MARE069.mp3
7.31M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه شصت و نهم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE070.mp3
7.07M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتادم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
4️⃣3⃣
♨️👈 وقتی این چهار #عادتِ شاخص #لجن_خوری؛ #زیبائی_طلبی؛ #لاشخوری و #شهوت_پرستی را با تمام #شئون گوناگون این چهار #صفت غیر انسانی به نام #صفات_حیوانی، و با تمام مراتبش از خود دور بفرمایید، این می شود #تولد_ثانی شما، می شود #ولادت_دوم، می شود #خروج_از_عادت!
♨️👈 این، از عادت به در آمدن است، این، از عادت بیرون آمدن است. با این خروج از عادت حالا به #نظام_هستی بپردازید، ببینید چه زیباست، و انسان فکر نمی کند که عالَم فقط برای همین #رفعِ شهوت_هست ... یا تمام عالم دست به دست هم داده اند که برای من #زیبایی ظاهری بیافرینند که من فقط از زیبایی های ظاهری ام برای امور #حیوانی ام بهره بگیرم! اینطوری نخیر!
♨️👈 وقتی از صفاتِ حیوانی درآمدیم و به حیاتِ انسانی رسیدیم می بینیم عجب! عالَم چیز دیگری بود؛ مثل اینکه عالَم غذا و سفره ی چیده شده برای #عقل ما بود...
♨️👈 می خواهید به حیاتِ طیبۀ انسانی راه یابید؟ راهش این است که #محییِ_عظمِ_رمیم باشید، صفاتِ حیوانی را در خود خُرد کنید، له کنید، یعنی #صفات_حیوانی میرانده شود، از میته بودنِ حیوانی بدر آئید.
♨️👈 تا می رسد به اینجا که اگر جنابِ عارف بخواهد به حقیقت، سرّ #اسمِ_محییِ_عزمِ_رمیم را مسّ کند (نه اینطور که شبانه روز #تسبیح به دست بگوید و عدد اسم محیی را یاد بگیرد و یا محیی یا محیی بگوید، که البته این نیز خوب است)، باید حقیقتا خود را به حیاتِ انسانی زنده کند.
♨️👈 اگر حقیقتا به شهوت های حیوانی تن در ندهد (غیر از حد مجاز)، معلوم است که در حالِ مسّ اسمِ شریفِ #محیی است.
♨️👈 اگر کسی لجن خوری، زیبائی طلبی، لاشخوری و شهوت پرستی را از خود دور کند و #حقایق زیبای ایمانی را و اسرارِ وجودیِ عالَم را به خود تلبُّس کند که آن حقایق را پیدا کند، در حال یافتن و چشیدن و مسّ اسم شریف محیی است.
♨️👈 در مقابل لجن خوری #حلال_خوری کند نه #حرام_خوری. حرام خوری را به انحای گوناگونش از خود دور کند، فقط مالِ حرام مطرح نیست؛
♨️👈 چشمی که به زنِ نامحرم نگاه می کند حرام خور است، گوشی که صدایِ ناهنجار می شنود حرام خور است، لامسه ای که بدن #نامحرم لمس می کند حرام خور است، چون قوۀ #لامسۀ او غذا می خواهد و غذای او مسّ حلال است نه مسّ حرام! و ... ،
♨️👈 این حس ها غذا میخواهند کسی انکارِ نیازشان نمی کند بلکه از راه درست. اگر شخص از امور #حرام دوری کرده و روی بسوی #حلال الهی آورد این شخص در حالِ مسّ اسمِ شریفِ محیی است.
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
4️⃣4⃣
⁉️خوب،میخواهی به حیاتِ انسانی برسی؟
⚜️به اذن او بباید رهنمون را
⚜️بگیرد چهار مرغ گونه گون را
🕯👈 می خواهی #حیات_انسانی را پیدا کنی، راهی جز پرسیدنِ از حقیقتِ عالم نداری؛ باید بپرسی راهِ رسیدنِ به حیاتِ انسانی چیست؟ چون دیگران نمی دانند؛ #مکاتب_مادّی نمی توانند به من و شما راهِ حیاتِ انسانی را نشان دهند.
🕯👈 چه کسی باید من و شما را راهنمائی کند؟
«به اذن او بباید رهنمون را»، ب
اید رفت به درگاهش و گفت: خدایا من قوۀ #شهوت دارم چه کنم؟ چگونه خلاص شوم؟ می گویند چَشم؛ برو کتاب #نکاحِ_فقه مرا بخوان. برو #ائمۀ من (#سفرای_الهی) به تو می فرمایند چگونه #ازدواج کنی و زمان و چگونگی #جماع تو چه باشد، زمان جماع تو #شب_شنبه نباشد؛ روزِ شنبه نباشد شبِ یکشنبه نباشد روزِ #یکشنبه نباشد و ... .
🕯👈 #آداب دارد، پدر و مادر باید آداب داشته باشند، نمی شود در #نظامِ_هستی دو مرد و زن بی ادبانه با هم جمع شوند و هرچه می خواهند تحویلِ عالَم بدهند.
🕯👈 مگر عالم ، موجودات را بیجا تحویل تو داد؟ مگر این آب و خاک #حساب شده نیست؟ مگر این نان که در دستِ توست و می خوری حساب شده نیست؟ اگر #نانوا آنرا بد بپزد یا #خمیر کند و یا بسوزاند دعوا می کنی، تو که حاضر نیستی یک نانِ نانوا را اینطوری تحویل بگیری چطور می خواهی فرزند را همینطور #لاابالی تحویلِ اجتماع بدهی؟ این حسابش با کیست؟ #مسئولیتش با کیست؟
🕯👈 ما از #شرعِ مقدس باید بخواهیم؛ خدایا می خواهم بچه دار شوم، می خواهم #ازدواج کنم چگونه #صلاح میفرمائی؟ باید به #اذن ایشان #رهنمون بگیریم و این چهار مرغِ صفاتِ حیوانی را بکُشیم، نه آنطور که دلمان می خواهد.
🕯👈 اگر بخواهیم بدونِ دستورِ #شریعت راه برویم، لازمه اش این است که چهار مرغ #تقویت می شوند؛ کشته نمی شوند.
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE071.mp3
5.73M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتاد و یکم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE072.mp3
7.63M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتاد و دوم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE073.mp3
7.65M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتاد و سوم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
4️⃣5⃣
🖌👈 حالا چه گرفتاری ای در این چهار #مرغ است که باید آنها را بکشیم:
نماید هر یکی را پاره پاره
به هر کوئی نهد جزئی دوباره
🖌👈 مصرع اول یعنی باید این #اوصاف را از خود دور کنیم، و وقتی ان شاءالله از این اوصاف درآمدیم و به قللِ معرفتِ علمِ #فکری و #شهودی رسیدیم، ان شاءالله سرفراز می شویم، اسرارِ وجودیِ ما منکشف می شود و خودمان بر قله های #معارف_الهیه می نشینیم،چون از اوصاف الهی در می آییم. بعد به حیاتِ انسانی می رسیم.
🖌👈 در #حیاتِ_انسانی در قلعه های #معرفت انسانی قرار می گیریم و در آنجا حالا به این چهار مرغ که دیگر در دست ما هستند و از جناب #عقل دستور می گیرند می گوئیم شما هم #حیات داشته باشید و زنده هم باشید، اما به امر ما و آنطوری که ما می خواهیم، نه آنطور که شما می خواهید، نه اینطور که هر وقت دلش خواست بخورد و بخوابد و ... ، نمی شود؛ خیر؛ آنطور که #عقل می خواهد باید بخوابی و بخوری و ... ، به بدنش بگوید آنطورکه من می خواهم شهوت داشته باش نه آنطور که تو می خواهی.
بخواند نامِ آنان را به آواز
که در دَم هر چهار آید به پرواز
🖌👈 حال این سئوال پیش می آید که چطور شما اول گفتی این چهار مرغ را بکش و بعد می فرمائی اینها را زنده کن؟ پس یعنی باز #شهوتِ_حیوانی در ما زنده شود؟ شهوتِ غضبِ حیوانی زنده شود؟ در ما لجن خوریِ حیوانی زنده شود؟ یا خیر؛ می فرماید اوصافِ حیوانی که در تحت نظر عقل نبودند و همینطور گسیخته در بدن و جسم و روح شما رسوخ کرده و خودشان می خواستند هر کاری انجام بدهند، زمام اینها را به دست بگیرید و بگویید باید مطابق آنچه که #شرع_مقدس فرموده باید عمل شود.
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
4️⃣6⃣
🔺👈 حالا از اینجا #تفسیرِ_انفسی را شروع می فرمایند که مبادا دنبال این باشی که واقعا چهارتا #مرغ را بگیری و بکشی ؛ خیر؛ آن چهارتا مرغ در درون حضرتعالی هستند.
ترا هر چهارمرغ اندر نهاد است
که روحت از عروجش اوفتادست
🔺👈 این چهار #صفتِ_حیوانی در درونِ خودت هست، این کشتن هنر است نه اینکه تفنگ بدست بگیری و یک #کرکس را بیندازی؛ خیر.
🔺👈 به شکارِ حیوانِ بیشه رفتن هنر نیست. یک سنگ برداری و در روز #عرفات در #مشعر و #منا، به آن ستونِ سنگی یا خاکی یا سیمانی بزنی هنر نیست؛ #شیطانِ درونِ خودت را بزن. تا از صفات حیوانی به در آئی. آن آجر را سنگ زدن که مشکلی ندارد، هر کسی چند روزی برود این کار را می کند، الان هم که ماشاءالله اینقدر برویم و برویم فراوان شده است، خوب حالا برویم و برگردیم، نتیجه چیست؟ فَتَحَصَّلَ مِمّا عَمِلتَ؟ از آنچه که کردیم چه شده است؟
ترا هر چهار مرغ اندر نهاد است
که روحت از عروجش اوفتادست
🔺👈 این چهار تا نمی گذارند تو بالا بروی، اگر این چهار تا گذاشتند و از دستشان در رفتی به بالای #کوهِ_معرفت می رسی.
🔺👈 چرا به جناب ابراهیم خلیل گفتند این چهار مرغ را بکش و ببر بالای ده تا قُلّۀ کوه بگذار؟ آخر قلۀ کوه یعنی چه؟ یعنی #ماوراء_طبیعت و #عوالم _وجودیِ_مافوق، آنها قلل و کوه های وجودیِ عالم اند.
🔺👈 اگر می خواهی از این #دشتِ_عالَم_طبیعت در بروی و #خروج_از_عادت بیابی و از عادت درآئی و به آن قله های عوالم وجودیِ مافوق برسی که #عروج_انسانی ات باشد و اِنّا اِلَیهِ راجِعون و #معراجِ تو باشد، راهش کشتن این چهار مرغ درون است.
🔺👈 وقتی کشتی حالا بالا می روی! این چهار مرغ را ببر بالای ده تا قله بگذار، وقتی به #حقایقِ_عالَمِ_توحیدی می رسی می بینی چه عجب، تمامِ آنها را که کشتی حالا زنده شان کن،حالا می فهمی زندگی یعنی چه؟ حالا به حیوانات طور دیگری نگاه می کنی. حالا وقتی می گوید من کیستم، طور دیگری خودش را می بیند.
🔺👈 الان وقتی به من و شما بگوید من کیستم، می گوئیم خوب همین هستم که می بینی؛ می خورم، راه می روم، حرف می زنم و ... ، من من هستم دیگر، من کیستم ندارد!
🔺👈 بعد وقتی از این در رفت و بالا رفت و حقایقِ وجودی اش مکشوف شد می گوید عجب! پس تا حالا می گفتی من من هستم، همان مقدار نبود، من من ها بودم. که بالای ده تا قله بگذار؛
🔺👈 این ده تا قله چیست؛ که جناب #قوۀ_عاقله بیاید این پنج #حس_ظاهری و آن پنج #حس_باطنی، همگی را عقلانی کند، بعد می بینی عجب، این پنج حس ظاهریِ تور شکار و آن پنج حس باطنی تور شکار که در نشئۀ ظاهری و عالَم خواب، تو را با عالَم، خویت داده بود و با عالَم عادت کردی که صبح تا غروب ببینی و بشنوی و بچشی و ببویی و لمسش کنی، شب هم در خواب همینطور، که اَشکال و صُور و حیوانات و مار و عقرب و ... را ببینی! نخیر،
🔺👈 انسان باید از اینها در بیاید تا به قله های عروجی انسان برسد، بعد می بیند خروج از عادت عجیب لذتی داشت؛ منتها تا از این عادت در آئیم سخت است.
🔺👈 از مادر که متولد شدیم چقدر بر مادر عزیز و نازنین سخت گذشت تا متولد شویم، چقدر جان به لب آورده است؟! خیلی زجر کشیده است! حالا من و شما هم بخواهیم از #رحمِ_طبیعت که با آن خو کرده ایم زاییده شویم حالا می بینیم زائیدن مادر چقدر درد داشت. حتی اگر بگوئیم این #تولد_دوم هزار برابر آن اولی درد دارد و زجر دارد کم گفته ایم! هزار برابر چرا؟
🔥 الهی جان به لب آمد تا جام به لب آمد
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE074.mp3
6.95M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتاد و چهارم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MARE075.mp3
6.13M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه هفتاد و پنجم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
4️⃣7⃣
♦️👈 حالا دارد #تفسیر_انفسی می کند؛
#اردک، نماد #خسیس بودن نفس است، یعنی نفسی که خسیس و پست است.
♦️👈 هر انسانی که صفت پستی دارد، می گویند مثل اردک است! نخیر، آزاد مرد باشید!
♦️👈 لذا این بیت می گوید تا زمانی که نفست خسیس است و پستی، بدان که اردک صفتی، بطّی! خوب، حالا بطّی، چی هستی و کجائی هستی؟ با لای و لجن در بحر و شطی. اگر در دریا هم باشد باز می رود در یک گوشه ای که لجن بخورد.
♦️👈 در دریا! در دریا مگر نیستی؟ مگر این #نظامِ_طبیعت، #دریای_وجودیِ_حق نیست؟ مگر هر کلمه کلمۀ وجودی این نظام عالم، جوی های صاف و آبِ زلال الهی نیست که «و اَنزَلنا مِنَ السّماء ماءا»؟ ما از این آسمان وجودیِ عوالِمِ مافوق، آب را برایِ شما نازل کردیم؛
این زمین، آب است، آسمان آب است، ستاره آب است، دریاها آب هستند، درختان همه آب هستند، حیوانات همه آب هستند، یعنی همه علم اند، همه حقیقت اند، «و اَنزَلنا مِنَّ السَّماء حَقّا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء خَلقا» ؛ «وَ اَنزلنا مِنَ السَّماء مُوجُودا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء ماءا»،
♦️👈 ما از آسمان و از #عوالم_مافوق و از #علم_ذاتی خود برای شما اینهمه آب آفریدیم؛ شما در این دریا هستید؛ در این اقیانوسِ بیکرانِ عالَم هستید، در این جوی ها و در این جدول ها هستید، اما:
ترا تا خسّت نفس است بطّی
که با لای و لجن در بحر و شطّی
♦️👈 اردک ها را دیدید؟ در داخل جوی آبِ به این خوبی، آب هست، علف و سبزه زارِ خوش نیز در کنارش هست، ایشان به آنجا که یک چند تا کرم و آب گندیده هست می رود و این بیلچه (نوکش) را گرفته و در داخل لای و لجن می کند تا چند تا کرم درآورد و بخورد؛ این علف نازنین را بخور!
همی جوشد ز شهوت دیک دانی
زخارف آن طاووس است و آنی
♦️👈 اگر از نفس تو #شهوت می جوشد، خودت را متوجه باش که دیک (خروس) صفتی، اگر دنبال #زخارف (زیبائیهای ظاهری دنیا و نشئۀ طبیعت) هستی که وقت خود را برای آن هدر می دهی، بدان که #طاووس هستی و ارزش تو به همین است.
♦️👈 میلیاردر بشود، ارزشش همان میلیارد است، هیچ ارزش ندارد. ولو اگر یک #کشکول هم بدست بگیرد و همان کشکول برایش زیبایی باشد، ارزشش همان است.
♦️👈 اگر #عبا و #عمامه نیز برایش اسبابِ فخر باشد؛ ارزشش همان چند متر پارچه هست، هیچی بالاتر نیست. هر کس به هر چیز که دل بست ارزش او همان است، حتی فرمودند به #ملکوتِ_عالَم هم اگر دل ببندید، ارزش تو همان مقدار است. به #بهشت هم که دل بستید ارزش شما همانند مقدارِ بهشت است.
♦️👈 فقط فرمودند تنها چیزی که از همه چیز برای دل بستن بهتر است خداست، دل به خدا ببند که «جز هوای تو نیست در سرِ ما».
♦️👈 اگر به خدا هم دل بستی، البته ارزش تو خداست. حالا ببین به چه دل بستی، به همان اندازه ارزش داری!
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54