eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه بیست و نهم.mp3
49.8M
- آموزش علم رجال 🔊 استاد حسینی شیرازی 💠 جلسه بیست و نهم @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سی ام.mp3
41.9M
- آموزش علم رجال 🔊 استاد حسینی شیرازی 💠 جلسه سی ام و پایانی @Qabasat
«جهاد با استکبار در تاریخ تشیّع» آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء(رحمه الله): «مسئله فلسطین دیگر از مرز اعتراض و گفتگو گذشته و به مرز کار و فعالیت رسیده است. هر انسانی که در رگ‌های بدنش خون پاک، زنده و آگاه وجود داشته باشد، حتما همین شرف و پاکی خون او، آواز خواهد داد که: چه نشسته‌ای؟ برخیز! و به برادران فلسطینی خود کمک کن!... امروز جهاد بر هر فرد مسلمان خواه عرب یا غیر عرب واجب است.» 📚 طلایه داران تبلیغ بین المللی تاریخ تشیع: صفحات ۱۲۲ تا ۱۲۹ @Qabasat
هدایت شده از روایت و درایت
🔸رجب برسی و تراث نصيريه 🔹محمدباقر ملکیان 🔺در مورد حافظ رجب برسی و کتاب معروف مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام مطالب فراوانی گفته شده است. در ميان روايات متفرّدی که رجب برسی آنها را نقل کرده، مضامين غاليانه امری است که بسياری بدان تصريح کرده‌اند. علامه مجلسی می‌نويسد: «و كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب‏ البرسي‏ و لا أعتمد على ما يتفرّد بنقله لاشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة. و نيز حر عاملی می‌گويد: «الشيخ رجب الحافظ البرسي كان فاضلاً شاعراً منشئاً أديباً له كتاب مشارق أنوار اليقين في حقائق أسرار أمير المؤمنين عليه السّلام و له رسائل في التوحيد و غيره و في كتابه إفراط و ربما نسب إلى الغلو». اين مضامين غاليانه از طرفی، و از طرف ديگر نقل از برخی آثار نصيريه مثل هداية الکبری خصيبی ، و نيز مشابهت برخی از روايات غاليانه اين کتاب (مثل خطبة البيان) با آنچه در مصادر نصيريه آمده است، باعث تقويت اين باور شده که رجب برسی در نگارش کتاب مشارق، متأثر از تراث و انديشه نصيريه است. اين مطلب في الجمله صحيح است، يعنی اولاً رجب برسی در نقل برخی از روايات، از تراث نصيريه بهره‌مند شده است. و ثانياً رد پای بسياری از روايات غاليانه کتاب مشارق به وضوح در تراث نصيريه ديده می‌شود. اما گاه مطالبی در کتاب مشارق ديده می‌شود که آشکارا حکايت از ناآشنائی رجب برسی با فرقه نصيريه دارد، اموری که دانستن آنها مؤونه چندانی نمی برد و نيازمند مطالعات عميق و گسترده در مصادر نصيريه نيست، اما عدم اطلاع از آنها، نشان دهنده اين است که رجب برسی از اوليات اين فرقه نيز آگاهی ندارد. برای نمونه به اين عبارت رجب برسی بنگريد: «الخصيبية أصحاب يزيد بن الخصيب، و عنده أنّ الله لا يظهر إلا في أمير المؤمنين و الأئمة من بعده، و أنّ الرسل هو أرسلهم يحثّون عباده على طاعته، و أنّ الرجل هو إبليس الأبالسة، و أنّ ظلمة زريق قديمة مع نور عليّ لأنّ الظلمة عكس النور. در حالی که هر کس اندک اطلاعی (در حد تورق مصادر نصيريه نه بيشتر) داشته باشد، خطای رجب برسی برايش آشکار می‌شود. به نظر می‌رسد هر چند برخی از مصادر عمومی نصيريه مثل الهداية الکبری در اختيار رجب برسی بوده است، اما به علت اين که مصادر مهم و سری اين فرقه (مثل رساله رستباشيه) در اختيار او نبوده، و همچنين معاشرتی از نزديک با طائفه نصيريه نداشته، اطلاع چندانی از اين گروه و اعتقادات آنها ندارد. بنابراين برای مشابهت برخی از روايات کتاب مشارق با مصادر نصيريه بايد علتی ديگر را پيگيری نمود. البته ممکن است اين خطاهای آشکار و واضحی که در کلمات رجب برسی نسبت به فرقه نصيريه ديده می‌شود به اصطلاح برای رد گم کردن باشد تا کسی او را متّهم به تأثير پذيری از نصيريه نکند، آن گونه که شيخ محمود شبستری وقتی می‌خواهد نسبت شاعری را از خود دور کند، بيتی با قافيه معيوب می‌سرايد: همه دانند کاين کس در همه عمر نکرده هيچ قصد گفتن شعر به هر حال اين امر نياز مند تأملی بيشتر است؛ والحمد لله رب العالمين https://malekian.kateban.com/post/4765
«لزوم توجه به پیش مطالعه دروس» استاد شب زنده دار(دام ظلّه): ، مباحثه و تقریرنویسی جزء سنت هایی است که نباید کم رنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چرا که اهمیت بسیار زیادی دارد. 🔅 تا جایی که مرحوم میرزا کاظم قاروبی با یک واسطه از میرزای شیرازی نقل می کردند که ایشان می فرمود: «من که قبل از درس را می دانم چرا که هم خودش و هم وقت استاد را می کند.» @pand_saadat @Qabasat
هدایت شده از سیدالعلماء
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذکر خاطره‌ای لطیف از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در مورد برخورد مرحوم آیت الله با پرستار زن مسیحی در بیمارستان @seyedololama
فياضي1.mp3
25.28M
🔅 تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی 🔊 استاد فیاضی(دام ظلّه) @manahejj @Qabasat
«بزرگترین سبب انحرافات صوفیه» ملاصدرا(رحمة الله علیه): 🔹أعظم أسباب الإغواء و أشدّ الأشياء في إضلال الخلائق عن المحجّة البيضاء و أقومها في إثارة البدع و الأهواء و الانحراف عن سبيل الرّشاد و سلوك طريق‌ يؤدّي إلى الهلاك و الفساد: 💡وقوع شي‌ء من ما يسمّونه «خوارق العادات» و يعدّونه من «الكرامات» 👈و هو من الشّعبدة و الحيل الّتي يحتالون بها أهل المخاريق‌ و المشعبدون و أصحاب الفال‌ و الزّجر و أمثالهم. ❗️و لو فرض وقوع‌ مثله عن النّفوس الشّريرة الخبيثة فهو إمّا أن يكون من قبيل‌: - إصابة العين‌ أو الشّعبدة و الحيل‌ ... - و إمّا أن يكون من جملة الاستدراجات الّتي وقعت أو سيقع‌ من المدّعين الضّالّين المضلّين‌. 📚کسر أصنام الجاهلیة: ۱۱ @qabasat
«علت توجه متاخران به روش جدید در اعتبار سنجی احادیث» شیخ بهائی(قدّس سرّه): - السبب في إحداث المصطلحات الجديدة الذي بعث المتأخرين نوّر اللّه مراقدهم على العدول عن متعارف القدماء و وضع ذلك الاصطلاح الجديد، هو: أنّه لمّا طالت الأزمنة بينهم و بين الصّدر السالف، و آل الحال الى اندراس بعض كتب الأصول المعتمدة لتسلّط حكّام الجور و الضّلال، و الخوف من إظهارها و انتساخها، و انضمّ الى ذلك اجتماع ما وصل إليهم من كتب الأصول في الأصول المشهورة في هذا الزّمان، فالتبست الأحاديث المأخوذة من الأصول المعتمدة بالمأخوذة من غير المعتمدة، و اشتبهت المتكرّرة في كتب الأصول بغير المتكرّرة، و خفي عليهم (قدّس اللّه أرواحهم) كثير من تلك الأمور الّتي كانت سبب وثوق القدماء بكثير من الأحاديث.» 📚 مشرق الشّمسین: صفحه ۳۰ @Qabasat
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
#قاعده_هفدهم 2⃣ مدارک ب) قاعده علی الید مدرک دوم، قاعده علی الید است: «مقبوض به عقد فاسد اگر در ی
2⃣ مدارک ج) قاعده احترام گفته شده: «مال مومن مانند جان او محترم است. در حالی که بعد از حکم شریعت به فساد معامله و داخل نشدن هیچ یک از عوضین در ملک طرف دیگر، اگر معتقد بشویم متعاملین می توانند مال طرف مقابل را بدون اشتغال ذمّه أخذ کنند معنایش این است که اگر بدون إتلاف قابض آن مال از بین برود، هدر رفته و احترامی ندارد.» ولی انصاف این است که چنین استدلالی صحیح نیست زیرا: نهایت اقتضاء حرمت برای مال مومن این است که بدون اذن مالک هیچ مالی نمی توان در آن تصرف کرد، اگر هم شخصی تصرف کرد و به سبب تصرفش آن شیء معیب یا تلف شد، ضمان ثابت است ولی اگر شخصی ید غیر عدوانی بر مال دیگری پیدا کرد - که محل بحث اینگونه است - چه دلیلی بر ثبوت ضمان به صرف قبض وجود دارد؟ 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۰۶ @Qabasat
- بیان انواع مکاتب فقهی 🔊 استاد مبلّغی(دام ظلّه) سلسله دروس مکاتب‌ و روش های فقهی توسط استاد مبلّغی در حال ارائه است که به مرور در کانال بازنشر می‌شود.👇🏻 @Qabasat