eitaa logo
پاسخ به شبهات
373 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹صلح در قالب وصیت 🔹مصالحه اموال در حال حیات 🔹قرار دادن حق فسخ در ضمن قرارداد صلح عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/IcHjH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت دوازدهم شوال؛ سالروز وفات شیخ بهایی: مراتب علمی شيخ‏ بهايى‏ شيخ بهایی در میان بزرگان از افراد معدود بوده و دو علم جدید و قدیم را در حد اعلی دارا بوده است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/CvQcJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸مشکلات و سختی ها، عامل بروز فطرت 🔸استفاده از فطرت بت پرستان، برای اثبات توحید 🔸تعامل هدایت فطری با پیشرفت علوم و دانش بشری عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خداشناسي فطری": http://mk6.ir/JiDnP 🆔 @makarem_ir
🔶 اهميّت نظام ارزشى هر جامعه‏ يكى از مهم‏ترين چيزهايى كه در سرنوشت اجتماع تأثيرگذار است، نظام ارزشى آن جامعه است. جامعه براى هر چيزى اهميّت قائل شود و آن را ارزش قلمداد كند، مردم به سمت همان چيز مى‏روند تا در جامعه ممتاز شوند. اگر در جامعه‏اى مقام و ثروت، ملاك ارزش شناخته شود، غالب مردم به سوى آن مى‏روند و مسابقه مقام و ثروت برگزار مى‏گردد. ميلياردها تومان هزينه مى‏كنند تا پست مهم و مناسبى اختيار كنند. خانه‏اى مى‏خرند كه چندين ميليارد تومان در آن هزينه شده باشد؛ خانه‏اى در بهترين نقطه شهر، مجهّز به سيستم هوشمند كه حتّى اگر در خارج از كشور باشد و كسى به قصد سرقت وارد خانه‏اش شود، هم صاحب خانه مطّلع مى‏شود و هم پليس در جريان قرار مى‏گيرد! بنابراين، اگر معيار ارزشى جامعه‏اى پول و ثروت باشد همه مردم براى به دست آوردن بيشتر آن دو مسابقه مى‏دهند. امّا اگر در جامعه‏اى شخصيّت در علم و تقوا و ايمان بود مردم هم به سوى اين ارزش‏هاى معنوى سوق پيدا مى‏كنند. 🔸 رسول خدا(ص) و تغییر نظام ارزشى‏ كار پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله تغيير نظام ارزشى عصر جاهليّت بود. لذا هنگامى كه قرآن بر آن حضرت نازل شد و پيامبر(ص) اسلام را به مردم عرضه كرد، گفتند: «لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى‏ رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ؛ چرا اين قرآن بر مرد بزرگ (و ثروتمندى) از اين دو شهر (مكّه و طائف) نازل نشده است». (زخرف:31) علّت اين نوع برخورد مشركان مكّه، اين بود كه نظام ارزشى آنها پول و مقام بود. و لذا وقتى كه از آن حضرت معجزه خواستند بر همين اساس و ديدگاه تقاضاى خود را مطرح كردند. توجّه فرماييد: «ما هرگز به تو ايمان نمى‏آوريم تا اين كه چشمه جوشانى از اين سرزمين (خشك و سوزان) براى ما خارج سازى، يا باغى از نخل و انگور از آنِ تو باشد؛ و در لابه‏لاى آن نهرها جارى سازى. يا قطعات (سنگ‏هاى) آسمان را آن چنان كه مى‏پندارى، بر سر ما فرود آورى؛ يا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بياورى. يا براى تو خانه‏اى پرنقش و نگار از طلا باشد، يا به آسمان بالا روى، و حتّى اگر به آسمان روى ايمان نمى‏آوريم، مگر اين كه نامه‏اى (از سوى خدا) بر ما فرود آورى كه آن را بخوانيم!» بگو: «منزّه است پروردگارم (از اين سخنان بى‏معنا)! مگر جز انسانى فرستاده (از سوى خدا) هستم؟!».(اسرا:90-93) پيامبر(ص) مبعوث شد كه اين نظام ارزشى عصر جاهليّت كه محصول آن ابوسفيان‏ها و ابوجهل‏ها و ابولهب‏ها بودند را عوض كند و نظام ارزشى اسلام را كه محصول آن سلمان‏ها و ابوذرها و مقدادهاست جايگزين آن كند. 🔸 شيخ بهايى و ترويج نظام ارزشى‏ شيخ بهايى رحمه الله از علماى بزرگ شيعه خدمات زياد و كارهاى مهمّى انجام داد. شاه عبّاس تصميم گرفت به عنوان تقدير و تشكّر از زحمات شيخ جايزه‏اى به وى تقديم كند. در اين زمينه با آن عالم جليل القدر مشورت كرد. شيخ گفت: من هيچ توقّعى از شما ندارم، جز اين كه يك روز اسب مخصوص سلطنتى را در اختيارم بگذارى تا در خيابان چهار باغ سوار بر آن شوم و تو پياده همراه من بيايى!». شاه گفت: اين چه درخواستى است و چه فايده‏اى براى تو دارد؟ شيخ گفت: بعداً آثار آن را خواهيد ديد! شاه عباس موافقت كرد و آن كار انجام شد، و مردم به ارزش و موقعيّت علم و علما پى بردند و علم و دانش از ارزش‏هاى اصيل جامعه شد و اقبال مردم به حوزه‏هاى علميّه زياد شد. پس از يك سال تمام مدارس علميّه اصفهان مملوّ از طلّاب علوم دينيّه شد. آرى هر چيزى كه به عنوان ارزش در جامعه مطرح شود مردم به سوى همان چيز جذب مى‏شوند. لذا بايد نسبت به اين مسأله مهم توجّه كافى و لازم را مبذول داشت كه اگر ارزش‏ها از مسير اصلى خود منحرف شوند جوان‏هاى جامعه نيز به انحراف كشيده مى‏شوند. 📚 منبع: داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله مكارم شيرازى (مدظله)، صص: 159-161. ‏ ____
هدایت شده از makarem.ir
🔹عدم جواز فسخ بعد از تحقق قبض و اقباض در صلح 🔹معیوب بودن جنس مورد مصالحه 🔹فسخ صلح با رضایت طرفین عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/RnWjO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت 13 شوال؛ سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی بروجردی: نقش برجسته آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله) در احیای حوزه علمیه قم در طول شانزده سال زعامت آيت اللَّه بروجردى (رحمه الله) بر حوزه علميه قم، علوم مختلف اسلامى در سطح عميق و گسترده اى فعّال شد و حوزه علميّه به‏ صورت يک كانون عظيم علمى و فرهنگى و يک دانشگاه با عظمت فقهى شيعه در آمد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/NcQqQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از «جنّة المأوى» 🔸وجود تکامل در «بهشت» 🔸فردوس، برترین منزلگاه بهشت عناوین بالا در شاخه "درجات بهشت": http://mk6.ir/NeCfG 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#تصویرسازی #حضرت_آیت_الله_العظمی_بروجردی 📍 به مناسبت 13 شوال؛ سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی بروج
💠 اخْلِصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ زمانى حضرت آيه اللّه العظمى‏ بروجردى رضوان اللّه تعالى عليه‏ به منظور استراحت به روستاى «وشنوه قم» رفته بودند. در يكى از روزها، در كنار جويبارى، فرشى پهن كرده بودند، آقا و همراهان مشغول استراحت بودند. اصحاب آن مرجع عاليقدر مشاهده كردند كه معظّم له در تفكّر و انديشه عميقى فرو رفته است. از ايشان علّت را جويا شدند، فرمودند: «در فكرم كه آيا عملى خالص كه موجب خشنودى و رضاى خداوند باشد و خالى از هر گونه ناخالصى‏ها بوده باشد، انجام داده‏ام يا نه؟» گفتند: حضرت آيت اللّه! شما به حمداللّه خدمات فراوانى به حوزه‏هاى علميّه و مردم مسلمان نموده‏ايد،(1) چه جاى نگرانى؟ آقا سرى تكان دادند و اين حديث را خواندند: «اخْلِصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ».(2) «ناقد» كسى است كه سكّه‏هاى تقلّبى را از اصلى و خالص جدا مى‏كند. گاهى كه ميزان ناخالصى‏ها زياد باشد، همه مردم تقلّبى بودن آن را تشخيص مى‏دهند؛ ولى گاه كه ناخالصى بسيار ناچيز و اندك باشد، تنها «ناقد» قادر به تشخيص آن مى‏شود. برابر اين روايت، خداوندى كه «ناقد» نيّات انسانهاست و اعمال خالص و ناخالص او را به خوبى تشخيص مى‏دهد، بصير و بينا و آگاه است و كمترين ناخالصى‏هاى او را به خوبى تشخيص مى‏دهد. بنابراين، بايد سعى كرد كمترين ناخالصى در اعمال، گفتار و انديشه‏هايمان وجود نداشته باشد، تا به درگاه خداوند متعال پذيرفته شود.(3) __________________________ (1). براستى معظّمٌ له خدمات فراوانى كرده‏اند مانند: احياى حوزه‏هاى علميّه شيعه، احداث نزديك‏به هزار مسجد در كشور و مرمّت بناهاى دينى، تجديد چاپ كتاب‏هاى ارزشمند از ياد رفته علماى گذشته، اقدام زيركانه فرستادن نماينده به دانشگاه الازهر مصر و اعلام آن مركز بزرگ اسلامى كه: «شيعه مانند ديگر مذاهب اسلامى است و مسلمانان مى‏توانند طبق آن عمل كنند» و خدمات مهم و فراوان ديگر. (2). بحار الانوار، ج13، ص432. (3). مثالهاى زيباى قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، ج‏1، ص135.
📚 بررسی ماهیت فتنه و راه خلاصی جامعه از آن؟ 💠 معنا و مفاهیم «فتنه» در قرآن کریم؟ معنای لغوی فتنه، نهادن طلا در آتش برای خالص شدن و از بین رفتن ناخالصی هاست. واژه «فتنه» در 30 آيه قرآن آمده و بدتر از کشتار شمرده شده است. بررسى اين سى آيه نشان مى دهد فتنه در قرآن معانى مختلف دارد: 1. شكنجه دادن؛ 2. آزمایش و امتحان؛ 3. عذاب الهی؛ 4. مصیبت؛ 5. فساد کبیر؛ 6. شرک و بت پرستی؛ 7. گمراهی؛ 8. فریب دادن و... . به نظر می آید همه این کاربردها با همان معنای لغوی در ارتباط است؛ زیرا همانگونه که طلا زیر فشار آتش قرار می گیرد، در این موارد نیز نوعی فشار برای اشخاص مفتون پدید می آید. 💠 ماهیّت «فتنه» در اجتماع و مصاديقی از آن؟ «فتنه» به حوادث پیچیده ای گفته می شود که ماهیت آن روشن نیست و ظاهری فریبنده و باطنی مملو از فساد دارد و جوامع انسانی را به بی نظمی، تباهی، فساد اموال و اَعراض و ... می کشاند. علل و عوامل فتنه ها بیشتر از اختلافات ناشي مي شود و دو جناح، بی فکر و بی مطالعه، به جان هم می افتند و فضای جامعه را تیره و تار می سازند. «فتنه جمل»، «فتنه شامیان» و «فتنه خوارج» نمونه هایی بارز از فتنه در دوران حکومت امام علی(ع) محسوب می شوند. 💠 منشأ اصلی «فتنه ها» در بیان امام علی(ع)؟ امام علی(ع) درباره ریشه اصلی فتنه ها می فرمايد: «آغاز پيدايش فتنه ها، پيروى از هواها و هوسها و بدعتهاي مخالف كتاب خداست؛ که گروهى چشم و گوش بسته و نادان، يا هواپرست آگاه، به پيروى از فتنه گران بر مى‏ خيزند و از هوس‏ ها و بدعتهاى آنان حمايت مى‏ كنند. [فتنه گران، براى رسيدن به مقاصد خود حق و باطل را به هم مى‏ آميزند. و] اگر باطل از آميختن با حق جدا مى‏ گرديد [ديگر] بر طالبان حق پوشيده نمى‏ ماند؛ در اين حالت شيطان بر پيروان خود مسلّط مى‏ شود و تنها آنان كه مشمول رحمت خدا بوده‏ اند نجات مى‏ يابند». 💠 وظایف مردم در مواجهه با «فتنه» از زبان امام علی(ع)؟ امام علي(ع) درباره وظایف مردم در فتنه ها می فرمایند: «با سردمداران فتنه ها و بدعت ها همكارى نكنيد و به آنچه ضامن بقاى جامعه اسلامى و اطاعت پروردگار است پای بند باشید. اگر بر سر دو راهى ظلم کردن و مظلوم ماندن قرار گرفتيد ظلم نکنید و از نزدیک شدن به گناه، ظلم و فساد دوری کنید و لقمه هاى حرام را هر چند اندك باشد وارد شكم خود نسازيد؛ چرا كه شما در منظر كسى هستيد كه گناه را بر شما حرام كرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است». 💠 راهکار رهایی از «فتنه ها»؟ امام علی(ع) در خطبه 187 نهج البلاغه می فرمایند: «اى مردم! افسار اين حيوانات [اشاره به فتنه هاست] را كه بارهاى سنگينى بر پشت دارند از دست خود رها سازيد، هرگز از اطراف پيشواى خود پراكنده نشويد كه سرانجام، خود را به موجب اعمال خود نكوهش خواهيد كرد، خود را در آتش فتنه اى كه در پيش است نيفكنيد و از مسير آن دورى گزينيد و وسط راه را براى عبور آن باز گذاريد، به جانم سوگند! مؤمنان [اگر خود را كنار نكشند] هلاك مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند، مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريكى است كه هر كس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد». 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27683 (ع) ______________________
هدایت شده از makarem.ir
🔹لازم بودن عقد صلح 🔹ایجاب و قبول در صلح 🔹فسخ معامله در مجلس مصالحه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح": http://mk6.ir/FlWbP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸شهادت ابن سکيّت توسط متوکل 🔸نگاهی به شخصيت «قثم بن عبّاس» 🔸علی بن یقطین کارگزار امام کاظم(علیه السلام) در دربار هارون عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اصحاب ائمه علیهم السلام": http://mk6.ir/DkOdI 🆔 @makarem_ir
📚 پانزدهم شوال روز رد الشمس پانزدهم شوال سال هفتم قمری روز رخ دادن معجزه رد الشمس برای حضرت علی(ع) با دعای پیامبر(ص) است. رَدُّ الشَّمس (به‌معنای بازگشت یا بازگرداندن خورشید) از معجزات پیامبر(ص) و کرامات امام علی(ع) می باشد. در این واقعه، به دعای پیامبر اکرم(ص)، خورشید که در حال غروب بود، به عقب بازگشت و حضرت علی(ع) نماز عصر خویش را خواند. برخی منابع، واقعه‌ای شبیه این را نیز در زمان خلافت امام علی(ع) نقل کرده‌اند. در عهد عتیق و برخی منابع اسلامی آمده است که ردالشمس برای سه تن از پیامبران بنی اسرائیل از جمله یوشع(ع) نیز رخ داده است. 💠 متن حدیث «رد شمس» در منابع اهل سنت سیوطى به سندش از ابوهریره نقل کرده که گفت: رسول خدا(ص) در حالى که سرش در دامان على(ع) بود خوابید و على(ع) نماز عصر را به جا نیاورده بود، تا این که خورشید غروب کرد. پیامبر(ص) که بلند شد بر او دعا کرد و خورشید بازگشت و على(ع) نماز به جاى آورد و دوباره غروب نمود. 💠 راویان حدیث «ردّ شمس» از صحابه؟ برخى از صحابه از جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفارى، سلمان فارسی و ... این حدیث شریف را نقل کرده اند. 💠 راویان حدیث «ردّ شمس» از علماى عامّه؟ جماعتى از علماى اهل سنت این حدیث شریف را که معجزه اى از پیامبر(ص) نیز به حساب مى آید نقل کرده اند، از جمله: احمد بن صالح مصرى استادِ بخارى؛ طبرانى؛ حاکم نیشابورى؛ ابواسحاق ثعلبى؛ ابوالحسن ماوردى؛ ابوبکر بیهقى؛ خطیب بغدادى؛ قاضى عیاض اندلسى؛ خطیب خوارزمى؛ ابن حجر عسقلانى؛ ابوالعباس قسطلانى؛ ذهبى؛ سبط بن جوزى؛ ابن عساکر؛ ابن کثیر و ... . 💠 صحت سند حدیث «ردّ شمس» از دید علمای اهل سنت؟ گروهى از علماى اهل سنت حدیث «ردّ شمس» را تصحیح کرده اند، از قبیل: ابو جعفر طحاوى که گفته: ... راویان آن مورد وثوقند، و به کسى که در رجالِ این حدیث خدشه وارد کرده اعتبارى نیست؛ شهاب احمد خفاجى، او تعدّد طرق آن را شاهد صدقى بر صحّت آن می داند و مى گوید: طبرانى این قضیه را به سندهاى مختلف نقل کرده که اکثر آن ها ثقه هستند؛ حافظ طبرانى که گفته: این حدیث حسن است؛ هیثمى؛ حسکانی؛ بیهقى؛ قسطلانى؛ زرقانى؛ زینى دحلان؛ ملا علی قاری و... . 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30138 (ص) (ع) (ع) (ص) ______