eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دسترسی آسان به محتوای کانال 🔹نگرشی نو به 🔹 دنبال کردن اجتهادی 🔹مطالبی ناب از 🔹مبانی واکاوی 🔹مباحث کاربردی برای پرورش 🔹مشاوره تحصیلی در 🔹 آموزش 🔹خوانش انتقادی برخی مبانی 🔹آن‌چه دانستنش و ضرورت دارد! @Qabasat
1⃣ مستندات الف) عدم موجب برای ضمان اولین مدرک این قاعده، عدم وجود سببی برای اثبات ضمان است. توضیح آنکه: - سبب ضمان یا باید «إتلاف» باشد، تا مشمول قاعده «من أتلف مال الغیر فهو له ضامن» شود، حال که در محل بحث(چنانچه خواهد آمد) «تلف» اتفاق افتاده نه «إتلاف». - یا یَد باشد تا قاعده «علی الید» جاری شود، اما واضح است آن یَد که موضوع قاعده مذکور هست هم اینجا صدق نمی‌کند، چه مراد از ید در آن قاعده را ید عنوانی بدانیم، چه ید غیر مأذون(زیرا مالک با طیب نفس مالش را نزد دیگری به امانت سپرده و منع شرعی هم وجود ندارد.) - و یا باید «تغریر» و فریب باشد، که این هم واضح است أمین نسبت به مالی که دیگری به او امانت داده، فریبکار نیست. بر فرض هم که باشد مضرّ به قاعده فعلی نیست زیرا الان به دنبال اثبات عدم ضمان برای صرف تلف بدون افراط و تفریط هستیم، پس ثبوت ضمان از جهتی دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۹ @Qabasat
🔅 آموزش کاربردی علم رجال ♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج 🖌 استاد محمدباقر ملکیان 👈 برای پیشنهاد این حقیر این است: 1⃣ در مدت یک هفته تا ده روز سیصد چهار صد حدیث را بخوانید البته فقط سندش را نه متن آن ها را، متن هم کتاب وسایل الشیعه باشد. و لیستی از راویانی که در این احادیث آمده یادداشت کنید و از میان آنها سی چهل راوی که بیشتر در اسانید آمده اند را به خاطر بسپارید. 2⃣ این سی چهل نفر را از لحاظ رجالی بررسی کنید البته مختصر و در این حد که مثلا محمد بن مسلم ثقه است و ابن سنان محل اختلاف در همین حد نه بیشتر، یعنی در مورد هر یک از این سی چهل نفر اطلاعات یک کلمه ای داشته باشید. 3⃣ در کنار مرحله دوم، خلاصه ای از مبانی علم رجال را هم بیاموزید. متن پیشنهادی کلیات آقای سبحانی است البته مطالعه فهرست وار مثلا در همین حد که بدانید بعضی قائلند که مشایخ ابن ابی عمیر ثقه اند و برخی دیگر هم این را قبول ندارند ، در همین حد یعنی نیازی به خواندن استدلالهای هر طرف نیست. 4⃣ در این مرحله دوباره به همان سیصد چهار صد روایت مرحله اول مراجعه کنید و اولا با مشاهده سی چهل راوی پر تکرار، اطلاعات تان را در مورد آنها مرور کنید و در مورد بقیه راویان سعی کنید شناختی اجمالی پیدا کنید. کتاب برای این کار خوب است. علاوه بر این ، مبانی رجالی که در مرحله قبل یاد گرفته اید در این مرحله تطبیق کنید که مثلا فلان راوی هرچند توثیق نشده ولی چون ابن ابی عمیر از او نقل می کند پس بنا بر نظر برخی او ثقه است. 5⃣ در این مرحله در مورد هر راوی به تفصیل باید کار کرد. در کتاب قبسات بخشی به راویان مهم و پر بحث اختصاص دارد سعی کنید در این مرحله، در مورد هر راوی اولا به مصادر اولیه مراجعه کنید و سپس با مراجعه به کتاب قبسات ببینید این اطلاعات چگونه تحلیل شده است. کتاب هم در این باره بسیار عالی است. در مورد راویان این قدر باید از و الگو بگیرید که بتوانید بدون مراجعه به آنها، همانند آنها تحلیل کنید. در این مرحله در مبانی رجال هم باید به تفصیل و اجتهادی کار کنید. کتاب به عنوان اسکلت کار و ترتیب مباحث نسبتا خوب است، ولی در کنار آن، کتاب قبسات و نیز مقدمه‌کتاب قاموس الرجال حتما ببینید. 6⃣ پس از آن که در شناخت مفردات و مبانی به مرحله اجتهاد رسیدید باید شناخت کاملی از اسانید پیدا کنید تا از تحریف ها و تصحیفات احتمالی در اسانید آگاه باشید. کتاب آقای را به عنوان الگو برای این مرحله انتخاب کنید تا شیوه شناخت تصحیفات برای شما ملکه شود. 7⃣ مرحله آخر این است که بسیاری از اسانید سنی که در کتب حدیثی شیعه آمده با خلل مواجه است. کتاب تصحیح تراثنا الرجالی را به دقت مطالعه کنید تا شیوه شناخت تصحیفات در این گونه سند ها برای شما ملکه شود. با پشت سر گذاشتن این هفت خان، دیگر باید با و ، سطح اجتهاد خودتان را بالا ببرید. تخصصی رجال @derasatfimabanielmrejal @Qabasat
جامعیت در عین تمرکز.mp3
959.4K
🔅 طریقه‌‌ی کسب در عین داشتن هر علم 🔊 استاد شب زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat
عناصر تعیین کننده 2.pdf
596.5K
- عناصر‌ مهم در حلّ مسائل‌مستحدثه 💠 بخش دوم: «اهداف کلی شرع»، «عناوین ثانویه» و «مصلحت» 🔻سه نظر در مورد گستره‌ی کاربرد مصلحت در احکام حکومتی: 1⃣ آیت الله مکارم: مقیّد به چارچوب اجرای احکام اولیه و ثانویه 2⃣ شهید صدر: مقیّد به حیطه‌ احکام غیر الزامی 3⃣ امام خمینی: عدم محدودیت به چارچوب احکام فرعی @Qabasat
1️⃣ مستندات ب) روایات روایات متعدّدی بر ضامن نبودن امین دلالت دارند: - منها: ما في المستدرك عن أمير المؤمنين عليه السلام: «لَيْسَ عَلَى الْمُؤْتَمَنِ ضَمَان‏» - و منها: ما في الوسائل عن أبان بن عثمان عمّن حدّثه عن أبي جعفر عليه السّلام في حديث قال: و سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِي يَسْتَبْضِعُ الْمَالَ فَيَهْلِكُ أَوْ يُسْرَقُ أَ عَلَى صَاحِبِهِ ضَمَانٌ؟ فَقَالَ: «لَيْسَ عَلَيْهِ غُرْمٌ بَعْدَ أَنْ يَكُونَ الرَّجُلُ أَمِينا» - و أيضا في الوسائل عن المقنع قال: سُئِلَ الصَّادِقُ عليه السّلام عَنِ الْمُودَعِ إِذَا كَانَ غَيْرَ ثِقَةٍ هَلْ يُقْبَلُ قَوْلُهُ؟ قَالَ: «نَعَمْ وَ لَا يَمِينَ عَلَيْه»‏ - و منها: أيضا في الوسائل عن قرب الإسناد: عبد الله بن جعفر عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن ابي عبد الله عليه السلام قال: «لَيْسَ لَكَ أَنْ تَأْتَمِنَ مَنْ غَشَّكَ، وَ لَا تَتَّهِمَ مَنِ ائْتَمَنْت‏» - و أيضا عنه عن مسعدة بن زياد عن جعفر بن محمد عليه السلام عن أبيه عليه السلام أنّ رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم قال: «لَيْسَ لَكَ أَنْ تَتَّهِمَ مَنِ ائْتَمَنْتَه‏» - و منها الخبر المعروف بينهم: «لَيسَ عَلى الأمينِ إلا اليمينُ». از لحاظ معنا: دلالت دو روایت اول واضح و خالی از شبهه است. معنای روایت معروف هم وافی به مطلوب است زیرا مراد از «نفی غیر یمین»، «نفی ضمان» است. ولی سه روایت دیگر دلالتی بالاتر از مفاد قاعده دارند؛ دو روایت قرب الإسناد چون نه تنها نفی ضمان بلکه نهی از اتهام زدن به امین کرده اند، و روایت مقنع زیرا حضرت حکم به قبول قول امین کرده اند با تصریح به نفی نیاز به قسم خوردن. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۰ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
MAKTAB2.mp3
13.99M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه دوم 🔹چهار فایده مکتب شناسی برای غیر مجتهدان: 1⃣ خروج از سردرگمی در تحصیل 2⃣ تسریع در کسب اجتهاد 3⃣ شناخت دسته بندی‌های علمی و پیروان مکاتب مختلف 4⃣ آگاهی به بایسته‌ها و مشاوره‌های تحصیلی مبتنی بر هر مکتب اجتهادی 🔅 توضیحاتی در مورد منهج فهرستی در علم رجال @salmanraoofi @Qabasat
981008 (mp3cut.net).mp3
2.2M
🔅بررسی انتقادی اصالت الثبات در وضع 🔊استاد شهیدی(دام ظلّه) @mobahathah_ir @Qabasat
«شرطیت عدم دنیاطلبی در مرجع تقلید» صاحب عروه(قدّس سرّه): 🔅يشترط في المجتهد أمور: . . . و أن لايكون مقبلا على الدنيا وطالباً لها، مكبّاً عليها مجدّاً في تحصيلها؛ ففي الخبر «من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه مطيعاً لأمر مولاه، فللعوام أن يقلّدوه.» 📚العروة الوثقی فیما تعمّ به البلوی: مساله ۲۲ @Qabasat
ostad-marvi-raveshe-tahsile-khareje-feqh-97.07.11.mp3
1.69M
🔅بایسته‌های تحصیلی درس خارج فقه 🔊 استاد مروی(دام ظلّه) @Qabasat
1️⃣ مستندات ج) اجماع فقها در مواضع متعدّدی با استناد به «امین» بودن، حکم به عدم ضمان کرده‌اند؛ و این نشان می‌دهد کبرای «ضامن نبودن امین» از امور مسلّم و مجمع علیه است.(البته ظاهرا این اجماع مدرکی است) د) قاعده احسان آخرین مدرک این قاعده هم، قاعده احسان است. خداوند متعال در قرآن کریم حکم کرده: «ما عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیلٍ»، سبیل هم نکره در سیاق نفی است و افاده عموم می‌کند بنابراین «ثبوت هر سبیلی نسبت به محسن، منتفی‌ست». بی گمان «أمین» هم «محسن» است و ضامن بودن او از مصادیق «سبیل»، پس ضمانی بر عهده‌اش نیست. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۱ @Qabasat