اظهار تولّی و تبرّی بعد از محاسبه نفس در پایان هر روز
قالَ حَسَنُ بنُ عَلِیٍّ العَسکَرِیّ علیه السلام: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله يَقُولُ: أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِأَكْيَسِ الْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ الْحَمْقَى؟ قَالُوا: بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ! قَالَ: أَكْيَسُ الْكَيِّسِينَ مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ، وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ، وَ إِنَّ أَحْمَقَ الْحَمْقَى مَنِ اتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهَا، وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانِيَّ. فَقَالَ الرَّجُلُ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! وَ كَيْفَ يُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ؟ قَالَ: إِذَا أَصْبَحَ ثُمَ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ، فَقَالَ: يَا نَفْسِی! إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً، وَ اللَّهُ تَعَالَى يَسْأَلُكِ عَنْهُ فِيمَا أَفْنَيْتِيهِ، فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ؟ أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِيهِ؟ أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كُرْبَةً؟ أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ؟ أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ؟ أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِكِ؟ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً؟ مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ؟ فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ. فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ، حَمِدَ اللَّهَ تَعَالَى، وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ؛ وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً، اسْتَغْفَرَ اللَّهَ تَعَالَى، وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ، وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ، وَ عَرَضَ بَيْعَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ علیه السلام عَلَى نَفْسِهِ، وَ قَبُولَهُ لَهَا، وَ إِعَادَةَ لَعْنِ أَعْدَائِهِ وَ شَانِئِيهِ وَ دَافِعِيهِ عَنْ حَقِّهِ. فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: لَسْتُ أُنَاقِشُكَ فِي شَيْءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالاتِكَ أَوْلِيَائِي، وَ مُعَادَاتِكَ أَعْدَائِي.
📚(کتاب عتیق، ص176-177/ التفسير الإمام العسكري عليه السلام، ص38-39)
حضرت عسکری علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: آیا می خواهید شما را به زيرك ترين زيركان، و احمق ترین احمق ها آگاه سازم؟ عرض شد: بله ای رسول خدا! فرمود: زیرک ترین زیرک ها کسی است که به حساب خود رسیدگی کند، و براى پس از مرگش كار كند؛ و احمق ترین احمق ها کسی است که دنبال خواسته هاى نفسانى اش باشد و از خداوند متعال، آرزوهاى (پوچ) بخواهد.
مردى گفت: اى اميرالمؤمنین! چگونه کسی به حساب خود رسیدگی کند؟ فرمود: وقتی روز را به شب رسانيد، به خود بگويد: اى نفس من! اين روز بر تو گذشت و هرگز باز نخواهد گشت. خداوند از تو خواهد پرسد كه این روز را در چه كاری به پایان رساندی و چه عملی انجام دادی؟ آيا به ياد خدا بودى و سپاس او نمودی؟ آيا نياز مؤمنى را برآوردى؟ آيا بار غم و رنجى از دل او برداشتى؟ آیا در نبودن او مراقب و سرپرست خانواده و فرزندانش بودى؟ آيا بعد از مرگ او در فكر بازماندگانش بودى؟ آيا با موقعیّتی که داشتی، از غيبت او خودداری کردی؟ آيا به يارى مسلمانى برخاستى؟ خلاصه چه عملى در اين روز انجام دادى؟ و آنگاه به ياد هر چه در آن روز كرده است بيفتد. پس اگر ديد در آن روز، كارى نيكو كرده است، سپاس خداوند متعال را به جا آورد و بر این توفيق، او را به بزرگى ياد كند. امّا اگر دريافت كه كوتاهى يا معصيتى كرده است، استغفار كند و عزم كند كه ديگر تكرار نکند، و آن گناهان را با صلوات فرستادن بر محمّد و خاندان پاکش، عرض بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام و قبول آن، و لعنت کردن بر دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام و کینه توزان وی و غاصبین حقّش، پاک کند. پس وقتی چنین می کند، خداوند عزّوجلّ می فرماید: با دوست داشتن اولیاء من، و دشمن داشتن دشمنان من، آن گناهان را مورد محاسبه دقیق قرار نمی دهم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
https://eitaa.com/hazrat_khadige
#حدیث
💎پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله به اصحابشان فرمودند:
أىُّ عُرَى الایمانِ أوثَقُ؟ فَقالُوا: اَللّه ُ ورَسُولُهُ أعْلَم، وقال بَعضُهُم: الصَّلاةُ وَقالَ بعضُهُم: الزَّکاةُ وَقال بَعضُهُم: الصِّیامُ وَقال بَعضُهُم: الحجُّ وَالعُمْرَةُ وَقال بَعضُهُم: الجهاد، فقالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: لِکُلِّ ما قُلتُم فَضْلٌ وَلَیْسَ بِهِ، ولکِنِّ أوثَقُ عُرَى الإیمانِ اَلحُبُّ فِى اللّه ِ وَالْبُغْضُ فِى اللّه ِ وَتَوالى اَوْلیاءِاللّه ِ والتَّبَّرى مِن أعداءِ اللّه .
