eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | #استوری_ورق‌زدنی 💠 اذکار توحیدیه دههٔ اول ذی‌الحجه 📌#اذکار_توحیدیه #ذی_الحجه @Maktabe_Vahy
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 2️⃣ قسمت دوم: 🔸روزه در این دهه: اینقدر در روایات نسبت به روزۀ این
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 3️⃣ قسمت سوم: 🔸اذکار توحیدیه: اذکار توحیدیه و تهلیلۀ (لا اله الا الله عدد اللیالی و الدهور...) در این دهه بر قلب حضرت موسی علیه‌السلام نازل شده است. بزرگان دستور می‌دادند که اذکار توحیدیه خوانده شود و بهتر است که روزی ده مرتبه خوانده شود. 🔹به معانی این اذکار هم توجه کنند. سالک بداند که بالاترین دلیل بر مسألۀ وحدت وجود همین اذکار دهۀ ذیحجه است. دیگر از این صریحتر امیرالمؤمنین علیه‌السلام نمی‌تواند مسأله وحدت وجود و صرافت و بساطت وجود را از نظر فنی و علمی و شهودی در حکمت‌متعالیه و عرفان نظری، بیان کند. بسیار بسیار اذکار عجیبی است، اینقدر که این اذکار دقیق است. 🔹اگر ترجمۀ خوبی که لطافت و رقائق معانی توحیدی را بیان کند، پیدا کردید حتماً این اذکار را با آن ترجمه مورد توجه قرار دهید. 📝 ادامه دارد... 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 227. و (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔹با درد باش تا درد، آن سُوت رَه نماید رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
35.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | 💠 راهِ خدا، راهِ اخلاص و صفا 🔸سرنوشتِ عجیب طیبِ حاجی‌رضایی 🎙حضرت آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی | رمضان ۱۴۳۵ هـ.ق، جلسهٔ ۱۰ ⏱ ۰۷:۵۳ دقیقه 💾 ۶۷ مگابایت 📌 @Maktabe_Vahy
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 3️⃣ قسمت سوم: 🔸اذکار توحیدیه: اذکار توحیدیه و تهلیلۀ (لا اله الا
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 4️⃣ قسمت چهارم: عرفه 🔸زیارت در شب عرفه: شب عرفه بسیار بسیار شب مهمی است. توسل و زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام در شب عرفه فراموش نشود. بزرگان،‌ اولیای‌الهی، مرحوم آقای حداد رضوان‌الله‌علیهم، در شب عرفه زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام می‌‌خواندند و خواندن زیارت شب عرفه را به شاگردانشان نیز دستور می‌دادند. 🔸افرادی که کربلاء مشرّف هستند، که حساب و کتابشان بسیار پُر بار و با نعمات و الطاف بسیار فائزی است. خداوند توفیق دهد که همه مشرّف باشند. اگر مشرّف هم نباشند باز مطلب به جای خویش باقی است که آن ولایتِ سِعیِ امام علیه‌السلام اختصاص به جایی ندارد و با دلها مرتبط بوده و دلهایی که قابل و لایق باشند را به سمت خود می‌کشاند. 🔸روزۀ روز عرفه: روز عرفه روزه‌اش بسیار بسیار مؤکّد است. افراد عدیده‌ای گفته‌اند که خصوصاً در روزۀ روز عرفه، حقائقی برای آنها منکشف شده است. البته اگر انسان را ضعف بگیرد که نتواند دعای عرفه را بخواند و اعمال روز عرفه را انجام دهد (چون اعمال روز عرفه فقط دعای عرفه نیست و ادعیه دیگری نیز وارد است که آنها نیز بسیار بسیار مؤکّد است) بهتر است روزه نگیرد. یعنی اینقدر این دعا مهم است که اگر کسی احساس کند که با روزه‌گرفتن نمی‌تواند دعا را بخواند، دعا بر روزه مقدّم است. 🔸زیارت روز عرفه: زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام در روز عرفه نیز فراموش نشود. طبق روایتی از امام صادق علیه‌السلام "خداوند در روز عرفه، اول نظر خود را به زائرین سیّدالشهداء علیه‌السلام می‌اندازد بعد به حجّاج خود." یعنی زائر سیدالشهداء ـ حتی اگر از راه دور باشد ـ نزد خداوند نزدیک‌تر است، و زودتر از حجّاج به آن مرتبۀ خود می‌رسد. 📝 ادامه دارد... 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 213، 227. (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
💠 نحوۀ مواجهۀ سالک با سختی‌ها! 🔹انسان در یک موقعیت و مشکل قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند خود را از آن مشکل بیرون بیاورد. ولی خدا می‌گوید: «اگر می‌خواهی خود را از این مشکل بیرون بیاوری، اشکالی ندارد، ولی رضای من در این است که فعلاً با این مشکل بسازی!» 🔹انسان همین‌جا یک امتحان می‌شود و تمام! اگر آمد و قبول کرد، جلو رفته است ولی اگر خود را توجیه کرد که: «دیگر خسته شده‌ام و حوصله‌ ندارم»، «مگر بقیه چکار کرده‌اند!؟» 🔹یعنی اگر آمد به نحوی آن نداهای درونی را نشنیده گرفت، و آن تلنگرهای وجدان را که خدا در نفس و مغز او ایجاد می‌کند را ندیده گرفت و رد شد، در این صورت: اولاً معلوم نیست که به این راحتی‌ها مشکلش رفع شود. ثانیاً بر فرض که مشکلش هم برطرف شد، آیا دیگر از نظر سلوکی تمام شده است؟! خیر، تمام نشده و فایده هم ندارد بلکه گیر کرده و رفوزه شده است! 🔹خیال می‌‌کند که الان راحت است و خوشحال است که از این مشکل بیرون آمده و این مشکل را پشت سر گذاشته، ولی این پشت‌سر‌گذاشتن مساوی است با توقّفِ او! 🔺بنابراین باید بدانیم که ما برای عافیت به این دنیا نیامده‌ایم! 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 مجلس 6؛ منقّح. @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🔘 ای به سینه‌ها پنهانْ گنجهای قرآنی علم را شکافنده با کلام نورانی 🔘 مظهر جمال حق در لباس انسانی صد چو بوعلی پیشتْ کودک دبستانی 🔹شهادت جانسوزِ حافظ اسرار نبوی، وارث علوم علوی، کاشفِ حقائق و معارف، حضرت امام محمد باقر علیه السلام بر جمیع جویندگان اسرار الهی تسلیت باد. علیه السلام @maktabe_vahy 🏴.🏴.🏴.🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳. عبادت عقلانی در سیرهٔ امام باقر علیه السلام! 📼. حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، مجلس ۱۴۱، دقیقه ۴۳:۲۵. علیهماالسلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 4️⃣ قسمت چهارم: عرفه 🔸زیارت در شب عرفه: شب عرفه بسیار بسیار شب مهم
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 5️⃣ قسمت پنجم: 🔸دعای عرفه: دعای عرفۀ حضرت سیدالشهدا‌ء علیه‌‌السلام بسیار بسیار دعای عجیبی است. باید حتماً این دعا خوانده شود. بزرگان این دعا را می‌خواندند و به شاگردان نیز توصیه می‌کردند. خود مرحوم علامه طهرانی در خیلی از سَنَوات ما را در منزل جمع می‌کردند و ما می‌خواندیم و بقیه گوش می‌دادند. 🔸واقعاً دعای روز عرفه دریاهایی است از معرفت. چگونه حضرت تمام وجود خود و شراشرِ وجود خود را در این نظام رو می‌کند، و دست قدرتِ پروردگار را در ایجاد و تکامل و استقرارِ حیات و کیفیت دستگیری و هدایت بیان می‌کند. کسی که این دعا را بخواند و به معانی آن توجه نماید متوجّه می‌شود که تمام حرکاتِ ما بدون عنایت خدا، انجام نمی‌‌گیرد! 🔸یک عنایت اگر سلب شود هزار مانع پیش می‌آید. مانعی پیش می‌آید که جلوی انسان را در انجام کارِ خویش می‌گیرد. مانع دیگری پیش می‌آید انسان نماز یا دعا را نمی‌خواند. اما انسان توجّه ندارد که چه کسی این موانع را برطرف می‌کند! حضرت در این دعا می‌خواهد بگوید که «خدایا تو دست مرا گرفتی و آنچه برای من لازم است پیش آوردی!» 🔸قسمت زیادی دعای عرفه در مفاتیح: دعای عرفه‌ای که در مفاتیح است،‌ یک زائدی دارد که جزو دعا نیست. دعای حضرت با همین «یا ربّ یا ربّ» تمام می‌شود. لذا به نظر بنده این زیادی قطعاً از دعا نیست. 📝 ادامه دارد... 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 213، 227. (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔹اهمیت روزه و دعای عرفه @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🖥. قرائت دعای عرفه ⏰. شنبه (۹ ذی‌الحجة الحرام ۱۴۴۳ هـ.ق) ساعت ۱۸:۳۰ 📲. از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی : 📸. ⁩اینستاگرام : www.instagram.com/maktabevahyorg 🎥. ⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live 📽. ⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live 💻. ⁩سایت : www.live.m‌aktabevahy.org 📌 @Maktabe_Vahy
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | 💠عرفه‌ فرصتی برای بندگی 🎙حضرت آیت‌الله سید‌محمد‌‌محسن حسینی طهرانی قدس‌الله‌سره 📚شرح حدیث عنوان بصری، جلسۀ ۲۰۲ ⏱ ۰۶:۰۸ دقیقه 💾 ۵۲ مگابایت 📌 @Maktabe_Vahy
30.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 حال و هوای زیارت بیتُ‌اللهِ‌الحرام 💎 لبّیک حجّاج، قطع از تمام تعلقّات است 📼 حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، سنۀ ۱۴۳۱، دقیقه ۱۶:۰۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 💠💠💠💠💠
🔸 بـاب نجات از غم و بَحرِ بَـلا کشتی مُنجی، حسین است و بس علیه‌السلام @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 5️⃣ قسمت پنجم: 🔸دعای عرفه: دعای عرفۀ حضرت سیدالشهدا‌ء علیه‌‌السل
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 6️⃣ قسمت ششم 🔸عید قربان: عید قربان عیدی است برای همه؛ نه فقط برای آنهایی که در منیٰ بوده و قربانی می‌کنند و از آن جَذَبات و نَفَحات و جَلَواتِ خاصّه بهرمند می‌شوند که آن خود داستان دیگری دارد. واقعاً می‌توان گفت کسی که از حال و هوای مسائل معنوی و عرفانی اطلاعی ندارد، از آن مطالب هم خبری ندارد. 🔸حال و هوای عید قربان با عید فطر متفاوت است. گر چه نماز هر دو عید یکی است، ولی کیفیت نزول نَفَحات فرق می‌کند. جنبه‌های توحیدی در عید قربان قوی‌تر، و جنبۀ رحمت در عید فطر وسیع‌تر است. اینها همگی برای حرکت انسان لازم است؛ هم این و هم آن. 🔸منطق عید قربان این است که «خدایا! یک ماه از اربعینِ حضرت موسی علیه‌السلام را طیّ کردیم و پس از آن ده روز به آن اضافه کردی و ما را در ایام الله وارد نمودی و در ضیافت خویش قرار دادی و حال وارد در عید قربان شده‌ایم.» خیال نکنید که فقط این عید برای افرادی است که در عرفات و مِنیٰ و مَشعَر حاضرند؛ آنها حساب و کتاب خود را دارند. بدانیم همان ملکوتِ حاکم در فضای حج برای کسی که مراقب باشد و عمل کند، ثبت خواهد شد. یعنی این شخصِ مراقِب، مکه رفته و عرفات و مشعر رفته و ذبح نموده است. 🔸برای همین ذبح در روز عید قربان مستحب است؛ حتی اگر مکه نرفته باشد. مخصوصاً برای حاجیان در سالهای بعد؛ که در هر سالی که موفّق به حج نمی‌شوند، ذبح کردن مستحب است تا مشمولِ آن تأثیر ملکوتی در آن موقعیت خاص بشوند. 📝 ادامه دارد... 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 213، 227. (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 6️⃣ قسمت ششم 🔸عید قربان: عید قربان عیدی است برای همه؛ نه فقط برا
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 6️⃣ قسمت هفتم و پایانی 🔸نماز عید قربان نماز عید قربان حتماً خوانده شود؛ چه به جماعت و چه فرادیٰ. دیده می‌شود که نسبت به نماز عید قربان قدری تساهل می‌شود، در حالی‌که نماز عید قربان اگر تأثیرش از عید فطر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 🔸اذکار توحیدیِ روز عید اذکار توحیدیه که در صبح عید خوانده می‌شود (الله‌اکبر، الله‌اکبر، لااله‌الا‌الله و الله‌اکبر ...) که بسیار استحباب دارد، تا غروب روز دوازدهم ادامه داشته باشد. اولیای الهی حتماً می‌خواندند؛ بعد از همۀ نمازها؛ نماز عید، نماز ظهر، عصر، مغرب، عشاء؛ از روز عید تا غروبِ روز دوازدهم که دیگر تمام می‌شود. 📝 پایان 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 213، 227. (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔹آن عید قربان را بگو، وآن شمع قرآن را بگو وآن فخرِ رضوان را بگو، مستان سلامَت می‌کنند 🌸 عید سعید قربان، عید رهایی از قید و تعلّق و دلبستگی، و وصول به عشق و آزادی و وارستگی بر همه انسانهای آزادمنش مبارک باد. رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دقیقه به دقیقه باید ذبح کرد! 🔸پیام حقیقی روز عید قربان 📼 حضرت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، جلسه 223، دقیقه 49:34. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیهماالسلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
🔹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلَايَةِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ‌السَّلَام‏! [حمد و ستایش مخصوص آن خدایی است که ما را از زمرۀ تمسّک‌کنندگان به ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام قرار داد!] 🔸همراهان گرامی، سلام علیکم! به مناسبت اعیاد غدیریه (از قربان تا غدیر) مطالب کانال به موضوع تفسیر حقیقیِ ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حقیقت عید غدیر، اختصاص خواهد یافت. إن‌شاء‌الله‌تعالی @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💠 پیوند رسالت با ولایت 🔸واقعه غدیر بر اساس ملاک بوده و آن ملاک همان ربط است. همانطوری که خود رسول خدا با پروردگار ربط داشت، انتصاب امیرالمؤمنین هم بر اساس همین ربط صورت گرفته است. 🔸مسئله غدیر آنقدر مهم بوده که خدای متعال پیغمبرش را تهدید می‌کند که: «اگر این کار را انجام ندادی، تمام کارها و زحمات 23 ساله‌ات را پوچ می‌انگاریم و همه را محو کرده و به دیوار می‌زنیم؛ گویا اصلا هیچ کاری انجام نداده‌ای!» چه قضیه‌ای بوده است که پیغمبر تا این حدّ، مورد عتاب و خطاب قرار گرفته و به این صورت با عبارتهای غلیظ و شدید مأمور شده است!؟ 🔸معنای کلام خدا این است که افرادی که ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام را نپذیرفتند، در حقیقت رسالتِ پیغمبر را قبول ندارند. چرا؟ به دلیل اینکه ابلاغِ این مسئله به مردم، مساوی است با اثباتِ رسالت پیغمبر؛ و نفیِ این مطلب مساوی است با نفیِ رسالت پیغمبر. 🔸پس کسی که روز غدیر را بر آن مبنَی و مسیر و هدف و ذهنیتِ پیغمبر و دستورِ پروردگار نپذیرد، ‌خودِ پیامبر را نپذیرفته است. چون رسول خدا تبلیغِ ولایت امیرالمؤمنین را مساوی با همان رسالتِ خود در میان مردم قلمداد می‌کند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉. 1436 علیه السلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به امامت رسیدن امیرالمؤمنین علیه‌السلام، آغاز سختی‌ها و مصیبتها 📼 حضرت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس‌الله‌سرّه 🎞 1432، دقیقه 49:55. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣قسمت اول 🔹معنای اول: اینکه فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند. 🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نيك در عوالم ديگر است. 🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا به‌‏سيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كم‌فروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوت‌‏پرستى و نفع‌طلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است. 🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دسته‌‏اى پذيرفتند و دسته‌‏اى ردّ كردند. 🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت می‌‏كند، يك دسته كوشش می‌‏كنند و ياد می‌‏گيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا می‌‏كنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود می‌کند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دسته‏‌اى را به مقام بالا فرستاده و دسته‏‌اى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛ 🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار. 📝 ادامه دارد... ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 148؛ منقّح. # @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
مکتب وحی
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣قسمت اول 🔹معنای ا
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 2️⃣قسمت دوم 🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است. 🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» می‌‏كند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» می‌گردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانی‌‏تر و نفْسِ آنان سبک‌تر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است. 🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است. 📝 ادامه دارد... ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 149؛ منقّح. # صفا @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔸 امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: ما آمَنَ الْمُؤْمِنُ حَتَّى عَقَل‏ 🔹«مؤمن تا عقلانیت نَوَرزد،‌ ایمان نیاورده‌ است.» 📚. ص 688 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