eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹قرآن به سر گفتن اشخاص معذور 🔹وظیفه زن مستحاضه در شب قدر 🔹وظیفه حائض و نفساء و جنب در شب های قدر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه شب قدر": http://mk6.ir/UeOgP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 کیفیت نزول کتب آسمانی در ماه رمضان از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) تعداد کتب آسمانی / نزول کتب آسمانی در ماه رمضان / کیفیت نزول کتاب های آسمانی / قرآن مصون از تحریف‌ http://mk6.ir/IjFhM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
17.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موشن گرافیک آموزش احکام روزه - قضا و کفاره - قسمت نهم اگه کسی شک داره که روزه قضایی داره یا نه، می تونه روزه مستحبی بگیره ولی اگه مطمئنه روزه قضایی به ذمش هست دیگه نمی تونه روزه مستحبی بگیره ولی می تونه روزه مستحبی رو نذر کنه و بعد روزه نذری بگیره... http://mk6.ir/YlGgN 🆔 @makarem_ir
🌴 شهادت، تنها امید امام علی(ع) برای ماندن در کوفه ✍️ متن اجمالی: امام علی(ع) پس از نافرمانی کوفیان و سرزنش آنها، در بیان علت عدم ترک کوفه می فرماید: «به خدا سوگند اگر اميدم به شهادت نبود مركب خويش را آماده كرده و از شما دور می شدم». بر این اساس شهادت، يكى از اهداف آن حضرت براى ماندن در بین آن گروه بود. هم چنین بيرون رفتن حضرت، مفهومش ترك وظايف امامت نيست بلكه امام مى تواند به ميان جمع آماده ترى برود؛ از این رو می فرماید: «مادامى كه نسيم هاى جنوب و شمال در حركتند هرگز شما را طلب نمى كردم». در واقع امام به آنها می فهماند كه من هرگز به سراغ شما نخواهم آمد. ✍️ متن تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0404324 (ع) (ع) _____
⁉️ تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى»!؟ در تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى» چه آرائی مطرح شده و نظر مشهور كدام است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در تعارض ميان «نزول قرآن در شب قدر» با «نزول تدريجى»، آراء مختلفی وجود دارد: 1. آغاز نزول «قرآن» در «شب قدر» است. بيشتر محققين اين رأى را برگزيده اند. 2. در شب قدر هر سال، آن اندازه از «قرآن» كه نياز سال بود يك جا بر پيامبر(ص) نازل مى شد، سپس همان آيات تدريجا در ضمن سال، بر حسب مناسبت ها و پيش آمدها نازل مى گرديد. 3. مقصود از «أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» انزل في شأنه يا فی فضله القرآن است. 4. بيشتر آيات قرآن در ماه رمضان نازل شده است. 5. «قرآن» دو نزول داشته است: دفعى و تدريجى. در شب قدر همه «قرآن» يك جا بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده، سپس در طول مدت نبوّت دوباره به تدريج نازل گرديده است. عمده نظر اول و نظر پنجم است. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0418210 _____
هدایت شده از makarem.ir
🔹عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا 🔹ورود معذورين به شبستان، مصلی و نمازخانه 🔹کیفیت نماز شب قدر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه شب قدر": http://mk6.ir/DiNcC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸نسبت ترتیب فعلی قرآن با ترتیب نزول 🔸شناخت «اسباب نزول» آيات و راه حل تعارض بین آنها 🔸شناخت «اسباب نزول» و «شأن نزول» و جایگاه آن در فهم قرآن عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نزول قرآن": http://mk6.ir/PqQlI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
20.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موشن گرافیک آموزش احکام روزه - مکروهات روزه داری به طور کلی احکام اسلامی به 5 دسته تقسیم میشن: 1. واجبات: یه سری از اعمال که یک مسلمان موظفه انجام بده مثل نماز، روزه و حج... http://mk6.ir/GsAtF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸رابطه تعیین مقدّرات در شب قدر، با تلاش و اختیار انسان؟! 🔸شب قدر موهبتی از مواهب الهی برای مسلمانان 🔸علت نام گذارى شب قدر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شب قدر": http://mk6.ir/GlVnD 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
▪️ شبهای قدر شب قدر شب نزول قرآن http://mk6.ir/OsOuF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
⚫️ اعمال شب قدر اعمال مشترکه شب های قدر http://mk6.ir/HiJfN مفاتیح نوین http://mk6.ir/MeMhS 🆔 @makarem_ir
❓ زمان غسل شب قدر لطفا بفرمایید زمان انجام غسل شب قدر چه وقتی است؟ ✍️ پاسخ: بهترین زمان؛ همزمان با غروب آفتاب است تا نماز مغرب را با غسل بخوانند. ❓ کفایت غسل شب قدر از وضو آیا غسل شب های قدر، کفایت از وضو می کند؟ ✍️ پاسخ: كفايت از وضو مى كند. و همچنين غسل هاى مستحبّ دیگری كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام و مانند آن) كفايت از وضو مى كند.‌ ❓ کیفیت نماز شب قدر لطفا بفرمایید که کیفیت نماز شب قدر چگونه است؟ ✍️ پاسخ: از اعمال مستحب شب قدر، دو گونه نماز است: 1- دو رکعت نماز. در هر رکعت بعد از حمد، 7بار سوره توحيد و بعد از نماز، 70بار بگويد: استغفرالله و اتوب اليه. 2- صد رکعت نماز. (پنجاه نماز دو رکعتي). اين نمازها و ديگر نمازهاي مستحبي بجاي نماز قضا محسوب نمي شوند. البته مي توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال اين شب ها نيز بهره مند خواهند شد.‌ ❓ کار کردن در شب و روز قدر کار کردن در لیالی و ایام قدر چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: کار کردن در این شب ها و روزها حرام نیست، اما مناسب است زمانی را جهت شرکت در مراسم اختصاص دهند. ❓ ورود معذورين به شبستان، مصلا و نمازخانه لطفا حکم ورود ورود معذورين به شبستان، مصلی و نمازخانه را بیان نمایید؟ ✍️ پاسخ: چنانچه حکم مسجد را نداشته باشد (يعني صيغه مسجد را براي آن نخوانده اند يا به نيت مسجد، در آن جا نماز نخوانده اند) توقف افراد معذور در آن مانعي ندارد. در اين زمينه مي توانيد از متولي يا خادم آن جا سوال کنيد که حکم مسجد را دارد يا نه.‌ ❓ قرآن به سر گرفتن اشخاص معذور قرآن به سر گرفتن افرادی که عذر شرعی دارند (حائض و جنب) چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: قرآن به سر گرفتن در شب هاي قدر براي اين افراد مانعي ندارد. اما نبايد دست يا بدن آن ها به خط قرآن بخورد. همچنين بهتر است از تماس مستقيم موي سر با خط قرآن پرهيز شود. ❓ چگونگی شب قدر در سراسر کره ی زمین با توجّه به این که شب در کره ی زمین برای کشورها متفاوت است،چگونه شب قدر در همه کره ی زمین یکی می باشد؟ ✍️ پاسخ: شب يعنى قرار گرفتن سايه قسمتى از كره زمين بر روى قسمت ديگر؛ بنابراين، اگر شب قدر مثلا از مكّه شروع شود تا زمانى كه اين سايه تمام كره زمين را فرا گيرد شب قدر ادامه دارد. و در حقيقت شب قدر 24 ساعت طول مى‌كشد و در تمام كره زمين يك شب است. 📖 مطالعه بشتر: http://mk6.ir/DiNcC ______
⚫️ اعمال شب قدر اعمال مخصوص شب بیست و یکم http://mk6.ir/HiJfN مفاتیح نوین http://mk6.ir/MeMhS
پاسخ به شبهات
❓ نحوه شهادت امام علی در منابع تاریخی(ع)؟ در کتب تاریخی آمده زمانی که امام علی(علیه السلام) آماده می‌ شد تا به سوی صفین حرکت کرده و جنگ جدیدی را با معاویه آغاز کند، صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 40 هجری توسط شقی‌ ترین انسان‌ ها، «عبد الرحمن بن ملجم مرادی» مجروح شده و سه روز بعد در 21 رمضان به شهادت رسید. بنا به نقل «ابن سعد»، سه نفر از خوارج با نام‌ های «عبدالرحمن بن ملجم»، «برک بن عبدالله تمیمی» و «عمرو بن بکیر تمیمی»، در مکه با یکدیگر قرار گذاشتند تا امام علي(علیه السّلام)، معاویه و عمرو بن عاص را بکشند. عبدالرحمن به کوفه آمده و با دوستان خارجی خود دید و بازدید می‌ کرد. یک بار به دیدار گروهی از طایفه «تیم الرباب» رفت. در آنجا زنی را با نام «قطام بنت شجنة بن عدی» دید که پدر و برادرش در «نهروان» کشته شده بود. ابن ملجم از او خواستگاری کرد. زن مهر خویش را سه هزار دینار! و قتل امام علي(علیه السّلام) قرار داد. ابن ملجم گفت که از قضا برای همین به کوفه آمده است. او چندی شمشیر خویش را به زهر آلوده کرده و با همان، ضربتی بر سر امام(علیه السلام) زد که به دلیل عمیق بودن زخم و سمی بودن شمشیر، امام را به شهادت رساند. گفته شده که ابن ملجم آن شب را در خانه «اشعث بن قیس» بوده است. روایات متعددی حکایت از آن دارد که امام در مدخل ورودی مسجد [در درون مسجد] مورد حمله ابن ملجم واقع شده است. در نقل‌ های دیگری آمده است که امام در حال بیدار کردن مردم برای نماز بود که مورد حمله قرار گرفت. منابع موجود تاریخی بیشتر اشاره به نقل نخست کرده‌ اند. در مقابل روایات دیگری وجود دارد که زمان حمله ابن ملجم را وقتی می‌ داند که امام مشغول نماز بوده است. در نقلی از «میثم تمار» آمده است که امام نماز صبح را آغاز کرده و در حالی که یازده آیه از سوره انبیاء خوانده بود ابن ملجم با شمشیر ضربتی بر سر امام زد. در نقل دیگری از یکی از نوادگان «جعدة بن هبیره» -که این جعده فرزند ام هانی بوده و گاهی بجای آن حضرت نماز می‌ خوانده و در برخی نقل‌ ها آمده که پس از ضربت خوردن امام، او جلو آمده و نماز را ادامه داد- گفته شده است که وقتی ابن ملجم ضربه را زد که امام در نماز بود. مرحوم شیخ «طوسی» نیز روایتی نقل کرده است که که همین مطلب را تأیید می‌ کند. «متقی هندی» نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانی ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت. نقل دیگری از «ابن حنبل» که همان را «ابن عساکر» نیز روایت کرده از همین مطلب را تأیید می‌ کند. «ابن عبد البر» می‌ گوید: «در این که آیا ابن ملجم در نماز ضربت را زده یا قبل از آن و نیز این که امام در آن هنگام کسی را جانشین خود کرده یا خود تمام کرده، اختلاف است. بیشتر بر آنند که آن حضرت، «جعدة بن هبیره» را بجای خود گذاشت تا نماز را تمام کند». روایات فراوانی از طریق اهل بیت و اهل سنت نقل شده که نشان از وضعیت خاص روحی امام در شبی است که صبحگاه آن شب، امام ضربت خورد. از جمله روایتی از امام باقر(علیه السّلام) که «ابن ابی الدنیا» نقل کرده آشکارا آگاهی امام را از شهادت خویش خبر می‌ دهد. زمانی که امام ضربت خورد فریاد زد: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَهِ»؛ (به خدای کعبه رستگار شدم). «ابن ابی الدنیا»، وصیت امام را از طرق مختلف نقل کرده است. قسمت‌ هایی از آن در زمینه مسائل مالی و بخشی از آن، وصایای دینی امام است. در این وصیت، امام توصیه به مسائل چندی کردند از جمله: صله رحم، اَیتام، همسایگان، عمل به قرآن، اقامه نماز به عنوان عمود دین، حج، روزه، جهاد، زکات، اهل بیت رسول خدا(صلّی اللّه علیه و آله)، بندگان، امر به معروف و نهی از منکر. در این نقل آمده است که امام در حالی که مشغول گفتن «لَا اِلهَ اِلَّا اللهُ» بودند، در آغاز شب بیست و یکم رمضان، در حالی که آیه «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ» را می‌ خواند به دیدار معبود شتافت. بنا به نقلی دیگر، پس از شهادت امام، حسنین(علیه السلام)، «محمد بن حنفیه»، «عبدالله بن جعفر» و تنی چند نفر از اهل بیت، آن حضرت را شبانه به خارج کوفه (جایی که بعدها نجف نامیده شد) بردند و پنهانی دفن کردند. این کار برای آن بود که خوارج یا دیگران (بنی امیه) قبر امام را نبش نکنند. https://makarem.ir/maaref/l/0412871
هدایت شده از makarem.ir
🔸عامل بقای حکومت ها در «عهد نامه» مالک اشتر 🔸لزوم حمایت حاکم اسلامی از اقشار مختلف مردم 🔸نحوه انتخاب «وزيران» توسط حاکم اسلامی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "سيره حکومتی امام علی(علیه السلام)": http://mk6.ir/CjHbX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 ضرورت «توبه» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) توبه و بازگشت به سوی خدا / توبه، بازگشت به مسیر کمال / توبه بازگشت به فطرت / توبه، شاخصۀ معناداری زندگی / توبه، شستشوی گناهان / توبه؛ بهترین عبادت در شب های قدر‌ http://mk6.ir/WaTjI 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#یادداشت_روز #توبه 🔰 ضرورت «توبه» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) توبه و بازگشت به سو
🔰 ضرورت «توبه» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) توبه، نخستين گام براى تهذيب اخلاق و سير الى اللَّه به شمار می آید، توبه ‏اى كه صفحه قلب را از آلودگي ها پاك كند و تيرگي ها را مبدّل به روشنايى سازد و پشت انسان را از بار سنگين گناه سبك كند، تا براحتى بتواند طريق به سوى خدا را بپيمايد. بى شك وجوب توبه و قبول آن يكى از اين حلقه ‏هاى تكامل است؛ چرا كه انسان به هرحال معصوم‏ نيست و خطاهايى از او سر مى ‏زند، اگر راه بازگشت را به روى او نگشايند، به ‏يقين از تكامل بازمى ماند ولى ‏اگر به ‏او اعلام شود كه اگر خطايى از تو سرزد به ‏سوى خدا باز گرد، و تمام آنچه را درگذشته ضايع كردى جبران نما، خداوند توبه تو را مى ‏پذيرد؛ چنين كسى به سعادت و تكامل نزديك تر، و از انحراف و خطا دورتر خواهد بود. اگر درهاى توبه بسته شود، انگيزه تكامل از بين مى‏رود؛ بلكه انسان به عقب بر مى گردد، چرا كه تصوّر مى كند راه نجاتى براى او نيست و در اين صورت چه دليلى دارد كه گناهان ديگر را ترك كند. هر انسانى در ذات و فطرت خود پيوندى با معنویت، حق، پاكى و عدالت دارد و آلودگى به گناه در واقع جدايى از اين فطرت‏ الهى است. چرا که گناهان، زنگار دل هاست! به نحوی که نور و صفاى نخستين را كه به حكم فطرت خداداد در قلب انسان بوده گرفته است، به همين دليل چهره حقيقت كه همچون آفتاب عالمتاب مى‏ درخشد هرگز در آن بازتابى ندارد، و پرتو انوار وحى در آن منعكس نمى گردد. توبه‏ و انابه، همان عبور از نفس اماره به سوى نفس لوامه(فطرت)‏ است. عبورى كه در نهايت به مكاشفاتى منتهى مى‏ شود و پرده‏ ها از برابر چشم انسان برداشته شده و انسان، قادر به درك حقايق و مشاهده چهره اصلى واقعيات می گردد. در حديث نبوى كه در زمينه توبه وارد شده است می خوانیم: «مَنْ تاب، تابَ اللَّهُ عَلَيهِ وَ امِرَتْ جَوارِحُهُ انْ تَسْتُرَ عَلَيهِ، وَ بِقاعُ الارْضِ انْ تَكتُمَ عَلَيهِ وَ انْسِيَتِ الْحَفَظَةُ ما كانَتْ تَكْتُبُ عَلَيْهِ؛ كسى كه توبه‏ كند و به سوى خدا باز گردد، خداوند به سوى او باز مى گردد؛ و به اعضاء و جوارح او دستور داده مى ‏شود كه گناه را مكتوم دارند و به نقاط مختلف زمين (كه بر آن گناه كرده) نيز همين دستور داده مى شود، و فرشتگان نويسنده اعمال، آنچه را نوشته بودند به فراموشى مى سپرند». اين تعبير نشان مى‏ دهد كه توبه، آثار گناه را مى ‏شويد و صفا و قداست اخلاقى نخستين را با مى ‏گرداند. همين معنى بطور آشكارتر در حديث علوى آمده است، مى‏فرمايد: «التَّوبَةُ تُطَهِّرُ القُلُوبَ وَ تَغْسِلُ الذُّنُوبَ؛ توبه قلب ها را پاک مى كند و گناهان را مى شويد!». ✍️ عناوین یادداشت: توبه و بازگشت به سوی خدا / توبه، بازگشت به مسیر کمال / توبه بازگشت به فطرت / توبه، شاخصۀ معناداری زندگی / توبه، شستشوی گناهان / توبه؛ بهترین عبادت در شب های قدر‌ 📖 مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/WaTjI
📚 سيره حکومتی امام علی(ع) فساد «خواصّ» پر توقّع در حکومت امام علی(ع) درباره دوری از خواص پرتوقّع و توجّه به توده مردم به فرماندارش می فرمايد: «بايد محبوب ترين كارها نزد تو امورى باشد كه در جهت رعايت حق از همه كامل تر و از نظر عدالت شامل تر و از نظر رضايت عمومى مردم جامع تر باشد؛ زيرا خشم توده مردم خشنودى خواص [اقليت پرتوقع] را بى اثر مى كند؛ اما ناخشنودى خاصان با رضايت عامه مردم جبران پذير است». بديهى است قوانينى كه از نظر حفظ حقوق، جامع تر و از نظر رعايت عدالت شامل تر و هم رضايت توده هاى مردم را بهتر جلب كند، مورد رضاى خداست و دوام آن تضمين شده است. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0416417 لزوم «عيب پوشى» حاکم نسبت به رعيت امام علی(ع) درباره پنهان کردن عیوب مردم به فرماندار خود مي فرمايد: «بايد دورترين رعايا به تو و مبغوض ترين آنها در نزد تو كسانى باشند كه بيشتر در جستجوى عيوب مردمند. زيرا در مردم عيوبى وجود دارد و والى از همه سزاوارتر است كه آنها را بپوشاند، بنابراين لازم است عيوبى را كه بر تو پنهان است آشكار نسازى. وظيفه تو اين است كه آنچه را بر تو ظاهر گشته اصلاح كنى و آنچه از تو مخفى مانده خدا درباره آن داورى مى كند تا آنجا كه در توان دارى عيب پوشى كن تا خدا عيوبت را كه دوست دارى از رعيتت مخفی باشد، بپوشاند». 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0416419 نحوه انتخاب «وزيران» توسط حاکم اسلامی؟ امام علی(ع) درباره ملاک هاي انتخاب وزیران و همکاران، مي فرمايد: «بدترين وزراى تو كسى است كه پيش از تو وزير زمامداران شرور بوده و شريك گناهان آنها بوده باشد چنين كسى نبايد محرم اسرار تو باشد؛ [چراكه] معاون گنهكار و برادر ستمكارند، تو مى توانى به جاى آنها كسانى را انتخاب كنی كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند و بار سنگين اعمال خلاف آنها را بر دوش ندارند و ستمگرى را در ستمش و گناهكارى را در گناهش معاونت ننموده اند. هزينه اين افراد سبك تر است و در محافل خصوصى جزو خواص و رازدار خود قرار ده». 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0416431 📖 مطالعه بشتر: http://mk6.ir/CjHbX __
🔰 تدبّر در قرآن کریم از منظر آیت الله مکارم شیرازی ✍️ اشاره: اسلام، دين بينش و آگاهى است. لذا بر انديشيدن و تدبر پا مى‏ فشارد. در این میان قرآن مجید آن نسخه كامل سعادت فردى و اجتماعى و كتاب هدايت، براى تفكر و تدبر و تذكر انسان ها نازل شده و بهترين راه براى تحصيل روحانيت قلب و صفاى دل و بودن به ياد خداست. متأسفانه هميشه براى منصرف ساختن مسلمانان از تدبّر در آيات قرآن و عمل به آن، دست‏هایی در كار بوده است؛ و اين نقشه ‏اى بود كه بعد از به انحراف كشيدن خط امامت بعد از پيامبر(ص) كشيده شد، و تا به حال نیز ادامه دارد؛ سياست شومى که به دنبال آن است تا قرآن خوانده شود ولى تفسير نشود. متأسّفانه گروهى از اسلام تنها به يك سلسله آداب سطحى قناعت كرده ‏اند و برخورد آنان با قرآن، برخورد با يك مشت اوراد نامفهوم است، تنها به تلاوت سرسرى مى ‏پردازند، و در نهايت به تجويد و مخارج حروف و زيبايى صوت اهميت مى ‏دهند، و بيشترين بدبختى مسلمانان از همين جاست كه قرآن را از شكل يك برنامه جامع زندگى خارج ساخته و تنها به الفاظ آن قناعت كرده ‏اند. بى‏آنكه اسلام در عمق جانشان ريشه دوانده باشد. یقیناً این بحران معرفتی، انحراف در مسايل قرآني است كه بايد جلوي آن را گرفت؛ البته حفظ، تجويد، قرائت و صوت و لحن همه خوب است، اما غرض اصلي كه تدبر و تفكر در آيات و سپس هدايت است، نبايد در پرتو اين مسايل فراموش شود. 📖 مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/IwByK __
🌴 از عدالت تا شهادت آن قضاوت‏هاى مبهوت كننده، آن علم و دانش، آن عبادت و بندگى غير قابل توصيف، آن شهامت و شجاعت و در نهایت آن عدالت‏ شديد علی علیه السلام كه هيچ‏كس و هيچ چيز نتوانست او را از مسير عدالت خارج كند و بالاخره همين عدالت منتهى به شهادتش گردید. __
🔰 شهادت طلبی در سیرۀ علوی از منظر آیت الله مکارم شیرازی ✍️ اشاره: در فرهنگ اسلامى شهادت به عنوان يكى از والاترين ارزش های مردان خدا به شمار می آید، در این میان حضرت علی(ع) اسوه شجاعت و شهامت و آزادى و نمونه‏ كامل شهادت‏ در راه خدا بوده است. آن حضرت همواره آرزوى شهادت در سر مى ‏پروراند، و از مرگ طبيعى در بستر بى ‏زار بود، و شهادت را هزار بار از آن برتر مى ‏دانست، و حاضر بود، ضربات زيادى بر پيكرش وارد شود و شربت شهادت بنوشد ولى در بستر نميرد، چرا كه جان انسان بزرگ ترين هديه الهى است و چه بهتر كه اين هديه الهى نثار راه او شود، نه اين كه در بستر مرگ به هدر رود. این نگاه متعالی به مرگ و شهادت از آنجا نشأت می گیرد که در نظام زندگى انسان هاى شايسته و با شخصيت، زندگى مادّى و ظاهرى برترين ارزش نيست، بلكه ارزش والا در نظر آزاد مردان با ايمان، در زندگى توأم با عزّت است به همين دليل هر گاه بر سر دو راهى قرار گيرند، شهادت‏ توأم با عزّت و سربلندى را بر زندگى ذليلانه ترجيح مى ‏دهند. بدیهی است طرفداران اين مكتب نه تنها از مرگ و شهادت در راه‏ هدف‏ ترس‏ و وحشتى‏ به خود راه نمى ‏دهند، بلكه با الهام گرفتن از امير مؤمنان على(ع) كه مى ‏فرمايد: «وَ اللَّهِ لَابْنُ أَبِى‏طالِبٍ انَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ أُمِّهِ؛ به خدا سوگند فرزند ابى طالب علاقه ‏اش به مرگ بيشتر است از كودك شيرخوار به پستان مادر»، از مرگ در راه هدف استقبال مى ‏كنند. 📖 مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/TqUcG __
هدایت شده از makarem.ir
🔸تفاوت «شأن نزول» با «اسباب نزول»؟ 🔸ناميدن سوره «حمد» به «فاتحة الكتاب» با وجود سوره «علق»؟ 🔸تعارض نزول قرآن در «شب قدر» با بعثت پيامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در شب مبعث؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه نزول قرآن": http://mk6.ir/HfNwV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹نزدیکی در شب قدر 🔹کار کردن در شب و روز قدر 🔹پخش مراسم احیا از بلندگوهای مسجد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه شب قدر": http://mk6.ir/KsLuH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
⚫️ اعمال شب قدر اعمال مشترکه شب های قدر http://mk6.ir/HiJfN مفاتیح نوین http://mk6.ir/MeMhS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌖 اعمال و مناسک شب قدر؟ برای بهره جویی از فضائل و برکات شب قدر اعمالی وجود دارد؛ يك قسم آن مشترك ميان هر سه شب و قسم ديگر اعمال مخصوصِ هر يك از اين سه شب است. 🔷 اعمال مشترك شب‏هاى قدر عبارت اند از: 1. غسل: بهتر است غسلِ شب‏ هاى قدر مقارن غروب آفتاب انجام پذیرد تا شخص نماز مغرب را با غسل بخواند. 2. دو ركعت نماز: در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره «قُل هُوَ اللَّه» تلاوت شود و بعد از پايان نماز، هفتاد مرتبه ذکر «اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ الَيْهِ‏» گفته شود. 3. طلب بخشش از خداوند: امام باقر(ع) درباره عمل ديگر اين شب فرمود: شخص قرآن را بگشايد و در برابر خود قرار دهد و بگويد: «اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ [الْأَعْظَمُ‏] الْأَكْبَرُ، وَ اسْماؤُكَ الْحُسْنى‏، وَما يُخافُ وَيُرْجى‏، انْ تَجْعَلَنى‏ مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النَّارِ». 4. مراسم قرآن به سر گرفتن: به فرموده امام صادق(ع)، شخص قرآن مجيد را بر سر بگذارد و بگويد: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ، وَ بِحَقِّ مَنْ ارْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ‏ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلا احَدَ اعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ»؛ (خدايا به حق اين قرآن و به حق آن ‏كس كه او را بدين قرآن فرستادى و هر مؤمنى كه در آن مدحش كردى‏ و به حق تو بر ايشان زيرا هيچ‏كس به حق تو از خودت آشناتر نيست)، آن گاه ده مرتبه بگويد: «بِكَ يا اللَّهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ(ص)» و ده مرتبه «بعَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِفاطِمَةَ(س)» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ(ع)» و ده مرتبه «بِالْحُسَيْنِ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع)» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع)» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى(ع)» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ(ع)» و ده مرتبه «بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع)» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِى(ع)» و ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ(ع)»، در پايان هر حاجتى كه دارد از خداوند طلب كند. در تمام اين اذكار، نهايت حضور قلب و توجّه به درگاه خدا را حفظ كند. همچنین بهتر است اگر مى‏ خواهند توسّل گرفته، يا ذكر مصيبتى كنند قبل يا بعد از دعا باشد و دعا را قطع نكنند. 5. زيارت امام حسين(ع): زيارت امام حسين(ع) در هر يكى از اين سه شب، مستحبّ مؤكّد است و در روايتى آمده است كه سبب آمرزش گناهان مى‏ شود و اگر دسترسى به زيارت از نزديك نداشته باشد، از دور زيارت كند. 6. احيا داشتن شب ‏هاى قدر: به این معنا که شخص يعنى اين شب را تا صبح بيدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قرآن و جلسات سخنرانى دينى و پرسش و پاسخ‏ هاى مذهبى و يا مطالعه كتاب‏هاى تفسير و عقايد و مواعظ سپرى كند. 7. صد ركعت نماز: یعنی هر دو رکعت را به یک سلام بگزارد كه فضيلت بسيار دارد و افضل آن است كه اگر توانايى داشته باشد، در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره «قل هو اللَّه» را بخواند. 8. خواندن دعایی از امام سجاد(ع)که با عبارت «اللَّهُمَّ انّى‏ امْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً...» آغاز و با عبارت «...اوْ عافِيَةٍ اوْ بَلاءٍ، اوْ بُؤْسٍ اوْ نَعْمآءَ، انَّكَ سَميعُ الدُّعآءِ» به پایان می رسد و در کتاب مفاتیح الجنان و دیگر کتب ادعیه در دسترس است. امام زين العابدين(ع) اين دعا را در شب ‏هاى نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم در حالت ايستاده و نشسته و در ركوع و سجود مى‏ خواندند. 9. به فرموده علّامه مجلسی بهترين اعمال در اين شب‏ ها طلب «آمرزش گناهان» و دعا براى امور دنيوى و اخروى است. شخص هم براى خود و هم براى پدر و مادر و خويشان و برادران مؤمن چه زنده باشند و چه از دنيا رفته باشند دعا کند. در روايتى آمده است كه شخصى خدمت رسول خدا(ص) رسيد و عرض كرد: اگر شب قدر را درك كردم، چه چيزى را از خداوند طلب كنم؟ حضرت فرمود: «عافيت و سلامتى را بخواه». 10. در بعضى از روايات وارد شده است كه دعاى «جوشن كبير» که مشتمل بر 1000 نام خدا و خواندن او به این نام ها برای رهایی از آتش جهنم است، در اين سه شب خوانده شود. 🔷 اعمال شب نوزدهم: 1- صد مرتبه بگويد: اسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّى وَ أَتُوبُ إلَيْهِ. 2- صد مرتبه بگويد: اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ. 3- خواندن دعاي «يا ذَا الَّذى‏ كانَ قَبْلَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَىْ‏ءٍ، ‏...». 4- اين دعا را بخواند: اللَّهُمَّ اْجْعَلْ فيما تَقْضى‏ وَتُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ، وَفيما تَفْرُقُ مِنَ... وَتَفْعَلَ بى‏ كَذا وَكَذا. (به جاى كلمه كذا و كذا، حاجت خود را عرضه دارد). 📖 مطالعه بیشتر درباره شب قدر: makarem.ir/maaref/l/0419520 🙏 التماس دعا و ترویج: https://eitaa.com/makaremeshirazi _________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌖 🔷اعمال مخصوص شب بيست و سوم: در شب بيست و سوم، غير از اعمال مشترك شب‏هاى قدر، اعمال ديگرى نيز وارد شده است: 1- سوره عنكبوت و سوره روم را بخواند كه امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كس در شب بيست و سوم، سوره‏هاى عنكبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است». 2- هزار مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» را بخواند. 3- سوره «حم دخان» را بخواند. 4- اين دعا را بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لى‏ فى‏ عُمْرى‏، وَاوْسِعْ لى‏ فى‏ رِزْقى‏، وَاصِحَّ لى‏ جِسْمى‏، وَبَلِّغْنى‏ امَلى‏، وَانْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِيآءِ فَامْحُنى‏ مِنَ الْأَشْقِيآءِ، وَاْكتُبْنى‏ مِنَ السُّعَدآءِ، فَانَّكَ قُلْتَ فى‏ كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى‏ نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ، صَلَواتُك‏ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، يَمْحُو اللَّهُ ما يَشآءُ وَيُثْبِتُ، وَعِنْدَهُ امُّ الْكِتابِ. 5- اين دعا را كه مخصوص شب بيست و سوم است بخواند: يا رَبَّ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَيْراً مِنْ الْفِ شَهْرٍ، وَرَبَّ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ، ... . 6- اين دعا را كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است، بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فيما تَقْضى‏ وَفيما تُقَدِّرُ مِنَ‏الْأَمْرِالْمَحْتُومِ، وَفيما تَفْرُقُ‏ ... . 7- اين دعا را كه از امام حسن عليه السلام نقل شده است بخواند: يا باطِناً فى‏ ظُهُورِهِ، وَيا ظاهِراً فى‏ بُطُونِهِ، وَيا باطِناً لَيْسَ يَخْفى‏، وَيا ... . سپس هر حاجتى دارى از خدا بطلب. 8- همچنين از معصومين عليهم السلام روايت شده است كه در شب بيست و سوم ماه رمضان، در سجود و ايستاده و نشسته دعاى ذيل را مى‏خواندند، بلكه مناسب است در تمام ماه رمضان، و در زمانهاى ديگر پس از تمجيد و ستايش خداوند و صلوات بر محمّد و آلش (مثلًا حدّاقل با گفتن‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلاةُ عَلى‏ رَسُولِ اللَّهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ‏)، اين دعا خوانده شود: اللهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى‏ ابآئِهِ، فى‏ هذِهِ السَّاعَةِ، وَفى‏ كُلِّ ساعَةٍ، وَلِيّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَليلًا وَعَيْناً، حَتّى‏ تُسْكِنَهُ ارْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلًا. 9- همچنين اين دعا را در حالى كه دستان خود را به سوى آسمان بلند مى‏كند، بخواند: يا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ، يا باعِثَ مَنْ فِى الْقُبُورِ، يا مُجْرِىَ الْبُحُورِ، يا مُلَيِّنَ‏ الْحَدِيدِ لِداوُدَ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَافْعَلْ بى‏ كَذا وَ كَذا. به جاى كلمات‏ كذا و كذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه كند: اللَّيْلَةَ اللَّيْلَةَ، السَّاعَةَ السَّاعَةَ اين دعا را در حال ركوع، سجده، ايستاده و نشسته به طور مكرّر بخوان. 10- با توجّه به اهمّيّت شب بيست و سوم، غسل، احيا و زيارت امام حسين عليه السلام در اين شب فضيلت بسيار دارد و همچنين خواندن آن صد ركعت نماز كه مشترك ميان همه شب‏هاى قدر است. «شيخ طوسى» در «تهذيب»، از ابوبصير روايت كرده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: در آن شبى كه اميد مى‏رود شب قدر باشد صد ركعت نماز بخوان؛ در هر ركعت (پس از حمد) ده مرتبه سوره قل هو اللَّه را بخوان. ابوبصير عرض كرد: اگر نتوانستم ايستاده بخوانم، چه كنم؟ فرمود: نشسته بجا آور! گفتم: اگر نتوانم نشسته بخوانم؟ فرمود: در همان حال كه در بستر خود دراز كشيده‏اى، بجا آور. 11- مرحوم «علّامه مجلسى»، در «زاد المعاد» فرموده است: در اين شب هر مقدار كه ممكن باشد، قرآن بخواند، و از دعاهاى «صحيفه كامله سجّاديّه» نيز استفاده كند؛ مخصوصاً دعاى مكارم‏الاخلاق و دعاى توبه. روزهاى شب قدر را نيز بايد حرمت داشت و به عبادت و دعا به سر برد؛ در احاديث فراوانى آمده است كه روز قدر نيز در فضيلت مثل شب قدر است. 📖 مطالعه بیشتر درباره شب قدر: makarem.ir/maaref/l/0419520 ________________________
⚫️ اعمال شب قدر اعمال شب بیست و سوم https://eitaa.com/makaremeshirazi/3376 مفاتیح نوین http://mk6.ir/MeMhS
هدایت شده از makarem.ir
18.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موشن گرافیک آموزش احکام روزه - روزه مسافر - قسمت دوم اگه کسی روزه نذری به ذمش باشه، نمیتونه توی مسافرت روزه نذر بگیره و حتی اگه نذر بکنه که توی سفر روزه بگیره یا نذر کنه که روزه بگیره چه در سفر و چه در حضر، باز نمی تونه در سفر روزه بگیره و حتی این نذر اشکال داره... http://mk6.ir/AjNuI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دنیا در نظر امیر المؤمنین علی علیه السلام این دنیا در نظر من که علی بن ابی طالبم از یک دانه بلوط که ارزشی نداره بی ارزش تر است. مردم برای رسیدن به یک مقام کوچکش، سر و دست می شکنند؛ چه هزینه ها، چه فعالیت ها، چه تلاش ها. می فرماید این مقام، این ثروت های دنیا، این کاخ ها، این زر و زیورها... در نظر من همه بی ارزش است. چرا؟ روح علی بسیار بزرگ است. این بزرگی روح سبب می شود این دنیا در نظرش کوچک شود. او با خدا آشناست؛ کسی که با دریا آشناست قطره آب در نظرش ارزشی ندارد. کسی که با نور آفتاب آشناست یک شمع در نظرش اهمیت ندارد. 🆔 @makarem_ir