eitaa logo
ملجأ ؛
871 دنبال‌کننده
582 عکس
321 ویدیو
11 فایل
در بند او ؛ هدف ؟ سعی در به درد بخور بودن . - کپی ؟ حلالِتون . اینجا بگوشیم : https://eitaa.com/nashenas_app/app?startapp=link_171ks6a&btn=_عماد
مشاهده در ایتا
دانلود
📌خب اقا سوال مهمی که معمولا پیش میاد اینه که خودسازی چیه؟ و چرا انقدر اهمیت انقدر اهمیت داره؟چرا باید خودسازی کنیم اصن؟🤷🏻
خب اول اینکه خودسازی یعنی پاکسازیه نفسُ روحمون از گناها و پرورش یه سری ویژگیهای خوب!
خیلی سادست چون تنها راهیه که میتونه ادمُ به رستگاری ُ عاقبت بخیری ببره مگه نمیخوای عاقبت بخیر بشی سید؟🥱
📌خب حالا چجوری به خودسازی برسیم؟
ملجأ ؛
📌خب حالا چجوری به خودسازی برسیم؟
اقا یه نکته ی طلایی این که قبل شروع خودسازی یه مرحله مهم اساسی هست "خودشناسی"!🤝
مسئلۀ مهمّ شناسایی خودمونه مشکل‌ترین کارها همین شناخته! گاهی ادم هشتاد سال عمر کرده ولی خودشُ را نشناخته😀 و در نتیجه خدای خودشُ نشناخته🧑‍🦯 چرا؟ چون خودشناسی مقدمۀ خداشناسیه! موانعی از درون و حجاب‌هایی از بیرون ، اجازۀ خودشناسی آنچنان که باید باشه رو نمی‌دن؛ پس تا خود را نشناختیم، چگونه خودمونُ اصلاح کنیم؟!
قرآن هم ما رو به خودشناسی دعوت کرده: «وَ فِی الْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنینَ وَ فی أنْفُسِکمْ افَلا تُبْصِرُونَ؛ و در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است، و در وجود خود شما [نیز آیاتی است]، آیا نمی‌بینید؟!». [سورهء ذاریات ، ایات ۲۰ /۲۱]
. در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام می‌خوانیم: «نَالَ اَلْفَوْزَ اَلْأَکبَرِ مَنْ ظَفِرَ بِمَعْرِفَةِ اَلنَّفْسِ؛ کسی که خود را بشناسد، به سعادت و رستگاری بزرگ نایل شده است».[5] [عیون الحکم (ط- قم)، ج1، ص۴۹۷؛ (گفتار معصومین(ع)، ج‌2، ص100).]
و در نقطۀ مقابل آن چنین می‌فرماید: «مَنْ لَمْ یعْرِفْ نَفْسَهُ بَعُدَ عَنْ سَبِیلِ اَلنَّجَاةِ وَ خَبَطَ فِی اَلضَّلاَلِ وَ اَلْجَهَالاَتِ؛ کسی که خود را نشناسد، از طریق نجات دور می‌شود و در گمراهی و جهل گرفتار می‌آید» [غرر الحکم (ط- قم)، ج1، ص656]
در تعبیر دیگه ای هم امام علی اومده که: «اَلْعَارِفُ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا وَ نَزَّهَهَا عَنْ کلِّ مَا یبَعِّدُهَا؛ عارف حقیقی کسی است که خود را بشناسد، و [از قید و بند اسارت] آزاد سازد، و آن را از هر چیز که او را از سعادت دور می‌سازد پاک و پاکیزه کند» [همان، ص۹۵]
باز حدیث دیگه ای از امام علی علیه السلام می‌خوانیم که : «أَکثَرُ اَلنَّاسِ مَعْرِفَةً لِنَفْسِهِ أَخْوَفُهُمْ لِرَبِّهِ؛ کسی که بیش از همه خود را بشناسد، بیش از همه، خوف پروردگار خواهد داشت» [همان، ص201.]