eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لغت استاد مروی.mp3
1.35M
🔅 دو نکته مهم در استناد به قول لغوی 🔊 استاد مروی(دام ظلّه) @Qabasat
و 💠پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته درپی آتش زدن قرآن کریم. 📜متن پیام معظم له بسم اللّه الرحمن الرحیم اقدام شرم آور اهانت به ساحت به مقدس قرآن کریم موجب تألم خاطر همه انسانهای آزاده گردید. بی شک این اقدام سبک سرانه با پشتیبانی اندیشکده های صهیونیستی و آمریکایی در راستای اسلام هراسی صورت گرفته لازم است مسلمانان جهان با اتحاد و همبستگی در مقابل این نقشه شوم ایستادگی نمایند. اینجانب ضمن محکوم کردن این حادثه اسفناک، از سران کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین المللی در خواست می‌کنم نسبت به این موضوع واکنش جدی داشته و مانع از تکرار این قبیل جریانات شوند. حسین نوری همدانی ١٥شهریور١٣٩٩ ١٦محرم الحرام ١٤٤٢ https://eitaa.com/noorihamadani
2⃣ مستندات الف) سنت تنها دلیلی که به نحو عام دلالت بر حجیت قاعده غرور دارد، نبوی سابق بود. اما حجیت این قاعده از سه روایت خاص هم قابل استفاده است: - عَنْ أَبِي عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اِمْرَأَةٍ شَهِدَ عِنْدَهَا شَاهِدَانِ بِأَنَّ زَوْجَهَا مَاتَ فَتَزَوَّجَتْ ثُمَّ جَاءَ زَوْجُهَا اَلْأَوَّلُ قَالَ: «لَهَا اَلْمَهْرُ بِمَا اِسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا اَلْأَخِيرُ وَ يُضْرَبُ اَلشَّاهِدَانِ اَلْحَدَّ وَ يُضَمَّنَانِ اَلْمَهْرَ بِمَا غَرَّا اَلرَّجُلَ ثُمَّ تَعْتَدُّ وَ تَرْجِعُ إِلَى زَوْجِهَا اَلْأَوَّلِ» به این تقریب که: لفظ «باء» در تعبیر «بما غرّا الرجلَ» برای سبییت استو این یعنی سبب ضمان آن‌ها فریب و غرور است، حال با تمسک به عموم این تعلیل می‌توان قاعده غرور را به نحو مطلق حجت دانست. - سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ... عَنِ اَلْبَرْصَاءِ؟ فَقَالَ: قَضَى أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اِمْرَأَةٍ زَوَّجَهَا وَلِيُّهَا وَ هِيَ بَرْصَاءُ أَنَّ لَهَا اَلْمَهْرَ بِمَا اِسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا وَ أَنَّ اَلْمَهْرَ عَلَى اَلَّذِي زَوَّجَهَا وَ إِنَّمَا صَارَ اَلْمَهْرُ عَلَيْهِ لِأَنَّهُ دَلَّسَهَا. استدلال به این روایت هم مربوط به عموم تعلیل مذکور درفقره پایانی‌ست: «لأنّه دلّسها»؛ زیرا تدلیس عبارت أخری فریب و غرور است. - سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ نَظَرَ إِلَى اِمْرَأَةٍ فَأَعْجَبَتْهُ فَسَأَلَ عَنْهَا فَقِيلَ هِيَ اِبْنَةُ فُلاَنٍ فَأَتَى أَبَاهَا فَقَالَ زَوِّجْنِي اِبْنَتَكَ فَزَوَّجَهُ غَيْرَهَا فَوَلَدَتْ مِنْهُ فَعَلِمَ أَنَّهَا غَيْرُ اِبْنَتِهِ وَ أَنَّهَا أَمَةٌ؟ فَقَالَ: يَرُدُّ اَلْوَلِيدَةَ عَلَى مَوْلاَهَا وَ اَلْوَلَدُ لِلرَّجُلِ وَ عَلَى اَلَّذِي زَوَّجَهُ قِيمَةُ ثَمَنِ اَلْوَلَدِ يُعْطِيهِ مَوَالِيَ اَلْوَلِيدَةِ كَمَا غَرَّ اَلرَّجُلَ وَ خَدَعَهُ. 📚 دروس تمهیدیة فی القواعد الفقهیه: ۲/۱۵۸ @Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸
MAKTAB8.mp3
10.2M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه هشتم 🔅 ادامه بررسی مصداقی «گره‌گشایی از معضلات فقه سیاسی با بهره‌بردن از نکات کلیدی مکتب‌شناسی فقهی» @salmanraoofi @Qabasat
2⃣ مستندات ب) اجماع اجماع محصل وجود دارد که فقهاء حکم می‌کنند مغرور در مقدار ضرری که غارّ متوجه او کرده، می‌تواند رجوع به غارّ کند. البته چون احتمال استناد فقهاء(رضوان الله تعالی علیهم) به نبوی معروف یا سایر ادله وجود دارد، اجماع مذکور محتمل المدرک است و دلیل مستقلی نمی‌باشد. ج) سیره عقلاء بنای عقلاء هم مستقرّ بر رجوع مغرور به غارّ می‌باشد؛ و اگر مجرد عدم الردع را کافی برای امضاء بدانیم، این سیره دلیل حجیت قاعده است. بله ظاهر این است که قاعده و بناء عقلاء موردا تساوی ندارند؛ زیرا محرز نیست عقلاء حتی در فرض جهل غارّ، او را ضامن بدانند. کما اینکه گاهی عقلاء غارّ را مستقیما ضامن می‌دانند اما طبق قاعده چنین نیست، مثلا اگر شخصی غذای دیگری را به نفر سوم بدهد و او جاهلانه آن غذا را بخورد، عقلاء فرد غذا دهنده را مستقیما ضامن می‌دانند نه آکل را، ولی طبق قواعد آکل ضامن است و می‌تواند خسارتش را از غارّ بگیرد. 📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۲۱ @Qabasat
«اسراف در استعدادها» حجت الإسلام و المسلمین ناصری(زید عزّه): اگر شخصيت فرعون را در قرآن نگاه کنيد، مکرر خداي متعال در تعريف شخصيت او، او را از مسرفين محاسبه و قلمداد مي‌کند. چرا؟ به خاطر اينکه فضاي آماده توحيدي را آنچنان با حساب و کتاب از دست مردم گرفت و فضاي کفر را آنچنان به مردم تزريق کرد که تا نسل‌ها مردم مجبور به تفاله‌خوري شدند. دور افتادند و استعدادهايشان هدر رفت و ضايع شد. مسيرهاي توحيدي که بايد مي‌رفتند از بين رفت. هيچ اسراف کاري مثل فرعون به سرمايه‌هاي فطري افراد لطمه نزد. در کنار دم و دستگاه خداي متعال، يک دم و دستگاهي براي خودش، براي نفسانيت خودش تعريف کرد و استعدادهاي مردم را از بين برد. ما نیز اگر روی معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام کار نکنیم به همین اسراف مبتلا شده ایم. اگر کار نکنيم، تا مدت‌هاي طولاني استعدادهاي ما و نسل‌هاي بعد به جای اینکه معارف ناب دریافت کنند، اطلاعات بدلی بزک کرده دیگران آن‌ها را مشغول می‌کند. @nasery_ir @Qabasat
عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق.mp3
1.47M
🔅 عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق 🔊 استاد شب‌زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat
F.m.4.mp3
15.96M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه چهارم 1⃣ «اجتهاد»؛ روشی در خدمت «دستورِ پدیدار ساز» نه «توصیفِ پدیدار شناس» 2⃣ «اجتهاد تطبیقی»، «اجتهاد تفریعی»، «اجتهاد تجهیزی» و «اجتهاد تنظیمی» چهار استعداد حوزه فقاهت برای حلّ مسائل معاصر و حوادث واقعه 🔅 «وراثت علمی»؛ سرّ استعداد اجتهاد @feghahat_3 @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣ اعتبار جهل در صحت تمسک به قاعده گاهی غارّ عالم به خدیعه و خسارتی است که بر اثر فعلش متوجه دیگری می‌شود، و گاهی جاهل به آن است. از طرف مقابل هم گاهی مغرور جهل به واقع حال دارد و گاهی عالم به آن است. - فرض علم غارّ و جهل مغرور قدر متیقن از قاعده غرور است. - فرض علم مغرور هم بدون اشکال خارج از قاعده است چون واقعا عنوان «غرر» صدق نمی‌کند، حال چه غارّ عالم باشد و چه جاهل. - اما در فرضی که هر دو جاهل باشند: بعضی علماء در این صورت فرموده‌اند: عنوان «غرور» صدق دارد زیرا عناوین افعال متقوّم به قصد آن عناوین نیستند. بعضی دیگر هم فرموده‌اند قاعده «غرور» عنوانا شامل این فرض نمی‌شود اما ملاکا چرا! لذا شخص ضامن است. ولی این دو نظر صحیح نیست: اولی صحیح نمی‌باشد زیرا عرفا صدق «غرر» و فریب تقوّم به علم غارّ و جهل مغرور دارد. و دومی غلط است از آن جهت که ملاک ضمان در باب غرور «تسبیب به خسارت»(همراه با غرر) است(و در فرض مذکور غرر صادق نیست)، پس اگر قاعده «تسبیب» معتبر باشد ضمان هم ثابت است، و اگر نباشد چون غرر صدق نمی‌کند نمی‌توان به ملاک این قاعده تمسک کرد بلکه باید حسب اختلاف موارد سراغ قواعدی مانند اتلاف، علی الید و ... رفت. 📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیة: ۲/۱۶۴ @Qabasat
@pand_saadat-99-06-23.MP3
1.11M
🔅ارزیابیِ «آموزش غیرحضوری» 🔊 استاد شب‌زنده‌دار(دام ظلّه) @pand_saadat @Qabasat