eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.2هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وابستگی و وارستگی 🔶چرا وابسته شدن بد است؟ ✔️وابستگی یعنی اینکه اگر آن (مورد وابسته) را از او بگیری دیگر نیست، این مذموم است. اما وارستگی یعنی این چیز را دارد اما وابسته به آن نیست. لباس خوب، خانه خوب و از هر چیزی خوبش را داشته باشد، اما وابسته به آن نیست. اینها برای او ابزار است. ✔️وابسته بودن عین حیوانی است که او را به جایی می بندند و جایی نمی تواند برود و گیر است و این مذمت و بدی است که خودش برای خودش به وجود آورده است. اما اگر چنانچه استفاده می کند اما عبور می کند، عارفی گفته است که میخ را بر گل می کوبد نه در دل دانلود ویدئو / صوت کامل: ebrahi.me/f1 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[معتقدانه زندگی کردن]، یکی از آفت‌های‌ پیشرفت بشر است. «اعتقاد»، ریشه‌اش از «عقد» است. عقد یعنی گره زدن؛ یعنی من رسیده‌ام به یک نقطه جزمی، و مغز و اندیشه خودم را روی این قضیه گره زده‌ام. به این میگویند معتقد. این مسئله، یکی از آفت‌های‌ پیشرفت بشر است. به هیچ وجه من پیشنهاد نمیکنم که جامعه، معتقدانه زندگی کند؛ بلکه پیشنهاد میکنم به جای معتقدانه، متفکرانه زندگی کنند...! 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🔶 ناشی از نیست 🔶از ، فکر و متولد نمی‌شود پرفسور ، انسان‌شناس و پدر علم ژنتیک ایران به مجله «نقد اندیشه» گفت: 🔸️ اگر اخلاق نباشد، علم به ابزار تبدیل می‌شود، چون تیغ دادن در کف زنگی مست به که آید علم ناکس را به دست. 🔸️ احمق نمی‌کند، بلکه انسان‌ها را غربال می‌کند؛ افراد سست عنصر را از بین می‌برد و نخبگان و دانشمندان را بالا می‌آورد. 🔸️مگر که بوده است؟ حافظ بچه‌ای بود که پدرش فوت کرد و شاگرد نانوایی بود. مگر که بود؟ در علوم دیگر هم وضع دانشمندان همینطور است. اغلب ما از طبقه نیازمند بودند. 🔸️اصلا از و پولداری، فکر و متولد نمی‌شود، مگر اینکه افکار دیگران را بخرند. امثال از یک جامعه معمولی و طبقه متوسطِ رو به پایین برخاستند. 🔸️برای من، جامعه‌ای که ندار [فقیر] است، بسیار مورد احترام است. بسیاری از دانش‌آموزانی که در کنکور موفق هستند، از شهرستان‌های بسیار نیازمند بالا می‌آیند و شاگرد اول می‌شوند. 🔸️علت ما ناشی از نیست. یک دلیل آن عدم است؛ یعنی جاده مه‌آلودی جلوی اوست که نمی‌داند بعدا چه می‌خواهد بکند. دوم، عدم و حرمت است؛ بدین معنی که می‌گوید در اینجا داشتن ماشین مدل بالا احترام می‌آورد، اما در خارج وزیر و وکیل و دانشمند آن با مترو رفت‌وآمد می‌کنند. به نوعی، علم هم تشریفاتی شده است. ▪️گفتگوی اختصاصی نقد اندیشه با دکتر داریوش فرهود. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🔴مگر اسلام فقط حجاب است؟ 🔶فاصله های معیشتی وسیع، در هر جای دنیا باشد... در جامعه اسلامی نباید باشد، و گرنه چه فرق است میان اسلام و غیر اسلام؟ 🔶اسلام، تنها نماز و روزه، و سختگیری در امر حجاب نیست، اسلام، برای سعادت افراد، و رشد متعالی جامعه آمده است؛ و تبعیض و تفاوت، و فقر و تکاثر، ضد انسانیت اخلاقی، و رفتار اسلامی است!! 🔶امام صادق (ع) می فرماید: مسلمانان همه فرزندان اسلامند، من در بخشش (و حقوق)، آنان را برابر و مساوی در نظر می گیرم. و فضایل اشخاص امری است بین خود و خدایشان. (و موجب هیچ گونه امتیاز و معیشتی و رفاهی نمی شود)، و من به همه مانند فرزندان یک پدر نگاه می کنم... محمدرضا حکیمی؛ منهای فقر : ص۴۱ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
مجید رحیمی | نقدنامه
🔶#مهاجرت_نخبگان ناشی از #فقر نیست 🔶از #رفاه_و_پولداری، فکر و #اندیشه متولد نمی‌شود پرفسور #داریوش
پرفسور داریوش فرهود علت مهاجرت نخبگان را نمی‌داند؛ بلکه معتقد است: 1️⃣علت عدم است؛ یعنی جاده مه‌آلودی جلوی اوست که نمی‌داند بعدا چه می‌خواهد بکند. 2️⃣ علت دوم، عدم و حرمت است؛ بدین معنی که می‌گوید در اینجا داشتن ماشین مدل بالا احترام می‌آورد، اما در خارج وزیر و وکیل و دانشمند آن با مترو رفت‌وآمد می‌کنند. به نوعی، علم هم تشریفاتی شده است. تکمله سخنان ایشان را اینجا بخوانید. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸سکوت کردن، گاهی اوقات، دروغ گفتن است. دروغ گفتنی بزدلانه و ریاکارانه... 🔸️این ریاکاران و دروغگویان هستند که انسان را به حرف زدن، مجبور می کنند. در برابر آنها، اگر سکوت کنی، بزدلی، و اگر سخن بگویی، همطراز ایشانی. 🔸️این موقعیت بدی است که همیشه اراذل برای انسان پیش می آورند. وقتی یکی آنها می گویند و یکی تو می گویی، از خودت بیزار می شوی که چرا با چنین کسانی هم دهان شده‌ای، و وقتی می گویند و تو بزرگوارانه به راه خود می روی، فریاد می زنند که چرا جواب نمی دهد؟ 🔸️اگر دروغ می گوییم، چرا جواب نمی دهد؟! 🔸به راستی روزگاری ست که هم گفتن مشکل است هم نگفتن...                                                                               📎 نادر ابراهیمی؛ آتش بدون دود 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔺جهاد تبیین ایتایی‌ها! وقتی می‌گوییم دفاع از انقلاب هم قبیله‌ای شده یعنی همین! درواقع این دوستان، متوهمانه دفاع و تطهیر قبیله‌شان را به نام دفاع از انقلاب سند می‌زنند! در غائله‌ی اخیر به وضوح عیان شد که حتی دشمن هم از اصولگرا و اصلاح‌طلب عبور کرده؛ اما جماعت جهاد تبیینی ایتا دغدغه‌شان شده تغییر پوشش یک غیرفعال سیاسی مایل به اصلاحات! _________ 🔸️منظور ما از ایتایی‌ها چیست؟ منظور گروه‌ها و کانال‌های چندصدهزارکایی هستند که به همین سبکی که عرض کردیم و نقد کردیم فعالیت دارند و بعضا به اسم جهاد تبیین هم بودجه می‌گیرند و حمایت می‌شوند! کاملا هم هماهنگ در زدن رقیب(نه دشمن)؛ اما سکوت‌کننده [و بعضا تطهیرکننده(بقول فعالان سیاسی، ماله‌کش)] در برابر قصور و تقصیر و اشتباهات جریانات منتسب خودشان! @naghdname_ir @Jazveh_fatemedadashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سلیقه شخصی یا بیان دین 🔸️درآمدی بر اجرای موسیقی در جشن‌های انقلاب 🔸️نظر اسلام پیرامون موسیقی چیست؟ آیا اجرای هر کنسرتی حرام است؟ ملاک حرمت موسیقی چیست؟ 🔸️ آنچه در بیان احکام الهی، معارف اسلامی و بیانات بزرگان دین به‌شدت مغفول مانده فحص از مخصصات و بیان برداشت‌های کاملا سلیقه‌ای و شخصی است. 🔸️در کنار کلیپ فوق اگر تاملی داشته باشیم بر مطالب زیر نتیجه و برداشت متفاوت خواهد شد، مگر اینکه بخواهیم با پای سلیقه حرکت کنیم، نه بیان دین. 🔻غنا از نظر امام خمینی ره: غنا، ‌صوت یا صدای نازک و رقیق انسان است که ذاتاً زیبا و فرح‌بخش بوده و به خاطر تناسبی که دارد قابلیت ایجاد وجد و طرب در شنونده را دارا باشد. مکاسب محرمه، امام روح ‌الله موسوی خمینی، ج 1، صص 202. 🔻عنصر زمان و مکان در اجتهاد این‌جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست. زمان و مکان دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهادند. مسئله‌ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسئله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند. صحیفه امام، ج 21، ص 289 🔻کدام موسیقی حرام است؟  «شنیدن و نواختن موسیقی مطرب، حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد و خرید و فروش آلات مختص به لهو جایز نیست و در آلات مشترکه اشکال ندارد».  استفتائات از امام خمینی، ج 2، ص 12 جهت مطالعه بیشتر مطلب چالش فقه و موسیقی را در ویژه‌نامه موسیقی شناختی بخوانید. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم 🎥 فیلم | دکتر سید محمد هاشمی، مغز متفکر حقوق اساسی ایران: 🔺قدرت⁩، فساد می‌آورد و بنابراین در حقوق عمومی و حکمرانی⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم. ‏از نگاه او، کار قانون اساسی تنظیم قدرت و تضمین آزادی است. ‏▪️دکتر هاشمی شب گذشته در سن ۸۱ سالگی بر اثر عوارض ناشی از سکته مغزی درگذشت. @naghdname_ir @naghdeandisheh
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌انقلاب ما هنوز تا یک «انقلاب واقعی» فاصله‌ای بسیار دارد. 🔸️آنچه مایۀ تأسفی عمیق است این است که هر روز که می‌آید این فاصله نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود، و شکاف‌های قارونی در زندگی‌ها همواره عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌گردد. در این حرکت که درواقع شد، کارهایی می‌بایست بشود و نشد، و کارهایی نمی‌بایست بشود و شد. 🔸️ و عمده ناکامی انقلاب از همینجاست...به نظر اینجانب می‌بایست سرمایه‌داران در حاکمیت نفوذ نمی‌کردند که کردند، و می‌بایست روحانی به کارهای اجرایی نمی‌پرداخت که پرداخت. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست، محو زمینه‌های حرکت به سوی عدالت و ساختن جامعۀ قرآنی شد برای همیشه؛ و نتیجۀ موضوع دوم، ضعف مدیریت و قابلیت هر چه بیشتر نفوذپذیری شد، به صورتی غیر قابل جبران؛ و می‌نگریم که ضعف مدیریت چگونه بیداد می‌کند، و امیدی به سامانیابی نابسامانی‌های گوناگون بر جای نمی‌گذارد. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست این شد که دیگر نتوان به آیات « إن الله يأمر بالعدل» و «ليقوم الناس بالقسط» و «أوفوا الكيل و الميزان» تحقق بخشید، و همچنین به احادیثی مانند «العدل حياة الاحكام» 📕منبع قصد و عدم وقوع ص۲۹۶انتشارات دليل ما به قلمِ ماندگارِ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌تبیینی بر 🔻نقدی بر شیوه‌های مرسومِ مواجهه با مبانی دین و انقلاب 🔸️جهاد تبیین نباید منجر به سفید دیدن همه‌ چیز شود، چرا که در کنار این سفیدی صِرف یک سیاهی مطلق شکل‌خواهد گرفت؛ که خطر سفیدی صِرف به‌ مراتب بیشتر است از سیاهی مطلق است. 🔸️جهاد تبیین، متشکل از یک پازل گسترده است از اجزای مذهب و معنویت گرفته تا شاخصه‌های اقتصاد و اجتماع؛ پس برای جهاد باید تمام این اجزاء را بشناسیم، در مورد جزئیات بحث کنیم، مباحث اصیل و مبنایی را طرح کنیم و به هیچ‌وجه اینگونه نیست با پوستر‌ها و و تکرار لفاظانه تبیین حاصل بشود. 🔸️در فرایند جهاد تبیین باید بعضی در بیاید و بر لبان دیگران بنشیند؛ یعنی جهاد به گونه‌ای باشد که هیچ‌کسی جرئت تعدی از مبانی انقلاب را نداشته باشد نه اینکه روکشی باشد برای فرار از ضعف‌ها و کجی‌ها. 🔸️جهاد تبیین نباید بهانه‌ای باشد برای فرار از مسئولیت‌های مسئولین؛ الفاظ مسئولین را کنار بزنیم و اعمال را کنیم. 🔸️شناخت و استراتژی دشمن در جهاد تبیین مهم است به دو دلیل یکی برای مقابله با دشمن و دیگری برای مقابله‌سخت‌تر از دشمن با کسانی که برای ماله‌کشی ضعف‌ها دشمنِ توهمی و ساختگی ایجاد می‌کنند. 🔸️رکن اصلی جهاد تبیین یعنی هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهیم، مسئولین اجرا، نهادهای علمی و دینی تلاش مجتهدانه و نهادهای نظامی امنیت؛ اگر از جایگاه‌ها تخطی شد پس از اصلاح می‌توان انتظار تغییر داشت‌. 🔸️ جهاد تبیین زحمات را بیشتر و سختی‌ها را سخت‌تر می‌کند و عملاً اگر منجر به هیجان افراد شجاع و جرئت افراد سست نشود نتیجه حاصل نشده است. 🔸️نتیجه جهاد تبیین ایجاد محبت در دل‌های مردم نسبت به ارکان حاکمیت می‌گردد به همین جهت حضرت امیر می‌فرماید این محبت حاصل نمی‌شود الا: 1️⃣زمانی که مردم نسبت به مسئولین خشم و سوءظن در دل نداشته باشند.  لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ، وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 2️⃣حکومت بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ پايان گرفتن مدت حکومت را نکشند. وَقِلَّةِ اسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ، وَتَرْک اسْتِبْطَاءِ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ 3️⃣در مناسبت‌های اجتماعی از روی محبت و تامل شرکت نمایند و عامل دیگری مانند ترس، تعصب و... آن‌‌ها را جمع نکند. وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 🔸️تضارب_آراء، ایجاد رسانه‌های آزاد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد تبیین است و عدم حصول آن گرد آمدن افراد ، ، و ضعیف برای ظاهرسازی‌هایی پوچ به اسم جهاد تبیین است؛ به همین جهت امیر‌المومنین به جناب مالک می‌فرماید برای وزارت افرادی را مقدم دار که: در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند.  ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir