هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
سهم #روز_صد_وبیست_ونهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۶۸ تا ۱۶۶
┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
📜#خطبه166
1️⃣احترام متقابل اجتماعی
♦️بايد خردسالان شما از بزرگان شما پيروی کنند و بزرگسالان شما نسبت به خردسالان مهربان باشند و چونان ستم پيشگان جاهليّت نباشيد که نه از دين آگاهی داشتند و نه در خدا انديشه می کردند. همانند تخم افعی در لانه پرندگان نباشيد که شکستن آن گناه و نگهداشتن آن شر و زيانبار است. (به جای جوجه، ماری از آن بيرون می آيد.)
2️⃣ آينده بنی اميه
♦️ مسلمانان، پس از وحدت و برادری به جدايی و تفرقه رسيدند، و از ريشه و اصل خويش، پراکنده شدند. تنها گروهی شاخه درخت توحيد را گرفتند و به هر طرف که روی آورد همسو شدند. امّا خداوند مسلمانان را به زودی برای بدترين روزی که بنی اميّه در پيش دارند جمع خواهد کرد، آن چنان که قطعات پراکنده ابرها را در فصل پاييز جمع می کند. خدا ميان مسلمانان ألفت ايجاد می کند، و به صورت ابرهای فشرده در می آورد، آنگاه درهای پيروزی به رويشان می گشايد، که مانند سيلی خروشان از جايگاه خود بيرون می ريزند. «چونان «سيل عَرِم» که دو باغستان «شهر سَبا» را در هم کوبيد، و در برابر آن سيل هيچ بلندی و تپّه ای برجای نماند، نه کوه های بلند و محکم، و نه برآمدگی های بزرگ، توانستند برابر آن مقاومت کنند». خداوند بنی اميّه را مانند آب در درون درّه ها و رودخانه ها پراکنده و پنهان می کند، سپس چون چشمه سارها بر روی زمين جاری می سازد، تا حقّ برخی از مردم را از بعضی ديگر بستاند، و گروهی را توانايی بخشيده، در خانه های ديگران سکونت دهد. به خدا سوگند! بنی اميّه پس از پيروزی و سلطه گری، همه آنچه را که به دست آوردند از کفشان می رود، چنان که چربی بر روی آتش آب شود!.
3️⃣علل پيروزی و شكست ملتها
♦️ای مردم! اگر دست از ياری حق بر نمی داشتيد و در خوار ساختن باطل سُستی نمی کرديد، هيچ گاه آنان که به پايه شما نيستند، در نابودی شما طمع نمی کردند و هيچ قدرتمندی بر شما پيروز نمی گشت، امّا چونان امّت بنی اسرائيل در حيرت و سرگردانی فرو رفتيد. به جانم سوگند! سرگردانی شما پس از من بيشتر خواهد شد، چرا که به حق پشت کرديد و با نزديکان پيامبر(صلی الله علیه و آله) بريده، به بيگانه ها نزديک شديد. آگاه باشيد! اگر از امام خود پيروی می کرديد، شما را به راهی هدايت می کرد که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رفته بود و از اندوه بيراهه رفتن در امان بوديد و بار سنگين مشکلات را از دوش خود بر می داشتيد.
┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۶۸ تا ۱۶۶.mp3
4.49M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۶۸ تا ۱۶۶
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
شهید مطهری رحمه الله:
✅ مسأله فلسطین
🔹اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا(ص) محترم باشیم، باید این اصل را زنده کنیم. اگر پیغمبر اسلام زنده میبود، امروز درباره چه مسئلهای میاندیشید؟ واللهِ و باللهِ قسم میخورم که پیغمبر اکرم(ص) در قبر مقدسش امروز از یهود میلرزد. این یک مسئله دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است. من اگر نگویم واللهِ مرتکب گناه شدهام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است.
🔹گذشته از جنبه اسلامی، قضیه فلسطین مربوط به دولتی از دولتهای اسلامی هم نیست؛ مربوط به یک ملت است، ملتی که او را به زور از خانهاش بیرون کردهاند. تاریخچه فلسطین چیست؟ مدعی هستند که در سه هزار سال پیش دو نفر از ما (داود و سلیمان) برای مدت موقتی در آنجا سلطنت کردهاند. تاریخ را بخوانید؛ در تمام این مدت دو سه هزار ساله، کی بوده است که سرزمین فلسطین به یهود تعلق داشته است؟ کی بوده است که بیشتر سرزمین فلسطین مال ملت یهود باشد؟ قبل از اسلام هم مال آنها نبود، بعد از اسلام هم مال آنها نبود. روزی که مسلمین فلسطین را فتح کردند، فلسطین دراختیار مسیحیها بود، چطور شد که یکدفعه نام وطن یهودی به خود گرفت؟ یکی از قضایایی که کارنامه قرن ما را تاریک میکند همین قضیه است.
🔹واللهِ و باللهِ ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم مسئولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. واللهِ قضیهای که دل پیغمبر اکرم(ص) را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی(ع) را خون کرده، این قضیه است. اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم به عزاداری حسین بن علی(ع) ارزش بدهیم، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی(ع) امروز بود و خودش میگفت برای من عزاداری کنید، میگفت چه شعاری بدهید؟ اگر حسین بن علی(ع) بود میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
🔹ما چه جوابی در مقابل اسلام و پیغمبر خدا(ص) داریم؟ به خدا خجالت دارد ما خودمان را مسلمان بدانیم، خودمان را شیعه علی بن ابیطالب(ع) بخوانیم. اصلاً من باید بگویم بعد از این، داستانی را که ما از علی بن ابیطالب(ع) نقل میکنیم، حرام است که دیگر در منابر نقل کنیم که روزی علی بن ابیطالب(ع) شنید دشمن به کشور اسلامی حمله کرده است. فرمود: "شنیدهام زینت یک زن مسلمان را یا زنی که در حمایت مسلمانان است گرفتهاند؛ شنیدهام دشمن سرزمین مسلمین را غارت کرده است، مردانشان را کشته یا اسیر کرده است، متعرّض زنان آنها شده است، زیورها را از گوش و دست زنها جدا کرده است، اگر یک مرد مسلمان با شنیدن این خبر دق کند و بمیرد، سزاوار است و مورد ملامت نیست".
🔹آیا ما وظیفه نداریم که کمک مالی به آنها بکنیم؟ آیا اینها مسلمان نیستند، عزیزان ندارند؟ آیا اینها برای حق مشروع بشری قیام نمیکنند؟ واللهِ این انفاق واجب است، مثل نماز خواندن و روزه گرفتن واجب است. اولین سؤالی که بعد از مردن از ما میکنند همین است که در زمینه همبستگی اسلامی چه کردید؟ پیغمبر(ص) فرمود: «هرکس بشنود صدای مسلمانی را که فریاد میکند: مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، دیگر مسلمان نیست». چه مانعی دارد که ما برای اینها حساب باز کنیم؟ چه مانعی دارد که مقدار کمی از درآمد خودمان را اختصاص به اینها بدهیم؟ چرا یهودیان دنیا کمک بکنند و ملتهای دیگر آنها را تحسین کنند، بارک الله بگویند، ملتِ بیدار بگویند، ولی ما نکنیم؟ مردم بیدار آن مردمی هستند که فرصت شناس باشند، دردشناس باشند، حقایق شناس باشند. پس بیاییم به خودمان ارزش بدهیم، به کار و فکر خودمان ارزش بدهیم، به کتابهای خودمان ارزش بدهیم، به پولهای خودمان ارزش بدهیم، خودمان را در میان ملل دنیا آبرومند کنیم.
(این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.)
📚 حماسه حسینی، جلد 1،صفحه 270
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
✊🏻نماز وحدت در قدس
🔹امام خمینی(ره): ان شاء الله یک روزی همه مسلمین با هم برادر و همه ریشههای فساد از همه بلاد مسلمین کنده بشود و این ریشه فاسد اسرائیل از مسجد الاقصی کنده بشود. و ان شاء الله تعالی با هم برویم و در #قدس نماز وحدت بخوانیم. ۱۸ مرداد ۱۳۵۹
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️روز جهانی قدس یکی از برجستهترین و ماندگارترین یادگاران احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) حضرت امام خمینی(ره) و نماد صفبندی حق در مقابل باطل و مظهر حمایت جهانی از مردم رنج کشیده فلسطین است.
روز قدس نمایش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام، به ویژه ملت مسلمان ایران در موضوع فلسطین و حمایت از آرمان قدس شریف به مثابه مسأله اول جهان است، آرمانی که متعلق به همه آزادیخواهان بشر و درد مشترک همه انسانهای عدالتطلب به عنوان حادثهای برای موحدین و مؤمنان در اعصار گذشته، حال و آینده از روزی که مسجدالاقصی پایه گذاری شد تا همیشه تاریخ است.
هرچند امسال به علت شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان ایران از برگزاری راهپیمایی های منسجم محروم هستیم ولی این محدودیت مانع از حمایت ملت شریف ایران اسلامی از مردم مظلوم و ستم کشیده فلسطین نخواهد شد.