🔹محکم ترین دستگیره ایمان چیست؟ اصحاب گفتند: خدا و رسولش آگاهترند، یکى از اصحاب گفت: نماز است، دیگرى گفت: زکات، سوّمى گفت: روزه، یکى دیگر گفت: حجّ و عمره است، بعضى هم گفتند: جهاد است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: براى هر آنچه که شما گفتید فضیلتى است ولى هیچ کدام محکمترین دستگیره ایمان نیستند، محکمترین دستگیره ایمان دوستى و دشمنى در راه خدا و دوست داشتن دوستان خدا و برائت جستن از دشمنان خداست.
📚کافى، ج ۲، ص۱۲۵، ح۶
https://eitaa.com/hazrat_khadige
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه ایام عید غدیر ثانی
https://eitaa.com/hazrat_khadige
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
شب دوم دهه اول صفر ۱۴۴۴ مروری بر کتاب کامل الزیارات. جلسه ۱۲ موضوع: انگیزه های الهیِ زیارت. 🔷#آد
4_5798677699002108897.mp3
33.38M
شب سوم دهه اول صفر ۱۴۴۴
مروری بر کتاب کامل الزیارات.
جلسه ۱۳
موضوع: #قرض گرفتن برای زیارت
🔷مخاطب اهل علم، #اشخاص نیستند.
🔶لزوم عمل با #درجات ایمانی.
🔷لزوم حفظ #تعادل در مسیر عبودیت.
🔶حذر از #اسراف و رفاه طلبی.
🔷#وظایف مالی متعدد مومنین.
🔶#تقدیر المعیشه.
🔷تفاوت #غنی و فقیر.
🔶عدم جواز نهی کردن افراد از #زیارت امام حسین علیهالسلام.
@eqbalnia
4_5800929498815794664.mp3
36.75M
شب چهارم دهه اول صفر ۱۴۴۴
مروری بر کتاب کامل الزیارات.
جلسه ۱۴
موضوع: اجابت دعاء تحت #قبه امام حسین علیهالسلام
🔷تقدم خلقت زمین #کربلاء بر زمین مکه.
🔶#علم خداوند به شرافتها و خباثتها.
🔷حقیقی بودن شرافت #زمانها.
🔶علت نامیده شدن روز #دوشنبه به دوشنبه.
🔷خداوند، حد #قبه ی امام حسین را مشخص کرده است.
🔶ذکر عظمت #صلوات.
🔷قطعیت اجابت #دعاء تحت قبهی سیدالشهداء.
🔶انواع #اجابتها.
🔷امور مربوط به اهلبیت #کلیت دارد.
@eqbalnia
4_5805610665276083960.mp3
40.62M
شب پنجم دهه اول صفر ۱۴۴۴
مروری بر کتاب #کامل_الزیارات.
جلسه ۱۵
موضوع: آثار #بکاء بر سیدالشهداء در لحظات احتضار و نزد حوض #کوثر.
🔷ظهور حقائق در #یوم_القیامه.
🔶حدیث #مسمع_بن_کُردین.
🔷#تقیه در بین نواصب.
🔶پاداش گریهی بر امام حسین علیهااسلام در لحظات #احتضار.
🔷خصوصیات حوض #کوثر.
🔶فرح و #حزن شیعه باید متاثر از فرح و حزن امام زمان عج باشد.
@eqbalnia
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (10 ) 💎 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: اصلایمان، علم است و خداوند برا
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (11 )
💎 فضیل بن عثمان میگوید گروهی از کسانی که در مورد ربوبیت سخن میگفتند نزد امام صادق علیه السلام رسیدند، حضرت به آنها فرمود:
تقوا داشته باشید و خدا را بزرگ بدانید و چیزی را که ما نگفتهایم نگویید. چون اگر شما بگویید و ما بگوییم، وقتی ما مردیم و شما مردید و خداوند ما و شما را مبعوث کرد، شما در جایی خواهید بود که خدا میخواهد و ما نیز در جایی خواهیم بود .
عَنْ فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَتَكَلَّمُونَ فِي الرُّبُوبِيَّةِ فَقَالَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَظِّمُوا اللَّهَ وَ لَا تَقُولُوا مَا لَا نَقُولُ فَإِنَّكُمْ إِنْ قُلْتُمْ وَ قُلْنَا مِتُّمْ وَ مِتْنَا ثُمَّ بَعَثَكُمُ اللَّهُ وَ بَعَثَنَا فَكُنْتُمْ حَيْثُ شَاءَ اللَّهُ وَ كُنَّا. (توحید شیخ صدوق، باب 67، ح 15)
https://eitaa.com/hazrat_khadige
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (11 ) 💎 فضیل بن عثمان میگوید گروهی از کسانی که در مورد ربوبیت سخن میگفتند نزد
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (12)
💎 امام کاظم علیه السلام در زمانی که در زندان بودند به یکی از شیعیانشان نامه نوشتند و فرمودند :
ای علی، گفته بودی از چه کسی معارف دینت را بگیری. معارف دین را از غیر شیعیان ما نگیر که اگر این کار را کنی، دینت را از خائنین به خدا و پیامبر صلّی الله علیه وآله گرفتهای که به امانتهای خدا و پیامبر صلّی الله علیه وآله هم خیانت کردند... .
كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام وَ هُوَ فِي السِّجْنِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ يَا عَلِيُّ مِمَّنْ تَأْخُذُ مَعَالِمَ دِينِكَ لَا تَأْخُذَنَّ مَعَالِمَ دِينِكَ عَنْ غَيْرِ شِيعَتِنَا فَإِنَّكَ إِنْ تَعَدَّيْتَهُمْ أَخَذْتَ دِينَكَ عَنِ الْخَائِنِينَ الَّذِينَ خَانُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ خَانُوا أَمَانَاتِهِمْ... (رجال کشّی، ص4 ح4/ وسائل الشيعة ؛ ج27 ؛ ص150)
https://eitaa.com/hazrat_khadige
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
دهه آخر صفر ۱۴۴۴ ه.ق تفسیر #سوره_حمد جلسهی سوم 🔷ضوابط دستیابی به #اسرار و بواطن. 🔶معنای ان حدیث
4.mp3
20.31M
دهه آخر صفر ۱۴۴۴ ه.ق
تفسیر #سوره_حمد
جلسهی چهارم
🔷#متعلق بسم الله و رابطهی آن با ایاک نستعین.
🔶نیت کسب رضایت رسول الله آیا با انحصار #عبادت خداوند تنافی دارد؟
🔷شرط #مخاطبه، معرفت و سنخیت است.
🔶معنای #الله_اکبر.
🔷خداوند، #توصیف پذیر نیست.
🔶علت #توصیف ناپذیری خداوند.
🔷نقش #اسماءالله در تحقق عبادت.
@eqbalnia