🌀 بخشی از بیانات امام خمینی بر علیه قانون کاپیتولاسیون
🔺 سكوت، گناهى كبيره
آقا فكرى بكنيد براى اين مملكت؛ فكرى بكنيد براى اين ملت. هى قرض روى قرض بياوريد؟! هى نوكر بشويد! البته دلارْ نوكرى هم هست! دلارها را شما مىخواهيد استفاده كنيد، نوكريش را ما بكنيم! اگر ما زير اتومبيل رفتيم، كسى حق ندارد به امريكايىها بگويد بالاى چشمت ابرو! لكن شماها استفادهاش را بكنيد؛ مطلب اين طور است.
نبايد گفت اينها را؟ آن آقايانى كه مىگويند كه بايد خفه شد، اينجا هم بايد خفه شد؟ اينجا هم خفه بشويم؟ ما را بفروشند و خفه بشويم؟! قرآن ما را بفروشند و خفه بشويم؟ و اللَّه، گناهكار است كسى كه داد نزند؛ و اللَّه، مرتكب كبيره است كسى كه فرياد نكند [گريه شديد حضار].
🔻 به داد اسلام برسيد!
اى سران اسلام، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى نجف، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى قم، به داد اسلام برسيد؛ رفت اسلام [گريه شديد حضار]. اى ملل اسلام، اى سران ملل اسلام، اى رؤساى جمهور ملل اسلامى، اى سلاطين ملل اسلامى، اى شاه ايران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسيد.
ما زير چكمه امريكا برويم، چون ملت ضعيفى هستيم؟! چون دلار نداريم؟! امريكا از انگليس بدتر، انگليس از امريكا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پليدتر. اما امروز سر و كار ما با اين خبيثهاست! با امريكاست. رئيس جمهور امريكا بداند -بداند اين معنا را- كه منفورترين افراد دنياست پيش ملت ما. امروز منفورترين افراد بشر است پيش ملت ما. يك همچو ظلمى به دولت اسلامى كرده است، امروز قرآن با او خصم است؛ ملت ايران با او خصم است. دولت امريكا بداند اين مطلب را. ضايعش كردند در ايران؛ خراب كردند او را در ايران.
📅 ۴ آبان ۱۳۴۳
#کاپیتولاسیون
@Manahejj
🌀 لزوم حساسیت ادبیات و متانت نمایندگان مجلس
🖋 محمد حقپرست
🔹 از ابتدای مجلس فعلی تاکنون، رهبر معظم انقلاب دو مرتبه نسبت به رفتارها و سخنان برخی از نمایندگان، از تعبیر «حرام است – جایز نیست» استفاده کردهاند. برخی از ایشان متأسفانه از صنف روحانیت هستند از جبهه انقلاب؛ البته اکثریت نمایندگان روحانی و انقلابی، اهل دقت و رعایت هستند؛ اما در اینباره چند نکته قابل ذکر است:
1️⃣ نماینده اگر روحانی و انقلابی باشد، حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارد. برای همین، خطای نماینده روحانی از نماینده غیر روحانی بیشتر است. پس باید بیشتر احتیاط کنند و حتما از نظرات مشاورین دلسوز رسانهای استفاده کنند.
2️⃣ شکی در نیت خیرخواهانه برخی نمایندگان نیست، اما ادبیات برخی اصلا زیبنده کشور اسلامی نیست. متأسفانه این ادبیات هنوز در اتفاقات مختلف تکرار میشود و برخی نسبت به روش خود تعصب دارند. این ادبیات هرچه هست، ربطی به انقلاب و انقلابیها ندارد و این آخرین فرصت است که این افراد دست از این رویه بردارند.
3️⃣ تمام تلاش رهبری آن است که این ادبیات توهینآمیز -بخوانید ادبیات آمریکایی- تکرار نشود؛ چون اگر این گویش رسمی شود، هر جریانی به خود اجازه میدهد از چنین ادبیات زننده و حرامی علیه دیگران استفاده کند. در این صورت، هیچ مسئول حقوقی و حقیقی از هیچ جناح و حزب سیاسی اعتباری نخواهد داشت. توهین به رئیس جمهور، توهین به کسانی است که او را انتخاب کردند و اگر نمایندهای به این جایگاه، بیحرمتی کند، به شعور یک ملت توهین کرده است.
4️⃣ آنچه از جریان انقلابی مجلس انتظار میرود، الگوبودن برای تمام نمایندگان فعلی و آینده مجلس است. نماینده انقلابی باید تجسم عقلانیت و مجاهدت انقلابیگری باشد، نه حرکتها و حرفهای بیمنطق و توهینآمیز که جز خسارت چیزی ندارد. نماینده انقلابی، «شهید دیالمه» بود که با صراحت، مستند و بدون هیچ توهین و بیادبی از حقوق مردم دفاع کرد. دیالمهها را احیا کنید.
✅ شکی نیست که شاهد انقلابیترین مجلس این ادوار هستیم؛ لذا حساسیتها و تذکرات دلسوزین باید بیشتر باشد و این تذکرات به هیچ وجه به معنای تنقیص مجلس انقلابی فعلی نیست.
#مجلس_انقلابی
#ادبیات_اسلامی
#ادبیات_آمریکایی
@Manahejj
📝 آیتالله اعرافی اعلام کرد:
🌀 لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنهای
🔹 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،در پیامی لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنهای برای حضور در بیمارستانها و آرامستانها، و در میدان مواسات مومنانه در #موجسومکرونا اعلام کرد که به این شرح است:
◻️ با سلام محضر شریف عموم طلاب، فضلا، گروه های فرهنگی، تبلیغی و جهادی حوزوی سراسر کشور، با تبریک ایام و اعیاد و موالید مبارک ماه ربیع الاول.
عنایت و توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به استمرار حضور نیروهای جهادی در مواجهه با کرونا و خدمترسانی به مردم عزیز در موج سوم، جان تازهای به نیروهای جهادی کشور بخشید و تکلیف آنان را مضاعف ساخت.
طلاب عزیز جهادی در موج اول و دوم کرونا خوش درخشیدند و با حضور در عرصههای مشاوره معنوی و پاسخگویی به پرسشها و نیز حضور در بیمارستانها و آرامستانها، و در میدان مواسات مومنانه و دیگر عرصههای خدمت به مردم عزیز، برگ زرین دیگری بر تاریخ خدمات روحانیت افزودند.
اکنون شایسته است بار دیگر مسئولان و مدیران حوزههای علمیه، اساتید محترم و طلاب معزز جهادی و علاقهمندِ خدمت به مردم عزیز، با مراجعه و اعلام آمادگی خود به مدیران ستادهای حوزوی بحران در استانها، به دعوت مقام معظم رهبری(مدظله) پاسخ گفته و مدیران محترم ستادهای حوزوی استانها، زمینههای حضور و خدمت آنان را با هماهنگی روسای دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد بحران استانداریها فراهم نمایند و با شکلگیری #قرارگاههایجهادی خدمت، شاهد اوجگیری امداد و خدمت باشیم.
ستاد مرکزی و حوزوی بحران که در قم از هدایتهای رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام(مدظلهم) برآمده و هماهنگ کنندهی نهادهای حوزوی است، با عزمی استوارتر، آماده هرگونه راهنمایی و پشتیبانی میباشد و لازم است برنامهای جامع، دقیق و با استفاده از تجارب پیشین طراحی و با بهرهگیری از محور بزرگ نیروهای فداکار و ایثارگر جهادی و حوزوی، قرارگاهها برای خدمت به مردم شریف و جامعه عزیز بهداشت و درمان پایهریزی نمایند و زمینه پیروزی بر این بحران و ارائه الگوی اسلامی و انسانی مواجهه با حوادث فراهم آورند.
توفیقات همگان را از خداوند منان خواستارم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
@Manahejj
🌀 نیازمند مشورت مجمع نمایندگان طلاب به سازمان تبلیغات کشور هستیم
👤 حجتالاسلام قمی در جمع نمایندگان طلاب
🔻 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در جمع رئیس و هیأت رئیسه مجامع استانی و همچنین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون های دوازده گانه مجمع نمایندگان طلاب:
➖ امروز متأسفانه فضای مجازی کشور رها شده است و این مسئله را در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کردهام.
➖ سازمان تبلیغات اسلامی با مشکلات بودجهای فراوانی مواجه است و گاهی حتی برای پرداخت حق الزحمه یک روحانی که در فلان نقطه مرزی کشور مشغول به فعالیت است، با مشکل مواجه میشویم.
➖ نیازمند اولویتبندی مشکلات فرهنگی کشور از سوی نمایندگان طلاب هستیم تا بتوانیم به مهمترین مسائل و مشکلات روز بپردازیم.
➖ سازمان تبلیغات اسلامی کشور دارای بیش از ۴۰۰ اداره تبلیغات اسلامی در سطح کشور بوده که بسیاری از نیروهای آن در آستانه بازنشستگی قرار دارند؛ اما اجازه جذب نیروی جدید نداریم و دولت همکاری های لازم را با این سازمان ندارد.
➖ بنده از طرف رهبر معظم انقلاب در سازمان تبلیغات اسلامی مأمورم و محکم سر کار خود ایستاده ام و ان شاءالله حکم مأموریت آقا را در کفن بنده بگذارند.
🌐 b2n.ir/151613
#سازمان_تبلیغات
@Manahejj
🌀 نظام مدارک علمی حوزه، معقول نیست
📝 ذبح هویت علمی اساتید و طلاب
👤 حجتالاسلام رفیعی، مدیر مدرسه علمیه صدوقی فاز پنج
🔹 مشکلی که در نظام مدرکی و آموزشی حوزه در حال اتفاق است، این است که شما اگر بخواهید بین مدرک حوزوی با دانشگاهی مقایسهای داشته باشید، به این نتیجه میرسید که حتی ما بر اساس مبنای دانشگاه، به حوزویان و طلاب مدرک نمیدهیم.
🔹 طلبه ما در سطح یک بالای چهار هزار ساعت درس میگذراند و ۹۰ درصد آن حضوری است؛ اما دکتری دانشگاه نصف این چهار هزار ساعت است؛ ما در اینجا مدرک سطح یک معادل فوق دیپلم به طلبه میدهیم؛ در حالی که در دانشگاه با نصف این ساعت، مدرک دکتری داده میشود.
حال به دانشجویی که با لیسانس یا کارشناسی ارشد به حوزه آمده، چه مدرکی خواهیم داد؟
🔹 نکته دوم این است که ما در حوزه یک مقدمات داریم، یک سطح داریم.
ما میگوییم طلبه ما در بخش ادبیات دروسی را میخواند که لیسانس ادبیات دانشگاه و بلکه بالاتر است؛ مدرکی که در بخش ادبیات باید به طلبه بدهیم، این است که آقای طلبه، شما حداقل کارشناس ادبیات هستید؛ طلبه ما پنج دوره کلام عمیق کار میکند که از کلام نقلی شروع شده و به کلام عقلی و فلسفی رسیده است؛ در اینجا طلبه ما باید مدرک کارشناسی کلام دریافت کند.
🔹 طلبه ما دو دور اصول می خواند که در رشته حقوق بخشی از این اصول خوانده میشود؛ ما باید کارشناسی اصول به طلبه خود بدهیم؛ این طلبه ما یک دوره فقه میخواند و بماند که طلبه ما در سطح عالی حوزه کفایه، رسائل، مکاسب، بدایه، نهایه و ... را میگذارند؛
مشکل اول این است که نگاه داخلی و برنامهای حوزه مشکل دارد.
🔹 کجای نظام آکادمیک جهان اینجور است که بعد از هشت سال یا نه سال به طلبه خود مدرک سطح دو بدهیم و بگوییم این لیسانس است؛ کجا بعد از ۱۲ سال فوق لیسانس با پایاننامه میدهند؛ نظام مدرکگرایی حوزه معقول نیست؛ حتی اگر جدلی بخواهیم بحث کنیم و از اشکال مبنایی مدرک بگذریم، باز این مدرکی که میدهیم، متناسب با مدرک دانشگاهی نیست.
دوما اینکه حوزه در این فضا منفعلانه رفتار میکند؛ وقتی به مقام معظم رهبری مدرک دکترای افتخاری دادند، ایشان به صراحت این مدرک را قبول نکردند؛ این کار یک مبناست؛
حوزه چرا به این سمت نرفته است؟
❓این یک اشکال است که برخورد انفعالی انجام می دهیم؛ چرا حوزه ساختاری برای مدرک خود تعریف نکرده است.
اشکال ما این است که به آزمونهای خود اعتماد نداریم؛ استاد حکم خود را از مرکز مدیریت حوزههای علمیه میگیرد و هیأت علمی حوزه است؛ چرا به او نگاه هیأت علمی حوزه نمیکنیم؟ ما حرمت خودمان را هم رعایت نمیکنیم. استاد حکمدار باتجربه و باسابقه گواهی میدهد که طلبه من فلان مدارج را طی کرده است؛ اما توجهی به آن نمیشود و اعتباری ندارد.
🔹 حوزه جایگاه اجتماعی و شخصیت اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمیسازد؛ لذا استاد ما دچار این آفت می شود که باید به دنبال عنوان دکتری برود؛ ما در درون حوزه هویتسازی نکردیم؛ آنوقت انتظار داریم طلبههای ما به سمت دانشگاه هم نروند.
🔹 متأسفانه در حوزه برخورد با معلول می شود؛ نه برخورد با علت.
حوزه باید موانع قانونی در کشور و موانع ساختاری در درون خود را حل کند تا بتوان مشکل مدرک حوزه را حل کرد.
ما باید از لحاظ قانونی مطالبه کنیم که اگر حوزه به عنوان یک نهاد دینی برای شخصی گواهی صادر کرد، مطابق با همان گواهی رفتار شود.
〰〰〰〰〰〰
📌 پ.ن:
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است.
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
#هویت_علمی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بخشی از پیام آیتالله نوریهمدانی درپی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)
‼️ مسلمانان در هر كجای جهان هستند با وحدت وهمبستگی خود این جنایت را محكوم كنند و این اهانت كنندگان را مورد #تحریم قرار دهند.
🔹 اینجانب ضمن محكوم كردن این اهانت از مجامع بین المللی خصوصاً كشورهای اسلامی میخواهم واكنش سریع نسبت به این موضوع داشته باشند.
@HozeTwit
🌀 واکنش آیتالله شب زندهدار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)
📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را #تحریم کنند
🔥 خداوند صحنهی بشریت را از این جرثومههای فساد پاک بفرماید.
📌 مشروح بیانات در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#تحریم_فرانسه
#جرثومه_فساد
@Pand_Saadat
@Manahejj
🌀 واکنش آیتالله شب زندهدار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص)
📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را #تحریم کنند
🔸 از رئیس جمهور فرانسه نقل شده كه: من توهین به اسلام را محكوم نمیكنم چون در كشور ما آزادی بیان است!!
سؤال این هست كه آیا شما میپذیرید در كشورتان كه شخصی به شخصی بخاطر آزادی و استناد به آزادی ضرب، جرح، قتل وارد بكند؟ میگوید آزادم هر كاری از دستم میآید میخواهم انجام بدهم، دیگری را بكشد، دیگری را مضروب كند دیگری را مجروح بكند، آبروی دیگری را ببرد. خب اینها را كه اجازه نمیدهید.
ما الفرق؟ چه فرق است بین این امور كه قبول دارید آزادی نمیتواند مستند این اعمال واقع بشود و بین این توهینی كه با آن میلیاردها انسان را برنجانید؟ توهین به پیامبری كه مسلمانان او را قبول دارند و او را رسول الهی میدانند.
آزادی اینقدر سعه ندارد كه این امور را تجویز كند.
🔹 آیا عواطف انسانها، مانند بدن آنها اهمیت ندارد پیش شما؟ كه اگر یك كسی سیلی توی گوش كسی زد میگویید آزادی این اجازه را نمیدهد و این حق را نمیدهد، آیا اگر سیلی نزد اما عواطف آنها را، احساسات آنها را لطمهدار كرد مضروب كرد، علاوهی بر این، خود آن پیامبر عظیمالشأن به عنوان یك انسان، به عنوان رسول هم نگاه نكنید فرض كنید، آیا شما اجازه میدهید كه آزادی بیان در این حد باشد كه بیایند یك انسان اندیشمند و بزرگ را مسخره كنند؟ شما اجازه میدهید مثلاً ادیسون را بیایند مسخره كنند؟ انیشتین را بیایند مسخره كنند اینها فطرت انسانی، عقل عملی انسان؛ آیا اینها را تجویز میكند؟
🔹 بنابراین این مطلب از #كوتهبینی گوینده كاشف هست كه متأسفانه وجود دارد و این واكنشی كه حالا دیده میشود در جهان اسلام كمابیش پیدا شده واكنش صحیحی است و حتی باید خیلی بیشتر از اینها كه جلوی این مسائل گرفته بشود.
🔻 شما میدانید كه اگر پرده كنار برود این جسارتها در عالم ملكوت چه میكند؟ پیامبر عظیمالشأن، خاتم الانبیاء، حبیب اله العالمین، افضل الخلایق؛ این چیز خیلی عظیمی است.
🔻 باید واقعاً سُفرای این كشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بكنند، همهی كشورهای اسلامی و غیر اسلامی حتی، و این كاری كه الان بالاخره در بعضی از جاها شروع كردند كه اجناس فرانسوی را #تحریم كردند این هم بالاخره یك حركت نمادینی است كه خب آنها را به فكر وادار میكند.
بالاخره این اتفاق و اجماع بر اعتراض، كار بسیار شایستهای است به خصوص از حوزههای علمیه، بزرگان علماء و روحانیت كه ساكت گذشتن از كنار اینجور مسائلی كه هر از چندی هم تكرار میشود، درست نیست.
🔥 انشاءالله خداوند صحنهی بشریت را از این جرثومههای فساد پاک بفرماید.
📅 ۶ آبان ۱۳۹۹
#گستاخی_ماکرون
#جرثومه_فساد
#تحریم_فرانسه
@Pand_Saadat
@Manahejj
🌀 بنبست تعریف مدرک مستقل حوزوی!!
📝 برای تحقق دغدغه رهبری و تعریف مدارک حوزوی هیچ کاری نشده است
👤 حجتالاسلام حبیبیان، معاون علمی مجموعه مدارس حوزوی مشکات
🔹 واقعیت امر این است که این ماجرا یکی از امور سهل و ممتنع به حساب می آید. حوزه یک ساختار علمی است که یک خروجی برای تعیین سطوح می تواند داشته باشد؛ اما مسئله مدرک حوزوی فی الواقع به یک عویصه ای تبدیل شده است.
🔹 اگر بخواهیم فرایند تاریخی این ماجرا را رصد کنیم، باید بگوییم که در ابتدای انقلاب با بسیاری از امور به شکل مسئله «ناچار» با آن مواجه شدیم؛ به قول طلبهها از باب «لابد منه» برای آن تصمیمگیری فوری شد و در داستان حوزه به یک مرحلهای رسیدند که الان برای بکارگیری از فضلای حوزه در ادارات و نهادها باید چیزی تعریف شود.
🔹 ابتدا که به شهادت بزرگان و فضلا اتفاقاتی میافتاد؛ به مرور زمان تلاش شد یک معادلسازی و متأسفانه گرتهبرداری ناقصی رخ داد؛ این کار در آن مقطع از باب اینکه یک کار ضروری است تا تکمیل شود، قابل قبول بود؛ اما معالاسف به نظر میآید هم در آن مقطع خیلی دقیق عمل نشد و هم در ادامه به فکر یک طرح درستی نیفتادند یا موفق به رسیدن به خروجی نشدند؛ بعد از یک فترت طولانی که از این مسئله گذشت، حضرت آقا تذکر دادند و هنوز هم اتفاق درستی رخ نداده است؛ البته حق میدهیم به دست اندرکاران که نتوانستند این مشکل را حل کنند.
🔹 ما در گذشته عناوینی همچون ثقه الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی داشتیم که برای خود بار معنایی داشت و برخی از سطوح را تعریف میکرد و همین مقدار کارکرد کافی بود، چون ما به ازای دیگری نمیخواست.
🔹 آنچه هم که حضرت آقا به عنوان اجتهاد تأکید میکنند، رسمیترین وجه مدارک حوزوی بود که اعتبار آن به فردی بود که این حکم اجتهاد را صادر میکرد یا اجازه نقل روایت میداد یا عناوین شبیه به این.
به نظرم واقعا نمیشود اجتهاد را در قالب مدارک آکادمی جدید گنجاند؛ امروز یکی از سوالات همین است که اگر کسی در ثبت نام خبرگان رهبری شرکت کرد و موفق به اخذ تأییدیه اجتهاد شد، به معنای پیشینی، آیا مجتهد است؟ که نمیتوان اینطور گفت و کماکان میبینیم در عرف حوزوی به آنان حجت الاسلام گفته میشود.
🔹 به گمانم وقتی این فرایند به بن بست خورد و نتوانستند معادلی را طراحی کنند، این دغدغه به وجود آمد که به همان وضعیت سطوحی که تعریف شده، محاسبه شود.
شما ببینید به دنبال این فرآیند ناقص، وضعیت به گونهای میشود که ریاست اسبق دانشگاه تهران پیشنهاد دکتری افتخاری به رهبر انقلاب میدهد؛ البته آنان از باب تکریم و لطف این کار را انجام دادند؛ اما در ساختار حوزوی این کار غلط است و مرجعیت را نمیتوان با دکتری افتخاری مقایسه کرد.
🔹 اینها معلول همین خلأ موجود است. گمان بنده این است که باید یک فکر جدی در این عرصه شود و تا جایی که بنده رصد کردم، هیچ کار جدی عطف بر فرمایش و دغدغه رهبر انقلاب اتفاق نیفتاده است و اگر هم کاری می خواهد انجام شود، نیازمند یک گروه نخبگانی است که هم ارتباط وثیقی با مراجع و فضلای صاحب نظر داشته باشد و هم مراجعهای به نهادها، ارگان ها و مراکز علمی مشابه در فضای علمی دنیا داشته باشند.
🔻 همچنین #اتفاق_ناگوار این است که سازمان دیوان عدالت اداری رسما اعلام کرده به افرادی که سطح چهار حوزه دارند، نباید دکتر اطلاق شود؛ این خیلی اتفاق بدی است و نشان میدهد که ضعف های تصمیم خام هرچه بیشتر میگذرد، بیشتر خودنمایی می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 پ.ن:
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است.
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
#هویت_علمی
@Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره #بحران مدارک حوزوی
💬 مسلم:
اینکه شورای محترم عالی موضوع با اهمیتی مثل مدارک حوزوی و حفظ شئون اجتماعی حوزه و روحانیت را حدود سه دهه معطل گذاشتهاند برای حقیر قابل درک نیست. حیثیت اجتماعی و هویت «روحانیت و کل حوزههای علمیه» با مدارک دانشگاهی، باید قیاس و معامله شود؟؟؟ واقعا چرا؟
💬 حجتالاسلام معادل دکتر:
یکی از بزرگترین مشوقین برای مهاجرت نخبگان حوزوی (چه استاد چه طلبه) به دانشگاه، شورای عالی و مرکز مدیریت هستند. وقتی شما تحصیل حوزوی را ناخواسته در اذهان جامعه حوزوی و حتی مردم، بیارزش جلوه دهید؛ وقتی مدرک با ارزشی تعریف نکنید؛ نتیجه چیست؟
استاد حوزه میبیند اگر هیأت علمی دانشگاه باشد چه اجر و قرب و مواهب بسیاری دارد.
طلبه میبیند مدارک حوزوی، نه اعتبار اجتماعی دارد نه هیچ خاصیت دیگری جز پذیرش تعریف ذیل مدارج دانشگاه؛ آن وقت چرا مستقیم سراغ تحصیلات موازی دانشگاهی و مدارک آن نرود؟
در اطلاعیههای مختلف مرکز مدیریت برای استخدام در نهادهای مختلف ببینید یکی از مؤلفههای مؤثر برای گزینش، تحصیلات و مدرک دانشگاهی است!!
این که خود ما به دست خودمان، در حال کوچ از حوزه هستیم، وحشتناک نیست؟
💬 وارث علمای سلف:
گاهی در این فکرم که چه چیزی باعث شد مدارک اصیل حوزوی به تاریخ و موزهها بپیوندد؟ اجازه روایت، اجازه اجتهاد و... .
ما قرار بود سوار بر سنتهای اصیل به ساحل تحول برسیم یا با تن دادن به بدعتهای دانشگاهی و مصائب آن، موقعیت خود را متزلزل و از جایگاه خود، سقوط کنیم؟
این حرف من، نه برای تنقیص و توهین به مسؤولین زحمتکش حوزوی است؛ بلکه صرفا یک هشدار است که آنچه قابل علاج است را نگذارند سرطان شود و غیر قابل کنترل و درمانناپذیر. تا حوزه زنده است و نفس میکشد و علایم حیاتی دارد کمک کنید. همه ما در پیشگاه خدا مسؤولیم؛ در برابر خدمات هزار ساله علما و ذره ذره جمع کردن آبرو برای حوزه و روحانیت، مسؤولیم.
💬 منتقد آسیبشناس:
گاهی غفلت از یک موضوع، صرفا موجب وارد شدن لطمات به آن محدوده خاص موضوع، نخواهد شد؛ بلکه کل سیستم را درگیر میکند.
برای نمونه نمیدانم آیا شورای عالی و مرکز مدیریت تابحال به فکر آسیبشناسی کاهش ورودیهای حوزه بودهاند یا نه؟
یکی از دلایل عمده آن عدم انگیزهسازی برای نوجوانان و جوانان است؛ آینده تحصیلات دانشگاهی باوجود فقر شدید محتوای علمی دانشگاه، بسیار خوش رنگ و لعاب تعریف شده تا جایی که مردم، بین لیسانسهی بیکار و بیسواد دارای شغل، قائل به وجاهت فرد دارای لیسانس هستند و احترامش میکنند.
حوزه بر اساس کدام مدرک اصیل و وجاهت اجتماعی که مبتنی بر مدارک اصیل حوزوی برای خود ساخته، میخواهد به جذب جوانان برای ورود به حوزه بپردازد؟!!
حتما طبق معمول، باز یک عده خواهند گفت: تحصیل برای خدا باشد نه مدرک! بله صحیح است؛ اما همین خروجیهای تحصیل کرده حوزه، بدون مدرک کجا میتواند وارد عرصههای اجتماعی شوند و برای خدا کار کند؟!
البته کاهش ورودیهای حوزه، دلایل مختلف و متکثری دارد که مجال آن در این وجیزه نیست و باید تخصصی بدان پرداخته شود.
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نه دکتر، نه حجتالاسلام!
📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی
🖋 علی مهدوی
🔺 تشویق طلاب و اساتید به سمت دانشگاهها
🔹 یکی از معضلات فعلی حوزه علمیه، فرار نخبگان حوزوی به سمت دانشگاههاست. چراکه از طرفی دانشگاهها رشتههای متکثر و مختلف علوم انسانی را پوشش میدهند و مثل حوزه علمیه محدود به فقه و اصول و چند رشته خاص نیستند؛ و از سوی دیگر مدارک دانشگاهی بسیار پرطمطراق و دارای اعتبار هستند؛ حتی در جذب سازمانها و نهادهای مختلف، حجتالاسلام دانشگاهرفته را مقدم میدارند!! آنچه از نظرات مخاطبین و فرهیختگان رسانه حوزوی هم روشن شد، مؤید همین معناست.
🔹 لذا ناخواسته در سیستم فعلی حوزوی به طلاب و روحانیت اینگونه القا میکنیم که در حوزه خبری از شهادات و تصدیقهای اصیل حوزوی نیست! اینجا اکثریت قریب به اتفاق طلاب، تنها مدرکی که میگیرند در رشته فقه و اصول است؛ لذا غیر مستقیم و البته غلیظ به طلاب میگوییم بروید دانشگاه!!
همین را البته به اساتید حوزه هم میگوییم که: اینجا خبری از عناوینی همچون استادیار و استاد تمام و هیأت علمی و ... نیست؛ حتی عنایتی که در سابق به اساتید بود و میتوانستند اجازه روایت یا اجازه اجتهاد بدهند هم از ایشان، سلب شده است!
🔻 نتیجه: نه دکتر نه حجتالاسلام
🔹 اما همه اینها یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از فاجعهی هولناکتری دارد! طلبهای که هنوز به صورت عمیق با فقه و اصول آشنا نشده و حتی الفبای اجتهاد و بررسی ادله و منابع را هم نیاموخته است به سمت دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی تشویق میکنیم؛ برای چه؟ یادگیری علوم انسانی ترجمهشده غرب؟! خروجی این داستان چه خواهد بود؟ حجتالاسلامهایی که با تحمیلِ آموختههای غربی و چه بسا فاسد بر روایات و منابع دینی، تلاش میکنند به داشتههای خود، رنگ دینی بدهند! واقعا هم غرض و عمدی برای تحریف دین ندارند؛ خیال میکنند دین را میفهمند و حال آنکه نمیفهمند!
🔹 حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علوم انسانی دانشگاهی، ترجمان فساد فکری غرب نیست و محتوایی غنی و درست دارد؛ آیا تحصیل همزمان و موازی در دانشگاه و حوزه، عملی است؟! آیا خروجی این ماجرا، هم دکتر، هم حجتالاسلام است؟ هم بر شاخه علوم انسانی آموختهی خود، تسلط و تخصص لازم را دارد و هم درک عمیقی از فقه و اصول دارد؟! یا اینکه نه، محصول چنین فضایی، عملا نه دکتر است و نه حجتالاسلام؟!
آیا علاج و مانعی برای این دامن زدن به بیسوادی خودساخته وجود ندارد؟!!
📌 یادمان باشد وقتی پای بررسی یک سیستم آموزشی در میان است؛ ظرفیت عموم افراد را ملاک قرار دادهایم نه استثنائات و برخی نوابغ نادر را.
همچنین آیتالله اعرافی بارها گفتهاند چندصد رشته تحصیلی برای حوزه علمیه در نظر گرفتهاند؛ اولا باید دید تحقق آن و گستره آزادی طلاب برای انتخاب رشته، چه زمان و به چه کیفیتی خواهد بود. و ثانیا آیا تحصیلات در آن رشتهها هم بر همین منوال بیمدرکی و بیهویتی است و نهایتا مدرک معادل دانشگاهی، خواهیم داد؟
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj