eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘چه چیز حبیب بن مظاهر را به این مقام رسانید؟🔘 نداى جان‏پرور و ملكوتى سيّدالشهداء حسين بن على عليه السلام بود كه پير مرد فرتوتِ كوفى از بنى اسد، حبيب بن مظاهر را كه از قرّاء و فقهاء مشهور بود، به سرزمين كربلا، سرزمين عشق به خدا و شهادت در راه خدا كشاند؛ و در برابر أنوار قُدسيّۂ امام خود كه از ذات احديّت در او تجلّى داشت همچون ورقهاى گلى پرپر و صفحات مُصحَفى پراكنده، در معركه به روى زمين ريخت. 🔸حبيب بن مظاهر به واسطۂ تشيّع راستينى كه داشت، و به واسطۂ ممارست و مزاولت با قرآن، داراى روح ملكوتى بود. اسرار حقّ در آن ظاهر بود. از غيب مطّلع بود. دلِ وى، كانون اشعّۂ لمعاتِ الهى بود. 🔸... شهادت اين پيرمرد ناسِك و عابد و زاهد و فقيه و قارىِ قرآن كه صاحب علمِ بلايا و منايا، و از اصحاب خاصّ أميرالمؤمنين عليه السلام بود، بر سيّدالشهداء عليه السلام بسيار سنگين آمد. چهره حضرت متغيّر شد، و حضرت شكسته شد. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚نور ملکوت قرآن، ج ،3 ص 392 و 397. @maktabe_vahy ▫️🔘▫️🔘▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️علم امام محدودیت ندارد! 📼. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی 🎞. 1435، جلسه 8، دقیقه 30:05. @maktabe_vahy
⚫️کیست مولا آنکه آزادت کند بندِ رقّیت ز پایت برکَنَد رقّیت: بردگی @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘این است پیام سیدالشهداء به ما در این دوران🔘 🔹در روز عاشورا امام‏ حسين‏ اين پيام را به ما داد كه اگر عاشوراى مجدّدى تكرار شود، نكند كه ما در لشكر عُمَر سعد باشيم! مگر افراد لشگر عُمَرسعد ريش‏تراش و كراواتى بودند؟! 🔹آنها نیز اهل نماز و روزه بودند. عُمَرسعد (پسر سعدوقّاص)، امام جماعت و عالمِ كوفه بود، همچنین شمر بن ذى‏ الجوشن كسى بود كه خيلى از افراد او را براى اداىِ شهادت در محاكمِ قضائى حاضر می کردند. 🔹اين افراد آنچنان كه در عكس‏ها با سبيل‏هاىِ از بناگوش در رفته معرّفى می‌شوند، نبوده ‏اند. شمر از فرماندهان و سرلشگران جنگ صفّين بود، و در ركاب أميرالمؤمنين شمشير می ‏زد، و حتّى شمشيرى به صورتش خورد كه اگر قدرى محكم‏تر خورده بود، شهيد شده بود! 🔹اين مسأله بسيار مهمّى است كه مردم او را براى اداى شهادت به محاكم مى ‏بردند؛ يعنى اینچنين افراد وجيهى بودند؛ ولى مشكل آنان اين بود كه "به آنچه كه مى ‏دانستند عمل نكرده بودند." 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. ج1 ص 142 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️. عدالت در سلوک یعنی چه؟ -مقام حضرت علی اصغر علیه السلام 📼. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، جلسه 205، دقیقه 46:05. @maktabe_vahy
⚫️دو کَون در خورِ یک مویِ اصغر تو نَیَرزَد علیهما السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘حکایتی از ارتباط یکی از اشعار جناب حافظ با واقعه کربلا🔘 🔸معمولًا در طهران، هر واعظى را كه براى يك دهه منبر دعوت مي كردند، در شب آخر وى را براى دهه سال بعد نيز دعوت مى نمودند. در آخرين سالِ حیات مرحوم دُرّى، يك شب از دهه محرم ــ شب هشتم يا نهم ــ جوانى از ايشان قبل از منبر سوال مي كند كه: مراد از اين شعر چيست؟ مُريد پير مُغانم ز من مَرنج اى شيخ چرا كه وعده تو كردى و او بجا آورد 🔸ايشان در فراز منبر از قضيۀ نهىِ آدم أبو البشر از خوردن گندم، و داستان نان جوين خوردنِ أمير المؤمنين عليه السلام در تمام مدت عمر بيان مى نمايد، و حتى اينكه آن حضرت در تمام مدت عمر ابداً نان گندم نخورد و از نان جوين سير نشد. و سپس مي گويد: 🔸مراد از "شيخ" در اين بيت، حضرت آدم عليه السلام است كه وعدۀ نخوردن از شجرۀ گندم را در بهشت داد ولى به آن وفا نكرد و از امرِ خداوند سرپيچى نمود و گندم را تناول كرد. و مراد از "پير مغان" حضرت أميرالمؤمنين عليه السلام است كه در تمامِ مدت عمر نان گندم نخورد، و وعدۀ عدمِ تناول از شجرۀ گندم را او ادا كرده و به اتمام رسانيد. (اين مجموع تفسير اين بيت بود و منبرش را خاتمه داد.) 🔸قبل از پايان سال، مرحوم درّى فوت مي كند؛ از اینرو در سال بعد، در دهه محرّم در آن مجلس نمى تواند شركت نمايد. درست در سال بعد، در دهه محرّم، در همان شبى كه اين جوان سوال را از مرحوم درّى مي كند، مرحوم درّى را در خواب مى بيند و میگوید: اى جوان! تو در سال قبل در چنين شبى معنىِ اين بيت را پرسيدى و من آن طور پاسخ گفتم. امّا چون بدين عالم آمده ام، معنىِ آن، طور ديگرى براى من منكشف شده است: 🔸مراد از "شيخ" حضرت إبراهيم عليه السلام است، و مراد از "پير مغان" حضرت سيدالشهداء عليه السلام؛ و مراد از "وعده"، ذبح فرزند است كه حضرت إبراهيم بدان امرِ خداوند وعدۀ وفا داد، امّا «حقيقت وفا» را حضرت أباعبداللَه الحسين عليه السلام در كربلا به ذبح فرزندش حضرت على أكبر عليه السلام انجام داد. 🔸 فرداى آن شب، اين جوان در آن مجلس معمولىِ همه سالۀ مرحوم درّى مى آيد و اين خواب خود را بيان مي كند. و معلوم است كه با بيان اين خواب چه انقلابى در مجلس روى داده است. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه 📚.روح مجرد، ص 482. (با تلخیص) @maktabe_vahy ▫️🔘▫️🔘▫️
🔘...چه جوابی خواهیم داد؟ علیه السلام علیه السلام @maktabe_vahy
🔘نگاه عرفای الهی به عاشورا از دو زاویه است🔘 🔹عارف الهى و حكيم صمدانى و موحّد ربّانى، پيوسته در ديدگاهش به حوادث و پديده هاىِ عالمِ خلقت، دو منظرِ متفاوت و مختلف و جداى از يكديگر قرار دارد. و در نگاهش به يك حادثه و قضيّۂ تاريخى، آن حادثه را به دو اصل و دو جايگاهِ خاصّ خود بر می گرداند و جاى هر كدام را به اشتباه با جاى ديگر عوض نمی كند. 🔹و حساب خدا را به حساب خلق و يا بالعكس نمی‌گذارد و شيرين را شيرين و ترش را ترش می نگرد، سياهى را سياهى و سفيدى را سفيدى می بيند و هر دو را به خداى متعال نسبت می دهد. 🔹كار شنيعِ شمر و يزيد را از جهت انتساب به نفسِ شرير و خبيثِ آنان به خدا نسبت نمی‌دهد، در عين اينكه اين عمل را موجبِ قُرب و بَهاء و عظمت و مَجد و وصول به مقامِ شفاعت كبرى براى حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام میداند و به اين مسأله يقين دارد. 🔹و همان مطلبى را معتقد است كه زينب كبرى در مجلس يزيدِ ملعون بر زبان گوياىِ از مبدأ وحى جارى نمود و فرمود: ما رَأيْتُ إلّا جَمِيلًا (تمام آنچه را كه بر ما خاندان، تو و امثال تو انجام داده اى، از ناحيه پروردگار زيبا و نيكو؛ موجب رُقاء و وصول به مدارجِ كمال و فعليّت؛ و ورود به حرم و حريمِ قُدس ربوبى می‌دانیم). و اين است ديدگاه زينب كبرى در دو منظر و دو انتساب. 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. ص 450 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔘کربلاء مثل سکۂ دو رو... @maktabe_vahy 🔘.️🔘..️🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️چرا برخی وقایع کربلا با عقل ما قابل ادراک نیست؟ -عقل برتر حضرت عباس 📼. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 🎞. ، جلسه 209، دقیقه 20:15. @maktabe_vahy
▪️السلام علیک ایها العبدُ الصالح علیه السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🏴🏴🏴🏴
🔘دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم🔘 🔹حضرت حافظ می فرماید: «تا شدم حلقه به گوش در میخانۀ عشق هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم» 🔹یعنی وقتی تسلیم او شدم و نفس و انانیّت را کنار گذاشتم، غم به سراغم می آید ولی این غم به من "مبارک باد" می گوید. 🔹وقایع کربلاء که بر حضرت سیدالشهداء غم می بارد را حضرت می گوید که اینها به مبارک بادم می آیند؛ از دست دادن علیّ اکبر غمی است که "به مبارک بادم" آمده؛ از دست دادن ابالفضل علیه السلام غمی است که "به مبارک بادم" آمده است؛ از دست دادن حبیب "به مبارک بادم" آمده است و... 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. سنه 1438 جلسه 10 (با تلخیص و ویرایش) @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
⚫کلام دُرَر بارِ عارف بزرگ آیه الله سید علی قاضی رضوان الله علیه، درباره توسّل به سیّد الشّهداء علیه السلام... @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
⚫️عاشورا روز تجلی و ظهور بود... @maktabe_vahy ⚫.️⚫️..⚫️.⚫️
🔘خیل مَلَک در رکوع پیش لوایت خَمَند علیه السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘چرا داستان کربلا باید اتفاق بیافتد؟🔘 🔶 امام حسین علیه السلام به راحتی می توانست هم امامتش و هم مقاماتش را داشته باشد و هیچ قضیه و جریانی هم پیش نیاید. نه علی اکبرش را از دست بدهد نه علی اصغر و نه اباالفضل را. در یک مکان همراه با شیعیانش زندگی کند و به کمال هم برسند و قضیه ای هم اتفاق نمی افتاد. خودش که امام است؛ از خودش که چیزی کم نمی شود! ❓اینکه حضرت می آیند و "جریان کربلا" را به وجود می آورند برای چیست؟ برای چه حضرت علی اکبر و اباالفضل علیهما السلام را فدا می کنند؟ 🔸علاوه بر حساب و کتابهایی که خداوند برای خود حضرت و یارانش دارد که از "فیضِ لایتناهی" خویش آنها را بهره مند کند که آن جداست، با این حال حضرت این جریان را "برای ما" بوجود آورده است. از خدا هم عوضی نمی خواهد. در حقیقت خدا می فرماید اگر می خواهی از این امت "دستگیری" شود باید این روال طیّ شود! 🔸عوَضش این بود که امروز من و شما در دامِ ابالِسِه و شیاطین نیافتیم. برای اینکه امروز من و شما در تحت ولایت او راه برویم و محرّفین و مُفْرِطين و و مُفَرِّطين و وسوسه گران و اهل دنیا نتوانند به روش های مختلف، اطراف انسان را بگیرند و ما را گمراه کنند. اگر حضرت این کار را نمیکرد معلوم نبود ما الان کجا بودیم! رفیقانمان چه کسانی بودند؟! 🔸هم در ظاهر و هم در باطن این جریان تاثیر گذار است. ظاهرش که روشن است. باطنش اینکه آنها در "تکوین" اثر می گذارند و آن تخم را در قلب ها می کارند. منتهی ما باید آبیاری و پرورش و پذیرایی کنیم و خلاصه نگذاریم آن جریانی که انجام شده و آن زحمت ها و آن "جهتِ تکوینی" که در این نفوس به وجود آمده مُهمَل بماند؛ [باید] این ظرفیت را حفظ کنیم. 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. ، ص 1916. @maktabevahy_pub 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔘...زمزمۂ دوست دوست علیه السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘هر روز آن.. یک عاشورا و یک کربلا بود! علیه السلام علیها السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🏴🏴🏴🏴🏴
🔘داستان اسارت اهل بیت علیهم السلام چیزی کم از کربلا ندارد🔘 🔶. کربلا در مقابل اسارت امام سجاد و حضرت زینب علیهما السلام چیزی نبود! هر روز یک عاشورا بود؛ هر روز یک کربلا بود. کجا کربلا مقایسه می شود با آن شام و با آن جریان سنگ زدن ها و بساطی که در کوفه درآوردند و با غل و زنجیر از اینجا به آن جا بردن، یک بچه در راه بمیرد و یکی سقط شود و دیگری به وضعیتی دیگر! 🔸چه می دانید که بچه های اهل بیت در طول این مسیر همین طور مُردند! مگر بچه چقدر جان دارد؟ مگر چقدر می تواند تحمل کند؟ بزرگسالش می افتد! حال چه رسد به یک بچه 5 یا 6 ساله که به او مرتّب بگویند: بدو!! این امامزاده هایی که می بینید از همین ها بوجود آمده! 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. ، ص 1915. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔘...عوالم وجود را طیّ می کرد. سلام الله علیها @maktabe_vahy 🔳.🔳.🔳.🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️. آیا باید همیشه به دنبال حق خودمان باشیم؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 🎞.، جلسه 205، دقیقه 54:19. @maktabe_vahy
🔺از سرگیری فعالیت کانال مکتب وحی در تلگرام🔺 🔹با عرض سلام خدمت همراهان گرامی! به امید خدا کانال "مکتب وحی" فعالیّت خود را در پیام رسان تلگرام - همراه با حفظِ فعالیت در پیام رسان های ایتا و سروش- از سر می‌گیرد. 🔹ان شاءالله خداوند برای همگی رهپویانِ حقیقت مسیری هموار در راستای حق جویی مهیا فرماید. بمحمّد و آله الطاهرین. 🔽🔽🔽 https://t.me/maktabevahy_pub
🔶چرا خداوند کارهای ناپسند را حرام نموده است؟ 🔶 🔹تعدّی حرام است؛ تعدّی به مال و منزل دیگران مثلا حرام است چرا؟ چون جمال الهی از بین می رود و به جای آن خشونت و پرخاشگری و عداوت و قساوت و دشمنی قرار می گیرد. ظلم حرام است چون ظلم بر خلاف جمال است چون کدورت، ناپاکی و نقصان و نا زیبا است. 🔹تمام نظام عالم بر اساس جمال پایه ریزی شده، و اساس دین و شریعت بر اساس جمال پایه ریزی شده است. آنچه که زیبا است از نقطه نظر شرع به آن امر شده و آنچه نازیبا است از آن نهی شده. 🔹چرا شُرب خَمْر حرام است چون انسان را از حالت طبیعت و انسانیت که حالت زیبایی است، خارج می کند و به عالم حیوانیت می برد. 🔹دزدی، قمار، تعدّی، رشوه، تقلّب، خیانت؛ تمام محرّمات را نگاه کنید در مقابل جمال قرار گرفته اند و تمام اینها مُبعِّد است. و تمام اینها انسان را از مسیر جمال خارج می کند که وادیِ ظلمت و کدورت و ابتعاد است. 🔉. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📗. سنه 1437 جلسه 3 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔹تا فضل و عقل بینی، بی‌معرفت نشینی/ یک نکته‌ات بگویم، خود را مبین که رستی رحمه الله @maktabe_vahy
🔘ملاک در پایبندی به ارزشها چیست؟ 🔹سالك بايد "دروغ" را به خاطر دروغ بودن ترك كند، نه به خاطر اينكه رسول خدا و يا امام عليهماالسّلام و يا استادِ كامل و عارف واصل دستور داده است؛ و "راست" را به جهت راست بودنش بايد رعايت كند. "امانت" را به جهت نفس و حقيقتِ خود امانت بايد به صاحبش مستردّ نمايد، نه به جهت اينكه در دين به ردّ امانت تأكيد شده است، و همينطور .... 🔹به عبارت صريح تر و عيان تر، حتی اگر روز جزاء و بهشت و جهنّمى نبود، باز سالك بايد رعايت صدق را در همه جوانب بنمايد و در ساير تكاليف نيز به حقيقت و حاقِّ آن تكليف نظر داشته باشد، نه به جهت اجر و يا خوف از عقاب اخروى. 📝.آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 📚اسرار ملکوت، ج 3، ص 235. @maktabevahy_pub 🔘.🔘.🔘.🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. از کجا بفهمیم که خداوند ما را مورد لطف قرار داده است؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی 🎞.، سنه 1435،جلسه 6، دقیقه 39:47. @maktabe_vahy
🔷پند حکیم محض صواب است و عین خیر🔷 🔹مرحوم علامه طهرانی به یکی از خویشاوندان دستوری داده بود. من یک روز شنیدم که این شخص می‌گوید: حضرت علامه به ما فرضاً این مقدار دستور داده است ولی من می‌ بینم که حالم خوب است لذا سه برابر انجام می‌ دهم. 🔹گفتم: «اینجا این حرف‌ ها نیست؛ باید هر چیزی حساب شده و دقیق باشد؛ سه برابر انجام می‌ دهم یعنی چه!؟ مگر خودشان نمی‌ توانستند به تو بگویند!؟» 🔹آن ‌وقت این شخص از کار و کاسبی می‌ زد و در منزل می‌ نشست و ذکر می‌ گفت! این که سلوک نیست! 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 9. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔘از حدیث اولیا نرم و درشت تن مپوشان زانک دینت راستْ پشت @maktabe_vahy