هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 داشتن سنخیت با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تنها راه جزو یاران حضرت شدن
🎙 #آیت_الله_حسینی_قزوینی
#مهدویت
#ظهور
#شبکه_حضرت_ولیعصر_عج
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت هفتم}
💐 غدیر در قرآن و روایات (4)
➡️ ادامه واقعه غدیر....
🌹تعداد افرادی که در غدیر خم حضور داشتند:
تعداد جمعيت حاضر در غدير از 1300 نفر تا 120 هزار نفر گزارش شده است.
ولی آنچه از بررسی روایات به دست میآید: تعداد حاضرین در غدیر خم از 12.000 هزار نفر کمتر و از 120.000 هزار نفر بیشتر نبوده است.
به روایاتی در این زمینه توجه بفرمایید:
✅ دوازده هزار نفر:
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
«جمعيت حاضر در غدير دوازده هزار نفر بودند، ولى اميرالمؤمنين (عليه السلام) نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه يك شخص با دو شاهد میتواند حق خود را بازپس گيرد».(1)
✅ هفتاد هزار نفر:
طبرسى روايتى از امام باقر (عليه السلام) نقل میكند كه طبق آن هفتاد هزار نفر و بلكه بيشتر از مردم مدينه و اطراف، همراه پيامبر حج به جا آوردند، همانند اصحاب موسى كه آنها هم هفتاد هزار بودند و پيمان شكستند. همينطور پيامبر (صلى الله عليه و آله) هم براى على (علیه السلام ) بيعت گرفتند، گرچه مردم پيمانشكنى كردند.(2)
✅ یکصد و چهارده هزار نفر:
عاصمى شافعى قائل است که حاضرین در غدیر خم 114 هزار نفر است بوده است.(3)
✅ یکصد و بیست هزار نفر:
ابن جوزى (از علمای اهل سنت) جمعیت حاضر در غدیر را 120 هزار نفر دانسته است.(4)
📚 منابع : ..............
1 - «تفسير عياشى: ج 1، ص 329. و: بحارالانوار: ج 37، ص 139» / «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «لَقَدْ حَضَرَ الْغَدِيرَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ رَجُلٍ- يَشْهَدُونَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع، فَمَا قَدَرَ عَلَى أَخْذِ حَقِّهِ، وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ يَكُونُ لَهُ الْمَالُ وَ لَهُ شَاهِدَانِ فَيَأْخُذُ حَقَّهُ ...»
2 - «الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي): ج1، ص: 56 و: تفسير نور الثقلين: ج2، ص: 73».
3 - سمط النجوم العوالى (عبدالملك بن حسين عاصمى مكى): ج 2، ص 305.
4 - تذكرة الخواص (سبط ابنجوزى): ج 1، ص 266. وى مىنويسد: «و جمع الصحابه و هم كانوا مئة و عشرين الفا».
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت هشتم}
➡️ ادامه واقعه غدیر...
✳️ - پرسش: چه کسانی بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شهادت به واقعه غدیر دادند؟
✴️ - پاسخ: غیر از بنی هاشم و تعداد اندک از صحابه (مانند سلمان و ...) همه و همه واقعه غدیر را انکار کردند.
و متاسفانه طبق اعتراف ابن ابی الحدید معتزلی (سنی) که میگوید:
بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حالی که علی (علیه السلام) و بنی هاشم مشغول تجهیز و تدفین پیامبر (ص) بودند، بعضی از مهاجران و انصار ... در جایی به نام سقیفه بنی ساعده جمع شده تا تکلیف حکومت را روشن کنند .(1)
✳️ - پرسش: چرا همه مردم بجز اندکی منکر ماجرای غدیر خم شدند؟
✴️ - پاسخ: انکار غدیر خم عمدی بوده، بخاطر نداشتن جنبه ولایت پذیری همه مرتد شدند و از یکی از اهم واجبات دینی (قبول ولایت امام علی علیه السلام) برگشتند، و بدعتهای زیادی را بجای گذاشتند، بجز اهل بیت پیامبر (ص) و چهار نفر (سلمان، مقداد، ابوذر، عمار).
دوستان گرامی جهت اثبات این حقیقت به روایات ذیل توجه بفرمایید:
✅ ابن کثير دمشقی سنی از عايشه نقل ميکند:
«تمام عربها بعد از رحلت پيامبر (صلی الله علیه و آله) مرتد شدند و نفاق ميان مردم برخاست».(2)
✅ در کتاب صحیح بخاری از کتب بسیار معتبر اهل سنت آمده: رسول الله (ص) فرمود:
«تمام صحابه بعد از من مرتد مي شوند و وارد آتش جهنم مي شوند».(3)
✅ و همچنین به یکی از صحابی رسول خدا(ص)، بنام أبو سعيد خُدري گفتند: خوشا به حالت كه پيامبر (ص) را ديدي و جزء صحابه پيامبر (ص) بودي.
او گفت: تو خبر نداری كه ما صحابه بعد از پيامبر چه بدعتهايي را گذاشتيم.(4)
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
(سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک می جویند).
📚 منابع : ..............
1 - شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۶، ص۸.
2 - «لما قبض رسول الله صلى الله عليه و سلم إرتدت العرب قاطبة و اشرأبت النفاق». / البداية و النهاية لإبن كثير، ج6، ص336 تاريخ دمشق لإبن عساكر، ج30، ص314 - السنن الكبرى للبيهقي، ج8، ص.200.
3 - صحيح بخاري ج7 ص207 ح6507.
4 - الإصابة في تمييز الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج3، ص67 ـ الكامل لعبد الله بن عدي، ج3، ص63 ـ تاريخ مدينه دمشق لإبن عساكر، ج20، ص391.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نسعین🌹
🌺 عید ولایت و امامت، عید سعید غدیر را محضر دوستان اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض میکنم.
تعویذ روز عید غدیر
دوستان گرامی سعی کنید امروز حتما این دعا را بخوانید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى وَ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ كَيْدُ الْأَعْدَاءِ وَ بِهَا تُدْفَعُ كُلُّ الْأَسْوَاءِ وَ بِالْقَسَمِ بِهَا يُكْفَى مَنِ اسْتَكْفَى اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَ خَالِقُهُ وَ بَارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رَازِقُهُ وَ مُحْصِي كُلِّ شَيْءٍ وَ عَالِمُهُ وَ كَافِي كُلِّ جَبَّارٍ وَ قَاصِمُهُ وَ مُعِينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيْهِ وَ عَاصِمُهُ وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رَاحِمُهُ لَيْسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعَانِدُكَ [فيعادك] وَ لَا نِدٌّ فَيُقَاوِمُكَ وَ لَا شَبِيهٌ فَيُعَادِلُكَ تَعَالَيْتَ عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً اللَّهُمَّ بِكَ اعْتَصَمْتُ وَ اسْتَقَمْتُ وَ إِلَيْكَ تَوَجَّهْتُ وَ عَلَيْكَ اعْتَمَدْتُ يَا خَيْرَ عَاصِمٍ وَ أَكْرَمَ رَاحِمٍ وَ أَحْكَمَ حَاكِمٍ وَ أَعْلَمَ عَالِمٍ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ عَصَمْتَهُ وَ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ رَحِمْتَهُ وَ مَنِ اسْتَكْفَاكَ كَفَيْتَهُ وَ مَنْ تَوَكَّلَ [عَلَيْكَ] أَمِنْتَهُ وَ هَدَيْتَهُ سَمْعاً لِقَوْلِكَ يَا رَبِّ وَ طَاعَةً لِأَمْرِكَ [بِأَمْرِكَ] اللَّهُمَّ أَقُولُ وَ بِتَوْفِيقِكَ أَقُولُ وَ عَلَى كِفَايَتِكَ أَعُولُ وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ وَ بِكَ أَسْتَكْفِي وَ أَصُولُ فَاكْفِنِي اللَّهُمَّ وَ أَنْقِذْنِي وَ تَوَلَّنِي وَ اعْصِمْنِي وَ عَافِنِي وَ امْنَعْ مِنِّي وَ خُذْ لِي وَ كُنْ لِي بِعَيْنِكَ وَ لَا تَكُنْ عَلَيَّ اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْكَ أَنَبْتُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
سالروز ولادت با سعادت امام کاظم (علیه السلام) را محضر دوستان اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض میکنم.
🌹قطره ای از اخلاق کریمانه امام کاظم (علیه السلام):
🌸 کمک به فقرا و مستمندان:
شیخ مفید در این باره مى نویسد: «امام کاظم (علیه السلام) شبانه از فقراء و مستمندان شهر مدینه، تفقد و دل جوئى به عمل مى آورد و در زنبیل مخصوص پول و مواد غذائى به منازل و كلبههاى آنان حمل مى كرد، و به ترتیبى در اختیار آنان قرار مى داد كه گاهى خودشان هم متوجه نمیشدند كه این كمک ها از كدام شخص و از كدام ناحیه، صورت گرفته است؟» (1)
🌸 توبه بشربن حارث به دست مبارک امام کاظم (علیه السلام):
«بشربن حارث حافى» از اهل مرو بود، مدتى از عمرش را به گناهكارى و شهوات غیر مشروع گذراند، روزى حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) از كوچه اى كه خانه ى بشر در آن بود، عبور مى فرمود، موقعى كه به درب خانه ى بشر رسید اتفاقا در باز شد و یكى از كنیزكان بشر از خانه بیرون آمد كنیز حضرت را شناخت و آن حضرت هم مى دانست كه این خانه بشر است.
از كنیز سوال فرمود: آقاى تو آزاد است یا بنده ؟
پاسخ داد: آزاد است.
فرمود: چنین است كه گفتى، زیرا اگر بنده بود به شرائط بندگى عمل مى كرد و از آقاى خود اطاعت مى نمود. حضرت این سخن را فرمود و راه خود را در پیش گرفت.
كنیز به خانه برگشت و گفته ى امام را براى بشر بازگو كرد.
سخن حضرت در وجود او طوفانى برپا كرد و سخت منقلبش نمود، با عجله ى تمام از جا برخاست و با پاى برهنه از خانه بیرون دوید و خود را به آن امام رساند و عذرخواهی نمود، با دست مبارک او توبه كرد و راه و رسم اطاعت و بندگى را پیش گرفت.
چون موقعى كه به طرف حضرت میرفت، كفش نپوشید و پاى برهنه بود، لذا معروف شد به بشر حافى: یعنى پابرهنه. (2)
و بدین ترتیب یكى از مردان نامى و معروف تاریخ گردید به حدى كه خطیب بغدادى میگوید:
«شهر بغداد عاقل تر و متینتر از بشر بن حارث را در خود نپرورانده است گوئى كه در هر موى او عقل و تدبیرى، نهفته است». (3)
📚 منابع : ..............
1 - اخبر الدول: ص 112 / مختار صفوة الصفوة: ص 153 نور الابهار: ص 135 / احقاق الحق: ج 12 و دیگر منابع تاریخی ...
2 - تتمة المنتهی: ص 329.
3 - تاریخ بغداد: ج 7، ص 73.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت نهم}
➡️ ادامه واقعه غدیر...
✍️ استناد حضرت علی (علیه السلام) و اهل بیت گرامی آنحضرت به حدیث غدیر (1)
✳️ سوال: عده ای بخاطر جهل و نداشتن آگاهی میگویند اگر غدیر واقعیت دارد، چرا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و خاندان حضرت به حدیث غدیر استناد ننموده اند؟
✴️ پاسخ: حضرت علی (علیه السلام) و خاندان گرامی آنحضرت بارها و بارها به حدیث غدیر استناد نموده اند.
ما به برخی از استنادهای حضرت علی (علیه السلام) به حدیث غدیر (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ) به اختصار و فهرستوار اشاره میکنیم:
1 - امیرمومنان علی (علیه السلام) بلافاصله پس از ارتحال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به عنوان مخالفت با بیعت با خلیفه اول، فرمود:
«... مگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر خم حجت را بر مردم تمام نکرد؟ و مگر جای عذری برای کسی باقی مانده بود؟».(1)
2 - حضرت علی (علیه السلام) هفت روز پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از اینکه قرآن را جمع آوری نمود، برای مردم خطبه خواند و فرمود:
«... صریح ترین کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در معرفی من، به جانشینی خود، هنگامی بود که آن حضرت ... (در غدیر خم) با صدای بلند و رسا در میان انبوه جمعیت فرمود: (هر که من سرور و مولایش هستم، علی سرور و مولای او است).... با این کلام صریح رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پذیرش ولایت من عین ولایت الهی شد».(2)
3 - بعد از قضیه سقیفه ... خلیفه اول (ابوبکر) نزد حضرت علی (علیه السلام) رفت و با حضرت گفتگو کرد، حضرت علی (علیه السلام) در این گفتگو سوابق و امتیازات خود را بین نمود ... و فرمود:
«تو را به خدا سوگند، آیا با استناد به حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر، من مولای تو و هر مسلمانی هستم یا تو؟
خلیفه اول (ابوبکر) جواب داد: شما هستید».
در روایت آمده که: در این مناظره ابوبکر منقلب شد و گریست و از حضرت مهلت خواست تا درباره گفتارش بیشتر بیندیشد، (ولی ...).(3)
📚 منابع : ...................
1 - الاحتجاج، طبرسی (ره): ج ۱، ص ۱۸۴.
2 - روضة کافی: ج ۸، ص ۱۸ و ۲۵ و ۲۷.
3 - خصال، شیخ صدوق (ره): ج ۲، ص ۵۵۱ - ۵۹۴؛ / الاحتجاج، طبرسی (ره): ج ۱، ص ۳۰۷؛ / تاریخ طبری، طبری (ره): ج ۲، ص ۲۳۶.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
✍️ روز مباهله: (قسمت اول)
✍️ روز بیست و چهارم این ماه (ذى الحجة = برابر با پنج شنبه 22 تیر 1402) بنا بر اشهر روز مباهله است، و همچنین در این روز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ..» در شان آنحضرت نازل گردید ...
🌺 برخی از اعمال روز مباهله:
✅ اوّل : غسل
✅ دوّم : روزه
✅ سوّم : دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است (دو رکعت است ؛ در هر رکعت ، یک مرتبه حمد و ده مرتبه توحید ، ده مرتبه آیة الکرسى و ده مرتبه قدر خوانده مى شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.) و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند.
✅ چهارم : خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است :
«اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِأَبْهاهُ وَکُلُّ بَهائِکَ بَهِیٌّ، اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهائِکَ کُلِّهِ ... » ( به مفاتیح الجنان مراجعه شود).
✅ شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّی به مولای متقیان امیر المؤ منین (علیه السلام) و زیارت کردن آن حضرت و بهتر است زیارت جامعه خوانده شود.
✳️ آشنایی اجمالی با روز مباهله در قسمتهای بعدی ان شاء الله
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌺 روز مباهله (قسمت دوم):
🌸 معنای مباهله:
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
🌸 مباهله در قرآن:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان و مراکز مذهبی، نامهای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.
هیأت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نامهای عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند.
هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) گفتگو کردند.
آنها اعتقاد به الوهیت (خدایی) حضرت عیسی (علیه السلام) داشتند، و برای این اعتقاد خود دلیل میآوردند و میگفتند:
آیا فرزندی را که بدون پدر به دنیا آمده باشد، دیده اید؟
خداوند متعال در پاسخ آنها آیه شریفه ذیل را نازل فرمود:
«إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».
یعنی: «همانا مَثلِ (آفرينش) عيسى نزد خداوند، همچون مَثلِ (آفرينش) آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد»(1)
[یعنی اگر بدون پدر به دنیا آمدن دلیل بر خدایی آن شخص باشد، پس حضرت آدم (علیه السلام) نیز باید خدا باشد، در حالی آنها چنین عقیده ای نسبت به حضرت آدم نداشتند].
✍️ ادامه مطلب در قسمت بعدی ان شاء الله ⬅️
✍️ دوستان گرامی! اعمال امروز (روز مباهله) را فراموش نفرمایید - التماس دعا
📚 منابع : ..............
1 - سوره آل عمران: آیه 59.
و: - تفسير نور: ج1، ص: 527. / تفسير نمونه: ج2، ص: 580.
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ماجرای مباهله رسول خدا صلی الله عليه وآله با مسیحیان نجران
🎙 آیت الله حسینی قزوینی
#مباهله
#ذی_الحجه
#ولایت
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/2670788697Cdfb0e3d634
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌺 مباهله پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران (قسمت سوم):
... مسیحیان نجران حق را نپذیرفتند و در ادعای خود و انکار کلام الهی اصرار ورزیدند، آیه شریفه مباهله نازل شد:
خدای متعال فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ».
یعنی: «پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو:
بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».(1)
🌸 تفسیر آیه شریفه:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بر اساس دستور الهی آنها را به مباهله فراخواند.
هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند.
بزرگِ نصارا به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر و صدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين میآيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر کرده و با او مصالحه كنيد.
روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) همراه با دو كودک و يک جوان و يك زن بيرون آمدند.
آن دو كودک، حسن و حسين (عليهما السلام) و آن جوان، علىّ بن ابىطالب (عليهما السلام) و آن زن فاطمه زهرا (عليها السلام) دختر پيامبر (صلى الله عليه و آله) بودند.
اسقف مسيحيان گفت: من چهره هايى را میبينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده میشود. اگر اين افراد نفرين كنند، يک نفر مسيحى روى زمين باقى نمیماند، لذا از مباهله انصراف داده، حاضر به مصالحه شدند.
پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمودند:
سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام میگرفت، آن وادى آتش را بر آنان فرو میريخت.(2)
📚 منابع : ..............
1 - سوره آل عمران: آیه 61.
2 - تفسير نور: ج1 و: تفسير نمونه: ج2 ذیل آیه شریفه مباهله.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین🌹
🌺 مباهله پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران (قسمت چهارم):
🌺 آیه مباهله سند زنده اى براى عظمت اهل بيت (علیهم السلام):
بسیاری از مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كرده اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است و پيامبر تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسين (علیهما السلام) و دخترش فاطمه (علیها السلام) و على (علیه السلام) بودند، بنا بر اين منظور از «ابناءنا» در آيه منحصرا «حسن و حسين علیهما السلام» هستند، همانطور كه منظور از «نساءنا» فاطمه (علیها السلام)، و منظور از «انفسنا» تنها على (علیه السلام) بوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است.(1)
🌸 روزى معاويه به سعد بن ابى وقاص گفت: چرا ابو تراب (على علیه السلام) را سب و دشنام نمیگويى؟!
گفت: از آن وقت كه به ياد سه چيز كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) در باره على (علیه السلام) فرمود، افتادم از اين كار صرف نظر كردم ...
(يكى از آنها اين بود كه) هنگامى كه آيه مباهله نازل گرديد پيغمبر (صلی الله علیه و آله) تنها از فاطمه و حسن و حسين و على (علیهم السلام) دعوت كرد و سپس فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى» یعنی: «خدايا! اينها خاصان نزديک من هستند».(2)
📚 منابع : ..............
1 - تفسير نمونه: ج2، ص: 583.
دوستان گرامی! در منبع فوق 16 مدرک و سند از کتب اهل سنت ذکر شده است مبنی بر اینکه آیه شریفه مباهله در حق اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است.
برخی از کتب یاد شده:
✅ - صحیح مسلم: ج 7، ص 120 (چاپ محمد على صبيح- مصر).
✅ - مسند احمد بن حنبل: ج 1 ص 185 (چاپ مصر).
✅ - تفسیر طبرى: ذيل همين آيه ی شریفه: ج 3، ص 192 (چاپ ميمنيه- مصر).
✅ - مستدرک حاکم: ج 3، ص 150 (چاپ حيدر آباد دكن).
و.....
2 - تفسير نمونه، ج2، ص: 585 بنقل از: كتاب «غاية المرام» و او از صحیح «مسلم» در باب «فضائل على بن ابى طالب» (علیه السلام).
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
✍️ ارتباط انکار غدیر با واقعه کربلا:
✅ اگر غدیر انکار نمیشد، واقعه کربلا بوجود نمیآمد ....
🌸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «إِذا كُتِبَ الْكِتابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ (علیه السلام) »
«آنگاه كه کتاب (صحیفه ملعونه (1)) نوشته شد، امام حسين (علیه السلام) كشته شد»(2)
✳️ امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمود: «یاویلکم أتقتلونی علی سنّة بدّلتها؟ أم علی شریعه غیّرتها، أم علی جرم فعلته، أم علی حقّ ترکته؟».
یعنی: «وای بر شما! چرا با من می جنگید؟ آیا سنتی را تغییر داده ام؟ یا شریعتی را دگرگون ساخته ام؟ یا جرمی مرتکب شده ام؟ و یا حقی را ترک کرده ام؟
و حرامیان در پاسخ به سخن امام گفتند: «إنّا نقتلک بغضا لأبیک».
«بلکه به خاطر کینه ای که از پدرت به دل داریم، با تو می جنگیم و تو را می کشیم.»(3)
✍️ آنها به تلافی بالا رفتن دست امام علی (علیه السلام) توسط رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر، علی اصغر امام حسین (علیهما السلام) را بر روی دست حضرت، با تیر سه شعبه زدند.
و به این هم قانع نشدند، راس مبارک امام حسین (علیه السلام) و یاران حضرت را بر روی نیزه زدند و سرهای مبارک را شهر به شهر گرداندند و روزها خوشحالی کردند و جشن گرفتند.
به تلافی خیمه ای که در غدیر برپاشد تا مردم بیایند با علی (علیه السلام) بیعت کرده و تبریک گویند، خیمه های آل رسول (صلی الله علیه و آله) را در کربلا آتش زدند و ووو...
اللهم عجل لولیک الفرج.
📚 منابع : ..............
1 - منظور از صحیفه ملعونه؟
✴️ صحیفه ملعونه اول: عدهای در زمان حیات رسولخدا (صلی الله علیه و آله) گرد هم آمدند و پیماننامهای امضا کردند که نگذارند خلافت به امام علی (علیه السلام) برسد.(2)
این پیماننامه در منابع شیعه، صحیفه ملعونه و مشئومه خوانده شده است.
✴️ صحیفه ملعونه دوم: پس از تلاش بینتیجه برای قتل پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اعلام ولایت امام علی (علیه السلام) در روز غدیر، عدهای بعد از ورود به مدینه در خانه ابوبکر جمع شدند و در آنجا پیمان دیگری بستند ... - { الفصول المختارة (شیخ مفید): ج ۱، ص۲۳۲. / اسرار آل محمد (سلیم بن قیس): ص۲۳۲. / سفینة البحار: ج ۵، ص۵۶. / ارشاد القلوب: ج ۲، ص۳۳۳}.
✍️ انشاء الله در فرصت مناسب مطالبی در رابطه با این صحیفه ها تقدیم خواهم کرد.
2 - بحار الانوار: ج ۲۸، ص ۱۰۴. / تفسير نور الثقلين: ج4، ص: 616.
3 - ینابیع الموده، قندوزی، نشر اسوه، ج 3، ص 80
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌺توفیق یافتن بر عملی که زحمات یکساله شیطان را هدر می دهد
🌸 سه شنبه (27 تیر ماه 1402) آخر ذی الحجه؛ آخرین روز سال قمری (1444) است،.
سیّد بن طاووس، در کتاب «اقبال» براساس یک روایت ذکر کرده است که دو رکعت نماز بجا آورد، و در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و ده مرتبه قل هو الله احد و ده مرتبه ایة الکرسىّ را بخواند و پس از نماز بگوید:
«اللهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیْکَ اللهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْکَ یَا کَرِیمُ»
چون این دعا را بخواند، شیطان فرایاد مى زند: واى بر من، آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد، و سالى که گذشت براى او گواهی مى دهد، که سالش را ختم به خیر نمود.
📚 منبع : ..............
کتاب مفاتیح الجنان
ترجمه ی دعا: «خدایا، آنچه در این سال انجام دادم، از عملی که مرا از آن نهی کردی و به آن راضی نبودی و من آن را فراموش کردم، ولی تو فراموشش ننمودی و پس از گستاخیام بر تو، مرا به توبه دعوت کردی، خدایا من از تو آمرزش میخواهم، پس مرا بیامرز و آنچه انجام دادم از عملی که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن و امیدم را از خودت قطع مکن، ای بزرگمنش مهماننواز».
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت اول):
🏴 فرار رسیدن ماه محرم، ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبد الله الحسین (علیه السلام) را محضر دوستان گرامی تسلیت عرض میکنم.
🏴 پاداش گریه بر امام حسین (علیه السلام) در کلام معصومین (علیهم السلام):
🌸 امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمود:
«... اگر بر حسین (علیه السلام) گریه کنی تا اشکانت بر گونه ات بریزد، خداوند هر گناهی که داشته باشی کوچک یا بزرگ، کم یا زیاد، همه را بیامرزد».(1)
🌸 امام صادق (علیهالسلام) فرمود:
«... به راستی حسین (علیهالسلام) کسی را که برای او گریه میکند، می بیند و از روی رحمت و دلسوزی برایش طلب آمرزش میکند».(2)
🌸 امام صادق (علیهالسلام) فرمود:
«... هیچ کس به خاطر دلسوزی به ما و به سبب مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمیکند، مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش، خدا او را رحمت میکند.
پس وقتی اشکها بر گونه اش جاری شد، اگر قطرهای از آن در جهنم بیفتد، گرمای جهنم را از بین میبرد تا آنجا که دیگر برای آن حرارتی باقی نمیماند ...
هیچ چشمی برای ما گریه نمیکند، مگر آنکه از نعمت نظر کردن به [حوض] کوثر بهره مند میشود و با کسانی که ما را دوست دارند، از آن سیراب میشود».(3)
📚 منابع : ..............
1 - رجال نجاشی: ص۱۶۵. / عیون اخبارالرضا: ج۲، ص ۲۳۸-۲۳۹. / امالی شیخ صدوق: مجلس ۲۷، حدیث ۵، ص۲۰۶؛ / عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 300 / بحار الأنوار (ط - بيروت): ج44، ص: 285. / رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار: ج1، ص: 188.
2 - « ... انه لینظر من یبکیه فیستغفر له رحمة له» / کامل الزیارات: باب ۳۲، ص۱۱۰.
3 - کامل الزیارات: باب ۳۲، ص۱۰۸، ح۶. / وسائل الشیعه: ج۱۰، ص۳۹۷، ح۱۶.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت دوم):
✍️ فضیلت عزاداری برای امام حسین (علیه السلام):
💐💐 حدیثی که باید با طلا نوشته شود:
🌸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «کسی که به جهت ستمی که به ما شده محزون باشد، نفس کشیدن او تسبیح خداوند است، و نگرانی او برای ما عبادت است، و مخفی داشتن اسرار ما جهاد در راه خداست».
آنگاه امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «باید این حدیث شریف را با طلا نوشت».(1)
✍️ شاعران، مداحان و روضه خوانهای امام حسین (علیه السلام) قدر و منزلت خود را بدانند:
🌸 زید شحام گوید: «با جماعتی از اهل کوفه در حضور امام صادق (علیه السلام) بودم که جعفر بن عفّان وارد شد، آن حضرت او را نزد خود خواندند،
آنگاه فرمودند: به من خبر رسیده که تو در مرثیهٔ حسین (علیه السلام) خوب شعر میگویی!
عرض کرد: آری، خداوند مرا فدای شما گرداند.
فرمودند: شعری بخوان، او شعری خواند و آن جناب و کسانی که گرداگرد او بودند گریه کردند، و اشک بر صورت و محاسن آن حضرت جاری شد.
آنگاه امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ای جعفر! به خدا سوگند ملائکه مقرّب خدا حاضر شدند و سخن تو را درباره حسین (علیه السلام) شنیدند، و همانند ما، بلکه بیشتر از ما گریستند..
🌷 حضرت فرمود: بدون شک خداوند در این ساعت بهشت را با تمامی نعمتهای آن بر تو واجب گردانید و تو را آمرزید.
حضرت فرمود: ای جعفر! آیا بیشتر از این بگویم؟ عرض کرد: آری ای سید من!
حضرت فرمودند: هیچ کس نیست که دربارهٔ حسین (علیه السلام) شعری بگوید و گریه کند و بگریاند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب گرداند و او را بیامرزد».(2)
📚 منابع : ..............
1 - «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ يَجِبُ أَنْ يُكْتَبَ هَذَا الْحَدِيثُ بِالذَّهَبِ». بحار الأنوار (ط - بيروت): ج44، ص: 278.
2 - بحار الأنوار (ط - بيروت): ج44، ص: 283 - «... وَ لَقَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَكَ يَا جَعْفَرُ فِي سَاعَتِهِ الْجَنَّةَ بِأَسْرِهَا وَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ فَقَالَ يَا جَعْفَرُ أَ لَا أَزِيدُكَ قَالَ نَعَمْ يَا سَيِّدِي قَالَ مَا مِنْ أَحَدٍ قَالَ فِي الْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى بِهِ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ غَفَرَ لَهُ».
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت سوم):
✍️ اشاره ای کوتاه بر زندگی کوتاه و پر از درد و رنج، حضرت رقیه (سلام الله علیها):
🌹 حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) دختری به نام رقیه داشتند که در سن سه سالگی در خرابه شام به شهادت رسید.(1)
🌹 مادر حضرت رقيه (عليهاالسلام):
نام مادر حضرت رقيه (سلام الله علیها)، امّ اسحاق است كه پيشتر همسر امام حسن مجتبى (علیه السلام) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (عليهاالسلام) به عقد امام حسين (علیه السلام) درآمده است.
مادر حضرت رقيه (س) از بانوان بزرگ و با فضيلت اسلام به شمار مىآيد.(2)
🌹 دو گواه و شاهد بسیار روشن، بر وجود مبارک حضرت رقیه (علیها السلام):
1️⃣ - امام حسین (علیه السلام) هنگام مواجهه با شمر (لع)، رو به خيام كرده و فرمودند:
«اَلا يا زِينَب، يا سُكَينَة! يا وَلَدى! مَن ذَا يَكُونُ لَكُم بَعدِى؟ اَلا يا رُقَيَّه وَ يا اُمِّ كُلثُومِ! اَنتم وَدِيعَةُ رَبِّى، اَليَومَ قَد قَرَبَ الوَعدُ»؛
«اى زينب، اى سكينه! اى فرزندانم! چه كسى پس از من براى شما باقى مىماند؟
اى رقيه و اى امكلثوم! شما امانتهاى خدا بوديد نزد من، اكنون لحظه ميعاد من فرارسيده است».(3)
2️⃣ - هم چنين در سخنى كه امام براى آرام كردن خواهر، همسر و فرزندانش به آنان مىفرمايد، آمده است:
«يا اُختَاه، يا اُم كُلثُوم وَ اَنتِ يا زَينَب وَ اَنتِ يا رُقَيّه وَ اَنتِ يا فاطِمَه و اَنتِ يا رُباب! اُنظُرنَ اِذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَىَّ جَيباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَىَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلىَّ هِجراً»؛
«خواهرم ،ام كلثوم و تو اى زينب! تو اى رقيه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر داريد [و به ياد داشته باشيد] هنگامى كه من كشته شدم، براى من گريبان چاک نزنيد و صورت نخراشيد و سخنى ناروا مگوييد».(4)
📚 منابع : ..............
1 - منتخبالتواریخ: ص299.
2 - الغمة فى معرفة الائمة: ج2، ص216. / اعلام الورى بأعلام الهدى: ص251. / الارشاد (شیخ مفید ره) : ج2، ص200
3 - موسوعة كلمات الامام الحسين (ع) جمعى از نويسندگان: ص 511.
4 - ـ اللهوف على قتلى الطفوف ( ابن طاووس):، چاپ اسوه، قم: ص 141؛ / اعلام الورى: ص 236.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت چهارم):
✍️ جایگاه امام حسین (علیه السلام) در نزد انبیاء (علیهم السلام):
پیامبران گذشته (مانند: حضرت آدم، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی (علیهم السلام) و ....) از شهادت امام حسین (علیه السلام) خبر دادند و آنها هم برای آنحضرت گریه کردند.
مهمتر از همه روایتی است مبنی بر اینکه پیامبری از پیامبران گذشته امام حسین (علیه السلام) را برای خود به عنوان اسوه، سرمشق و الگو قرار داده است، به روایت ذیل توجه بفرمایید:
🌷 سماعة بن مهران میگوید؛ امام صادق (علیه السلام) فرمود:
«آن کسی که خداوند در کتابش درباره او فرموده: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ ... * و در این کتاب از اسماعیل یاد کن ...»(1)
اسماعيل بن ابراهيم (عليهما السّلام) نبوده، بلكه مقصود از وى پيامبرى از پيامبران عظام بوده كه حق تعالى وى را به طرف قومش مبعوث داشت، قومش او را گرفته و پوست سر و صورتش را كندند، پس فرشته اى از جانب حق (تبارك و تعالى) نزدش آمد، عرضه داشت:
خداوند متعال من را به سوى تو فرستاده و امر كرده كه به تو عرض كنم هر چه مىخواهى از او بخواه.
و او گفت: من خواستارم كه آنچه به حضرت حسين (عليه السّلام) از بلا و محنت مىرسد پيرو آن حضرت بوده و به من نيز آنها متوجه گردد.
و در روایت دیگری آمده که گفت: «من خواستارم كه آنچه به حضرت حسين (عليه السّلام) از بلا و محنت میرسد پيرو آن حضرت باشم».(2)
✍️ وقتی پیامبری، امام حسین (علیه السلام) را الگوی خود قرار میدهد تکلیف شیعیان و محبان حضرت کاملا روشن است.
📚 منابع : ..............
1 - سوره مریم: آیه 54.
«وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا» / «و در اين كتاب (آسمانى) از اسماعيل (نيز) ياد كن، كه او در وعدههايش صادق، و رسول و پيامبرى (بزرگ) بود!»
2 - كامل الزيارات (ترجمه مرحوم ذهنى تهرانى): ص: 198 / علل الشرائع، ج1، ص: 78. / ترجمه تفسير الميزان: ج14، ص: 85.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت پنجم):
✳️ پرسش: چرا مردم کوفه به جنگ امام حسین (علیه السلام) رفتند؟
✴️ پاسخ: علتهای زیادی گفته شده ولی دلیل اصلی این دشمنی عبارت از:
1️⃣ - حرمخواری = مال حرام.
* مال حرام، لقمه حرام، موجب از بین رفتن نرمی قلب شده و قساوت قلب بوجود می آورد و در نتیجه کلام حق در دل اثر نمیکند.
🏴 در روز عاشورا امام حسین (علیه السلام) هر وقت اراده می کرد که با کوفیان سخن بگوید، سر و صدا می کردند و هلهله سر می دانند و حاضر نمی شدند تا به کلام آن حضرت گوش کنند، تا جایی که امام حسین (علیه السلام) خطاب به آنها فرمود:
«وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی»
«چرا ساکت نمی شوید تا حرفم را بشنوید؟»
🏴 تا اینکه حضرت علت سنگدلی آنها را چنین بیان فرمود:
«فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ...»
یعنی: «شکمهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است».(1)
2️⃣ - یکی دیگر از علتهای اصلی، کینه آنها نسبت به امیرمومنان علی (علیه السلام) بوده:
هنگامی که امام حسین (علیه السلام) تمام یاران خود را از دست داد، برای آخرین بار، برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود:
«یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟ اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها، اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ، اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ»؛
(واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟ آیا سنّتى را تغییر داده ام؟ یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟ یا جرمى مرتکب شده ام؟ و یا حقّى را ترک کرده ام؟).
دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام (علیه السلام) گفتند:
«اِنّا نَقْتُلُکَ بُغْضاً لاَِبِیکَ»؛
(بلکه به خاطر کینه اى که از پدرت به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم). (2)
📚 منابع : ..............
1 - بحارالأنوار: ج45، ص 8 / تحف العقول: ص: 241.
2 - ينابيع المودّة: ج 3، ص 79 - 80.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت ششم):
✳️ پرسش: چرا باید برای شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانش عزاداری و گریه کنیم؟
✴️ پاسخ:
1️⃣ - به سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و سیره ائمه (علیهم السلام) عمل میکنیم:
* گریه و عزاداری بر عزیزان از دست رفته از نظر شیعه و سنی جایز است و شخص رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در شهادت عمویش حمزه، در شهادت جعفربن ابیطالب، در غم مرگ فرزند عزیزشان ابراهیم، و در كنار قبر مادر گرامیشان گریه کردند.
و همچنین بارها از شهادت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خبر دادند و در غم و اندوه شهادت و مظلومیت آن حضرت گریه کردند.(1)
✳️ ائمه معصومین (علیهم السلام) بر مظلومیت و شهادت امام حسین (علیه السلام) می گریستند و در ایام شهادت آن حضرت به برگزاری مراسم عزا می پرداختند.
امام سجاد (علیه السلام) با همه صبر و شكیبایی در بقیه عمر شریفش پس از حادثه كربلا همواره گریان و اندوهگین بود، به گونه ای كه امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «امام علی بن حسین (علیهما السلام) بیست سال گریه كرد و غذایی در نزد او گذاشته نمی شد مگر اینكه گریه میكرد.»(2)
امام باقر و امام صادق و امام رضا (علیهم السلام) كه تا حدودی از آزادی بیشتری برخوردار بودند، مجالس سوگواری بپا می كردند و از شعرا میخواستند در مصائب و فضائل اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شعر بخوانند و آنان گریه میكردند.(3)
2️⃣ - خداوند متعال میفرماید:
(اى پيامبر! به مردم) «بگو: ! من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمیكنم جز دوست داشتن نزديكانم [اهل بيتم]...». (4)
{ما با عزاداری و گریه بر امام حسین (علیه السلام) به امر الهی عمل میکنیم، مودت و دوستی خود را به خاندان اهل بیت (علیهم السلام) ابراز میداریم}.
✍️ ادامه دارد ....
📚 منابع : ..............
1 - صحیح مسلم:ج 4،(ص) 1808، کتاب الصبیان، سنن ابی داود: ج 3،ص193.
2 - ملهوف (لهوف): ص 233. / مناقب، شهر آشوب: ج ۴، ص ۵ .
3 - كامل الزیادات: ص ۴ / امالی صدوق / و رجال كشی.
4 - سوره شوری: آیه ۲۳ / «قُلْ لااَسْئَلُكُم عَلَیْهِ اَجْراً اِلاَّ المَوَدَّه فیِالقُربی».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه جانسوز و درد ناک امام حسین علیه السلام... آیت الله جوادی
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏳️ مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت هفتم):
✳️ شبهه: عده ای میگویند از حادثه کربلا صدها سال میگذرد، چه دلیلی دارد که واقعه آن زمان را یاد آوری کنیم و .... و میگویند این عزاداری ها چه تاثیری دارد و...
✴️ پاسخ: در پاسخ به این شبهه بهتر است دیدگاههای غیر شیعه (مسیحی و غیر مسیحی) را بیان کنیم، تا شاید این شبهه افکنان کور دل به اهمیت عزاداری سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) پی ببرند و ...
🌹 مهاتما گاندی در باره نهضت امام حسین (علیه السلام) گفت:
«من زندگی امام حسین (علیه السلام)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از امام حسین (علیه السلام) بعنوان سرمشق پیروی کند».
🌹 ادوارد گیبون مورخ مشهور و عضو پارلمان انگلیس میگوید:
«در طی قرون آینده بشریت و در سرزمینهای مختلف، شرح صحنه حزنآور کشته شدن (و شهادت) امام حسین (علیه السلام) موجب بیداری قلب خونسردترین افراد خواهد شد.»
🌹 چارلز دیکنز، نویسنده نامدار انگلیسی میگوید:
«قیام امام حسین (علیه السلام) جمله قابل تأملی را بیان کرده که نشان از حقانیت این حرکت تاریخی دارد»
و همچنین گفته بود:
«اگر منظور حسین (علیه السلام)، جنگ در راه خواستههای دنیایی بود، من نمیفهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟
پس عقل چنین حکم میکند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد».
🌹 پروفسور ادوارد براون درباره حادثه کربلا میگوید:
«آیا اقلیتی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد، حتی غیرمسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت، انکار کنند.»(1)
✍️ ادامه این بحث در قسمت بعدی ...
📚 منابع : ..............
1 - مجله نور دانش، شماره 3 ، سال 1341 شمسی .
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🏴 مطالب ویژه دهه اول محرم (قسمت هشتم):
✍️ امام حسین (علیه السلام) از دیدگاه دانشمندان مسیحی:
✳️ - «انتوان بارا» مسیحی، نویسنده کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» در مصاحبه با روزنامه الدار کویت گفت:
✅ اگر حسین از آن ما بود در هر سرزمینی بیرقی بر می افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می کردیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می خواندیم.
این نویسنده مسیحی میگوید:
✅ اگر از خود گذشتگی امام حسین (علیه السلام) نبود ، از عقاید اسلامی چیزی باقی نمانده بود،
✅ وی مسلمانان را به کوتاهی و قدر نشناسی در حق امام حسین (علیه السلام) متهم می کند و شهادت ایشان را امانتی بر گردن همه مسلمانان می داند که باید اسرار و اهداف بزرگ آن را به گوش جهانیان برسانند.
✅ در مورد عشق به امام حسین (علیه السلام) گفت: آیا انسانی یافت می شود که چنین شخصیت نمونه ای که تاکنون در هیچ دینی شبیه او متولد نشده است را دوست نداشته باشد
(این نویسنده مسیحی در اربعین سال1392 شمسی، مسافت بین نجف تا کربلا را بخاطر امام حسین علیه السلام پیاده طی کرد.)
✅ ایشان در مصاحبه ای با روزنامه کیهان گفت:
ما در مسيحيت هر آنچه را كه زيباست بررسي كرده ايم و دريافته ايم كه همه آن زيبائي ها در شخصيت حسين (علیه السلام) و امام علي (علیه السلام) و پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نهفته است، اين واقعيت را هيچ كس جز منكران و معاندان نمي تواند ناديده بگيرد ....(1)
📚 منابع : ..............
1 -منبع: سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)
روزنامه كيهان تاريخ چهارشنبه و پنجشنبه و شنبه (4و5و7) بهمن ماه سال 1385.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
💐 شمه ای از حالات حضرت علی اکبر (علیه السلام):
✴️ حضرت علی اكبر (علیه السلام) فرزند ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) بنا به روایتی در یازدهم شعبان، سال43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
🌸 درباره شخصیت علی اكبر (علیه السلام) گفته شده:
وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب (علیه السلام) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود.
✴️ علی اكبر (علیه السلام) در نبرد روز عاشورا دویست تن از سپاه عمر سعد را در دو مرحله به هلاكت رسانید و سرانجام مرّه بن منقذ عبدی بر فرق مباركش ضربتی زد و او را به شدت زخمی نمود. آن گاه سایر دشمنان، جرأت و جسارت پیدا كرده و به آن حضرت هجوم آوردند و وی را آماج تیغ شمشیر و نوک نیزه ها نمودند و مظلومانه به شهادتش رسانیدند.
🥀 امام حسین (علیه اسلام ) در شهادتش بسیار اندوهناک و متأثر گردید و در فراقش فراوان گریست و هنگامی كه سر خونین اش را در بغل گرفت، فرمود:
«ولدی علی! عَلَی الدّنیا بعدك العفا = فرزندم علی! دیگر بعد از تو اف بر این دنیا».(1)
✍️ آیا علی اکبر (علیه السلام) ازدواج کرده بود و آیا دارای فرزند بوده؟
🌸 از روایتی که از امام رضا (علیه السلام) وارد شده استفاده میشود که علی اکبر(ع) ازدواج کرده و دارای فرزندی بنام «حسن» بوده.(2)
و همچنین در زیارتنامه ی آنحضرت میخوانیم: «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى عِتْرَتِكَ وَ أَهْلِ بَيْتِكَ وَ آبَائِكَ وَ أَبْنَائِك = سلام خدا بر تو و بر عترت و اهل بیت تو و پدران و فرزندانت». پس حضرت ازدواج نموده و دارای اولادی بوده است.(3)
📚 منابع : ...................
1 - مستدرك سفینه البحار (علی نمازی): ج 5، ص 388. / مقاتل الطالبین: ص 52؛ منتهی الآمال: ج 1، ص 373 و ص 464. / الارشاد (شیخ مفید): ص 459.
2 - الكافي (ط - الإسلامية): ج5، ص: 361.
3 - كامل الزيارات: ص: 239.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
✍️ اشاره ای کوتاه بر مقام و منزلت ابالفضل العباس (علیه السلام):
🌸 مقام قمر بنی هاشم ابالفضل العباس (علیه السلام) از زبان مبارک امام سجاد (علیه السلام):
امام سجاد (علیه السلام) به عبیدالله فرزند عزیز ابالفضل العباس (علیه السلام) نگاهى کرد و اشک چشمشان جاری شد و فرمود:
«... خدا عمویم عباس را رحمت کند که جانبازى و خود را فداى برادر کرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض به او دو بال داد که با آنها با فرشتگان در بهشت پرواز میکند، چنانچه به جعفر بن ابىطالب عطا کرد و براى عباس نزد خداى تبارک و تعالى مقامى است که در قیامت همه شهداء و اولین و آخرین به آن رشک برند ...».(1)
🌹 توصیه امیرمومنان (علیه السلام) به ابالفضل العباس (علیه السلام):
🌸 اميرمؤمنان علی (عليه السلام) در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان فرزندان خود را جمع نمود ... همه عزیزانش گریه میکردند، حضرت دیدند گریه حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) از همه شديدتر است. پس او را به نزد خود طلب فرمود و شيون بلندى كرد و مفصّل گريست و آن گاه (خطاب به عباس علیه السلام) فرمود: «اى پسرم ! اى جانم ! از حسين، مراقبت كن، كه او امانت خدا و پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه و آله) و فاطمه (عليها السلام) و امانت من است. تو ياور او باش و خودت را فداى او كن». آن گاه، شيون زد و از گريه و فرياد زياد بيهوش شد .(2)
فرداي قيامت كه گرفتار ترينيم
وحشت زده و بي كس و بي يار ترينيم
آنقدر طرفدار من و توست ابالفضل
انگار نه انگار گنهكار ترينيم
📚 منابع : ..............
1 - «... رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ». / لهوف، ترجمۀ فهری: ص 117 / الأمالی(للصدوق): ص 463.
2 - شعشعة الحسينى: ج ۲، ص ۶۰ .