eitaa logo
محبان المهدی 1 (کانال عمومی)
2.1هزار دنبال‌کننده
39.8هزار عکس
38.3هزار ویدیو
465 فایل
سلام ،محضرکاربران بزرگوار،عرضه می دارم که به لطف الهی وبا مساعدت وهمکاری شماعزیزان گروه محبان المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ایجاد گردید.دراین گروه مطالب ارزنده ،مفیدوکاربردی درکلیه زمینه ها : فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،وورزشی ارائه خواهد شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
ر حالى که افراد خوش برخورد وصاحب حُسن خلق همه افراد به دوستى آنها افتخار مى کنند. در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) که در ذیل کلام حکمت آمیز ۳۸ آمد خواندیم: «حُسْنُ الْخُلْقِ یُثْبِتُ الْمَوَدَّةَ; حسن خلق دوستى و محبت را ریشه دار مى کند و رشته دوستى را استوار مى دارد». درباره حسن خلق در احادیث اسلامى تعبیرات بسیار بلندى آمده و نشان مى دهد گشاده رویى و حسن خلق از مهم ترین امورى است که اسلام بر آن تأکید دارد. سپس امام(علیه السلام) در ششمین نکته مى فرماید: «هیچ میراثى همچون ادب نیست»; (وَ لاَ مِیرَاثَ کَالاَْدَبِ). همان گونه که در ذیل گفتار حکمت آمیز ۵۴ که عین این عبارت در آنجا تکرار شده بود آوردیم، «ادب» در اصل به معناى دعوت کردن است و از این رو به سفره اى که غذا در آن آماده مى کنند و افراد را به آن دعوت مى کنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا که رعایت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از کلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه این امور را «ادب» مى نامند و در برابر آن بى ادبان کسانى هستند که نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس را رعایت مى کنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به کار مى برند. به همین مناسبت «تأدیب» به تعلیم و تربیت و یاد دادن آداب اطلاق مى شود. در اصطلاح امروز، «أدب» و «ادبیات» به مسائل مربوط به قواعد الفاظ گفته مى شود، این اصطلاح که جدید است و قطعاً بعد از زمان امام امیر مؤمنان على(علیه السلام)به وجود آمده و هرچند بعضى از شارحان نهج البلاغه ادب در کلام امام را به همین معنا تفسیر کرده اند; ولى قطعاً اشتباه است. گرچه آداب سخن گفتن گوشه اى از حقیقت ادب را در بر مى گیرد. در اهمیت ادب همین بس که امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «لایَزالُ الْمُؤمِنُ یُورَثُ أهْلَ بَیْتِهِ الْعِلْمَ وَالاْدَبَ الصّالِحَ حَتّى یَدْخِلْهُمَا الَّجَنَّةَ... وَ لا یَزالُ الْعَبْدُ الْعاصى یُورَثُ أهْلَ بَیْتِهِ الاْدَبَ السَّىَّء حَتّى یُدْخِلْهُمَا النّارَ جَمیعاً; انسان با ایمان علم و ادب به خانواده خود مى آموزد و سبب مى شود که همه را وارد بهشت کند و بنده گنه کار به خانواده خود بى ادبى مى آموزد تا آنجا که همه را به دوزخ مى فرستد». در حدیثى از امیر مؤمنان(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «إنَّکُمْ إلى اِکْتِسابِ الاْدَبِ أحْوَجَ مِنْکُمْ إلى الاْکْتِسابِ الْفِضَّةِ وَالذَّهَبِ; شما به کسب ادب نیازمندتر از به دست آوردن طلا و نقره هستید». در هفتمین نکته حکمت آمیز مى فرماید: «هیچ راهبرى همچون توفیق نیست»; (وَلاَ قَائِدَ کَالتَّوْفِیقِ). «توفیق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است که با معناى عرفى آن کاملاً سازگار است. منظور از «توفیق» در اینجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن کارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پیدا کند و مجلس مناسبى تشکیل شود و خطیب دانشمند و باصفایى آن مجلس را اداره کند، گفته مى شود توفیق براى دعا حاصل شد. همچنین فراهم شدن اسباب مثلاً براى زیارت بیت الله یا کمک به محرومان یا فرا گرفتن علم و دانش تمام اینها توفیق نامیده مى شود و اگر امام(علیه السلام) مى فرماید: بهترین رهبر توفیق است براى آن است که توفیق، انسان را به راه حق و مسیر اطاعت پروردگار مى کشاند و راهنماى خوبى براى نیکى ها و خوبى هاست. به هر حال شک نیست که سرچشمه اصلى توفیق براى کارهاى خیر ذات پاک پروردگار است، از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: «لا نِعْمَةَ کَالْعافِیَةِ وَلا عافِیَةِ کَمُساعِدَةِ التُّوفیقِ; هیچ نعمتى مانند سلامت و عافیت نیست و نه هیچ عافیتى همچون فراهم شدن توفیق است». در قرآن مجید نیز از زبان پیغمبر الهى حضرت شعیب مى خوانیم که مى گوید: (وَما تَوْفیقى إلاّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إلَیْهِ أُنیبُ); توفیق من جز به خدا نیست بر او توکل کردن و به سوى او باز مى گردم». توفیق و بى توفیقى اسباب زیادى دارد; هر قدر انسان در راه خدا گام بردارد، به بندگان خدا خدمت کند و براى همه خیرخواه باشد خداوند توفیق او را براى انجام کارهاى نیک بیشتر مى کند و به عکس، گناهان و معاصى و ظلم و ستم به افراد و عدم رعایت حقوق والدین و استاد و دوستان، توفیق را از انسان سلب مى کند. در حدیثى که در غررالحکم از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده مى خوانیم: «کَما أنَّ الْجِسْمَ وَ الظَّلَّ لا یَفْتَرِقانِ کَذلِکَ الدّینُ وَ التَّوْفیقُ لا یَفْتَرِقانِ; همان گونه که سایه از جسم جدا نمى شود توفیق از دین نیز جدایى پیدا نمى کند». در هشتمین نکته مى فرماید: «هیچ تجارتى مانند عمل صالح نیست»; (وَ لاَ تِجَارَةَ کَالْعَمَلِ الصَّالِحِ). همه تاجران، براى سود تجارت مى کنند. سودهاى مادى و دنیوى ناپایدار و در معرض زوال و فانى شدنى است ولى عمل صالح که سرچشمه ثواب ابدى اخروى است از هر تجارتى پرسو
دتر است. قرآن مجید مى فرماید: «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم * تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِى سَبِیلِ اللهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِنْ کُنتُمْ تَعْلَمُونَ * یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّات تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِى جَنَّاتِ عَدْن ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ); اى کسانى که ایمان آورده اید آیا شما را به تجارى راهنمایى کنم که شما را از عذاب دردناک رهایى مى بخشد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید و این براى شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید * (اگر چنین کنید) گناهانتان را مى بخشد و شما را در باغ هایى از بهشت داخل مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکن هاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مى دهد و این پیروزى عظیم است». در نهمین نکته حکمت آمیز که در واقع تکمیل کننده نکته قبل است مى فرماید: «هیچ سودى همچون ثواب الهى نیست»; (وَلاَ رِبْحَ کَالثَّوَابِ). سودهاى مادى همه از بین مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است همان گونه که در قرآن کریم مى خوانیم: (مَا عِنْدَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق). در واقع ارباح مادى همچون خواب و خیال است ولى سود معنوى واقعیتى است انکار ناپذیر. اضافه بر این، سود مادى حدى دارد; دو یا چند برابر و حتى ممکن است گاهى ده برابر شود در حالى که ثواب الهى به مقتضاى آیه شریفه (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ...). گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است; سودى که در هیچ تجارتى پیدا نمى شود. در دهمین نکته مى فرماید: «هیچ پارسایى همچون پرهیز از شبهات نیست»; (وَلاَ وَرَعَ کَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ) «ورع» در اصل به معناى پرهیز یا شدت پرهیز است و در لسان روایات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود که با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهیز مى کند بلکه از شبهات نیز دورى مى جوید. در روایات اسلامى نیز در حدیث معروف پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)تمام موضوعات به سه بخش تقسیم شده: «حَلالٌ بَیِّنٌ وَ حَرامٌ بَیِّنٌ وَشُبَهاتُ بَیْنَ ذلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبَهاتَ نَجا مِنَ الْمُحَرَّماتِ وَمَنْ أخَذَ بِالشُّبَهَاتِ إرْتَکَبَ الْمُحَرَّماتَ وَهَلَکَ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُ; امورى است درستى آن آشکار است که باید از آن پیروى کرد و امورى است که گمراهى آن آشکار است و باید از آن اجتناب نمود و امور مشکوک و مشتبهى است در میان این دو; کسى که شبهات را ترک کند از محرمات آشکار رهایى مى یابد و کسى که به سراغ شبهات برود (تدریجاً) مرتکب محرمات مى شود و از آنجا که نمى داند هلاک خواهد شد». در واقع شبهات حریم محرمات و همانند لبه پرتگاه است که بیم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسیم کرده اند که یکى از دیگرى برتر است: نخست ورع به معناى پرهیز از گناهان آشکار است که انسان را از فسق خارج کرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبین نامیده مى شود. قسم دیگرى از آن، همان حالت پرهیزگارى است که انسان را از شبهات دور مى سازد که به آن ورع صالحان مى گویند و قسم دیگرى از آن حالت پرهیزگارى است که حتى از امور حلالى که مى ترسد روزى او را به حرام بکشاند پرهیز مى کند و نام ورع متقین بر آن گذارده شده است. قسم دیگر، ورع به معناى صرف نظر کردن از آنچه غیر خداست براى ترس از ضایع شدن ساعتى از عمر در امرى بیهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صدیقین مى گویند» همان گونه که در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «لا یَکُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقینَ حَتّى یَدَعَ ما لا بَأسَ بِهِ مُخافَةَ أنْ یَکُونَ فِیهِ بَأسٌ; کسى از متقین محسوب نمى شود مگر این که امورى را که ذاتاً اشکالى ندارد ترک کند به سبب ترس از افتادن در امورى که حرام است». در یازدهمین نکته حکیمانه امام(علیه السلام) مى فرماید: «هیچ زهد و پارسایى همچون بى اعتنایى به حرام نیست»; (وَلاَ زُهْدَ کَالزُّهْدِ فِی الْحَرَامِ) گرچه بسیارى از افراد، زهد را تنها در ساده زیستن و به لباس و غذا و مسکن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنیوى بودن مى دانند; ولى از نظر مبارک امام(علیه السلام) مهم ترین زهد پرهیز از حرام است، هرچند زندگى انسان زیاد ساده هم نباشد; اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن کس که زندگى بسیار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشکوکى هست زاهد واقعى نیست. در این که زندگىِ ساده به ویژه هنگامى که از هرگونه اموال شبهه ناک دور باشد مایه نجات از گناهان بسیارى و سبب توجه به ذات پاک پرودرگار است شکى نیست و به همین دلیل هم در آیات قرآن و هم در روایات اسلا
مى به طور گسترده اهمیت زهد و سپس ماهیت و حقیقت آن و نتایج پربارى که بر آن مترتب مى شود بیان شده است. بعضى از شارحان نهج البلاغه در اینجا نوشته اند که زهد اگر به این معنا باشد که انسان اضافه درآمد خود را به دیگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت کند یک فضیلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخیره کند و فایده آن به کسى نرسد چنین زهدى کاملاً بى ارزش خواهد بود. در ذیل خطبه ۸۱ در جلد سوم به اندازه کافى در مورد «زهد» شرح دادیم، ازاین رو ضرورتى به تکرار آن نمى بینیم و تنها به یک روایت از امام صادق(علیه السلام)بسنده مى کنیم: «جُعِلَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی بَیْت وَجُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا; تمام نیکى ها در خانه اى قرار داده شده و کلید آن زهد در دنیاست». حضرت در دوازدهمین نکته حکیمانه مى فرماید: «هیچ علم و دانشى همچون تفکر نیست»; (وَلاَ عِلْمَ کَالتَّفَکُّرِ). کسانى که تنها به حفظ عبارات دیگران و آنچه در روایات آمده بسنده مى کنند و درباره آن نمى اندیشند علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند که مى تواند علوم زیادى را در خود جاى دهد; ولى آنان که اهل اندیشه اند از جاى جاى آیات قرآن و روایات اسلام و کلمات بزرگان حقایقى کشف مى کنند که راهنماى زندگى مادى و معنوى آن هاست و اگر تفکر نباشد و تنها به نقل علوم دیگران قناعت شود هرگز علوم، پیشرفت و نمو و بالندگى پیدا نمى کند. به همین دلیل در بعضى از احادیث که هم از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و هم از امیر مؤمنان على(علیه السلام) رسیده، تفکر برترین عبادت شمرده شده است: «لا عِبادَةَ کَالتَّفَکُرَ». در سیزدهمین نکته حکمت آمیز مى فرماید: «هیچ عبادتى همچون اداى فرایض و واجبات نیست»; (وَلاَ عِبَادَةَ کَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ). در حدیث دیگر از امام سجاد(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ عَمِلَ بِما أفْتَرَضَ اللّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدَ النّاسِ; کسى که به واجبات خود عمل کند از عابدترین مردم است». در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «أعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ الْفَرایِضَ; عابدترین مردم کسى است که واجبات را ادا کند». تمام این روایات اشاره به این دارد که عبادت، تنها رفتن به سراغ مستحبات و نیایش هاى طولانى و پرسوز و گداز نیست; عبادت در درجه نخست آن است که انسان واجبات خود را ادا کند; اعم از پرداختن حقوق مردم و اداى حقوق مالى دینى و از همه مهم تر اداى حق الهى. در چهاردهمین نکته مى فرماید: «هیچ ایمانى مانند حیا و صبر نیست»; (وَلاَ إِیمَانَ کَالْحَیَاءِ وَالصَّبْرِ). «حیا» به معناى حالت بازدارنده اى است که انسان را از رفتن به سراغ کارهاى زشت باز مى دارد. به بیان دیگر، حیا انقباض نفس در برابر زشتى هاست و «صبر» به معناى استقامت در برابر مشکلات است; خواه مشکلات اطاعت باشد یا ترک معصیت و یا مشکلات مصائب و سختى ها. به یقین اگر حالت حیا نباشد، ایمان بر باد مى رود و اگر صبر و استقامت در برابر مشکلات نباشد ایمان ثبات و قرارى نخواهد داشت. در حدیثى از امام صادق یا امام باقر(علیهما السلام) مى خوانیم: «اَلْحَیاءُ وَ الاْیمانُ مَقْرُونانِ فى قَرَن فَإذا ذَهَبَ أحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ; حیا و ایمان با یک ریسمان بسته شده اند هرجا یکى از آنها برود دیگرى به دنبال او خواهد رفت». در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است: «أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ وَکانَ مَنْ قَرْنِهِ إلى قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَهَا اللّهُ حَسَنات: الصِّدْقُ وَ الْحَیاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ الشُّکْرُ; چهار صفت است که در هر کسى باشد هرچند از فرق تا قدمش گناه باشد خداوند آن را تبدیل به حسنات مى کند: صدق و حیا و حسن خلق و شکر». بدیهى است راستگویى انسان را از بسیارى از گناهان باز مى دارد و حیا از قبایح و زشتى ها و حسن خلق از درگیرى با مردم و شکر، انسان را به قدردانى از نعمت ها تشویق مى کند و همین امور است که سیئات را به حسنات مبدل مى کند; یعنى در پرتو این صفات در ادامه راه گناهان تبدیل به حسنات مى شوند. در پانزدهمین نکته حکیمانه مى فرماید: «هیچ ارزش و اعتبارى (براى انسان) همچون فروتنى نیست»; (وَلاَ حَسَبَ کَالتَّوَاضُعِ). بسیارند کسانى که از نظر شرافت خانوادگى در حد مطلوبى هستند و خودشان نیز صفات برجسته اى دارند; ولى بر اثر تکبر و خودبرتربینى، در جامعه منفورند در حالى که متواضعان هرچند حسب و نسب عالى نداشته باشند محبوب مردمند. در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که به یارانش فرمود: «إنَّ التَّواضُعَ یَزیدُ صاحِبَهُ رَفْعَةً فَتَواضَعُوا یَرْفَعْکُمُ اللّهُ; تواضع و فروتنى صاحبش را به مقام بالا مى رساند، بنابراین فروتنى کنید تا خدا شما را بالا ببرد». در شانزدهمین نکته حکمت آمیز مى فرماید: «هیچ شرافتى چون علم و دانش نیست»; (وَ لاَ شَرَفَ کَالْ
عِلْمِ). «شرف» به معناى شایستگى و عظمت و افتخار و نیکنامى است و به یقین، این امور از طریق علم و دانش به دست مى آید زیرا علم و آگاهى کلید همه افتخارات و ارزش هاى انسانى است و براى افراد نادان و جاهل جایى در جامعه انسانى وجود ندارد. قرآن مجید و روایات اسلامى پر است از آیات و روایاتى که در مدح و ستایش علم آمده است تا آنجا که مرکّب هاى نوک قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر شمرده شده است. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «طََلْبتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِى الْعِلْمِ; من به سراغ ارزش و شخصیت و شرف رفتم، آن را در علم و دانش یافتم». بدیهى است منظور از «علم» علوم و دانش هایى است که یا جنبه معنوى دارد و یا دنیاى انسان ها را سامان مى بخشد. در هفدهمین نکته حکیمانه مى فرماید: «هیچ عزتى چون حلم نیست»; (وَ لاَ عِزَّ کَالْحِلْمِ). حلیم به کسى گفته مى شود که در برابر افراد نادان و جاهل و بى ادب عکس العمل نشان نمى دهد همچنین مشکلات زندگى را تحمل مى کند و بر اثر سعه صدر و فکر بلند، آنها را در خود حل مى نماید و در مقابل حوادث سخت، دست پاچه نمى شود و همین ها باعث عزت اوست و بسیار دیده شده که مردم به حمایت افراد حلیم در مقابل نادان برمى خیزند. افراد بردبار در نظر مردم عزیزند، زیرا سکوتشان در برابر افراد نادان، سبک سر و بى ادب بر عزت و شخصیتشان مى افزاید; ولى نابردباران در کوچک ترین مسائل درگیر مى شوند و همین امر از عزت و احترامشان مى کاهد. در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ما أعَزَّ اللّهُ بِجِهْل قَطُّ وَ لا أذَلَّ بِحِلْم قَطُّ; خدا هرگز کسى را به سبب جهل و نادانى عزت نداد و هرگز کسى را به موجب حلم و بردبارى ذلیل نساخت». آن گاه در هجدهمین و آخرین نکته حکیمانه مى فرماید: «هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت نیست»; (وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ). نا گفته پیداست که هر انسانى فکرى و عقل و تشخیصى دارد; هنگامى که عقول و افکار به یکدیگر ضمیمه شوند بسیار قوى تر عمل مى کنند، مسیرها روشن، موانع برطرف و نزدیک ترین راه به مقصد غالباً معلوم مى شود و از این طریق پشتیبانى مهمى براى هر فردى حاصل مى گردد. همان گونه که در نیروهاى جسمانى چنین است که نیروى یک فرد همچون ریسمان باریکى است که گسستن آن آسان است; ولى هنگامى که نیروها به یکدیگر ضمیمه شد و طناب محکمى از آن تشکیل گردید، به گفته شاعر: «چون به هم برتافتى اسفندیارش نگسلد». این حکم در نیروهاى فکرى نیز کاملاً جارى است. بر این اساس یکى از صفات برجسته مؤمنان در قرآن مجید انجام امور با مشورت ذکر شده است و مى فرماید: (وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ) حتى شخص پیغمبر(صلى الله علیه وآله) به مقتضاى (وَشَاوِرْهُمْ فِى الاَْمْرِ) مأمور به مشورت با مؤمنان بوده است. در ذیل حکمت ۵۴ که امام(علیه السلام) فرموده بود: «وَلا ظَهیرَ کَالْمُشاوَرَةِ» شرح مبسوطى درباره اهمیت مشورت و آثار پربار آن و در جلد دوم، ضمن خطبه ۳۵ نیز بحثى تحت عنوان بهره گیرى از آراى اهل نظر داشتیم. در تفسیر نمونه نیز ذیل آیات فوق بحث هاى قابل ملاحظه اى آمده است. در پایان این گفتار حکیمانه و پربار که مشتمل بر هجده توصیه اخلاقى مهم بود ذکر این نکته لازم است که این سخنان گرچه در اینجا به صورت یک جا جمع شده ولى قسمت هایى از آن در احادیث مختلف با شأن ورودهاى گوناگون آمده است و بعید نیست بسیارى از آنها را امام(علیه السلام) به طور مکرّر به مناسبت هاى گوناگون بیان کرده باشد. به یقین کافى است که انسان به همین یک گفتار حکیمانه در زندگى عمل کند تا خوشبخت و سعادتمند و پیروز در جنبه هاى مادى و معنوى گردد. 🔮🔭 🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮
💚 وارث خیل رسل مهدےموعود،ڪجاست؟ محیے سـنّت دیـرینہ محمـود،ڪجاست؟ اے خــدایے ڪـہ بـہ مـا وعـده او را دادے جان‌بہ‌لب‌آمده‌آن‌منجے‌موعود،ڪجاست؟ 🦋صبحت بخیر آقا 🦋 🌸 اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸 🌹جوانان فاطمی @javananfatemi313
💞 💞 🌸🌼 ولادت با سعادت آقا امام (ع)🍀 به آقا (عج)🌹 و تمامـــیِ مسلمانان و شیعیان 💐 📿تبریک و تهنیت باد📿 🌹جوانان فاطمی @javananfatemi313
زکات بدن هدایت یافته خداامام کاظم علیه السلام: لِکُلِّ شَیءٍ زَکاهٌ، وَ زَکاهُ الجَسَدِ صِیامُ النَّوافِل برای هر چیزی زکاتی است، و زکات روزه‌های مستحبی است. تحف العقول، ص. ۴۲۵
[۷/۳۱،‏ ۰۸:۲۳] توجه:: 🌷آیت الکرسی 🌷 🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🍃🌸اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ🌸🍃 🍃🌸من ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ🌸🍃 🍃🌸منْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ🌸🍃 🍃🌸لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ🌸🍃 🍃🌸فقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ🌸🍃 🍃🌸اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ🌸🍃 🍃🌸أوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ🌸🍃 🍃🌸الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌸🍃 https://chat.whatsapp.com/EqjJB7fq6DT0HTtYbLMID3 https://chat.whatsapp.com/EQpvAyoWhKEEQ0ujAe7lxb https://chat.whatsapp.com/IGSkzPkKlsrCExtvCyYlwh https://chat.whatsapp.com/G0qdmd3cLKzHzZ2pObORXg [۷/۳۱،‏ ۰۸:۲۳] توجه:: *زيارت نامه امام موسي کاظم عليه السلام* اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، اَلسَّلامُ‏عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللَّهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللَّهِ وَابْنَ اَمينِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللَّهِ فى‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ‏ الْهُدى‏، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى‏،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ‏ عِلْمِ النَّبِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ‏ الْمُرْسَلينَ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ مرسل اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ، اَلسَّلامُ‏ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ،🌹 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى‏ بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللَّهِ ما حَمَّلَكَ،🌹 وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ، ‏وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللَّهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللَّهِ،🌹 وَاَقَمْتَ‏ اَحْكامَ اللَّهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللَّهِ، ‏َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى‏ فى‏ جَنْبِ اللَّهِ،🌹 وَجاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى‏ اَتيكَ الْيَقين🌹ُ 🎉صلوات خاصه امام کاظم علیه السلام🎉 🔹اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ‏ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ‏ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏  *صلوات خاصه امام موسی کاظم(ع)* 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِي كَانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِيرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْكَثِيرَةِ.  🌷وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَيْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذ
ید *☘️الهی و ربی من لی غیرک☘️* سلام🌷 بر تو که نیازمندان را باب الحوائجی سلام بر نام معطر و زیبایت، که الهام بخش صبوری ،شکیبایی،بردباری و حلم است. *🌹ولادت هفتمین فخر عالم امکان،امام موسی کاظم (ع) تهنیت باد🌹* 💫 بیدار دلان به خیر 📿 "یارب العالمین" 💯 اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘️ وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا *هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد.* -------------------------- 📚👈 (سوره نساء، آیه ۸۶) *📜امام موسی کاظم (ع) ؛ هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند به او خیانت کرده است.* 💠 التماس دعا ┅┅─⊱✾♡♡✾⊰─┅┅ https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: *🌸هرکه صبحش باسلامی برحسین(ع) آغازشد.* *🍃حــق بگویـد خوش به‌حالش‌بیمه‌زهرا(س)شد.* ----°♡°----°♡°----°♡°--- *صبحم شروع می‌شود آقا به نامتان* *روزی من شود، همه جا، ذکر نامتان!* *صبح علی الطلوع سلامٌ علی الحسین* *دلخوش منم، که بشنوم آقا، جوابتان.😔* *🍂🍃 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، وَعَلَي الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنآئِكَ، عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ،* *✨ اَلسَّلامُ عَلَي الْحُسَيْنِ،* *✨ وَعَلي عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ،* *✨ وَعَلي اَوْلادِ الْحُسَيْنِ،* *✨ وَعَلي اَصْحابِ الْحُسَيْنِ.🍃🍂* *🌹اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج🌹* https://chat.whatsapp.com/CgXSmEHpvOv7hQxGax8TBE https://chat.whatsapp.com/HsapcLYYHqN3BTROProAua [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: ⁉ چرا هر چه ایمان افزایش می یابد، انسان شادتر وآرام تر می شود؟ 🌸 داشتن خدا یعنی داشتن حداقل بخشی از قدرت و اسماءخدا 🔹اینکه در روایات آمده، هر چه ایمان افزایش یابد، شخص شادتر وآرام تر می شود،به این دلیل است که وقتی ایمان هست،الله هست وجایی که الله باشد،رحمت،رحمانیت ومغفرت نیز همراه آن است. ❓ تا به حال به این موضوع فکر کردی که چقدر رحیم هستی؟ ویا چقدر ستار و پوشش دهنده عیوب دیگران ؟ ویا چقدر بخشنده ومهربان هستی؟...... ❓️ویا به عبارتی دیگه چقدر شبیه خدا شدی؟ 👤 استاد محمد شجاعی اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: *🌸[خداوند حجاب را از جنس محبت آفرید.] 🌸* *🌷شهید مطهری: آنان ڪه زیبایی اندیشه دارند زیبایی تن را به نمایش نمیگذارند.* 🥀 حجاب یعنی: *دختر سیبی ست ڪه باید از درخت سربلندی چیده شود، نه در پای علفهای هرز.* 🥀 حجاب یعنی: *هنر پوشاندن، نه پوشیدنی ڪه از نپوشیدن بدتر است.* 🥀 حجاب یعنی: *دارای حریمی هستم ڪه هر ڪسی به آن راه ندارد.* 🥀 حجاب یعنی: *زاده ی عصر جاهلیت نیستم. (وَلَا تَبَرَّجُنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّة...33/احزاب).* 🥀 حجاب یعنی: *لایڪ ارزشمند خدا، نه لایڪ بی ارزش بَعضیا.* 🥀 حجاب یعنی: *حاضر نیستم برای پرنگ شدن هزار رنگ شوم.* 🥀 حجاب_یعنی: *هر ڪسی لایق دیدن زیبایی های من نیست.* 🥀 حجاب یعنی: *آزاد بودن از زندانی به نام: "نظر دیگران"* 🥀 حجاب یعنی : *پوشاندن و نمایان نکردن تمام بدن! نه فقط سر.* 🥀 حجاب یعنی: *بی نیازم از هر نگاهی جز نگاه خدا.* 🥀 حجاب یعنی: *من انتخاب میڪنم ڪه تو چه ببینی.* 🥀 حجاب یعنی: *زرهی در برابر چشمهای مریض.* 🥀 حجاب یعنی: *یک پیله تا پروانه شدن.* 🥀 حجاب یعنی: *احترام به حرمت های الهی.* 🥀 حجاب یعنی: *طعمه هوسرانی کسی نیستم.* 🥀 حجاب یعنی: *به جای شخص، شخصیت را دیدن.* 🥀 حجاب یعنی: *من یک انسانم نه یک وسیله.* 🥀 حجاب یعنی: *خون بهای شهیدان* 🥀 حجاب یعنی: *حفاظت از زیبایی.* 🥀 حجاب یعنی: *حفاظت از امانت خدا.* 🥀 حجاب یعنی: *نماد هویت انسانی.* 🥀 حجاب یعنی: *صدفی بر گوهر وجود.* 🥀 حجاب یعنی: *محتاج جلب توجه نیستم.* 🥀 حجاب یعنی: *زن والاست نه کالا.* 🥀 حجاب یعنی: *اثبات تقدس زن.* 🥀 حجاب یعنی: *مراقبت از تقوا.* 🥀 حجاب یعنی: *اعتماد به نفس.* 🥀 حجاب یعنی: *مبارزه* https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG
ِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِيهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ، 🌷بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وِلاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ اللَّهُمَّ وَ كَمَا صَبَرَ عَلَى غَلِيظِ الْمِحَنِ وَ تَجَرَّعَ غُصَصَ الْكُرَبِ وَ اسْتَسْلَمَ لِرِضَاكَ وَ أَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَكَ وَ مَحَضَ الْخُشُوعَ وَ اسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ وَ عَادَى الْبِدْعَةَ وَ أَهْلَهَا وَ لَمْ يَلْحَقْهُ فِي شَيْ ءٍ مِنْ أَوَامِرِكَ وَ نَوَاهِيكَ لَوْمَةُ لائِم.. ٍ🌷صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً نَامِيَةً مُنِيفَةً زَاكِيَةً تُوجِبُ لَهُ بِهَا شَفَاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ قُرُونٍ مِنْ بَرَايَاكَ وَ بَلِّغْهُ عَنَّا تَحِيَّةً وَ سَلاماً وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ فِي مُوَالاتِهِ فَضْلاً وَ إِحْسَاناً وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَاناً إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِيمِ وَ التَّجَاوُزِ الْعَظِيمِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ🌻 https://chat.whatsapp.com/EqjJB7fq6DT0HTtYbLMID3 https://chat.whatsapp.com/EQpvAyoWhKEEQ0ujAe7lxb https://chat.whatsapp.com/IGSkzPkKlsrCExtvCyYlwh https://chat.whatsapp.com/G0qdmd3cLKzHzZ2pObORXg [۷/۳۱،‏ ۰۸:۲۳] توجه:: ‍ ✨ *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*✨ 🎊💐🎊💐🎊💐🎊💐🎊💐 🎊سلام بر تو که نیازمندان را باب الحوائجی 💐سلام بر نام معطر و زیبایت، که الهام بخش ِ صبوری ، شکیبایی ، بردباری و حلم است. 🎊ولادت هفتمین فخر عالم امکان امام موسی کاظم علیه السلام تهنیت باد 🎊💐🎊💐🎊💐🎊💐🎊💐 تفسیر📗هرروزیک آیہ ازکلام نور *┄•❀ موضوع ❀•┄* ✍🏻 *لطف خداوند متعال*📋 💠📖💠📖💠📖💠📖💠 *«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم* *ﺛُﻢَّ ﺭَﺩَﺩْﻧَﺎ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟْﻜَﺮَّﺓَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَﺃَﻣْﺪَﺩْﻧَﺎﻛُﻢ ﺑِﺄَﻣْﻮَﺍﻝٍ ﻭَﺑَﻨِﻴﻦَ ﻭَﺟَﻌَﻠْﻨَﺎﻛُﻢْ ﺃَﻛْﺜَﺮَ ﻧَﻔِﻴﺮﺍً* *┄┉┉❈۩(الإسراء/٦❈┉┉┄* ﺳﭙﺲ، ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ. 📚🌺تفسیرنور🌺📚 🌸✍🏻 *ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ* ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩﮔﺮﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺳﺮﻭﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﻫﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﺨﺎﻃﺐ «ﺭَﺩَﺩﻧﺎ ﻟﻜﻢ ﺍﻟﻜﺮّﺓ»، ﻫﻤﺎﻥ «ﻋﺒﺎﺩﺍً ﻟﻨﺎ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺄﺱ» ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻠﺤﺸﻮﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﻭ ﻟﻄﻒ ﺩﺍﺭﻳﻢ: ﻳﻜﻲ ﺗﺎﺭﻭﻣﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺁﻧﺎﻥ. 🟢 *ﭘﻴﺎم ﻫﺎ* ١- ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺍَﻣﺪﺩﻧﺎﻛﻢ ﺑﺎﻣﻮﺍﻝٍ ﻭﺑﻨﻴﻦ» ٢- ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍ، ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮﺩ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣّﺖ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﻤﺎﻟﻲ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺭَﺩﺩﻧﺎ ﻟﻜﻢ ﺍﻟﻜﺮّﺓ» ٣- ﻛﺜﺮﺕ ﺟﻤﻌﻴّﺖ، ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻌﻠﻨﺎﻛﻢ ﺍﻛﺜﺮ ﻧﻔﻴﺮﺍً» *┄┅••❀ حدیث روز ❀••┅┄* 💚 *رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله* *إنّ اللّه َ ـ بحُكْمِهِ وفَضْلِه ـ جَعلَ الرَّوحَ والفَرحَ في اليقينِ والرِّضا ، وجَعلَ الهَمَّ والحُزنَ في الشَّكِّ والسُّخْطِ* 🌸🌹🌸🌹🌸 خداوند ـ از روى حكمت و لطف خويش ـ آسايش و شادمانى را در يقين و خرسندى قرار داد و غم و اندوه را در شك و ناخرسندى [از خدا] 📚✍🏻تحف العقول : 6 ✨🌺✨🌺✨🌺✨🌺✨🌺 ✨ ✋🏻 *هرروزبه رسم ادب* 🤚🏻 *اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائڪَ عَلَیْڪَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِڪُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلے اولاد الحسين وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ* 🌘🌗🌖🌕🌔🌓🌒 🗓امروز:شنبہ 🗓️٠۹/مرداد/١٤٠٠/۰۵ 🗓️۲۰/‌ذي الحجه/١٤٤٢/۱۲ 2021/07/July/31🗓✨🌺✨🌺✨🌺✨🌺✨🌺✨ 🌸👈ذڪــــــــــرروز 🕋 *یا رب العالمین؛ ای پروردگار جهانیان* ✨🍃🌸🍃🌷🍃🌸🍃✨ 🔷🔸ذکر روز شنبه موجب بی نیازی می شود. ذکر روز شنبه به اسم رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله(صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) خوانده شود.. ✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫 *اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ* ✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫 لطفابانشر ذکرروزانه درثواب آن شریک باشید... ___________ *أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ* [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: ┅┅─⊱✾♡❣❤️❣♡✾⊰─┅┅ ☀ به نام پروردگار جاوید و بزرگ ســـــ🧡ــــلام بر پویندگان راه اصلاحات و کمال 📅به شنبه👈۴۰۰/۵/۹👉خوش آمد
4aExLioC4Al [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: ═ೋ❅🖋🦋❅ೋ═ *رابطه تان را با خدا عالے ڪنید👌* *خدا فقط در غم و ناله هایمان نباشد...* *خدا فقط در روزهاے فقر و ندارے نباشد...* *خدا فقط موقع ڪنڪور و وقت وام گرفتن نباشد...* خدا را در شادے و سرورمان ببینیم... خدا را در لحظه لحظه هایمان شریک ڪنیم... خدا ترسناک نیست... خدا عشق است و نور و آرامش... وقتی در هر عملی در هر حال اندیشه ای در هر فعلے خدا حضور داشته باشد با ڪل هستے هماهنگ مے شویم... آنوقت چنان قدرتے پیدا خواهیم ڪرد ڪه وصف ناپذیر است... *خدا_نور_است* از نور بیرون نرویم ڪه تاریڪے راخواهیم دید... ═ೋ❅🖋🦋❅ೋ═ https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: ✅ ی خواندن نماز علیهم‌السلام 🧎‍♂️✨🧎‍♂️✨🧎‍♂️✨ 💠 ۱) (ص): ⚪️۲ رکعت است كه در رکعت اول ۱ مرتبه سوره ی حمد و ۱۵ مرتبه سوره ی قدر ( ا نا انزلنا ) می خوانی و پس از آن در رکوع و بعد از سر برداشتن و در سجده ی اول و بعد از سر برداشتن و در سجده ی دوم و بعد از سر برداشتن در هر یك ۱۵ مرتبه سوره ی قدر را می خوانی . رکعت دوم به همین طریق است . بعد از تمام شدن نماز دعایی در مفاتیح الجنان هست كه بهتر است خوانده شود. 💠 ۲) (ع): ⚪️۴ رکعت است كه باید به ۲ نماز دوركعتی خوانده شود. در هر رکعت حمد ۱مرتبه و قل هو الله احد ۵۰ مرتبه بعد سلام نماز را داده و شروع به خواندن ۲ رکعت بعد می كنیم به همین طریق وقتی نماز به پایان رسید دعایی در مفاتیح است كه بهتر است خوانده شود . 💠 ۳) (س): ⚪️۲ رکعت است در رکعت اول بعد از سوره ی حمد ۱۰۰ مرتبه سوره ی قدر و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره ی قل هو الله و چون نماز تمام شد دعایش را بخوانید. 💠 ۴) (ع): ⚪️۴ رکعت است كه ۲نماز ۲ ركعتی خوانده شود در هر رکعت حمد ۱ مرتبه و قل هو الله ۲۵ مرتبه و بعد از پایان نماز دعایش را بخوانید . 💠 ۵) (ع): ⚪️۴ رکعت است كه به ۲ نماز ۲ ركعتی خوانده می شود . در رکعت اول حمد ۵۰ مرتبه و قل هو الله ۵۰ مرتبه كه در رکوع (فاتحه و توحید ) ۱۰ مرتبه و چون سر از رکوع برداری (فاتحه و حمد) ۱۰ مرتبه و در سجده ی اول و در بین دو سجده ودر سجده ی دوم هر یك از فاتحه و توحید ۱۰ مرتّبه و چون از چهار رکعت فارغ شدی دعایش را بخوانید . 💠 ۶) (ع): ⚪️۴ رکعت است كه به ۲ نماز ۲ ركعتی خوانده می شود ودر هر رکعت حمد ۱ مرتبه و قل هو الله ۱۰۰ مرتبه و بعد از پایان نماز ۲ ركعتی دعایش را بخوانید . 💠 ۷) (ع): ⚪️۲ رکعت است در هر رکعت ۱ مرتبه حمد ۱۰۰ مرتبه سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر و چون نماز تمام شد دعایش را بخوانید . 💠 ۸) (ع): ⚪️۲ رکعت است در هر رکعت ۱ مرتبه حمد و ۱۰۰ مرتبه آیه ۶۴۸۳۱;شهدالله انه لا اله الا هو و الملائكه و اولو العلم قائما بالقسط ،لا اله الا هو العزیز الحكیم. ان الدین عند الله الا سلام و ما ختلف الذین اتوالكتاب الا من بعد ما جاءهم العلم بغیا بینهم و من یكفربآیات الله فان الله سریع الحساب۶۴۸۳۰; 💠 ۹) (ع): ⚪️۲ركعت است در هر رکعت حمد ۱ مرتبه و قل هو الله ۱۲ مرتبه و بعد از تمام شدن نماز دعایش را بخوانید . 💠 ۱۰) (ع): ⚪️۶ رکعت است یعنی ۳ تا ۲ رکعت در هر رکعت حمد ۱بار و هل اتی علی الانسان ۱۰ مرتبه و بعد از پایان شش رکعت نماز دعایش را بخوانید. 💠 ۱۱) (ع): ⚪️۲ رکعت است در هر رکعت حمد ۱ مرتبه و قل هو الله ۷۰ مرتبه و بعد از نماز دعایش خوانده شود 💠۱۲) (ع ) : ⚪️۲ رکعت است رکعت اول سو ره ی حمد و یاسین و در رکعت دوم سوره ی حمد و الرحمان و بعد از پایان نماز دعایش را بخوانید . 💠 ۱۳) (ع) : ⚪️۴ رکعت است كه به ۲ نماز ۲ ركعتی خوانده میشود اول بعد از حمد ۱۵ مرتبه اذا زلزلت الارض و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۵ مرتبه قل هو الله و دو رکعت بعد هم به همین طریق است و بعد از اتمام نماز دعایش . 💠 ۱۴) (عج): ⚪️۲ رکعت است و در هر رکعت سوره ی را تا ایاك نعبد و ایاك نستعین و چون به این آیه رسیدی آن را ۱۰۰ مرتبه و بعد ادامه سوره حمد را بده و بعد قل هو الله را ۱ بار بخوان . هر دو رکعت به همین طریق است بعد از تمام شدن نماز دعای فرج ( الهی عظم البلاء) را بخوان. ⛅أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج⛅ https://chat.whatsapp.com/H6qV5Cgl78vHFv1Of7F7Ns https://chat.whatsapp.com/HYxGR31UDh3AvicAIKRbL2 https://chat.whatsapp.com/CgXSmEHpvOv7hQxGax8TBE [۷/۳۱،‏ ۱۰:۱۴] توجه:: ** 🧎‍♂️✨🧎‍♂️✨🧎‍♂️✨🧎‍♂️✨