#متن_مقاتل_و_گریزهای_مداحی
#متن_روضه_های_حضرت_فاطمه_زهرا_س
شیعه و سنی روایت کرده اند که پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) -(پیشوای زنان جهان)
شیعه و سنی روایت کرده اند که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بارها دخترش فاطمه زهرا (علیها السلام) را در حضور مهاجر و انصار «بانوی بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار» و «بهترین زنان جهان» و «بهترین زن بهشتی» خواند (۱)
و هم در احادیث فریقین آمده است که هر وقت حضرت زهرا (علیها السلام) به حضور پدرش پیغمبر خدا می رسید، حضرت به احترام او برمی خاست و دست او را می بوسید.
عایشه همسر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می گوید: «هرگاه فاطمه وارد می شد بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) حضرت از جا برمی خاست و سر او را می بوسید و در جای خود می نشانید.
در کشف الغمه از کتاب «معالم العتره» حافظ عبدالعزیز جنابذی دانشمند بزرگ عامه نقل می کند که عایشه گفت: هیچ کس را در گفتار شبیه تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد می شد بر پیغامبر (صلی الله علیه و آله) حضرت به احترام وی بر می خاست و دست او را می گرفت و می بوسید و در جای خود می نشانید.
و هم عایشه می گوید: هر وقت پیغمبر(ص) به شوق بهشت می افتاد فاطمه را می بوسید و می بویید و می فرمود: بوی بهشت را از فاطمه استشمام می کنم و می افزود: فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانی آسمانی است! (۲)
منابع:
(۱): اعلام الوری؛ باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها
(۲): اصول کافی؛ ج ۱؛ ص ۱۶۱
https://eitaa.com/manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
#متن_مقاتل_و_گریزهای_مداحی
#متن_روضه_های_حضرت_فاطمه_زهرا_س
مطالب فاطمیه -(بیان روضه فاطمه در شب معراج توسط جبرئیل )
بیان روضه فاطمه در شب معراج توسط جبرئیل
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِ إِلَى السَّمَاءِ قِيلَ لَهُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَخْتَبِرُكَ فِي ثَلَاثٍ لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُكَ قَالَ أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَبِّ وَ لَا قُوَّةَ لِي عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِكَ فَمَا هُنَّ ؟
... وَ أَمَّا الثَّالِثَةُ فَمَا يَلْقَى أَهْلُ بَيْتِكَ مِنْ بَعْدِكَ مِنَ الْقَتْلِ أَمَّا أَخُوكَ عَلِيٌّ فَيَلْقَى مِنْ أُمَّتِكَ الشَّتْمَ وَ التَّعْنِيفَ وَ التَّوْبِيخَ وَ الْحِرْمَانَ وَ الْجَحْدَ [وَ الْجُهْدَ] وَ الظُّلْمَ وَ آخِرُ ذَلِكَ الْقَتْلُ فَقَالَ يَا رَبِّ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ يُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِي تَجْعَلُهُ لَهَا وَ تُضْرَبُ وَ هِيَ حَامِلٌ وَ يُدْخَلُ عَلَيْهَا وَ عَلَى حَرِيمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَيْرِ إِذْنٍ ثُمَّ يَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِي بَطْنِهَامِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِكَ الضَّرْبِ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ- قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ [لِلصَّبْرِ]
...وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَإِنِّي أُوْقِفُهَا عِنْدَ عَرْشِي فَيُقَالُ لَهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَّمَكِ فِي خَلْقِهِ فَمَنْ ظَلَمَكِ وَ ظَلَمَ وُلْدَكِ فَاحْكُمِي فِيهِ بِمَا أَحْبَبْتِ فَإِنِّي أُجِيزُ حُكُومَتَكِ فِيهِمْ فَتَشْهَدُ الْعَرْصَةُ فَإِذَا وَقَفَ مَنْ ظَلَمَهَا أَمَرْتُ بِهِ إِلَى النَّار.
جعفر حمیری به استنادش از حماد بن عثمان از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که حضرت فرمودند:
زمانی که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به معراج برده شدند، به ایشان گفته شد که خدای تبارک و تعالی صبر تو را در سه جا امتحان میکند. پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به درگاه الهی عرضه داشت: بار پروردگارا تسلیم امر تو می شوم و هیچ نیرویی برای من بر صبر کردن نیست مگر از جانب تو. آن سه چیز چیستند؟ (بعد از بیان اولین و دومین سختی ها جواب آمد که سومین آنها، این است که ... تا رسید به اینجا) اما سومین مصیبت کشته شدن فرزندانت بعد از تو می باشد . اما برادرت علی از جانب امت تو مورد شماتت و بی توجهی و توبیخ و محروم شدن از حقش و مخالفت واقع می شود و در آخر کشته می شود. پیامبر عرضه داشت: بار پروردگارا قبول می کنم و راضی می شوم در حالی که توفیق و صبر از جانب توست. اما دخترت مورد ستم واقع گشته و محروم شده و حقش غاصبانه گرفته میشود؛ همان حقی که تو برایش قرار می دهی و در حالی که باردار است، او را می زنند و به حریم و خانه اش بدون اجازه وارد میشوند. سپس به او خواری و ذلت می رسد و هیچ باز دارنده ای نمی یابد و فرزندی را که در شکم دارد از آن ضربه سقط میکند و به سبب آن ضربه از دنیا میرود.
پیامبر عرضه داشت: همه از خداییم و به سوی او باز میگردیم. پروردگارا پذیرفتم و تسلیم شدم و از تو توفیق و صبر می طلبم.
اما من دختر تو را در قیامت نزد عرشم نگه می دارم. پس به او گفته میشود: خداوند تو را درباره آفریدگانش داور ساخته. پس هر کس به تو و فرزندانت ظلم کرده درباره اش آنگونه که دوست داری داوری کن که داوری تو را در میان آنها روا میدانم.
منابع:
كامل الزيارات، ص ۳۲۲
تاويل الايات، ص ۸۳۸
الجواهر السنيه، ص ۲۹۱
برگرفته از کتاب فاطمیه ماثور، حجه الاسلام شیخ محسن حنیفی، صفحه ۱۶۷
https://eitaa.com/manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سلام بر امام حسین(ع)
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙 #آیت_الله_بهجت
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
مداحی آنلاین - همرنگ سیدالشهدا - استاد عالی.mp3
1.75M
🌙 #شب_جمعه
♨️چگونه همرنگ سید الشهدا شویم!
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
#حسیـن_جان🌷
در قیامت قیمتیتر چیست ، غیر از یاحسین
قیمت یک یاحسین آنجا قیامت میکند
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌙 #شب_جمعه
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
تسبیحات حضرت زهرا(س) ذکری شامل ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله. بنابر روایات، این ذکر را پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) آموخت. در منابع حدیثی، روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا(س) پس از نمازهای واجب روزانه آمده و جزو مشهورترین تعقیبات شمرده میشود و امام باقر(ع) آن را مصداق یاد خدا و ذکر کثیر دانسته است.
آموختن تسبیحات به حضرت زهرا(س)
بر اساس روایتی که از زبان امیرالمؤمنین در منابع شیعی ثبت شده است، این ذکر را پیامبر به حضرت زهرا(س) آموزش داد. طبق این روایت، حضرت زهرا(س) که از زیادی کارهای روزانه به سختی افتاده بود، قصد داشت از پدرش خادمی برای خانه بخواهد، اما پیامبر در پاسخ به درخواست وی، این تسبیح را به ایشان آموخت و آن را از هر خادمی بالاتر دانست و حضرت زهرا(س) از آموختن این تسبیح خرسند شد.[۱]
گفته شده چون فاطمه(س) سبب تشریع این تسبیح بود، این تسبیح به حضرت زهرا(س) منسوب شد.[۲]
اکبری، محمود، «احکام و نکتههایی درباره حضرت زهرا»، مجله مبلغان، شماره ۴۴، شهریور ۱۳۸۲ش.
حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، تحقیق وتصحیح عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ پنجم، ۱۴۰۳ق-۱۹۸۳م.
شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، المزار، سایت کتابخانه مدرسه فقاهت.
صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، محقق علی اکبر غفاری، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.
صدوق، محمد بن علی، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه محمد رضا انصاری محلاتی، قم، نشرنسیم کوثر، چاپ اول، ۱۳۸۲ش.
علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر، تذکرة الفقهاء، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، بیتا.
محقق حلی، نجم الدین جعفر بن حسن، المعتبر فی شرح المختصر، قم، مؤسسه سید الشهداء(ع)، چاپ اول، 1407ق.
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۹۰ش.
نوری، حسین، مستدرک الوسائل، قم، مؤسسة آل البیت(ع).
یزدی طباطبایی، محمدکاظم، العروة الوثقی، الناشر مكتب آية الله العظمى السيد السيستاني، بی تا، بی جا.
https://eitaa.com/manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا