Shab1Fatemieh2-1401[02].mp3
5.49M
🎙به چشم همه قد کمانیام (روضه)
🔺بانوای: برادر علی عشرتی
Shab1Fatemieh2-1401[04].mp3
7.78M
🎙به رسم نوکری... (شور)
🔺بانوای: برادر یاسین زندی
ZohrFatemieh2-1397[05].mp3
7.25M
▪️کجا داری میری؟ ای همسر علی (زمینه)
🎙 بانوای: حاج میثم مطیعی
Shab1Fatemieh2-1401[06].mp3
6.66M
🎙نمان، برو، بشتاب به کربلای حسین (شور)
🔺بانوای: برادر یاسین زندی
Shab1Fatemieh2-1401[04].mp3
7.78M
🎙به رسم نوکری... (شور)
🔺بانوای: برادر یاسین زندی
khotbe-fadakiye.pdf
456.4K
متن کامل #خطبه_فدکیه به همراه ترجمه فارسی مناسب ایام شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
🔆حجت الاسلام پناهیان:
کاش با خطبۀ حضرت زهرا آشناتر بودیم که یکدوره آگاهی از اهم معارف دینی است. اولیاء خدا به فرزندان خود خطبۀ فدکیه را آموزش میدادند و آنها حفظ میکردند.
اگر کسی میخواهد جمعبندی حضرت فاطمه سلام الله علیها را از دین اسلام بداند و از علت غربت دین پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آگاه شود، این خطبه را بخواند.
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #محبت_به_اهلبیت
📎 #خطبه_فدکیه
📎 #ایران_مقتدر
📎 #فاطمیه
📎 #جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
خطبهفدکیه-مهدیسماواتی.mp3
20.23M
خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
🎙 با صدای حاج مهدی سماواتی
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #محبت_به_اهلبیت
📎 #خطبه_فدکیه
📎 #ایران_مقتدر
📎 #فاطمیه
📎 #جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
❇️ خطبه فدکیه 9️⃣
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
محورهای اصلی خطبه فدکیه
🔆این خطبه غرّا و کمنظیر در حقیقت از هفت بخش تشکیل میشود که هر کدام هدف روشنی را تعقیب میکند:
1️⃣تحلیل فشرده و عمیقی پیرامون مسأله توحید و صفات پروردگار و اسماء حسنی و هدف آفرینش است. «اَلْحَمْدُ للهِ عَلی ما اَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما اَلْهَمَ...»
2️⃣مقام والای پیامبر صلیاللهعلیهوآله و مسؤولیتها و ویژگیها و اهداف او مورد بحث قرار گرفته. «وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اخْتارَهُ...»
3️⃣از اهمیّت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه احکام و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن میگوید. «ثُمَّ الْتَفَتَتْ عَلَیْهَا السَّلامُ اِلی اَهْلِ الْمَجْلِسِ...»
4️⃣ بانوی اسلام ضمن معرفی خویش، خدمات پدرش رسول الله را به این امت بازگو میکند، و بیان گذشته نزدیک جاهلی آنها و مقایسه با وضعشان بعد از اسلام. «ثُمَّ قالَتْ: اَیُّهَا النّاسُ! اعْلَمُوا اَنِّی فاطِمَةُ...»
5️⃣ حوادث بعد از رحلت پیامبر و حرکت و تلاش منافقین را برای محو اسلام بازگو کرده است. «فَلَمَّا اخْتارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ...»
6️⃣ از غصب فدک و بهانههای واهی که در این زمینه داشتند، و پاسخ به این بهانهها سخن میگوید.«ثُمَّ لَمْ تَلْبَثُوا اِلاّ رَیْثَ (اِلی رَیْثَ) اَنْ تَسْکُنَ ...»
7️⃣ به عنوان یک اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر استمداد میکند و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهی پایان میدهد. «ثُمَّ رَمَتْ بِطَرْفِها نَحْوَ الاَنصارِ...»
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #محبت_به_اهلبیت
📎 #خطبه_فدکیه
📎 #ایران_مقتدر
📎 #فاطمیه
📎 #جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
❇️ خطبه فدکیه 0️⃣1️⃣
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
کیفیت ورود حضرت زهرا علیها السلام به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه
🔆در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا علیها السلام و نوع راه رفتن ایشان هنگام حرکت اشاره میکند:
🔅ورود به مسجد:
🔸«لَمّا أَجمَعَ ابوبکرٍ وَ عُمَرٍ علی مَنعِ فاطمةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلکَ»؛ زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها شوند و این خبر به آن حضرت رسید،
🔸 «لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها»؛ حضرت زهرا علیها السلام برخاستند و خِمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «فلانٌ لاثَ العَمَامَةَ علی رأسِهِ»؛ یعنی: فلانی عمامه را به سرش پیچید.
اما «خِمار» چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلیِ زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُيُوبِهِنَّ»؛[1] روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.
🔸«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها»؛ و جلباب را بر سر افکندند.
«جلباب» نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
🔸«وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها». حضرت زهرا سلام الله علیها همراه با گروهی هم سن و سال یا هماهنگ، یا از یاران، اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه، مسئله پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند، چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند.
نکته دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار، یاری حضرت زهرا علیها السلام باشد. همانطور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت میکند، گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی میکنند. پس در این اقدام حضرت، دو احتمال وجود دارد. اول آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، دوم اینکه پیکره ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و در میان گروه زنان، پوشیده بماند.
🔸«تَطَأُ ذُیُولَها». در راه رفتن، پا روی پایین لباسش میگذاشت. (یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت میکرد).
در اینجا به طور مسلّم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار میگرفت و چون ممکن است از این عبارت، برداشت شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند، در ادامه آمده است:
🔸«ما تَخْرِمُ مِشْیَتُها مِشْیَةَ رَسولِ الله»؛[2] راه رفتن حضرت، کمی از راه رفتن پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نداشت. یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم حرکت میکرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همه آنچه را که شایسته یک زن است رعایت کرده بود.
✳️در این عبارت دو نکته وجود دارد:
اول آنکه رفع این شبهه است که چرا حضرت تند میرفت و عجله داشت که پاسخ میگوید مشی او مثل پدرش بود؛ یعنی با همان متانت و وقار، دوم اینکه شاید به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار میگرفته است.
سپس حضرت وارد مسجد شد در حـالی کـه گرداگـرد ابوبکر را جمـع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بودند. همین که خبردار میشوند دختر پیغمبر در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده میکننـد و برای حفظ حضرت از نگاه مـردان، پـردهای بین ایشان و مهـاجرین و انصـار حاضر در مسجد نصـب میکنند و این روش و احترام به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت میشـود .
🔅آغاز سخن:
حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از آغاز سخن نالهای کرد و نالهاش آنچنان جانسوز بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن، اما گریـهای که معمـولی و عادی نبود...
—————
[1]. نور، آیه 31.
[2]. ترجمه جلد 43 بحار الأنوار.
📎 #متوسطه_اول
📎 #متوسطه_دوم
📎 #محبت_به_اهلبیت
📎 #خطبه_فدکیه
📎 #ایران_مقتدر
📎 #فاطمیه
📎 #جهاد_تبیین
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود توسط نوجوانان امروزی در شهادت حضرت فاطمه
#ابتدایی
#متوسطه
#سرود
به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
سرود توسط نوجوانان در شهادت حضرت فاطمه.mp3
4.2M
اجرای سرود توسط نوجوانان امروزی در شهادت حضرت فاطمه
#ابتدایی
#متوسطه
#سرود
به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
27.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود منظومه غم پیرامون حضرت زهرا (س)
#ابتدایی
#متوسطه
#سرود
به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
«انقلابیترین بانوی تاریخ»
تابلوی یازدهم
خستگی بیپایان یک عمر مبارزه
وقتی زور، جامه تقوی میپوشد، بزرگترین فاجعه در تاریخ پدید میآید. فاجعهای که قربانیان خاموش و بیدفاعش علی است و فاطمه و بعدها دیدیم که فرزندانشان یکایک!
فاطمه احساس کرد که در برابر این فاجعهای که آغاز شده است، دیگر کاری نمیتواند کرد. ناگهان خستگی یک عمر جهاد و مبارزه، تحمل مصیبتها و شکنجهها، فقر و سختیِ زندگیش را یکجا در تن و جانش حس کرد. دیگر یقین کرد که همه چیز از دست رفته است و دانست که برای نجات آنچه پیغمبر نیز نتوانست و علی نیز نمیتواند، از او کاری برنمیآید.
📎#همه_مقاطع
📎#فاطمیه
📎#تابلو
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
«انقلابیترین بانوی تاریخ»
تابلوی دوازدهم
غروب غمبار خورشید علی
اکنون، نود و پنج روز است که پدر مژده مرگ داد و مرگ نمیرسد. امروز دوشنبه سوم جمادیالثانی است، سال یازدهم هجرت، سال وفات پدر.
کودکانش را یکایک بوسید: حسن هفت ساله، حسین شش ساله، زینب پنج ساله و امکلثوم سه ساله. و اینک لحظهی وداع با علی چه دشوار است. اکنون علی باید در دنیا بماند. سی سال دیگر!
شمعی از آتش و رنج، در خانه علی خاموش شد.
و علی تنها ماند با کودکانش.
📎#همه_مقاطع
📎#فاطمیه
📎#تابلو
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
«انقلابیترین بانوی تاریخ»
تابلوی سیزدهم
راز قبر مخفی زهرا
از علی خواسته بود تا او را شب دفن کنند، مزارش را کسی نشناسد و بعضی! جنازهاش را تشییع نکنند. علی چنین کرد. اما کسی نمیداند که چگونه؟ و هنوز نمیداند کجا؟ در خانهاش؟ یا در بقیع؟ معلوم نیست. آنچه معلوم است، رنج علی علیهالسلام است، امشب بر قبر فاطمه.
مدفن او همواره باید نامعلوم باشد تا آنچه را که او میخواست، معلوم بماند. و او می خواست که قبرش را نشناسند هیچ گاه و هیچ کس. تا همیشه، همه بپرسند: چرا؟!
📎#همه_مقاطع
📎#فاطمیه
📎#تابلو
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
«انقلابیترین بانوی تاریخ»
تابلوی چهاردهم
«شاهدی» برای «شدن»
از شخصیت فاطمه سلاماللهعلیها سخنگفتن بسیار دشوار است، فاطمه یک زن بود، آنچنان که اسلام میخواهد که زن باشد. «تصویر سیمای» او را پیامبر صلّیاللهعلیهوآله، خود رسم کرده بود و او را در کورههای سختی و فقر و مبارزه و آموزشهای عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگونِ «زن بودن» نمونه شده بود.
مظهر یک «دختر»، در برابر پدرش.
مظهر یک «همسر»، در برابر شوهرش.
مظهر یک «مادر»، در برابر فرزندانش.
مظهر یک «زن مبارز و مسئول»، در برابر زمانش و سرنوشت جامعهاش.
وی خود یک «امام» است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایدهآل برای یک «الگو»، یک «شاهد» برای هر زنی که میخواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند.
📎#همه_مقاطع
📎#فاطمیه
📎#تابلو
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110