🌀 سخنان مهم استاد محمد تقی شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
🔹 حضرت استاد شهیدی در جلسات متعدد فقهی خود راجع به موضوع برنامه درسی جدید آموزشی حوزه صحبت کرده بودند و لذا پس از کسب اجازه و تایید دقیق ایشان بر متن زیر، مجموعی از فرمایشات ایشان در چند جلسه را نقل میکنیم:
✅ مهم این است که برنامه برای اساتید خوب توضیح داده شود! با این برنامه حوزه که بدیلها تخییری هستند مخالفتی ندارم.
🔹 اکنون که کتاب حلقات کنار کفایه آمده و طلاب مخیر هستند بین انتخاب کفایه و حلقات، به نظرتان مراجع با این مخالفند؟! یا این مدرسین محترم اگر به آنها درست انتقال داده شود که طلاب با خواندن حلقات بحثهای خارج را بهتر میفهمند، یا حداقل برخی اینطورند! آیا آنها مخالفت میکنند؟!
🔹 حتی من معتقدم در دروس مقدمات قبل پایه ۷ هم تحریرالوسیله امام یا منهاج الصالحین اگر به آن شرح استدلالی مختصری اضافه شود عدل تخییری میشود! چه لزومی دارد همه لمعه را بخوانند؟! اتفاقا منهاج الصالحین بزرگان زیادی روی آن کار کرده اند و کتاب خیلی خوبی است.
❗️ حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است. بلکه به اعتقاد من نه تنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خواندهاند، در خارج موفقتر هستند. طلبه میتواند فرمایشهای ایشان را مانند سایر بزرگان، در دروس خارج مراجعه و بررسی نماید.
🔹 بزرگوارانی که میگویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار میآیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید #مطالب را یاد بگیرند و کمکم در خارج توان رجوع پیدا میکنند.
🔹 به هر حال ما میدانیم که طلاب عمومی نمیتوانند تمام مطالب مکاسب را فقط در ۴ سال با استاد بخوانند. مسلما برخی بخشها خوانده نمیشود و طلاب هم بعد از مدتی که متن شیخ را با دقت خواندند، میتوانند بقیه بخشها را خودشان درک کنند.
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه های علمیه
🔹 اخیراً و در پی ارائهی برنامه جدید آموزشی و تحول در برخی متون درسی از سوی مدیریت محترم حوزههای علمیه، برخی از اساتید معظم و افاضل محترم حوزه با دغدغه بسیار ارزشمند حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسلهای آینده، انتقاداتی را بیان فرمودهاند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته است.
🔹 از آنجا که امضاکنندگان متن حاضر توفیق خدمتگذاری در عرصه تدریس در حوزه مبارکه قم را دارند و به همین جهت محل رجوع و پرسش برخی از طلاب و فضلای حوزه هستند، پس از گفتگو با برخی از اساتید معظمِ منتقد طرح و نیز برخی از موافقین و تأمل در اطراف قضیه و مرور تجارب و مشاهدات عینی در طول سالهای تحصیل و تدریس، جمعبندی دیدگاه خود در خصوص اصل طرح تحول را به اختصار در قالب نکات ذیل بیان میکنیم.
📌 متن کامل در کانال تنبیه الأمة:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🌀 چه اشکالی دارد رسائل عوض شود؟
👤 مرحوم استاد اکبر ترابی شهرضایی
❓چرا بهجای لمعه، تحریر الوسیله خوانده نشود؟ فتاوای امام، حداقل بهروز است و بعضی از شاگردان امام نیز با ایشان همنظر هستند و اگر کسی به آن فتوا عمل کند، مجزی است.
❓چه اشکالی دارد که بهجای رسایل، مصباح الاصول مرحوم خویی را بخوانیم؟ باید همان کتاب را درسی کنیم و در ابتدای هر درس سؤالات را مطرح کنیم و در آخر درس هم سؤالات را مطرح کنیم تا طلاب بتوانند پاسخگو باشند تا افراد محقق و مدقق پرورش پیدا کنند.
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 حلقات، خوب و مفید است
📝 قبول ندارم متن پیچیده علمیت را بیشتر میکند
👤 بیانات امروز استاد شهیدی بعداز درس
🔸 دیروز از ما از حلقات سؤال شد و گفتیم کتاب خوب و مفیدی است و اگر کسی حلقات را بخواند و بخشی از کفایه را هم بخواند تا با متن کفایه آشنا شود، خوب است. اما اینکه گفته شود چرا تمام کفایه خوانده نشده و حلقات خوانده شده، به نظر ما اشکال واردی نیست. پس کلام ما فقط نسبت به حلقات بود و انگیزه سؤالکنندگان نیز این بود که شاید حق آقای صدر و حلقات در این میان رعایت نشده تا ما نیز جبران کنیم که انصافا باید هم همینطور باشد.
🔹 بنای بر پخش صحبت دیروز نبود و لکن دیدیم که برای ما میفرستند که به طور گسترده پخش شده و من گفتم: یک جمله را اصلاح کنید و نشر بدهید؛ حال که نشر شده، من تکذیب نمیکنم و در رابطه با حلقات، این عقیده ماست.
🔹 ولی یک جمله ناقص نقل شدو آن جمله هم نسبت به #لمعه بود که اگر همین منهاج الصالحین را همراه با استدلالهای مختصری، ولو از کتب مرحوم آقای خوئی اضافه کنند، خوب است؛ چون اگرچه شهید اول و ثانی از مفاخر شیعه هستند ولکن فقه مربوط به آن زمان با آن اصطلاحات و استدلالاتی است که اصول پیشرفت نکرده بود؛ حال که اصول و فقه نیز پیشرفت کرده، خوب است که استدلالهای جدید مطرح شود.
🔹 من با اصل این کار به عنوان جایگزین اختیاری مخالف نیستم، اما نه اینکه اجبار شود؛ چون اساس حوزه بر آزادی طلبه است. و نیز طرح باید پخته باشد و هر کتابی در میان نیاید.
♨️ اما اینکه بعضی مراجع و اساتید بزرگوار اشکالاتی دارند، ما اصلا نسبت به آن اظهار نظری نکردیم؛ شاید تغییر کتب درسی ایراداتی داشته باشد که من اصلا اطلاعی ندارم. آن زمان که به ما اطلاع دادند در حج بودم و به بعضی از اعضای مدیریت گفتم که جریان چیست؟ آنها گفتند که ما مخالفیم، اگرچه بعضی موافقند. بعد هم که برگشتیم، تعطیلات بود و ارتباطی نداشتیم. دهه محرم نیز که به نجف رفتیم، شنیدم در نجف نسبت به این مطلب ابراز نگرانی کردند، آقای زنجانی هم در قم ابراز نگرانی کردند. برای رفع نگرانی مراجع معظم، بنده به کسانی که دست اندرکار بودند، عرض کردم که مناسب است رفع ابهام شود و توضیح داده شود که صرفا جایگزین #اختیاری بعض کتابهاست؛ جناب آقای اعرافی که از دوستان قدیمی ما هستند و جناب اقای شبزندهدار که با ایشان هم سابقه رفاقت دیرینه داریم، فرمودند که اصلا اجباری نیست.
🔹 من هم بنا بر دخالت در این امور ندارم؛ چون تخصص من نیست و علاقهای هم به اظهار نظر ندارم.
🔹 من نسبت به این طرح تغییر متون درسی اصلا مطالعهای نکردم و نمیتوانم نسبت به چیزی که از آن اطلاعی ندارم، نفیا و اثباتا اظهار نظر کنم. ما فقط نسبت به حلقات عقیدهمان را گفتیم که البته بزرگانی با این عقیده هم مخالف هستند. پس این برداشت نشود که ما در قبال اساتید بزرگواری که با حسن نیت خود صحبت کردند، مطلبی را گفتیم کما اینکه حسن نیت دوستانی که میشناسم ودفاع از طرح کردند، برای من محرز است.
✅ عمده دغدغه اساتیدی که معترضند یکی نگرانی آینده و ادامه پیداکردن این تغییرهاست. این اساتید بزرگوار هم همین دغدغه را دارند که بعد چه میشود. با تجربههایی که دارند، میترسند که امروز بگویند حلقات و فردا روزی کتاب دیگری که مستوای علمی آن معلوم نیست، جایگزین آن شود. این دغدغه محترم است و ما آن را درک میکنیم. ولی بحث در روش برخورد با این دغدغه است.
🔹 و دغدغه دیگر آن است که کتابهایی که الان عدل قرار داده میشود، کتابهای پخته باشد و یا آنچه خوانده نشود فوائد علمیاش فوت شود.
البته به نظر من در اصول، حلقات هست و عدل اختیاریشدن آن نسبت به کفایه مشکلی ندارد. من در این حد دفاع میکنم، اگرچه به بزرگان مخالف نیز احترام میگذارم؛ ما عرض میکنیم در همین حد بپذیرند که طلبههایی که حلقات میخوانند، درس آنها قبول شود و اساتیدی نیز که آن را درس میدهند، زحمت میکشند و مطالب دقیقی را بیان میکنند.
✅ اما نباید این مسائل را سیاسی کرد و بالاخره بزرگان و اساتیدی دغدغه دارند و از روی تدین مطالبی را بیان میکنند؛ شاید نمیتوانند عبارات را واضح بگویند و لکن دغدغهها را به ما گفتهاند. ولی عرض ما این بود که انکار مطلق باعث عدم قبول حرف میشود، بالاخره بعضی موارد را باید قبول کرد. باید با روشهای صحیح با گفتگو ومانند آن، بزرگان منتقد را قانع کرد، مثل همان چیزی که نسبت به اصول فقه مرحوم مظفر در برابر قوانین شد.
♨️ برخی اساتید معتقدند متن پیچیده و معقد علمیت طلبه را بیشتر میکند! بنده این مطلب را قبول ندارم؛ آقای صدر هم اول حلقه اولی از این جواب داده؛ اما بعضی اساتید معتقدند که باید متن سخت باشد تا طلبه سعی در فهم آن کند و بعد بتواند کتب دیگر را بفهمد. من این را قبول ندارم و میگویم که مثل این است که من به درس یک استاد بدبیان بروم تا ملا شوم! نه، درس آقای خوئی هم انسان را ملا میکند.
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزههای علمیه
📌 به انضمام اسامی امضاکنندگان
📝 نسخه Pdf
#تحول_کتب_درسی
@Tanbiholomah
🌀 اختلافات و دغدغههای طرح تحول
🖋 محمد حق پرست
یک.
تمام اختلاف بر تغییر کتب درسی به این برمیگردد که آیا میتوان روش بهتری برای آموزش مطرح کرد یا خیر؟ همه این مسئله را ممکن عقلی میدانند اما برخی به لحاظ وقوعی آن را ناممکن میدانند. به قول ایشان، مگر میشود کتابی بهتر از مکاسب و رسائل و کفایه نوشت؟
این نوع بیان، تفاوتی با مخالفت کردن با روشها و آموزشهای جدید ندارد.
دو.
متن درسی و آموزشی به لحاظ عبارت باید روان باشد؛ چون دقت اصلی باید بر فهم مسائل باشد؛ نه بر روی بازکردن گره از پیچیدگیهای متن.
اینکه سادگی متون را تعبیر به روزنامهایخواندن کنیم و آن را به سخره بگیریم، حقیقت را عوض نمیکند که بسیاری از طلاب در ابتدای جاده اجتهاد درمانده میشوند و نه تنها روش فقاهت بلکه الفبای اجتهاد را هم نمیآموزند.
سه.
علت دفاع برخی بزرگان و اساتید از کتب موجود، دو چیز است: فهم دقیق متون دینی و فهم تراث علمی گذشتگان.
هیچکس موافق نیست خروجی حوزه، طلاب سطحی و ضعیف باشند.
درباره فهم متون دینی:
اولا اکثر متون دینی مغلق نیستند. بیشتر دقت بر محتوا لازم است تا دقت در فهم متن. مثل فهم دقیق لوازم فرمایش معصوم یا فهم مطلق و مقید روایات و....
ثانیا، بر فرض که عبارات دینی مغلق باشند. اما آیا راهش فقط این است که کفایه و مکاسب خوانده شود؟ چرا بجای غور در متون کتب درسی، خود روایات را بررسی نکنیم؟
کلاس حدیثخوانی در حوزه کمرونق است. دقتی که بر فهم عبارات رسائل و کفایه میگذاریم، چرا برنامهریزی نمیکنیم که بر متون سخت روایی گذاشته شود؟
درباره ارتباط با تراث علمی:
❓گذشتگان که کفایه نخوانده بودند، مشکل فهم احادیث و تراث را چطور حل کردند؟
چه زمانی قرار است در حوزه جا بیفتد که آموزش علم و ارتباط با تراث علمی دو ساحت هستند و جداگانه باید تدبیر شوند؟
آموزش را با عبارات روان قرار دهید و درس جداگانهای برای متنخوانی و ارتباط با تراث قرار دهید.
چهار.
غالباً سؤالات جدی و بدیهی برای بدنه طلاب وجود دارد که اساتید از جواب دقیق به آنها پرهیز میکنند. سؤال اصلی این است، طلابی که میخواهند وارد عرصه تبلیغ یا دستگاههای اجرائی شوند، چرا باید کتب مغلق سطوح عالی را بخوانند و تا کنون برای ایشان چه فایدهای داشته است؟ نمیشود این عده تفکیک شوند و فقه و اصول روانتری داشته باشند؟ بماند که طلابی که عزم اجتهاد دارند و حلقات خواندهاند بهتر از کفایهخوانها در دروس خارج درخشیدند.
📈 همچنین آمار خروجیهای حوزه گویای این است که آینده طلاب چه میشود. اکثرا دنبال مشاغلی میروند که ربطی به یادگیری فقه و اصول در سطح تخصصی و اجتهادی ندارد. چرا باید عمر ایشان به این دروس بگذرد؟ حرف این نیست که فقه و روش برداشت درست از متون دینی را یاد ندهید. میگویم چرا باید با عبارات سخت و روش پیچیده و پرتلفات آموزش دهیم. به قول مرحوم آیت الله العظمی #بهجت چرا طلاب باید در این مسیر کشته شوند؟
پنج.
باورش سخت است، اما حقیقت این است که اکثر طلاب کتابهای سطح عالی را با نمونه سؤال و تلخیص امتحان میدهند و فرسنگها با دغدغه اساتیدی که فقط چند طلبه مستعد اجتهاد را میبینند فاصله دارند.
چاره این است که کمی از فضای محدودی که دور خود ساختهایم بیرون بیاییم، بین طلاب بیاییم و سعی کنیم ریشه اصلی مشکلات را بیابیم.
شش.
برنامه جدید هیچ اجباری را مطرح نکرده است؛ از تخییر و اختیار دادن به طلاب و اساتید، این همه هراس نکنیم.
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 استدلال سست
‼️ استاد علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی باشد!!
⁉️ استاد علیدوست، شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود؟!
✅ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی، نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
✅ استاد #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی میگفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت مینوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
🔹 مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. بنده هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و به صفحه مربوطه مراجعه میکردند و میفرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
❇️ واقعیت آن است که شهید صدر یک نخبه به تمام معنا بود که با وجود قوت آثارش هنوز هم ناشناخته است.
@Manahejj
🌀 تعصب روی کتب درسی، وجهی ندارد
📝 نظر مسؤولین حوزه فصل الخطاب است
👤 استاد علی عندلیبی
🔸 استاد علی #عندلیب با سابقه بیش از سی سال تدریس خارج فقه و اصول و سالیان متمادی تدریس سطوح عالی و با تجربهای طولانی در حل مسائل مورد ابتلای جامعه، نسبت به برنامه جدید آموزشی حوزه نکاتی را مرقوم فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و #بدیهی است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد.
مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، #کفایه و مکاسب خواندهاند که شیخ و آخوند و صاحب جواهر شدهاند؟!
🔹 اما در مورد اینکه چه کتبی جایگزین شود و چه بخشهایی از کتب فعلی الزاماً با استاد خوانده شود، نظرات اساتید #مختلف است و فصل الخطاب بعد از مشورت با صاحب نظران، تصمیم #مسئولین حوزه است.
🔹 لذا همراهی با مدیریت و شورای عالی حوزه امری لازم است که بهترین همراهی میتواند ارائه پیشنهادهای سازنده جهت تکمیل این برنامه جدید باشد.
والسلام علیکم
علی عندلیب
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اندر حکایت مدیریت و تدبیر حوزه استان قم
1⃣ آغاز سال تحصیلی: ۵ شهریور
2⃣ پایان امتحانات: ۱۲ شهریور
3⃣ اعلام نتایج امتحانات و تعیین تکلیف پایه و دروس طلاب: ۲۳ شهریور
4⃣ زمان انتخاب واحد: ۱۶ تا ۲۴ شهریور (که البته اعلام شد مرحله اول انتخاب واحد است)!
📌 اینها سوای انتصابات بعضاً ضعیف و غیر قابل دفاع در مدیریت استان قم هست؛
افرادی که بعضاً حتی برای کاندیداتوری مجمع نمایندگان طلاب، رد صلاحیت شدند،
یا افرادی که بیش از اینکه در مسؤولیتهای حوزوی سررشته داشته باشند در خرید و فروش خودرو سررشته دارند،
یا افرادی که در سال ۸۸ مواضع روشنی داشتند و ...
استان قم #ملکی از املاک برخی مدیران ارشد نیست؛ که هرگونه عزل و نصب غیر قابل دفاعی را برتابد.
امیدواریم آیت الله اعرافی در مورد مدیریت حوزه استان قم شخصا ورود کنند و اجازه ندهند با اعتبار قم بازی شود؛ قم نیازمند تمرکز و مدیریت جدی شخص آیت الله اعرافی و بکارگیری افراد قوی و انقلابی واقعی است.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 آیت الله اعرافی و چالش دو سال پیش رو:
https://eitaa.com/manahejj/5550
#مدیریت_استان_قم
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
202030_169339333.mp3
2.19M
🎙 بشنوید | صوت بیانات امروز رهبر انقلاب اسلامی در مراسم اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام). ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
🏷 #از_تبیین_تا_قیام | #اربعین
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 اربعین امسال از همه دوران تاریخ با شکوهتر و معظمتر انجام گرفت / این یک مژده و بشارت است برای پیشرفت داعیه اسلامگرایی
▫️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز: اربعین پرچم سربلند حسین بن علی (علیه السلام) است. اربعین امسال از همهِی سالها، از همهی دوران تاریخ، باشکوهتر و معظمتر انجام گرفت. حقاً و انصافاً باید گفت حادثهی اربعین، این پیادهروی، این حضور همگانی مردم مسلمان، یک حرکت و یک پدیدهی معجزهگون و معجزهآساست. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی، با هیچ سیاستی امکان نداشت و امکان ندارد یک چنین حادثهای پیش بیاید. این فقط دست خداست. این برای من و شما مژده و بشارت است. پیداست که دست خدای متعال در حال اقدام برای پیشرفت داعیهی اسلامخواهی و اسلامگرایی است و اسلامِ اهل بیت روز به روز پرچمش را خدای متعال دارد بلندتر میکند. این نشانهی این است که راه پیش روی ما راه روشنی است، راه انشاءالله پیمودنی است. ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
🏷 #از_تبیین_تا_قیام | #اربعین
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 انتقاد حجتالاسلام رفیعی از قضاوتهای ناآگاهانه
🔸 عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی گفت: وقتی طلبه جوان آمر به معروف را به شهادت میرسانند و در حوادثی مثل بمبگذاری در افغانستان و غیره هزاران نفر به شهادت میرسند عده ای ساکت هستند، اما در حوادثی که هنوز اصل ماجرا مشخص نیست تمام نظام را به انتقاد میگیرند.
🔹 دریافت اخبار و شایعات از شبکههای ضدانقلاب و ماهوارهای کاری جاهلانه است، چراکه الان منافقین شدهاند مدافع حقوق جان انسانهای ایرانی در حالیکه خودشان حدود ۱۷ هزار نفر از مردم همین سرزمین را ترور کردهاند.
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است
🎥 شناخت بهتر برنامه جدید آموزشی
🔢 #کلیپ_اول: اختیار
❓آیا ما در تمامخوانی کتاب رسائل و مکاسب اختیار داریم؟ بله! چون این برنامه طوری طراحی شده که هرگز مشکل «نرسیدن به محدودهها» به وجود نیاید. باور نمیکنید⁉️ پس کلیپ بالا ببینید👆
🔹 مجموعه کلیپهای #تبیین برنامه جدید آموزشی حوزههای علمیه، پاسخی حرفهای و دقیق به سوالات عزیزان است. در این کلیپها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی میبرید که تا کنون کمتر بیان شده بود💯
🔹 موضوعاتی که نشان میدهد ۴ سال کار علمی و برنامهریزی، چه سنتهای اصیلی را به حوزه باز میگرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد.
💠 در این برنامه آموزشی، سیستم ترمی واحدی دانشگاهی نیز حذف شده است که قدم مطلوبی است به سمت احیای سنتهای حوزوی...
#تحول_کتب_درسی
#تبیین_برنامه_آموزشی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: مدیریت استان قم و آشفتگی در برنامه ریزی سال تحصیلی و پاسخگویی به طلاب
💬 احمدرضا:
سلام علیکم
به خدا امسال خسته شدیم از وضعیت آموزش حوزه.
هیچکی پاسخگو نیست. هنوز نمرات سال قبل رو بروزرسانی نکردند و عملا نمیتونیم انتخاب واحد کنیم. و همینطور برای سایر ادارات و نهادها که ارزیابی تحصیلی میخوان مشکل داریم.
با مدیریت حوزه قم هم که تماس میگیریم هیچکس پاسخگو نیست.
واقعا میزان رضایت طلاب از پاسخگویی کارشناسان مرکز خدمات حوزه قابل مقایسه با مدیریت حوزه قم نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 اندر حکایت مدیریت و تدبیر حوزه استان قم:
https://eitaa.com/manahejj/5588
#نظر_اعضا
#مدیریت_استان_قم
@Manahejj
🌀 مکمل نقشه دشمن نباشیم
📝 با برادرم آقای حامد کاشانی
🖋 سعید صلح میرزایی
۱- مخاطب من رفقای انقلابی و مذهبی هستند نه ناباوران.
۲- پلیسی که من دیدهام برایش فقیر و غنی و آقازاده و فرزند کارگر فرقی نمیکند و اتفاقا چون معمول پلیسهای ما از اقشار معمولی جامعه هستند، انگیزهشان برای به خاک مالیدن بینی اصحاب قدرت و ثروت بیشتر است. کمااینکه معمولا گشت امنیت اخلاقی در جنوب شهر کمتر دیده میشود.
۳- آقای کاشانی اعتراض میکند که چرا پلیس نمیگوید «غلط کردم»!!
اولا وقتی شما دل آقا را رنجاندید، غلط کردم گفتید؟ ثانیا مگر پلیس تخلفی کرده است؟
۴- ایشان استاد مدعو برای برگزاری کلاس توجیهی را در حد ارشاد نمیداند که این هم ادعای گزافی است.
۵- ایشان بخوبی میدانند که مشکل اصحاب قدرت و ثروت دقیقا در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام هم بوده و اتفاقا ایشان هم بخاطر نداشتن پشتوانه مردمی از برخورد با برخی خواص، ناکام ماندند.
۶- بدانیم که بیش از یک دهه است که کارهای فرهنگی خوبی برای ترویج عفاف در میان زن و مرد در حال انجام است بویژه توسط خواهران طلبه و دانشجو.
۷- معتقدم با وجود مظاهر بیحجابی اما وضعیت جامعه ما از نظر حجاب بینظیر است و از آن مهمتر وجود حیا و عفاف در عموم زن و مرد کشورمان حتی در خانمهایی است که کشف حجاب میکنند.
۸- حجاب، حکم خدا است و الحمدلله در نظام ما هم حجاب مهم است هم مبارزه با فساد و تلاش برای عدالت.
به محکمه کشاندن اصحاب ثروت و قدرت در این ده سال اخیر و تقنین قوانین در راستای شفافیت و جلوگیری از ایجاد منافذ فساد از نمونه های آن است.
۹- رفقای من بدانید که مخالفت با احکام الهی حد یقف ندارد. امروز دعوا بر سر حجاب است و فرداها اعتراض برای به رسمیت شناختن آمیزش با حیوانات که الان در غرب مطرح است؛ نعوذبالله.
۱۰- با توجه به اینکه احراز بیماریهای خاص متهمان یا دعوتشدگان به کلاسهای توجیهی مشکل است، بر خود شخص بیمار لازم است که مدارک مثبته را در اختیار داشته باشد یا هنگام ورود به اماکن اینچنینی مسئولان را از حالش باخبر کند و یقینا تذکر حجاب، ارزش از بین رفتن یک جان را ندارد.
۱۱- گرگان و فرصتطلبان آمادهاند که به نظام عزیزتر از جان ما که خونآورد شهدای ما است، به هر بهانهای چنگ بزنند و ما بویژه تاثیرگذاران ما باید مراقب گفتار خود باشند که #مکمل_نقشه_دشمن نباشند.
🌐 حمیم
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پازل دشمن را تکمیل نکنیم
🎥 امام خامنهای
✅ برای هر حرکتی لازم است طرح دشمن را بدانیم و آن را تکمیل نکنیم.
♨️ مراقب باشیم گاهی یک حرف حق، بخشی از پازل دشمن است...
#امام_جامعه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توضیحات جدید پلیس درباره ماجرای مهسا امینی
👤 فرمانده انتظامی تهران
🔸 مهسا امینی همراه ۳ خانم و ۲ آقا در پارک طالقانی در حال قدمزدن بوده که با گشت ما روبهرو میشوند.
حجاب خانمهای دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود.
🔹 پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است.
🔹 در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم امینی صورت گرفته است.
@Manahejj
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔 فراخوان هماندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم
«هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد.
مهلت ارسال:
🗓 ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱
اطلاعت بیشتر در:
https://hawzahnews.com/xbT3n
#فراخوان
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
🌀 تمدید زمان انتخاب واحد سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
📝 موعد نامشخص
قابل توجه طلاب محترم؛ رشتههای فقهی و اصولی
🔸 مرحله نخست انتخاب واحد سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از تاریخ ۱۶ لغایت ۲۴ شهریورماه انجام شد.
♨️ بمنظور تکمیل و همچنین اصلاح واحدهای انتخابی، مرحله دوم انتخاب واحد پس از تأیید و ورود نمرات به ارزیابی تحصیلی خواهد بود و نسبت به زمان دقیق آن اطلاع رسانی میگردد.
@Manahejj
🌀 رفع مشکل تسهیلات طرح مسکن سال ۱۳۹۸
📝 مرکز خدمات
🔸 چندی پیش برخی از طلاب، گلایهای در موضوع مسکن مرکز خدمات را با رسانه حوزوی مناهج مطرح کردند؛ به شرح ذیل:
❌ «حدود ۳۰۰ طلبه در قم سال ۱۳۹۸ در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند و با توجه به اینکه یکی از وظایف مرکز خدمات در مورد تأمین مسکن طلاب میباشد ولی متأسفانه معلوم نیست چرا تسهیلاتی که در این وضعیت باید به طلاب ارائه شود تا بتوانند صاحب مسکن بشوند دریغ میشود! به این دلیل که بومی قم نیستند!! در حالی که عدم اعطای تسهیلات برای طلاب غیر بومی قم برای سال۱۴۰۰ است. اما این ۳۰۰ طلبه در سال ۱۳۹۸ ثبت نام کردند.»
