eitaa logo
نشر مکث اندیشه
168 دنبال‌کننده
133 عکس
7 ویدیو
3 فایل
مرکز نشر پژوهش های #مسئله_محور #راهبردگرا #کارآمدی #بنیادین و #حقوق_عمومی جهت تهیه محصولات نشر مکث اندیشه به سایت فروش انتشارات به آدرس 🌐 maks-andishe.com مراجعه یا با شماره 📲 ۰۹۱۲۷۱۶۱۰۶۶ تماس حاصل فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
قدرت توأمان سخت و نرم در در چهار دهه گذشته، به ویژه دهه اخیر(2010 - 2020) توجه غربی را بیش از پیش به سوی خود متمایل کرده‌است. نکتۀ مهم آنجاست که تصویر دگرگون از تشیع می‌تواند خطرات جدی برای جامعۀ شیعه داشته باشد و زندگی اجتماعی-سیاسی شیعیان را در سراسر جهان به مخاطره اندازد. بر این اساس، شناخت چگونگی بازنمایی در رسانه‌های به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در عرصۀ بین‌المللی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در سیاستگذاری‌های رسانه‌های شیعی بسیار یاری‌رسان باشد. لینک خرید: 💲https://maks-andishe.com/index.php/shop-default/ghalb 🆔 @maks_e_andisheh
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است. 📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود. 1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه را به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند. 2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند. 3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است. 4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند. 5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند. ☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد. ⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟ 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J 🆔️ @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم الله النور مشکل با ما چیست؟ آیا غرب با ما آشتی خواهد کرد؟ (به بهانه تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان) ✅ در خبرها شنیدیم که دولت آلمان، را بست و دلایلی هم برای آن بیان کرد. البته ممکن است تخلفاتی هم در این مرکز انجام شده باشد اما این بهانه ها و تخلفات، علت اصلی این ماجرا و ماجراهای مشابه نیستند و قضیه ریشه دارتر و عمیق تر از اینهاست. ✅ شاید شما با من هم عقیده نباشید ؛ ریشه دعوای غرب با نظام اصیل ، نه اقتصادی است و نه سیاسی و نه جغرافیایی. بلکه ریشه عدم سازش غرب با نظام جمهوری اسلامی، به یک بنیان گذاری مربوط می شود. « بنیان گذاری یک نظریه خارج از منظومه فکری ». مهم ترین جرم ما این است که نظامی به نام ایجاد کرده و ادعا نموده ایم که نظام ما ضعف های لیبرال دموکراسی را ندارد ولی نقاط قوت آن را دارد. ✅ اصولاً لیبرال دموکراسی غربی که خود را پایان تاریخ نامیده و مدعی است نظریه ای بالاتر از آن نخواهد آمد، قبول نمی کند و هیچ نظامی را که مبتنی بر ایدئولوژی خارج از منظومه لیبرال دموکراسی باشد، تحمل نمی کند چه برسد به این که مخالف آن باشد. همچنان که را تحمل نکرد. ✅ از نظر جریان لیبرال دموکراسی غرب، جمهوری اسلامی ایران نباید به یک الگوی در دنیا تبدیل شود. به زعم آنها این نظام فکری و فرهنگی باید شکست بخورد اما نباید شود(یعنی نباید به وسیله مستقیم غربی ها با جمهوری اسلامی از بین برود). چون شهید قهرمان جلوه می کند و تکثیر می شود. بنابراین باید از درون فروبپاشد و چه بهتر که این از طریق تغییر و ‌فرهنگی باشد. ✅ بنابراین معتقدم غرب به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نیست بلکه هدف آنها است. همه تحرکات دیگر اعم از نظامی، اقتصادی و... به نوعی مشغول سازی، مقدمه و یا کاتالیزور برای اجرای همان هدف اصلی است یا بیشتر برای فریب مقامات ایرانی و دور کردن ذهن و تلاش آنها از مقابله با فروپاشی فکری و فرهنگی است. به قول قدیمی ها: این خط، این نشان. حالا ببین کی گفتم. ✅ اگر این مطلب را می پسندید و مفید می دانید برای سایرین ارسال کنید. @mohammadtaghidashti
حل مسائل پیچیده جوامع کنونی، ساز و کارهای نوین و متناسب با آنها را طلب می‌کند. روش‌های سنتی حل مسئله (مشاهده، مصاحبه، و مطالعه) اگرچه هنوز کارکرد خود را دارند اما کافی نیستند چون مسائل کنونی، پیچیده، عمیق و بینارشته‌ای هستند و نمی‌توان با نگاه بسیط و تک‌بعدی آنها را حل کرد. روش‌های نوین این ویژگی را دارا هستند که از عقل جمعی و تجمیع اطلاعات و نظریات برای حل مسئله بهره می‌گیرند.در این اثر برخی از آنها را به‌طور مختصر توضیح داده‌ام اما مقداری مفصل‌تر به نحوه اداره یا پرداخته‌ام (برخلاف تصور رایج، هیئت اندیشه‌ورز نه جلسه عادی و مدیریتی است و نه حتی نشست علمی، بلکه قواعدی دارد که اگر رعایت نشود، بهره علمی مناسبی نخواهد داشت.) 🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم تعالی برچه اساسی می توان ادعا کرد که یک فرد، یا است. به عبارتی ملاک و معیار کارآمدی چیست؟ چند یا رویکرد در مورد معیار و ملاک کارآمدی مطرح است: ۱. رویکرد مبتنی بر : اگر یک (اعم از فرد،خانواده،سازمان و حکومت) با موفقیت به خودش برسد،کارآمد است. ۲. رویکرد : اگر در یک مجموعه، از منظر ، خروجی بهتر از ورودی باشد این مجموعه کارآمد است. ۳. رویکرد مبتنی بر (مردم، ذینفعان و مصرف کنندگان نهایی): اگر مشتریان از عملکرد، محصولات و خدمات یک سیستم راضی باشند، کارآمد می باشد. ۴. رویکرد : سیستم های مشابه باید نسبت به همدیگر سنجیده شوند. هرکدام در مقایسه باهم بهتر عمل کنند کارآمدترند. ۵. رویکرد : سیستم اگر به وظایف ذاتی خودش عمل کند و عمل او با عقل جمعی سازگار باشد، کارآمد است حتی اگر به نتایج مورد انتظار نرسد. ۶. رویکرد ترکیبی : از این نظر تقریبا همه رویکردهای فوق الذکر به نحوی مهم هستند و ترکیبی از آنها کارآمدی را به دنبال دارد. رسیدن به هدف باکسب رضایت ذینفعان و از طریق و عمل صحیح، شاید بهترین ترکیب باشد. @mohammadtaghidashti
در این کتاب می خوانیم: ⬅️ ظرفیّت‌سنجی امکان به‌کارگیری در (سید سجاد ایزدهی) ⬅️ ، مجلس برنامه‌ریز یا مجلس قانون‌گذار (خیراله پروین- محمدمهدی سیفی) ⬅️ میزان انطباق نظام‌های ، ریاستی و نیمه‌ریاستی با نظام ولایی ( حسین جوان‌آراسته) ⬅️ بازبینی نظام سیاسی ایران در پرتو تعاریف کلاسیک و نوین از نظام نیمه‌ریاستی (علی‌اکبر گرجی ازندریانی- فرزین قهرمان‌زاده) ⬅️ الگویِ پارلمانیِ عقلانی‌شده؛ با نگاهی به حقوق اساسی ج.ا.ا (علی مشهدی) ⬅️ تحلیل فقهی-حقوقی تأسیس نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران (ابراهیم موسی‌زاده) 🆔 @maks_e_andisheh
مجموعه‌ای از باورها و دستورها است، که در مراحل متنوعی از آسمان تا زمین جریان دارند. کتاب پیش رو با نگاهی نسبتاً متفاوت، مراحل نزولی شش‌گانه‌ای را برای دین تحلیل می‌کند که از علم الهی تا بینش، گرایش و کنش مردم عادی امتداد دارند. توجه به چالش‌های هر یک از این مراحل، تحلیل امکان خطا در آن‌ها، تبیین عوامل تکثر آفرین در آن‌ها، ملاک حجیت و اعتبار دین در هر یک از این مراحل و مانند آن مطالبی هستند که به امید تغییر نگاه به مقوله دین و دین‌داری در این کتاب تشریح شده‌اند. این کتاب امیدوار است با نگاهی که ارائه می‌دهد، به تقابل با پدیده به نام دین و برود و از جزم‌اندیشی خام در دین، که منشأ نارواداری گسترده‌ای در جهان کنونی شده است، جلوگیری کند. 🆔 @maks_e_andisheh
توانایی فکر کردن و قدرت خِرد، آن چیزی است که نسل بشر را از سایر موجودات، از جمله حیوانات جدا می‌کند. انسان نیاز ذاتی به استفاده از اطلاعات موجود در محیط خود برای مبارزه با چالش‌های پیچیده‌ای دارد که با آن روبه‌رو است. بیشتر افراد دربارۀ فکر کردن همان‌قدر می‌اندیشند که دربارۀ راه رفتن یا نفس کشیدن. فکر کردن کم‌وبیش عملی طبیعی فرض می‌شود و هرکسی هم از قدرت تفکر خویش راضی است... شاید به همین دلیل در مورد فن و اصول اندیشیدن تقریباً هیچ کاری در طول سالیان دراز تعلیم و تربیت انجام نمی‌شود. از طرف دیگر هر چیزی که فکر می‌کنیم، می‌بینیم، می‌شنویم و تجربه می‌کنیم، نه ثبت مستقیم جهان خارج، که برساخته و تفسیری از جهان است. اطلاعات ممکن است دچار ، ، مقایسه و یا بخش‌های خالی با داده‌های غیرواقعی پر شود. باید بدانیم که اطلاعات از فیلتر ذهنی ما عبور می‌کنند و براساس مفروضات ذهنی و نیازهای هیجانی ما پالایش می‌شوند و رنگ و شکل می‌گیرند. از طرف دیگر مجموعه دریافت‌های ذهنی ما تبدیل به خاطره شده و برساخته می‌شود و تغییر می‌کند و با خاطرات دیگر تلفیق می‌شود. علاوه‌بر این، بسیاری از خطاهای منطقی و سوگیری‌های شناختی، فرایند تفکر را تهدید می‌کنند. همچنین ضعف محاسبات منطقی و ریاضی باعث شکل‌گیری الگوهای فرضی و خودساخته در ذهن ما می‌شود. در این اثر تلاش می‌کنیم به صورت عملی را بیان کنیم و رابطۀ آن را با حل مسئله مطرح کنیم. ان شاءالله بتوانیم گامی هرچند کوچک در جهت تحقق فرمان الهی در تقویت تفکر در میان مردم برداشته باشیم. 🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به ✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه علیه السلام بسیار بود. امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به رسیدند. ✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند. علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه ها پیروز شدند و اغلب ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند. به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت علیه السلام نگاهی بیاندازیم. ✅ لطفا بالا را دقیق تر ببینید. اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هدایت شده از محمدتقی دشتی
قال (ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78) پژوهش برای یا برای حل ؟ ✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛ ۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایده‌ای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ ۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ به سازمان‌ها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی به حساب می‌آید. درواقع باید چشم بینای و حل‌کنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد. یکی از موانع اصلی خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئله‌محور نبودن اغلب تحقیقات، و رساله‌های علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی می‌شود. این وضعیت به‌قدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند. ۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج می‌کنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند. کارساز ۴. یکی از سلسله کتب ( ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئله‌محوری در پژوهش‌های مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت. برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید. @maks_e_andisheh اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
گرچه و در امتداد هم هستند، اما عراق در امتداد روحانیت ایران قرار ندارد و این نهاد بر حسب سنت‌ها و شرایط محیطی خاص عراق در باره مسایل ایران از جمله رخداد داوری می‌کند. برخی از در قبال این رخداد احتیاط ورزیده و برخی دیگر به آن امید بسته تا شاید تکرار آن بتواند هم آن حوزه را به روز کند و هم طرحی برای آینده عراق در اندازد. اینکه مدارس فکری و سیاسی آن حوزه چگونه در باره انقلاب اسلامی می‌اندیشند و با آن تعامل می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش رسالت این اثر است که تقدیم خوانندگان محترم آن می‌شود. 🆔 @maks_e_andisheh
رابطهٔ و از اصیل‌ترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان می‌توان آن را جستجو كرد؛ حوزه‌ای از تحقیق كه جهت استحكام یافته‌ها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، كه شاخه‌ای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخه‌های حقوق است. یكی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال می‌کند. 🆔 @maks_e_andisheh
اول این‌که؛ نهاد علم و پژوهش به نهاد اجرا و صنعت متصل نیست و ارتباط نظام‌مندی بین آنها وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، بین پژوهشگر و نهاد پژوهشی و نهاد اجرا فاصله زیاد است و در تمام مراحل پژوهش، از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسایی مسائل، انجام مراحل پژوهش و حل مسئله این جدایی وجود دارد. دوم این‌که؛ اکثر پژوهش‌ها نیستند. لازمۀ اجرایی شدن پژوهش‌ها، عبور از پژوهش‌های نظری و کلی و رسیدن به پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور است که در کتاب حاضر به‌‌طور مختصر و در کتاب روش تحقیق مسئله‌محور به‌صورت تفصیلی توضیح داده شده است. سوم این‌که؛ روش علمی مناسبی برای اجرایی‌سازی پژوهش در ایران نهادینه نشده است. در این مورد پیشنهاد نگارنده روش PDIA یا همان روش انطباق مداوم مسئله‌محور است. در این روش، پژوهش و اجرا همگام حرکت کرده و تا حل مسئله با همدیگر تعامل جدی دارند. با توجه به اهمیت این روش، در کتاب حاضر به‌صورت مختصر به توضیح آن پرداخته‌ایم. مقام معظم رهبری در زمینۀ اتصال نهاد علم و پژوهش دانشگاهی به اجرا و حل مسئله فرموده‌اند: «باید کار به‌جایی برسد که هر پایان‌نامه‌ای که یک دانشجو در زمینه‌های گوناگون علمی تهیه می‌کند، از همان اولی که این پایان‌نامه می‌خواهد تشکیل بشود، یک حامی داشته باشد؛ چه از بخش خصوصی، چه از بخش دولتی.» 🆔 @maks_e_andisheh
در عصر دگرگونی ها هیچ نظامی بی نیاز به آسیب شناسی نیست. به این معنی که امروزه به واسطه تغییر و تحولات سریع محیطی، آسیب شناسی ها با توجه به اهداف و نیازها فارغ از مرام های فکری و ایدئولوژیکی همواره در دستورکار سردمداران فکری و اجرایی بوده است؛ بنابراین تحقق مأموری تها و اهداف توسط یک نظامِ رهاشده و با رویکردهای مواجهاتی پسینی و تدافعی ناممکن و همراه با هزینه های بالای مادی و غیرمادی است. از این نظ رگاه در جوامع پیشرو، نهادهای فکری، ایده پرداز و پژوهشی در کنار شناسایی مسائل و چالش های ممکن )در مرحله قبل از جدی شدن( ظرفیت های پیش روی مسائل را نیز شناسایی و راهکارهای لازم را پیشنهاد می کنند. 🆔 @maks_e_andisheh
اسلام به‌عنوان يك دين جهانی و جاودانی و جامع، متكفل بيان تمامی قوانين و مقرراتی است كه برای سعادت فردی و اجتماعی انسان ضرورت دارد. بی‌تردید یکی از مهمترین نیازهای انسان‌ها نیاز به وجود حکومت است چراكه از يك سو جامعۀ بشری محل بروز تزاحم منافع ميان انسان‌هاست و از ديگر سو هر جامعه‌ای برای آنكه دچار ركود و ايستايی و در نتيجه نابودی تدريجی نگردد، نيازمند تعيين اهداف خرد و كلان و تدوين برنامه در راستای تأمين اهداف مزبور و تقسيم وظايف به‌منظور تحقق عملی اهداف مورد نظر می‌باشد. نتيجۀ قهری اين دو نكته آن است كه اسلام ديدگاه خاصی دربارۀ دولت و مسائل مربوط به آن دارد چرا که مکاتب مختلف بشری در این زمینه، نظریات متفاوتی داشته و چنین نیست که سیرۀ عقلائی مشخصی در خصوص دولت و مباحث پیرامونی آن، شکل گرفته باشد تا گفته شود که شریعت اسلام، مردم را به این سیرۀ عقلائی ارجاع داده است. منظور از دولت در این پژوهش، همان مفهوم شناخته شده دولت-کشور در کتب حقوقی است که با توجه به عناصر چهارگانه جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت تعریف می‌گردد. هرگاه این عناصر از منابع فقه استخراج شود و دیدگاه اسلام نسبت به آن ها به صورت مجموعه‌ای از گزاره‌های نظام یافته منسجم و جامع تبیین گردد، حاصل کار ارائه «نظریۀ دولت اسلامی» خواهد بود که هدف اصلی كتاب حاضر است. 🆔 @maks_e_andisheh
بدون تردید یکی از آرمان‌های ، دستیابی به و متفرعات آن بود. این آرمان که سهم قابل‌توجهی در شعارهای این انقلاب داشت، بیشتر به وضعیتی سلبی اشاره می‌نمود که در آن استبداد و وابستگی به قدرت‌های بیگانه از میان رفته باشد. در واقع، مفهوم آزادی بیشتر محدود بود به دو اصل ضرورت رهایی از استبداد داخلی و ضرورت رهایی از استعمار خارجی که بنا به گفتۀ ، در کنار ضدیت سلطنت با ، ریشه‌های اصلی وقوع این انقلاب به شمار می‌رفتند. اما آنچه به‌تدریج در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اهمیت یافت، جنبه‌های ایجابی آزادی بود که تصویر روشنی از آن وجود نداشت. اینکه آزادی در ذیل چه مفهومی می‌یابد و سرنوشت متفرعات آن، مثل آزادی عقیده و بیان چه می‌شود؟ محدودیت‌ها و موانع آن، چه تمایزی با عرف جهانی دارد؟ و بالاخره اینکه الگوی این حکومت در ترسیم «وضعیتی آزاد» چیست؟ 🆔 @maks_e_andisheh
🟡 گونه‌شناسی جریان ‌های فکری و نسبت آن با اندیشه‌های انقلاب اسلامی ◀️حوزه علمیه قم به عنوان نهادی اثرگذار در جریانهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود. اما این اثر گذاری شاید همیشه به نفع نظام اسلامی نباشد و برخی از جهت‌گیری‌های جریان‌های حوزوی باعث چالش‌های فراونی برای کشور شوند. شناخت جریان‌های فکری حوزه برای تعامل و یا مقابله با چنین چالش‌هایی چاره‌سار است . 📕این کتاب نوشته دکتر سید محسن طباطبائی فر و در 520 صفحه و قیمت 320 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 🆔 @maks_e_andisheh
🔻 «شناسنامه امنیتی و معرفی مؤسسات خارجی فعال در زمینه دین، روحانیت و ولایت فقیه» 🔸کشورهای سلطه‌گر با مطالعه مستمر بر روی جامعه هدف، از شکافها، ظرفیتها و روابط درونی و بیرونی آن آ گاهی یافته و سپس به ارائه طرح‌هایی جهت حضور در جامعه هدف و بیان و پیاده سازی اهداف خود از زبان و قلم همان جامعه اقدام می کنند. شناخت روشها و راهکارهای نفوذ برای مقابله با آنها امری بدیهی است. 📗این کتاب نوشته دکتر محمد صادق احمدی و دکتر محسن گلپایگانی و در 2 جلد منتشر شده و از طریق سایت نشر مکث اندیشه امکان خرید دارد . 🆔 @maks_e_andisheh
🔴 «اخلاق و اطلاعات» ⬅️ سازمان‌های اطلاعاتی در کنار همه خدمات به حوزه امنیت با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند که ازجمله آن‌ها رعایت مرز قانون و اخلاق بوده است. زیست اخلاقی در سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی به دلایل مختلفی دشوارتر است؛ ازجمله چالش‌های پرسنلی و سازمانی و کاری همچون پوشش‌گیری کارکنان و روبه‌رو بودن با حریم خصوصی افراد، تراکم اطلاعات حساس کشور و مسئله نظارت و استقلال و درعین‌حال با وجود دشواری‌های متعدد، امکان زیست اخلاقی در این سازمان‌ها به نحو حداکثری و مبتنی بر نظریه مصلحت نظام وجود دارد. سؤال اصلی تحقیق پیش رو عبارت است از اینکه چالش‌ها و راه‌حل‌های زیست اخلاقی در سازمان‌های اطلاعاتی کدام‌اند و کارمندان این نهادها در این مسیر با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟ 📗 این کتاب نوشته دکتر وحید فراهانی و در 142 صفحه و قیمت 100 هزار تومان از طریق سایت نشر مکث اندیشه در دسترس علاقه‌مندان است . 🆔 @maks_e_andisheh
🔴 «کرانه‌های قدرت سیاسی در اسلام» ⬅️ کتاب حاضر کوشیده است نظارت بر قدرت رهبری را از زاویۀ حقوقی و فقهی موردنقد و بررسی قرار دهد و با شناسایی نقاط قوت و ضعف قوانین موجود، راهکارهای پیشنهادی خود را بر اساس موازین اسلامی ارائه نماید. 📗 این کتاب نوشته دکتر محمد جواد ارسطا و در 355 صفحه و قیمت 250 هزار تومان از طریق سایت نشر مکث اندیشه در دسترس علاقه‌مندان است . 🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
و دیگر همه چیز ✅ قبلاً به یکی از روسای محترم عرض کرده بودم که در جامع کشور که کار کردیم، یکی از مهم ترین مسائل ما، اختلال در شیوه های است که سریعا ( تاکید می کنم سریعا) باید اصلاح شوند ( بعدا در این زمینه خواهم نوشت ان شاءالله) و اولین کار در این مورد بازگشت سریع و صحیح به است. پس در اسرع وقت امور را به بسپارید تا کامیاب شوید و الا می نویسم و امضاء می کنم که شکست خواهید خورد. ✅ به اندازه ای مهم است که متعال در آیه ۵۸ سوره نساء قاطعانه به ما فرمان مى دهد كه؛ را به و اهلش بسپارید و هنگامى كه ميان مردم مى كنيد، به داورى كنيد يقيناً بازگردانيدن امانت به شایستگان و عدالت در داورى نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن دعوت مى كند. در واقع تاکید خداوند متعال براین است که ای مردم به شایستگان بسپارید آن چه امانت است از قدرت و مال و علم و اهل و عیال و... . ✅ چنانکه آخرین برگزیده و فرستاده اش فرمود : اگر فردی از امت من یک شخص را به عنوان رئیس بر چند نفر بگمارد و بداند که در بین آنها یکی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و و تمام مسلمانان خیانت کرده است. و نیز فرمود : هرکس سرپرستی امری را بپذیرد و بداند که شایسته آن نیست جایگاهش در آتش خواهد بود. ✅ همچنین اولین وصی او یعنی امیر خرد، امیر بیان و فرمود : چهار چیز عامل سقوط و تیره بختی دولت هاست. پرداختن به امور فرعی، باز ماندن از امور اساسی و اصلی، مقدم داشتن افراد ناشایست و رذل و عقب راندن افراد شایسته و صاحبان فضل. ✅ گویند؛ در پاسخ به سوال اسکندر مبنی بر نحوه دوام تسلط بر زمین گفت: بزرگان ایرانی را بر کارهای کوچک بگمار و افراد کوچک آنها را بر کارهای بزرگ. بزرگان در کار کوچک تحقیر شده و بی انگیزه می شوند و حقیران در کار بزرگ فرو می مانند آنگاه تو همواره بر آنها مسلط خواهی بود. ✅ گفت : - که آزرده‌خاطرتر؟ - شایسته‌ای که ناشایسته‌ای بر او کامرا بود و دانایی که بداندیشی بر او کامکار و بِه که بَد بر او فرمانروا باشد. این که شایستگان چه کسانی هستند بماند برای پست های بعدی. پیشنهاد می کنم یا از انتشارات مکث اندیشه را مطالعه کنید. @mohammadtaghidashti
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی کتاب《 از آسمان تا زمین》توسط دکتر مهدی شجریان نویسنده کتاب 🆔 @maks_e_andisheh
🟡«شناسایی شاخص‌های اثربخشی و پیامدی مسائل و موضوعات فرهنگی- دینی» ✅یکی از آفات مدیریتی و برنامه‌ریزی در کشور، گزارش‌ها و ترسیم وضعیت فعلی با مبنای عملکردی است؛ بی آنکه رویکرد نتیجه محوری و حل مسئله مدنظر باشد. هم از این روست که گزارش عملکرد چندساله و گاه چنددهۀ ارگانی بسیار پربار است؛ اما این عملکرد منجر به نتیجۀ ملموس در رفع مسئله یا معضل نشده است. این آسیب به‌ویژه در حوزۀ فرهنگی –که بیشتر کیفی‌تر است و ارزیابی آن دشوارتر - بیشتر به چشم می‌خورد. ✅این کتاب برای رفع این مسئله، کوشید در حوزه‌های گوناگون، شاخص‌هایی را برای هفت کلان مسئلۀ طراحی کند. این کار با ترسیم اهداف، شاخص‌های فرعی، ابعاد و شاخص‌های اثرگذاری بر کلان مسئله صورت گرفته است تا بتوان علاوه بر ترسیم نقشۀ راه و معیار داوری، وضعیت‌شناسی ملموس‌تری از وضعیت مسائل هفتگانه در کشور ترسیم کند تا در نهایت، موجب راهنمایی سیاست‌گذاران بر مبنای شناخت و داده‌های واقعی شود؛ به‌ویژه آنکه شاخص‌ها و مسائل جمع‌آوری شده، حاصل نظرات جامعۀ نخبگانِ متخصص در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند. 👈 این کتاب با مدیریت دکتر محمد تقی دشتی و در 396 صفحه و با قیمت 360 هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 🆔 @maks_e_andisheh