eitaa logo
زهرا پناهی (یا الله )
180 دنبال‌کننده
2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
29 فایل
ارتباط با ادمین @Ya_ghaem باسلام خدمت همراهان عزیز در این کانال در خدمت دوستانم هستم بابحث های اعتقادی؛ اخلاقی ؛احکام؛ وداستان ،انشالله راهی به بسوی تقرب الی الله باشیم باتربیت دینی به ارامش برسیم انشالله به دعای امام زمان (عج) (ارامش بهترین سرمایه)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 *دو امر لازم برای سعادت دنیا وآخرت* 🔵 امام باقر علیه السلام فرمودند: 🌕 *اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید، اگر خواهان گشایش در هر امری هستید، اگر خواهان جلب رضایت‌ خداوند می‌باشید، توجّه به دو امر الزامی است:* 1⃣ شناخت امام زمان علیه السلام 2⃣ اطاعت از امام زمان علیه السلام 📚 مکیال المکارم جلد ۲، صفحه ۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 درک ظهور و یار حضرت شدن 🔵 امام صادق علیه السلام فرمودند : 🌕 هر کس سوره اسراء را در هر شب جمعه بخواند نمی میرد تا آنکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود. 📚 ثواب الاعمال شیخ صدوق ص ۲۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز تمتع ۱۴۴۳ با نوای «اللهم لبیک» 🔹میلیون‌ها زائر امروز در مکه مکرمه مُحرم شده و از غروب امروز تا بامداد فردا وارد عرفات می‌شوند و در چادرهای عرفات بیتوته می‌کنند 🔹پس از وقوف در عرفات، از ظهر تا غروب روز عرفه در مشعر وقوف کرده و پس از آن به سوی منا می‌روند و اعمال حج تمتع از رمی جمرات، قربانی تا حلق و تقصیر (تراشیدن موی سر) و بیتوته در منا را به جای می‌آورند
🔸️پخش زنده دعای روز عرفه از شبکه‌‌های سیما 🔹️دعای حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عرفه، هجدهم تیر، از شبکه‌های سیما به صورت زنده پخش می‌شود. 🔹️شبکه یک سیما دعای عرفه را از صحرای عرفات ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه پخش می‌کند. 🔹️شبکه دو سیما ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه از حسینیه هدایت دعای عرفه را پخش خواهد کرد. 🔹️در شبکه سه ساعت ۱۷ از حرم مطهر امام رضا (ع) دعای حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عرفه پخش می‌شود. 🔹️شبکه‌های چهار و پنج نیز به ترتیب دعای عرفه را ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه از مصلای امام خمینی (ره) و ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پخش می‌کنند. 🔹️همچنین شبکه قرآن و معارف سیما دعای عرفه را شنبه، ۱۸ تیرماه از کربلای معلی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه پخش می‌کند. @mahmobarak
AUD-20220420-WA0085.mp3
8.21M
🔴 صوت قرائت 🔵 قرار صبحگاهی منتظران ظهور @mahmobarak
🔴 توسل به امام زمان (عج) در سختی ها 🔹 مرحوم علامه مجلسی نقل میکند: فردی به نام "ابوالوفای شیرازی" در زمان حکومت ابی علی الیاس زندانی و تهدید به قتل شد. ایشان متوسل به حضرات اهل بیت میشود. شب در عالم رؤیا، پیامبر اکرم را زیارت میکند.حضرت میفرمایند: 🔺 اگر کارد به استخوان رسید و شمشیر به گردنت رسید، یوسف زهرای اطهر، فرزندم را صدا بزن و بگو: 🌹 "یا مولای یا صاحبَ الزَّمان اَنا مُستَغیثٌ بکَ" "الغَوثَ اَدرِکنی". (ای مولای من ؛من به تو پناهنده شدم. به فریادم برس؛ یا غوث حقیقی؛ به فریادم برس...). 🔸 ابوالوفا میگوید: من این جملات را در عالم رؤیا گفتم و از خواب پریدم. یک وقت دیدم مامورین ابی علی الیاس آمدند و ما را پیش او بردند. وی گفت: به چه کسی متوسل شدی؟ گفتم: "به منجی عالم بشریت, به فریاد درماندگان و بیچارگان" 🔹 سپس معلوم شد در خواب به ابی علی الیاس گفته بودند: "اگر دوست ما را رها نکنی نابودت می کنیم و حکومتت را بهم می ریزیم...". بعد مبلغی پول و هدایا به ابوالوفا داد و آزادش کرد. 📚 بحارالانوار جلد۵۳ ص۶۷۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکار امنیتی معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از رزمایش‌های موشکی ایران 🔹فیلم‌های منتشر شده توسط اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از محل رزمایش‌های موشکی کشور، به تور افتاده است. 🔹این فیلم‌ها همچنین نشان می‌دهد که چطور برخی افراد تحت پوشش توریست یا محقق به محل‌های نظامی کشور نزدیک می‌شوند و سعی در اقدامات اطلاعاتی دارند. @TasnimNews
ShabArafeh1396[03].mp3
5.86M
▫️ فضیلت زیارت امام حسین در شب عرفه + سلام به اباعبدالله (علیه‌السلام) 🎙 بانوای: حاج میثم مطیعی 💠 از اعمال شب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️🌹💥🌹❤️ 💠 سفارش به شب و روز عرفه 💢 در روایت دارد عبادت در شب معادل صد و هفتاد سال عبادت است. 👈 چه موقعیت خوبی. 🔸 اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ است که «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». 🔹 می‎دونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. ✅ بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب.... 🎙 آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره👋 💥💥💥💥💥 💠 امام على عليه السلام : مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلاّ بِعَرَفَاتٍ ؛ 👈 برخى از گناهان جز در عرفات بخشوده نمى شوند. 📚 دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 294 📎 📎 @mahmobarak
💎آناتومی توحیدی در دعای عرفه امام حسین(ع) اِلهى اُحْصى عَدَداً وَذِکْراً اَمْ اَىُّ عَطـایاکَ اَقُومُ بِها شُکْراً وَهِىَ یا مـعـبـود مـن کـدامـیـک از نعمتهایت را بشماره درآورده و یاد کنم یا براى کدامیک از عطاهایت به سپاسگزارى اقدام کنم در صورتى که آنها رَبِّ اَکْثَرُ مِنْ اَنْ یُحْصِیَهَا الْعآدّوُنَ اوْ یَبْلُغَ عِلْماً بِهَا الْحافِظُونَ ثُمَّ اى پروردگار من بیش از آن است که حسابگران بتوانند آنها را بشمارند یا دانش حافظان بدانها رسد سپس اى خدا ما صَرَفْتَ وَدَرَاءْتَ عَنّى اَللّهُمَّ مِنَ الضُرِّ وَالضَّرّآءِ اءَکْثَرُ مِمّا ظَهَرَ لى آنـچـه را از سختى و گرفتارى از من دور کرده و باز داشتى بیشتر بوده از آنچه برایم آشکار شده مِنَ الْعافِیَهِ وَالسَّرّآءِ وَاَنـَا اَشْهَدُ یا اِلهى بِحَقیقَهِ ایمانى وَعَقْدِ از تـنـدرسـتـى و خـوشى و من گواهى دهم خدایا به حقیقت ایمان خودم و بسته شدن تصمیمات یقینم عَزَماتِ یَقینى وَخالِصِ صَریحِ تَوْحیدى وَباطِنِ مَکْنُونِ ضَمیرى و توحید خالص و بى شائبه خود و درون سرپوشیده نهادم وَعَلائِقِ مَجارى نُورِ بَصَرى وَاَساریرِ صَفْحَهِ جَبینى وَخُرْقِ و رشته هاى دید نور چشمانم و خطوط صفحه پیشانیم مَسارِبِ نَفْسى وَخَذاریفِ مارِنِ عِرْنینى وَمَسارِبِ سِماخِ سَمْعى و رخنه هاى راههاى تنفسم و پرده هاى نرمه بینیم و راههاى پرده گوشم وَما ضُمَّتْ وَاَطْبَقَتْ عَلَیْهِ شَفَتاىَ وَحَرَکاتِ لَفْظِ لِسانى وَمَغْرَزِ و آنـچـه بـچـسـبـد و روى هـم قـرار گـیـرد بـر آن دو لبـم و حـرکـتـهـاى تـلفظ زبانم و حَنَکِ فَمى وَفَکّى وَمَنابِتِ اَضْراسى وَمَساغِ مَطْعَمى وَمَشْرَبى جای فرو رفتگی سقف دهان و آرواره‌ام و محل روییدن دندان‌هایم و محل چشیدن خوراک و آشامیدنی هایم وَحِمالَهِ اُمِّ رَاءْسى وَبُلُوعِ فارِغِ حَباَّئِلِ عُنُقى وَمَا اشْتَمَلَ عَلیْهِ تامُورُ و رشـتـه و عصب مغز سرم و لوله (حلق ) متصل به رگهاى گردنم و آنچه در برگرفته آن را صَدْرى وَحمائِلِ حَبْلِ وَتینى وَنِیاطِ حِجابِ قَلْبى وَاءَفْلاذِ حَواشى قفسه سینه ام و رشته هاى رگ قلبم و شاهرگ پرده دلم و پاره هاى گوشه و کنار کَبِدى وَما حَوَتْهُ شَراسیفُ اَضْلاعى وَحِقاقُ مَفاصِلى وَقَبضُ جگرم و آنچه را در بردارد استخوانهاى دنده هایم و سربندهاى استخوانهایم و انقباض عَوامِلى وَاَطرافُِ اَنامِلى وَلَحْمى وَدَمى وَشَعْرى وَبَشَرى عضلات بدنم و اطراف سر انگشتانم و گوشتم و خونم و موى بدنم و پوستم وَعَصَبى وَقَصَبى وَعِظامى وَمُخّى وَعُرُوقى وَجَمیعُِ جَوارِحى وَمَا و عصبم و ساقم و استخوانم و مغزم و رگهایم و تمام اعضاء و جوارحم و آنچه بر اینها انْتَسَجَ عَلى ذلِکَ اَیّامَ رِضاعى وَما اَقلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى وَنَوْمى بافته شده از دوران شیرخوارگیم و آنچه را زمین از من بر خود گرفته و خوابم وَیَقَظَتى وَسُکُونى وَحَرَکاتِ رُکُوعى وَسُجُودى اَنْ لَوْ حاوَلْتُ و بیداریم و آرمیدنم و حرکتهاى رکوع و سجود من (گواهى دهم ) که اگر تصمیم بگیرم وَاجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعصارِ وَالاَْحْقابِ لَوْ عُمِّرْتُها اَنْ اءُؤَدِّىَ شُکْرَ و بکوشم در طول قرون و اعصار بر فرض که چنین عمرى بکنم و بخواهم شکر واحِدَهٍ مِنْ اءَنْعُمِکَ مَا اسْتَطَعْتُ ذلِکَ اِلاّ بِمَنِّکَ الْمُوجَبِ عَلَىَّ بِهِ یـکى از نعمتهاى تو را بجا آورم نخواهم توانست جز به لطف خود که آن خود واجب کند بر من شُکْرُکَ اَبَداً جَدیداً وَثَنآءً طارِفاً عَتیداً اَجَلْ وَلوْ حَرَصْتُ اَنـَا سپاسگزاریت را دوباره از نو و موجب ستایشى تازه و ریشه دار گردد آرى و اگر حریص باشم من وَالْعآدُّونَ مِنْ اَنامِکَ اءَنْ نُحْصِىَ مَدى اِنْعامِکَ سالِفِهِ وَ انِفِهِ ما و حسابگران از مخلوقت که بخواهیم اندازه نعمت بخشیهاى تو را از گذشته و آینده حَصَرْناهُ عَدَداً وَلا اَحْصَیناهُ اَمَداًهَیْهاتَ اءنّى ذلِکَ وَاَنْتَ الْمُخْبِرُ فى بـه حساب درآوریم نتوانیم بشماره درآوریم و نه از نظر زمان و اندازه آنرا احصاء کنیم ! هیهات ! کجا چنین چیزى میسر است کِتابِکَ النّاطِقِ وَالنَّبَاءِ الصّادِقِ وَاِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ الله لا تُحْصُوها و تو خود در کتاب گویا و خبر راست و درستت خبر داده اى که ((و اگر بشمارید نعمت خدا را، آن را احصاء نتوانید کرد)) تمرین شکر @mahmobarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ويژه| سالگرد فتنه١٨تير سال ۷۸ ♦️رهبر معظم انقلاب: اگر عکس مرا هم پاره کردند باید سکوت کنید ♦️جوان مومن حزب‌اللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ذبیحی بزرگتر از اسماعیل(ع) 🔰وَ فَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (آیه ۱۰۷صافات) و ما اسماعیل را در برابر قربانی بزرگی [از ذبح شدن] رهانیدیم. 🔷در عیون اخبار الرضا(ع)، خصال شیخ صدوق و دیگر كتب معتبر، از امام رضا(ع) چنین روایت شده است: 🔰لَمَّا أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِبْرَاهِيمَ (ع) أَنْ يَذْبَحَ مَكَانَ ابْنِهِ إِسْمَاعِيلَ الْكَبْشَ الَّذِي أَنْزَلَهُ عَلَيْهِ تَمَنَّى إِبْرَاهِيمُ (ع) أَنْ يَكُونَ يَذْبَحُ ابْنَهُ‏ إِسْمَاعِيلَ (ع) بِيَدِهِ وَ أَنَّهُ لَمْ يُؤْمَرْ بِذَبْحِ الْكَبْشِ مَكَانَهُ لِيَرْجِعَ إِلَى قَلْبِهِ مَا يَرْجِعُ إِلَى قَلْبِ الْوَالِدِ الَّذِي يَذْبَحُ أَعَزَّ وُلْدِهِ بِيَدِهِ فَيَسْتَحِقَّ بِذَلِكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ الثَّوَابِ عَلَى الْمَصَائِبِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا إِبْرَاهِيمُ مَنْ أَحَبُّ خَلْقِي إِلَيْكَ فَقَالَ يَا رَبِّ مَا خَلَقْتَ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ (ص) فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا إِبْرَاهِيمُ أَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَوْ نَفْسُكَ قَالَ بَلْ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَفْسِي قَالَ فَوَلَدُهُ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَوْ وَلَدُكَ قَالَ بَلْ وَلَدُهُ قَالَ فَذَبْحُ وَلَدِهِ ظُلْماً عَلَى أَيْدِي أَعْدَائِهِ أَوجَعُ لِقَلْبِكَ أَوْ ذَبْحُ وَلَدِكَ بِيَدِكَ فِي طَاعَتِي قَالَ يَا رَبِّ بَلْ ذَبْحُهُ عَلَى أَيْدِي أَعْدَائِهِ أَوْجَعُ لِقَلْبِي قَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ طَائِفَةً تَزْعُمُ أَنَّهَا مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) سَتَقْتُلُ الْحُسَيْنَ (ع) ابْنَهُ مِنْ بَعْدِهِ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ فَيَسْتَوْجِبُونَ‏ بِذَلِكَ سَخَطِي فَجَزِعَ إِبْرَاهِيمُ (ع) لِذَلِكَ وَ تَوَجَّعَ قَلْبُهُ وَ أَقْبَلَ يَبْكِي فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ فَدَيْتُ‏  جَزَعَكَ عَلَى ابْنِكَ إِسْمَاعِيلَ لَوْ ذَبَحْتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى الْحُسَيْنِ (ع) وَ قَتْلِهِ وَ أَوْجَبْتُ لَكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ الثَّوَابِ عَلَى الْمَصَائِبِ فَذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ فَدَيْناهُ‏ بِذِبْحٍ‏ عَظِيمٍ‏. 🔷هنگامى كه خداوند تبارک و تعالی به حضرت ابراهیم امر کرد که بجای اسماعیل، قوچى را که برایش نازل کرده بود ذبح کند، حضرت ابراهیم(ع) آرزو كرد به اینکه فرزندش را به دست خود ذبح کند و مأمور به ذبح قوچ بجای ذبح فرزندش نشده باشد تا آن داغی را که به قلب پدری که عزیزترین فرزندانش را با دست خود قربانی نموده وارد میشود، به دل او هم وارد شود تا از این طریق، استحقاق بالاترین درجاتی را که اهل ثواب بر مصیبت ها میبرند، پیدا کند. پس خداوند عزّوجلّ بر ابراهیم وحی کرد كه ای ابراهیم، محبوب ترین مخلوقات من نزد تو كیست. 🔷ابراهیم(ع) فرمود: پروردگارا هیچ مخلوقی خلقی نکردی که برای من محبوب تر از حبیب تو محمد(ص) باشد. پس خداوند عزّوجلّ دوباره وحی کرد كه آیا او را بیشتر دوست دارى یا خودت را ابراهیم(ع) گفت که البته که او پیش من از خودم محبوب تر است. خداوند متعال فرمود: فرزند او را بیشتر دوست دارى یا فرزند خود را، ابراهیم(ع) عرض كرد: البته که فرزند او را بیشتر دوست دارم. 🔷پس حق تعالى فرمود: آیا ذبح فرزند او (امام حسین) به دست دشمنان از روى ستم، بیشتر دل تو را به درد می آورد یا ذبح فرزندت به دست خودت در راه اطاعت من! عرضه داشت: 🔷پروردگارا! ذبح او به دست دشمنان بیشتر دلم را به درد می آورد. در این هنگام خداوند خطاب كرد: اى ابراهیم! پس به یقین جمعى كه خود را از امت محمد(ص) مى پندارند، بزودی فرزند وی را از روى ظلم و ستم و با عداوت و دشمنى، ذبح خواهند كرد همان گونه كه گوسفند را ذبح مى كنند و به این سبب مستوجب خشم و عذاب من مى گردند. 🔷پس ابراهیم(ع) از شنیدن این خبر جانكاه، ناله و فریاد بر آورد و قلب و جان او به درد آمد و رو کرد به گریه کردن تا این كه پروردگار عزّوجلّ به او وحی نمود: 🔷اى ابراهیم! جزع و مصیبت تو بر فرزندت اسماعیل را اگر او را به دست خود ذبح مى كردی، با جزع و ناله ای كه تو بر حسین(ع) و شهادتش كردى فدیه و جایگزین نمودم و بدین سبب بالاترین درجاتی که اهل ثواب برای تحمل مصیبت ها می برند به تو دادم. در پایان امام رضا(ع) فرمود: این است مفهوم قول خداوند عز وجل «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ». 📖عيون أخبار الرضا(ع)، ج‏۱، ص ۲۰۹ @mahmobarak
روز عید قربان مانند عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است و در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته می شود. عید قربان نزد اهل بیت (ع) به اندازه ای اهمیت دارد که نماز آن را از واجبات معرفی کردند و فرمودند:«صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج 1، ص 443) اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر(ع) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی دانند. امام صادق(ع) در روایتی از پدرانش چنین نقل فرمودند:«امام علی(ع) دوست داشت چهار شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان» به نظر می رسد که منظور از فراغت، فراغت برای عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد ( المراقبات، دارالاعتصام، ص371) @mahmobarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 با تنگی وقت ⁉️ آیا شخص جنب می تواند در صورت تنگی وقت با تیمّم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟ ✅ اگر وقت به مقداری نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردی هوا و مانند آن نمی تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمّم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزی است و قضای آن بر او واجب نیست.
🤔 ! ❓ قبلا مرجع تقلید انتخاب نکرده بودم، ولی اعمالم را انجام می‌دادم، اکنون وظیفه من نسبت به اعمال سابق چیست؟ ✍ امام خمینی (ره): اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است ‏یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه‌‏اش تقلید از او بوده یا با فتوای مجتهدی که فعلا بایداز او تقلید کند، مطابق باشد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر مکلّف مدتی عمال خود را بدون تقلید انجام دهد، اگر اعمال او مطابق با واقع، یا فتوای مجتهدی باشد که اکنون می‏‌تواند مرجع او باشد صحیح است، و در غیر این صورت اگر جاهل قاصر بوده، و نقص عمل از جهت ارکان و مانند آن نبوده است، عمل صحیح است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه کسی مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، سپس تقلید کند، اگر اعمال سابق، مطابق فتوای این مجتهد باشد صحیح است و گرنه باید اعاده کند، همچنین است اگر بدون تحقیق کافی از مجتهدی تقلید نموده. ✍ آیت الله فاضل (ره): اگر مکلّفی مدّتی عبادات خویش را بدون تقلید انجام داده و مقدار آن عبادات را نداند در این صورت اگر بداند آن عبادات را مطابق با فتوای مجتهدی که باید از او تقلید می‏‌کرده است، انجام داده، آن عبادات صحیح است و در غیر این صورت واجب است به مقداری که یقین به فوت آن دارد قضاء کند، البته در صورتی که مرجع تقلید فعلی او قضا را واجب بداند، و احتیاط مستحب این است که به مقداری قضا کند که علم به برائت ذمه پیدا کند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: مکلّفی که مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، در صورتی که مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی باشد که فعلا وظیفه‌اش تقلید از اوست، صحیح است. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه‌اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً باید از او تقلید کند مطابق باشد، و عباداتی را که قبلاً انجام داده با قصد قربت انجام داده باشد. ✍ آیت الله نوری همدانی: اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند، مطابق باشد، مگر عمل را طوری انجام داده باشد که از گفته آنان به احتیاط نزدیک‌تر باشد که در این صورت هم صحیح است. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: ﺍﮔﺮ ﻣﮑﻠﻒ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﺍﮔﺮ ﻋﺒﺎﺩﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﺎ ﺑﻌﺪ ﻋﻠﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﻳﺎ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﻓﻌﻠﺎ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺵ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.‏ ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر مکلّف مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، و پس از آن از مجتهدی تقلید نماید، در صورتی که این مجتهد اعمال گذشته را صحیح بداند، آن اعمال صحیح است و اگر باطل بداند محکوم به بطلان است و چنانچه نسبت به صحت آن اعمال احتیاط کند مکلف به وظیفۀ احتیاطی عمل می‌نماید. 📚منابع: توضیح المسائل، امام م۱۴، سیستانی م۱۲، مکارم م۱۴، فاضل م۱۵، وحید م۱۴، بهجت م۲۰، نوری م۱۴، صافی م۱۴، شبیری م۱۴. @mahmobarak