eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مسأله ولایت عهدی امام رضا(ع) برای مأمون عبّاسی؟! ✍️ اشاره: یکی از مهم ترین مقاطع حیات امام رضا(ع) جریان ولایت‌ عهدی آن حضرت است. مأمون، خلیفه وقت عباسی، امام(ع) را به اجبار از مدینه به مرو، پایتخت خلافت عباسی آن دوره، آوردند و طی اتفاقاتی که جزئیات فراوانی دارد، ولایت‌ عهدی را به حضرت تحمیل کردند. هدف مأمون از این کار چه بود؟ امام رضا(ع) در برابر این سیاست مأمون چه واکنشی از خود نشان دادند؟ آیا مأمون با واکنش های امام(ع) توانست به اهداف خود برسد؟ مأمون در برابر اعتراضی که از سوی هواخواهان حکومت عباسی در مسأله ولایت‌ عهدی امام رضا(ع) به او شد، مطالبی را بیان کرد که خطوط اصلی سیاست او را در این باره روشن می‌ سازد: «این مرد[یعنی امام رضا(ع)] کارهای خود را از ما پنهان کرده و مردم را به امامت خود می‌ خواند. ما او را بدین جهت ولیعهد قرار دادیم که مردم را به خدمت ما خوانده و به سلطنت و خلافت ما اعتراف نماید و در ضمن، فریفتگانش بدانند که او آنچنان که ادّعا می‌ کند نیست و این امر [خلافت] شایسته ما است نه او و همچنین ترسیدیم اگر او را به حال خود بگذاریم در کار ما شکافی به وجود آورد که نتوانیم آن را پر کنیم و اقدامی علیه ما بکند که تاب مقاومتش را نداشته باشیم. اکنون که با وی این رویّه را پیش گرفته و در کار او مرتکب خطا شده و خود را با بزرگ کردن او در لبه پرتگاه قرار داده‌ ایم، نباید در کار وی سهل‌ انگاری کنیم، بدین جهت باید کم کم از شخصیّت و عظمت او بکاهیم تا او را پیش مردم بصورتی درآوریم که از نظر آنها شایستگی خلافت را نداشته باشد، سپس درباره او چنان چاره‌ اندیشی کنیم که از خطرات او که ممکن بود متوجه ما شود جلوگیری کرده باشیم». امام رضا(ع) با وجود پذیرش اجباری ولایت عهدی، نهایت کوشش خود را به کار گرفت تا مأمون به اهداف مورد نظر خویش از این سیاست نرسد و حتی برعکس در جهت اهداف سیاسی مخالف اراده این خلیفه عباسی عمل کند. در این باره نکته مهم آن بود که امام(ع) تلاش کرد این اقدام مأمون را، به عنوان اقدامی در شناخت حق علویان در امر خلافت نشان دهد و موفق به این کار هم شد. چنانکه تا آن زمان خلفای عباسی چنین حقّی را برای علویان نپذیرفته بودند. این اقدام به خوبی می‌ توانست بُطلان اقدامات خلفای پیشین را در خلاف این جهت؛ اعم از اموی و عبّاسی نشان دهد و لذا امام در جریان اتفاقات منجر به پذیرش ولایت عهدی، با بیانی رسا اعلام کرد: «سپاس خدای را که آنچه مردم از ما تباه کرده بودند، حفظ فرمود و قدر و منزلت ما را که پایین برده بودند، بالا برد. هشتاد سال بر بالای چوب‌ های کفر ما را لعن و نفرین کردند، فضایل ما را کتمان نمودند و دارایی‌ هایی در دروغ بستن به ما هزینه شد و خداوند، جز بلندی یاد ما و آشکار شدن فضل ما را نخواست». 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419667 (ع) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔸اهل سنت و حدیث «سدّ ابواب» 🔸ادعاى ابن جوزى در جعلى بودن حدیث «سدّ ابواب» 🔸بازماندن درب خانه تنها صحابى رسول خدا به مسجد النبی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی(علیه السلام) در حديث سد الابواب": http://mk6.ir/XwGfI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹تکلیف محصولی که بعد از اتمام مدت مزارعه رشد کرده 🔹صاحب درختی که در زمین مشاع کاشته شده 🔹صاحب درختی که در زمین غیر کاشته شده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه": http://mk6.ir/NsQjO 🆔 @makarem_ir
🔰 امام رضا(ع) در منابع تاریخی ✍️ اشاره: امام رضا(ع) بنا به قول بسیاری از مورّخان، در سال 148 و به اندکی از آنان، از جمله شیخ «صدوق» در سال 153 در 11 ذی‌قعده (یا ذی حجه و یا ربیع الاول) چشم به جهان گشوده است. در تاریخ وفات آن امام اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. برخی سال 202 و برخی سال 203 را سال رحلت دانسته‌ اند. از نظر ماه نیز مرحوم «کلینی» و شیخ «مفید» ماه صفر را بدون تعیین روز یاد کرده‌ اند. «نوبختی» آخرین روز ماه صفر را روز رحلت دانسته و برخی دیگر هفدهم یا بیست و سوم آن ماه و آخر ذی حجه را روز وفات دانسته‌ اند. به نظر می‌ رسد که در عرف شیعه، سخن «نوبختی» پذیرفته شده است. مادر آن حضرت «خیزران» نامیده می‌شد. بعضی گفته‌اند که ایشان ام ولد و از اهالی «نوبه» بوده و اروی نام داشته و لقبش «شقراء» بوده است. برخی گفته‌ اند اسم او «نجمه» و کنیه‌اش «امّ البنین» بود و برخی نام آن بانو را «تکتم» دانسته‌ اند. نقش انگشتری آن حضرت: «ما شاء الله و لا حول و لا قوّة الّا بالله» بوده است. امام رضا(ع) تا سال 201 در «مدینه» بودند. در رمضان آن سال وارد مرو شده و - همانگونه که گذشت - در ماه صفر سال 203 به شهادت رسیدند. حوادث سیاسی مربوط به امام(ع)، بیشتر از دوران ولایتعهدی آن حضرت است و از پیش از آن، موارد بسیار اندکی درباره برخوردهای سیاسی ایشان به دست رسیده است که یک نمونه از آنها درباره حمله جلودی، یکی از فرماندهان «هارون الرشید» برای سرکوبی قیام «محمد بن جعفر» به «مدینه» بوده است. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414755 (ع) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔹موارد امکان فسخ مزارعه 🔹نهالی که از ریشه درخت همسایه روییده 🔹نهالی که از ریشه درخت قطع شده روییده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه": http://mk6.ir/XqAuK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت 31 خرداد؛ روز بسیج اساتید: رسالت و مسئولیت بسیج اساتید بسیج اساتید پدیده‌ای مبارک است؛ چرا که در این جنگ فرهنگی، مسائل را نتیجه‌گیری و تحلیل می‌کند و در اختیار دیگر اقشار و دانشگاهیان قرار می‌دهد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/XeJeM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸امام رضا علیه السلام در منابع تاریخی 🔸مناظره امام رضا علیه السلام با عالم بزرگ زرتشتی 🔸شبهه در اسلام آوردن «معروف کرخى» توسط امام رضا علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام رضا علیه السلام": http://mk6.ir/MsKwT 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
🔰 امام رضا(ع) و ایران ✍️ اشاره: در میان امامان شیعه، امام رضا(ع) تنها امامی است که در کشور اسلامی ایران دفن شده است؛ امامی که از بدو ورودش به این سرزمین، سبب خیر و برکت و وجود پرجودش منشأ خیرات و مبرّات شد. در حال حاضر آرزوی هر مسلمان شیعهِ ایرانی آن است که سالانه یک بار و یا حتی بیشتر به زیارت مرقد شریفش مشرّف شود. گفتار «ابن حبّان» در این باره نشان می‌ دهد که نه تنها شیعیان؛ بلکه محدّثان و مردمان سنّی مذهب نیز زمانی احترام وافر نسبت به قبر آن امام همام از خود نشان می‌ داده‌ اند و به زیارت قبر شریفش نائل شده و بهره می‌ گرفتند. بنا به نقل «ابن حجر» افرادی چون «ابوبكر بن خزیمه» و «ابو علی ثقفی» و عدّه‌ ای دیگر از مشایخ محدّثین به زیارت مرقد شریفش می‌ رفته‌ اند. «ابن حبان» از محدثان و رجال‌ شناسان قرن چهارم هجری، ذیل نام علی بن موسی الرضا(ع) می‌ نویسد: «علی بن موسی الرضا(ع) به وسیله سمّی که مأمون به ایشان خوراند، رحلت یافت. این حادثه در روز شنبه، آخرین روز صفر سال 203 بود. قبر او در سناباد، خارج از نوقان در کنار قبر هارون معروف است. من بارها آن را زیارت کرده‌ ام. وقتی در طوس بودم، هیچ مشکلی بر من وارد نمی‌ شد، مگر آن که به زیارت قبر علی بن موسی الرضا(صلوات الله علی جده و علیه) رفته و از خدا گشایش آن را می‌ خواستم و به درجه اجابت می‌ رسید و سختی از من برطرف می‌ شد». بعد می‌ نویسد: «و هذا شی‌ء قد جرّبته مراراً فوجدته کذلک اماتنا الله علی محبّة المصطفی و اهل بیته صلّی الله علیه و علیهم اجمعین»؛ (و این چیزی است که بارها آن را تجربه کردم و دیدم نتیجه همان بود، خدا ما را با محبت رسول خدا و اهل بیتش بمیراند). از نظر تاریخی، تردیدی نیست که وجود قبر امام(ع) در این محدوده، موجب گسترش تشیع بوده است. تماس شیعیان این ناحیه با امام(ع) و نگارش نامه‌ هایی به آن حضرت و طرح سؤال و گرفتن پاسخ، یکی از شواهد این امر است. مجموعه نامه‌ های امام(ع) به افراد مختلف در توضیح مبانی شیعه به راحتی، گستردگی آن را نشان می‌ دهد؛ نامه‌ هایی از قبیل تبیین جایگاه اهل بیت در کتاب و سنّت. برخی از مسائل کلامی و نیز مسائل اختلافی میان شیعه و سنی مانند مسأله ایمان ابو طالب، توضیح مصداق شیعه، توضیح مصداق صحابی و معنای اولی الأمر و جز آن. این پاسخ‌ ها آموزه‌ هایی بود که برای شیعیان به عنوان دیدگاه قطعی پذیرفته می‌ شد. گزارشی هم حکایت از آن دارد که امام اموال خود را در روز عرفه میان مردم قسمت کرد و در برابر اعتراض «فضل بن سهل» که آن را «زیان» خوانده بود، امام آن را «غنیمت» دانست. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414853 (ع) (ع) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔸عدم وجود روایتى از امام رضا علیه السلام در منابع حدیثى! 🔸نصّ بر امامت امام رضا علیه السلام در منابع اهل سنت 🔸موضع امام رضا علیه السلام در مقابل سیاست مأمون عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام رضا علیه السلام": http://mk6.ir/KqUvK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 امـام رئوف؛ پاسـدار حریم اسـلام يكى از ابعاد مهم زندگی امام رضا علیه السلام بُعد فرهنگى، علمى و پاسدارى از حريم عقايد اسلامى در برابر امواج سهمگين حملات مكتب ها و فرقه هاى مختلف در شرايط خاص عصر آن حضرت است. بررسى اين بُعد علمى در شرايطى كه امروز در آن زندگى مى كنيم، بسيار سازنده و راه گشا و حاوى رهنمودهاى دقيق و ظريفى در برخورد با مكتب ها و مذاهب مختلف است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/GnPjO 🆔 @makarem_ir
⁉️ امام رضا(ع) و راه ندادن شیعیان به منزل؟! چرا امام رضا(ع) شيعيانی را كه برای ملاقات با ايشان از راه های دور به طوس آمده بودند دو ماه پشت درب خانه نگه داشته و اجازه ورود ندادند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: علت راه ندادن شيعيان از سوي امام رضا(ع) اين بود كه آنها خود را شيعه حضرت علی(ع) مى‌دانستند؛ در حالى‌كه در بيشتر اعمالشان با امام مخالفت مى‌كردند و در بسيارى از فرايض و همچنین در حقّ برادران دينى‌شان كوتاهى مى‌كردند. اين بود كه امام رضا(ع) آنها را نه شيعه كه محبّ خود و دوستدار دوستانش و دشمن دشمنانش دانستند و پس از توبه كردنشان، آنها را مورد اكرام خود قرار دادند. ما ادّعاى تشيّع را خيلى ساده حساب كرده‌ايم به طورى كه با توسّل، زيارت و دعا مى‌خواهيم خود را شيعه بدانيم. كسى نمى‌خواهد توسّل و زيارت را كم ارزش كند؛ ولى شيعه بودن، غير از اينها امور متعدّدى مانند: فداكارى، ايثار، معرفت، تقوا و... را هم شامل مى‌شود. تمام زندگى ما، خانه، بازار، ادارات، جشن‌ها، سفر، حضر و ... همه بايد بوى ولايت دهد. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0406805 (ع) (ع) (ع) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔸امام رضا علیه السلام و «ايران» 🔸امام رضا علیه السلام و تبليغات ضد علوی 🔸خبر دادن امام رضا علیه السلام از «غیبت» امام زمان عجّل الله تعالی فرجه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام رضا علیه السلام": http://mk6.ir/MuGwU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹معنی مساقات 🔹شرایط مساقات 🔹محدوده اجرای مساقات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مساقات": http://mk6.ir/YjMqR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 ویژه نامه میلاد امام رضا(علیه السلام) - فضایل حضرت امام رضا(علیه السلام) - ولایت عهدی و سیاست امام رضا(علیه السلام) - آثار زیارت و مودت امام رضا(علیه السلام) http://mk6.ir/GbUwY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 واکاوی سیرۀ علمی امام رضا علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله منشأ شکل گیری حکومت بنی عباس / مأمون و دشمنی با اهل بیت علیهم السلام با شعار علم گرایی / برپایی جلسات علمی با هدف تخریب امامت / تخریب و تحقیر امامت / تحریف امامت؛ ترویج اسلام سکولار / لاپوشانی نقاط ضعف حکومت / ... http://mk6.ir/DtNyH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 مجموعه پند تصویرهای ولادت امام رضا علیه السلام http://mk6.ir/GdAdK 🆔 @makarem_ir
📚 تحلیلی بر شورش مردم در زمانه عثمان بن عفان(1) بررسی زمینه ها، عوامل و انگیزه های موجود در شورش مردم علیه عثمان از چندین جهت اهمیت دارد: - اول اینکه چه چیزی باعث می شود که شهروندان یک جامعه بر علیه حاکم خویش شورش کنند؟ عثمان چگونه حکومت می کرد و چرا رویه او باعث نارضایتی شد؟ - دوم اینکه رهبران، تحریک کنندگان، عاملان اصلی شورش و قاتلان عثمان چه کسانی بودند؟ - سوم اینکه موضع و عملکرد امیرمومنان علی علیه السلام و یاران او در قبال خلیفه کشی، شورش و نیز برخورد مصداقی با دستگاه خلافت عثمان چه بوده است؟ - چهارم اینکه پاسخ بسیاری از شبهات و ادعاهای دروغین مثل نقش شخصیت ساختگی عبدالله بن سباء معلوم می شود. - پنجم اینکه با شواهد واقعی و عینی تاریخی، عقیده «عدالت همه صحابه» در میزان قضاوت قرار می گیرد. - در نهایت صحت و وزانت ادعای خون خواهی عثمان توسط شورشیان جمل و پیروان شتر سرخ موی فتنه سنجیده می شود. 💠 علت خشم عمومی مردم از «عثمان»؟ مهمترين عواملی كه موجب خشم عمومی مردم نسبت به «عثمان» شد عبارتند از: 1- او پستهاى حسّاس كشور اسلامى را در ميان اطرافيان و خويشاوندان خود كه بسيارى از آنان نالايق، فاسد و دور از تعاليم اسلام بودند تقسيم نمود. 2- شخصيت هاى بسيار بزرگوار و برجسته اى همچون «ابوذر»، «عمار یاسر»، «عبدالله بن مسعود» و ... را تبعید و یا مجازات كرد. 3- اموال بيت المال را بدون حساب و كتاب در ميان اقوام و بستگانش تقسيم كرد در حالى كه مستمندان با ايمان در آتش فقر مى سوختند. 4- مخالف دستورات کتاب الله عمل می کرد. 💠 بهره برداری عثمان از بیت المال در مصارف شخصی در کتب تاریخی نوشته اند: عثمان پس از رسیدن به حکومت، از لباس های فاخر و خوراکی های لذیذ استفاده می کرد، او طلا و زیورآلات خزانه مسلمین را در بین زنان و دخترانش تقسیم می کرد. روزى که عثمان کشته شد، در خزانه او سى میلیون و پانصد هزار درهم و صد و پنجاه هزار دینار بود، او در ربذه هزار شتر داشت و زمین های او در برادیس، خیبر و وادى القرى، دویست هزار دینار ارزش داشت. 💠 بخشش های عثمان به خاندانش کتب تاریخی پر است از بخشش های عثمان از بیت المال به خاندانش. اصولا او هدایا و بخشش های خود را از بیت المال مى پرداخت و در برابر مقاومت خزانه دار می گفت: تو خزانه دار ما هستى هر گاه به تو باز پس دادیم، بگیر والا ساکت بمان. او دخترش را به همسرى عبدالله بن خالد در آورد و به عبد الله بن عامر والی خود در بصره فرمان داد از بیت المال بصره ششصد هزار درهم به او بدهد. 💠 بخشش های بی حساب عثمان به بنی امیّه یکی از کارهای عثمان که سبب تقویت جبهه نفاق، به ویژه بنى امیّه شد، بخشش هاى عجیب او به این گروه بود، مانند بخشش خمس مال آفریقا بالغ بر 500هزار دینار و یکصدهزار درهم، دویست هزار درهم به ابوسفیان، یکصد هزار دینار از غنایم آفریقا به برادر رضاعی اش، سیصدهزار دینار به حارث بن حکم، یکصد هزار دینار به س 💠 تعیین قُرقگاه توسط عثمان براى خود و خویشاوندان در جاهلیّت، افراد سرشناس قطعه هایى از زمین را براى گاو و گوسفندان و شترهاى خود برمى گزیدند و هیچ کس در آن زمینها با آنها شریک نبود؛ از این رو پیامبر فرمودند: «هیچ قرقگاهى نیست مگر براى خدا و رسولش». این حکم در بین مسلمین مورد اتّفاق نظر بود تا اینکه عثمان، به خلافت رسید. او همه چراگاه هایى که پیرامون مدینه بود را از ورود چهار پایان مسلمین منع کرد مگر چهارپایان بنى اُمیّه. 💠 نارضایتی مردم از عثمان علي(ع) به نمایندگی از مردم با عثمان گفتگو کرد و عثمان در جواب امام گفت: با مردم گفتگو کن و برايم مهلت بگير تا از ستمى که بر آنان رفته، به درآيم و هر يک از کارگزارانم را که مسلمانان نمى پسنديد، برکنار نمايم و ... اما مروان بن حکم او را از تصميمش باز داشت و گفت: مردم بر تو گستاخ مى شوند. پس، هيچ يک از آنان را برکنار مکن. لذا مردم نيز گناهان بزرگ عثمان را ناديده نگرفتند و بدترين دشنامها به او دادند و هيچ يک از صحابه نيز مانع دشنام نسبت به او نمى‏ شدند. 💠 ماجرای شورش مردم بر ضد عثمان و علت آن؟ عثمان کارهایى کرد که در اسلام سابقه نداشت و باعث خشم مسلمانان گردید؛ مثل سپردن کارهاى مهم حکومت به افراد نااهل و فاسق و بخشیدن غنائم به آنان و آزار به شخصیتهاى بزرگ اسلامی. سرانجام گروهى از اصحاب پیامبر(ص) ایرادهاى مهم را به عثمان رساندند. او به جاى سپاسگزارى، پاسخ اهانت آمیزى داد. روز به روز فریاد انتقاد بلندتر مى گشت. سرانجام مخالفین عثمان، تصمیم بر عزل او گرفته و بعد از این که چندین بار به او برای جبران گذشته مهلت داده شد و او پیمان شکنی کرد، مردم خشمگین او را کشتند. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30097 __
هدایت شده از makarem.ir
🔸چگونگی قیام فخّ 🔸قیام فخّ مورد تائید ائمه طاهرین علیهم السلام 🔸شهادت یحیی بن عبدالله نواده امام حسن علیه السلام توسط هارون الرشید عناوین بالا در شاخه "قیام فخّ": http://mk6.ir/WoJqU 🆔 @makarem_ir
📚 تحلیلی بر شورش مردم در زمانه عثمان بن عفان(2) - گفتیم که بررسی زمینه ها، عوامل و انگیزه های موجود در شورش مردم علیه عثمان اهمیت دارد؛ زمینه هایی که باعث نارضایتی و شورش مردم آن زمانه شد. - همچنین گفتیم که یکی از زمینه های نارضایت عمومی این بود که عثمان اموال بيت المال و غنائم را بدون حساب و كتاب در ميان اقوام و بستگانش از باند بنی امیه تقسيم كرد در حالى كه مستمندان با ايمان در آتش فقر مى سوختند! - و گفتیم او برای خود و خاندان خویش قرقگاه ویژه قرار داده بود؛ او طلا و زیورآلات خزانه مسلمین را در بین زنان و دخترانش تقسیم می کرد! - و در ادامه مصادیقی دیگر از این سیاست حیف و میل بیت المال... 💠 بخشش هاى عثمان به مروان! عثمان به مروان بن حکم بن ابى العاص پسر عمو و شوهر دخترش اُمّ ابان، صد و پنجاه هزار اوقیه عطا کرد و یک پنجم غنیمت هاى آفریقا که پانصد هزار دینار مى شد، را به او بخشید. عثمان، فدک را به مروان بن حکم داد و پیوسته فدک در دست مروان و فرزندانش بود تا اینکه عمر بن عبدالعزیز آن را گرفت و به عنوان صدقه قرار داد . اگر فدک غنیمت مسلمین بود، به چه دلیل به مروان اختصاص پیدا کرد؟ و اگر ارث خاندان رسول خدا(ص) بود، پس مروان در زمره این خاندان نبوده، و اگر بخششى از پیامبر(ص) به فاطمه زهرا(ع) بود، پس چرا بر آن دست اندازى کردند و آن را به یکدیگر بخشیدند و عثمان چه سلطه اى بر فدک داشت تا به کسى واگذار کند؟ 💠 بخشش هاى عثمان به حکم بن ابى العاص روزى که حکَم - طرد شده پیامبر(ص) - به مدینه آمد لباس پاره اى داشت و بُزى را مى راند و مردم به بدحالى او و همراهانش نگاه مى کردند، تا اینکه وارد دار الخلافه شد و پس از خروج، جامه ابریشمى پوشیده بود. عثمان صدقات قبیله اى در یمن را که بالغ بر سیصد هزار درهم بود به عمویش حَکَم بخشید. 💠 بخشش هاى عثمان به حارث بن حکم عثمان به حارث ـ برادر مروان و داماد خلیفه ـ سیصد هزار درهم داد و شترانى که به عنوان زکات به عثمان رسید را به او بخشید و جایى از بازار مدینه که مهزون نامیده مى شد و یک دهم بازار مدینه بود و توسط پیامبر(ص) وقف مسلمین شده بود، به او واگذار کرد. 💠 بخشش هاى عثمان به ولید بن عقبه با وجود خیانت او به بیت المال! بلاذرى در «الأنساب» نوشته: «چون ولید به کوفه آمد، از عبدالله بن مسعود، خزانه دار را گماشته شده بر بیت المال یافت، از او مالى قرض کرد، ابن مسعود نیز به وى قرض داد، سپس آن پول را از او طلب کرد، اما ولید در این زمینه با عثمان نامه نگارى کرد، و عثمان به عبدالله بن مسعود نوشت: «تو تنها خزانه دار ما هستى پس به خاطر مالى که ولید گرفته است متعرّض او نشو». ابن مسعود نیز کلیدها را انداخت و گفت: «من گمان مى کردم خزانه دار مسلمین هستم، و امّا اگر خزانه دار شما هستم احتیاجى به آن ندارم». 💠 واکنش صحابه به بخشش عثمان به سعید بن عاص وقتی عثمان به سعید بن عاص صد هزار درهم بخشید مردم بر او عیب گرفتند، و على، زبیر، طلحه، سعد، عبدالرحمن بن عوف در این زمینه با او صحبت کردند. وى گفت: او با ما خویشاوندى و نزدیکى دارد. گفتند: آیا ابوبکر و عمر خویشاوند و نزدیک نداشتند؟ گفت: همانا ابوبکر و عمر کار درست را در محروم گذاشتن نزدیکان مى دیدند، و من کار درست را در بخشش به نزدیکان مى بینم. 💠 بخشش های عثمان به طلحه! عثمان در دوران خلافتش دویست هزار دینار از بیت المال به طلحه بخشید. او کشتزار و جوى آب بزرگ و پُر درآمدى در کوفه را نیز به طلحة داد. او در آخر عمرش می گفت: واى بر طلحه! بارى گران از طلا به او بخشیدم و اینک او به دنبال ریختن خون من است. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30097 __________
هدایت شده از makarem.ir
🔹چيزهايي که زکات به آن تعلق میگیرد 🔹تعلّق گرفتن خمس و زکات به عین 🔹قصد قربت در پرداخت زکات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه زکات": http://mk6.ir/WpGuU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸حدیث تشبیه به نقل از ابوهریره 🔸حدیث تشبیه به نقل از ابن عباس 🔸حدیث تشبیه به نقل از عبدالله بن مسعود عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی علیه السلام در حديث تشبيه": http://mk6.ir/NfDpL 🆔 @makarem_ir
📚 تحلیلی بر شورش مردم در زمانه عثمان بن عفان(3) - گفتیم که بررسی زمینه ها، عوامل و انگیزه های موجود در شورش مردم علیه عثمان از چندین جهت اهمیت دارد. - و گفتیم که یکی از مهمترين عوامل خشم عمومی مردم نسبت به «عثمان» عبارت بود از اینکه او پستهاى حسّاس خلافت اسلامى را در ميان اطرافيان و خويشاوندان خود كه بسيارى از آنان نالايق، فاسد و دور از تعاليم اسلام بودند تقسيم نمود. 💠 واکنش ابوسفیان بعد از به خلافت رسیدن عثمان چه بود با انتخاب عثمان به خلافت، بنى امیّه که دشمنى آنان با اسلام و رسول خدا(ص) از همان آغاز آشکار بود، قدرت یافتند و زمینه هاى انتقام از آل رسول الله(ص) فراهم شد. پس از قدرت یافتن عثمان، ابوسفیان روزى خطاب به عثمان گفت: این خلافت پس از قبیله تیم(ابوبکر) و عدى(عمر) به تو رسیده است؛ اکنون آن را همچون توپ میان قبیله خودت بگردان و پایه هاى آن را بنى امیّه قرار ده! و این نکته را بدان که فقط مسأله، فرمانروایى است. من که بهشت و دوزخى را نمى شناسم! در کتاب تاریخ دمشق آمده: «ابوسفیان در حالی که نابینا بود، بر عثمان وارد شد و گفت: آیا جاسوسى در میان ما هست؟ عثمان به او گفت: نه. ابوسفیان گفت: اى عثمان! این همان پادشاهى جاهلى است. پس، بنى امیّه را از بزرگان زمین قرار بده». هم چنین در شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید آمده: «در روزگار عثمان، ابو سفیان از کنار قبر حمزه گذشت و در حالى که با پایش به آن مى زد، گفت: آنچه به خاطرش با هم جنگیدیم، امروز، بازیچه دست ماست»! 💠 مناصب حکومت عثمان، در دستان بنی امیّه عثمان با دادن پست هاى و اموال مختلف به بنی امیه، آنان را تقویت کرد؛ شام در اختیار معاویه، کوفه در اختیار برادر مادری عثمان و بعد از او سعید بن عاص که او هم اموی بود قرار داشت. او پسردایی 25 ساله اش را فرماندار بصره و برادر رضاعی خود را فرماندار مصر کرد. حکم بن عاص و پسرش مروان نیز در حکومت عثمان نقش پررنگی داشتند. عثمان مروان را داماد و مشاور و معاون عالی خود قرار داد. نفوذ مروان به گونه اى بود که چنین به نظر مى رسید، عثمان فقط به اسم، خلیفه است و خلیفه واقعى مروان است! 💠 منفورین پیامبر(ص) کارگزاران عثمان عبد الله بن ابى سرح برای پیامبر(ص) قرآن می نوشت، ولی به جای الکافرین، الظالمین و به جای عزیز حکیم، علیم حکیم مى نوشت و مانند آن. سپس می گفت: من مانند آنچه محمّد مى آورد مى آورم. لذا آیه 93 سوره انعام در شان او نازل گردید و در حالی که مرتد شده بود، به مکّه گریخت و پیامبر(ص) به کشتنش فرمان داد. لکن عثمان در زمان خلافتش او را حاکم مصر قرار داد. همچنین ولید بن عقبة بن ابى معیط را به ولایت کوفه گمارد، در حالی که پیامبر(ص) او را در زمره اهل آتش و قرآن او را فاسق خوانده بود! 💠 عثمان و بازگرداندن حکم بن ابی عاص (طرد شده پیامبر(ص)) به مدینه حکم بن ابى عاص بن امیّه، عموى عثمان و یکی از موذى ترین و بدرفتارترین افراد نسبت به پیامبر(ص) بود که ایشان او را به همراه خانواده اش به طائف تبعید کردند. پس از وفات پیامبر(ص)، عثمان از ابوبکر و عمر خواست اقوام طرد شده اش را باز گردانند، امّا آنان خوددارى کردند. عثمان در زمان خلافتش، در اولین فرصت آنان را به مدینه بازگردانید، و در پاسخ به اعتراض مردم گفت: من تنها صله رحم کردم و خویشاوندم را به نزدم برگرداندم! 💠 خطبه على(ع) درباره خلافت خلفاى ثلاثه على(ع) مي فرمايد: ابوبکر جامه خلافت را بر تن کرد در حالي که شايستگي هاي مرا براي خلافت مي دانست… مردم در حکومت دوّمى در ناراحتى و رنج مهمّى گرفتار آمده بودند و دچار دورويى ها و اعتراض ها شدند... تا اين که سومى به خلافت رسيد، کسى که دو پهلويش از پرخورى باد کرده و همواره بين دستشويى و آشپزخانه سرگردان بود و خويشاوندان پدرى او (بنى اُميّه) به پا خاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند. اين خطبه موسوم به «شقشقيّه» است و ماهران فنّ از شيعه و سنّى آن را نقل کرده اند. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30097 ______
هدایت شده از makarem.ir
🔸هدف از بررسى عدالت صحابه 🔸رفتار صحابه با یکدیگر، خلاف نظريه عدالت 🔸فرار صحابه در جنگ اُحد، و منافات آن با عدالت صحابه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کليات عدالت صحابه": http://mk6.ir/NxAyV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹مقدار نصابِ زکات غلّات أربع 🔹زمان تعلق زکات به گندم و جو 🔹محاسبه زکات بعد از کسر مخارج عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه زکات": http://mk6.ir/UtBhD 🆔 @makarem_ir