eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - روش صحیح معامله طلا با طلا 🔹 - خرید و فروش سکه وارز در شرایط بحران والتهاب بازار 🔹 - اضافه کردن قیمت طلای نسیه در طول مدت پرداخت اقساط عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه معاملات طلا و نقره": http://mk6.ir/DwEqV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 راه نفوذ «شیطان» در انسان؟ 🔸 راه هاى وسوسه گرى شیاطین؟ 🔸 منظور از «تزیین باطل» توسط شیطان؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "وسوسه های شيطان": http://mk6.ir/EbQgK 🆔 @makarem_ir
❓ فلسفه وصیت، با وجود قانون ارث؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در فلسفه وصیت می توان گفت: الف ـ از قانون ارث تنها یک عده از بستگان آن هم روى حساب معینى بهره مند مى شوند، در حالى که شاید عده دیگرى از فامیل، و احیاناً بعضى از دوستان و آشنایان نزدیک، نیاز مبرمى به کمک هاى مالى داشته باشند. ب - و نیز در مورد بعضى از وارثان، گاه مبلغ ارث پاسخگوى نیاز آنها نیست، جامعیت قوانین اسلام اجازه نمى دهد این خلأها پر نشود. ج ـ از اینها گذشته، گاه انسان مایل است کارهاى خیرى انجام دهد اما در زمان حیاتش به خاطر نیازهاى مالى خودش موفق به این امر نیست، منطق عقل ایجاب مى کند: او از اموالى که زحمت تحصیل آن را کشیده، براى انجام این کارهاى خیر لااقل براى بعد از مرگش محروم نماند. مجموع این امور، موجب شده است: قانون وصیت در اسلام تشریع گردد و آن را با جمله «حَقّاً عَلَى الْمُتَّقینَ» تأکید فرموده است. البته وصیت منحصر به موارد فوق نیست، بلکه انسان باید وضع دیون خود، اماناتى که به او سپرده شده و مانند آن را در وصیت مشخص کند، به گونه اى که هیچ امر مبهمى در حقوق مردم یا حقوق الهى که بر عهده او است وجود نداشته باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322645
❓ منظور از «تزیین باطل» توسط شیطان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در سوره های «انعام، نمل و عنکبوت» سخن از «تزیین شیطان» است. در معنای آن بعضی گفته اند: منظور همان وسوسه هاى شيطان است كه زشت را در نظر زيبا مى كند و يا با استفاده از عوامل مختلف خارجى اعمال زشت را زينت مى دهد، همان گونه كه گاهى مواد كشنده را در پوشش هايى از شيرينى قرار مى دهند، و انحرافات بزرگ را در لفافه هايى از قبيل عنوان تمدّن و روشنفكرى و آزاد انديشى و امثال آن مى پوشانند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0393387
❗️ نادرستی بیان قرآن در خلقت انسان از صلب مردان و سينه زنان! پرسش: قرآن در آيه 6 و 7 سوره طارق مي گويد: «انسان از آبی جهنده خلق شده * که از صلب مردان و سينه زنان خارج می شود»، در حالی که علم ثابت کرده که جايگاه نطفه مرد و تخمک زن جايی ديگر است؛ آيا اين آيه با علم سازگار است!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در این دو آیه تنها سخن از نطفه مرد در ميان است؛ زيرا تعبير به «ماءٍ دافِقٍ»؛ (آب جهنده)، در آیه 6 درباره نطفه مرد صادق است نه زن. روى اين حساب شركت دادن زن در اين بحث مناسب به نظر نمى رسد. مناسب ترين تعبير همان است كه گفته شود قرآن به يكى از دو جزء اصلى نطفه كه همان نطفه مرد است اشاره كرده و بنابراین منظور از «صلب» و «ترائب» قسمت پشت و پيش روى انسان است چرا كه آب نطفه مرد از ميان اين دو خارج می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420861
پاسخ به شبهات
❓ فلسفه وصیت، با وجود قانون ارث؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در فلسفه وصیت می توان گفت: الف ـ از قانون ارث تن
🗞وصیت 🔸 فلسفه وصیت، با وجود قانون ارث؟ 🔸 نحوه ادای شهادت در وصیت، به هنگام متهّم بودن شاهد؟ 🔸 حکم وصیت کردن در اسلام ؟ عناوین بالا و بیشتر در شاخه "وصیت" http://mk6.ir/UjYpW
❓ جايگاه و سهم دعا در حل مشکلات مردم؟ پرسش: دعا چه جايگاه و سهمی در حل مشکلات دارد؟ آيا صحيح است که به نام دعا مردم را از تدبیر امور، عمل، تحقيق، درمان و توسعه باز داريم؟! ✍️ پاسخ اجمالی: دین و مذهب هرگز دعا را جانشين اسباب و علل قرار نداده، بلكه آن را چيزى مافوق آنها قرار داده؛ یعنی همان جا كه هيچ راه و وسيله ديگرى جز دعا برای شخص وجود ندارد و تنها روزنه اميد استمداد از نيرويى مافوق، نيروى لايزال مبدأ جهان هستى است. در این صورت مفهوم دعا درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دايره قدرت انسان بيرون باشد از كسى كه قدرتش بى پايان و هر امر ممكنى براى او آسان است. ضمن اینکه دعا تنها الفاظ و به اصطلاح لقلقه لسان نيست؛ بلكه يك نوع آمادگى روحى و شايستگى معنوى و خودسازى است كه مى تواند در سلسله علل قرار گيرد و علّت ناقصه اى را كامل كند؛ زيرا فضل بى پايان خدا به اندازه شايستگيها و لياقتها به افراد مى رسد و بنابراين كسب شايستگى و لياقت مى تواند منشأ فضل و فيض تازه اى گردد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420862
پاسخ به شبهات
⁉️ سابقه انتساب «تناقض» به قرآن؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از ويژگی های قرآن، عدم وجود اختلاف و تناقض در آن
⁉️ منشاء شبهه «اختلاف» و پندار «تناقض» در قرآن؟! پرسش: چه مواردی موجب شده برخی گمان كنند آيات قرآن با هم در تناقض هستند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: خداوند، سلامت قرآن را از هرگونه اختلاف و تناقض درونى نشانه اعجاز و مافوق بشرى بودن آن مى داند. از اين روست كه گمان هرگونه اختلاف و تناقض در مطالب قرآن، توهّمى بيش نيست. برخى از موجبات اختلاف در قرآن عبارتند از: بيان حالت هاى مختلف يك موضوع و مراحل گوناگون رشد آن، اختلاف دو يا چند آيه در موضوع، تفاوت دو آيه به جهت وجه عمل، اختلاف در حقيقت و مجاز و اختلاف به دو اعتبار كه به همه اين موارد جواب داده شده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420213
❓ ماهیّت وحی و تجربه دینی؟ پرسش: منظور از تجربه دینی چیست؟ چه تفاوتی با وحی دارد؟ آیا وحی همان تجربه دینی و نبوت امری شخصی است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: تجربه دینی یعنی انتقال حقایق در ارتباط ميان پيامبر و خدا که پيامبر آن حقايق را در قالب زبان خود درآورده؛ لذا در این چارچوب فکری، کتب آسمانی برداشت ذهنی پیامبران از دریافت وحیانی است. اما حقیقت وحی با تجربه دینی فرق دارد. وحى، «فعل الهى» است كه به انسان كامل مى رسد و خطا نمی پذیرد و القای شیطان در آن راه ندارد. اما تجربه دینی در دسترس همه و خطا پذیر است. از آن گذشته برخی از وحی های نازل شده بر انبياء الهی شريعت آفرين می باشد يعنی دستورالعمل هايی از جانب خداوند برای زندگی فردی و اجتماعی پيروان خود می آورند؛ در حالی که در تجربه های دينی و عرفانی چنين چيزی مشاهده نمی شود. وقتی مردانى با دعوى نبوت و با معجزات و خرق عاداتى كه نشان مى دهد آنها به عالم ماوراى طبيعت ارتباط دارند، ظاهر شده اند و كتاب‏ها و تعليماتى با خود آورده اند كه مافوق قدرت و فكر بشر است، خود نشان دهنده این است که وحی از قبیل تجربه دینی نیست و نبوت امری شخصی نمی باشد؛يك انسان درس نخوانده و در محيط فوق العاده عقب افتاده اى مانند محيط حجاز در عصر جاهليت چگونه ممكن است كتابى همچون قرآن با اين محتواى عظيم را [با تجربه دینی] بياورد؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418562
پاسخ به شبهات
❓ ماهیّت وحی و تجربه دینی؟ پرسش: منظور از تجربه دینی چیست؟ چه تفاوتی با وحی دارد؟ آیا وحی همان تجر
شاخه وحی 🔸 فرق الهامات غیبی با القائات شیطانی؟ 🔸 نظرات متفاوت فلاسفه درباره «وحی» 🔸 ايرادات وارده بر فلاسفه جديد راجع به «وحی» عناوین بالا و بیشتر در شاخه "وحی": http://mk6.ir/TqPuT 💌دعوت به کانال واتساپی: https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - اجاره طلا 🔹 - خرید طلای قسطی به قیمت روز تسویه 🔹 - خريد و فروش، ساخت و اخذ اجرت جهت ظروف طلا و نقره عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه معاملات طلا و نقره": http://mk6.ir/DcDwI 🆔 @makarem_ir
عدالت تسکین قلب ها پرسش: چرا حضرت زهرا فرمودند: عدالت تسکین قلب هاست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: یاد شدن از عدالت به عنوان تسکین دهنده قلب ها در بیانات دیگر معصومین نیز مسبوق به سابقه است. این عدالت در زمینه خانواده زمینه شکل گیری احسان و درستکاری زن و مرد در حق هم را پدید می آورد، در حوزه اقتصاد موجب کاهش فاصله طبقاتی و تبعیض و ظلم در حق مردم و در سایر حوزه های اجتماعی و عمرانی زمینه ساز افزایش برکات و پدید آمدن آبادانی و اصلاح کار خلق و... می گردد و همه این موارد موجب اطمینان خاطر و تسکین دل ها می گردد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411818 (س) 💌دعوت به کانال واتساپی: https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv