1_15804110.pdf
2.13M
♨️ نقش #نسخه_شناسی در شناخت عوامل تحریف
📝 استاد شبیری زنجانی (دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@mjshobeiri_asar
@Qabasat
MAKTAB4.mp3
16.02M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه چهارم
1⃣ امتیازات مکاتب مختلف در جمع ادله متعارض و حل تعارضات
♨️ ابداع امام خمینی(ره)در فهم نصوص بیع سلاح
- #عقلگرایی ویژه امام خمینی در تحلیل نصوص شرعی
- تثبیت #عقلگرایی در فقه شیعه توسط شیخ اعظم(ره)
❗️لزوم مرزبندی #عقلگرایی ضابطهمند با #استحسان اهل سنت و #روشنفکری غربگرایان
2⃣ ناتوانی علم اصول در ساماندهی مستقلّ فرآیند استنبطات
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
4⃣ امکان اشتراط ضمان أمین
- به طبیعت حال «أمین» ضامن نیست، اما آیا میتوان به سبب شرط اقدام به تضمین او کرد؟ مثلا موجر در عین مستأجره ثبوت ضمان را شرط کند ولو منشأ آسیب، افراط یا تفریط نباشد.
بیشک این اقدام در بعضی موارد - مانند عاریه - صحیح است زیرا دلیل خاص بر آن وارد شده، اما در مواردی مثل اجاره اختلاف وجود دارد.
به نظر ما أقوی جواز این شرط است، مهمترین دلیل آن هم اطلاق أدله شروط میباشد.
🔹دو اشکال
۱. ممکن است گفته شود: چنین شرطی مخالف با مقتضای عقد است زیرا طبیعت آن عقد همانطور که گذشت، عدم ضمان میباشد.
ولی در جواب میگوییم: عقد عند الإطلاق مقتضی ثبوت ضمان نیست،(یعنی لا به شرط از ثبوت ضمان است و شارع در این فرض حکم به عدم ثبوت کرده) اما دلیلی ندارد عند الاشتراط هم ضمان ثابت نباشد(پس طبیعت عقد به شرط لا از ثبوت ضمان نیست)
به عبارت دیگر:
الضمان مخالف لإطلاق العقد لا العقد مطلقا.
۲. همچنین ممکن است تصور شود چنین شرطی از قبیل شرط النتیجه است که صحیح نمیباشد.
ولی پاسخ این توهم هم آن است که:
اولا امکان اشتراط به نحو شرط الفعل هم در محل نزاع وجود دارد
و
ثانیا أقوی، صحت شرط النتیجه است در جایی که توقف بر انشاء به صیغه خاص وجود ندارد.
📚 القواعد الفقهیه للمکارم: ۲/۲۷۴
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
التصحیف و التحریف.pdf
609.2K
♨️ تصحیف و تحریف در متون(معنا، اسباب و راههای علاج)
📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
🎙 سلسله درسگفتار «جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر»
که توسط:
حجت الاسلام و المسلمین عبدی(زید عزّه)
ارائه شده است، به تدریج در کانال منتشر میشود.
#فقه_المسائل_المعاصرة
@Qabasat
F.m.1.mp3
14.73M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه اول
1⃣ تفسیر مسائل فقه معاصر به دو نحو قضایا و نظریات
2⃣ تناسب تعریف مدرسی فقه با حل «قضایای» معاصر
3⃣ «حوزه فقاهت»؛ مدخل بررسی «نظریات» معاصر
4⃣ «فقه مفرداتی» به مثابه عاملی برای ایستایی
5⃣ کارآمدی فقه با حرکت به سمت «فقه ترکیبی»
🔅ارائه راهی برای رفع مشکلات «أصالت انسان» و «أصالت نفع» در دنیای معاصر
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
5⃣ تطبیقات
تطبیقات این قاعده بسیار زیادند و موارد زیر تنها اشاره به بعضی از آنهاست:
- وکیل شخص در انواع معامله(بیع، صلح، اجاره، مضاربه یا ...) ضامن نیست.
- لاقط ضامن لقطه در طول مدت تعریف نمیباشد.
- ید حاکم شرع یا وکیل او بر اموال قصّر و غیّب، مستوجب ضمان نیست.
- ضمانی متوجه ید پدر و جدّ یا وصی آنها بر اموال صغار، نمیباشد.
- اگر خمس بر شخصی واجب شد، آن مقدار عرفی از زمان که دنبال مستحق میگردد و اموال را انتقال میدهد تا به دستش برساند، ضامن نیست.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۲۲
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
«بهترین حواشی مکاسب»
آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته):
1⃣ از نظر تحقیق، بهترین و محققانهترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
2⃣ از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی[رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
3⃣ ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم[یزدی، صاحب عروة] است زیرا:
- در عمده مباحث حاشیه دارد
- و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است.
- از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قویای دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚جرعهای از دریا/ جلد ۲/ صفحه ۴۴۸
#مدرس_فقه
@Qabasat
MAKTAB5.mp3
16.49M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه پنجم
1⃣ فقه الأقوال
- شیخ انصاری و آیتالله خویی، سرآمد دو منهج متقابل در مواجهه با آراء فقهاء
🔅نکاتی از روش اجتهادی استاد شب زندهدار
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
قاعده عدم ضمان امین.pdf
314.8K
📚جزوه #قاعده_عدم_ضمان_أمین
🔅لطفا دوستان در دعا و زیارات، بنده را هم فراموش نکنند.
❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت.
@qabasat