🙏از تمامی دوستان دعوت می کنیم در این روز با حضور پر شور در فضای مجازی نفرت و انزجار خود را از صهیونیست های غاصب و استکبار جهانی اعلام کنند.
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
هدایت شده از تبیین نما
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات زیبا با خدا
🌺🌺🌺🌺
خدایا از بس که مهربونی تو
دلیل این اشکامو میدونی تو
عمر داره میشه تباه
خدایا ببخش
به این عبد بیمقدار و ناقابل
نظرکن کن جام آقام ابوفاضل
از همه تشنه ترم
خدایا ببخش
جان سقای حرم
خدایا ببخش
🌺🌺🌺🌺
پویش مردمی «تقوا»
👇👇👇👇
@poyeshtaghva
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
┄┄┅┅✿❀🌿🇪🇭🌿❀✿┅┅┄┄
🔵 سفارش امیرالمؤمنین
💠 دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.
📒 #نهج_البلاغه ، نامه۴۷
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
فضیلت21کتاب 1001داستان از زندگانی حضرت علی علیه السلام.mp3
1.18M
✅ #نمی_از_دریای #فضایل_امیرالمومنین_علیه_السلام
💠 سؤال مردی که اهل بهشت است
🔵 #فضیلت_21
🔹حبل الله کیست ؟
🌿 چرا علی (علیه السلام) در تمام نمازها توحید می خواند؟ (شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی)
📚 منبع : فضیلت 21 از کتاب 1001 داستان از زندگی امام علی (علیه السلام)
┅•═༅𖣔✾🌹✾𖣔༅═•┅
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و پانزدهم
❇️ مکاتباتی با عمروبنعاص
🔸هشدار به عمروبنعاص
[ در نامهای به عمروبنعاص نوشتم: ]
بسم الله الرحمن الرحیم
از بنده خدا علی امیرالمومنین، به عمروبنعاص
🔻دنیا آدمی را به خود مشغول میکند و از هر کاری بازمیدارد و اهل دنیا در دام آن گرفتار و مقهور هستند. هیچ فردی از دنیا بهرهمند نمیشود، مگر اینکه دنیا دری دیگر از حرص و طمع را به رویش بگشاید و هزینهای بر او تحمیل کند که دلبستگی و علاقه او را بدان افزون سازد. آرزومندان دنیا هرچه هم از آن برگیرند، هرگز سیر و بینیاز نشوند؛ اما سرانجام باید از آن جمع کردهاند، جدا شوند و در این میان، خوشبخت کسی است که از سرنوشت دیگران پند گیرد.
🔻ای اباعبدالله، اجر خویشتن را تباه مساز و با معاویه در راه باطلی که در پیش گرفته است، همراهی مکن؛ زیرا معاویه مردم را خوار و ناچیز شمرد و حق را نادیده گرفت. والسلام.
🔻[ او در پاسخ نامه من نوشت:
از عمروبنعاص، به علی فرزند ابوطالب
آنچه صلاح ماست و موجب الفت و نزدیکی میان ما میشود، این است که تو به مسیر حق بازگردی و درخواست تشکیل شورا را بپذیری. پس هر کدام از ما در راه حق پایداری کند، مردم او را در مبارزه خود معذور خواهند دانست. والسلام. ]
❇️ به دنیا اطمینان مکن که بسیار فریبنده است
[ در پاسخ عمروبنعاص به وی نوشتم: ]
از بنده خدا امیرالمومنین، به عمروبنعاص
🔻این دنیایی که تو را از خود بیخود کرده و به آن دل بستهای و تکیهگاهت شده است، از تو رویگردان خواهد شد؛ پس به دنیا اطمینان مکن که بسیار فریبنده است. اگر از گذشته دنیا عبرت میگرفتی، حتماً از باقیمانده آن دوری میکردی و از آن به مقداری بهره میبردی که پند بگیری. ولی تو از هوای نفست پیروی کردی و دنیا را ترجیح دادی. اگر جز این بود، دعوت و راهنمایی ما را می پذیرفتی؛ چون بر ما امید بیشتری هست و به حجت پروردگار بودن سزاوارتریم. والسلام.
❇️ هم دنیایت را به باد دادی و هم آخرتت را
[ پس از ناامیدی از هدایت عمروبنعاص آخرین نامه را به وی نوشتم: ]
🔻تو دین خود را تابع دنیای کسی ساختی که گمراهیاش آشکار و پرده حیایش دریده است، در مجلس خود، بزرگان را ناسزا میگوید و به هنگام معاشرت، بردباران را سفیه میشمارد. تو از پی او رفتی و بخشش او را خواستی، چونان سگی که در پی شیر رود و به چنگالهای او چشم بدوزد تا مگر آن شیر، پسمانده شکارش را به سمت او اندازد. پس هم دنیایت را به باد دادی و هم آخرتت را؛ اما اگر به سوی حق میآمدی، هر چه میخواستی به چنگ میآوردی.
🔻اگر خداوند مرا بر تو و بر پسر ابوسفیان چیره سازد، سزای اعمالتان را میدهم و اگر شما مرا ناتوان ساختید و بر جای خود برقرار ماندید، عذاب خدا که در پیش رو دارید، برای شما بدتر است. والسلام.
📚منابع:
۱. وقعة صفین، ص۱۱۰
۲. نهج البلاغه، نامه ۴۹
۳. شیخ طوسی، الأمالی، مجلس۸، ح۳۱، ص۲۱۷
۴. نهج البلاغه، نامه ۳۹
۵. الإحتجاج ج۱، ص۱۸۲
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
شرح حکمت ۱۶۲ نهج البلاغه.mp3
6.1M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت162
⭕️ ضرورت رازداری
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت162
🔷 ضرورت رازداری
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن در دست اوست.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۶۲ نهج البلاغه می فرمایند: آن کس که راز خود را پنهان دارد، اختیار آن در دست اوست.
🔻 به هر حال هر انسانی برای خودش اسراری دارد، مثل عیوبی که دارد و نمی خواهد کسی از آنها باخبر بشود، مثل سابقه ای که دارد و نمی خواهد کسی از آن باخبر بشود ،اموالی که دارد نمی خواهد همه بدانند یا هر چیز دیگری که دوست ندارد به دلایل موجه، دیگران در جریانش قرار بگیرند.
🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد راز توصیه هایی در نهج البلاغه دارند از جمله همین حکمت ۱۶۲ که می فرمایند: تا وقتی که این راز را در خودت پنهان می کنی ،اختیارش در دست خودت است.
در حکمت ۳۸۱ همین مفهوم را یک مقداری بازتر می فرمایند: سخن در بند توست تا آن را نگفته باشی، اما وقتی گفتی تو در بند آن هستی. پس زبانت را نگهدار، آنچنان که طلا و نقره خود را نگه می داری زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب میکند. مادامی که حرف نزدی اختیار در دست خودت است، اما به محض اینکه زبان گشودی و سخن گفتی دیگر اختیار تو در دست آن است یعنی آثار و تبعات آن را تو باید دنباله روی کنی.
🔻با این نگاه مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۶ نهج البلاغه نگهداری راز در سینه را نشانه عاقل میدانند و میفرمایند: «صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ» ؛ سینه خردمند صندوق راز اوست. و ما باید بیاموزیم که برای رسیدن به اهداف خودمان با برنامه ریزیهایی که میکنیم، یکی از مهمترین شروط این است که کاری را که میخواهیم انجام بدهیم تا وقتی به نتیجه نرسیده به هر کسی اعلانش نکنیم. اگر می خواهیم برنامه ای اقتصادی داشته باشیم، برنامه ای عبادی داشته باشیم، برنامه مطالعاتی میخواهیم داشته باشیم، هر هدفی را می خواهیم برایش برنامه ریزی کنیم، راه پیروز شدن در آن هدف و برنامه این است که مراقب باشیم این قصد و برنامه و هدف خودمان را به کسانی که ارتباطی به آنها ندارد و نیازی نیست چیزی بدانند، جلو جلو اعلان نکنیم.
🔻در حکمت ۴۸ حضرت پیروزی و دست یافتن به ظفر را دارای یک فرایندی می دانند که اوج آن رازداری است. پیروزی در دوراندیشی و دوراندیشی در به کار گیری درست اندیشه و به کارگیری درست اندیشه مشروط به راز داری است.
🔸بنابراین اگر کسی راز دار نباشد ، طرح و اندیشه و برنامه و نقشه ای که ریخته است را نمی تواند پیاده کند و اگر نتواند درست کار و نقشه اش را پیاده کند، آن اهداف دور را نمی تواند به دست بیاورد و اگر نتواند به اهداف دوری که برنامه ریزی کرده برسد، قاعدتاً دیگر پیروز نیست.
بنابراین ما باید مراقبت کنیم که حرفهایی که می زنیم آیا حامل اسرار ما به دیگران هست یا نه؟ و آیا دیگران ضرورتی دارد از اسرار ما باخبر باشند یانه؟ یک بار دیگر در پایان حکمت ۱۶۲ را می خوانیم حضرت میفرمایند: آنکس که راز خود را پنهان دارد اختیار آن در دست اوست.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی