eitaa logo
، اشعارمجنون کرمانشاهی(حاج آرمین غلامی)
615 دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
4.5هزار ویدیو
934 فایل
اشعار ناب آیینی اثرشاعر ومداح اهل بیت (ع)حاج آرمین غلامی متخلص به (مجنون کرمانشاهی) شاعر۱۱/کتاب شعرآیینی،عاشقانه(فارسی،کردی)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هزاران بادیه نشینان مصری با خودروهای خود به سمت مرز غزه می روند و خواستار باز شدن مرزها برای فلسطینیان برای شرکت در نبرد دفله و جهاد "سیل الاقصی" علیه اسرائیلی‌ها هستند!! ‼️شورش مردمی در اردن و اکنون در مصر در حال تشدید است و همه آنها آماده مشارکت و دفاع از غزه و فلسطین هستند!! پیش از آنها یمن آمادگی خود را برای دفاع و مشارکت اعلام کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم فصل : اهتمام در ثواب قضای حوائج مسلمین و اعانت بر ایشان ضد این صفت ، اهتمام داشتن در قضاء حوائج مسلمین ، و سعی در اعانت وبرآوردن مهمات ایشان است . و این ، از صفات شریفه ، و ثواب به جا آوردن آن بی حد و نهایت است . طریقت بجز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق [9] نیست ره نیک مردان آزاده گیر چو استاده ای دست افتاده گیر حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرموده که : «هر که یک حاجت برادر خود رابر آورد ، چنان است که در همه عمر خود خدا را خدمت کرده است» . [10] و فرمود : «هر که راه رود به جهت حاجت برادر خود در یک ساعت از شب یا روز ، خواه آن را بر آورد یا نه بهتر است از برای او از اعتکاف دو ماه» . [11] و از حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - مروی است که : «هر که برود در پی بر آوردن حاجت برادر مسلم خود ، خدای - تعالی - هفتاد و پنج هزار ملک را امرمی فرماید که او را سایه بیندازند . و هیچ قدمی بر نمی دارد مگر این که خدا از برای اوحسنه می نویسد و سیئه را محو می کند . و درجه او را بلند می گرداند . و چون از حاجت او فارغ شد ثواب حج و عمره از برای او ثبت می کند» . [12] و فرمود : «هر که برادر او حاجتی به نزد او بیاورد و او نتواند روا کند و دل او مشغول شود به اینکه اگر می توانست روا کند روا می کرد خدای - تعالی - به این جهت او را داخل بهشت می کند» . [13] و از حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - مروی است که : «هر که بر آورد حاجتی از برادر مؤمن خود را ، خدای - تعالی - در روز قیامت صد هزار حاجت او رابر می آورد ، که یکی از آنها داخل کردن اوست به بهشت . و یکی دیگر آن است که : خویشان و برادران و آشنایان او را داخل بهشت می کند ، اگر دشمن اهل بیت نباشند» . [14] یکی خار پای یتیمی بکند به خواب اندرش دید صدر خجند [15] همی گفت و در روضه ها [16] می چمید [17] کزان خار بر من چه گلها دمید و فرمود : «بر آوردن حاجت برادر مؤمن ، بهتر است از آزاد کردن هزار بنده . و سوارکردن هزار پیاده ، که در راه خدا جهاد کنند» . [18] و فرمود که : «برآوردن حاجت برادر مؤمنی محبوب تر است در نزد خدا از بیست حج ، که صاحب آن در هر حجی صد هزار دینار در راه خدا انفاق کرده باشد» . [19] و فرمود : «هر که این خانه را یک طواف کند ، شش هزار حسنه از برای او نوشته می شود . و شش هزار سیئه از او محو می شود . و شش هزار درجه بلند می شود . وشش هزار حاجت او برآورده می شود . و چون به نزدیک «ملتزم» ، - که موضعی است ازدیوار خانه - رسد هفت در بهشت بر او گشوده می شود . راوی گوید عرض کردم که : فدای تو شوم ، این فضیلت همه در طواف است ؟ فرمودبلی . و خبر دهم ترا به بهتر از این ، بر آوردن حاجت مسلمانی افضل است از ده طواف» . [20] و فرمود : «هر مؤمنی که حاجتی به نزد برادر خود آورد ، پس به درستی که این رحمتی است که خدا به سوی او رانده و از برای او سبب ساخته است . پس اگر آن حاجت را بر آورد ، رحمت را قبول کرده است . و اگر آن حاجت را رد کند - با وجودقدرت او بر قضای آن - از خود رد کرده است رحمتی را که خدا به سوی او فرستاده بود» . [21] و فرمود : «هر که راه رود در پی بر آوردن حاجت برادر مؤمن خود ، از برای خدا تا آن را بر آورد ، خدای - تعالی - ثواب حج و عمره مقبول ، و روزه دو ماه از ماههای حرام ، و اعتکاف دو ماه در مسجد الحرام به جهت او می نویسد . و کسی که برود در پی روا کردن حاجت برادر خود و آن حاجت برآورده نشود ، ثواب یک حج مقبول خدا به جهت او می نویسد» . [22] و حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - فرمود که : «از برای خدا در روی زمین بندگانی است که سعی می کنند در حاجات مردم ، ایشان اند که در روز قیامت از هرخوف و ترسی ایمن اند . و هر که سروری در دل مؤمنی داخل کند ، خدا در روز قیامت دل او را شاد می گرداند» . [23] کسی نیک بیند به هر دو سرای که نیکی رساند به خلق خدای خدا را بر آن بنده بخشایش است که خلق از وجودش در آسایش است و اخبار بر این مضامین بسیار است ، که شرح دادن همه آنها ممکن نیست . و خود این مطلب چندان ظاهر است که احتیاج به بیان ندارد ، زیرا همه مردمان ، بندگان خداوندمنان اند ، و هر که با بنده کسی نیکی کند همانا با او کرده است . بلکه بسا باشد که مولا ازنیکی کردن به بنده او خشنودتر می شود از نیکی کردن به خود او . پس کسی که رضای خدا را جوید ، در کارگذاری بندگان او نهایت اهتمام را به جا می آورد . غم جمله خور در هوای یکی مراعات صد کن برای یکی و هر که را حق - سبحانه و تعالی - اقتدار آن داد که کار مسلمانی را بسازد ، باید به شکرانه آن ، به «طی امر» [24] آن پردازد .
چو خود را قوی حال بینی و خوش به شکرانه ، بار ضعیفان بکش ثواب اعانت بر مسلمین و برآوردن حاجات ایشان و شکی نیست که : برآوردن حاجات برادران دینی موجب سرور و خوشحالی ایشان می گردد . و ثواب مسرور کردن برادر ایمانی ن یز از حد و نهایت بیرون است . شاد کردن دلی بهتر از آباد کردن کشوری است . دلهای غمناک ، خانه خداوند پاک است . پس کسی که آن را به شادی مرمت کند خانه خدا را مرمت کرده است . و هر کسی را نسبت بندگی خداست ، و هر که بنده کسی را شاد کند ، مولای او را شاد کرده است . از حضرت امام همام جعفر بن محمد الصادق - علیه السلام - مروی است که : «هر که سرور داخل دل مؤمنی کند ، حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - را مسرور کرده است . و هر که رسول را مسرور کند ، خدا را مسرور کرده است . و همچنین غمناک ساختن مؤمن» . [25] و نیز از آن سرور مروی است که : «هر که فریاد رسی کند مؤمن مضطری را در وقت گرفتاری او ، و او را از غم فرج دهد ، و یاری کند او را به بر آوردن حاجت او ، خدای - تعالی - می نویسد از برای او هفتاد و دو رحمت خود را ، که یکی را در دنیا به اومی رساند و به آن امر معیشت او را به اصلاح می آورد . و هفتاد و یک دیگر را ذخیره می کند از برای روز قیامت و هولهای آن روز» . [26] و از سلطان سریر ارتضا علی بن موسی الرضا - علیه السلام - مروی است که : «هر که شادکند مؤمنی را از غم و اندوه ، شاد می کند خدای - تعالی - دل او را در روز قیامت» . [27] و حضرت پیغمبر - صلی الله علیه و آله - فرمود که : «هر که شاد کند مؤمنی را ، مرا شادکرده است . و هر که مرا شاد کند ، خدا را شاد کرده است» . [28] و فرمود که : «محبوب ترین اعمال در نزد خداوند متعال - جل شانه - شاد کردن مؤمنان است» . [29] و از حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - مروی است که : «در آن چیزهائی که خداوند - سبحانه - با بنده خود موسی - علیه السلام - راز گفت این بود که : فرمود مرابندگانی است که بهشت خود را بر ایشان مباح فرموده ام ، و ایشان را در بهشت صاحب اختیار خواهم ساخت . موسی عرض کرد : پرودگارا ! ایشان چه طایفه اند ؟ فرمود : کسی است که دل مؤمنی را شاد سازد سپس آن حضرت فرمود که : «شخص مؤمنی در مملکت پادشاه جباری بود ، آن جبار قصد او کرد ، آن مؤمن فرار کرد به ولایت کفار ، و به خانه مرد مشرکی فرود آمد . و آن شخص مشرک وی را جای داد و بااو مهربانی کرد و میهمانی او نمود . و چون هنگام وفات آن شخص کافر رسید پروردگارعالم به او وحی فرستاد که : قسم به عزت و جلال خودم که اگر در بهشت تو را راه می بود - یعنی کافر نمی بودی - ترا در آنجا ساکن می کردم ، اما بهشت حرام است بر کسی که مشرک بمیرد ، و لیکن ای آتش دوزخ ! او را بترسان و حرکت ده و لیکن اذیت مرسان . وروزی از دو طرف روز به او خواهد رسید» . [30] و نیز آن حضرت فرمود که : «چنان نپندارد کسی از شما که چون مؤمنی را شاد کردفقط او را شاد کرده است ، نه ، بلکه و الله ما را شاد کرده است . بلکه و الله پیغمبر خدا راشاد کرده است» . [31] و فرمود که : «چون مؤمن از قبر خود بیرون آید با او «مثالی» [32] بیرون خواهد آمد وبه او خواهد گفت : بشارت باد تو را به کرامت و سرور از جانب خدا . آن مؤمن خواهدگفت : خدا ترا به خیر بشارت دهد . پس آن مثال همراه او خواهد رفت و او را بشارت خواهد داد . و چون به امر هولناکی رسند گوید : این از تو نیست . و چون به خوبی رسندگوید : این از تو است . و از او جدا نخواهد شد تا او را به مقام حضور باری - تعالی - باز دارد . پس چون امر الهی رسد که او را به بهشت برند ، آن مثال خواهد گفت که : بشارت باد ترا ، که خدای - تعالی - امر فرموده تو را به بهشت برند . آن مؤمن گوید خداتو را رحمت کند تو کیستی که با من همراهی کردی و مرا بشارت رسانیدی ؟ گوید : من آن سروری هستم که در دنیا مرا داخل دلهای برادران خود می کردی . خدای - تعالی - مرا خلق کرد که تو را بشارت رسانم و در تنهائی انیس تو باشم» . [33] و این قدر که از برای ادخال سرور بر برادران دینی فضیلت و ثواب وارد شده است همان قدر معصیت و عذاب در اندوهگین کردن آنهاست . و کسی که شاد شود از غمناکی بندگان خدا ، خبیث النفس و ناپاک طینت است . و شکی نیست که : این صفت ، ناشی از خباثت نفس است . و بسیاری از خبیث طبعان ، به این صفت مبتلا هستند ، و در پی آن اند که اخبار موحشه را به مردم رسانند . و چون خبری شنیدند که موجب غم و اندوه کسی است ، آرام نمی گیرند تا آن خبر را به اورسانند . ______ ٩ . پوستین و جامه درویشی .
١٠ . بحار الانوار ، ج ٧۴ ، ص ٣٠٢ ، ح ۴٠ . ١١ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ١٨۵ . ١٢ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٧ ح ٣ ١٣ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩۶ ، ح ١۴ . ١۴ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٣ ، ح ١ . ١۵ . از شهرهای معروف ماوراء النهر است که شهری به نظافت و پاکی و پرمیوه بودنش در آنجا نیست . ١۶ . باغها و گلستانها . ١٧ . با ناز راه می رفت . ١٨ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٣ ، ح ٣ . ١٩ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٣ ، ح ۴ . ٢٠ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩۴ ، ح ٨ . ٢١ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٣ ، ح ۵ ٢٢ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩۵ ، ح ٩ . ٢٣ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٧ ، ح ٢ . ٢۴ . پیمودن ٢۵ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٢ ، ح ١۴ . ٢۶ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٩ ، ح ١ . ٢٧ . کافی ، ج ٢ ، ص ٢٠٠ ، ح ۴ . ٢٨ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٨٨ ، ح ١ . ٢٩ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٨٩ ، ح ۴ . ٣٠ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٨٨ ، ح ٣ ٣١ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٨٩ ، ح ۶ . ٣٢ . شیخ و جسم مثالی . (فلاسفه معتقدند که : عالم مثال و اشباح ، عالمی است میان عالم ارواح و عالم اجسام ، که شبیه به عالم اجسام است . مثل صورت در آیینه که جسم به نظر می آید اما جسم نیست . و ارواح بعد از مفارقت ابدان مثالی می مانند تا قیامت) . رک : فرهنگ معارف اسلامی ، ج ٣ ، ص ١۶٨٧ . ٣٣ . کافی ، ج ٢ ، ص ١٩٠ ، ح ٨ ارسال شده توسط نرم افزار معراج السعادة