🔸پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
🔹حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
🆔 @YjcNewsChannel
اربعین پای پیاده تاحرم 🕊🕊🕊🕊
کربلا گشته سرایِ بی کسی
می کُشد آخر مرا دلواپَسی
تا شنیدم اربعین تعطیل شد
عُصه هایم یک به یک تکمیل شد
دست بر دامانِ زهرایِ بتول
چله ام را می کُند آیا قبول ؟
کوله می بندم زِ حسرت با آُمید
تا براتَم را دهد شاهِ شهید
صبح و شب روی زبانم این کلام
السَّلام ای شاهِ بی سر ، السّلام
از دهه تا اربعین هر شب دعا 🤲
خوابِ من تعبیر گردد ای خدا 🤲
دل مهّیای سفر گشته چه زود !
کینه و بغض و حسد باید زُدود
دعوتی از سویِ ارباب آمده
مُهرو امضایی زِ مهتاب آمده
داخل نامه نوشته با قلم
سوی اربابت بیا با یک عَلَم
زایران آماده ء این راه ِ دور
مرزها طی می شود با عشق و شور
هر مسیری دل بگوید می رَوی
مرزِ مهران یا شلمچه، خُسروی
کاروان با زائرانی با صفا
دل پیاده از نجف تا کربلا
از عمودِ یک دلم پرواز کرد
بِسمِ رَبّ الکربلا آغاز کرد
اشکها با صوت مداحی چکید
مسجد کوفه صدای غم شنید
عاشقی را می شود احساس کرد
جان فدایِ روضه ء عباس کرد
هرقدم یادی زِ زینب می کُنم
با غریبی روز را شب می کُنم
ما کجا گشتیم بی آب و غذا ؟!
زینب و آن کوفیان بی وفا 😢
زائران اربعین را عزتی است
میزبان اربعین را شوکتی است
یاد باید کرد در طول مسیر
سالِ شصت و آن یتیمانِ اسیر
روضه ها را می کنم بادل مُرور
روح و جسمم غرقِ در شور و شعور
روضهء خار مغیلان ،آبله
روضه شب در خرابه ،قافله
روضه های اربعین محشر کُند
یاد از یک پیکرِ بی سر کُند 😭
در چهل منزل به رویِ نی سوار
چشمها در هر کَجاوه اشکبار 😭
می رویم امسال با پاهای دل
دشمنان خواهند شد خوارو خَجِل
باید اما اربعین را زنده کرد
خطبه های آتشین را زنده کرد
اربعین باشد نمادی از ظهور
وعدگاه حق تجلّی حضور
لعنه الله علی القوم الظالمین
نجوای غریب
محرم الحرام ۱۷ / ۱۴۴۲
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
روز شمار محرم الحرام
السلام علیک یا ثارالله🥀🥀🥀🥀🥀
تا که اسمت برزبان آید دلم غوغا شود
برسرِ سربند زیبایت حسین دعوا شود
قلبُ روح ُ جسم ُجانم دائمادر کربلاست
در خیالم زائرم ،بین الحرم روءیا شود
کربلا را دیده ام ،اما دلم تنگ است باز
می شود دعوت نمایی؟واسطه سقا شود
بهترین معماریِ رویِ زمین شش گوشه است
این مکان باب المرادِ شیعه و ماوا شود
درشب جمعه دلم می گیردوغمگین شوم
هرکجاهستم همان جاشام عاشورا شود
همچو حُرِّم یا غلام خاندانت مثل جُون
خادمی در بارگاهت حضرتِ والا شود
سالها در روضه ها از نوکری دم می زنم
چون شفیع اشکهایم مادرت زهرا شود
هرکسی دارد رفیقی، من خجالت می کشم
گرتو باشی سرورم ،این رتبه ام اعلا شود
بانگ بردارم که اهل عالِمَین اسم حسین
قفل غیبت بشکند ، دروازه ء مولا شود
در دعای نافله اسمم ببر یابن الحسن
خواب و بیداریِ من یک گنبد زیبا شود
این غزل راهم نوشتم باز آرامم نکرد
تا براتِ اربعینت قسمت نجوا شود
نجوای غریب
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
May 11
با اين مقدمه کوتاه اهميت بحث در اصول عقايد به ويژه اصل توحيد روشن می شود، لیکن پیش از آنکه مبحث توحید را آغاز کنيم فوايد و نتايج اعتقاد به دين را بيان می کنيم.
