eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
551 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب وحی
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 6️⃣ قسمت ششم 🔸عید قربان: عید قربان عیدی است برای همه؛ نه فقط برا
✍🏻 دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان 6️⃣ قسمت هفتم و پایانی 🔸نماز عید قربان نماز عید قربان حتماً خوانده شود؛ چه به جماعت و چه فرادیٰ. دیده می‌شود که نسبت به نماز عید قربان قدری تساهل می‌شود، در حالی‌که نماز عید قربان اگر تأثیرش از عید فطر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 🔸اذکار توحیدیِ روز عید اذکار توحیدیه که در صبح عید خوانده می‌شود (الله‌اکبر، الله‌اکبر، لااله‌الا‌الله و الله‌اکبر ...) که بسیار استحباب دارد، تا غروب روز دوازدهم ادامه داشته باشد. اولیای الهی حتماً می‌خواندند؛ بعد از همۀ نمازها؛ نماز عید، نماز ظهر، عصر، مغرب، عشاء؛ از روز عید تا غروبِ روز دوازدهم که دیگر تمام می‌شود. 📝 پایان 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 برگرفته از جلسات 65، 112، 162، 202، 213، 227. (طهران) جلسه 5 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔹آن عید قربان را بگو، وآن شمع قرآن را بگو وآن فخرِ رضوان را بگو، مستان سلامَت می‌کنند 🌸 عید سعید قربان، عید رهایی از قید و تعلّق و دلبستگی، و وصول به عشق و آزادی و وارستگی بر همه انسانهای آزادمنش مبارک باد. رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
18.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دقیقه به دقیقه باید ذبح کرد! 🔸پیام حقیقی روز عید قربان 📼 حضرت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، جلسه 223، دقیقه 49:34. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیهماالسلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
🔹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلَايَةِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ‌السَّلَام‏! [حمد و ستایش مخصوص آن خدایی است که ما را از زمرۀ تمسّک‌کنندگان به ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام قرار داد!] 🔸همراهان گرامی، سلام علیکم! به مناسبت اعیاد غدیریه (از قربان تا غدیر) مطالب کانال به موضوع تفسیر حقیقیِ ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حقیقت عید غدیر، اختصاص خواهد یافت. إن‌شاء‌الله‌تعالی @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
💠 پیوند رسالت با ولایت 🔸واقعه غدیر بر اساس ملاک بوده و آن ملاک همان ربط است. همانطوری که خود رسول خدا با پروردگار ربط داشت، انتصاب امیرالمؤمنین هم بر اساس همین ربط صورت گرفته است. 🔸مسئله غدیر آنقدر مهم بوده که خدای متعال پیغمبرش را تهدید می‌کند که: «اگر این کار را انجام ندادی، تمام کارها و زحمات 23 ساله‌ات را پوچ می‌انگاریم و همه را محو کرده و به دیوار می‌زنیم؛ گویا اصلا هیچ کاری انجام نداده‌ای!» چه قضیه‌ای بوده است که پیغمبر تا این حدّ، مورد عتاب و خطاب قرار گرفته و به این صورت با عبارتهای غلیظ و شدید مأمور شده است!؟ 🔸معنای کلام خدا این است که افرادی که ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام را نپذیرفتند، در حقیقت رسالتِ پیغمبر را قبول ندارند. چرا؟ به دلیل اینکه ابلاغِ این مسئله به مردم، مساوی است با اثباتِ رسالت پیغمبر؛ و نفیِ این مطلب مساوی است با نفیِ رسالت پیغمبر. 🔸پس کسی که روز غدیر را بر آن مبنَی و مسیر و هدف و ذهنیتِ پیغمبر و دستورِ پروردگار نپذیرد، ‌خودِ پیامبر را نپذیرفته است. چون رسول خدا تبلیغِ ولایت امیرالمؤمنین را مساوی با همان رسالتِ خود در میان مردم قلمداد می‌کند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉. 1436 علیه السلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به امامت رسیدن امیرالمؤمنین علیه‌السلام، آغاز سختی‌ها و مصیبتها 📼 حضرت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس‌الله‌سرّه 🎞 1432، دقیقه 49:55. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣قسمت اول 🔹معنای اول: اینکه فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند. 🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نيك در عوالم ديگر است. 🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا به‌‏سيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كم‌فروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوت‌‏پرستى و نفع‌طلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است. 🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دسته‌‏اى پذيرفتند و دسته‌‏اى ردّ كردند. 🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت می‌‏كند، يك دسته كوشش می‌‏كنند و ياد می‌‏گيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا می‌‏كنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود می‌کند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دسته‏‌اى را به مقام بالا فرستاده و دسته‏‌اى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛ 🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار. 📝 ادامه دارد... ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 148؛ منقّح. # @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
مکتب وحی
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣قسمت اول 🔹معنای ا
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 2️⃣قسمت دوم 🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است. 🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» می‌‏كند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» می‌گردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانی‌‏تر و نفْسِ آنان سبک‌تر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است. 🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است. 📝 ادامه دارد... ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 149؛ منقّح. # صفا @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔸 امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: ما آمَنَ الْمُؤْمِنُ حَتَّى عَقَل‏ 🔹«مؤمن تا عقلانیت نَوَرزد،‌ ایمان نیاورده‌ است.» 📚. ص 688 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
مکتب وحی
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 2️⃣قسمت دوم 🔹معنای د
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 3️⃣ قسمت سوم و پایانی! 🔹معنای سوم: از جهت «تابش خورشید ولایت» است. به عنوان مثال، در فصل زمستان که خورشید از زمین دور است، زمین حرارت خود را از دست می‌دهد و فسُرده و سرد شده و ‌آثار حیاتی ندارد. استعداد نهفتۀ آن مشهود نیست، و ظهور و فعلیّت ندارد. درختان بدون برگ و میوه و خشکیده، همه در یک ردیف قرار گرفته، به‌طوری‌که ابداً فرق و تمایزی بین آنها نیست. گلهای خوش‌بو و گیاهان بدبو، هیچ کدام ظهور و بروزی ندارند. بلبان و قناریان و مرغانِ دلربا، و زاغان و کرکسان و مارها و عقربها، همگی در آشیانه‌‌های خود خفته و خزیده و فسُرده و بی‌حس افتاده‌اند. 🔹همین‌که خورشیدِ جهان‌تاب در فصل بهار و تابستان بتابد و شعله‌های حیات‌بخش خود را به زمین بفرستد، آن استعدادهای نفهته، همگی به مرحلۀ فعلیّت می‌رسند. درختانْ شاخ و برگ و میوۀ معطّر و شیرین به خود گرفته و صحنۀ باغ را می‌آرایند. برخی درختانِ جنگلی نیز بی‌شخصیتی و بی‌اثری خود را ابراز می‌کنند. هم مرغها و بلبل‌ها در فضای باغ نغمه‌سرایی می‌کنند و هم زاغان و کرکسان به دنبال جیفه‌ها و طُعمه‌ها در پرواز بوده و موشها و مارها و عقربها به حرکت در می‌آیند. که همگی در اثر تابش خورشید و ظهور گرمای حیات‌بخش آن است. 🔹حال قبل از اینکه «خورشید ولایت امیرالمؤمنین» نیز طلوع کند و بر قلوب بتابد، و امر و نهیی پیدا شود، همۀ افراد از اهل شقاوت و سعادت در یک ردیف بوده و فرق و تمایزی نداشتند. همین که «آفتاب ولایت» طلوع کرد و بر جان‌های فسُرده تابید، و نفوس را به جنبش انداخت،‌ سرائر و ضمائر و غرائزِ هر یک از افراد طلوع نموده و با اختیارِ خود راه سعادت را طیّ می‌کنند. 🔹از طرفی، استعدادِ نورانیِ اهل سعادت به مرحلۀ فعلیت می‌رسد و «بوی عطرِ جان‌بخش» از جانِ آنها برمی‌خیزد و فضای عالَمِ انسانیّت را معطّر می‌سازد. و از طرف دیگر، خُبثِ باطنِ اهل شقاوت به خاطر «تمرّد و انکار قلبی» نیز به فعلیّتِ خود می‌رسد و آثار زشتی و بدی از خود بروز می‌دهد، و دلهای مُکدّرِ آنها خسته و ملول و کَدِر می‌شود و بوی تعفّنِ نهفتۀ آنها، مشامِ انسانیّت را ناراحت، خسته و ملول می‌نماید. 🔹بنابراین امام «از جهت ملکوت» هر استعدادی را به ظهور و فعلیّت و مقصدِ خود می‌رساند، و هر کسی را به راه مناسب با ملکوتش حرکت می‌دهد. مؤمنین را به بهشت و کافران را به دوزخ! 🔺بنابراین چه عالی و چه خوب فرمود حضرت رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم که:‌ «عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ» 📝 پایان ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 153؛ ملخّص و منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔵 چون به آزادی نبوّت هادی است مـؤمـنـان را ز انـبـیـاء آزادی اسـت 🔸 پيغمبر كه در روز عيد غدير، هشتاد هزار نفر را جمع كرد و امیرالمؤمنین را معرّفی کرد براى اين بود كه بفرماید: «ای مردم! آن كسى كه می‌تواند شما را به آزادى برساند، اين علیّ است.» 🔸 كسى غير از اين علىّ نمی‌تواند شما را به اين آزادى برساند؛ نمی‌تواند اين زنجيرها را باز كند. كسى غیر از این علیّ نمی‌تواند اين زنجيرهايى که به خود بسته‌اید که قطار و كشتى را با آن حركت می‌دهند را باز کند؛ اين زنجيرها را فقط علیّ می‌تواند باز کند. به دنبال ابوبکر نرويد كه او مرتّب بر زنجيرهایتان اضافه می‌‏كند! 🔸 كيست مولا آن كه آزادَت كند بـنـد رقّـيّـت ز پـايـت بُـگسـلـد 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉 ثمالی سنه 1429، جلسه 2 علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
36.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | 💠 سرّ غدیر 🎙حضرت آیت‌الله سید‌محمد‌‌محسن حسینی طهرانی قدس‌الله‌سره 📚طرح مبانی اسلام | عید غدیر سال ١۴٣۶ هـ.ق ⏱ ۰۶:۰۸ دقیقه 💾 ۵۲ مگابایت 📌 @Maktabe_Vahy 🌺🌸🌺🌸🌺