#فرازیازخطبهغدیر
🔹...فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَى الْمُهاجِرينَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَى التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَى الْبادى وَالْحاضِرِ، وَ عَلَى الْعَجَمِىِّ وَالْعَرَبىِّ، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوكِ وَالصَّغيرِ وَالْكَبيرِ، وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلى كُلِّ مُوَحِّدٍ، ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَاللَّهُ لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ...
🔸...اي مردم، اين مطلب را درباره او ( امیرالمومنین علیه السلام)بدانيد وبفهميد، و بدانيد كه خداوند او رابراي شما صاحب اختيار و امامي قرار داده كه اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرين و انصار و بر تابعين آنان به نيكي، و بر روستايي و شهري، و بر عجمي و عربي، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و كوچك، و بر سفيد و سياه. بر هر يكتا پرستي حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر كس با او مخالفت كند ملعون است، و هر كس تابع او باشد و او را تصديق نمايد مورد رحمت الهي است. خداوند او را و هر كس را كه از او بشنود و او را اطاعت كند آمرزيده است...
🔹برایباشکوهبرگزارشدنایامغدیرقدمیبرداریم
🔸لطفا رسانه باشید
💐🌹🌹🌹🌹🌹💐
#کاروانغدیر
#سنتیفراموششده
🏴 فرارسیدن شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد
◾️ کاروان و دستههای شعائری و عزاداری
❓آیا میدانید سنت حسنه ی تشکیل قافلهها و دسته جات عزاداری و اجتماعات شعأْئری در زمان ائمه ی معصومین صلوات الله علیهم برقرار بوده است و اهل البیت علیهم السلام گاهی خود آن را ایجاد می کردند و گاهی به تمجید و تحسین آن می پرداختند❓
👈لطفا با دقت این روایت رامطالعه کنید
💠حماد بصری نقل می کند که خدمت امام صادق علیه السلام بودم و ایشان در رابطه با زیارت امام حسین علیه السلام کلماتی فرمودند و در ضمن آن اینگونه فرمودند :
🔹...قَالَ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً يَأْتُونَهُ مِنْ نَوَاحِي الْكُوفَةِ وَ نَاساً [أُنَاساً] مِنْ غَيْرِهِمْ وَ نِسَاءً يَنْدُبْنَهُ وَ ذَلِكَ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَمِنْ بَيْنِ قَارِئٍ يَقْرَأُ وَ قَاصٍّ يَقُصُّ وَ نَادِبٍ يَنْدُبُ وَ قَائِلٍ يَقُولُ الْمَرَاثِيَ فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ شَهِدْتُ بَعْضَ مَا تَصِفُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُونَ.
🔸...اخباري به من رسیده است که گروهی از مردم کوفه و نواحی اطراف آن و افرادی از غیر این منطقه( کوفه)همراه با زنان به سمت امام حسین علیه السلام حرکت می کنند و زنان در حال گریه و ندبه هستند و این حرکت در نیمه شعبان اتفاق می افتد و در این گروه عده ای مشغول قرائت ( قرآن و ذکر خداوند یا قرائت برخی مراثی و غیره ) می باشند عدهای مشغول بیان مقتل و رویدادها و قصه های مربوط به اهل بیت علیهم السلام هستند و بعضی در مقام مداحی و مرثیه سرایی جهت ایجاد شور و ندبه میباشند. ( یعنی هر کسی به گونه ای در عظمت بخشی به دسته های عزاداری و این کاروان نقش ایفا می کند . )
🔸حماد گفت: بله فدایتان شوم خود من هم بعضی از این مطالبی که می فرمایید را مشاهده کرده ام .
💠امام علیه السلام فرمودند: خدارا شکر، که در بین مردم کسانی را قرار داد که به سمت ما به صورت گروهی می آیند و مدح ما می کنند و یا برای ما مرثیه سرایی می کنند،
وخدا را شکر که دشمنان ما را به گونه ای قرار داد که بر این افراد از محبین ما به خاطر قرابت و نزدیکی که آنان به ما دارند ، طعنه بزنند. و خدا را شکر که گروهی را (دشمن ما)قرار داد تا کار آنها (شیعیان و محبین)را زشت بشمارند وکارشان را تقبیح کنند.
📚کامل الزیارات، باب نوادر، حدیث۱
🔹ادامه دارد
#کاروانغدیر
#سنتیفراموششده
🔹چند نکته از روایت
🔸۱ . از عبارت " بلغنی " ، میتوان فهمید که حرکت دسته های عزاداری یک رویه عادی بین شیعیان بوده است و چون در قرن دوم هجری واقع شده و در زمان حضور اهل بیت علیهم السلام بوده نشان می دهد که شیعیان این عمل را از اهل بیت علیهم الـسلام آموختهاند چه بسا از حرکت پیامبر صلی الله و علیه و آله به سمت غدیر و یا فعل امام حسن وامام حسین علیه السلام در حرکت عاشورا و یا روش ورود امام سجاد علیه السلام و اسرا به مدینه و .... این حرکت را آموخته اند.
🔸۲ . از عبارت " مایصنعون" فهمیده می شود اولا: اخبار فعالیتهای شعائری و فرهنگی شیعیان به حضرات معصومین علیهم السلام می رسیده است ثانیا : امام علیه السلام به تمام زوایای این حرکت آگاهی داشته و تک تک گذاره های آن را نام برده و تایید کرده اند . ( عبارت ما یصنعون می رساند که شاکله و چگونگی حرکت گروهی به وسیله خود شیعیان طراحی شده بوده و امام علیه السلام با نام بردن قسمت های مختلف آن، تمام شان را تایید کرده و مورد تشویق قرار دادند)
🔸۳ . از عبارت "و نساءً " مشخص می شود حضور زنان در دسته جات عزاداری و کاروانهای شعائری اهل بیت علیهم السلام مورد تایید امام علیه السلام است
🔸۴ . از تفصیل زیبای امام علیه السلام در بیان وظایف افراد در این دسته جات و کاروان ها مشخص می شود که اصول دسته رویهای شیعیان و کاروان های معمول بین آنان از متن روایات اخذ شده است مانند آن که عدهای می گریاندند، و مردم می گریند ،بعضی سخنرانی میکنند ، گروهی مقتل می خوانند ، جمعی شعر می سرایند و... و اینها از باب نمونه ذکر شده است و شیعیان جهت عظمت دسته جات عزاداری و کاروانهای شادی می توانند حرکاتی که شور و حرارت ایجاد می کند و به آن عظمت می بخشد را طراحی و اجرا کنند البته باید موازین شرعی کاملا رعایت شود.
🔸۵ . از عبارت " بعض ما تصف" میتوان فهمید که همه کاروانها و همه دستهجات به یک صورت نبوده و انواع مختلف داشته است، هر قومی به گونه ای دسته جات عزاداری داشته و به گونهای کاروان ایجاد می کرده اند. و از تقریر امام علیه السلام می توان فهمید که تمام این گروهها و کاروانها و دسته ها مورد تایید ایشان است پس نباید هیچ قومی و گروهی را به خاطر نوع شادی و نوع عزاداری مورد تقبیح قرار داد مگر آنکه خدای نکرده به حرام و یا شبه حرام مبتلا شوند که روایات دیگر تکلیف جلوگیری از این گونه حرام ها را مشخص کرده است.
🔸۶ . از عبارت " الحمدالله " میتوان فهمید که این دستهجات و کاروانها نه تنها مورد تایید امام علیه السلام بوده بلکه به قدری در چشم امام علیه السلام عظمت داشته که آن را نعمتی بزرگ دانسته اند و خدا را بر آن شکر میکنند. یعنی نعمتی که از طرف خداوند به اهل بیت علیهم السلام و شیعیان عنایت شده است و دسته جات و کاروانها یک موهبت، نعمت و عطیه الهی است.
🔸۷. از عبارت" الذی جعل" می توان فهمید که انگیزه ایجاد دسته جات و کاروان ها،از طرف خداوند بر دل مردم الهام شده است یعنی سلسله جنبان این دسته جات عزاداری و این کاروانها خداوند متعال است این یک عمل الهی است که مدیریت آن به دست خداوند است وقتی خدا اراده میکند،در دل گروهی می افتد که دستهجات عزاداری و کاروانها را ایجاد و به سرانجام برسانند. پس افرادی برای انجام این اراده ی الهی انتخاب شده اند
واینکه وقتی خداوند شیئی را اراده می کند آن را در خانه و قلوب اهل بیت قرار می دهد و از آن جا به مخلوقات افاضه می شود،
إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم و قلوب اهل بیت علیهم السلام ظرف مشیت خداوند است
وقتی خدا چیزی را بخواهد آنان نیز می خواهند. قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ يَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّه .
وامروز قلب و خانه امام زمان علیه السلام محل مشیت الهی و معدن پذیرش اراده اوست .
🔸۸. "وفد " ( بمعنای رکبان مکرمون .. الی الملک یعنی گروهی که به سوی بزرگی حرکت می کنند و این گروه انتخاب شده گرامی و باشرافت هستند ) می توان فهمید که اراده الهی در گروهی محقق می شود که شریف و با عظمت هستند و ظاهرا حمد امام علیه السلام به خاطر گروهی بودن و جمعی بودن این حرکت است هر قدر گروه با عظمت تر شود محبوب تر است که لازم است اراده شیعیان بر عظمت بخشیدن به تجمعات گروهی ( وفد ) و حرکت جمعی در دسته جات عزاداری و کاروان ها ، متمرکز شود.
🔹ادامه دارد
#کاروانغدیر
#سنتیفراموششده
🔹چند نکته از روایت
🔸۹.از عبارت " الینا " معلوم می شود که این روایت فقط حرکت دسته جمعی به سمت امامان معصوم علیهم السلام را تایید ، تشویق و مدح می کند و نیز مشخص می کند که این دسته جات عزاداری و کاروان ها مخصوص امام حسین علیه السلام نیست و شامل چهارده معصوم علیهم السلام می شود ( فاطمیه ، صادقیه، غدیر و ...)
🔸۱۰ . عبارت "یمدحنا ویرثی لنا" نشان می دهد که تنها حرکت های گروهی مورد رضایت امام علیه السلام است که در آن مدح و ثنای اهل بیت علیهم السلام و یا ذکر مصائب و مراثی ایشان باشد
🔸۱۱ . از عبارت "جعل عدونا" مشخص میشود که موضع گیری های دشمنان در برابر دستهجات عزاداری و کاروانهای شادی نیز به جعل الهی است یعنی خبث طینت آنان به گونه ای است که ایشان با اختیار خود زمینهها را در وجود خود ایجاد کرده اند که خواه ناخواه نسبت به دسته جات عزاداری و کاروانهای شادی سنگ اندازی کنند و تمام توان خود را در کمرنگ کردن آن به کار گیرند که البته این اعمال برای آنان خسارت دارد مانند فرموده خداوند در مورد قرآن که ولا یزید الظالمین الا خسارا و اعمال دشمنان در مقابل هیئات و کاروان ها برای شیعیان باعث بالندگی عظمت قوت بخشی خواهد شد
🔸۱۲. از عبارت " من یطعن علیهم"می توان فهمید افرادی که به حرکت دسته جات و کاروان ها طعنه می زنند باید بدانند این عمل دشمنان اهل بیت علیهم السلام است . و شیعیان به این نکته بسیار مهم توجه کنند که ناخواسته با طعنه زدن به دسته جات عزاداری و کاروانهای شادی اهل بیت علیهم السلام و یا سعی در محدود کردن و تضعیف آنان و یا ایجاد مانع در اجرای آن و یا حتی عدم همکاری در آن ، به سمت دشمنان اهلبیت علیهم السلام متمایل نشوند.
🔸۱۳. از عبارت "علیهم" ( یعنی بر شیعیان ) مشخص میشود که طعنه زنندگان ممکن است به دلیل احترام یا اعتقاد یا تقیه به اهل بیت علیهم السلام طعنه نزنند ، اما شیعیانی که جهت بر پایی دستهجات عزاداری و شرکت در آن تلاش می کنند را مورد طعنه قرار دهند، امام علیه السلام نمی فرماید علینا میفرماید علیهم یعنی هدف تخریب ، تقبیح و انتقاد ، متوجه شیعیان است. پس مراقب باشیم ما در این گروه قرار نگیریم و با قول و فعل و حتی نیت خودمان جزء این گروه واز طعنه زنندگان نباشیم
🔸۱۴ . از عبارت "من قرابتنا " می توان دریافت که علت این انتقادها و کارشکنی ها و زشت شمردن دسته جات عزاداری و کاروان ها توسط دشمنان تنها یک چیز است و آن انتساب این برنامه ها به اهل بیت علیهم السلام است و شیعیانی که جهت امتثال آیه ی مودت این گونه شعائر را اجرا می کنند باید به این انتساب افتخار کنند.
🔸۱۵ . از عبارت "غیرهم" مشخص میشود که بعضی جزء دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیستند و جزء عدو آل الله محسوب نمی شوند اما چه بسا بی طرف و یا حتی از محبین و اهل ولایت هستند ولی به خاطر عدم آگاهی و قصور و یا تقصیر در مسیر دشمنان اهل بیت قدم بگذارند . و در جهت تضعیف دستهجات عزاداری وکاروان های شادی اقدام کنند و آن را قبیح بشمارند واین کار را مورد نقد قرار دهند. این کلمه امام علیه السلام می رساند که باید به شدت از این رویه اجتناب کرد. مبادا قول یا فعل یا نوع برخورد ما به گونه ای شود که این گونه دسته جات عزاداری و کاروانهای شادی را تضعیف کنیم.
🔸۱۶ . از عبارت "یهذئونهم" ( از ماده هَذْءاً: آذاه و أَسْمَعَه ما يَكْرَه ) فهمیده می شود که دشمنان با بیان کلمات توهین آمیز و با سخنان بی ادبانه و گاهی با تمسخر و استهزاء تلاش می کنند که با این گونه شعائر مقابله کنند و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام باید آمادگی داشته باشند که این گونه سخنان آنها را در بر پایی این مراسمات سست نکند بلکه مقاوم تر کند.
🔸۱۷ . از تقسیم بندی کارهای مختلف هیئت و کاروان بین افراد مختلف توسط امام علیه السلام مانند قرائت ، سخنرانی ، مرثیه سرایی ، گریاندن ، گریستن ، مقتل خوانی و غیره مشخص میشود که هر شخصی هر نوع توانایی در جهت تقویت تشیع دارد باید به کار ببندد صاحب مال به بذل مال ، صاحب قریحه شعر با سرودن شعر، فرد توانا در مداحی با مداحی زیبا ، قصه گو با قصه گفتن و .... به وظیفه خود عمل کنند که این وظیفه قهری هر شیعه در تقویت مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
🔹ادامه دارد
#کاروانغدیر
#سنتیفراموششده
🔸۱۸. شیعیان در ابتدای برپایی کاروان شعائر در مناطق شان نباید بخاطر استقبال کم از کاروانها و دسته جات از آن صرف نظر کنند که خداوند اگر اراده کند عده کم را زیاد می کند
... إن الله إذا أراد أمرا قلل الكثير و كثر القليل
🔸۱۹. در قرآن می فرماید موقعی که حضرت یوسف در دل چاه قرار گرفتند خداوند کاروانی (سَيَّارَةٌ) را برای نجات او فرستادند ( وَ جاءَتْ سَيَّارَةٌ) و او را از چاه نجات دادند و همچنین بعد از قحطی کنعان کاروانی (سَيَّارَةٌ آل یعقوب ) به حرکت در آمد تا حضرت یعقوب به حضرت یوسف علیهما السلام برسد
ای کاش شیعیان نیز کاروان هایی تشکیل دهند جهت نصرت اهل بیت علیهم السلام و پایان دادن به دوران غیبت امام زمان علیه السلام ورسیدن به امام عصر علیه السلام،چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند: قَالَ: يَا لَيْتَنَا سَيَّارَةٌ مِثْلُ آلِ يَعْقُوبَ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ خَلْقِه
👌به امید روزی که کاروان های غدیر از سراسر عالم مثل کاروان اربعین امام حسین علیه السلام برای اطاعت از امر امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام،در روز عید غدیر راهی نجف اشرف شوند و با وارث غدیر امام زمان علیه السلام بیعت وتجدید عهد کنند.
💠اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر وجعلنا من المستشهدین بین یدیه💠