eitaa logo
مهدی زارع | نشانی
129 دنبال‌کننده
8 عکس
4 ویدیو
1 فایل
اما اهل تحقیق را اندر هر قدم از راه نشانی است. طلبه دروس خارج حوزه علمیه قم| دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران| کانون وکلای دادگستری مرکز آیدی ارتباطی: @Zarea_11
مشاهده در ایتا
دانلود
اميرالمؤمنين میفرمایند: اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ، فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا. گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد. @mahdizare_11
‏از نگاه حقوقی؛ وظیفه پاسداری از انقلاب و تامین منافع ملی بر اساس اصل۱۷۶ ق.ا بر عهده شورایی است که رئیس آن، رئیس جمهور است که ۶نفر از اعضای دولت (حدود نیمی از اعضا)عضو این شورا هستند. تصمیم‌گیری در زمینه نحوه اجرایی کردن خونخواهی و انتقام، از وظایف این شوراست نه رهبری. اما اعلان جنگ که در بند ۵ از اصل ۱۱۰ ق.ا از وظایف رهبری شمرده شده، مربوط به آغاز جنگ است انتقام یا خونخواهی بر اساس حقوق بین‌الملل، اقدام متقابل نامیده میشود که با اعلان جنگ کاملا تفاوت دارد. @mahdizare_11
‏موفقیت در ‎ از ویژگی‌های هر نظامی است که از جهت ساختاری به بلوغ رسیده و دیگر متکی به فرد نیست. سیدحسن نصرالله رفت اما حزب الله زنده است، همانطور که سردار سلیمانی رفت اما راه او ادامه دارد ‎ @mahdizare_11
‏به خدا قسم اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است ‎
با این نوع شهادت تمام امکانات غرب را به سخره گرفت. او ثابت کرد که پیروزی در مقاومت است نه امکانات. @mahdizare_11
گفت: در عشق دو رکعت است که وضوءِ آن درست نیابد الا به خون.
خبرنگار اسرائیلی بزدلانه میگوید چهره چهره نعیم قاسم است اما زبان زبان حسن نصرالله! مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا. بقره/۱۰۶ @mahdizare_11
انتخاب برای ایران یک آورده بسیار بزرگ دارد و آن هم اتفاق همه نگرش‌های سیاسی بر بی‌فایدگی مذاکره با غرب در زمان ریاست ترامپ است. تنها راه حل برون‌رفت از مشکلات، استفاده از امکانات داخلی و فعال کردن دیپلماسی منطقه‌ای است. @mahdizare_11
گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار بادهٔ ناخورده در رگ تاک است
SIJL_Volume 18_Issue 18_Pages 71-94.pdf
1.53M
اصطلاح «حق انجام ناحق» از دستاوردهای حقوق مدرن است که پس از تمایز قرار‌دادن میان «حق‌بودن» و «حق‌داشتن» وارد عرصه حقوقی شد. بر اساس این حق اگر مفهوم حق‌داشتن را در قضاوت رفتارهای انسان‌ها در جامعه دخالت دهیم، دیگر نمی‌توان از محتوای اخلاقیِ انتخاب صاحب حق سؤال کرد؛ چراکه مهم «تصمیم» انسان است که بر اساس «منفعت» یا «اختیار» خویش تصمیم‌سازی می‌کند. اگرچه این اصطلاح و تمایز سابقه چندانی ندارد، ولی با تحلیل این حق می‌توان ادعا کرد مفاد و مفهوم این حق سابقه طولانی در زندگی اجتماعی بشر دارد و آیاتی از قرآن کریم را می‌توان یافت که در این موضوع بیان موضع نموده‌اند. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که در موازین قرآنی، چه نوع مواجه‌ای با مفهوم حق انجام ناحق می‌‌توان یافت؟ فرضیه تحقیق پیش رو بر این قرار است که در نگرش قرآنی، «حق‌داشتن» انسان پس از «حق‌بودن» پذیرفته می‌شود؛ بنابراین مرز آزادی رفتار، در پرتو ارزش‌ها و هنجارها شکل می‌گیرد و «حق بر ناحق» در حوزه عمومی و خصوصی به‌دلیل آنکه انجام کار نادرست ازنظر اسلام همواره مخالف ارزش‌هاست، نمی‌تواند مورد تأیید قرار گیرد.
مهدی زارع | نشانی
اصطلاح «حق انجام ناحق» از دستاوردهای حقوق مدرن است که پس از تمایز قرار‌دادن میان «حق‌بودن» و «حق‌داش
مقاله "واکاوی مفهوم «حق انجام ناحق» در نگرش قرآن کریم" که به تازگی در دوفصلنامه علمی پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی منتشر شده است. ✍ مهدی زارع لینک دسترسی: https://www.sijl.ir/article_210160_cea19f4a4a9d713919da44690e1aa519.pdf @mahdizare_11