلی 🔸بازدیدهای علمی 💥مهلت ثبت نام 14 خرداد 1403💥 🏢 قم-بلوار جمهوری- کوچه 8 - پلاک 52 ☎️ 025-32936045-126 📎لینک ثبت نام http://mozooshenasi.ir/?p=6411 @Mozooshenasi
سطح معقول انتظار از یک رئیس جمهور در حوزه‌های تخصصی 📝مهدی خطیبی میزگردهای صدا و سیما در حوزه های تخصصی سیاست، فرهنگ و اقتصاد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برخلاف مناظرات که بیشتر هیجانی و جدلی هستند، برنامه‌هایی این چنینی فرصت خوبی برای ارزیابی هر یک از کاندیداها و مقایسه آنهاست. فقط پرسش اساسی در این رابطه مطرح است و آن اینکه آیا لازم است رئیس جمهور در تمامی حوزه های تخصصی صاحب نظر و دارای برنامه باشد؟ برخی از کاندیداها مرتب تکرار می کنند: «من متخصص نیستم؛ کارشناسان در این زمینه سیاست دولت را مشخص می کنند.» حقیقت آن است که رئیس جمهور باید نسبت به معضلات کلان کشور و راه حل‌های آن آگاهی کامل داشته باشد. آگاهی غیر از تسلط علمی است. ممکن است کسی به زیر و بم صنعت هسته ای کشور اشراف داشته باشد اما نتواند فرمول غنی سازی شصت درصد را بازنویسی کند و یا مثلاً ممکن است به تورم و بیکاری و رابطه آنها اشراف داشته باشد اما نتواند منحنی اولیه فیلیپس را که رابطه بین نرخ رشد دستمزدها و بیکاری را بیان می کند به منحنی جدید که رابطه بین تورم و بیکاری است تبدیل کند. اساسا مدیری که از حوزه مدیریت خود آگاهی کامل نداشته باشد نمی تواند مدیریت قوی داشته باشد. داشتن اطلاعات وسیع از ظرفیت های کشور و مشکلات موجود و ارائه راه حل برای آنها بسیار مهم است. در این رابطه کارشناسان کمک می کنند ولی میدان دار اصلی رئیس جمهور است و تصمیم گیر اصلی اوست. اگر اطلاعات کافی در آن زمینه نداشته باشد نمی تواند در موارد اختلاف نظر نقش آفرینی کند. رئیس جمهوری که کار را به گروهی بسپارد و خود وسط میدان نباشد صلاحیت ریاست جمهوری ندارد. در میزگرد تخصصی باید چند موضوع مشخص که مسائل و معضلات اصلی کشور هستند، (مثل تورم، بیکاری، نرخ ارز، ناترازی انرژي، بانکداری، مسکن، ازدواج جوانان، حجاب، فضای مجازی، جمعیت، چالش هسته ای، آلودی محیط زیست، مدیریت آب) به کاندیداها اعلام شود، و به آنها فرصت داده شود تا با کارشناسان مورد اعتماد خود مشورت کنند و در برنامه های تخصصی برنامه های برای حل آنها تشریح کنند. مقایسه توانمندی رئیس جمهوری در تبیین مسئله و راه حل آن می تواند معیار خوبی برای مقایسه بین کاندیداها باشد. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌸🌸الْحَمْدُ للهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَالاَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.اَلْحَمْدُ للهِ الَّذى اَكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ وَجَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ، بِعَهْدِهِ اِلَيْنا وَميثاقِهِ الّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقَوّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدِّينَ .🌸🌸 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوحِ اللَّهِ عَلَی غَیْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِک شِیعَتُک وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ یَا عَلِی؛ (آنها گروهی هستند که به واسطه رحمت الهی همدیگر را دوست دارند بدون آنکه نسبتی داشته باشند یا انگیزه مالی داشته باشند. آنها شیعیان تو اند و تو امام آنهایی یا علی) 🆔️https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
بإسمه تعالی اینجانب بعد از بررسی گذشته و حال نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم و تدبر در دیدگاه آنها در حوزه‌های سیاست، فرهنگ و اقتصاد به این نتیجه رسیدم که جناب آقای دکتر جلیلی در مجموع صلاحیت بیشتری برای احراز این جایگاه مهم دارند و به ایشان رأی خواهم داد. از خداوند متعال خیر و صلاح این مُلک و ملت را مسئلت می‌نمایم. مهدی خطیبی؛ 1403/4/6 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ🌺 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
چالش اقتصاد و اولویت‌های عملیاتی آن در دولت جدید 📝مهدی خطیبی انتخابات 1403 تمام و دکتر پزشکیان منتخب ملت شد. ضمن تبریک این پیروزی به ایشان و هوادارن، لازم است مطالبی را در رابطه با راهبرد اقتصادی دولت جدید عرض کنم. همه می‌دانند بزرگ‌ترین چالش کشور، اقتصاد و معیشت مردم است. اگر دولت ایشان می‌خواهد گرهی از کار مردم باز کند باید پنج مسئله زیر اولویت اولشان قرار دهند: 1. استقلال بودجه جاری از نفت با تکیه بر مالیات عادلانه؛ 2. احتیاط در کنترل نقدینگی به گونه ای که منجر به رکود نشود؛ 3. فعال کردن ظرفیت های راکد تولید؛ 4. اصلاح ساختار بودجه به منظور جلوگیری از کسری بودجه؛ 5. تدبیر ناترازی انرژی با ورود به عرصه تولید انرژی‌های پاک؛ توضیح یک: نفت سرمایه ملی است و نباید صرف مخارج جاری دولت شود. فروش نفت و هدایت درآمد آن به صندوق توسعه ملی، درآمدهای نفتی را تبدیل به سرمایه ملی می‌کند. توضیح دو: سیاست کنترل نقدینگی برای کنترل تورم جزء خطرناکترین سیاست ها است که اگر دقیق نباشد منجر به رکود اقتصادی می شود. شاید بیش از این سیاست، اقناع افکار عمومی برای اجتناب از اقدامات هیجانی در بازار سکه و ارز موثرتر باشد. حتی اگر نظریه «خطابه در علم اقتصاد» را قبول نکنیم، نمی‌توانیم به صورت موجبه جزئیه تأثیر آن را انکار کنیم. توضیح سه: در طول دهه نود، رکود حاکم بر اقتصاد باعث شده ظرفیت‌های تولیدی فراوانی راکد بماند. اگر دولت بتواند همین ظرفیت های نیمه فعال را فعال کند، می توان به تحقق رشد هشت درصد امیدوار بود. توضیح چهار: یکی از مشکلات اساسی کشور که به تورم دامن می‌زند ناترازی بودجه است. اصلاح ساختار بودجه به گونه‌ای که به کسری بودجه منجر نشود می‌تواند شر تورم را از سر کشور باز کند. توضیح پنج: ناترازی انرژی در کشور یک بیماری پنهان است. به رغم افزایش تعداد خودرو سواری در طول دو دهه اخیر، مصرف بنزین چندان تغییری نکرده است. دلیل آن جایگزینی گاز به جای بنزین است نه بهینه شدن مصرف صورت در کشور. ظرفیت گاز نیز بالاخره محدود است و از هم اکنون آژیر ناترازی به صدا درآمده است. توجه به تولید انرژی پاک خصوصا خورشیدی تنها راه نجات کشور در دو دهه آینده است. از الان باید به فکر فردا بود. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
☑️ ساعت اوج مصرف را بدانیم و به ذهن مان بسپاریم... 👈۱۳ تا ۱۸👉 و 👈۲۰ تا ۲۳👉 چند راهکار مدیریت مصرف برق: ➖ درجه کولر را روی ۲۴ قرار دهیم. ➖ در ساعات اوج مصرف از لوازم پر مصرف مانند جاروبرقی، اتو، لباسشویی و... استفاده نکنیم. ➖ در روز حتی‌الامکان از روشنایی طبیعی استفاده کنیم. -------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
با گذشت بیش از چهار دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بسیاری از مردم نسبت به موفقیت نظام بانکی در حذف ربا تردید دارند. در کتاب حاضر نشان داده شده به وجود عوامل متعدد در این پدیده ضعف آگاهی مشتریان از قانون عملیات بانکی و مفاد قرارداد بیش از بقیه عوامل در این تحقق این تردید نقش داشته است. لذا توصیه می شود بانک مرکزی مسئله آموزش عمومی بانکداری بدون ربا را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad/207
مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (الأحزاب؛ 23) https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad/207
مثال کاربردی استنباط (2) کاهش ارزش پول و مبنای لزوم جبران آن در دیون مدت‌دار 📝مهدی خطیبی اوایل انتشار پول کاغذی دولت‌ها برای اینکه اعتماد عمومی را جلب کنند اعلام کردند متعهد به تحویل طلا در مقابل اسکناس‌های منتشر شده هستند. اما بعد از رواج اسکناس‌ها خود را از این تعهد خلاص کردند و دولت آمریکا در کنفرانس برتون وودز رسماً اعلام کرد دیگر تعهدی نسبت به آن ندارد. بعد از آن پول‌های کاغذی کماکان در بین مردم رواج داشت و مورداعتماد بود و به‌نوعی ارزش استقلالی پیدا کرد. اقبال عمومی به آن نیز به‌خاطر درجه نقدشوندگی آن است که کامل است و به‌راحتی می‌توان آن را به هر کالای دیگری تبدیل کرد؛ بنابراین نباید پول را معادل قدرت خرید تصور کرد. به تعبیر فقها قدرت خرید حیثیت تعلیلیه برای پول است نه حیثیت تقییدیه. بر همین اساس فتوای به لزوم جبران کاهش ارزش پول در دیون مدت‌دار صحیح نیست. اگر چه حاکم اسلامی می‌تواند بر اساس ضرورت‌هایی که تشخیص می‌دهد یا از باب مصلحت حکم کند در دیون مدت‌دار علاوه بر جبران مبلغ اسمی بدهی، معادل تورم نیز باید به طلبکار پرداخت شود. این حکم حکومتی است و مقید به ضرورت و اضطرار یا مصلحت است و با فتوای به لزوم جبران کاهش ارزش پول متفاوت است. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
دیدگاه های مراجع معظم تقلید راجع به مشروعیت کسب درآمد از رمزارزها 📝مهدی خطیبی عبور قیمت بیت کوین از مرز یکصد هزار دلار سوالات شرعی راجع به مشروعیت آن را افزایش داده است. در این باره سه دیدگاه در بین مراجع معظم تقلید وجود دارد: دیدگاه اول: ممنوعیت کسب درآمد از طریق رمزارزها (اکثریت مراجع معاصر) دیدگاه دوم: مجاز بودن کسب درآمد از طریق رمزارزها؛ مگر آنکه منع قانونی یا ضرر اقتصادی بر آن مترتب شود.(آیت الله العظمی شبیری زنجانی) دیدگاه سوم: تبعیت این مسئله از قوانین جمهوری اسلامی ایران (مقام معظم رهبری). قانون فعلا راجع به رمزارزها سکوت کرده است و مجلس در این زمینه مصوبه‌ای ندارد. فقط بانک مرکزی استفاده از آن را به عنوان بهای کالا و خدمات در کشور ممنوع کرده است. بر همین اساس می توان گفت: 1. طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی کسب درآمد از خرید و فروش رمزارزها اشکال ندارد. فقط نمی‌توان آن را به عنوان بهای کالا پرداخت(با توجه به منع بانک مرکزی از آن). 2. طبق فتوای مقام معظم رهبری کسب درآمد از رمزارزها اشکال دارد چون مجلس نفیا و اثباتا راجع به آن مصوبه‌ای ندارد واصالة الفساد در معاملات مقتضی بطلان معاملات آن است. 3. طبق فتوای بقیه مراجع نیز کسب درآمد ممنوع است. 4. کسانی که مرجعشان به احتیاطاً منع کرده است (مثل آیت الله نوری همدانی) با رعایت الاعلم فالاعلم می توانند به آیت الله شبیری زنجانی رجوع کنند. 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🔰 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری اندیشکده قدر برگزار می کند؛ ♻️نشست نقد و بررسی کتاب: ربای قرضی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران 🔺ارائه دهنده و نویسنده کتاب: حجت‌الاسلام دکتر مهدی خطیبی 🔺ناقد کتاب: حجت‌الاسلام دکتر محمد بیدار ⏰زمان: پنجشنبه ۲۳ آذر سال ۱۴۰۳_ساعت ۱۵:۴۵ 🏢 مکان: قم_بلوار جمهوری اسلامی _کوچه۲_ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه 🔗لینک مجازی:https://www.skyroom.online/ch/onlineamoozan.ir/anjomaneghtesad 📌 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه🌱 http://eitaa.com/anjomanEGHTESADISLAM