eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
292 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۹) 🔻ویژگیهای امام علی (علیه السلام) 💠 آگاه باشید، به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز می دارد. 📜 ، خطبه ۸۴، بند ۲
شرح حکمت ۵۲ بخش ۲ ارزش عفو در هنگام قدرت.mp3
1.49M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ارزش عفو در هنگام قدرت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 ارزش عفو در هنگام قدرت 🔻 مولای ما در نامه ۵۳ ، به مالک اشتر می نویسد : « لَا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ » ؛ " هرگز از اینکه مردم را می بخشی و عفو می کنی پشیمان نباش. " 🔻 خودشان هم در حکمت ۱۹۴ اینگونه مسأله را تبیین می کنند : « مَتَى أَشْفِيَ غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ » وقتی غضب می کنم ، عصبانی می شوم ، چگونه غیض و غضبم را تخلیه کنم بهتر است ؟  « أَحِينَ أَعْجِزُ عَنِ الاِنْتِقَامِ » وقتی که اصلاً قدرت انتقام ندارم بگویم بخشیدم ، که در این صورت همه بگویند، «فَيُقَالُ لِي: لَوْ صَبَرْتَ؟» ؛ همه بگویند : دیگر چاره ای نیست . صبر کن . یا نه ، آنجایی ارزش دارد که عصبانیتم را فرو بخورم ، « أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ » ؛ وقتی که قدرت دارم انتقام بگیرم ، عصبانیتم را فرو بخورم « فَيُقَالُ لِي: لَوْ عَفَوْتَ» که به من بگویند : کاش عفو می کردی. 🔻با این نگاه مولا علی (علیه الصلوه و السلام) در نامه ۲۹ نهج البلاغه ، خطاب به مردم بصره که با ناجوانمردی تمام همدست شدند با طلحه و زبیر و بصره را با آشوب کشیدند و جنگ جمل را پیش آوردند ، سخنرانی می کنند یا نامه می نویسند و می فرمایند : " شما از پیمان شکستن و دشمنی آشکارا با من آگاهید، با این همه من جرم شما را عفو کردم و شمشیر را از فراریان برداشتم و استقبال کنندگان را پذیرفتم و از گناه شما چشم پوشیدم." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۵۷) 📚 انتشارات عهدمانا راننده پیچید توی محلهٔ حمراء ، جلوی آپارتمان ایستاد و رو به کشیش گفت : « رسیدیم ، آپارتمان آقای جرج جرداق این جاست. من این جا منتظر شما می مانم. » کشیش در ماشین را باز کرد و قبل از اینکه خارج شود ، گفت : « البته ممکن است کمی طول بکشد ... می خواهی برو ، کارم که تمام شد زنگ می زنم . » راننده گفت : « نه قربان ، آقای سرگئی گفتند چند ساعتی که کار دارید ، منتظر شما باشم . » کشیش از ماشین خارج شد ، نگاهی به ساختمان قدیمی انداخت و زنگ شمارهٔ دو را فشار داد . لحظه ای بعد در باز شد. جرج گفته بود پله ها را بگیر و بیا طبقهٔ دوم . وقتی چشمش به در رنگ و رو رفتهٔ واحد دو افتاد ، روی آخرین پله ایستاد تا نفسی تازه کند . در باز شد و جرج جرداق ، سرِ کم مویش را از لای آن بیرون آورد و گفت : « آه ، جناب میخائیل ! خوش آمدید ! بعد در را کاملاً گشود و از مقابل چارچوب آن کنار رفت. کشیش کفشش را درآورد ، دست جرج را که برای احوال پرسی دراز شده بود گرفت و فشرد و گفت : « چقدر پیر و فرتوت شده ای جرج ! » جرج خندید و گفت : « البته خوب است نگاهی به خودت در آیینه بیندازی که هیچ تناسبی بین آن سر كم مو و ریش بلند دیده نمی شود ! » بعد دست هایش را باز کرد و کشیش را در آغوش گرفت و گفت : « بیا تو . بیا بنشین پدر ایوان . خوش آمدی . » کشیش قبل از اینکه قدمی به جلو بردارد ، نگاهی از تعجّب به سالن انداخت که بیشتر به یک انبار کتاب شبیه بود . دو طرف از دیوارها ، از کف تا نزدیک سقف کتاب چیده شده بود . روی طاقچهٔ پنجره ، کف سالن ، روی کاناپه و روی میز عسلی چوبی ، پر از کتاب بود . جرج که کشیش را متعجّب و خیره دید گفت : « نگران نباش پدر ! جایی برای نشستن ما دو پیرمرد پیدا می شود. » بعد خودش روی صندلی پایه ی فلزی چرمی نشست و صندلی چوبی لهستانی را به کشیش نشان داد و گفت : « قبل از اینکه بیایی ، صندلی ات را مرتّب کردم و کتابها را از رویش برداشتم ... بیا بنشین ، بیا پدر » ...کشیش روی صندلی نشست . ↩️ ادامه دارد...
🔵 شناخت خوبی ها و بدی ها 💠 خيری كه در پی آن آتش باشد، خير نخواهد بود و شرّی كه در پی آن بهشت است شر نخواهد بود و هر نعمتی بی بهشت ناچيز است و هر بلایی بی جهنّم، عافيت است. 📒 ، حکمت ۳۸۷
شرح حکمت ۵۳ بخش ۱ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
1.94M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹جایگاه سخاوت و ایثارگری 💠 السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً؛ [فَإِذَا] فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ، فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ. 🔰 در حکمت ۵۳ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: " سخاوت آن است که پیش از درخواست سائل، عطا کنی؛ والّا آنچه که بعد از درخواست سائل عطا می شود، یا از روی خجالت است یا از ترس مذمّت مردم." 🔰 برای توضیح این حکمت، کافیست به دو نکته توجه بفرمایید: 1⃣ نکته اول اینکه نیازمندان دو دسته اند: یا نیازشان را ابراز و درخواست می کنند؛ که این ها سائل هستند. 2⃣ یا نیاز خودشان را به جهت عزت نفس بالایی که دارند، هرگز ابراز نمی کنند؛ اینها غیر سائل اند. 🔹 سائل ها هم دو دسته اند : 1⃣ یکی سائلانی که با اصرار و اِلحاف، خواهش خودشان و درخواست خودشان را تکرار می کنند؛ مثل عمروعاص در خطبه ۸۴ که مولا علی (علیه السلام) در وصف او می فرمایند: " او وقتی درخواستی دارد، الحاف می کند. (یعنی خیلی پافشاری می کند.) " 2⃣ یا نه؛ سائلی است که الحاف نمی کند؛ در قرآن کریم می فرماید: « لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا » ؛ " فقرای باکرامت، با اصرار از مردم چیزی درخواست نمی کنند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔸شهدا را یاد کنیم، با ذکر یک صلوات 💠شادی روح شهدا صلوات
enc_16329540894006326238435.mp3
6.37M
اعوذ من شر نفسی اعوذ من حب الدنيا میخوام عوض بشم خستم کمکم میکنی آقا شب جمعه ست هوایت نکنم می‌میرم 🎙 مهدی رسولی 🔹 مناجات با امام حسین (ع)
🔴🔵 فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه 🔺 امام صادق(ع) می‌فرماید: 🔹 هنگامی که شام پنج‌شنبه و شب جمعه فرا می‌رسد، فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که به همراه خود قلم‌هایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمی‌کنند. 📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴ 🌕 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج) 🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۵۸) 📚 انتشارات عهدمانا جرج گفت: چند روز پیش که از مسکو زنگ زدی و گفتی یک کتاب قدیمی پیدا کرده ای ، کنجکاو بودم آن را ببینم . به خصوص که گفتی موضوعش دربارهٔ علی است . حالا حرف بزن که از چای و پذیرایی هم خبری نیست . جرج ادامه داد : « حضرت ایوانف ، همان امام علی که تو برای صحبت درباره اش پیش من آمده ای در سخنانی به ما می گوید : "چون نشانه های نعمت پروردگار آشکار شد ، با ناسپاسی نعمت ها را از خود دور نسازید " ، این کتابها نعمت های پروردگارند ، پدر» کشیش گفت : « چه جملهٔ زیبایی بود این کلام علی ... و چه قدر هم شبیه یکی از جملات عیسی مسیح است . » جرج گفت : « کلام همهٔ پیامبران و عدالت خواهان جهان ، شبیه کلام امام على است . برای همین است که من نام کتابم را گذاشته ام : امام علی ، صدای عدالت انسان . » کشیش گفت : « برای همین امروز پیش تو هستم ؛ تا دربارهٔ علی بیشتر بدانم . » جرج گفت : « برای شناخت علی ، باید به وجدان خودت مراجعه کنی پدر و تعصّب مسیحیت را از خودت دور کنی . علی را با هیچ کس قیاس نکنی مگر با خودش . » کشیش به چشم های جرج خیره شد و پرسید : « اول به من بگویید چگونه با علی آشنا شدید و چه شد که دربارهٔ او کتاب ها نوشتید ؟ در حالی که شما یک مسیحی هستید ؟ » جرج لبخندی زد و پاسخ داد : « می دانستم این سؤال را خواهی پرسید ؛ مثل همهٔ مسیحی ها و نیز مسلمانان که اولین سؤالشان همین است . من در نوجوانی با علی آشنا شدم ؛ اول به واسطهٔ برادرم فؤاد که شاعر و زبان شناس بزرگی بود . جالب است بدانی که پدرِ سنگ تراشم روی سر در خانه مان سنگ نوشته ای نصب کرده بود که روی آن نوشته شده بود : « لافتی الا علی ، لاسیف الا ذوالفقار » . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 ارزش مشورت کردن 💠 هیچ پشتیبانی مانند مشورت کردن نیست. 📒 ، حکمت ۵۴
شرح حکمت ۵۳ بخش ۲ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
1.19M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 از آن طرف نکته دوم اعطا کننده ها هم دو دسته اند: 1⃣ کسانی که قبل از درخواست و سؤالِ سائل اعطا می کنند؛ به چنین انسان های شریفی "سخی" می گویند. 2⃣ و دوم کسانی که بعد از سؤال و درخواست، اعطا می کنند؛ 🔻 این ها سه دسته اند (یعنی انگیزه اینها به سه دسته تقسیم می‌شود): 🔸1. یا از روی خجالت و چشم در چشم شدن سائل اعطا می کنند؛ 🔸2. یا از ترس مذمّت شدنِ مردم به بخل، اعطا می کنند؛ 🔸 3. یا البته بعضی هم از ترس قیامت [ اعطا می کنند ] ؛ 🔻مثل آنچه که امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، به فرزند برومندشان، امام حسن (علیه السلام) نوشتند که: « در دنیا اگر نیازمند و سائلی را دیدی که توشه ات را تا قیامت می‌بَرد و فردا که به آن نیاز داری، آن را به تو باز می‌گرداند، کمک کردن به او را غنیمت بشمار و اگر توان مالی داری، بیشتر از نیازش به او عطا کن؛ زیرا ممکن است در رستاخیز، در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی. » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۵۹) 📚 انتشارات عهدمانا همهٔ اعضای خانوادهٔ ما شیفتهٔ علی بودند و من از دوازده سالگی ، زیر نظر برادرم خواندن نهج البلاغه را شروع کردم ؛ همان کتابی که در تلفن گفتم ، سخنان و نامه های علی است و کتاب بسیار فوق العاده ای است که بیشتر به کتاب مقدّس دینی شبیه است. نهج البلاغه مرا با اقیانوسی به نام علی آشنا کرد و تا به امروز هرگز از جاذبه ی او رهایی نیافته ام . جوانی بیست وهشت ساله بودم که کتاب « امام علی ، صدای عدالت انسان » را نوشتم و جالب تر اینکه در کشور لبنان که نیمی از آنان مسلمان هستند ، نتوانستم هزینهٔ چاپ کتاب را تهیه کنم تا اینکه یکی از دوستان کشیشم ، هزینهٔ چاپ کتاب را پرداخت کرد . من امروز اگر اوناسیس هم بودم ، به اندازه ای که امروز از برکت نام علی در آرامشم ، خوشبخت نبودم ؛ چرا که علی بزرگ ترین ثروت جهان ، یعنی نگاه درست به هستی و زندگی را به من آموخت . » جرج پشتش را به صندلی تکیه داد و گفت : « امام علی می گوید : « سخنی بگویید تا شناخته شوید ؛ زیرا که انسان ، در زیر زبان خود پنهان است . » حالا تو سخن بگو و از زیر زبانت بیرون بیا . وقتی خندید ، دندان های سفید و درشتش آشکار شد . کشیش با اینکه سؤالات فراوانی دربارهٔ جرج و شناختش از علی داشت ، فکر کرد بهتر است نخست پاسخ او را بدهد و بعد سؤالاتش را بپرسید : یک نسخهٔ خطی بسیار قدیمی به دست آورده ام که مطالب آن مربوط به قرن ششم میلادی به بعد است . در واقع کشکولی است از آن زمان تا قرنها بعد . اولین نوشته ها که روی کاغذ پاپیروس مصری نوشته شده ، متعلّق به مردی است به نام عمروعاص که هم عصر علی بوده است . » جرج حرف او را قطع کرد و گفت : « عمروعاص را خوب میشناسم ؛ استاد ماکیاول خودمان است ، اما بعید است از او دست خطی باقی مانده باشد ... تو مطمئنی ؟ » کشیش گفت : « فکر کنم بله . ماجرای جنگ صفین را پیش از آغازش نقل می کند . ↩️ ادامه دارد...
🔵 بهترین شهر برای زندگی 💠 هيچ شهری برای تو از شهر ديگر بهتر نيست، بهترين شهرها آن است كه پذيرای تو باشد. 📒 ، حکمت ۴۴۲
شرح حکمت ۵۳ بخش ۳ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
3.01M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پیرامون ادب دارند این است که: راهبرد ادب چیست؟ اگر خواستیم مؤدب بشویم چه کنیم؟ 🔻حضرت می‌فرماید: " کافی است از هر چیزی که در دیگران نمی‌پسندی، خودت اجتناب کنی." این نکته را در حکمت های ۳۶۵ و ۴۱۲ ، با عبارت های بسیار نزدیک به هم بیان کردند. 🔻 یکی از تکالیفی که بر عهده پدر هست نسبت به فرزندان، حُسن تأدیب و حُسن ادب است. در حکمت ۳۹۹ می‌خوانیم: « حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ » ؛ " حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش بگذارد، خوب و نیکو ادبش کند و قرآن را به او بیاموزد. " 🔻نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند این است که بر همین اساس یکی از حقوقی که مردم بر گردن رهبر دارند، تأدیب مردم است تا از جهالت خارج شوند. لذا حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۳۴ می فرماید: « فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ ...وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا » " حقّ شما مردم بر من این است (که بعد از چند نکته می‌فرمایند) شما را تأدیب کنم تا آنچه لازم هست یا نیاز دارید را بدانید. " 🔻نکته‌ٔ پایانی هم این است که کسی که به ادب کردن خودش اقدام می‌کند و با ادب عملی دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، ارزشمندتر و لایق احترام تر است تا کسی که با زبان، مردم را دعوت به خوبی ها می‌کند و خودش هم عمل نمی‌کند. 🔻 لذا در حکمت ۷۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: آن کسی که خودش را تعلیم می‌دهد و تربیت می‌کند، ارزش احترامش بالاتر از کسی است که دیگران را تعلیم می‌دهد و کسی که با عمل خودش دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، بهتر از کسی است که با زبان خودش مردم را به خوبی ها دعوت می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۰) 📚 انتشارات عهدمانا دست خط بعدی از مرد دیگری است که او هم در جنگ حضور داشته و با مطالعهٔ یادداشتهای عمروعاص ، ماجرای صفین را پی می گیرد. » جرج گفت : « جنگ صفین یکی از عجیب ترین محاربه های تاریخ است. حتماً وقایعش را خوانده ای . بعد کتابی برداشت و گفت : « این کتاب نهج البلاغه است. من آن قدر آن را خوانده ام که بیشتر مطالبش را از حفظم. من این کتاب را به تو هدیه میدهم تا تحقیق دربارهٔ علی را با مطالعهٔ این کتاب شروع کنی... بله این جاست ، او در نامه ای به یکی از یارانش که او را به فرمانداری مصر منصوب کرده ، مطالبی می نویسد که در واقع منشور حکومت اوست . این جا را بشنو! » گفت : این نامه زمانی نوشته شده که دنیای مسیحیت و یهودیت ، در وحشیگری کامل بودند. نامه اش بسیار طولانی است ، من فقط چند فرازش را می خوانم . «ای مالک ، مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش . مبادا همچون حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی ؛ زیرا مردم دو دسته اند : دسته ای برادر دینی تو و دستهٔ دیگر همانند تو در آفرینش يكسان اند. اگر گناهی از آنان سر می زند و با علت هایی بر آنان عارض می شود یا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتکب می گردند ، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر ؛ آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد . بر بخشش دیگران پشیمان مباش و از کیفر کردن متخلّفان شادی مکن و از خشمی که می توانی از آن رها گردی ، شتاب نداشته باش . به مردم نگو به من فرمان داده اند و من نیز فرمان می دهم که این گونه خود بزرگ بینی ، دل را فاسد و دین را پژمرده و موجب زوال نعمت هاست و اگر با مقام و قدرتی که داری ، دچار تکبّر یا خودبزرگ بینی شدی ، به بزرگی حکومت پروردگارت که برتر از توست بنگر که تو را از سرکشی نجات می دهد و تندروی تو را فرو می نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند . بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری . خداوند ، هر سرکشی را خوار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند. با خدا و با مردم و با خویشاوندان نزدیک و با افرادی از رعیت که آنان را دوست داری ، انصاف را رعایت کن ؛ که اگر چنین نکنی ، ستم روا داشته ای و کسی که به بندگان خدا ستم کند ؛ خدا به جای بندگانش، دشمن او خواهد بود و آن را که خدا دشمن شود ، کسی او را نپذیرد تا آنگاه که بازگردد و توبه کند و چیزی چون ستمکاری ، نعمت خدا را دگرگون نمی کند که خدا دعای ستمدیدگان را میشود و در کمین ستمکاران است. » ↩️ ادامه دارد...
🔵 گشایش بعد از سختی ها 💠 چون سختی ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد و آن هنگام كه حلقه های بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد. 📒 ، حکمت ۳۵۱
شرح حکمت ۵۴ بخش ۱ اهمیت عقل و ادب و مشورت.mp3
2.54M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ اهمیت عقل و ادب و مشورت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت 💠 لا غِنَى كَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ 🔰 در حکمت ۵۴ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: " هیچ ثروتی مانند عقل، هیچ فقری مانند جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی مانند مشاوره نیست. " 🔰 ما پیرامون عقل و جهل، به بهانه حکمت های دیگری ان شاءالله سخن خواهیم گفت. در حکمت ۵۴ بحث ادب و مشاوره را خدمت شما تقدیم می کنیم. در موضوع ادب، چند نکته در نهج‌البلاغه بیش از همه نکات جلب توجه می کند: 1⃣ یکی ارزش و آثار ادب است که مولا علی (علیه السلام) در این باره در حکمت ۵ می‌فرماید: «الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ» ؛ " ادب و آداب، زینت های همیشه تازه اند. " 2⃣ همچنین مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱، آداب را راه مُتّعظ و پندپذیر شدن انسان عاقل می‌داند، در مقابل حیوان که فقط با کتک اصلاح می‌شود؛ در نامه ۳۱ می خوانیم : «فإنَّ العاقِلَ یَتَّعظُ بِالآداب» 3⃣ مولا علی (علیه السلام) به همین دلیل، به خاطر نقش بزرگی که ادب و تأدیب دارد، خطاب به امام حسن (علیه‌السلام) در نامه ۳۱ می‌نویسند : « بَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ » ؛ " من قبل از اینکه شخصیت و قلبت سخت بشود، به ادب کردن تو مبادرت کردم. " 4⃣ در حکمت ۵۴ و حکمت ۱۱۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: « لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ » ؛ " هیچ میراثی ارزشمندتر ادب نیست." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۱) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش با دقّت به جرج نگاه می کرد و به سخنانش گوش می داد که با هیجان سرش را روی کتاب خم کرده بود و مطالبی می خواند که به نظر او فراتر از منشور حقوق بشر بود : « از خونریزی بپرهیز و از ریختن خون ناحق پروا کن ؛ که هیچ چیز همانند خون ناحق، کیفر الهی را نزدیک و مجازات را بزرگ نمی کند و نابودی نعمتها را سرعت نمی بخشد و زوال حکومت را نزدیک نمی گرداند و در روز قیامت ، خدای سبحان قبل از رسیدگی اعمال بندگان ، خونهای ناحق ریخته را داوری خواهد کرد. پس با ریختن خون حرام ، حکومت خود را تقویت مکن ، زیرا خون ناحق پایه های حکومتت را سست می کند و بنیاد آن را بر می کند و به دیگری منتقل می سازد و تو نه در نزد من و نه در پیشگاه خداوند ، عذری در خون ناحق نخواهی داشت ؛ چرا که کیفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست. مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبیهای خود اطمینان کنی و ستایش دیگران را دوست داشته باشی ؛ که اینها از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به توست. مبادا با خدمتهایی که انجام داده ای ، بر مردم منّت بگذاری یا آنچه را انجام داده ای بزرگ بشماری یا مردم را وعده ای داده سپس خلف وعده نمایی . منّت نهادن ، پاداش نیکوکاری را از بین می برد و کاری را بزرگ شمردن ، نور حق را خاموش می گرداند و خلاف وعده عمل کردن ، خشم خدا و مردم را برمی انگیزاند که خدای بزرگ فرمود : دشمنی بزرگ در نزد خدا آن است که بگویید و به آن عمل نکنید... بادِ غرورت ، جوشش خشمت ، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختیار خود گیر و با پرهیز از شتاب زدگی و فرو خوردن خشم ، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد، تو بر نفس خود مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا.» جرج سرش را از روی کتاب بلند کرد ، عینکش را برداشت و گفت : « تو چنین کلامی را دربارهٔ احترام به مردم از سوی حاکمان ، از زبان کدام پیامبر شنیده ای ؟ سخنانی که متأسفانه در بین حاکمان خریداری ندارد. » ↩️ ادامه دارد...