eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 دفاع از ولایت حتی در بستر بیماری 🔸 محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸 تصویری از مصا
⁉️ اسوه بودن حضرت زهرا(س) براي امام زمان(عج)؟! الگو بودن حضرت زهرا(س) براي حضرت مهدي(عج) به چه معناست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سه احتمال در معناي الگو بودن حضرت زهرا(س) براي حضرت مهدي(عج) داده شده است: 1. امام زمان(عج) مانند مادرش حضرت زهرا(س) با هيچ حاكم ظالمى بيعت نمي كند. 2. امام مهدي(عج) مانند مادرش براى باز گرداندن خلافت از اسباب غير عادى استفاده نمي كند. 3. حضرت مهدي(عج) مانند مادرش از دلسوزى و دعا و راهنمايى براى شيعيان چيزى فرو گذار نمي كند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/fa/article/index/410341 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv (س) (س) (س) (س)
پاسخ به شبهات
⁉️ اسوه بودن حضرت زهرا(س) براي امام زمان(عج)؟! الگو بودن حضرت زهرا(س) براي حضرت مهدي(عج) به چه معنا
حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «بلاذری» ✍️ متن اجمالی: «احمد بن يحيى جابر بغدادى بلاذرى» نويسنده معروف اهل سنت، در مورد هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) توسط عمر می گوید: «ابوبكر به دنبال على(ع) فرستاد تا بيعت كند؛ ولى على(ع) از بيعت امتناع ورزيد. سپس عمر همراه با فتيله (آتش زا) حركت كرد، و با فاطمه در مقابل باب خانه روبه رو شد، فاطمه گفت: اى فرزند خطاب، مى بينم درصدد سوزاندن خانه من هستى؟! عمر گفت: بلى، اين كار كمك به چيزى است كه پدرت براى آن مبعوث شده است!». ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0403706 (س) (س) (س) (س)
پاسخ به شبهات
⁉️ برده داری ارمغان اسلام برای ایران!؟ پرسش: آیا برده داری قبل از ورود اسلام در ایران رواج نداشته
❗️ ممنوع نشدن اصل برده داری در اسلام! پرسش: هنوز هم در نظر علمای اسلام برده گرفتن کفّار حربی جایز است و برده زاده برده شمرده می شود، چرا اسلام اصل برده داري را ممنوع و حرام اعلام نکرد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از نظر اسلام اصل اولیه «آزادی» انسانها می باشد. آزادی یکباره بردگان در صدر اسلام امری معقول و به مصلحت نبود. با ظهور اسلام تمامی راه های بردگی محدود و مسدود شد و برای آزادی بردگان برنامه دقیقی ارائه و احکام برده داری برای حفظ حقوق آنها در حین بردگی و آزادی تدریجی آنان تدوین شد. آزاد سازى بردگان آنچنان ثواب و فضیلت یافت که مسلمانان به این کار تشویق شدند و از طرفی کفاره بسیاری از گناهان را آزادی بردگان قرار داده شد. آنچه در صدر اسلام بر «جواز» و نه «رجحان و مطلوبیت» آن حکم شده جواز به بردگی گرفتن «اسیر جنگی کافر» است که حکم جواز آن از وضعیت و امکانات آن عصر نشأت گرفته بود و حکم برده برای «کافر محارب» از کشتن و اسیر کردن او معقول تر بود؛ در آن روز زندانهايى نبود كه بتوان اسيران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، و همه اسیران را نیز مصلحت نبود آزاد کنند تا به اردوی دشمن بر گردند یا جاسوسی کنند؛ لذا راهى جز تقسيم كردن آنها در ميان خانواده ها و نگهدارى به صورت برده وجود نداشت. در هر عصری همه انسانها مشمول حکم اولیه اسلام در «حرمت برده گرفتن آزاد» هستند؛ نیز در عصری که قراردادهای بین المللی روشن و مورد پذیرش اسلام و امکان «زندانی» کردن اسیر کافر و محارب وجود دارد از بردگی گرفتن آنها اجتناب می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411870 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
🔸 همدستي خواجه نصيرالدين طوسي با مغول؟! 🔸 تأثير خواجه نصيرالدين طوسي در حفظ، تقویت و ترويج تشيع؟ 🔸 نقش خواجه نصيرالدين طوسي در احياي تمدن اسلامي بعد از غارت مغول عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "علماي شيعه": http://mk6.ir/NdIqC 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 همدستي خواجه نصيرالدين طوسي با مغول؟! 🔸 تأثير خواجه نصيرالدين طوسي در حفظ، تقویت و ت
❓ تأثير خواجه نصيرالدين طوسی در حفظ، تقویت و ترويج تشيع؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مهم ترین اقدامات خواجه عبارت اند از: نجات جان مردم، علما، شهرها، مراقد، اوقاف و کتاب های شیعه در یورش مغول؛ نوشتن کتاب بر اساس مبانی اعتقادی، فقهی و علوم شیعی؛ پایه ریزی مبانی عقلی و فلسفی در کلام شیعه با نوشتن کتاب تجرید الاعتقاد و تقویت کلام شیعی؛ بازسازی و تاسیس و تقویت مراکز علمی شیعه؛ تربیت علمای شیعه؛ جذب علمای شیعه در مراکز علمی و حکومتی؛ احیای اوقاف شیعه و مدیریت آن به نفع مشاهد، حوزه های علمیه، فقرا و علمای شیعه؛ بازسازی مشاهد مشرفه و ساختن امکانات عمومی مثل کاروانسرا در اطراف آنها. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406552
پاسخ به شبهات
⁉️ منشاء شبهه «اختلاف» و پندار «تناقض» در قرآن؟! پرسش: چه مواردی موجب شده برخی گمان كنند آيات قرآن
❗️ تناقض آيات قرآن درباره «امكان تكلّم مجرمان» در قيامت! پرسش: راه جمع بین آياتی كه برای مجرمان در قیامت قدرت «تكلّم» قائلند و آيات ديگری كه آن را نفی می كنند چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اوّلا: گويندگان صواب كه در آيه 38 سوره نبأ به آن اشاره شده فرشتگان يا مؤمنانند نه مجرمان، و چنان كه مفسّران نيز گفته اند، سخن صواب ايشان همان شفاعت به حق است؛ چنان كه امام صادق(ع) در پاسخ به پرسشى درباره همين آيه فرمود: «كسانى كه در روز قيامت به آنان اجازه داده مى شود سخن صواب گويند، ما اهل بيت هستيم كه خدايمان را ستايش مى كنيم، بر پيامبران درود مى فرستيم و شيعيانمان را شفاعت مى كنيم». ثانيا: در قيامت مراحل، مواقف و موقعيّت‌هاى مختلفى وجود دارد و خداوند مجرمان و کافران را از مطلق مخاصمه و مجادله در محضر خویش نهى نكرده، بلكه از مجادله به هنگام محاسبه اعمال نهى کرده است. چنانکه مخاصمه ياد شده در آیه 28 سوره ق، مربوط به مرحله پس از حسابرسى اعمال و در مقام عذرخواهى است، ولى مُهر شدن لب‌هاى مجرمان در زمان محاسبه و در حين انجام آن است كه مى كوشند گناهان خود را از اساس منكر شوند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420233
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - لعن و سبّ در مراسم فاطمیه 🔹 - پوشیدن لباس مشکی در مراسم حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹- رعایت شأن شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در تقارن با سایر مناسبت ها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه فاطمیه": http://mk6.ir/WfGaR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 جسارت به حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام «ذهبی» 🔸 جسارت به حضرت زهرا سلام الله علیها در کتاب «الإمامه و الخلافه» 🔸 جسارت به حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام «عبدالفتاح عبدالمقصود» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها": http://mk6.ir/WjVcO 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 جسارت به حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام «ذهبی» 🔸 جسارت به حضرت زهرا سلام الله علی
جسارت به حضرت زهرا(س) در کلام «ذهبی» ✍️ پاسخ اجمالی: «ذهبی» عالم بزرگ اهل سنت، با اشاره به ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا(س) می گوید: «عمر لگدى بر فاطمه زد و او فرزندى كه در رحم به نام محسن داشت سقط كرد! ...». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415054 💌دعوت به کانال واتساپی: https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv (س) (س) (س) (س)
پاسخ به شبهات
جسارت به حضرت زهرا(س) در کلام «ذهبی» ✍️ پاسخ اجمالی: «ذهبی» عالم بزرگ اهل سنت، با اشاره به ماجرای
حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابوعبید» ✍️ پاسخ اجمالی: «ابوعبيد» در كتاب «الأموال» كه مورد اعتماد فقهاى اهل سنّت است، مى نويسد: «عبدالرّحمن بن عوف» مى گويد: «در بيمارى ابوبكر براى عيادتش به خانه او رفتم، او گفت: اى كاش سه چيز را كه انجام داده ام، انجام نمى دادم». ولی پشیمانی ابوبکر از حمله به خانه دختر پیامبر(ص) را نقل نمی کند و می گوید مایل به گفتن آن نیستم. اگرچه محققان در پاورقی این کتاب مى گويند: «جمله هاى حذف شده در كتاب ميزان الاعتدال بيان گرديده است [کاش به خانه فاطمه حمله نمی کردم]». افزون بر آنکه طبرانى، ابن عبد ربه و ... آن را آورده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0403712 (س) (س) (س) (س)
پاسخ به شبهات
❗️ تناقض آيات قرآن درباره «امكان تكلّم مجرمان» در قيامت! پرسش: راه جمع بین آياتی كه برای مجرمان در
❗️تناقض آيات قرآن درباره «رؤيت خداوند»! پرسش: چگونه می‌توان آيات مختلف قرآن درباره «رؤيت خداوند» را با هم جمع نمود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: واژه «نظر» گاهى به معنى «ديدن» و گاهى به معنى «انتظار و اميد» است. در آياتی که صحبت از دیدن خدا در آخرت است، واژه «نظر» به معناى توقّع و اميد بندگان به رحمت خداوند در روز قيامت است. در واقع، آن روز همه نگاه‌ها به خداوند است و مؤمنان نيز اميدوارانه در انتظار پاداش الهى و تحقّق وعده‌هاى پروردگار خويش مى باشند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420243 💌دعوت به کانال واتساپی: https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
پاسخ به شبهات
❗️تناقض آيات قرآن درباره «رؤيت خداوند»! پرسش: چگونه می‌توان آيات مختلف قرآن درباره «رؤيت خداوند» را
❗️تناقض آيات قرآن درباره «فراموش‌ كاری خداوند»! پرسش: چرا برخی آيات قرآن خداوند را «فراموش‌كار» معرفی می كند و برخی ديگر از آيات نسیان الهی را نفی می نمايد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: كلمه «نسيان» در آياتی كه خداوند را «فراموش‌كار» معرفی می كند، به معناى فراموشى نيست، بلكه به معناى تناسى و تغافل؛ يعنى به فراموشى سپردن و بى اعتنا بودن است، ولى آنچه در آیات مقابل نفى شده، فراموشى و غفلت است. امير مؤمنان علی(ع) درباره معناى آيه «نَسُواْ اللهَ فَنَسِيَهُمْ» فرمود: خدا را در دنيا فراموش كردند؛ به اين معنى كه او را اطاعت نكردند و خداوند نيز آنان را در آخرت فراموش كرد؛ يعنى براى آنان پاداشى در نظر نگرفت و آنان در بهره‌مندى از نعمت‌هاى الهى به فراموشى سپرده شدند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420244