eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
256 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
413 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆 شرح مطالب مرتبط با جلد اوّل 💠توضیح: 👈پس از تدوین ، اسناد و مدارک جدیدی یافت شده اند که برای بر هم نخوردن نظم دوره چاپ شده، مطالب جدید در انتهای جلد 21م صحیفه آمده اند. 📚 مطالب مرتبط با مقطع تاریخی مربوط به جلد اوّل هم به ترتیب تاریخی، در جلد21، ص471 تا 564 آمده اند. ادامه 👈 پست () 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ( جلد اوّل) 💎💎💎 توجه به امور مسلمین؛ حتی در تجهیزات و ✍🏼«...اين وصيتى است كه گرفتار آمال و امالى و ذليل [امیدوار] از فضل كريم، سيّد بن السيد ال غفرالله لهما بفضله الواسع مى‏نمايد... 🖌 خود قرار دادم فرزند خود مصطفى جعله #‏الله فى ال العاملين و وفقه ‏الله لما يحب و يرضى كه👈 🔹پس از فوت من اقدام در امر تجهيز به طور مناسب و متعارف بكند 🌱و در كفنى كه از مسلمين است تكفينم‏ نمايد...» ✍🏻امام در 50 سالگی، در بهمن1331ه.ش، ای نوشتند و آقا را خود قرار دادند. 🌿اهتمام به امور و حمایت عملی از تولیدات آنها، در این مشهود است. 🌿 ره وصیت میکنند که مرا در بافت مسلمین بپیچید و دفن کنید. ✅یکی از جهاتش شاید این باشد که به مساله سوق مسلمین و بازار مسلمانان و از تولیدات آنها توجّه بدهند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 💎💎💎 امام ره 🌿«...و دو شعر منسوب به مولى الموالى عليه صلوات‏الله را (وفدت على الكريم...)، در پارچه بنويسند و بر گردنم آويزند و اگر خلاف احترام نباشد در سنگ قبرم نيز مرقوم دارند...» 🔆 ، در این ، به این دو بیت منسوب به حضرت علیه السلام اشاره میکنند👇 وَفَدتُ‏ على‏ الكريمِ‏ بغير زادٍ مِن الحَسَنات و القلبِ السليمِ‏ بر وارد شدم بدون هیچ و زادی از نیکویی ها و . فحَملُ الزّاد أقبحُ كلّ شي‏ءٍ إذا كان الوفودُ على الكريمِ‏ و توشه بردن، هنگام ورود بر کریم، بدترین کار است! ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره ☘️ هر کاری با «ادب» همراه و آراسته شود، زیبایی، تکامل و تعالی پیدا میکند و مقبولتر و خواستنی تر میشود. 🍀، به امور ظریف و دقیق و لطیفی گفته میشود که انسان، آنها را با رفتار یا گفتار خود همراه میکند (ظرایف فعل). 🌿 و و نیز میتواند با دقایق و ظرایف معرفتی و رفتاری همراه شود و ارزش دیگری پیدا کند. 💎 ، از ویژگیهای مهم و برجسته ، و الهی علیهم السلام است که بخصوص در کریم بروز و ظهور یافته و قابل مشاهده است. 📌درباره ادب توحیدی انبیاء علیهم السّلام، ر.ش: 👈 علّامه ره، في تفسير القرآن، ج‏6، ص256-338 [ترجمه فارسی، ج6، ص366-487] 💠 یکی از مهم آن است که ، کارها و خود را نمی بیند👈 زیرا میداند که اگر هم دارد، درواقع، آن کمال از لحاظ جنبه آن، فقط برای متعال است. ✅ به همین دلیل، چنین فردی همیشه دست خود را خالی و خود را و محتاج تعالی می بیند؛‌ هرچند در دید دیگران، بسیار هم غنی و دارای کمالات به نظر بیاید. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🌿 حضرت ره هم در و و خود، همواره یادشده را گوشزد میکنند. 🔷 ازجمله در این که میکنند که ابیات یادشده و منتسب به حضرت عليه السّلام را بر گردنشان بیاویزند و بر سنگ حکّ کنند. 💠 این دو بیت، سرشار از و توحیدی هستند. ☑️ وقتی فردی به دیدار پادشاهی غنی، قدرتمند و بی نیاز برود که همه امور مملکت خود (ازجمله اموال این فرد) هم باشد، اگر آن فرد چیزی به همراه خود ببرد و آن را از خود بداند، بسیار بی ادبانه به نظر می رسد! 