eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀محمد هادی سمتی نماینده بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در واکنش به یادداشت "یک سوزن به خود، یک جوالدوز ب
🌀پاسخ مناهج به جوابیه آقای سمتی 📝قضاوت با مخاطب 🖋محمد حق‌پرست نامه آقای «سمتی»، نماینده طلاب بافق، بهاباد، خاتم و مهریز را مطالعه کردم. نکاتی را به صورت کلی متذکر می‌شوم و قضاوت را به طلاب وامی‌گذارم: 1. اگر ده‌ها جمله دیگر از تأیید امام و رهبری برای تأسیس و بقاء مجمع بیاورند، باز هم عمل‌کرد ضعیف آنها را توجیه نمی‌کند. مسئله حذف مجمع نیست، بلکه عمل کردن به وظائف است. 2. نماینده محترم، معتقد است مجمع به وظایفش عمل می‌کند، هرچند «اشکالاتی» وجود دارد که باید اصلاح شود. حال آنکه «اشکال اصلی و بزرگ»، این است که نمایندگان وظایف ذاتی خود را رها کرده و به کارهای دیگر مشغول شده‌اند که به وظائف ایشان ربطی ندارند. بدتر آنکه این کارها را نشانه اقدام انقلابی می‌دانند. 3. جلسات نمایندگان با طلاب، باید بر محور بندهای اساسنامه باشد، نه جلسات موعظه و اخلاق. اگر ادعای نگارنده در یادداشت قبل خلاف واقع است، صوت آخرین جلسه نماینده محترم با طلاب شهرستانشان منتشر شود. و من الله التوفیق @Manahejj
💬 اعضای می توانند نظرشان را در مورد عملکرد جهت انتشار برای ما بفرستند. @Manahejj_admin
🌀 نظرات کاربران درباره عمل‌کرد مجمع نمایندگان طلاب 💬 کاربر: سرباز انقلاب 1. تاکنون نمی دانستم نمایندگان مجمع چه مسئولیت های حقوقی دارند. همیشه فکر می کردم وظیفه آنها تنها معرفی و تایید طلبه هاست. اما با دیدن یادداشت شما، نگاهم به مجمع عوض شد. مخصوصا اینکه برخی نمایندگان وظایف خودشان را رها کرده و دنبال مطالبه گری از دیگران هستند. 2. نکته دیگر آنکه، بسیاری از جلسات طلاب شهرستان ها، همراه با پول و عیدی است. منبع این پولها از کجاست؟ باید شفافیت مالی وجود داشته باشد. 3. از این به بعد، طلبه ها از خود نماینده ها سوال می کنند و ایشان باید پاسخ قانع کننده بدهند. 💬 کاربر: سرباز گمنام به نظر اینجانب، سه دوره فشرده برای نمایندگان برگزار شود: 1. شرح و تبیین بندهای اساسنامه؛ 2. آشنایی با مبانی و روش های انتقاد و پیشنهاد؛ 3. شناخت انصاف از بی انصافی. 💬 کاربر: مجتبی خیلی برایم جالبه، وقتی به کانال های نمایندگان سر می‌زنم، تمام شخصیت‌های حقوقی مملکت را به باد نقد گرفتند، حتی گاهی با کلیپ‌ها و متن های غیرمؤدبانه. اما اگر کسی خودشان را نقد کند، به جای قبول نقد، منتقد را بی انصاف و بی دقت و دارای نظر سطحی می خوانند. این نامه نشانگر آن است که نمایندگان نمی خواهند اشتباهاتشان را در عمل نکردن به اساسنامه قبول کنند. همچنین روحیه انتقادپذیریشان ضعیف است. 💬 کاربر: طلبه انقلابی یک مطلب هم درباره قرارگاه اساتید انقلابی: فقط بلدیم به نشست دوره‌ای اساتید گیر بدهیم؟! وقتی قرارگاه اساتید انقلابی نقش اصلی خود در حوزه را رها کرده و سراغ نقد سیاسیون رفته، معلوم است که تشکیلات سکولار حوزوی از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند. 💬 کاربر: مجاهد علم و عمل حضرت آقا در اثر کم‌کاری نهادهای مختلف در گام اول انقلاب، بیانیه گام دوم را خطاب به نوشت. جالب اینجاست الان همان نهادها میدان‌دار تحقق بیانیه شده‌اند؟!!😳 چرا ما نباید بازخواست کنیم هر نهادی را بر طبق اساسنامه و مأموریت‌های اصلی‌اش؟! 💬 کاربر: لعن بر کفر و نفاق سلام علیک استاد معظم. ما هنوز شرح وظایف مجمع نمایندگان را نمیدانیم تا بخواهیم عملکردش را سنجه کنیم و ببینیم در قبال اختیاراتش بجاکارکرده ایثار کرده ، پیشرفت کرده،فراترازانتظارات خدمات ارزنده داشته یا بالعکس..شما که زحمت تثبیت فرهنگ مطالبه گری میفرمایید ابتدای امر مخاطب را با حقوقش آشنا بفرما..ما هنوز واقف به الفبای حقوق شهروندی طلبگی بصورت اجمالی و خلاصه مفید مختصر خود نیستیم اصلا شاید قصور متوجه ماست یا برداشت ما اشتباه است😅باتشکر. 💬 کاربر: سرباز عصر خمینی وقتی وظایف اصلی مجمع نمایندگان را دیدم، تازه فهمیدم مجمع چه انحرافی پیدا کرده. آقایان نمایندگان دست ما به جایی نمی‌رسد، از هیچکس توقع نداریم، اما از شما داریم. به وظایف اصلی خود عمل کنید اگر واقعا می‌خواهید حوزه انقلابی بماند. به امام شهدا و خون پاک شهیدان از شما نمی‌گذریم اگر ذره‌ای سستی و کوتاهی داشته باشید. 💬 کاربر: حمید شریعت من از جواب آقای سمتی قانع نشدم، یعنی واقعا انتظار داشتم کارنامه‌ای از عملکرد مجمع ارائه کنند، نه اینکه کلی گویی داشته باشند. 💬 کاربر: سید رضا شفیعی در حوزه علمیه شهرستان ما چیزی به اسم مجمع نمایندگان وجود نداره، در عمل هم اتفاق خاصی نیفتاده. یعنی بود و نبود مجمع برای من که هم قم بودم و هم شهرستان توفیری نداشته مگه اینکه برای امضای مجمع معطل شدم. کاریکاتور شما حق مطلب را ادا کرد. 💬 کاربر: F12345......: باسلام بنده چهار سال است که به قم امده ام و هیچ گاه هیچ ارتباطی با نماینده نداشتم حتی ندیدمشان فقط خواستم مطلع باشید. البته جز نامه اولی که غیر حضوری برایم امضا کردند. 💬 کاربر: بی نام بنده با یکی از نمایندگان مجمع که بسیار انقلابی و خوشفکره صحبت می کردم (به دلایلی اسم نمی برم) ایشون به شدت از نداشتن ضامن اجرا در مجمع گله داشت طرحهای مختلفی داشتند ولی به هیچ نتیجه ای نمی رسید چون شورای عالی قانونا تعهدی نداره و تفکر شورای عالی هم مشخصه ایشون بسیار نا امید بود و می گفت من فقط برای این رفتم مجمع که سکولارها نیان در مجمع و همینم از دست ما بگیرن 📌[نقل نظر کاربران، به معنای تأیید یا رد نظرات ایشان نیست.] @Manahejj
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه گفت: 🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمی‌توان احکام را استنباط کرد. 🔹علم اصول می‌تواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله این‌که تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمی‌تواند نیاز روز را پاسخ‌گو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار می‌دهند و این هجمه‌ها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است. 🔹هجمه دیگر بی‌ثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب می‌شود. 🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است. 🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کرده‌اند. مفتاح @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حو
🌀 وقتی جایگزین کفایه نازل نمی‌شود 📝 جایگاه انجمن اصول از حقیقت تا واقعیت 🖋 علی مهدوی 🔹ماهیت انجمن اصول «اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم.» به نظر شما این سخن کیست؟! شاید باور نکنید، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه!! به نظر این جمله، جایگاه انجمن اصول را در اذهان روشن می‌سازد. انجمنی که با تمام وجود سعی دارد کتب فعلی علم اصول را زنده نگه دارد؛ انگشت اتهام برای بی‌انگیزگی طلاب را صرفا جریانهایی می‌داند که ادعای تورم علم اصول را داشته‌اند. 🔹نسخ مفاهیم هر علم در طول تاریخ براستی صرف تلاش برای حفظ کتب موجود و برگزاری چند همایش برای نشان‌دادن تأثیرات فقهی مسائل آن کفایت می‌کند؟ تا همین چند سال گذشته که خبری از هجمه‌ها نبود، اثری هم از بی‌انگیزگی نبود؟!! قبل از آن هم آثار بی‌انگیزگی و رشد تصاعدی آن هویدا بود. بله شاید هجمه‌ها به بی‌انگیزگی سرعت ببخشند؛ اما علت اصلی را جای دیگر باید جستجو کرد. ماهیت مفاهیم هر علمی بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تنمیه و بالندگی دارد؛ وگرنه منسوخ خواهند شد. هنر بزرگ شیخ و آخوند با تولید کتبی مثل رسائل و کفایه این بود که مفاهیم پویا و جدید وارد صحنه‌ی علم کردند و خود همین مسأله موجب حیات مجدد علم اصول و به تبع حوزه علمیه شد. 🔹انفعال انجمن اصول اگر انجمن اصول دغدغه علم اصول را دارد؛ بجای تعیین یک روز در تقویم شمسی برای این علم؛ باید نقشی جدی در رشد علم داشته باشد. این که ما بنشینیم تا یک روز کتابی جدید، جایگزین کفایه نازل شود، از کسی که مسؤولیت حفظ و حراست و تنمیه علم را دارد به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. انجمن باید بگوید قصد داریم طی زمانی تعیین‌شده یک کتاب تولید کنیم؛ نه اینکه منفعل باشد تا بلکه کتابی نوشته شود؛ تازه اگر همه بزرگان بر آن اجماع کنند! خب با این اوصافی که می‌گویید اگر کسی هم داوطلبانه بخواهد اقدامی کند، منصرف می‌شود؛ چراکه «لو امتناعیه» کلام شما تمام انگیزه‌هایش را می‌خشکاند. به امید روزی که انجمن علم اصول، جایگاه حقیقی خود را بیابد و با استفاده از ظرفیت ویژه علمای علم اصول برای طراحی کتب جدید و مسائل جدید قدم بردارد. @Manahejj
🌀 مؤلفه‌های حیات و ممات حوزه علمیه 🔰 آسیب اکتفا به کتب سلف... 🌐 رهبر معظم انقلاب 🔺ماامروز درقبال اين حوزه‌اى كه #ميراث دوازده قرن است وظيفه داريم. سه وظيفه را در كنار هم من عرض مى‌كنم كه اينها از بديهيات است، استدلال و بحث نمی‌خواهد: اول حفظ، دوم ترميم، سوم بالندگى. 🔺...حالا كدام فاضل، ملّا، اصولىِ بحاثهيى است كه احساس احتياج كند در طول تأمّلات اصولى خود به كتاب #فصول؛ يا به بسيارى از ابواب #قوانين، #كهنه است ديگر. از آن حرفها بهتر وارد بازار شده است. بسيارى از آن حرفها از رونق و بها افتاده است. پس مفاهيم منسوخ می‌شوند. در همه‌ى علوم چنين چيزهايى هست. به جاى او و براى پر كردن خلأ حرفهاى منسوخ و مباحث منسوخ و مسائل منسوخ، مباحث جديدى را مطرح كردن و فضاى ذهنى را در هر علمى به كمال رساندن؛ به كمالِ از لحاظ حجم مفاهيم ذهنى لازم. اين ترميم است. خب اين تلاش و فعاليت زيادى لازم دارد. از آن مهمتر، مسأله بالندگى است كه بالندگى به معناى پيشرفت است، يك قدم جلورفتن، آفاق تازهاى را كشف كردن. 🔺اين احتياج دارد به #حيات. آن وقتى حوزه‌هاى علميه مى‌توانند خودرا ترميم كنند و رشد و بالندگى پيدا كنند كه زنده باشند. حوزه‌ى مرده قادر بر چنين كارى نيست. و مى‌دانيد شما كه اين واقعيتهاى بشرى، مثل اين مجموعه‌هاى انسانى، مثل خود انسانند. حيات دارند، مرگ دارند، ضعف دارند، قوت دارند، بيمارى دارند، صحّت دارند، مثل جامعه‌ى مثلاً. حوزه‌ى علميه هم همينجور است حوزه بيمار، حوزه سالم، حوزه ضعيف، حوزه قوى، حوزه زنده، حوزه مرده، انواع و اقسام دارد. ۸/آذر/۱۳۸۶ #امام_حوزه #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 وقتی جایگزین نازل نمی‌شود 🔺شاید برای حفظ داشته‌های اصولی تلاش کرده باشیم 🔺اما برای تنمیه، رشد و بالندگی آن چه؟!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹با توجه به پیش‌رو بودن ایام #نوروز، عنوان پرونده شماره دو مناهج را «حوزه علمیه و فرصتهای طلایی نوروز» در نظر گرفتیم. 📌 #فراخوان_ایده_های_تبلیغی 🔹از کلیه طلاب و فضلای عزیز که #تجربه یا #ایده تبلیغی در این ایام داشته و دارند خواهشمندیم ایده‌ها و نظرات خود را برای مناهج ارسال کنند. 📌 بهترین ایده #هدیه_نقدی دریافت می‌کند. با تشکر از همه همراهان مناهج #مناهج @Manahejj
🌀 حضرت جواد(ع)، مبتکر بحث‌های آزاد اجتماعی رهبر معظم انقلاب: 🔺بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ی اول که بحث آزاد را ما رد نمی‌کنیم؛ بلکه استقبال هم می‌کنیم .مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد می‌شد، اما اینی‌که حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند. (۲/خرداد/۱۳۶۰) #مناهج ولادت با سعادت آن امام همام را تبریک و تهنیت می‌گوید. 🔰پ.ن: امروز فضای حوزه علمیه نیازمند آزاداندیشی، بحث آزاد و شنیده‌شدن حرف دل آحاد طلاب است. چقدر جای خالی هم‌صحبتی شورای عالی با طلاب جوان حس می‌شود. اتحاد مسؤولین با جوانان نیاز به قسم و بینه ندارد؛ تنها چند جلسه هم‌صحبتی با طلاب، برای وحدت و همدلی راهگشاست. #شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مجمع_نمایندگان #تریبون_آزاد @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🌐 مسائل اصول سه دسته است: 1⃣ مسائل بی‌فایده که بطلانش مسلم است. 2⃣ مسائل کم‌اثر. 3⃣ مسائل مؤثر و پیچیده. 🌐 دو جنبه در گزینش مسائل علم اصول باید در نظر گرفته شود: داشتن #فایده و #ملاپروری مشروح بیانات در پست بعد 👇👇👇 #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔺 روشن است که ، علم آلی و ابزار است و خود، موضوعیت و مطلوبیت ذاتی ندارد. اصول را می‌خوانیم تا در علوم دیگر از آن استفاده کنیم: در فقه، تفسیر و ... .پس به اصول نباید با چشم اصالت نگاه کنیم. 🔺اگر کسی فقه یا تفسیر یا علوم دیگر را فدای اصول کند این کار غلطی است. 🔰مسائل علم اصول چند نوع است: 1⃣ زوائد اصول یک. مسائلی که نه مباشرتا و نه مع‌الواسطه بر آن فایده‌ای مترتب نیست. یک آثار و تعلیقی ممکن است داشته باشد. مثلا در بحث خبر واحد یا تعارض گفته می‌شود: بنابر اینکه حجیت خبر واحد بنابر سببیت باشد، نه بنابر سلوکیه و طریقیه؛ بیاییم و آثار سببیت را بگوییم با اینکه سببیت باطل است، این یک قسم که لا اشکال در اینکه عمر، اعز از این است که در یک چنین مسائلی که آن مسلم است بخواهد از آثار آن بحث کند. 2⃣ مسائل کم‌فایده دو. جایی است که اثر دارد و فایده بر آن مترتب است؛ چه مستقیم یا غیر مستقیم؛ ولی آن یا خیلی مترتب نیست و راه دیگری برای حل مسأله است یا اینکه کاربرد آن خیلی نادر است و علاوه بر اینها چالشی هم نیست. و خیلی احتیاج به مشورت و بحث ندارد و هر کسی که را خوانده می‌تواند این بحث را از آب در بیارود . این بحث را که نمی‌توان از علم اصول حذف کرد چون فرض اینکه اثر دارد ولی لازم نیست که همفکری و بحث شود؛ در اولویت بندی این مسائل هم در بحث‌های خارج باید گذاشته شود؛ نه از علم اصول. مطالعاتی شود. لذا بزرگانی از علما چه در فقه و چه در اصول گزینشی بحث کرده‌اند. اینطور نیست که شرح شرایع یا عروه را کلا بگویند. 🔺 یادم می‌آید مثلا آن موقع، شرح عروه مرحوم تبریزی را شرکت نمی‌کردیم، ایشان طهارت می‌گفتند و ما طهارت را بحث آسید کاظم شرکت کرده بودیم. رفقایی که بحث آقای تبریزی می‌رفتند می‌گفتند که درس خارج ایشان مثل مسأله‌گویی شده چون خیلی از مسائل آن فرع بر مسائل قبلی بود. 🌐 ولی مرحوم بروجردی یا امام یا دیگران همه مباحث را نگفته‌اند. بلکه مسائلی را که چالش علمی دارد و طلبه‌پروری دارد را انتخاب می‌کنند. 3⃣ مسائل اصلی اصول سه. مسائلی که هم فواید دارد و هم نیاز به بحث دارد، پیچیدگی دارد، نیاز دارد که انسان بشنود از کسانی که کار کرده‌اند در این قسم سوم نباید کم گذاشت اینها را هم مانند فقه باید به نتیجه رسید. اینها که پیچدگی دارد و تعقیب در آن است اگر بخواهیم در اینها ساده برخورد کنیم مثلا مدعا را بگوییم و دلیل آن را هم بگوییم و فقط به مدعا و دلیل خود بسنده کنیم ولی به اقوال و ادله دیگران نپردازیم می‌شود؛ بله می.شود یک دوره اصول در یک ماه گفت، صاحب معالم یکی از اقوال در مسأله توقف است. 🔺اگر انسان بخواهد اینطور بسنده کند، جرقه‌های جدید نمی‌زند، انفتاح جدید نمی‌شود، خاصیت انسان اینطور است که وقتی اقوال و ادله مختلف را می‌بیند، جرقه‌های جدید به ذهن می‌آید، همینطور علم اصول آمده و به اینجا رسیده است. این در اثر این بوده که نقض و ابرام‌ها شده. و اینها هم حکم الهی است که برائت چه است، استصحاب چه است، احتیاط چه است. اینها همه حکم الهی است. همان دقت و تأملی که باید در فقه شود در این مسائل اصولی هم باید بشود. 🔺 ملاک در گزینش مسائل اصول پس بنابراین اینطور مسائل علم اصول که دو جنبه در آن است باید سرمایه‌گذاری درستی راجع به آن انجام شود: یک. هم فواید و آثاری زیادی بر آن مترتب است. دو. هم طلبه پروری و ملاپروری دارد. 🔺 کیفیت تدریس اصول حضرت امام این باید درست دقت شود مرحوم والد ما می‌فرمود که مرحوم امام در درس خودشان علاوه بر مدعای خودشان مدعای آقا ضیاء و آقای نائینی و شیخ و آخوند و بعضا محقق اصفهانی را مطرح می‌کردند. بعضی می‌گفتند که آقا نیاز نیست که همه اینها را بگویید. امام می‌فرمودند کسانی که اینطور می‌گویند اینها درسخوان نیستند. مگر من می‌توانم بدون اینکه کلام مرحوم نائینی را بگویم بحث کنم. پس خدمت شما عرض شود که این را دقت کنید. 🔺یک دوره اصول خواندن موضوعیت ندارد اصلا یک دوره اصول خواندن چه معنا دارد . مگر ما درس خارج اصول که می‌رویم برای این است که یک دوره اصول برویم. یا فقه همینطور اصلا فقه که یک دوره نمی‌شود. بلکه مقصود از درس خارج این است که مجتهدپروری شود. اگر چند باب را که معرکه آراء است و طلبه‌پرور است را برود و همانطور که ینبغی است، روی آن کار کند این آثار برای او مترتب می‌شود؛ ولی اگر کل اصول را هم شرکت کند ولی ضعیف شرکت کند، چیزی نمی‌شود. پس اینکه بگوییم یک دوره اصول ۲۰ سال طول می‌کشد پس نرویم، نه مگر کسی گفته که شما یک دوره اصول شرکت کنید؟! ۲۶/اسفند/۱۳۹۷ 🔹🔹🔹🔹 📝 پ.ن: آیا می‌توان ادعا کرد: علم اصول مهمترین علم حوزوی است؟!! () @Manahejj