eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ تناقض قرآن درباره جهانی بودن و یا حجازی و عربی بودن دعوت اسلام! پرسش: قرآن آیاتی دارد که خود را نازل شده برای عرب و منطقه حجاز معرفی می کنند؛ از طرفی دیگر آیاتی نیز دارد که ادعای جهانی دارند. این تناقض در قرآن چگونه حل می شود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: آموزه های قرآن جاودانه و جهانی هستند؛ امّا دعوت جهانی پيامبر(ص) مرحله به مرحله بوده است. ایشان در مرحله اول مأمور به دعوت فامیل خود و در مرحله بعد مأمور به دعوت عرب و در مرحله بعد مأمور به دعوت از عموم بشر بود. هنگامى كه پايه هاى اسلام در ميان اعراب قوى و مستحكم شد، پيامبر مامور به دعوت جهانی شد و این حقایق در آیات متعدد قرآن بیان شده و تناقضی با هم ندارد. از آن گذشته ممکن است تعبیر «ام القری» از مکه دلالت بر مرکزیت جهانی آن و تعبیر «من حولها» اشاره به همه جهان داشته باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406572
❓ نظر اسلام، درباره استفاده تجملی از لباس؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از تاریخ زندگى پیامبر اسلام(ص) و سایر پیشوایان بزرگ استفاده مى شود که: آنها با مسأله تجمل پرستى در لباس، سخت مخالف بودند. تا آنجا که وقتی هیأتى از مسیحیان نجران به خدمت پیامبر اسلام(ص) رسیدند در حالى که لباس هاى ابریشمین بسیار زیبا که تا آن زمان در اندام عرب ها دیده نشده بود در تن داشتند، پیامبر(ص) حتی پاسخ سلام آنها را نگفت و حاضر نشد یک کلمه با آنها سخن بگوید. و هنگامی که از علّت این رفتار پرسیده شد، فرمودند: دیدم شیطان نیز به همراه آنها است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0320545
❓ رابطه «معرفة الحجة» با «معرفة الله»؟ پرسش: چرا شناخت الهی منوط به شناخت «حجّت الهی» در زمین است و به این مساله در روایات بسیاری تاکید شده است؛ مگر انسان نمی تواند خداوند را با آیات آفاقی و انفسی بشناسد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: شناخت الهی از طریق «آیات آفاقی و انفسی» از آنجا دارای اهمیّت است که انسان را به «اصل وجود خداوند و برخی از صفات الهی» واقف می سازد. امّا نکته مهمّ اینجا است که این اندازه از شناخت، برای هدایت و درک سعادت کافی نیست؛ زیرا برای دستیابی به رستگاری و سعادت، باید به «محتوای دین و فرامین راستین الهی» دست یافت و بدان عمل کرد و این مهم بدون «شناخت حجت الهی» امکان پذیر نیست. با توجّه به مسئولیّت «حجّت خدا» در رشد معنوی مردم، رهبری سیاسی و اجتماعی ایشان و پاسدارى از شرايع آسمانى، روشن است که نشناختن «حجّت الهی» و پیروی نکردن از ایشان تا چه اندازه می تواند زیانبار باشد و حتّی به گمراهی از دین ختم گردد. آنچنان که در دعای منقول از امام صادق(ع) می خوانیم: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏». بر اساس این ضرورت هاست که می گوییم باید «حجت الهی» را شناخت تا واسطه آشنایی ما با دین گردد و نیازهای ما از آموزه های وحیانی را برطرف کند؛ به همین دلیل شناخت «حجت الهی» از اهمیّت بسیاری در میان تعالیم دینی برخوردار است. (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411685
توصیه امام علی(ع) به حمایت از «مظلوم» ✍️ متن اجمالی: امام علی(ع) درباره حمایت از مظلوم به فرزندانش وصيت می كند كه: «همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد». اين توصيه در واقع تأكيدى است بر طرفدارى از حق. چه حقى از اين بالاتر كه انسان مظلوم را در برابر ظالم يارى دهد تا مظلوم به حقش برسد و ظالم از ظلمش دست بر دارد و جالب اينكه ظالم و مظلوم در اين دو جمله، مطلق است و تنها مسلمانان را شامل نمى شود و به اين ترتيب هر مظلومى در جهان بايد زير چتر حمايت مسلمانان قرار گيرد و از ظلم هر ظالم و ستمگرى بايد پيشگيرى شود. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416253
هدایت شده از makarem.ir
📝آموزه های صلح «حدیبیه» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی ماجرای صلح حدیبیه / دیپلماسی صلح آمیز پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم / اهتمام اسلام به قرارداد اجتماعی / صلح در سایه ی کینه زدایی / نهی از سوء ظن به خدا / صلح و مصلحت / صلحی برای هجرت / صلح حدیبیه، بزرگ ترین پیروزی‌ http://mk6.ir/MvDuJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
محمد صلّی الله علیه وآله وسلّم؛ پیامبر صلح و دوستی پیمان صلح حدیبیه بین پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم و مشرکان مکه به خوبى نشان داد آن حضرت هرگز بی‌دليل به قوم و جمعيتى حمله نمی‌کند. او اهل منطق و حساب است و اگر دشمنانش جنگ را بر او تحميل نكنند او طالب صلح و آرامش است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/WeOeH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 ماجرای فتح مکّه 🔸پيش گویى قرآن از فتح مكّه 🔸تعداد جنگ های پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جنگ های پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم": http://mk6.ir/GdHiR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 زخمی بودن عضو تیمم 🔹 تیمم بدل از غسل بجای بدل از وضو 🔹 تفاوت تیمم بدل از غسل با تیمم بدل از وضو عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طریقه تیمم کردن": http://mk6.ir/GkFnH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اصحاب معروف امام جواد علیه السلام 🔸 هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام 🔸 ارتباط شیعیان ايران با امام جواد علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام جواد علیه السلام": http://mk6.ir/FdBmK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 پاک بودن اعضاء تیمم 🔹 وجوب رفع مانع در اعضاء تیمم 🔹 حکم نماز خوانده شده با اشتباه در تیمم بدل از غسل عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طریقه تیمم کردن": http://mk6.ir/SbWiE 🆔 @makarem_ir
🔰 شهادت امام محمد تقی؛ امام جواد(ع) (29 ذی القعده) ✍️ اشاره: امام نهم شیعیان اثنی عشری، در دوران امامت خود با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» (از سال 193 تا سال 218هـ ق) و «معتصم» (از سال 218 تا سال 227هـ ق) معاصر بوده است. هر دو نفر او را به اجبار از مدينه به بغداد احضار كردند و طبق شيوه سياسى اى كه مأمون در مورد امام رضا به كار برده بود، او را در پايتخت زير نظر قرار دادند. درباره امام جواد(ع) باید گفت که اوصاف مهربانی و تواضع ایشان در برخورد با مردم بسیار مشهود بود. در نظر آن حضرت، علم انسان ها مایه برتری شان بر یکدیگر بود نه نسب و نژادشان. از ایشان نقل شده است که فرمود: «الشَّرِيفُ‏ كُلُ‏ الشَّرِيفِ‏ مَنْ‏ شَرَّفَهُ‏ عِلْمُه‏»؛‌ (با شرافت ترین از همه شریف ها کسی است که شرفش به واسطه علمش باشد). علاوه بر آن وصف جود و بخشش آن حضرت بسیار معروف بود و از همین رو لقب «جواد الائمه» به ایشان اطلاق می شود. هیچ نیازمندی به او روی نمی آورد مگر اینکه حاجت روا از نزدش برمی گشت. آن حضرت ‌در آغاز هر ماه‌ صدقه ‌ می داد، از شفاعت نزد صاحب منصبان برای برای ‌رفع‌ گرفتاری های‌ مردم ابا نداشت از خطا‌ها چشم پوشی می کرد و برای ‌اصحابش ‌ دعا می فرمود. به همین دلایل مردم‌ نیز به ‌او به دیده احترام و علاقه می نگریستند. ✍️ عناوین یادداشت: مقدمه: (خصوصیات فردی، اخلاقی و عبادی) / مدیریت سازمان وکالت و غلبه بر محدودیت ها / امام جواد(ع) و حفظ شیعیان از انحرافات / مسأله ازدواج امام جواد(ع) با «ام الفضل» دختر مأمون / شهادت امام جواد(ع) / نقش ام الفضل در شهادت امام جواد(ع) (ع) (ع) (ع) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419721
❓ انگیزه معتصم عباسی در شهادت امام جواد(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام جواد(ع) که از مدینه به بغداد احضار شده بود، در حضور معتصم خلیفه عباسی وقت و در میان بزرگان، در عین جوانی در باب مساله ای فقهی نظری داد که مورد پذیرش همگان و موجب شرمندگی قاضی بغداد شد. چند روز بعد قاضی بغداد نزد معتصم رفت و با این استدلال که تایید امام جواد(ع) به عنوان بارزترین مخالف حکومت عباسی توسط خلیفه در ماجرای آن مساله فقهی برای حکومت خلیفه بسیار گران تمام می شود، او را به کشتن امام جواد تحریک کرد. سرانجام معتصم امام جواد(ع) را مسموم و شهید کرد. (ع) (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321082
❓ هدف مأمون از تزویج دخترش به امام جواد(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مأمون بر ازدواج حضرت امام جواد(ع) با دخترش اصرار زیادی داشت، و این ازدواج كاملاً جنبه سياسى داشت. وى از اين كار چند هدف را تعقيب مى كرد: 1. با فرستادن دختر خود به خانه امام(ع) آن حضرت را براى هميشه دقيقاً زير نظر داشته باشد. 2. با اين وصلت، به خيال خام خويش، امام(ع) را با دربار پرعيش و نوش خود مرتبط کند و بدين ترتيب بر قداست امام لطمه وارد سازد. 3. با اين وصلت علويان را از اعتراض و قيام بر ضد خود باز دارد. 4. هدف چهارم مأمون، عوام فريبى بود. (ع) (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323053
امامت امام جواد(ع) در کودکی و حیرت برخی از شیعیان ✍️ متن اجمالی: مشكل کمی سنّ حضرت جواد، نه تنها براى بسيارى از افراد عادى، بلكه براى برخى از بزرگان و علماى شيعه نيز جاى بحث و گفتگو داشت. به همين جهت پس از شهادت امام رضا(ع)، شيعيان - بويژه شيعيان عامى - با گرداب اعتقادى خطرناك و در نوع خود بى سابقه اى مواجه شدند. به همین دلیل ديدار و بحث و گفتگوهایی با امام جواد(ع) صورت گرفت، که مايه اطمينان و اعتقاد كامل شيعيان به امامت آن حضرت گرديد و ابرهاى تيره ابهام و شبه را از فضا فكر و ذهن آنان كنار زد و خورشيد حقيقت را آشكار ساخت. (ع) (ع) (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323017
❓ امام جواد(ع) از دیدگاه علماى اهل سنت؟ ✍️ متن اجمالی: با مراجعه به کتب اهل سنت روایات بسیاری در احترام و منزلت امام حضرت جواد(ع) می یابیم. همانند ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ که در مدح امامان شیعه می گوید: «هر یک از آنان عالم، زاهد، عابد، شجاع، جواد، و تزکیه شده اند... و این براى هیچ بیتى از بیوت عرب و عجم تحقق نیافته است». هم چنین ابن تیمیه می گوید: «محمّد بن علىِ جواد از بزرگان بنى هاشم بود. او معروف به سخاوت و بزرگوارى بود، و لذا او را جواد (بخشند) نامیده اند». (ع) (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325291
هدایت شده از makarem.ir
🔹تیمم با انگشتر 🔹خشک بودن اعضاء در تیمم 🔹لزوم مسح پیشانی با تمام کف دست و انگشتان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "طریقه تیمم کردن": http://mk6.ir/VwVpJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعجاز امام جواد علیه السلام وجود امام جواد علیه السلام، رسیدن ایشان به امامت در آن سن کم، و آگاهی به حلال و حرام و احکام الهی و برنامه ی عجیب ایشان در مناظره با مخالفین اعجازی از جانب خداوند بود. ما نیز باید سعی کنیم که به مسائل فقهی احاطه داشته باشیم و آماده ی مناظره با مخالفین باشیم. http://mk6.ir/PnMuI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
امام جواد علیه السلام در کلام عالم اهل سنت دانشمندان بزرگى از اهل سنّت درباره عظمت علمى و وجودى آن حضرت سخن گفته‏ اند. از جمله ابن حجر هيثمى مى‏ نويسد: «مأمون او را به دامادى خود انتخاب كرد؛ زيرا با وجود سن كم، از نظر علم و آگاهى و حلم، بر همه دانشمندان برترى داشت». حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/McFvI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📝 سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شخصیت انسان در زیر زبان او پنهان شده است / بیماری زدایی؛ در سایه ی بهره گیری از نيروى جسمانی و عدم شتاب در مصرف دارو / دعای امام جواد علیه السلام برای رفع غم و اندوه / خبر دادن از محل گوسفند گم شده؛ دلجويى امام جواد علیه السلام از كتک خورده / آداب تسلیت گفتن به مصیبت دیده در سیره ی امام جواد علیه السلام / ... http://mk6.ir/ToCiO 🆔 @makarem_ir
⁉️ نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه؟! پرسش: منظور از نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خطبه 18 به عقيدۀ بعضى از محققان جزئی از خطبۀ 17 بوده است كه در كلام «سيّد رضى» از هم جدا شده و محتوا و مضمون آن نيز گواهى بر همين معنى مى دهد. در خطبۀ گذشته سخن از قضات ناآگاه و ناصالح بود كه با داوری هاى نادرست خود، امنيّت جان و مال مردم را به خطر مى افكنند و منشأ مفاسد بسيارى در سطح جامعه مى گردند. در اين خطبه نيز سخن از قضاتى به ميان آمده كه با تكيه بر دلايل سست و بى اساسى همچون «قياس» و «استحسان» اجتهاد کرده و نتايج نادرستى از آن مى گيرند و از آن بدتر اين كه رئيس آنها آراى ضدّ و نقيض همۀ آنها را «حكم اللّه» و مطابق با واقع مى شمارد! امیر المؤمنین(ع) در این خطبه مسأله «تصويب»(صحیح دانستن همه آراى ضدّ و نقيض) و تمسّك به قياس و استحسان و «اجتهاد به رأى» را به كلّى نقد و باطل مى كند. زيرا خدا دين كاملى نازل كرده و قرآن جامع همه نيازهاى انسانهاست و پيامبر كمترين كوتاهى در تبليغ آن نكرده و هرگز خداوند اختلاف را براى امّت اسلامى نپذيرفته و همه جا آنها را دعوت به اتّحاد و وحدت كرده است. بنابر اين «اعتقاد به صحّت آراى متناقض» و تصويب فتاواى مختلف و همه را حكم واقعى الهى دانستن، چه معنى و مفهومى مى تواند داشته باشد؟! اين يك انحراف و اشتباه و گمراهى است نه يك واقعيّت! این شیوه با اجتهاد در نزد شیعه که به معنای «رد فروع بر اصول» است، فرق می کند و هیچ ارتباطی به برخی اختلافات جزئی که میان برخی فقهای شیعه در پاره ای مسائل فرعی پدید می آید ندارد. چرا که اجتهاد به معنای تلاش برای فهم کتاب خدا و سنّت رسول خدا(ص) و اهل بیت مکرم ایشان، با کمک قوانین القاء شده آنها، برای یافتن پاسخ سوالات مؤمنین و حکم مسائل مستحدثه، امری ضروری و اختلافات جزئی در آن امری طبیعی است. ضمن اینکه فقهای شیعه اجتهاد خود را قابل خدشه علمی دانسته و عالم حقیقی را خدا می دانند؛ نه اینکه نظر خود و دیگر فقها را را نظر واقعی خدا و با وجود اختلاف نظر، همه را صحیح بدانند! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415858
❓ ميراث علمی امام جواد(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: کوتاه بودن عمر امام جواد(ع)، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید؛ لکن علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب امام و یا کتب منسوب به آنها روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت به ما رسيده كه با این مقدار حدیث نیز می توان به عظمت و احاطه علمی امام بر مسائل فقهی، عقیدتی و تفسیری پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار آن حضرت، کمالات اخلاقی وی به خوبی نمودار است. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام(ع) را باید در نامه هایی جستجو کرد که حضرت در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده‌ اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414877
«امام جواد(ع)» در منابع تاریخی ✍️ متن اجمالی: آگاهی های تاریخی درباره زندگی امام جواد(ع) به خاطر محدودیّت های سیاسی، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه و طولاني نبودن زندگي ايشان چندان گسترده نیست؛ تنها می دانیم که مأمون سیاست پدرش را در کنترل امام کاظم(ع)، درباره امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در پیش گرفت. او با عقد «ام الفضل» برای امام، ضمن كنترل امام جواد(ع) و زير نظر گرفتن رفت و آمد شیعیان به خانه حضرت، قصد داشت خود را از اتهام قتل امام رضا(ع) برهاند اما «ام الفضل» از امام(ع) صاحب فرزند نشد و مورد كم توجهی ايشان نيز قرار گرفت، لذا ناجوانمردانه امام(ع) را مسموم کرد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414874
سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام ✍️ اشاره: يكى از كارهايى كه اسلام به آن تشويق كرده تعزيت گفتن و تسلّى دادن افراد غمگين و مخصوصاً مصيبت ديده است تا آن جا كه حتى آن بزرگواران به دشمنانشان نيز در مصيبت ها تسليت مى گفتند. در حديثی از امام جواد عليه السلام مى خوانيم: حضرت مى خواست به مردى كه فرزند عزيز خود را از دست داده بود تسليت بگويد چنين فرمود: از مصيبت تو در مورد فرزندت على باخبر شدم، نيز مطلع شدم كه او از عزيزترين فرزندانت بود. آرى خداى متعال (گاه) عزيزترين افراد انسان را مى گيرد تا پاداشى هرچه بزرگ تر به او دهد. خداوند اجر تو را افزون كند و صبر و شكيبايى دهد و قلب تو را آرامش ببخشد كه او بر هر كارى قدرت دارد و خداوند، اين مصيبت را جبران نمايد. اين مسئله از نظر عقلى نيز مسلم است كه تسلى دادن مصيبت زدگان و همدردى با آن ها سبب تسكين و آرامش خاطر و كاهش درد و رنج مصيبت مى شود و اين، خدمت بزرگى به چنين كسانى است و چه بسا اگر اين اظهار محبت ها و همدردى و تسليت ها نباشد، طوفان سهمگين مصيبت به قدرى شديد است كه شخص عزادار را از پاى درمى آورد و به يقين نجات جان انسان ها از افضل قربات است. به خصوص در مورد مرگ فرزندان روايات زيادى در اجر و پاداش آن ها وارد شده كه خواندن اين روايات براى اين گونه افراد مايه تسلى خاطر است. ✍️ عناوین یادداشت: شخصیت انسان در زیر زبان او پنهان شده است / بیماری زدایی؛ در سایه ی بهره گیری از نيروى جسمانی و عدم شتاب در مصرف دارو / دعای امام جواد علیه السلام برای رفع غم و اندوه / خبر دادن از محل گوسفند گم شده؛ دلجويى امام جواد علیه السلام از كتک خورده / آداب تسلیت گفتن به مصیبت دیده در سیره ی امام جواد علیه السلام / فضيلت و کیفیت زيارت امام جواد عليه السلام / نماز امام جواد عليه السلام / زيارت وداع امام جواد عليه السلام‌ 📖 مطالعه یادداشت: https://news.makarem.ir/fa/News/Details/406227
هدایت شده از makarem.ir
🔹 احرام از جده به خاطر جهل 🔹 احرام در غیر میقات یا محاذی آن جهلا یا عمدا 🔹 عبور از میقات بدون احرام از روی جهل یا فراموشی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام میقات": http://mk6.ir/BnBmA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مدعيان «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» 🔸 فضائل امام علی علیه السلام در منابع اهل سنت 🔸 ابلاغ برائت از مشرکین توسط امام علی علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی علیه السلام": http://mk6.ir/CyQlC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اشکالات «وهابیون» به مسئله «شفاعت» 🔸 ادله قائلین به رؤیت خداوند به چشم ظاهری 🔸نظر وهابیون نسبت به تکریم اولیاء و انبیاء پس از رحلت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عقائد وهابيت": http://mk6.ir/TpRvQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 عبور کردن از میقات بدون احرام 🔹 نذر زن برای احرام قبل از میقات بدون اجازه شوهر 🔹 عبور کردن زن حائض از میقات بدون احرام به تصور عدم جواز احرام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام میقات": http://mk6.ir/FnMcV 🆔 @makarem_ir
❓ روش مواجهه با دشمن در کلام امام علی(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) زمانى كه ديد بعضى از يارانش به دشمن بدگويى مى كنند. فرمود: «من دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد؛ ولى اگر اعمال زشتشان را شرح دهيد و احوال آنها را بيان كنيد، به گفتار صحيح نزديك تر و براى اتمام حجّت رساتر است. شما بايد به جاى دشنام چنين مى گفتيد: پروردگارا خون ما و آنها را حفظ كن! ميان ما و آنها را اصلاح فرما! و آنان را هدايت نما تا كسانى كه جاهلند حق را بشناسند و آنها كه گمراهند و بر دشمنى با حق اصرار می ورزند از آن دست بردارند و [به راه راست] بازگردند». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415091
❓ ایمان تحقیقی على(ع) قبل از بلوغ؟ پرسش: ایمان على(ع) تحقیقى بود یا تقلیدى؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ایمان على(ع) در نوجوانی با دعوت پیامبر(ص) و تحقیقى بود و دعوت پیامبر(ص) بیهوده و از روی جهل نبوده؛ زیرا 1- پیغمبر(ص) على(ع) را قابل و آماده می دانسته که او را به اسلام دعوت نموده است .2- شرط سنى براى امور عقلانى وجود ندارد و قرآن درباره عیسی و یحیی(ع) این مطلب را بیان می کند. 3- اگر ایمان آوردن سه خلیفه اول از ایمان آوردن على(ع) افضل می بود نباید پیامبر(ص) ایمان علی را برتر می دانست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325608
❓ مدعيان «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»؟ پرسش: آیا غیر از امام علي(ع) کسی ادعای «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» کرده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به گفته محققان گوینده جمله «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»، جز امام علي(ع) کس دیگری نبوده است؛ چرا که آگاهی او بر مسائل گذشته و حال و آینده، به قدری گسترده بود که پاسخ هر سؤالى را از معارف و احكام و حوادث گوناگون آماده داشت و اين علم و دانشى بود كه از پيامبر(ص) آموخته بود. البته مورخان از افرادی مانند ابن جوزي نام برده اند که به دلیل غرور آمیخته با نا آگاهی در اين ميدان گام نهادند و ندای «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» سر دادند؛ ولی خيلي زود رسوا شدند و مدّعاى خود را پس گرفتند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415801