شرح حکمت ۹۶ بخش ۲ ارزش علم و بندگی.mp3
2.92M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت96 2️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت96 ( 2 )
🔹 ارزش علم و بندگی
🔻 در جای جای نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام) به رونمایی از علم بی نظیر خودشان اشاره کرده اند؛
🔻 کدام شخصیت است که جسارت و جرأت داشته باشد مثل امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در خطبه ۱۸۹ بر فراز منبر بنشیند، در جمعی که دوست و دشمن بدخواه و نصیحت گر همه نشسته اند و بفرماید:
« أَيُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ » ؛
" ای مردم! قبل از آنکه مرا از دست بدهید، از من بپرسید. پس قطعاً من راه های آسمان را از زمین هم بهتر میشناسم. "
🔻 همين امیرالمؤمنین (عليهالسلام) است که در خطبه ۱۷۵ اینگونه با قسم جلاله میفرماید:
" سوگند به خدا ، اگر بخواهم میتوانم هر کدام از شما را از آغاز و پایان کارش و از تمام شئون زندگی اش آگاه سازم؛ ولی از آن می ترسم که یا اینگونه خبرها، نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کافر شوید. آگاه باشید که من این اسرار گرانبها را به یاران رازدار و مورد اطمینان خود میسپارم؛ سوگند به خدایی که محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را به حق برانگیخت و او را برگزید، جز به راستی سخن نگویم. پیامبر اسلام، همهٔ اطلاعات را به من سپرده است و از محل هلاکت آن کس که هلاک میشود و جای نجات کسی که نجات می یابد و پایان این حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هیچ حادثه ای بر من نگذشت جز آنکه در گوشم نجوا کرد و مرا مطلع ساخت. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
⚫️⚫️⚫️⚫️
▪️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد علیه السلام از همه شما عزیزان التماس دعا داریم.
┈┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز دویست و پنجاه و ششم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه17 : (در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند)
1⃣ شناخت بدترين انسانها
♦️دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نَفرند : مردی که خدا او را به حال خود گذاشته و از راه راست دور افتاده است؛ دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگيزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گُم کرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش کشيده و گرفتار زشتی های خود نيز می باشد. و مردی که مجهولاتی به هم بافته و در ميان انسان های نادانِ امّت جايگاهی پيدا کرده است؛ در تاريکی های فتنه فرو رفته و از مشاهده صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم ناميدند که نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می کند که اندک آن بهتر از بسيار است، تا آنکه از آب گنديده سيراب شود و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت
♦️ در ميان مردم با نام قاضی به داوری می نشيند و حلّ مشکلات ديگری را به عهده می گيرد؛ پس اگر مشکلی پيش آيد، با حرفهای پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند. عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند که درست حکم کرده يا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده و اگر بر خطاست، اميد دارد که رأی او دُرست باشد. نادانی است که راه جهالت می پويد؛ کوری است که در تاريکی گمشده خود را می جويد؛ از روی علم و يقين سخن نمی گويد؛ روايات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تندبادی که گياهان خشک را بر باد دهد، روايات را زير و رو می کند که بی حاصل است. به خدا سوگند، نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند و نه برای منصب قضاوت أهليّت دارد! آنچه را که نپذيرد علم به حساب نمی آورد و جز راه و رسم خويش مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکايت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها کالايی خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آن گونه که بايد بخوانند و متاعی سودآورتر و گران بهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف کنند و در نزد آنان چيزی زشت تر از معروف و نيکوتر از مُنکر نمی باشد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 256.mp3
4.45M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و پنجاه و ششم خطبه 17
روضه خانگی - امام سجاد(ع) - 1636.mp3
12.67M
🎙نگفتهام غم دل را نگفته بسیار است...
🔻روضه #امام_حسین(ع)
🔻روضه #امام_سجاد(ع)
👤 حجتالاسلام سید #محمدحسین_تقوی
┈┈••••✾•🖤🖤🖤•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
شرح حکمت ۹۶ بخش ۳ ارزش علم و بندگی.mp3
3.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت96 3️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت96 ( 3 )
🔹 ارزش علم و بندگی
🔻مطلب دیگر این است که آیا نسبت فامیلی با پیامبر عزیز (صلی الله علیه و آله و سلم) داشتن، دلیل اولویت در خلافت و جانشینی پیامبر هم میشود یا نه؟
🔻 در سقیفه، اختلاف بین مهاجرین که از مکّه آمده بودند با انصار که اهل مدینه بودند، بالا گرفت. در نهایت یک استدلال مضحک، ابوبکر را پیروز کرد و آن این بود که ابوبکر از قریش است و قریش، قوم و خویش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند و قوم و خویش پیامبر، برای جانشینی و خلافت او بر بقیه ترجیح و اولویت دارند.
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۲۸ نهجالبلاغه، خطاب به معاویه، در بند سوم اینگونه میفرمایند:
" از ما این همه فضیلت ها و از شما آن همه رسوایی هاست؛ اسلام ما را همه شنیده و شرافت ما را همه دیده اند و کتاب خدا برای ما فراهم آورد آنچه را که به ما نرسید، که خدای سبحان فرمود: « خویشاوندان بعضی سزاوار ترند بر بعضی دیگر، در کتاب خدا. » و خداوند سبحان فرمود: « شایسته ترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او پیروی دارند و این پیامبر و آنان که ایمان آوردند و خدا ولیّ مؤمنان است.» پس ما یکبار به خاطر خویشاوندی با پیامبر و بار دیگر به خاطر اطاعت از خدا به خلافت سزاوارتریم و آنگاه که مهاجرین در روز سقیفه با انصار گفتگو و اختلاف داشتند، تنها با ذکر خویشاوندی با پیامبر، بر آنان پیروز گردیدند. اگر این دلیل برتری است، پس حق با ماست نه با شما و اگر دلیل دیگری داشتند، پس ادعای انصار به جای خود باقی است. "
🔻 ببینید مولا علی (علیهالسلام)، هم خویشاوندی بی نظیر خودشان با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مطرح میکنند، هم میفرمایند:
" ما بار دیگر به خاطر اطاعت از خدا، به خلافت سزاوارتریم. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع