eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 🛎 پس با توجه به دو سؤال و جواب آن می¬گوییم، عام 3 نوع دارد: 1️⃣: حکم شامل تک تک افراد است و هر فرد به تنهایی موضوع برای حکم می باشد . حکمی که به هر فرد تعلق گرفته، امتثال و عصیان مخصوص به خود را دارد. 🔹پس 1: باید همه افراد را انجام دهد 2: به هر اندازه ای که از افراد این حکم را انجام داده تکلیف به همان میزان از او ساقط شده و ثواب می برد هر چند باقی افراد را انجام نداده باشد و به هر اندازه ای که ترک کرده گناه کرده است. 🔹مانند مثال اول: « واجب است کل ایام ماه رمضان را روزه بگیرید». 2️⃣: حکم برای مجموع افراد به صورت گروهی و مجموعی و به عنوان یک موضوع، ثابت شده، به عبارت دیگر مجموع افراد یک موضوع حساب می شوند. 🔹پس 1: باید همه افراد را انجام دهد 2: تا وقتی که همه افراد را امتثال نکند، گویا هیچ تکلیفی انجام نداده و فقط گناه کرده، فلذا امتثال این نوع از عام به این است که همه افراد را انجام دهد. 🔹مانند مثال دوم: «واجب است به کل ائمه علیهم السلام ایمان بیاورید» 3️⃣: حکم برای یکی از افراد به نحو عوض¬بدل و جایگزین ثابت شده است. 🔹پس 1: فقط یکی از افراد موضوع حکم است آن هم به نحو بدلی، نه همه افراد. 2: از آنجا که فقط امتثال یک فرد بر مکلف واجب است، پس با انجام دادن یک فرد ثواب می برد و تکلیف اساسا ساقط می شود. 🔹مانند مثال سوم یعنی «واجب است از میان گوسفندان، هر گوسفندی که شد قربانی کنید» @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص مثال1️⃣ شخصی که می خواهد گذشته اش به هیچ عنوان برای کسی معلوم نشود، به وکیلش می¬گوید که علیه من است را از بین ببرد. این مثال از کدامیک از انواع عام می¬باشد؟ فکر کنید. مثال2️⃣پدر به پسرش می¬گوید به احترام بگذار. مثال3️⃣مادر به پسرش می گوید از ها خواستی نون بخر. مثال4️⃣فرمانده به سربازش می¬گوید را بشور. مثال5️⃣دکتر به مریضش می¬گوید باید را بخوری و الا اگر بعضی را بخوری و بعضی را نخوری نه تنها فایده ندارد بلکه شاید ضرر هم داشته باشد. ✅پاسخ مثال 1️⃣عام مجموعی است، چون اگر تمامی اسناد را از بین ببرد و فقط یکی دو سند هم باقی بماند فایده ندارد و از بین بردن موضوعیت دارد، به طوری که حتی اگر یک سند هم باقی بماند، انگار هیچ سندی را از بین نبرده و هیچ غرضی از شخص حاصل نمی شود. مثال2️⃣عام استغراقی است، یعنی به هر اندازه که احترام بگذارد حرف پدر را گوش کرده و هر کدام را که احترام نگذارد نافرمانی پدر کرده و کتک دارد. مثال 3️⃣معلوم است که عام بدلی است، یعنی لازم نیست که از همه نانوایی ها نان بخرد، بلکه از یکی هم بخرد کافیست. مثال4️⃣ هم عام استغراقی است یعنی باید تمام لباس ها را بشوید و اگر مقداری را بشوید و مقداری را نشوید به همان میزان پاداش و توبیخ دارد. مثال5️⃣ هم عام مجموعی است، چون وقتی غرض دکتر از این دستور حاصل می¬شود که مریض همه داروها را بخورد و الا خوردن بعضی از آنها هیچ فایده ای ندارد. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص ✅الفاظ عموم برای رساندن تمامی افراد و عمومیت الفاظی و قالب هایی وجود دارد که این قضیه منحصر به زبان عربی هم نیست و در فارسی و ترکی و انگلیسی و ... عباراتی بیانگر عمومیت می باشند، مثلا در فارسی از لفظ ، ، و ... استفاده می شود، الفاظی که در عربی بیانگر عمومیت می¬باشند عبارتند از: دسته 1️⃣: الفاظ مفرد: 1«کل»، 2«جمیع»، 3«تمام»، 4«أیّ» و 5«دائما» چهار لفظ اول، برای دلالت بر می باشند یعنی همه افراد و لفظ «» دال بر می باشد یعنی همیشه. دسته 2️⃣: هیئت ها (یعنی ساختارهای لفظی): 1: نکره در سیاق نفی یا نهی. مثال نفی: هیچ نامحرمی را نگاه نکردم. مثال نهی: هیچ نامحرمی را نگاه نکن. 2: جمع دارای الف و لام غیر عهد (یعنی «ال» جنس و استغراق). مثال: اکرم العلماء. 3: مفرد دارای الف و لازم غیر عهد. مثال: الحسود لایسود. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 📣نظر علماء در مورد الفاظ عموم 1️⃣آیت الله مظفر: 🔹همه الفاظ و هیئت های مذکور بالوضع دال بر عموم می-باشند یعنی از خود لفظ فهمیده می¬شود. 🔹ولی 1. نکره در سیاق نفی که به دلالت عقلی می باشد. 2.همچنین مورد آخر یعنی «مفرد دارای (ال) غیر عهد» که به واسطه مقدمات حکمت است و از الفاظ اطلاق می باشد. 2️⃣آیت الله سبحانی: 🔹الفاظ «کل»، «جمیع»، «تمام»، «أیّ» و «دائما» بالوضع دال بر عموم می باشند، 🔹ولی 1. نکره در سیاق نفی 2. جمع محلی به «ال» 3. مفرد محلی به «ال» به واسطه مقدمات حکمت و اطلاق دال بر عموم می باشند نه بالوضع. 👈نکته1: تعریف مقدمات حکمت را در بحث اطلاق و تقیید عرض خواهیم کرد. 👈نکته2: بین اینکه عمومیت از وضع فهمیده شود یا از عقل و مقدمات حکمت فرق است، مثلا ظهور یکی بیشتر از دیگری است که در مباحث بعدی مطرح خواهد شد. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام خاص 👇تعریف مخصص مخصّص یعنی چیزی که موجب تخصیص خوردنِ عموم می شود. مثلا می گوید « را خاموش کن، » که «همه لامپها» لفظ عام می باشد ولی به واسطه «چراغ¬خواب» تخصیص خورده است. یا می گوید « را اکرام کن، ولی را اکرام نکن» 👇اقسام مخصص مخصص دارای دو قسم است: 1مخصص متصل 2مخصص منفصل 1️⃣متصل: مخصصی که همراه با جمله عام باشد و به آن چسبیده است. 🔹مثلا در یک کلام بگوید: «به جز کبریت بازی، حق دارید هر بازی که می خواهید انجام بدید» یا «حق دارید هر بازی انجام بدید، به جز کبریت بازی» 2️⃣منفصل : با فاصله از جمله عام می آید و به آن نچسبیده است، خواه قبل از جمله عام یا بعد از آن. 🔹مثلا دیروز گفته بود«هر بازی می خواید انجام بدید» و چند روز بعد بگوید «کبریت بازی نکنید». ✅نکته خیلی مهم: هم مخصص متصل و هم منفصل، قرینه بر مراد متکلم¬اند و مراد متکلم را معنی می¬کنند و فقط در این جهت فرق دارند که قرینه متصل مانع ظهور کلام در عمومیت می باشد، یعنی از همان ابتداء نمی¬گذارد کلام ظهور در عمومیت پیدا کند. ولی در مخصص منفصل کلام ظهور در عموم پیدا می-کند منتهی بعد از تخصیص ظهور عام از بین برود. @Qabasat
🌺سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 📌اگر پیشنهاد یا انتقاد یا هر مطلبی مدنظر عزیزان می باشد، حتما بفرمائید تا در ادامه آنطور که شما می پسندید در خدمتتان باشیم. مثلا 1️⃣نحوه بیان مطالب خوب است یا تغییر کند؟ 2️⃣کوتاهی و بلندی پیام ها خوب است یا تغییر کند؟ 3️⃣مثال شرعی اضافه شود یا نه؟ 4️⃣صوت هم ضبط کنم و کنار متن بگذارم یا نه؟ 5️⃣علم منطق و ... را هم به همین بیان تقدیم کنیم یا فقط علم اصول تقدیم شود؟ البته قول نمی دهم که بتوانم تمامی اوامری که می فرمائید را انجام بدم، ولی سعیم را خواهم کرد. در نهایت اگر از مطالب کانال رضایت دارید، خوشحال می شویم به ما اطلاع دهید. و از همه مهمتر اینکه ما را دعا کنید. خیلی ممنون.
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👇استعمال عام در مخصَّص (افراد باقیمانده) حقیقت است یا مجاز؟ 🔹وقتی می¬گوییم «اکرم کل عالم» معلوم است، مراد این است که همه علماء اکرام شود. ولی بعد از اینکه این جمله تخصیص بخورد، مثلا بگوییم «اکرم کل عالم إلا الفاسق منهم» یا بگوییم «اکرم کل عالم عادل» در این موارد می دانیم که مراد دیگر تمام علماء نیست. ⁉️حال سؤال این است که لفظ عام بعد از اینکه تخصیص خورد، مثلا می دانیم دیگر مراد همه علمای نیست، آیا استعمال عام در افراد باقیمانده (مخصَّص) مجازی است یا حقیقی؟ نظر شما چیست؟ 📣نظر علماء آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی می فرمایند، استعمال عام در افراد باقیمانده، حقیقت است چه مخصص متصل باشد و چه منفصل. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👇دلیل اینکه استعمال حقیقی است از آیت الله سبحانی: هر کدام از الفاظ در معنای موضوع له خودشان استعمال شده اند پس استعمال حقیقی است. 🔹زیرا هم لفظ «کل» استعمال شده برای رساندن عمومیت و استغراق پس معنایش حقیقی است. 🔹و هم لفظ «عالم» استعمال شده در معنای خودش که اعم از عادل و فاسق است. 🔹و هم لفظ «عادل» استعمال شده در معنای موضوع له خودش. پس مجاز رخ نداده بلکه هر کدام در معنای موضوع له خود به کار رفته اند. 🔹و فقط از باب تعدد دال و مدلول (که هر لفظی برای دلالت بر معنای حقیقی خودش استعمال شده) معنای جدیدی مانند «اکرام خصوص عالم عادل» را فهمیده¬ایم. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👇توضیح بیشتر مطلب متکلم دو اراده (و خواست) دارد: 1: اراده استعمالی. 2: اراده جدی. 1️⃣ یعنی لفظی گفته شود و از آن لفظ همان معنا اراده شود خواه متکلم قصد داشته باشد یا نداشته باشد، خواه در مقام شوخی باشد یا در مقام جدی. 🔹مثلا شارع فرموده «لا تأکل الربا» که اراده استعمالی این است که مطلق ربا حرام است، چه ربای بین دو همکار و چه ربای بین دو دوست و چه ربای بین والد و ولد. 2️⃣اراده جدی لفظی گفته شود و از آن لفظ معنایی که قصد جدی متکلم بود اراده شود. اراده جدیه بر دو قسم است. 🔹الف: اراده جدیه به غیر از آن معنایی که اراده استعمالیه به آن تعلق گرفته بود تعلق می گیرد. مثلا شارع فرموده «لا تأکل الربا» یا «أحل الله البیع و حَرَّمَ الربا» که همانطور که گفتیم مراد استعمالی این است که ربا مطلقا حرام است، ولی وقت به روایات مراجعه می کنیم می بینیم که خداوند «ربای بین والد و ولد» و همچنین «ربای بین زوج و زوجه» را حلال دانسته، می فهمیم که مراد جدی خداوند از اینکه فرمود «لاتأکل الربا»، مطلق ربا نبوده. بلکه ربای بین «غیر والد و ولد» و «غیر زوج و زوجه» بوده. پس اراده استعمالی مطلق ربا بوده و اراده جدی مطلق ربا نبوده و به همان اراده استعمالی تعلق نگرفته است. 🔹ب: اراده جدیه به همان معنایی که اراده استعمالیه به آن تعلق گرفته بود تعلق می گیرد. مثلا شارع فرموده است «الظلم حرام». که مراد استعمالی از ظلم یعنی هر ظلمی حرام است و وقتی به آیات و روایات و عقل رجوع می کنیم می بینیم که خداوند هیچ ظلمی را جایز ندانسته، می فهمیم که مراد جدی نیز همان معنای عام ظلم می باشد. یعنی مراد جدی خداوند نیز این است که هر ظلمی حرام است. 🔹پس از آنجا که مراد استعمالی در همان معنای حقیقی استعمال شده است، مجاز نیست، نهایتا در جاییکه تخصیص رخ داده است مراد جدی غیر از مراد استعمالی است که این هم موجب مجاز نمی شود. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 👇عامی که تخصیص خورده، حجت هست یا نه؟ در مواردی که وجود داشته و خورده، حال شک داریم که آمده یا نه، آیا می توان به عام تمسک کرد و بگوییم عام این فرد را نیز شامل است یا خیر؟ 🔹مثال شرعی: مولا گفته «ربا حرام است» و در دلیل دیگری گفته « ربا بین والد و ولد، همچنین زوج و زوجه حلال است». حال شک داریم که خداوند ربای بین والدة یعنی مادر و ولد را نیز حلال کرده باشد. یا ربای بین خواهر و برادر را نیز حلال کرده باشد. آیا می توان به همان دلیل عام حرمت ربا تمسک کرد گفت که این مورد (ربای بین مادر و ولد و همچنین خواهر و برادر) حرام هستند یا نه؟ ⁉️جواب چیست، آیا ربای بین مادر و ولد از عموم حرمت ربا خارج شده و حلال است یا اینکه هنوز عمومیت حرمت ربا، شامل این ربا نیز می باشد و این ربا حرام است؟ ✅جواب: اگر بگوییم عام مخصَّص، در افراد باقیمانده حجت است، پس این مورد (ربای مادر و ولد یا خواهر و برادر) نیز مشمول آن عموم حرمت است. ولی اگر بگوییم عام مخصَّص در افراد باقیمانده حجت نیست، پس عمومیت دلیل حرمت این مورد را شامل نیست و نمی توان حکم به حرمت آن کرد. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص 📣نظر علماء نظر آیت الله مظفر و آیت الله سبحانی: عام مخصص مطلقا (خواه مخصص متصل و خواه منفصل) حجت است. پس ربای مادر و ولد یا خواهر و برادر تحت عام هستند و حرام می باشند. ✅ فرق این بحث با بحث قبل معلوم شد، بحث قبل این بود که آیا عامی که تخصیص خورده، حقیقت است یا مجاز؟ ولی اینجا بحث این است که عامی که تخصیص خورده حجت هست یا نه؟ به عبارتی همانطور که آیت الله سبحانی فرموده اند این بحث ثمره و متفرع بر بحث سابق است یعنی چون آنجا گفتیم عام مخصص، حقیقت است نه مجاز، اینجا می گوییم حجت نیز می باشد و موارد مشکوک را شامل است. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-عام و خاص اجمال مخصِّص به عام سرایت می کند یا نه؟ بحثی که اینجا داریم این است که آیا اجمال مخصِّص به عام سرایت می کند یا نه؟ ✅مثلا: فرموده اند «پشت می توانید اقتداء کنید ». حال برای ما مجمل است و نمی دانیم که مراد از (یعنی ) چیست؟ آیا 1️⃣ فقط انجام دهنده است 2️⃣یا اعم از انجام دهنده و ؟ یعنی 1️⃣آیا فقط کسی که انجام می دهد است و انجام دهنده گناه صغیره فاسق نیست 2️⃣یا اینکه و ، است؟ وجود دارد که انجام می دهد ولی گناه کبیره انجام نمی دهد، اگر مراد از فقط باشد، آنگاه ولی اگر مراد از اعم از باشد، آنگاه به او اقتداء کرد. ⁉️اینجا که (یعنی فاسق) است و نمی دانیم که مراد از فاسق چیست، توانیم به عموم (جواز اقتداء به هر کسی) تمسک و عمل کنیم یا اینکه اجمال مخصص، مانع از عمل کردن به عام می باشد و نمی توان پشت این شخص انجام دهنده صغیره اقتداء کرد؟ @Qabasat