آثار اعتقاد به دين
١ ـ «دين به زندگی محتوی می دهد» ، اگر دين را از زندگی جدا کنيم جز پوچی و سرگردانی و تکرار، چيزی نمی يابيم.
٢ ـ «دين رفع تحير می کند» ، تحير از اينکه: کجا بودم ـ کجا هستم ـ برای چه هستم ـ به کجا ميروم. قال علی عليهالسلام: رحم اللَّه امرء ... علم من أين و في أين و إلى أين. حضرت علی عليهالسلام فرموده: خداوند رحمت کند کسی را که بداند کجا بوده و کجا هست و کجا خواهد رفت.
٣ ـ «انسان ذاتا تشنه و عاشق کمال است و تنها دين است که انسان را به کمال واقعی هدايت می کند.»
قال الباقر عليهالسلام: الْكَمَالُ كُلُّ الْكَمَالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَة «امام باقر عليهالسلام فرمود: کمال کامل در بصيرت در دين و صبر بر مشکلات و اقتصاد در امور زندگی است».(١)
٤ ـ «آرامش روانی تنها در پناه دين است» ، انسان فاقد دين هميشه همراه با اضطراب، ترس، ناراحتی، پريشانی و سرگردانی می باشد. اگر توجهی به آمارهای جهانی کنيم بيشترين بيماريهای روانی و عصبی در جامعه هايی است که در آنها از دين خبری نيست. الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَـٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ «آنها که ايمان آوردند خود
______________
(١) منتهي الامال، کلمات امام باقر عليهالسلام.
https://eitaa.com/mamin110
درس اول: اعتقادات
اهميت مباحث اعتقادی
اهميت و ارزش هر علمی بستگی به موضوع آن دارد و در ميان تمام علوم علم اعتقادات شريف ترين و با ارزش ترين موضوع را دارد.
اساس و زير بنای تمام حرکات مادی و معنوی هر انسانی اصول عقايد اوست که اگر سالم و صحيح، قوی و بی عيب باشد اعمال و حرکات، افکار و بينش های مختلف او صحيح و شايسته خواهد بود.
بنابراين کيفيت و کميت توجه هر انسانی به فروع دين (که برنامه های عملی اسلام است) بستگی به ميزان اعتقاد وی به اصول دين دارد. از طرف ديگر در ميان اصول اعتقادی مساله خداشناسی از اهميت و شرف خاصی برخوردار است، زيرا اساس و ريشه همه مسائل عقيدتی و هسته مرکزی تمام افکار جهان بينی انسان موحد، خداشناسی اوست.
قال الصادق عليهالسلام: لَوْ يَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اَللَّهُ بِهِ اَلْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ اَلْحَيَاةِ اَلدُّنْيَا وَ نَعِيمِهَا وَ كَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ « اگر مردم می دانستند که شناخت خدا چقدر با ارزش است به شکوفه های رنگين دنيا چشم نمی دوختند و دنيا نزد آنان بی ارزشتر از خاک بود »(١).
______________
(١) وافي، جلد ١٠،
https://eitaa.com/mamin110
را با ستم آلوده نکردند آرامش و امنيت برای آنهاست و آنها ره يافتگانند».(١)
٥ ـ « تلاش و اميد در پناه دين » ، آنگاه که حوادث سخت و پيچيده در زندگی انسان رخ می دهد و همه درها را به روی خود بسته می بيند و در برابر مشکلات احساس ضعف و ناتوانی می کند تنها ايمان به مبدا و معاد است که به ياری او شتافته و به او نيرو می دهد و دراين هنگام می فهمد که تنها نيست و تکيه گاهی بزرگ دارد، پس با عشق و اميد به تلاش و کوشش ادامه می دهد و بر سختيها چيره می شود. بنابراين ايمان به مبدا و معاد تکيه گاه بزرگی برای انسان و مايه استقامت و پايمردی اوست و از همين رو رسول گرامی اسلام می فرمايد: المومن کالجبل الراسخ لاتحرکه العواصف «مومن همانند کوه استوار است که او را بادهای سخت حرکت نمی دهد».
چند حديث از حضرت علی عليهالسلام در فوايد دين (٢)
١ الدِّينُ أَقْوَى عِمَاد «دين قوی ترين تکيه گاه است».
٢ ـ صِيَانَةُ الْمَرْءِ عَلَى قَدْرِ دِيَانَتِه «حفظ شدن انسان به مقدار ديانت اوست».
٣ ـ الدِّينُ أَفْضَلُ مَطْلُوب «دين بهترين طلب شده است».
٤ ـ اجْعَلِ الدِّينَ كَهْفَك «دين را پناهگاه خودت قرار ده».
٥ ـ الدِّينُ يَصُدُّ عَنِ الْمَحَارِم «دين انسان را از گناهان باز می دارد».
٦ ـ سَبَبُ الْوَرَعِ صِحَّةُ الدِّين «درستی دين باعث پرهيزکاری است».
٧ ـ يَسِيرُ الدِّينِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الدُّنْيَا «مقدار کمی از دين، از دنيای فراوان
بهتر است
______________
(١) سوره انعام، آيه ٨٢.
(٢) غرر و درر، جلد ٧، واژه دين.
https://eitaa.com/mamin110
٨ ـ من رزق الدين فقد رزق خير الدنيا و الاخرة «به هر کس دين روزی شد همانا خير دنيا و آخرت داده شده است».
٩ ـ الدِّينُ نُورٌ «دين نور است».
١٠ ـ نِعْمَ الْقَرِينُ الدِّين «دين همراه خوبی است».
دين و تامين عدالت اجتماعی
حقيقتاً قلم و بيان از تبيين آثار شناخت خداوند و نقش آن در زندگی فردی اجتماعی انسان ناتوان است و اگر انسان ارزش اين شناخت را به درستی بداند به هيچ چيزی جز آن نمی انديشد.
از امام رضا عليهالسلام پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ حضرت فرمودند:
لِعِلَلٍ كَثِيرَةٍ مِنْهَا أَنَّ مَنْ لَمْ يُقِرَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْتَنِبْ مَعَاصِيَهُ وَ لَمْ يَنْتَهِ عَنِ ارْتِكَابِ الْكَبَائِرِ وَ لَمْ يُرَاقِبْ أَحَداً فِيمَا يَشْتَهِي وَ يَسْتَلِذُّ مِنَ الْفَسَادِ وَ الظُّلْم ...(١)، « علتهای بسياری دارد يکی از آنها اين است که کسی که معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمی کند و مرتکب معصيتهای بزرگ می شود و در انجام هر ظلم و فسادی که برايش لذت بخش است از هيچ کسی حساب نمی برد ».
طبيعی است کسی که اعتقاد به خدا و قيامت ندارد ، عدالت - برابری - ايثار - از خود گذشتگی و بطور کلی همه مسائل اخلاقی از نظر او پوچ و بی محتوی و خالی از مفهوم است، برای چنين فردی فرقی بين ظالم و عادل - نيکوکار و جنايتکار نيست زيرا در نظر او همه با
______________
(١) ميزان الحکمه، واژه معرفت.
https://eitaa.com/mamin110
مرگ به يک نقطه مساوی می رسند، پس چه چيزی می تواند مانع اين انسان از فساد و هوسرانی باشد؟ در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث می شود انسان خود را در برابر هر حرکتی مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد که کوچک ترين عمل زشت و زيبای او حساب دارد. فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (١) «هر کس به اندازه ذره ای خوبی يا بدی کند آنرا خواهد ديد».
اين اعتقاد زمينه ساز عدالت اجتماعی است اينجاست که بايدها و نبايدهای اخلاقی معنا پيدا می کند و معتقدين به دين انسانهايی ايثارگر - متقی و پرهيزکار - جدی و کوشا خواهند بود.
چرا بسياری از مسلمانان به نتايج فوق نرسيده اند؟
پس از بيان مباحث گذشته و نتايج و فوايدی که برای دين و اعتقاد به آن بيان کرديم اين سوال مطرح می شود که اگر دين به زندگی محتوی می دهد و انسان را از تحير و سرگردانی نجات می دهد و سبب کمال و سعادت است و اگر دين موجب آرامش و زمينه ساز عدالت اجتماعی است پس چرا بيشتر مسلمانان به اين نتايج نرسيده اند؟!
جواب اين سوال را با روايتی از امير المومنين عليهالسلام بيان می کنيم که فرمودند: الْإِيمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِح (٢)، « ايمان اقرار به زبان و شناخت قلبی و عمل با اعضا و جوارح است ».
روشن است که دين و ايمان اغلب مسلمانان از مرحله اول تجاوز نکرده و در نتيجه ايمان زبانی بدون معرفت و بدون عمل اثر و فايده ای محمد رسول الله صلی الله علیه وآله:
ندارد و به فرمايش امام صادق عليهالسلام: ...وَ لَا مَعْرِفَةَ إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَة... ، شناخت و معرفت نيست مگر با عمل و هر کس معرفت پيدا کرد به عمل راهنمائی می شود پس هر کس عمل ندارد معرفت ندارد(۳).
در نتيجه ، آن فوايد و آثار هنگامی ظاهر می شود که ايمان به قلب رسيده و از قلب بوسيله عمل در جوارح و اعضا ظاهر شود.
تمرين
١ ـ چرا بحث در اصول دين اهميت دارد؟
٢ ـ آثار اعتقاد به دين را بطور فشرده بيان کنيد؟
٣ ـ فلسفه عقیده به خدا و پيامبران و امامان چيست؟
٤ ـ چرا جوامع مذهبی به آثار و فوايد دين نرسيده اند؟
______________
(١) سوره زلزال، آيه ٧ و ٨.
(٢) بحار الانوار، جلد ٦٦، صفحه ٦٨.
(۳) اصول کافی، باب کسى که ندانسته عمل کند (حديث دوم
https://eitaa.com/mamin110
درس دوم
توحيد فطری
فطرت در لغت به معنای سرشت يا طبيعت و در اصطلاح به معنای غريزه معنوی هر انسان می باشد، انسان دارای دو نوع غريزه است:
١ ـ غرايز مادی که برای تامين احتياجات مادی در درون انسان نهفته است مانند حب ذات، تشنگی، گرسنگی، ترس، اميد و ...
٢ ـ غرايز معنوی مانند کمال طلبی، نوع دوستی، ايثار و از خود گذشتگی، احسان و شفقت، و بالاخره وجدان اخلاقی، که اين غرايز در وجود انسان برای عبور از مرز حيوانيت و رسيدن به کمال واقعی نهاده شده است.
فطرت يا غريزه معنوی
غريزه معنوی يا فطرت يعنی آنچه را انسان خود می يابد و نياز به فراگيری در مورد آن ندارد.
فطرت يکی از منابع الهام بخش معرفت و شناخت است، گاهی از اين منبع شناخت به قلب نيز تعبير می شود و با عقل که مرکز تفکر و ادراکات نظری است تفاوت روشنی دارد و همه اينها شاخه های يکی درخت و ثمره های شجره مبارکه روح انسان هستند.
https://eitaa.com/mamin110
اين فطرت معنوی در وجود هر انسانی هست فقط گاهی حجابهای ظلمانی مانع بروز آن می شود و بعثت انبياء و آمدن امامان معصوم برای رفع اين حجابها و رشد اين فطرت الهی بوده است و گرنه هر انسانی با فطرت پاک توحيدی به دنيا می آيد. فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (١) «ملتزم و پذيرا باش دين حقی که خداوند آفرينش انسانها را بر اساس آن قرار داده است که هيچ تبديل و دگرگونی در آفرينش خداوند نيست اين است دين و آيين محکم ولی اکثر مردم نمی دانند».
فطرت در روايات
قال رسول الله صلىاللهعليهوآلهوسلم: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى يَكُونَ أَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِه (٢) رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمود هر نوزادی بر فطرت (توحيد و اسلام) متولد می شود و اين فطرت همچنان هست تا پدر و مادر او را به آيين يهود يا نصرانيت بار آورند.
عَنْ زُرَارَةَ قَال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عليهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل : فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها ، قَالَ فَطَرَهُمْ جَمِيعاً عَلَى التَّوْحِيد.(٣) زراره می گويد از امام صادق عليهالسلام از تفسير قول خدای عزوجل (فِطْرَتَ اللَّهِ...) پرسيدم، حضرت فرمودند: خداوند همه را بر فطرت خداشناسی آفريد.
از امام صادق عليهالسلام سوال شد مقصود از فطرت در آيه مذکور چيست؟ حضرت فرمودند: مقصود اسلام است که وقتی خداوند پيمان بر توحيد
______________
(١) سوره روم، آيه ٣٠.
(٢) بحار الانوار، جلد ٣، صفحه ٢٨١.
(٣) همان منبع، صفحه ٢٧٨.
https://eitaa.com/mamin110