eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
41.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | 💠 چگونه در تعجیل ظهور امام زمان علیه السلام مشارکت کنیم؟ 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 طرح مبانی اسلام | نیمهٔ شعبان ۱۴۳۴ هـ.ق ⏱ ۰۴:۱۲ دقیقه 💾 ۴۰ مگابایت 📌 @Maktabe_Vahy
🔶 یا ماحِی السَیّئات [ای محو‌کنندۀ گناهان]! 🔹خداوند متعال یک‌بار گناه را می‌پوشاند ولی یکبار گناه را محو می‌کند. [«پوشاندن» غیر از «محو کردن» است] ما نیز باید مثل خدا باشیم. 🔹اگر رفیقت سال گذشته نسبت به شما خطایی کرده است آن را از ذهن محو کن! نه اینکه فقط از خطای او «گذشت» کنی؛ بلکه خطای او را «محو» کن! 🔹یعنی وقتی به او سلام می‌کنی گویا با کسی سلام می‌کنی که اصلاً کاری نکرده است؛ اولیای الهی اینگونه بوده‌اند! 🔹این روش در سرعت سیر انسان و عبور از کریوه‌ و گردنه‌های نفْس خیلی تأثیر دارد و مثل برق انسان را سیر می‌دهد. 🎙 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 1438ه.ق جلسه 15؛ منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💎 زان بیاورد اولیا را بر زمین تـا کُـنَـدْشان رحمـةً للعـالمین علیه السلام رحمه الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🔶 بی‌ثمر بودن تعیین وقت ظهور! ✅ بخش اول 🔹فرض می‌کنیم اینکه می‌گویند ”ظهور امام زمان در فلان وقت صورت می‌گیرد” صحیح باشد؛ این مطلب برای کسی مفید است و به درد کسی می‌خورد که زمان ظهورِ حضرت را درک کند؛ اگر شخصی قبل از ظهور از دنیا برود، ظهورِ حضرت به چه دردِ او می‌خورد و چه فایده‌ای برای او دارد؟! 🔹گیرم امام زمان علیه‌السّلام دو ماه دیگر ظهور کند و از طرفی من هم بدانم یک هفتۀ دیگر از دنیا می‌روم؛ این ظهورِ امام به چه درد من می‌خورد و چه نفعی برای کمال من دارد؟! 🔹از طرفی اگر قرار بر این باشد که بگوییم ظهور حضرت در آن موقع (یعنی یک ماه دیگر) برای من فایده دارد پس برای کسی که هزار سال پیش از دنیا رفته است نیز فایده دارد! در نتیجه این همان معنای ”ولایتِ غیبی“ است که ظاهر و باطن ندارد و سررشتۀ همه امور به‌ دست او است. 🔺بنابراین سرِ مردم را با «تعیینِ وقت ظهور» گرم کردن صحیح نیست! چرا انسان واقعیت را مطرح نکند؟! ✔️ادامه دارد... 🎙حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ؛ جلسه دوم، منقّح و ملخص. علیه السلام @maktabe_vahy 🌸🌺🌸🌺🌸
🔸چون از تن و حسّ و جان گذشتی، همه اوست! علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
مکتب وحی
🔶 بی‌ثمر بودن تعیین وقت ظهور! ✅ بخش اول 🔹فرض می‌کنیم اینکه می‌گویند ”ظهور امام زمان در فلان وقت صور
🔶 بی‌ثمر بودن تعیین وقت ظهور! ✅ بخش دوم و پایانی! 🔹امام حقِّ محض و طهارت محض است، امام علیه‌السّلام قُدس و صفای محض است. این مطلب نیاز به هیچ محکی ندارد؛ شما وقتی که در وجود خود حالت روحانیت دیدید، بدانید که در آن موقع مورد توجه حضرت هستید! اگر در خودتان حالت روحانیت ندیدید بدانید مورد توجه نیستید؛ دیگر محک زدن نمی‌خواهد! 🔺حال اگر امام زمان علیه‌السلام بیاید و شما او را بدون این "ارتباط باطنی" ببینید چه فایده و نتیجه‌ای دارد!؟ 🔹اگر خدا توفیق داد که چشممان به جمال منوّر امام زمان علیه‌السّلام روشن بشود ـ که با دنیا و آ‌خرت برابری نمی‌کند ـ چه بهتر! و اگر توفیق پیدا نکردیم آیا باید بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و همین‌طور عاطل و باطل بمانیم تا اینکه امام زمان علیه‌السّلام ظهور کند؟!! شاید اراده و مشیّت‌الهی بر زیارت جمال منوّرِ ایشان تعلق نگرفته باشد!! 🎙حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ؛ جلسه دوم، منقّح و ملخص. علیه السلام @maktabe_vahy 🌸🌺🌸🌺🌸
💎 غیبت نزد آنان مثل مشاهده است! علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🌕 وقتی امام زمان ظهور کنند، خواهید دید که: ✅ آن بی‌حجابِ صافی‌ضمیری که در ذات خودش غلّ و غشّ ندارد ✅و آن بی‌نمازی که بخاطر استضعاف، به احکام الهی نرسیده و فطرت او، با همان صفای خود، باقی مانده است، در کنار امام زمان قرار خواهند گرفت و آن شمشیر ذوالفقارِ امام بر سر من و شما فرود خواهد آمد. 🔹امام زمان، امامی است که به باطن و ضمایر نگاه می‌کند نه به چهرۀ ظاهر‌فریب، مقدّس‌‌مآب و ظاهر‌سازِ من که مالامال است از خدعه‌ها،‌ فریب‌ها و نیرنگ‌هایی که دیگر جایی ندارد. 🔹او دیگر امام معصوم است و دیگر نمی‌شود کاری کرد. نمی‌توان مخفیانه دو‌نفری به نزد او بروی و فکرش را عوض کنی! دیگر نمی‌شود یک پروندۀ خلاف جلوی او بگذاری و رأیش را عوض کنی! 🔹او امام است و باید فکر پاسخگویی به این امام باشیم که دیر نشده است. می‌‌گویند:‌ «ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است» جلوی بدی و شر را هر وقت بگیریم خیر است. باید احساس کنیم که امام زمان به ما و کارهای ما نظاره می‌کند. 🔺باید حضور او را احساس کنیم. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 سال 1430 ه. ق؛ منقّح. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رابطۀ امام زمان علیه‌السلام با «مستضعفِ صافی‌ضمیر» و «متدیّن ریاکار و مکّار» 📼 حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 1430ه.ق دقیقه 45:53 @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🌕 امام صادق علیه‌السلام: 🔹إذَا خَرَجَ الْقَائِمُ علیه‌السلام خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ 🔸هنگامی که امام زمان علیه‌السلام قیام کند،‌ کسانی که خود را اهل ولایت تصور می‌کنند از ولایت خارج می‌شوند و کسانی شبیه به خورشید‌پرستان و ماه‌پرستان در امر ولایت داخل می‌شوند. 📚 نعمانی ص 318 علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 اهمیت ویژۀ اِحیای شب نیمه‌شعبان! 📼 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 جلسه 218، دقیقه 60 علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💠 زیر ظاهر، باطنی بس قاهری است! علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
🌕 عقلانیت در تبعیت از امام زمان علیه‌السلام 🔹شما اگر بدانید که مطلبی مورد رضایت امام زمان علیه‌السلام است و بر اساس همین علم به رضایتِ امام، آن عمل را انجام دهید صد‌برابر بالاتر و تأثیرش بیشتر از این است که از خودِ امام بشنوید و بعد به انجام آن بپردازید. چون در این حالت، توجه به ظاهر، انگیزۀ عمل به دستور بوده و ظاهرِ امام، در اینجا نقش داشته است. 🔹یعنی اگر بر اساس علم به رضایت امام عمل می‌کردید،‌ سرعت شما مثلاً 140 کیلومتر بود ولی اگر بر اساس دستور ظاهریِ امام عمل کنید سرعت شما مثلاً 40 کیلومتر است. این 100 کیلومتر تفاوتی که هست مربوط به جایی است که شما نشنیده به آن مطلب عمل کنید. 🔹این مطلب روشن است که انسان وقتی از امام زمانِ خود چیزی بشنود سریع انجام می‌دهد؛ ولی نباید منتظر شنیدن از امام زمان بشوی بلکه باید نشنیده انجام دهی؛ این روش، همان سلوک است. 🔹شنیدن از امام زمان و عمل بر آن اساس، سلوک نیست بلکه دانستن مقاصد و منویّات امام علیه‌السلام و اطلاع از آنچه مورد رضایت ایشان است و سپس عمل کردن بر آن اساس، در حقیقت سلوک است یعنی به نحوی عمل کند که به گفتن آن حضرت نیاز نداشته باشد. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 مشهد مقدس 3 رمضان‌المبارک 1436؛ منقّح و ملخص. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
🔸برون شو اى غم از سينه كه لطفِ يار مى‌‏آيد تو هم اى دلْ ز من گم شو، كه آن دلدار مى‌‏آيد 🔸مسلمانان مسلمانان، مسلمانى ز سر گيريد كـه كـفـر از شـرمِ يـارِ من، مسلـمان‌‏وار مى‌‏آيد 🌺 درخشش بی‌منتهایِ یگانه آینۀ مصطفوی، مظهر اسرار مرتضوی، بیدار کنندۀ عقول خفته، حیات‌بخشِ دلهای مُرده، هدایتگر کیهان و جهان، حضرت مهدیِ موعود، امام زمان علیه‌السلام بر همۀ جویندگانِ صدق و عقل و انسانیت تبریک و تهنیت باد. علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🔸تا کشانند به عرشم، مگر از عالَمِ فرش! علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
⭕️ روزی از حضرت حاج‌سید‌هاشم‌حداد ـ رضوان‌الله‌علیه ـ سوال کردم که: «در سلوک راه خدا، آیا رؤیت ظاهری امام علیه‌السلام ضرورت دارد؟» ایشان خنده‌ای کرده و فرمودند: «سالک راه خدا هدف و غایتش معرفت و رسیدن به باطن امام علیه‌السلام است؛ هدف سالک با هدف سایر مردم تفاوت دارد!» 🔸ایشان فرمودند: «اگر می‌خواهی امام زمان علیه‌السلام را ببینی، من به تو دستورالعملی می‌دهم که بعد از ده روز او را ببینی و با ایشان صحبت کنی و دستور العمل این است! اما اگر طالبِ دیدار باطن هستی و می‌خواهی به آن حقیقت و ولایت برسی، نباید به دنبال دیدن ظاهر باشی!» 🔸من به آن دستورالعمل عمل نکردم. چون دیدم این دیدنِ ظاهر در حقیقت دیدنِ نفس خودم است؛ یعنی چون خوشم می‌آید که امام را دیده باشم، به دنبال امام زمان می‌روم. 🔸اگر حضرت را ببینم و حضرت بگویند: «برای چه آمدی و برای چه خواستی ما را ببینی؟ خب حال ما را دیدی و خیالت راحت شد، آیا به دستوراتِ ما عمل کرده‌ای؟! آیا آنچه مورد رضایت من است را انجام داده‌ای؟!» 🔺خلاصه اگر از من پرسیدند: «که تو در برون چه کردی/ که درون خانه آیی!؟» چه جوابی خواهم داشت؟! 🔸این بود مرام و مکتب اولیای الهی و بزرگان! آنها خود را معطّلِ ظهور ظاهری امام زمان نکردند. بلکه امام زمان را در هر حالی، کنار خود مشاهده کردند. امام زمان علیه‌السلام با تمام شراشرِ وجود ما و شما مصاحبت و مجالست دارد و همچون موم در دست آن حضرت در حال تقلّا و تکاپو هستیم. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 جلسه 2؛ منقّح و ملخص. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هر وقت از همۀ مدعیان بُریدیم به امام زمان علیه‌السلام رسیدیم! 📼 حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 1435ه.ق دقیقه 76:53 @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🔸 دل و جان را درین حضرت بِـپالا چو صـافی شـد، روَد صـافی به بـالا 🔺بـپالا: پالایش کن علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
🔹آه و زارى پيش تو، بس قدْر داشت مـن نـتـانسـتم حقوقِ آن گـذاشـت علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
⭕️ ای انسان! تمام این گرفتاری‌ها و شدائد برای تنبیه و بیدارباش و ادراک و فهمِ توست؛ برای اینکه از این عالمِ پندار بیرون بیایی؛ پاهایت را بگذاری آنجایی که محکم است؛ آنجایی که محمّد و آل‌محمّد گذاشتند! 🔸«بِآلِ مُحمَّدٍ عُرِفَ الصَّوابُ: [راه درست به وسیله اهل‌بیت رسول‌الله شناخته می‌شود]» 🔸معنایش این است که اهل بیت در این دنیا حرکت کردند و رسیدند به همان‌جایی که دیگر کشتی باشد یا نباشد؛ دریا باشد یا نباشد؛ طوفان باشد، زلزله باشد، گرسنگی باشد، خَسْف باشد، راحتی باشد، باغ باشد؛ برای آنها یکسان است و آنها همیشه با خدا هستند. 📝. علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚. ، ص۱۶۴ و ۱۶۵ @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠.💠
کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیه الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه که به بررسی ماهیت تاریخی و دینی این رسم می‌پردازد. @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف "نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچ‌چیز شما را به خدا نزدیک نمی‌کند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ‌چیز شما را از خدا دور نمی‌کند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.» 🔹از آنجا که هر عاقلی تمام باورها و جهت‌گیری‌های خود را با میزانِ عقل و فطرت می‌سنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناخت آیین‌ها از منظر عقل حائز اهمیت خواهد بود. 🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته‌ و با تعمّق پذیرفته‌اند واضح است که هیچ مسئلۀ مؤثری در سعادت انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنت‌ها و بدعت‌ها از درجۀ والایی از اهمیت برخوردار است. 🔹یکی از آیین‌های قابل توجه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشف ماهیت آن برای عقل‌محوران و دین‌مداران، دغدغه‌ای مهم می‌باشد. 🔹کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام، تألیف حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است. 🔹مؤلف جهت جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانه‌های مختلف دنیا حضور یافته است؛ این ویژگی، به‌تنهایی این رساله را از آثار مشابه، متمایز می‌گرداند. ✅ با توجه به ویژگی‌ آیین‌های ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشته‌اند: «روی این سخن و نوشتار متوجهِ رادمردانی خواهد بود که با فکر باز و حریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، به‌دنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش می‌باشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص] 🔹با توجه به تفصیل رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام، گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ‌ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم می‌گردد. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه می‌فرماید، باید دانست: ❗️در دوران باستان، هیچ‌گاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلف سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق به‌دستورِ سلطان جلال‌الدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگر گردش نوروز در فصول مختلف سال از میان برداشته شد. ❗️از‌ این‌ رو، نوروزی که در عصر اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح بوده است، در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده و ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است. ❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گل‌ها. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جسته‌اند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه می‌باشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره می‌شود.🔻 🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹این روایت که مهم‌ترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچ‌یک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است. 🔹با توجه به اینکه این روایت در نسخه‌هایی از کتاب مصباح‌المتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانه‌های معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام داده‌اند که حاصل آن بدین قرار است: ✅ اولاً: در بسیاری از نسخه‌های خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمی‌خورد؛ حتی یک کلمه! ✅ ثانیاً: در برخی نسخه‌ها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم به‌طور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد. ✅ ثالثاً: در نسخه‌ای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخ آن را در ضمن کتاب گنجانده است. ❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیح‌الجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتاب دقت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیت‌الله شبیری زنجانی از آیت‌الله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیح‌الجنان امور غیرمستند وجود دارد.» 🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً: ❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روز به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روز تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده‌ و برگشته‌اند و یا تجارت کرده‌ و ضرری متوجّهِ آنها نشده است! ❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی سی روز ذکر شده، حال آنکه می‌دانیم همۀ ماه‌های شمسی سی‌روزه نیستند و اگر همۀ ماه‌ها را سی‌روزه بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل می‌شود! ❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادف‌بودن نوروز با غدیر، دلیل نمی‌شود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیه‌السلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم! 🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایت فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: «من در همۀ‌ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمی‌کنم.» (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص٣١٨) 🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣) 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جسته‌ان
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت چهارم ⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قاعدۀ «تسامح در ادلۀ سُنَن و احادیث مَن بَلَغ»، برپایی این عید را مستحسن شمرده‌اند. طبق این احادیث و قاعدۀ مربوطه، در مستحبات و سنت‌ها نیاز نیست نسبت به ضعف و قوّتِ سند و دلالت آن، حساس بود بلکه طبق واژۀ «بلوغ» (رسیدن) که در این احادیث آمده، هرکس خبر از سنّتی به او برسد، حتی اگر آن خبر صحیح نباشد می‌تواند به امید کسب ثواب به آن عمل کند. بررسی: 🔹بلوغِ مذکور در «احادیث مَن بَلَغ» بلوغِ عقلایی است که شامل روایات ضعیف نمی‌شود. چون از ملاک عقلایی‌بودن و شرایط حجیّت برخوردار نیستند. مقصودِ «احادیث مَن بَلَغ» نیز عمل به احادیثی است که واجدِ شرایط اعتبار و حجّیت بوده ولی ممکن است در‌واقع از معصوم صادر نشده باشند. 🔺در نتیجه قاعدۀ تسامح در ادلۀ سُنَن، از درجۀ اعتبار ساقط است. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸اعیاد چهارگانه اسلامی @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎.💎
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت چهارم ⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قا
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت پنجم ⁉️ برخی گفته‌اند: «درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامی‌داشتِ آن، از این نظر ایرادی ندارد.» بررسی: 🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است، و ملّی‌گرایی و قومیت‌گرایی با معیارهای شرع، سازگاری ندارد. 🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بین‌الملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است. 🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزش‌های عقلانی و اخلاقی سنجیده می‌شوند. 🔹در اعیاد و مناسبت‌ها نیز مسئله از این قرار است و ملیّت، معیار نمی‌باشد؛ بلکه ارزش‌های عقلایی و کمال انسانی و فطری معیار است، و توجه به قومِ خاص با این معیارها سازگار نیست. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت پنجم ⁉️ برخی گفته‌اند: «درست است که نوروز، عیدی د
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت ششم ⁉️ برخی می‌گویند: «نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت، حیاتِ دوباره می‌یابد و ما نیز با شادیِ طبیعت شاد می‌شویم. اسلام نیز به این شادیِ طبیعت بها داده استبررسی: 1️⃣ اسلام، دینی جهانی است و اختصاصی به مناطق استوایی و خوش‌آب‌و‌هوا ندارد. روز اول فروردین در بسیاری از مناطقِ جهان و همچنین در ایران، سرما و یخبندان حاکم است. در نیم‌کرۀ جنوبیِ زمین نیز فصل زمستان و تابستان با نیم‌کرۀ شمالی متفاوت است. اگر معیار در اهمیت نوروز، بهار و طراوت طبیعت باشد، پس در بسیاری از این مناطق برگزاری این عید مصداقی نخواهد داشت و اسلام برای آنها برنامه‌ای نداشته است؛ این مسئله با جهانی بودنِ اسلام ناسازگار است. 2️⃣ اگر ملاک، شروعِ بهار باشد، اسلام باید با لحاظ جغرافیای هر منطقه، نوروزی مخصوص به آنان قرار می‌داد، نه نوروزِ متداول ایرانیان را. 3️⃣ روایاتی که برای این مسئله مورد استناد قرار می‌گیرند (فارغ از بررسی متن و سند) مربوط به زمانی هستند که نوروز در اواخرِ خردادماه بوده است، نه اوّل فروردین. همچنین آن روایات معیارهای دیگری را برای این روز تعیین می‌کنند، که ارتباطی با شروع بهار ندارد؛ پس متن روایات با این فرض سازگاری ندارد. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