《🥀🍃》
-
-
-
-
امام على عليه السلام:
كمك مالى كردن به برادر دينى، روزى را زياد مى كند
مُواساةُ الأخِ في اللّهِ عزّ و جلّ تَزِيدُ في الرِّزقِ
ميزان الحكمه جلد4 صفحه 443
امام على عليه السلام:
نظام دين دو چيز است: منصف بودن، و كمك مالى كردن به برادران
نظامُ الدِّين خَصلَتانِ: إنصافُكَ مِن نفسِكَ ، و مواساةُ إخوانِك
غررالحكم حدیث 9983
|🌸⃟📿| #امام_علی_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
سالبہسال مےرود، پاے تو پیر مےشوم
بےتو و حسّ بودنٺ،از همہ سیر مےشوم
عمر گران مےگذرد،موے سپید مےشود
گر ز درٺ برانیَم، واے،حقیر مےشوم
#ݜآهے_ځڛيݩ
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
|🌸⃟📿| #اربابم_حسین_جان
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
امیرالمؤمنین عليه السلام:
شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم،
و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
غررالحكم حدیث 5667
|🌸⃟📿| #امام_علی_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
[إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ]
این دوستت دارمهای خدا
یعنی امیـد
یعنی برگرد،
آغوشِ من باز است(:
#خداخیلیمهربونه💕
|🌸⃟📿| #توابین
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
💠کاربرد محبت اهل بیت(ع) در هفت ایستگاه هولناک
🔹عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ الْوَفَاةِ وَ فِي الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْكِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاط.
🔸حضرت امام باقر(ع) از پدرش امام سجاد(ع)، امام سجاد نیز از پدرش(ع) روایت کرد رسول خدا(ص) فرمود: محبت اهل بیت من در هفت جایگاه هولناک سودمند است:
◽️هنگام وفات،
◽️در قبر،
◽️هنگام رستاخیز،
◽️ هنگام دادن نامه اعمال،
◽️هنگام محاسبه بندگان،
◽️هنگام سنجش اعمال
◽️ بر پل صراط.
📚فضائل الشیعه، محمد بن علی بن بابویه«شیخ صدوق»، ص٦
|🌸⃟📿| #اهل_بیت_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
🌸 #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🍃تردید در علی مساوی است با کفر...
علی بهترین فرد بشر است...🍃
📚 #تاریخ_مدینه_دمشق /ج۴۲ /ص۳۷۳
|🌸⃟📿| #امام_علی_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
#اسلام_محمدی
#ولایت
👌پاسخ امیرمؤمنان ❤️ علی علیه السلام به سوال دانشمندان يهود در مورد خدا
👈پس از درگذشت پيامبر اكرم (ص) گروههايى از دانشمندان يهود و نصارا براى تضعيف روحيه ى مسلمانان به مركز اسلام روى مى آوردند و سئوالاتى را مطرح مى كردند. از جمله، گروهى از احبار يهود وارد مدينه شدند و به خليفه ى اول گفتند:
در تورات چنين مى خوانيم كه جانشينان پيامبران، دانشمندترين امت آنها هستند. اكنون كه شما خليفه ى پيامبر خود هستيد پاسخ دهيد كه خدا در كجاست. آيا در آسمانهاست يا در زمين؟
ابوبكر پاسخى گفت كه آن گروه را قانع نساخت، او براى خدا مكانى درعرض قائل شد كه با انتقاد دانشمند يهودى روبرو گرديد و گفت: در اين صورت بايد زمين خالى از خدا باشد!
در اين لحظه حساس بود كه على(ع) به داد اسلام رسيد و آبروى جامعه ى اسلامى را صيانت كرد. امام با منطق استوارخود چنين پاسخ گفت:
« ان الله اين الاين فلا اين له؛ جل ان يحويه مكان فهو فى كل مكان بغير مماسة و لا مجاورة يحيط علما بما فيها و لا يخلو شى ء من تدبيره »[1]
مكانها را خداوند آفريد و او بالاتر از آن است كه مكانها بتوانند او را فرا گيرند. او در همه جا هست، ولى هرگز با موجودى تماس و مجاورتى ندارد. او بر همه چيز احاطه ى علمى دارد و چيزى از قلمرو تدبير او بيرون نيست.
تفسیر⤵️
✅مكانها را خداوند آفريد
شيوه ى بحث امام على (ع) با افراد بستگى به ميزان معلومات و آگاهى آنان داشت.گاهى به دقيقترين برهان تكيه مى كرد و احياناً با تشبيه و تمثيلى مطلب را روشن مى ساخت.
حضرت على (ع) در اين پاسخ، به روشنترين برهان، بر پيراستگى خدا از محاط بودن در مكان، استدلال كرد ودانشمندان يهودى را آنچنان غرق تعجب فرمود كه وى بى اختيار به حقانيت گفتار على (ع) و شايستگى او براى مقام خلافت اعتراف كرد.
امام (ع) در عبارت نخست خود "مكانها را خداوند آفريد..." از برهان توحيد استفاده كرد و به حكم اينكه در جهان قديم بالذاتى جز خدا نيست و غير از او هر چه هست مخلوق اوست، هر نوع مكانى را براى خدا نفى كرد. زيرا اگر خدا مكان داشته باشد بايد از نخست با وجود او همراه باشد، در صورتى كه هر چه در جهان هست مخلوق اوست و ازجمله تمام مكانها و از اين رو، چيزى نمى تواند با ذات او همراه باشد. به عبارت روشنتر، اگر براى خدا مكانى فرض شود، اين مكان بايد مانند ذات خدا قديم باشد و يا مخلوق او شمرده شود. فرض اول با برهان توحيد و اينكه درعرصه ى هستى قديمى جز خدا نيست سازگار نيست و فرض دوم، به حكم اينكه مكانى فرضى مخلوق خداست، گواه بر اين است كه او نيازى به مكان ندارد، زيرا خداوند بود و اين مكان وجود نداشت و سپس آن را آفريد.
✅خداوند در همه جا هست
حضرت على (ع) در عبارت دوم كلام خود "او در همه جا هست بدون اينكه با چيزى مماس و مجاور باشد" بريكى از صفات خدا تكيه كرد و آن اين است كه او وجود نامتناهى است و لازمه ى نامتناهى بودن اين است كه در همه جا باشد و بر همه چيز احاطه ى علمى داشته باشد، و به حكم اينكه جسم نيست تماس سطحى با موجودى ندارد و درمجاورت چيزى قرار نمى گيرد.
آيا اين عبارات كوتاه و پر مغز گواه بر علم گسترده ى حضرت على (ع) و بهره گيرى او از علم الهى نيست؟
البته اين تنها مورد نبوده است كه امام (ع) در برابر احبار و دانشمندان يهود درباره ى صفات خدا سخن گفته، بلكه درعهد دو خليفه ى ديگر و در دوران خلافت خويش نيز بارها با آنان سخن گفته است. ابونعيم اصفهانى صورت مذاكره ى امام (ع) را با چهل تن از احبار يهود نقل كرده است كه شرح سخنان آن حضرت دراين مناظره نياز به تأليف رساله اى مستقل دارد و در اين مختصر نمى گنجد. [2]
📚پی نوشت:
📚1. ارشاد مفيد، چاپ سنگى، ص 107.
📚2.ر.ك حليةالاولياء، ج 1، ص 72.
📚منبع:
📚کتاب فروغ ولایت،
⤴️آیت الله جعفر سبحانی
|🌸⃟📿| #امام_علی_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••
《🥀🍃》
-
-
-
-
#اسلام_محمدی
#ولایت
👌پاسخ امیرمؤمنان ❤️ علی علیه السلام به سوال دانشمندان يهود در مورد خدا
👈پس از درگذشت پيامبر اكرم (ص) گروههايى از دانشمندان يهود و نصارا براى تضعيف روحيه ى مسلمانان به مركز اسلام روى مى آوردند و سئوالاتى را مطرح مى كردند. از جمله، گروهى از احبار يهود وارد مدينه شدند و به خليفه ى اول گفتند:
در تورات چنين مى خوانيم كه جانشينان پيامبران، دانشمندترين امت آنها هستند. اكنون كه شما خليفه ى پيامبر خود هستيد پاسخ دهيد كه خدا در كجاست. آيا در آسمانهاست يا در زمين؟
ابوبكر پاسخى گفت كه آن گروه را قانع نساخت، او براى خدا مكانى درعرض قائل شد كه با انتقاد دانشمند يهودى روبرو گرديد و گفت: در اين صورت بايد زمين خالى از خدا باشد!
در اين لحظه حساس بود كه على(ع) به داد اسلام رسيد و آبروى جامعه ى اسلامى را صيانت كرد. امام با منطق استوارخود چنين پاسخ گفت:
« ان الله اين الاين فلا اين له؛ جل ان يحويه مكان فهو فى كل مكان بغير مماسة و لا مجاورة يحيط علما بما فيها و لا يخلو شى ء من تدبيره »[1]
مكانها را خداوند آفريد و او بالاتر از آن است كه مكانها بتوانند او را فرا گيرند. او در همه جا هست، ولى هرگز با موجودى تماس و مجاورتى ندارد. او بر همه چيز احاطه ى علمى دارد و چيزى از قلمرو تدبير او بيرون نيست.
تفسیر⤵️
✅مكانها را خداوند آفريد
شيوه ى بحث امام على (ع) با افراد بستگى به ميزان معلومات و آگاهى آنان داشت.گاهى به دقيقترين برهان تكيه مى كرد و احياناً با تشبيه و تمثيلى مطلب را روشن مى ساخت.
حضرت على (ع) در اين پاسخ، به روشنترين برهان، بر پيراستگى خدا از محاط بودن در مكان، استدلال كرد ودانشمندان يهودى را آنچنان غرق تعجب فرمود كه وى بى اختيار به حقانيت گفتار على (ع) و شايستگى او براى مقام خلافت اعتراف كرد.
امام (ع) در عبارت نخست خود "مكانها را خداوند آفريد..." از برهان توحيد استفاده كرد و به حكم اينكه در جهان قديم بالذاتى جز خدا نيست و غير از او هر چه هست مخلوق اوست، هر نوع مكانى را براى خدا نفى كرد. زيرا اگر خدا مكان داشته باشد بايد از نخست با وجود او همراه باشد، در صورتى كه هر چه در جهان هست مخلوق اوست و ازجمله تمام مكانها و از اين رو، چيزى نمى تواند با ذات او همراه باشد. به عبارت روشنتر، اگر براى خدا مكانى فرض شود، اين مكان بايد مانند ذات خدا قديم باشد و يا مخلوق او شمرده شود. فرض اول با برهان توحيد و اينكه درعرصه ى هستى قديمى جز خدا نيست سازگار نيست و فرض دوم، به حكم اينكه مكانى فرضى مخلوق خداست، گواه بر اين است كه او نيازى به مكان ندارد، زيرا خداوند بود و اين مكان وجود نداشت و سپس آن را آفريد.
✅خداوند در همه جا هست
حضرت على (ع) در عبارت دوم كلام خود "او در همه جا هست بدون اينكه با چيزى مماس و مجاور باشد" بريكى از صفات خدا تكيه كرد و آن اين است كه او وجود نامتناهى است و لازمه ى نامتناهى بودن اين است كه در همه جا باشد و بر همه چيز احاطه ى علمى داشته باشد، و به حكم اينكه جسم نيست تماس سطحى با موجودى ندارد و درمجاورت چيزى قرار نمى گيرد.
آيا اين عبارات كوتاه و پر مغز گواه بر علم گسترده ى حضرت على (ع) و بهره گيرى او از علم الهى نيست؟
البته اين تنها مورد نبوده است كه امام (ع) در برابر احبار و دانشمندان يهود درباره ى صفات خدا سخن گفته، بلكه درعهد دو خليفه ى ديگر و در دوران خلافت خويش نيز بارها با آنان سخن گفته است. ابونعيم اصفهانى صورت مذاكره ى امام (ع) را با چهل تن از احبار يهود نقل كرده است كه شرح سخنان آن حضرت دراين مناظره نياز به تأليف رساله اى مستقل دارد و در اين مختصر نمى گنجد. [2]
📚پی نوشت:
📚1. ارشاد مفيد، چاپ سنگى، ص 107.
📚2.ر.ك حليةالاولياء، ج 1، ص 72.
📚منبع:
📚کتاب فروغ ولایت،
⤴️آیت الله جعفر سبحانی
|🌸⃟📿| #امام_علی_ع
|🌸⃟📿| #حسینیه_ایران
•••••••🕊🌹•••••••
@mahdiv313
•••••••🕊🌷•••••••