#قاعده_یازدهم
1️⃣ مستندات
ب) روایات
روایات متعدّدی بر ضامن نبودن امین دلالت دارند:
- منها: ما في المستدرك عن أمير المؤمنين عليه السلام: «لَيْسَ عَلَى الْمُؤْتَمَنِ ضَمَان»
- و منها: ما في الوسائل عن أبان بن عثمان عمّن حدّثه عن أبي جعفر عليه السّلام في حديث قال: و سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِي يَسْتَبْضِعُ الْمَالَ فَيَهْلِكُ أَوْ يُسْرَقُ أَ عَلَى صَاحِبِهِ ضَمَانٌ؟ فَقَالَ: «لَيْسَ عَلَيْهِ غُرْمٌ بَعْدَ أَنْ يَكُونَ الرَّجُلُ أَمِينا»
- و أيضا في الوسائل عن المقنع قال: سُئِلَ الصَّادِقُ عليه السّلام عَنِ الْمُودَعِ إِذَا كَانَ غَيْرَ ثِقَةٍ هَلْ يُقْبَلُ قَوْلُهُ؟ قَالَ: «نَعَمْ وَ لَا يَمِينَ عَلَيْه»
- و منها: أيضا في الوسائل عن قرب الإسناد: عبد الله بن جعفر عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن ابي عبد الله عليه السلام قال: «لَيْسَ لَكَ أَنْ تَأْتَمِنَ مَنْ غَشَّكَ، وَ لَا تَتَّهِمَ مَنِ ائْتَمَنْت»
- و أيضا عنه عن مسعدة بن زياد عن جعفر بن محمد عليه السلام عن أبيه عليه السلام أنّ رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم قال: «لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَّهِمَ مَنِ ائْتَمَنْتَه»
- و منها الخبر المعروف بينهم: «لَيسَ عَلى الأمينِ إلا اليمينُ».
از لحاظ معنا:
دلالت دو روایت اول واضح و خالی از شبهه است. معنای روایت معروف هم وافی به مطلوب است زیرا مراد از «نفی غیر یمین»، «نفی ضمان» است. ولی سه روایت دیگر دلالتی بالاتر از مفاد قاعده دارند؛ دو روایت قرب الإسناد چون نه تنها نفی ضمان بلکه نهی از اتهام زدن به امین کرده اند، و روایت مقنع زیرا حضرت حکم به قبول قول امین کرده اند با تصریح به نفی نیاز به قسم خوردن.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۰
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
MAKTAB2.mp3
13.99M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه دوم
🔹چهار فایده مکتب شناسی برای غیر مجتهدان:
1⃣ خروج از سردرگمی در تحصیل
2⃣ تسریع در کسب اجتهاد
3⃣ شناخت دسته بندیهای علمی و پیروان مکاتب مختلف
4⃣ آگاهی به بایستهها و مشاورههای تحصیلی مبتنی بر هر مکتب اجتهادی
🔅 توضیحاتی در مورد منهج فهرستی در علم رجال
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
«شرطیت عدم دنیاطلبی در مرجع تقلید»
صاحب عروه(قدّس سرّه):
🔅يشترط في المجتهد أمور:
.
.
.
و أن لايكون مقبلا على الدنيا وطالباً لها، مكبّاً عليها مجدّاً في تحصيلها؛ ففي الخبر «من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه مطيعاً لأمر مولاه، فللعوام أن يقلّدوه.»
📚العروة الوثقی فیما تعمّ به البلوی: مساله ۲۲
#فائده
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
1️⃣ مستندات
ج) اجماع
فقها در مواضع متعدّدی با استناد به «امین» بودن، حکم به عدم ضمان کردهاند؛ و این نشان میدهد کبرای «ضامن نبودن امین» از امور مسلّم و مجمع علیه است.(البته ظاهرا این اجماع مدرکی است)
د) قاعده احسان
آخرین مدرک این قاعده هم، قاعده احسان است. خداوند متعال در قرآن کریم حکم کرده: «ما عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیلٍ»، سبیل هم نکره در سیاق نفی است و افاده عموم میکند بنابراین «ثبوت هر سبیلی نسبت به محسن، منتفیست». بی گمان «أمین» هم «محسن» است و ضامن بودن او از مصادیق «سبیل»، پس ضمانی بر عهدهاش نیست.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۱
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
تمسک به اطلاقات و عمومات.pdf
617.9K
- بازخوانی انتقادی تمسّک به اطلاقات و عمومات در مسائل مستحدثه
1⃣ وظیفه نداشتن شارع نسبت به تببین احکام غیرمعاصرین:«کلُّ امامٍ هادٍ لِلقَرْنِ الذی هوَ فیهِم»(کافی)
2⃣ محتمل بودن عدم تمکّن شارع از بیان
#فقه_المسائل_المعاصرة
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
2⃣ مفاد
مراد از «ضمان» در قاعده، روشن است و همان «ضمان» در قاعده علی الید منظور می باشد.
* ولی در مورد «أمین»:
- گاهی گفته میشود و منظور از آن «شخصی است که مورد اعتماد انسان» باشد. (الذی یثق الإنسان به)
- اماگاهی گفته میشود و مراد از آن «غیرغاصب» است؛ این تعریف شامل مستأجر، وکیل، مستعیر، عامل مضاربه و أمثال آنها می شود هرچند ثقه نباشند.
روایات باب متفاوتند و هرکدام ناظر به یک معنا از أمین هستند.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۲۵۰
* همچنین باید میان اثبات و ثبوت تفکیک کرد تا احساس تناقض میان روایات نشود؛ توضیح:
- مقام ثبوت این است که مالک و امین هردو قبول دارند تلف ارتباطی به جناب امین ندارد؛ سارق و دزد آمده و مال را برده، یا زلزله آن را از بین برده، یا سیل آن را برده .
«إذا تلف من غیر اختیار» این آدم نه افراط کرده و نه تفریط، آیا ضامن است یا خیر؟
- اما گاهی بحث در مقام اثبات است، امین مدعی است که بدون اختیار تلف شده، اما مالک میگوید در اینجا تعدی و افراط یا تفریط کردهاید! در این حال تکلیف ضمان چیست؟
📚 درس خارج فقه آیت الله سبحانی: ۹۲/۱۰/۲۳
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
MAKTAB3.mp3
10.69M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه سوم
1⃣ تفاوتهای مکاتب در علوم مقدماتی اجتهاد
2⃣ تنوّع مکاتب در طُرُق موضوعشناسی
3⃣ اختلاف شیوههای استظهار و فقه الحدیث در هر مکتب
🔅إحصاء مکاتب فقهی موجود
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
ثمرات مبانی مختلف در منشأ دلالت صیغه امر بر وجوب.mp3
1.76M
🔅بررسی نتایج فقهی مبانی مختلف در تعیین منشأ ظهور صیغه امر در وجوب
🔊استاد اعرافی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat