📌مظلوميت اميرالمؤمنين عليه السلام بعد از شهادت پيامبر صلى الله عليه و آله
▪️شا، [الإرشاد] : رَوَى اَلْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْعَبْدِيُّ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ ، عَنْ رِجَالِهِ قَالَ: قَالُوا: سَمِعْنَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَا رَأَيْتُ مُنْذُ بَعَثَ اَللَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَخَاءً ، وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ، وَ اَللَّهِ لَقَدْ خِفْتُ صَغِيراً وَ جَاهَدْتُ كَبِيراً، أُقَاتِلُ اَلْمُشْرِكِينَ وَ أُعَادِي اَلْمُنَافِقِينَ حَتَّى قَبَضَ اَللَّهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَكَانَتِ اَلطَّامَّةُ اَلْكُبْرَى فَلَمْ أَزَلْ حَذِراً رَجُلاً أَخَافُ أَنْ يَكُونَ مَا لاَ يَسَعُنِي مَعَهُ اَلْمُقَامُ، فَلَمْ أَرَ - بِحَمْدِ اَللَّهِ - إِلاَّ خَيْراً، وَ اَللَّهِ مَا زِلْتُ أَضْرِبُ بِسَيْفِي صَبِيّاً حَتَّى صِرْتُ شَيْخاً، وَ إِنَّهُ لَيُصَبِّرُنِي عَلَى مَا أَنَا فِيهِ إِنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ فِي اَللَّهِ ، وَ أَنَا أَرْجُو أَنْ يَكُونَ اَلرَّوْحُ عَاجِلاً قَرِيباً، فَقَدْ رَأَيْتُ أَسْبَابَهُ. قَالُوا: فَمَا بَقِيَ بَعْدَ هَذِهِ اَلْمَقَالَةِ إِلاَّ يَسِيراً حَتَّى أُصِيبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
▪️اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند :
از روزى كه خداوند محمد(صلّى
الله عليه و آله)را مبعوث كرد آسودگى و خوشى اي نديدم،و سپاس ميكنم خدا را
در خورد سالى انديشناك بودم،در بزرگى پيكار و جهاد كردم،با مشركين جنگ ميكردم و با منافقين دشمنى داشتم تا آنگاه كه خداوند جان پيغمبرش(صلّى
الله عليه و آله)را گرفت كه مصيبت بزرگ آن روز بود،و من پيوسته گريزان و ترسان بودم و ميترسيدم پيش آمدى كند كه تاب تحمل آن را نداشته باشم و بحمد
اللّٰه جز خير و خوبى نديدم،بخدا سوگند پيوسته در خورد سالى شمشير ميزدم تا بسن كهولت و پيرى رسيدم،و همانا شكيبا مىكرد مرا در تمام حالات اينكه اين(شمشير زدن و رنج كشيدن)ها همه در راه خدا و پيغمبرش بود،اميد آن دارم كه آسودگى و راحتى من نزديك باشد زيرا اسباب آن را ديدهام،گويند:پس از اين سخنان چيزى درنگ نكرد كه ضربت بر آن حضرت عليه السّلام زدند(و از اندوه اين جهان آسوده گشت).
| 📜بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۹، ص ۵۵۶ |
#تبری
♦️ «کشتنِ قاتلِ حضرت زهرا سلاماللهعلیها» ، توفیقی بود که نصیب «فیروز نهاوندی» شد ...
در روایت آمده است:
روزی امیرالمومنین علیهالسلام به دوّمی فرمودند:
یَا مَغْرُورُ! إِنِّی أَرَاکَ فِی الدُّنْیَا قَتِیلًا بِجَرَاحَةٍ مِنْ عَبْدِ أُمِّ مَعْمَرٍ
🔹ای مغرور، میبینم که در این دنیا با زخم غلام «اُمّ مَعْمَر» کشته خواهی شد!
تَحْکُمُ عَلَیْهِ جَوْراً فَیَقْتُلُکَ تَوْفِیقاً، یَدْخُلُ بِذَلِکَ الْجَنَّةَ عَلَی رَغْمٍ مِنْکَ
🔹تو از روی ظلم و ستم، بر علیه او حکم میکنی و او به خاطر توفیقی که نصیبش میشود، تو را به قتل میرساند، و بر خلاف خواسته تو، به خاطر آن وارد بهشت میشود.
📚مشارق انوار الیقین، ص۷۰
📚بحارالانوار، ج۳۰ ص۲۷۰
#تبری
♦️ به شهادت تاریخ و اعترافِ علمایشان، با کشتنِ به ناحق دختر أبولؤلؤ، آسمان گرفت ...
علمای اهل سنت نقل کردهاند:
ثمَّ أُتِىَ ابْنَةُ أَبِي لُؤْلُؤَةَ جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ تَدَّعِي الْإِسْلَامَ فَقَتَلَهَا فَأَظْلَمَتِ الارضُ يَومئذٍ عَلى أَهلِها.
🔹بعد از کشته شدن دوّمی به دست ابولؤلؤ، دختر خردسال او را گرفتند و برای پسر دومی، عبیدالله بن عمر، آوردند؛ با اینکه آن دختر خردسال، مسلمان بود، عبیدالله بن عمر، او را به قتل رساند و و با قتل آن دختر ، زمین تیره و تاریک گردید.
📚المُصنّف،صنعانی، ج۵ ص۴۷۹.
📚المُحلّی،إبن حزم، ج۱۱ ص۱۱۵.
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📽 #کلیپ| بانک ها غلط میکنند
🧭 اخیرا جمله رهبری بر ممنوعیت بنگاه داری بانک ها را از دیوارنگاره میدان ولیعصر پایین کشیده شد؛ وظیفه بود هم کلیپی تهیه کنیم و به این مسئله اعتراض کنیم هم با حمایت از کمپین در فارس من پیگیر این مسئله به صورت قانونی باشیم.
✅ لطفا وارد لینک زیر شوید و حمایت کنید و این مطلب را هم منتشر کنید👇
https://www.farsnews.ir/my/c/219609
✌️اگر به ۵۰ هزار امضا برسد در صحن علنی مجلس باید مطرح شود
#تبری
♦️ این پدرِ تو بود که این بساط را راه انداخت ...
در تاریخ آمده است:
وقتی امام حسین علیه السّلام به شهادت رسیدند، عبداللَّه بن عمر خواست تا خودی از خود نشان داده باشد؛ لذا نامهای به یزید نوشت (در برخی از نقلها آمده است که از مدینه راه افتاد و به شام رفت) و اعتراض خود را به جهت شهادت امام حسین علیهالسلام نشان داد.
یزید در جواب اِبن عمر نوشت:
أَمَّا بَعْدُ یَا أَحْمَقُ فَإِنَّنَا جِئْنَا إِلَی بُیُوتٍ مُنَجَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وَسَائِدَ مُنَضَّدَةٍ
🔹اما بعد؛ ای احمق! ما وارد خانههای آراسته و فرشهای آماده و بالشهای فراوان شدهایم
فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ یَکُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ کَانَ الْحَقُّ لِغَیْرِنَا فَأَبُوکَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ ابْتَزَّ وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَی أَهْلِهِ.
🔹ما برای این گونه اموال قتال کردیم.
اگر اینها حق ما باشند که برای حق خود، قتال کردیم و اگر حق دیگران (علی و اولاد علی علیهمالسلام) باشد، پس پدرت عمَر، اول کسی بود که این عمل را انجام و رواج داد و حق را از صاحب حق غصب کرد.
📚طُرَفٌ مِن الأنباء و المناقب، سید بن طاووس، ص۴۹۴
📚بحارالانوار ج۴۵ ص۳۲۵
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرحة_الزهراء_علیهاالسلام
#ربیع_الاول1445
#لعن_دشمنان
#9ربیع_الاول
🔴 خدمات ویژهی عمر به دانش و تکنولوژی
🔘 #دکتر_محمد_قلیان
🔆
#فرحة_الزهراء_علیهاالسلام
#ربیع_الاول1445
#عدالت_صحابه
#لعن_دشمنان
#9ربیع_الاول
🔴 #لعن_و_نفرین_برخی_صحابه_توسط_برخی_صحابه_دیگر_در_کتب_اهلسنت
👈🏼👈🏼 با تتبّع تاریخی درمییابیم که خود #صحابه نیز برخی صحابه دیگر را لعن میکردند.
1⃣ #محمد_بن_ابى_بکر رضوان الله تعالی علیه در ضمن نامهاش به معاویه معلون،
او و پدرش را ملعون و نفرین شده مىداند و خطاب به او مىگوید:
«أنت اللعین بن اللعین، لم تزل أنت وأبوك تبغیان لرسولالله صلیاللهعلیهوآله الغوائل، وتجهدان فى اطفاء نور الله»(١)؛
📝 تو ملعون و نفرین شده و پسر نفرین شدهاى همواره تو و پدرت علیه رسولخدا طغیان نموده و در جهت خاموشى نور خدا تلاش مىکردید.
2⃣ درباره نعيمان يا نعمان(۲) آمده است كه وى، شراب مىنوشيد چنانكه چندين مرتبه بر او در مجلسى كه رسولخدا صلیاللهعلیهوآله حضور داشتند حد جارى كردند:
«فقال بعض الصحابه: لعنه الله ما أكثر ما يؤتى به ...»(٣)؛
📝 برخى از اصحاب او را به خاطر اين زيادهروى لعن مىكردند...
3⃣ پس از جريان #حكميت نیز، #ابوموسى_اشعرى به #عمروعاص گفت:
«لعنك الله فان مثلك كمثل الكلب. إن تحمل عليه يلهث او تتركه يلهث.
قال عمرو: لعنك الله فان مثلك كمثل الحمار يحمل أسفاراً»(۴)؛
📝 خداوند تو را لعنت كند، تو مانند سگى مىمانى كه اگر تحت فشار قرار گيرد زبان از كام درآورد و اگر رهايش كنى زبان از كام درآورد.
عمرو گفت: خدا تو را لعنت كند تو مانند الاغى هستى كه كتابها را حمل مىكنى.
4⃣ و نیز #عمر_بن_خطاب، #خالد_بن_وليد را به جهت کشتن #مالک_بن_نويره مورد لعنت قرار داد(۵).
5⃣ و #عبدالله_بن_عمر هم فرزندش را سه بار لعن و نفرين کرده است(۶).
📚 منابع:
۱. مروج الذهب ومعادن الجوهر، المسعودي، ج٣، ص١١، الحاق زياد بأبي سفيان،
كتاب جمل من انساب الأشراف، أحمد البلاذرى، ج۲، ص۳۹۵، أمر مصر في خلافة علي؛
وقعة صفين، نصر بن مزاحم، ص ١١٩، قدوم اهل البصرة على علي ع ومكاتبة محمد بن أبيبكر مع معاوية؛
شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج٣، ص١٨٩،
كتاب محمد بن أبيبكر إلى معاوية وجوابه عليه.
۲. إحياء علوم الدين،ابوحامد محمد الغزالي، ج٣، ص ١٢۴،
اين روايت در صحيح البخاري، ج۶، ص ٢۴٨٩، ۵ - باب ما يكره من لعن شارب الخمر وأنه ليس بخارج من الملة، ح ۶٣٩٨ آمده است.
۳. العقد الفريد، أحمد بن محمد ابنعبدربه الأندلسي، ج۵، ص٩۶، أمر الحكمين؛
تاريخ الطبري، ج۵، ص٧١، اجتماع الحكمين بدومه الجندل؛
الكامل، ج٣، ص٣٣٣، ذكر اجتماع الحكمين.
۴. تاريخ الأمم والملوك (تاریخ طبری)، ج٣، ص٣٨١،
مصيخ بنى البرشاء؛ به نقل از شیعه شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، ج٢، ص۵٩۵.
۵. جامع بيان العلم وفضله، أبيعمر يوسف القرطبي، ج٢، ص٢٧٧، ح١٢۴٧
🔆