✅ با پیگیریهای رسانه حوزوی مناهج از مرکز خدمات، معاون مسکن مرکز خدمات بیان کرد:
«حدود ۳۰۰ نفر از طلاب در سالهای ۹۸ و ۹۹ در طرح ملی مسکن ثبتنام کردهاند و در آن زمان این قانون که خدمات مسکن تنها به بومیهای قم ارائه میشود وجود نداشت و این افراد در آن شرایط ثبتنام کرده بودند. در خصوص مشکل این افراد با ریاست مرکز صحبت شد و مقرر گردید مشمول این قانون جدید نباشند.»
📣 با توجه به ابلاغ فوق، همه افرادی که طرح مذکور (طرح سال ۹۸) ثبتنام کردند مشکلی در پیگیری تسهیلات خود نباید داشته باشند؛ اگر همچنان پس از پیگیری جدید، فرد یا افرادی موانعی در این موضوع داشتند میتوانند با رسانه حوزوی مناهج در میان بگذارند.
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
mahsaamini.mp3
15.1M
🌀 در وقت هجوم، نقد نکنیم
📝 مراقب پازل دشمن باشیم
🔸 اکنون که ضدانقلاب داخل و خارج، مزدوان آلبانیخوار، اصحاب فتنه، اصلاحات افراطی، شبکههای خارجی و ... با بسیج همه ظرفیتها در تلاشند تا این حادثه (فوت مهسا امینی) را در گام اول تبدیل به یک موج بلند و قوی علیه دولت و در گام دوم علیه نظام کنند، ما باید عرصه را بشناسیم و با آنان مخرج مشترک نداشته باشیم.
♨️ مراقب باشیم؛ اکنون وقت نقدِ خطاهای معدودِ سهوی و سیلقهای نیروها و دستگاهها نیست، وقت آسیبشناسی عملکرد دستگاهها نیست، وقت خُردهگیری به مسئولین نیست...
🔹 نباید اجازه دهیم صدای ما، کلام ما، ظرفیت ما و ... در راستای تلاش مذبوحانه دشمن قرار گیرد و بر علیه اسلام و انقلاب آخته گردد.
🔹 اکنون باید شرایط موجود را برای مردم #تبیین کنیم؛ پازل دشمن را عیان کنیم و در جهت تخریب آن فعالیت کنیم.
باید صدای دشمن را از پشت پرده تزویر کنار بزنیم و کُنه نیات او را بازگو کنیم...
🔻چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان فرمودند:
«در مطالبهگریها ــ که من توصیهی مطالبهگری میکنم به شما ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی به حق شما سوءاستفاده کند. هم در صورتبندی مسئله، هم در راهحلی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و اینها پیدا نکنید. مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن. دشمن، هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را مطرح میکند، هم بهاصطلاح علاج و نتیجهگیری را مطرح میکند.
🔺 شما صورت مسئلهتان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجهگیریتان هم با او باید به کلی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است، از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.» ۱۴۰۱/۲/۶
♨️ اکنون وقت مطالبهگری و نقد و نیش و کنایه نیست؛ دشمن با تمام ظرفیت رسانهای خود به بهانه فوت مهسا امینی به میدان آمده و در حال فتنهانگیزی است، قطعا فریاد مطالبهگری و نقد ما، مخرج مشترکی میشود با دشمن و شمشیری میشود بر علیه اسلام و انقلاب.
◀️ مراقب باشیم در کدام میدان قرار گرفتهایم و چگونه شمشیر میزنیم؟
🌐 صراط
@Manahejj