💡این قضیه، در مورد خداوند که مالک همه چیز؛ ازجمله نفس و جان افراد است، به صورت شدیدتری جاری است. ❗️البته، این مسأله، ابعاد و جوانب دیگری هم دارد و بسته به حال و وضعیت افراد مختلف، تفاوتهایی پیدا میکند که برخی، در جلسه هشتم بیان شده است. ✅ در هر صورت، این ادب و ظرافت ، یعنی همه را از دانستن و خود را و عجز محض دیدن، و ندیدن اعمال و شئون مختلف خود، باید در پس زمینه نگاه و فعل جاری باشد. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🔆 وجه دیگر ندیدن کار خود و دیدن خود، آن است که تا برای خود چیزی میبیند و دلش به خیالی خودش خوش است، حالت و حقیقی ندارد. 💠 امام ره، تشبیه زیبایی در همین زمینه، در (ص67) دارند: «... إلى ... چاره ندارد جز توجّه به و و و فاقه خود. 🌱 و چون خود را نصبُ العين نمود و متوجّه به و فقر و خود شد و از تعزّز و و بيرون آمد، بابى از به روى او گشاده گردد... و مورد و تلطّف گردد. 🌿 و هرچه اين نظر، يعنى نظر به ذلّت خود، در قوّت گيرد، مورد بيشتر گردد... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره «... ☝️و اگر بخواهد به قدم به و خود اين راه را طىّ كند، شود، چه كه ممكن است از او دستگيرى نشود، ❗️چون طفلى كه تا خود به راه رود و به قدم خود شود و به قوّت خود اعتماد كند، مورد عنايت نشود و او را به خود واگذار كند ✅ و چون و خود را به پيشگاه پدر مهربان عرضه دارد و از اعتماد به خود و قوّت خود يكسره خارج شود، مورد عنايت پدر گردد و او را دستگيرى كند، بلكه او را در آغوش كشد و با قدم خود او را راه برد. ✅ پس بهتر آن است كه إلى الله، پاى ‏ خود را بشكند و از اعتماد به خود و و عمل خود يكسره جويد و از خود و قدرت و قوّت خود فانى شود و و اضطرار خود را هميشه در نظر گيرد👈 👈تا مورد شود و راه صدساله را با يک شبه طىّ نمايد و لسان و حالش در قدس ربوبيّت با عجز و نياز عرض كند: امَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوُء...». 📌📌این مسأله، تحلیل عمیقتری هم دارد که در جلسه هشتم بیان شده است. ، ص76 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره ⚠️⚠️⚠️ هشدار ☑️ نباید از مساله یادشده در پستهای قبل، و برداشت نادرست یا ناقص داشت و را رها کرد! ✅بلکه باید👈 ➖هم و و و خود را دید ➖و هم دست از تلاش و عمل هرچه ممکن نکشد 🌱و به تعبیر ره در : «... بدان كه به حقايق و مطلع از نسبت بين ممكن و واجب جلّ [و] علا، داراى دو نظر است: يكى نظر به خود و جميع ممكنات و سيه رويى كائنات، كه در اين نظر علماً يا عيناً بيابد كه سر تا پاى ممكن در ذُلّ نقص و در بحر ظلمانى و و احتياج فرو رفته ازلاً و ابداً و به هيچ وجه از خود چيزى ندارد و ناچيزِ صِرف و بى آبروى محض و ناقص على الاطلاق است، بلكه اين تعبيرات نيز در حق او درست نيايد و از تنگى تعبير است و ضيق مجال سخن، والا نقص و فقر و احتياج، فرع شيئيت [چیزی بودن] است و براى جميع و كافه [همه] ، از خود چيزى نيست. 🔆 در اين نظر، اگر تمام و و عوارف و را در قدس برد، جز سر افكندگى و خجلت و ذلت و خوف چاره‏اى ندارد. ❗️چه و عبادتى؟ از كى براى كى؟ 💎 تمام [ ها و ستایشها]، راجع به خود اوست (به او برگشت میکنند و برای او هستند)،... 👈پس، در اين نظر، و و خجلت و سرافكندگى، را فرا گيرد.... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره ⚠️⚠️⚠️ هشدار «...و [نظر] ديگر، نظر به و بسط بساط و سعه و لطف او. [که در این نظر،] مى‏بيند اين همه بساط و رحمتهاى گوناگون، كه احاطه بر آن از حوصله حصر و تحديد خارج است، بى‏سابقه و قابليت است، ابواب و بخشش را به روى گشوده است بى استحقاق، نِعَم [نعمتهای] او ابتدايى و غيرمسبوق به سؤال است، چنانچه حضرت ، عليه السلام، در ادعيه و غير آن مكرر اشاره فرموده‏اند بدين معنى، 🌿 پس [با این نظر]، [و امید] او قوّت گيرد و به رحمت گردد؛ كريمى كه كرامتهاى او به محض عنايت و رحمت است، و مالک الملوكى كه بى‏سابقه سؤال و استعداد، به ما عناياتى فرموده كه تمام عقول از علم به شمه‏اى از آن عاجز و قاصر است، و عصيان اهل به مملكت وسيع او خللى وارد نكند و طاعت اهل در آن افزونى نياورد... ... 👈پس، هميشه بايد بين اين دو نظر متردّد باشد: ➖نه نظر از خود و تقصير و قصور از به ببندد، ➖و نه نظر از سعه و احاطه و شمول و الطاف جل جلاله بپوشد...». ، ص222-223 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌷🌹🌷 ⚠️⚠️⚠️ آیا هیچ برنامه ای برای شناخت ، و نشده دارید؟ 🎯🎯🎯 آیا می​دانید با مطالعه روشمند ، می​توان به بیش از 30 هدف مهم رسید؟ ✅ هدف کانال زیر، آشنایی عمیقتر با برای بسط و ترویج آن در ابعاد مختلف زندگی است👇👇 🔵 کانال «» در آیینه «» 🔵 🔆 طرح 🔆 📌📌📌برای اطلاع از جزئیات بیشتر، در کانال عضو شوید 👇🏻👇🏽👇 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره عج ها ✅📣 چند نکته: 🌱برای استفاده بهتر، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن مطالعه شود (درصورتیکه به تازگی به کانال پیوسته اید). 🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد🔴 🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری می​شود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 📌 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با پرداخته خواهد شد که حاوی توضیحات مرتبط با ، تا و ، تا است. توضیحات تا ج21، بیان شده است. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. ✅ در صورت احساس نسبت به ، می​توانید از پست قبلی (یا دیگر پستهای کانال) برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏ آه از غمی که تازه شود با غمی دگر جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای را می‌شناسم و به ایشان به عنوان، یک ، ، و صاحب نظر در مسائل اساسی ارادت دارم. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند و استفاده کند، اما به لطف این عزیز و عظیم القدر خلأ آن عزیزان را در ما پر می‌کند. 1378/6/14 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚▪️📚▪️📚▪️📚▪️📚▪️📚▪️📚▪️📚▪️ این کتاب بیان و شرح بینش و منش ره از نگاه است. 🔹 در این نوشتار، ابتدا ضمن بررسی ابعاد شخصیتی امام در چهار بُعد ، ـ ، ـ ، و و ر؛ ابتکارات آن بزرگ در مباحث ، ، و برشمرده میشود. 💎و با اشاره به به عنوان وجودی امام، از پیوند او با کانون عظمت و سرچشمه سخن میرود. ➖برخی از مباحث این اثر، عبارتنداز: - آراء امام و برتری آنها بر نظر بسیاری دیگر از مصلحان و مربیان - نقش امام در احیاء فراموش شده به ویژه مسایل تربیتی، و علت فراموش شدن آنها - امام در از ها و چند نمونه از برخوردهای ایشان در دفاع از ارزشها - و های امام که همانا اهداف و آرمانهای است؛ مانند: تشکیل ، حمایت از ، حفظ ، ایجاد و میان ، با و... 📌ر.ش: https://bookroom.ir/book/1423/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%B4-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B4-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا