eitaa logo
mansurevatani.ir
58 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
521 ویدیو
123 فایل
مدیر کانال منصوره وطنی محقق نویسنده،کارشناس مذهبی،فعّال فضای مجازی،مشاورخانواده و تربیتی و قبل از ازدواج موضوع کانال:مذهبی اجتماعی سیاسی فرهنگی تربیتی با هدف امربه معروف ونهی از منکر
مشاهده در ایتا
دانلود
6- آیا این وضعیّت، در اثر تدبیر و امید هست که مردم سپر بلای صاحب منصبان و صاحبان زر و زور و قدرت هستند که این چنین زیر پای اقتصاد سرمایه داری له شده و ثروتمندان ثروتمندتر شده تا اکثریّت مردم زیر خط فقر به جای زندگی، زنده ماندن را تحمل کنند و همواره شرمنده زن و بچه بمانند. 7- چرا نظارت انواع بازرسی و حراست و ستادهای خبری و مجلس شورای اسلامی و ... جز تماشا و سکوت عملکردی ندارند؟ 8- آیا ملاقات و دست بوسی وزیر رفاه با مراجع تقلید مشکلی از انبوه مشکلات معیشتی مردم را رفع کرد؟ هدف از این ملاقات چه بود؟ 9- چرا بحث های متعدد رسانه ملی در خصوص اقتصاد اسلامی و مشکلات معیشتی مردم در دولت یازدهم گوش شنوا نمی یابد؟ 10- ... قطعا روزی سوز دل مردم در هر دو دنیا بی خیالان مست از ارثیه پدری انگاشتن بیت المال و حقّ مردم را هشیار خواهد کرد ولی آن روز خیلی سخت و حقّ الناس غیرقابل جبران خواهد بود. لحظاتی پای دستگاه های خودپرداز ایستادن و مشاهده مبلغ پول دریافتی برخی آقایان و مقدار خرید مایحتاج روزانه منزل که یک کیلو تبدیل به نیم کیلو شده، کاهش شدید خرید مردم حتی در ماه رمضان به ویژه امسال و وعده های توخالی پی در پی ریاست جمهور کلید دار، و نیز خبر خالی از عمل توأم با لبخند و مسرّت سخنگوی دولت آقای نوبخت مبنی بر یک رقمی شدن تورم و...، و یا گذشتن از رکود و...، ولی جز در کلام دولتمردان رونق اقتصادی و رفاه عمومی و رضایت مردم و... در گزارش خودشان به خودشان تحقّق نیافته، و همچنان در کلام و روی کاغذ با حساب های اقتصاد سرمایه داری به همه نقاط منحنی و نقطه به نقطه و... می رسند ولی در زندگی مردم اثری از این همه شکوفایی وجود ندارد، لذا، تعریف تورّم را تغییر می دهند که "تورّم کاهش قیمتها نیست"!!!! عمق فاجعه غیرقابل جبران در سه سال، برای اکثریّت مردم عیان هست و واقعیت های زیر گوشه ای از هزاران هست. ملاحظه نظرات ذیل مطلب "سامانه اعتراض به قطع یارانه باز شد " http://www.90ict.com/index.aspx?pid=99&articleid=75326 کد خبر: 75326 تاریخ انتشار6خرداد1394 10:7 برخی نظرات کاربران: "من با دو تا بچه بیکار بدون در امد مستاجر یارنمو قطع کردن حدود ده ماهه و سه بار اعتراض کردم ولی ترتیب اثری رخ نداده و حتی مدارک برده ام از باعث و بانیش راضی نیستم خدا از او نگذرد کد ملی 0383846641" "سلام من يك كارگر ساده با حقوق ماهي٦٠٠هزار تومان هستم.مستاجر هم هستم.يارانه ما را از اسفند ماه تا حالا حذف كرديد.در حاليكه اطرافيان نزديكم كه كارمند دولت هستند و حقوقشان بالاي ٢ميليون در ماه ميباشد همچنان يارانه ميگيرن.آيا اين انصاف است؟من بايد براي حل مشكلم به كجا مراجعه كنم؟لطفا راهنمايي كنيد" "برات علی خمبر از نگین شر استان گلستان هستم دارای ۱فرزند محصل دبیرستانی وهمسر مریض که بیماری نا اعلاج دارد یارانه مارا از مهر ماه ۹۴ قطع کردند بدلیل اینکه سند خودرو بنام ما است ولی خودروها را فروخته ایم ولی خریدار هنوز بنام نزده اگر وکالت نامه فروش را هم بخواهید برایتان ارسال میکنم چرا حق وناحق میکنید بنده بدون شغل ومنبع درامدی هستم بسختی امرار معاش میکنیم ولی همین مقدار ناچیز را هم از بریدید برای خدا کارکنید که حق ناس به گردنتان نماند اون دنیا همه را باید جواب بدی" "باسلام یعنی واقعا در این مملکتی که حکومت عدل علی در ان دم زده میشود حق است کسانی یارانه بگیرند بادرامدهای بالاوعدم نیاز بعد کسانی مثل من که بیکار بدون بیمه ودرامد باسه فرزند یارانه قطع شوداین چه عدلی است یکسال بیشتر است من اعتراض کردم ولی هنوز هیچ خبری نشده فقط هربارکه به سایت مراجعه میکنم میگه دوماه دیگه در حال ثبت درخواست است پس این ۱۵روز جواب دادن چیه مردم مسخره میکنید خدا ازکسانی که باعث وبانی هستن نگذره که اینقدربی عدالتی در حق ما میشه وهیچ جایی هم نیست که پاسخ گوباشدمن حق خودم وبچه هام رو حلال ندارم وسر پل صراط جلو اون کسان راخواهم گرفت ونفرین خواهم کرد که اینقدر ناعدالتی درحق من وزن وبوه هام میشه وکسی جوابگونیست این چه دولت تدبیرو امیدی است این ناتدبیر ونامیدی کسانی مثل من هست لطفاجواب این حقیر وامثال من رابدید تامولا علی (ع)راکه سرلوحه خود کرده اید را خرسند کنید نه دلخون از بی عدالتی ونابرابری" "بابا به پير به پيغمبر بنده بيکارهستم و هيچ منبع درآمدي درحال حاضر ندارم يکبار يارانه بمدت سه ماه قطع شد اعتراض کردم مجدداً براي يکي دوماه برقرار شد (بدون پرداخت هايي که قبلاً کسر شده بود) حال مجدداً از بهمن ماه 94 دوباره قطع شده است بنده داراي سه فرزند به سن 23 سال و 21 سال و 20 سال هستم و عرض کردم هيچ منبع درآمدي ندارم حتي خدا شاهد است هيچ پس اندازي هم ندارم با فروش وسائل منزل روزگار ميگذرانم آيا اين انساني اسلامي است؟"
لینک این مطلب از طریق فرم ارتباط مستقیم با وزیر رفاه آقای علی ربیعی ارسال گردید. مطالب مرتبط: ریشه فساد اقتصادی کجاست؟ http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=327104
هشت ماده‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمان مهمی را در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد مالی و اقتصادی، خطاب به سران قوا صادر کردند. متن فرمان انقلاب اسلامی به رؤسای قوای سه‌گانه بدین شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم حضرات آقایان رؤسای محترم قوای سه گانه دامت تأییداتهم‌ تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه‌ی مجریه و قضائیه بدان همت گماشته‌اند، عزم جدّی مسئولان را به اقدام در این امراساسی و حیاتی نوید میدهد. حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصله‌ی طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند، و این جهادی از سر اخلاص و همّتی سستیناپذیر میطلبد. جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه‌ئی ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود؛ رفتار قاطع و منصفانه‌ی علوی را باید در مدّ نظر داشته باشد؛ و به کمک الهی و حمایت مردمی که عدالت و انصاف را قدر میدانند تکیه کند. نامگذاری امسال به نام مبارک «رفتار علوی» فرصت مناسبی است که شما برادران عزیز، خط مراقبت از سلامت نظام را که بحمداللَّه در سالهای گذشته همواره در کار بوده، فعّالیتی تازه نفس و سازمان یافته ببخشید و با همکاری و اتحاد، افق‌ها را در برابر چشم این ملّت نجیب و مؤمن، روشنتر و شفافتر سازید. امروز کشور ما تشنه‌ی فعالیّت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است. و این همه به فضائی نیازمند است که در آن، سرمایه‌گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده‌ی کار و همه‌ی قشرها، از صحّت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند. اگر دست مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات حکومتی، قطع نشود، و اگر امتیازطلبان و زیاده‌خواهان پرمدّعا و انحصارجو، طرد نشوند، سرمایه‌گذار و تولید کننده و اشتغال‌طلب، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده از راههای نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد. خشکانیدن ریشه‌ی فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیله‌ی قوای سه گانه مخصوصاً دو قوه‌ی مجریه و قضائیه است. قوه‌ی مجریه با نظارتی سازمان یافته و دقیق و بی اغماض، از بروز و رشد فسادمالی در دستگاهها پیشگیری کند، و قوه‌ی قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالی کشور بردارد. بدیهی است که نقش قوه‌ی مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راه‌کارهای قانونی است و نیز در ایفاء وظیفه‌ی نظارت، بسیار مهم و کارساز است. لازم است نکاتی را به حضرات آقایان و دیگر دست اندرکاران کشور که میتوانند در مبارزه با فساد مالی ایفاء نقش کنند، تذکر دهم : ۱ - با آغاز مبارزه‌ی جدّی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفتها عمدتاً از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر میشوند و طبیعی است بددلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده‌دلانی که از القائات آنان تاثیر پذیرفته‌اند با آنان همصدا شوند. این مخالفتها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند. به مسئولان خیرخواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، بنوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. ۲ - ممکن است کسانی بخطا تصوّر کنند که مبارزه با مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از ثروتهای ملّی، موجب ناامنی اقتصادی و فرار سرمایه‌ها است. به این اشخاص تفهیم کنید که بعکس، این مبارزه موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی است که میخواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند. تولید کنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالم‌اند.
۳ - کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه‌ی قضائیه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستی که میخواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد، و کسانی که میخواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند. ۴ - ضربه‌ی عدالت باید قاطع ولی در عین حال دقیق و ظریف باشد. متهم کردن بیگناهان، یا معامله‌ی یکسان میان خیانت و اشتباه، یا یکسان گرفتن گناهان کوچک با گناهان بزرگ جایز نیست. مدیران درستکار و صالح و خدمتگزار که بیگمان، اکثریت کارگزاران در قوای سه گانه کشور را تشکیل میدهند نباید مورد سوء ظن و در معرض اهانت قرار گیرند و یا احساس ناامنی کنند. چه نیکو است که تشویق صالحان و خدمتگزاران نیز در کنار مقابله با فساد و مفسد، وظیفه‌ئی مهم شناخته شود. ۵ - بخشهای مختلف نظارتی در سه قوه از قبیل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات باید با همکاری صمیمانه، نقاط دچار آسیب در گردش مالی و اقتصادی کشور را بدرستی شناسائی کنند و محاکم قضائی و نیز مسئولان آسیب زدائی در هر مورد را یاری رسانند. ۶ - وزارت اطلاعات موظف است در چهارچوب وظائف قانونی خود، نقاط آسیب‌پذیر در فعالیتهای اقتصادی دولتىِ کلان مانند: معاملات و قراردادهای خارجی، و سرمایه‌گذاریهای بزرگ، طرح‌های ملّی، و نیز مراکز مهم تصمیم‌گیری اقتصادی و پولی کشور را پوشش اطلاعاتی دهد و به دولت و دستگاه قضائی در تحقق سلامت اقتصادی یاری رساند و بطور منظم به رئیس جمهور گزارش دهد. ۷ - در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمسند باید برخورد یکسان صورت گیرد. ۸ - با این امر مهم و حیاتی نباید بگونه‌ی شعاری و تبلیغاتی و تظاهرگونه رفتار شود. بجای تبلیغات باید آثار و برکات عمل، مشهود گردد. به دست اندرکاران این‌مهم تاکید کنید که بجای پرداختن به ریشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را رها نکنند. هرگونه اطلاع رسانی به افکار عمومی که البته در جای خود لازم است، باید بدور از اظهارات نسنجیده و تبلیغات‌گونه بوده و حفظ آرامش و اطمینان افکار عمومی را در نظر داشته باشد. از خداوند متعال اخلاص و جِدّ و توفیق را برای خود و شما و همه‌ی مسئولان این امور، مسئلت میکنم و امیدوارم این اقدام مورد رضای حضرت بقیةاللَّه‌الاعظم روحی فداه قرار گرفته گام بلندی بسوی رفاه و آسایش عمومی را تدارک کند. والسلام علیکم سیدعلی خامنه‌‌ای ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰
🌷کدام یک از و مدیران کشور چنین دیدگاهی در مورد خود دارند؟ آیا سیاسی در انتخابات با چنین دیدگاهی وارد شده و می شوند؟!!!! فیلم بخشی از سخنرانی 15 خرداد 1358 امام (ره) در مدرسه فیضیه: متن سخنرانی امام(ره) به شرح ذیل است: "از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته ام اینجا. من هم هیچ حقی ندارم. شما خون دادید. شماها به میدان رفتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم نه استفاده عنوانی، خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! 🍁"خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده اش را ببرم"!
ملاک صحت عملکرد مسئولین در کلام معمار انقلاب این خط کش معمار کبیر انقلاب هست؛ تاکنون بارها صحت این سخن حکیمانه حکیم فرزانه را دریافتیم. حضرت امام خمینی(ره) : " اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود بدانید کارتان صحیح است " آمریکا هر چه به حکومت فحش بدهد و یا به افراد فحش بدهد پیش مردم، اینها معتبرتر می شوند و از آن طرف منحرفین هر چه شما را بدگویی کنند برایتان بهتر است. مصیبت آن وقت بود که از شما تعریف کنند. صحیفه امام، ج17، ص250 مبادا موجبات رضایت و خوشحالی دشمنان قسم خورده اسلام و مردم ایران را فراهم آوریم.
موضوع کانال: مذهبی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی، سلامت، طبّ اسلامی و سنّتی mansurevatani.ir 🌷عضویّت در کانال 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
🌷نحوه شناخت شیعه در کلام امام سجاد علیه السلام امام رضا علیه السلام فرمود: شیعیان ما كسانى هستند كه تسلیم امر و نهى ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگى ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر كه چنین نباشد از ما نیست". امام رضا علیه السلام در کلامی البته طولانی از امام سجاد علیه السلام نقل می فرمایند: اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی کند و کارهای خوب هم انجام می دهد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عُرضۀ گناه کردن نداشته باشد.. بعد می فرماید: اگر کسی عرضۀ گناه کردن داشت، اما گناه نمی کرد، آرام باش، فریب نخور، ممکن است گناهی را ترک می کند، اما مرتکب گناه دیگری می شود، زیرا شهوات مردم مختلف است؛ یکی شهوت مال دارد، اما شهوت جنسی ندارد، یکی شهوت جنسی دارد، اما حرام نمی خورد.سپس می فرماید: اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد می فرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور، ببین آیا هوای نفسش مسلط برعقلش است، یا عقلش مسلّط بر هوای نفس است؟ حضرت در انتهای بحث مثال می زند و می فرماید: "مانند کسی که حبّ مقام دارد، یک دفعه ای با یک هوس و هوای حبّ مقام، کلّ مراتب ایمانی قبلش را نابود می کند." امام علیه السّلام در ادامه می فرماید: 🍁 "وقتی به چنین آدمی می گویی: « الله»؛ از خدا بترس، ناراحت می شود. «اَخَذَتهُ العِزَّة»؛ به غرورش برمی خورد، می گوید «به من می گویی با تقوا باشم؟ تا حالا کسی از من گناه ندیده.» بعد امام علیه السلام می فرماید: اینها دیگر آدم هم نمی شوند و دچار لعن خداوند می شوند." وسائل الشیعه، ج 8، ص 317
🍀رسم شدن عاشورایی شدن در درون انسان شدنی هست. 🍁شدن نیز نیازمند و دگرگونی و تحوّل در باورها و اعتقاد و ایمان به خدا با هدف کسب معرفت خدا و مطابقت رفتار و گفتار با قرآن و عترت و مطیع و تسلیم امر خدا و رسول خدا و دوازده حجّت معصوم خدا و امام زمان هست. این انقلاب یعنی خودشناسی، خود را یافتن، بعد خود را فراموش کردن و یافتن خدا در درون و حاکم کردن خدا در همه امور خود. این نقطه شروع عاشورایی شدن هست، حتّی اگر کسی هرگز در کربلا نباشد حسینی شده و در کنار امام زمانش قرار گرفته و یار امامش می شود و سرباز پا در رکاب امام که مأموریتش را امامش تعیین می کند. 🍀 وقتی کربلایی شد، مثل امام حسین باید از همه چیز در این دنیا بگذرد، همه چیز حتّی علی اصغر شش ماهه حتّی اسیری و کتک خوردن زینبش، حتّی شایعه در تخریب شخصیّت و شورشی و خارجی خواندن ذریّه پیامبر خدا و...، فقط حافظ و پاسدار دین اسلام و ابلاغ پیام خدا به مردم و آماده کردن مردم برای پذیرش جهانی آخرین حجّت معصوم خدا و حاکمیّت دین خدا در جهان هدف قرار گیرد. 💐بدون اطاعت از خدا کربلایی شدن محال است. انقلاب از درون برخاست تا حرّ هم کربلایی شد. 🍀اگر صرف حضور و رفتن به کربلا انقلاب درونی ایجاد می کرد، لشکر یزید باید به جای مقابل فرزند پیامبر، در صف امام زمان شان قرار می گرفتند، پس، عاشورایی شدن به درون و آمادگی در کامل و امر امام زمانش هست.
طریق رستگاری در قرآن آثار دوستی های دنیا در قیامت: سوره فرقان آیات 29-27 "و یوم بعضّ الظالم علی یدیه یقول یالیتنی اتّخذت مع الرسول سبیلا" "روزی که مردم ظالم پشت دست حیرت را به دندان گرفته و گویند ای کاش من با رسول حقّ راه دوستی و طاعت پیش می گرفتم." "یا ویلتی لیتنی لم اتخّذ فلانا خلیلا" "وای برمن ، ای کاش که فلان ( کافر، فاسق، بدکار و گناهکار) را دوست نمی گرفتم." "لقد اضلّنی عن الذکر بعد اذجاءنی و کان الشیطان للانسان خذولا" "که رفاقت او از پیروی قرآن و رسول حقّ مرا محروم ساخت و گمراه گردانید. آری دوستی شیطان برای انسان مایه خذلان و گمراهی است." راه دست یابی به پرهیز از زشتی ها و منکر: سورۀ عنکبوت آیه 45 "اتل ما اوحی الیک من الکتاب واقم الصلوه انّ الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر و الله یعلم ما تصنعون" "قرآن بر تو وحی شد بر خلق تلاوت کن و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل اش را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر و برتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است." رستگاران در قرآن: سوره نور آیه 52 "و من یطع الله و رسوله و یخش الله و یتّقه فاولئک هم الفائزون" "هر کس فرمان خدا و رسول را اطاعت کند خداترس و پرهیزکار باشد و چنین کسانی رستگار هستند." راه خلاصی از سختی های قیامت: سوره حج آیه1 "یا ایهّا الناس اتقوا ربّکم انّ زلزله الساعه شیء عظیم" "ای مردم خداترس و پرهیزکار باشید که زلزله قیامت بسیار حادثه بزرگ و واقعه سختی است." موضع قرآن در گروه گرایی و تخّرب: سوره روم آیه 32 "من الذین فرّقوا دینهم و کانوا شیعا کلّ حزب بمالدیهم فرعون" "کسانی که دین (فطرت) خود را متفرق ساختند و از هوای نفس و خودپرستی فرقه فرقه شدند هر گروهی به پندارها و اوهام ( باطل) خود دل شاد هست." زمان خنده بدکاران و مؤمنان : سوره مطفّفین آیات 35-29 "انّ الذین اجرموا کانوا من الّذین امنوا یضحکون و اذا مرّوا بهم یتغامزون" "همانا ( اگر امروز) بدکاران بر اهل ایمان می خندند و مسخره می کنند و چون به آنها بگذرند به چشم طعن و استهزاء بنگرند." "و اذا انقلبوا الی اهلهم انقلبوا فاکهین" "و چون از حضور محفل مؤمنان ، مردم بدکار به سوی کسان خود بازگردند، به سخن مزاح و فکاهی با هم تفریح می کنند." "و اذا رأوهم قالوا انّ هولاء لضالّون و ما ارسلوا علیهم حافظین" "و چون مومنان را ببینند گویند اینان مردم گمراهی هستند در صورتی که ما آنها را موکّل و نگهبان ( اعمال) مومنان نگرداندیم." "فالیوم الذّین امنوا من الکفار یضحکون" "پس امروز اهل ایمان به کفار می خندند." "علی الأرائک ینظرون" "و بر تخت های عزّت تکیه زده و مشاهده می کنند." آثار اعراض و فراموشی یاد خدا در آخرت: سوره طه آیات 126-124 "و من اعرض عن ذکری فانّ له معیشته ضنکا و یحشره یوم القیامه اعمی. قال ربّ لم حشرتنی اعمی و قد کنت بصیرا. قال کذلک اتتک اتینا فنسیها و کذلک الیوم تنسی "و هرکس از یاد من اعراض کند همانا معیشت او تنگ شود و روز قیامت نابینا محشور می کنیم و درآن حال گوید خدایا چرا مرا نابینا محشور کردی در حالی که من بینا بودم خدا به او می فرماید آری چون آیات ما برای هدایت تو آمد همه را فراموش کردی امروز هم ما تو را فراموش می کنیم." "و لئن سألتهم لیقولنّ انّما کنّا نخوض و نلعب قل أبالله و آیاته و رسوله کنتم تستهزؤن لاتعتذروا قد کفرتم بعد ایمانکم..." سوره توبه آیه 65 "و اگر از آنها بپرسند که چرا سخریّه و استهزاء می کنند پاسخ دهند که مزاح و مطایبه سخن راندیم ( ای رسول) به آنها بگو با خدا و آیات خدا و رسول خدا تمسخر می کنید ؟ عذر نیاورید که شما بعد از ایمان کافر شدید." نتیجه حلال کردن حرام: سوره توبه آیه 37 "فیحلّوا ماحرّم الله زیّن لهم سوء اعمالهم و الله لا یهدی القوم الکافرین" "پس حرام خدا را حلال کردند اعمال زشت آنان در نظرشان زیبا نمود و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد." "اشتروا بآیات الله ثمنا قلیلا فصدّوا عن سبیله انهّم ساءماکانوا یعملون" سوره توبه آیه 9: "فاسقان آیات کتاب خدا را به بهایی اندک ( دنیا) فروختند تا آن که راه خدا را به روی خلق بستند همانا آنها بسیار بد می کنند." تناول رزق حلال و عدم پیروی از وسوسه های شیطان دشمن آشکار: سوره بقره 169-168 "یا ایهّا الناس کلوا مّما فی الارض حلالا طیبّا و لا تتبّعوا خطوات الشیطان انّه لکم عدّو مبین (168) انّما یأمرکم بالسوء و الفحشاء و ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون169" "ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه تناول کنید و از وسوسه های شیطان پیروی نکنید. همانا شیطان برای شما دشمن آشکاری هست." آثار معامله با خدا در آخرت : سوره توبه آیه 111
"انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدًا علیه حقّا فی التوراه و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هوالفوز العظیم" "همانا خداوند جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده آنها در راه خدا جهاد می کنند ، که دشمنان دین را به قتل می رسانند و یا خود کشته می شوند این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده و از خدا با وفاتر به عهده کیست ای اهل ایمان شما به خود در این معامله بشارت دهید که به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگی است." نیکان چه کسانی هستند؟ سوره آل عمران آیات 135-134 "الذین ینفقون فی السرّا و الضّرا و الکاظمین الغیظ و العافین عن النّاس و الله یحّب المحسنین (134) و الذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الّا الله و لم یصّروا علی ما فعلوا و هم یعلمون" (135) "کسانی که از مال خود در حال وسعت و تنگدستی به فقرا انفاق می کنند و خشم و غضب فرو می نشانند و از بدی مردم درگذرند ( چنین مردمی نیکوکارند) و خدا نیکوکاران را دوست دارد(134) نیکان کسانی هستند که هر گاه کار ناشایسته از ایشان سرزند یا ظلمی به نفس خویش کنند خدا را به یاد می آرند و از گناه خود به درگاه خدا توبه و استغفار کنند ( که میدانند ) جز خدا هیچ کس نمی تواند گناه خلق را بیامرزد و آنها هستند که اصرار در کار زشت نکنند چون به زشتی گناه آگاه هستند." عاقبت کردار زشت و شادمانی درستایش اوصاف پسندیده ای که در ما وجود ندارد: سوره آل عمران آیه 187 "لا تحسّبن الذّین یفرحون بما اتوا و یحبّون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنّهم بمفازه من العذاب و لهم عذاب الیم "گمان نکن آنان که به کردار زشت خود شادمانند و دوست دارند که مردم آنها ار به اوصاف پسندیده ای که هیچ در آنها وجود ندارد (ای پیامبر) ستایش کنند البته گمان نکن که از عذاب خدا رهایی دارند و برای آنها عذاب دردناک خواهد بود." چه زمانی باید دعوت خدا را اجابت کنیم؟ سوره شوری آیه47 "استجیبوا لربّکم من قبل ان یأتی یوم لا مردّله من الله ما لکم من ملجأیومئذ و ما لکم من نکیر" "دعوت خدای خود را اجابت کنید پیش از آن که روزی بیاید، که نه از قهر خدا راه نجاتی یابید و نه ملجاء و پناهی آن روز دارید و نه ( بر عذابی که به کرده خود مستحقّ آن شدید) کسی از شما توان دفاع و انکاری خواهد داشت." عاقبت مجادله در آیات خدا: سوره شوری آیه 35 "الذین یجادلون فی آیاتنا مالهم من محیص" "آنانی که در آیات ما راه جدال و انکار می پیمایند می دانند که برآنها از قهر و عذاب ما هیچ مفّر و نجاتی نیست." فما اوتیتم من شیء فمتاع الحیوه الدنیا و ما عندالله خیروابقی للذّین امنوا وعلی ربهّم یتوکّلون سوره شوری 36 "پس چیزی که از نعمت های دنیا نصیب شما گردیده متاع زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار مهمتر و باقی است، امّا آن مخصوص کسانی است که به خدا ایمان آورده و درامورشان به پروردگارشان توکّل می کنند." توکّل کنندگان به خدا چه ویژگی هایی دارند؟ سوره شوری آیات 39-37 "و الذّین یجتنبون کبائرالاثم و الفواحش و اذا ما غضبوا هم یغفرون(37) و الذین استجابوالربهّم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم و مّما رزقنا هم ینفقون(38) و الذین اذا اصابهم البغی هم ینتصرون "آنان که از زشتکاری و گناهان بزرگ می پرهیزند و چون برکسی خشم وغضب کنند بر او می بخشند و آنان که امر خدا را اجابت و اطاعت می کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام دهند و از آنچه روزی آنها کردیم به فقیران انفاق می کنند و آنان که چون ظلمی بر آنها هجوم کند آنان را یاری می کنند." وضعیّت ظالمان و حرف آنها در آخرت: سوره شوری آیه 45 "و تریهم یعرضون علیها خاشعین من الذّل ینظرون من طرف خفی و قال الذین امنوا انّ الخاسرین الذّین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامه الا انّ الظالمین فی عذاب مقیم" "ظالمان را بنگری که به دوزخ متوجه می گردانند و آنها با ترس و ذلّت از گوشه چشم ( برآتش دوزخ) می نگرند و در آن حال مؤمنان گویند آری زیانکاران آنان هستند که نفوس خود و اهل بیت خود را در روز قیامت به زیان و خسران انداخته ای مردم بدانید که ستمکاران عالم به عذاب ابدی گرفتار هستند."
درکلام اهل بیت علیهم السلام 🍁صفات امام صادق علیه السلام : " وسُئلَ عن صفة الدل من الرجل فقال : اذا غضَّ طرفةُ عن المحارم ولسانَه عن المآ ثم وکفَّه عن المظالم" تحف العقول ؛ ص 365 " و از صفت عادل پرسیده شد؛ فرمود: وقتی چشمش را ازحرام ها نگه دارد وزبانش را از گناه (غیبت ؛ تهمت ؛ سخن چینی ؛ بهتان ؛فحاشی ؛ ...) بازدارد؛ ودست به ستم نگشاید" (عادل است ) آفت عدل " آفةُ العدل الظالمُ الجائرُ " غررالحکم ص 322 " آفت عدل ؛ ستمگر بی دادگر است. " بوستان عدالت امیرمؤمنان علی علیه السلام : " القرآن ...ریاضُ العدل وغُد رانُه " نهج البلاغه ؛ خطبه 198 " قرآ ن بوستان عدالت وبرکه گوارای دادگری است. " وجوب عدالت امام صادق علیه السلام : "اتقوا اللهَ واعدلوا فانّکم تعیبون علی قوم لایعد لونَ " اصول کافی ؛ج2 ؛ ص 147 " از خدا پروا کنید و عدالت را اجرا کنید؛ زیرا شما بر قومی که دادگری نکنند عیب گرفته وخرده می گیرید. " نخستین مرحله عدالت امیرمؤمنان علی علیه السلام : "و اوتاد ارضه قد الزم نفسَه الدلَ فکان اوّل عدله نفی الهوی عن نفسه " نهج البلاغه خطبه 87 "محبوب ترین بندگان خدا کسی است که خود را به عدالت مقید کرده است . نخستین گام ومرحله عادل بودن وی آن است که هوا وهوس را از خویشتن دور کند. " بهترین سیاست امیرمؤمنان علی علیه السلام :" خیرُ السیاسات العدلُ " غررالحکم ؛403 " بهترین سیاست ها ومدیریت ها عدالت محوری است." خواری ستم زمینه اجرای عدالت امیرمؤمنان علی علیه السلام : " لن یتمکنَ العدلُ حتیّ یزلَّ البخسُ " غررالحکم ؛ ص 661 " عدل وعدالت استقرار نمی یابد مگراین که کم فروشی وستم خوار وزبون گردد." برکات اجرای عدالت درزمین امام صادق علیه السلام:" انّ الناس یستغنون اذا عدل بینهم وتنزل السماء رزقها وتخرجَُ الارضُ برکتها باذن الله تعالی" اصول کافی ؛ ج3؛ص 568 "وقتی عدالت میان مردم اجرا گردد؛ به بی نیازی می رسند (زیرا) آن زمان؛ آسمان روزی خود را نازل می کند وزمین برکات خودرا به اذن خداوند ارزانی می دارد." عدالت برتر از شجاعت امیرمؤمنان علی علیه السلام :" العدل افضل من الشجاعة لانّ الناس لو استعملوا العدل عموما فی جمیعهم لاستغنواعن الشجاعَة " "دادگری برتراز شجاعت است؛ زیرا مردم اگر عدل را درباره همگان اجرا نمایند؛ ازشجاعت بی نیاز خواهند بود." یعنی اگر این اصل مهم اجرا گردد؛حقوقی از کسی تضییع نمی شود تا انسان های شجاع برای احقاق آن قیام واقدام نمایند. عالمان بی عمل وحسرت قیامت امام صادق علیه السلام : انّ مِن اعظم الناس حسرةً یوم القیامة مَن وصَفَ عدلا ثمّ خالفَه الی غیره " اصول کافی ج2؛ ص300 " حسرت خورنده ترین مردم درروز قیامت کسی است که عدالت را توصیف وستایش کند ؛ ولی درباره دیگران برخلاف آن رفتار کند." پشتوانه رفتاری در اجرای عدالت امیرمؤمنان علی علیه السلام : " استغن علی العدل بحسن النیّة فی الرعیّة وقلة الطمع وکثرة الورع " غررالحکم ؛ ص 163 " برای اجرای عدالت ودادگری ؛ ازنیّت نیک درباره مردم وبی طمعی وبسیار پرهیزکاربودن یاری بجوی ."