💥علائم عوارض مهم دارویی که بهتر است هر درمانگری بداند💥
♻️برخی از داروها عوارض دارند که بسیار معروف است . این پست بیشتر برای پزشکان کاربرد دارد .وقتی مریض به مطب مراجعه میکند ابتدا درباره مصرف داروها از آنها سوال کنید . هرگاه این علائم را در مریضی دیدید همواره بخاطر داشته باشید:
💠– اين ١٠ عارضه معروف رو هميشه بياد داشته باشيد:👇👇
١. وقتى آقاى ميانسالى بهتون مراجعه كرد و گفت: اخيرا پستانهام دارن بزرگ ميشن! بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آلداكتون (اسپيرنولاكتون) ميخورى؟
٢. اگه بيمارى ازينكه اخيرا مُدام سُرفه ميكنه شاكى بود! بلافاصله بپرسيد: قرص كاپتوپريل يا انالاپريل نميخورى؟ (داروهاى ACEI)
٣. اگه مريضتون اومد پيشتون و گفت: مُچ پاهام تازگيا وَرَم ميكنه، بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آملوديپين ميخورى؟
٤. مريض قلبى كه مياد پيشتون و مدتيه سردرد داره! درمانهاى مختلف هم كرده و جواب نگرفته! بى درنگ ازش بپرسيد: قرص نيتروكانتين ميخورى؟
٥. مريضى كه آسم داره، اگه اومد پيشتون و از لرزش دست و پا شاكى بود! بايد بپرسيد: اسپرى سالبوتامول استفاده ميكنى؟
٦. اگه مريض قلبيتون اومد و از تهوع و دل درد و گاهى استفراغ شاكى بود! اولين سوال شما بايد اين باشه: قرص ديگوكسين ميخورى؟ (اينا اولين علايم مسموميت با ديگوكسينه!)
٧. بيمارى كه مشكل ريه داره، اگه اومد و از تپش قلب شاكى بود، حتما اول اين ٢ سوال رو بپرسيد: اسپرى سالبوتامول ميزنى؟ قرص تئوفيلين ميخورى؟
٨.خانمى كه مياد مطب و ميگه: مدفوع من اخيرا بشدت سياه رنگ شده! اولين سوالتون اين باشه: قرص آهن ميخورى؟ قرص بيسموت چطور؟
٩. بيمارى كه مدتيه دچار بدن درد شده و ميگه: تمام عضلاتم تازگيا درد ميكنه! بايد بى درنگ بياد قرصهاى كاهش چربى خون بيوفتين و بپرسين: آتورواستاتين ميخورى؟
١٠. اگه مريضتون گفت: گاه گاه قسمتى از بدنم كبود ميشه و خوب ميشه! حتما ازش بپرسيد: وارفارين ميخورى؟
💠کانال تخصصی طب سنتی اسلامی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه دوم:
تاثیرگذاری آنچه وارد بدن می شود
🌐عضویت در کانال مرجع تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠بررسی مسکن و منازل آپارتمانی
🔸منازل آپارتمانی بالاخص مجتمعهای مسکونی به علت نیاز روز افزون انسان به مسکن و محدودیت زمین به وجود آمده است و هجوم برای شهرنشینی بر این امر دامن زده است و موجب گردیده مسکن و خانهها از حالت ویلائی به آپارتمانی و بدتر از آن به مجتمعهای مسکونی تغییر یابد.
🔸در مجتمعها و آپارتمانها بهره بری از نور، آفتاب، هوا و باد، آزادی و راحتی کم و محدود است و اشتراک فاضلاب، نوع معماری فضای بیرونی و داخلی، آسیبهای جسمی و روحی و ... از نقاط منفی وصعف آن قلمداد میشود.
🔹به لطف خدا در ادامه موارد مذکور را مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار خواهیم داد.
❇️بررسی حیاط در مسکن:
🔺حیاط یکی از قسمتهای مهم خانه میباشد که متأسفانه با آپارتماننشینی و مجتمعهای مسکونی اجباراً از نقشه حذف میشود و تبدیل به فضا و حیاط عمومی میگردد.
❇️ از جمله خواص حیاط میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:
🔸 الف: حیاط حد واسط درب منزل و اندرونی میباشد و افراد به محض ورود به حیاط وارد اندرونی نمیشود و در نتیجه ایجاد نوعی حریم مینماید
🔸 ب: فضای حیاط ایجاد جو سرخوشی و نشاط مینماید، در منازل آپارتمانی به علت عدم وجود حیاط افسردگی و بیماریهای سودایی بیشتر خواهد بود
🔸ج: حیاط با داشتن فضای اضافی امکان داشتن باغچه، حوضچه، را امکانپذیر مینماید که در ایجاد روحیه، نشاط و تغذیه مناسب بسیار ارزشمند میباشد.
🔸 د: پهن کردن البسه و خشک نمودن آن در فضای حیاط جهت بهداشت خانواده بسیار مهم است و طناب سیار و بالکن در آپارتمانها با محدودیتی که دارد هیچگاه جایگزین آن نخواهد شد.
🔸 ه: در منازل دارای حیاط بسته به متراژ و مساحت آن امکان فعالیت بدنی، نرمش و ورزش امکانپذیر است در حالی که در فضای آپارتمانی محدودیتهای بسیار زیادی وجود دارد.
🔸 و: امکان وجود توالت در سازههای حیاط دار به نقاط دورتر از اتاقها و بنا نمودن آن در حیاط از مزیتهای بارز حیاط در مسکنهای ویلائی میباشد.
❇️مشخصات اتاق پذیرائی
🔺اتاق پذیرائی مناسب از دیدگاه سبک اسلامی ایرانی باید دارای مشخصههای زیر باشد:
🔹الف: اتاق پذیرائی تا حد امکان (در حد توان) باید وسیع و دلباز باشد.
🔹ب: باید از اتاقهای دیگر و آشپزخانه تفکیک باشد و حریمها رعایت گردد و میهمان و اهل اندرونی منزل به هم دید نداشته باشند
🔹ج: دارای نور و دکوراسیون مناسب باشد و بهداشت در آن رعایت شده باشد.
🔹د: فرش، موکت و مبل راحتی مناسب و در شأن مهمان (درحد توان وشان صاحبخانه)فراهم شود و در این راستا از افراط و تفریط نیز پرهیز گردد.
🔹ه: گرمایش و سرمایش اتاق پذیرائی باید متناسب با میهمان تنظیم گردد و در هوای سرد و گرما اعتدال بخش باشد.
🔹و: در اتاق پذیرائی و وسایل موجود در آن از رنگهای شاد و مفرح استفاده گردد و از نصب و قرار دادن وسایل و فرش، مبل، راحتی دارای رنگهای تیره خودداری گردد.
چه انکه استفاده از رنگ ها تقویت روحیه و موجب وسیع و دلبازشان داررن مسکن و اتاق میگردد .
🔹ز: گشادهروئی، صمیمیت، پذیرائی مناسب بسته به توان و هرگونه اقدام در خصوص اکرام میهمان از جمله ملزومات معنوی در اتاق پذیرائی میباشد.
❇️مشخصههای حال و نشیمن
🔸در ساختمانهای جدید حال، نشیمن و پذیرائی جهت استفاده حداکثری از فضا و بزرگنمائی و دلباز کردن منزل با اتاق پذیرائی و گاهاً با آشپزخانه یکسره و بدون حائل است.
🔸این نوع معماری از دیدگاه معماری اسلامی و حتی طب اسلامی ایرانی مردود است.
🔸حال و نشیمنگاه محیطی است جهت گذراندن اوقات فراغت و دور همنشینی اعضاء خانواده و امورات دیگر مانند گفتگو، تماشای تلویزیون و... با ضمیمه شدن حال به پذیرائی و برداشتن حائل بین آنها حریم معنوی فیمابین میهمان و اهل منزل بالاخص اندرونی منزل تضعیف میشود و کلیه رفت و آمدها، صداها، حرکات و ... در تیررس میهمان خواهد بود و باید دانست این سبک معماری رهآورد و هدیه نامیمون معماری غرب برای ماست.
🔸در منازلی که به علت کمبود مساحت حال و پذیرائی به صورت یکسره یا بدون حائل میباشد بهتر است در میان آن پرده مناسبی حائل باشد تا با آمدن مهمان پرده کشیده شود و حریمها حفظ گردد و بعد از رفتن مهمان میتوانند آن را مجدد جمع کنند.
در این روش میتوانند پرده های کر کره ای به سبک پرده های پنجره نصب نمایند که به راحتی قابل تحرک و جابجایی میباشد.
این روش جهت گرم کردن هوای منزل در زمستان و سرد کردن هوا در تابستان نیز بهتر است.
🔸چه آنکه با جداسازی حال و پذیرائی با پرده و حائل امکان گرم یا خنک کردن آن نیز تسریع میگردد.
💠به لطف خدا ادامه دارد...
🔰عضویت در کانال مرجع تخصصی طب👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist4.pdf
445.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم
❇️جلسه دوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔸در حوزه ی پزشکی راجع به قلب راجع به ریه سه تا نظریه است
🔹 یکی از نظراتی که پزشکان خیلی روی آن کار کردند ارتباط روانی درمانی و پزشکی بوده است .
🔸اگه امراض روانی جسمانی بهم مر بوط است و در معالجه هم باید مرتبط با هم کار کنیم
یعنی به مسایل روانی بیمار هم باید توجه کنیم و در یک متن دیگر مسلمان میگه که طبیب باید بهبودی و سلامت را در فکر بیمار تزریق و تلقین کنیم
حتی اگر خودش امیدی ندارد به معالجه شدن بیمار، ولی مریض را باید امیدوار کرد زیرا امید روانی در سلامت جسم موثر است
چون جسم تحت تاثیر حالات روانیست .
🔺وقتی بیماری که مطمئن باشد حالش خوب میشود و بیماری که مطمن است حالش خوب نمیشود ازنظر پزشکی و جسمی فرق میکند
زیرا واکنش های روانی که خود فرد میگیرد جسمش را در برابر بیماری فعال میکند یا نمیکند
به بیمار باید بگویید شما مریضید
این هم یک روش است این نظریه چند
سال قبل رویش کار شده است
🔹کتابهایی دارند به نام کتاب روحانی .
طب النفوس .
که روان شناسی و ارتباط روان با جسم است .
در یکی از این کتابها بیست و سه فصل در باب روان درمانی مطلب آمده است مال هشتصد و پنجاه سال قبل است.
این کتاب کجاست ؟
ما نمیدانیم
🔺یک نسخه خطی فلانش در فلان موزه گذاشتند و دارند میبینند و خودشان ترجمه اش کردند نوشتند چهار صد سال پیش اروپا از آن استفاده کرده و ما هنوز خبر نداریم.
❇️ همچین کتاب هایی هستند
🔸 پدر بزرگ ما تعریف میکرد که این انگلیسی ها کیلو کیلو گاری گاری کتاب میخریدند از تو شهر ها وروستاها
🔹خانه ها و ملت ما نمیدانست این ها چیست
🔹میگفت آقا اینها یک احمق خارجی آمده پول میده و این کاغذها و آشغال ها را میبرد
🔹 همه میگفتند عجب خری گیر آوردیم .
نمیدانستند که اتفاقا او درست تشخیص میدهد
بعد ها معلوم شد کی خر بوده کی خر سوار
🔸 یکی نمونه دیگر ابوریحان بیرونی حدود شصت تا کتاب را فقط از یکی از پزشکان مسلمان میاره در باب دارو شناسی و دارو سازی شصت کتاب فقط از یک پزشک در باب دارو شناسی و داروسازی در حوزهی بیماری های تخصصی اطفال کتاب های متعدد در باب تخصص اطفال کتاب های تخصصی در باب سیستم اعصاب ، ارتباط رژیم غذایی با نوع بیماری ها، حتی غذا درمانی فقط از طریق (غذا) در بعضی رساله ها میگوید
🔹ما رساله هایی داریم که در کل کتاب هیچ داروی شیمیایی در آن نبود و هیچ دارو گیاهی توصیه نکرده و نوشته فقط با تغذیه معالجه میکنند
چی بخور ، چی نخور
🔰 با رژیم غذایی فقط
اینها مال هشتصد، نهصد، هفتصد و پنجاه، ششصد وپنجاه و فوقش مال پانصد سال پیش است در جهان اسلام
خیلی هاشان هم ایرانی بودند
🔸 راجع به رازی که بحث های عجیبی هست که ما فقط کشف الکل رو شنیدیم که مال ضد عفونی و گند زدا و استعمال جیوه به عنوان مسهل که در غرب از روی تئوری های رازی اجرا شد
🔸 در کل غرب که به نام سفید رازی در غرب مشهور بود و صد وپنجاه کشف بزرگ و کوچک در عالم دارو وپزشکی ودارو فقط از رازی نقل شده توسط غربی ها، که ما خودمان آنهارا نخوانده ایم!!
⭕️در دانشگاه های ما کسی این ها رو نمیگه
در خود دانشگاه دانشجو پزشکی این ها را نمیداند
چون استادش هم نمیداند
شش قرن تمام دانشگاه ها ی اروپا عمدتا فقط از کتاب های مرجع پزشکی مسلمان استفاده می کردند
🔹 اگر از پزشکی یونان ، روم و ایران هم استفاده میکردند باز از طریق ترجمه های عربی بود که مسلمان ها با اینها آشنا شدند
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
modern2.pdf
522.7K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه سوم:
درجات ادویه و مراتب آنها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴جلسه: پنجم
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات اتاقخواب
🔸از دیدگاه طب ایرانی اسلامی و اصول سبک زندگی به روش ایرانی اسلامی، اتاقخواب اتاقی مهم جهت دریافت آرامش، استراحت، خلوت و جماع زوجین و عموماً اتاق مطالعه برای فرزندان میباشد.
🔸 با توجه به اهمیت این اتاق به برخی مشخصهها و تذکرات در خصوص این اتاق اشاره میکنیم.
☢الف: اتاقخواب نباید سهلالوصول و خیلی دم دست و در محل رفت و آمد باشد.
مثلاً نباید طوری باشد که میهمان هنگام ورود به منزل سهواً و به اشتباه با یک معماری غلط به سمت آن هدایت شود.
☢ب: چون اتاقخواب در حقیقت محل استراحت و خواب است باید محلی به دور از صداهای اضافی و نور مزاحم باشد.
☢ ج: افراد حساس به صدا میتوانند جهت مهار صدا از پنجرههای دو جداره و عایق مخصوص ضد صدا که بر روی دربها و دیوارها نصب میشود استفاده نمایند که در مهار صدا بسیار مثمر ثمر است.
☢ د: نور اتاقخواب باید طوری طراحی شود که با نصب لامپهای ضعیف و بسیار کمنور هنگام خواب موجب تحریک اعصاب نشود، چه آنکه لامپها و چراغخوابها در اکثر منازل با ایجاد نور غیراستاندارد و زیاد زمانی که فرد در خواب است با اثرگذاری بر روی اعصاب و مغز موجب بیکیفیت شدن خواب و عدم دریافت شارژ و انرژی کافی از مدت زمان خواب خود میشود.
☢ه: اتاقخواب در صورت امکان نباید خیلی کوچک و خفه باشد، همچنین نباید مانند اتاق پذیرائی یا حال و نشیمن وسیع باشد.
آرامش روحی و جسمی که مقدمه یک خواب مطلوب است در اتاقهای متوسط سریعتر به انسان منتقل و القاء میگردد.
متراژ اتاق خواب بسته به شرایط معمولی میتواند حدوداً بین 15- 9 متر تعیین گردد.
☢ و: هوای اتاقخواب باید متعادل و متناسب با مزاج افراد باشد، چه آنکه هرگونه گرمی، سردی، خشکی یا رطوبت بیش از حد میتواند زمانی القاء و فرو رفتن به خواب و همچنین کیفیت و کمیت خواب یعنی طول مدت زمان خواب را دستخوش تغییر و آسیب نماید.
☢ز: جنس بالشت و رخت خواب بهتر است در مناطق مرطوب و نمدار از پشم طبیعی و در مناطق گرم از پنبه استفاده گردد. چه آنکه استفاده از پنبه در مناطق سرد و مرطوب موجب نفوذ سردی و رطوبت در بدن خواهد شد.
همچنین استفاده از الیاف مصنوعی یا مواد پلاستیکی ضمن تولید الکتریسیته ساکن در بدن مضر بوده وتوصیه نمیگردد.
☢ک: در صورتی که از تخت خواب استفاده میکنید باید جنس آن از چوب باشد. استفاده از تخت خوابهای فلزی به هیچ وجه مورد تأیید نمیباشد و وجود هرگونه فلز در اطراف انسان در زمان خواب موجب اثرگذاری منفی بر روی مغز و در نتیجه به هم خوردگی سیگنالهای مغز و اثرگذاری منفی بر خواب خواهد شد.
☢ ه: در اتاقخواب بالاخص اتاقخواب کودکان از قرار دادن تابلو، مجسمه و اشکال توهم وترس آمیز بالاخص اشکالی که بعد از خاموشی چراغ ترسناک و توهم آمیز به نظر میرسند خودداری نمائید.
☢م: کلید قطع و وصل چراغخواب بهتر است نزدیک به رخت خواب یا تخت خواب باشد.
☢ ن: از قرار دادن قرآن، اسماء الهی، تابلوهای مقدس مانند تابلوهای منقوش یا خطاطی به ان یکاد و آیة الکرسی و امثال آن در اتاقخواب به علت خوابیدن در آن و دراز شدن پا به سمت آن یا بعلت تعویض البسه زیر و جماع که معمولاً در اتاقخواب انجام میشود خودداری گردد.
☢ح: اتاقخواب باید طوری طراحی شود که از بیرون از منزل به داخل آن دید و تسلطی نباشد و پنجرههای آن باید با پردههای مناسب مهار گردد.
☢ط: اتاقخواب باید به حمام نزدیک باشد تا در صورت نیاز شبانه، نیاز به غسل بعد از جماع توسط والدین یا نیاز غسل بعد از جنب شدن که معمولاً برای پسران بعد از سن بلوغ اتفاق میافتد دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
☢ی: حتی الامکان در اتاقخواب نباید ابزار و وسایل الکتریکی مانند موبایل، تلویزیون و... وجود داشته باشد، چه آنکه وجود این وسایل به علت ساطع کردن امواج موجب برهم خوردن سیستم مغز و امواج مغزی و اثرگذاری در بحث کمیت و کیفیت خواب میگردد.
بالاخص قرار دادن موبایل در نزدیکی رختخواب اثرگذاری منفی بر مغز و اعصاب خواهد داشت.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
زیستگاه و مسکن جلسه پنجم.pdf
342.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۵)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔹حتی با تراز علمی خود غرب که یونان و اینها بوده است بعد اشاره به بحث نهضت ترجمه دارد .
🔸میگوید مترجمان برجسته ای در دوران رسنانس اروپا بوجود آمدند که ترجمه ی تخصصی رساله هایی در باب تقسیم انواع دردهای مفصلی ، درد اعصاب، درد پهلو میکردند .
🔸فقط میگوید هر کدام تیم های ترجمه بودند که فقط پزشکی ترجمه میکردند یک عده فقط در بحث حقوق
یک عده در بحث الاهیات ترجمه میکردند
🔹 شما میدانید این نهضت ترجمه ی از شرق به غرب از جهان اسلام به زبان عربی به زبان لاتین به زبان اروپایی پانصد تا چها رصد سال ادامه داشته درست برعکس الان که باید در همه چیز از زبان انگلیسی ترجمه کنیم
❇️ آن زمان زبان علم در دنیا زبان عربی بود
🔺هرجا میخواستند دانشمند شوند باید عربی یاد میگرفتند
حالا باید انگلیسی یاد بگیریم
🔺اون زمان اگر یک دانشمند زبان اروپایی در خود اروپا میخواست بره پز بده در پاریس و لندن که من دانشمند مدرن و امروزی هستم باید در لا به لای حرف هایش کلمات عربی استفاده میکرد و حالا باید زبان انگلیسی تا معلوم شود ما آدم دانشمندیم امروزی هستیم وکلا با شما فرق داریم
🔺هر اتفاقی که الان دارد میوفتد از تقلید لباس و... این اتفاق پانصد سال پیش معکوس در دنیا می افتاد.
🔰یک تعبیری دارد پرفسور ماکس پیرهوف میگوید که:
🔸زبان اصلی در همه ی علوم جدید چند قرن قبل از زبان عربی بود در همه ی دنیا و ترجمه آثار پزشکی و پزشکان اسلامی شروع پزشکی جدید در غرب بود و تمدن و علم جدید مدیون گروه های تخصصی ترجمه و ویراستاری ماست که اینها کارشان فقط ترجمه های تخصصی بود .
✅رساله هایی در توصیف انواع بیماری ها و دارو ها
مثلا میگوید:
📝ده ها رساله در باب تورم پرده دماغی مننژیت و پرده های مغزی
📝 هفتصد سال پیش میگوید ده ها رساله در باب بیماری های مغز اولین بار توسط مسلمانان مطالعات توصیفی شد و دسته بندی شد
📝رساله هایی در توصیف التهابات پوستی و تفاوت شان با هم
رساله هایی در باب فلج صورت که کدام فلج عظلات صورت مربوط به اختلالات مغزی وسکته است و کدام مربوط به عوامل خارجی است
📝رساله هایی در باب تقسیم:
انواع درد های مفصلی
درد پهلو
درد اعصاب
ما بین درد ها تشخیص انواع درد های کبدی
التهاب سینه
بیماری های ریه
تشخیص انواع سکته های مغزی
تحلیل دقیق سل ریوی
بیماری های مسری
بهداشت محیط آب و خاک برای عدم انتقال بیماری ها
🔴اولین مواجه های علمی با بیماری های ویروسی باز از داخل رساله های اسلامی است که محیط را چگونه نگه میداریم که بیماری منتقل نشود
🔵اولین مطالعات در حوزه ی بیماری های ویروسی توصیف کرمک که میگوید آن را نسبت میدهم به دوبینی(نام فرد) از ایتالیا که میگم او کشف کرد در حالیکه چهارصد سال قبل از او در رساله های پزشکی مسلمان وجود دارد و با تصوری که از آن دارند کشیدند و توصیف کردند که چگونه بوجود می آید و موسسه ی راک فلر در باب مطالعات انگل شناسی که این کشف مربوط به اون نیست
🔴در ایتالیا این حدود چهار قرن قبل در متون عربی وجود دارد رساله هایی در عوارض سنگ مثانه یک پزشک فرانسوی در اوایل قرن بیست مثلا نود وپنج شش سال پیش این را نوشت که میگوید ما چیز زیادی و هیچ چیز اصولی بر کشفیات مسلمانان در باب سنگ مثانه نیفزوده ایم ، در فروع بحث میکنیم
🔹 بیماری های جلدی و تناسلی را میگوید(خود غربی ها میگویند) آنها (یعنی مسلمانان) سالها قبل به دقت توصیف کردند و بسیاری ناراحتی های عصبی را علت یابی کرده اند
🔺حتی ارتباط ترس ، تنبلی، استرس، غم و افسردگی، کودنی (را دانشمندان و اطباء مسلمان در کتب قدیم بیان کردند)
✳️میگوید ارتباط این ها را با بیماری های جسمانی و ترشحات درون بدن(قبلا دانشمندان مسلمان) توصیف کردند که اینها این حالت ها افسردگی ها و... چقدرش منشا جسمانی دارد و چقدرش عوامل خارجی دارد.
🌐به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه 3 از بخش2دکتر رحیم پور.pdf
423.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه چهارم:
نکات مهم در مبحث مطالعه مفردات
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: ششم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌐خصوصیات مطبخ و آشپزخانه
🔸در قدیمالایام نام آشپزخانه مطبخ بود یعنی محل طبخ غذا و از آنجائی که آشها از غذاهای اصلی ایرانیان بود و در بحث تغذیه نقش مهمی داشت آن را آشپزخانه نام نهادهاند.
🔸در معماری جدید غربی مانند اکثر هدایای نامیمون غرب که برای مشرق زمین به ارمغان آورد؛ آشپزخانه نیز معماری غیرعلمی دارد که متأسفانه این نوع معماری در کشور ما نیز با غلبه بر معماری اصیل ایرانی جای خود را در معماری ایرانی اسلامی باز نمود و در اکثر خانهها آشپزخانه اُپن و باز به عنوان مُد پذیرفته شده است.
💠اشکالات آشپزخانه باز به شرح ذیل میباشد:
🔺الف: در آشپزخانه اُپن حریم خانواده و اندرونی رعایت نمیشود و از نظر دینی و فرهنگ اصیل ایرانی مورد تأیید نمیباشد.
در دین اسلام و همچنین ایران باستان حفظ حریم اندرونی منزل، زنان و خانواده بسیار پراهمیت بوده و معماری کهن ایران زمین به درستی گویای این حقیقت است
🔺ب: در آشپزخانههای اُپن دود و بوی مواد غذائی و سرخکردنیها، همچنین سر و صدای ناشی از آشپزی اعم از سرخ کردن خوراک و صدای ظروف موجب برهم خوردن آرامش اهل منزل میگردد.
💠خصوصیات مطبخ آشپزخانه:
🔻الف: باید از حال، پذیرائی و سایر اتاقها جدا باشد تا هم حریم اهل منزل رعایت گردد و هم دود و بوی ناشی از آشپزی به جای دیگر راه پیدا نکند.
🔻ب: باید از لحاظ نور طبیعی در شرایط مناسبی باشد، چه آنکه نور آفتاب اثرگذاری واضحی نسبت به نور لامپ و نورهای مصنوعی دارد.
🔻ج: آشپزخانه باید از لحاظ تهویه طبیعی مانند پنجرهها و هواکشهای طبیعی و تهویههای مصنوعی و صنعتی مانند هواکشها و فنها و هود در شرایط ایده آلی وجود داشته باشد.
🔻د: دکوراسیون مناسب از جمله نکات مهم یک آشپزخانه خوب میباشد. چه آنکه آشپزخانه مانند قصر برای زنان است و خانمها اکثر زمان خود را در آشپزخانه سپری میکنند، لذا داشتن زیبائی و دکوراسیون ساده اما جذاب به دریافت انرژی از این فضا کمک شایانی مینماید.
🔻ه: بهتر است آشپزخانه و مطبخ کف و دیوار آن با سرامیک و کاشی پوشش داده شود، چه آنکه دود و چربی ماحصل از طبخ خوراک در دیوارهای گچی و... به راحتی پاک نمیشود اما آثار چربی و دود و مواد آشپزی از روی کاشی و سرامیک بسیار راحتتر پاک میشود.
🔻ز: بهتر است آشپزخانه دلباز و دلشاد باشد، چه آنکه آشپزخانه و مطبخ کوچک موجب تسریع در آلودگی آن گشته و بیماریهای ریوی را افزایش میدهد. با ایجاد پنجرههای مناسب میتوان به دل بازی آشپزخانه کمک کرد.
همچنین با نصب هودهای قوی و کم صدا باید تهویه را به حداکثر رساند.
🔻ک: یکی از نکات مهم آشپزخانه چاه تخلیه آشپزخانه و ظرفشویی میباشد.
متأسفانه یکی از تحفههای شوم معماری غربی در بسیاری از خانهها و آپارتمانها جدا نبودن چاه آشپزخانه و ظرفشوئی با فاضلاب حمام و توالت میباشد.
🔸ادغام فاضلاب انسانی با مواد غذائی نه تنها به شدت مکروه است بلکه موجب اهانت به رزق و روزی و مسدود شدن فیض حق میگردد. فتأمل جیداً.
🔻 ل: در سالهای اخیر در معماری یک طرح مناسب در حال گسترش است و آن جداسازی مطبخ و آشپزخانه از هم است هرچند در مفهوم مطبخ و آشپزخانه یک چیزی باشند اما در این سبک، یک فضای کوچک بیرون از فضای داخلی منزل و حتی خارج از آشپزخانه مخصوص طبخ و پخت غذا ایجاد میشود و با این طراحی منزل و محیط خانه از دود و بو در امان میماند.
🔴تذکر: دقت داشته باشید، حسب تحقیقات به عمل آمده دود و مواد متصاعد شده از آشپزی در آشپزخانه بالاخص با این روغنهای مایع و جامد مضر در بازار بسیار زیاد میباشد؛
و حتی گاهاً برخی محققین ضرر این دودها را با دود سیگار در یک ردیف قرار میدهند، چه آنکه دودهای ناشی از آشپزی پس از استقرار در ریهها به سختی به آلبول های ریه میچسبند و جدا شدن از آن بسیار مشکل است و این امر به مرور زمان زنان خانهدار و افراد را به بیماریهای ریوی و آلرژیهای تنفسی مبتلا خواهد نمود.
راهکارهای عدم ابتلاء به این موارد را در مطالب بالا متذکر شدیم.
✅به لطف خدا ادامه دارد....
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zistmaskan6(1).pdf
434.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۶)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺(یکی از مباحث تالیفی طب سنتی قدیم) مسله ی ورزش درمانی و فیزیوتراپی است که چه بدنی چه ورزشها یی را چقدر بکند یا نکند .
🔹میگه اولین بار آشنایی با ورزش درمانی از طریق متون اسلامی و عربی صورت گرفت.
🔸 درچشم پزشکی همون علی بن موسی کتابی دارد به نام تذکره الکحالی
ده ها چشم پزشک بزرگ و جراح چشم(در طب قدیم داشتیم)
🔵شما میدانید عمل آب مروارید چشم جراحی میشده
🔻آب مروارید چشم را هفتصد سال پیش مسلمانها جراحی میکردند و خارج میکردند(آب مروارید چشم را)
🔹اینها را غربی ها در کتاب هایشان نوشته اند .
🔸ابولقاسم عمار موصلی که ما در غرب او را با نام کاناموصالیا میشناسیم .اسمش ابولقاسم عمار موصلی است که چشم پزشک عراقی بود و رفته بود به مصر در شمال آفریقا
میگه جزو فاطمیون مصر بودند
🔹فاطمیون شیعیانی بودند که در شمال آفریقا و در مصر یک حکومت اسلامی علوی فاطمی تشکیل دادند و این الاحذر که دانشگاه برادران اهل سنت بود این دانشگاه شیعه بود فاطمیون مصر این دانشگاه را تاسیس کردند و در الاحذر از مسال حقوقی وپزشکی و مکانیک وشیمی همه تدریس میشده است
🔸 بعد میگفت این ابوالقاسم عمار کتابهاشان به لاتین ترجمه شد در قرن پانزدهم .
🔺 ابن هیثم که نور شناس و فیزیک دان بسیار بزرگی است کشفیات بزرگی در رشته فیزیک ،مکانیک و نور شناسی در عین حال ایشون یک چشم پزشک بسیار بزرگه
🔹 اولین کسی که این نظریه را داد تا قبلا فکر میکردند که ما آنچه میبینیم که یک نوری از چشم یک امواجی از چشم میاد بیرون میخوره به اجسام و ما اجسام رو میبینیم
ابن هیثم گفت اینجوری نیست
از چشم نوری خارج نمیشه
نور از بیرون به چشم میرسه و ما اون رو میبینیم
🔸 این نظریه رو دوستان میدونند در فیزیک به کی نسبت میدهند و مربوط به کی هست نسبت میدهند به قرن هجده و به یک دانشمند غربی(در حالیکه بسبار قبل تر از او ابن هیثم این نظریه را مطرح کرد)
ابن هیثم کی این حرف ها رو زده !!
خود حرکت بررسی نور، انتشار نور، زوایای مربوط به انعکاس نور این ها همه کارهای بزرگی است که امثال ابن هیثم میکردند
🔹 آثار علی بن رضوان که پزشک بزرگی است و آنقدر هم آدم علمی بود، وقتی عراق پاشد رفت مصر برای مناظره ی پزشکی با ابن بطلان که یک پزشک بزرگ دیگر مسلمان بود
🔸 ایشون از بغداد رفت قاهره برای مناظره باوسایل اون موقع ها.
🔺 آثار علی بن رضوان که در مناظرات تندش با ابن بطلان در کتاب تقویم الصحه
ابن نفیس پزشک وکاشف بزرگ که حدود نود سال پیش در تاریخ غرب اعتراف کرد به نقش این آدم (علی ابن رضوان)در تاریخ پزشکی غرب و دنیا
🔹 شما اسمش را نشنیدید نود سال پیش کنکره ی بزرگداشت برای ابن نفیس گرفتند در اروپا که این آدم در پیشرفت پزشکی جدید در غرب خیلی نقش داشته ما تا به حال بهش بی احترامی کردیم
🔺 ایشون کسیکه چند قرن قبل از این مسئله گردش خون در بدن را مطرح کرد
(اما الان گردش خون را) به چی نسبت میدهند؟
در کتاب ها این نظریه مربوط به ابن نفیس است
صریحا بحث گردش خون در بدن را چهار قرن قبل از این ثبت رسمی که دارد ایشون کشف کرده ودر رساله هاش توضیح داده و همان موقع ترجمه شده بوده در دانشگاه های انگلیس تدریس میشده
از چند مدت قبلش کشف گردش کوچک خون که گردش ریوی خون که باز این را نسبت میدهد به میکائیل سورورتوس در قرن هفده میلادی/ سه قرن قبل عین این نظریه در کتاب الموجزفی الطب دقیقا تشریح شده واین کتاب به زبان لاتین ترجمه شده بود ودر اختیار اینها بود به خصوص در ایتالیا آندلس اسلامی اینها میرفت به شمال انگلیس فرانسه و اروپا و چند قرن قبل این کتاب به فارسی هم ترجمه شد صدها رساله که اینها رکود پزشکی مثل الجامع را در غرب شکستند و پزشکی تجربی و مدرن را در غرب راه انداختند یا رسالات ابوالقاسم زهرابی که در متون غربی به نام البکاسیسم مشهور است
🔸 ابولقاسم زهرابی بزرگترین چهره ی جراحی جهان است
رساله ی التصویب که به لاتین ترجمه شد و در اروپا تدریس شد
آن وقت ما خانواده هایی داشتیم که کل خانواده پزشک و جراح بودند به عنوان خاندان های پزشکی مشهور در جهان اسلام ثبت شدند
یک رساله کتابی هست به نام خانواده هایی که تقریبا کل اعضای خانواده پدر و مادر و پسر و دختر وهمه پزشک وجراح هستند که اینجا حدود ده ها خانواده ای که همه پزشک بودند اسم برده شدند یک نمونش خاندان ابن زهرس که باز در متون غربی به نام ابو زعار اسمشان آمده است
اینجا میگه که این خانواده در سه نسل ده ها پزشک و جراح برجسته داشتند همه شان پزشک جراح بودند میگه که از جمله سه زن جراح و پزشک برجسته در این خانواده فقط بود که رساله های این خانم های جراح نوشتند که به زبان اروپایی ترجمه شد
🔴ادامه تدریس👇👇
🔴ادامه تدریس:👇👇👇👇👇
🔸خانواده هایی دیگه خاندان ابومروان
که ده ها رساله در باب پزشکی داشتند و پزشکان بالینی بودند
🔹کتاب فی لمداوات التدبیر یا ابن تفیل که هم فیلسوف بزرگی بود ابن رشد که هم فیلسوف هست وهم پزشک کتاب الکلیات فی الطب وابن خطیف آندلسی اینها بخش اروپایی بودند که متفکران بزرگی هم در عرفان اینها اروپایی های مسلمان شده ای بودند که ابن خطیب اولین کسی است که مسری بودن طاعون
را و روش برخورد با طاعون وقتی در اروپا طاعون می آمد شهر به شهر آدم میکشت و میرفت در اون شرایط اولین نظریات درباره طاعون رو ابن خطیب میگوید که طاعون از طریق کفش وکلاه و لباس براحتی منتقل میشود
🔺 این مسئله سوزاندن لباسهای کسیکه دچار طاعون شده برای اولین بار مطرح میکند و راه حل هایی میدهد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
amade.pdf
381.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه پنجم:
جدول شناخت کیفیات مفردات و داروها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_451634073375342695.pdf
585K
💠دانلود: کتاب اکسیر اعظم👆
💥تالیف: حکیم حممداعظم خان (از حکمای بزرگ تاریخ طب سنتی)
♻️نگارش : اکبر محمدی
موسسه پرتوسبز هستی_ کانال مرجع و تخصصی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✳تدریس: مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
❇مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: هفتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✴محیط عبادت و آرامش
🔺جایگاه عبادت باید دارای مشخصههائی باشد و میتوان از اتاق پذیرائی یا نقاط دیگر منزل به عنوان جایگاه عبادت استفاده نمود.
♦ یک تذکر مهم آنکه امورات مستحب نباید ما را از امور واجب باز دارد یا امورات مستحب نباید در زندگی ما ایجاد خلل نماید.
♦به عنوان مثال وقتی فردی در مضیقه مالی قرار دارد صحیح نیست که اتاق عبادت نیز به اتاقها اضافه نماید، بلکه میتواند از اتاق پذیرائی و نقاط دیگر منزل جهت مکان عبادت و انجام واجبات و مستحبات استفاده نماید.
🔶الف:
مکان عبادت نباید در جاهائی از منزل که معمولاً نجس است یا نزدیک به آن باشد.
به عنوان مثال مکان عبادت بهتر است دور از توالت یا مکانهائی که معمولاً توسط کودکان خردسال در آن به علت کودکی و عدم اختیار در حفظ ادرار و .... به نجاست کشیده میشود و در اصطلاح احتیاط دار گویند، باشد.
🔶ب:
مکان عبادت بهتر است در اتاق و مکانهائی که مقاربت جنسی انجام میشود نباشد چه آنکه حالات مختلف بر روی هم اثرگذاری دارند و حالات نفسانی اثرگذاری منفی بر روی حالات روحانی دارند.
🔶ج:
بهتر است مکان عبادت به دور از سر و صدا و بوهای سرخکردنی و ... باشد؛ و بهتر است طوری طراحی شود که هرانچه نفس را مشغول می کند از آن اجتناب شود اعم از سروصدا، بو و...
♻ این سفارشات عمومی است و طرح خصوصیات خاص اتاق عبادت در این مجال نمیگنجد.
✴خصوصیات حمام:
🔹ما فعلاً قصد نداریم که حمام را حسب ملاک حمام های اصیل عنوان کنیم مثلاً بگوئیم حمام باید فلان جای آن با آهک ساخته شده باشد و باید هفت دالان وابسته داشته باشد، چه آنکه این موارد برای مردمان امروزی محال است و ما در آغاز شرط کردیم مطالب را طوری عنوان کنیم که تا حد امکان با همین زندگی و ساختار امروزی مردم قابلیت اجرائی شدن داشته باشد.
لذا تذکراتی در خصوص حمام و اصول مربوط به حمام کردن از دیدگاه اصول سبک زندگی ایرانی اسلامی تقدیم میگردد:
🔹الف:
حمام باید نزدیک به اتاق خواب افراد بالغ باشد تا در صورتی که افراد عملاً (مقاربت جنسی) یا سهواً (احتلام) جُنُب شدند و نیاز به غسل پیدا نمودند دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
🔹ب:
بهتر است حمام نه آنقدر بزرگ باشد که گرم کردن و تعدیل هوا در آن سخت باشد و نه آنقدر کوچک که شستشو در آن دشوار و آلودگی هوا در آن سریع اتفاق افتد.
🔹ج: نور حمام کم و ضعیف نباشد.
🔹 د: بهترین وسیله گرمایش در حمام شوفاژ میباشد، وسایل برقی و گازی برای حمام خطرآفرین میباشد.
لوله کشی در کف حمام موجب گرمای کف حمام مجود رادیاتور گرم کننده در حمام موجب گرم کنندگی مناسب بصورت گرم و تردرحمام را موجب میشود
🔹ه:
رنگ سرامیکها بهتر است روشن و زیبا باشد تاحمام دلباز به نظر آیه هم به محض کثیف شدن باتغییر رنگ ان مشخص می شود و سرامیک کف باید دارای اصطحکاک باشد تا موجب سرخوردگی و لیز خوردگی نگردد.
🔹و:
بهتر است رختکن از حمام جدا باشد و هوای رختکن طوری تنظیم شود که آمادگی ورود به حمام و خروج از آن را مهیا نماید و خیلی گرم و سرد نباشد.
🔹ر:
دربهای حمام بهتر است آلومینیومی یا ضدزنگ باشند.
🔹 ز:
تهویه حمام بهتر است طوری تعبیه گردد که جهت تنظیم درجه حرارت هوای داخل و عبور و مرور هوا به راحتی تنظیم گردد.
🔹س:
سعی شود در حمام از تیغ مشترک استفاده نگردد
🔹ش:
از عریان کردن تمام بدن (عریان نمودن شرمگاه و عورت) حتی در خلوت و تنهایی اجتناب شود، چنانچه در احادیث و روایات در این خصوص تاکید گردیده است.
🔹م:
از ماندن زیاد در حمام اجتناب شود ؛ چه آنکه موجب ضعف بدن و تحیل قوای بدن است.
🔹 ل:
تا حد امکان صابون و مواد شوینده کم ضرر و طبیعی استفاده شود.
✳به لطف خدا در بخش بهداشت در خصوص اصول و قواعد حمام کردن و مبانی مربوط به آن مبسوط سخن خواهیم راند.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_6050925663781651776.pdf
453.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۷)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه ششم:
مراتب اثر داروها و انواع تقسیم بندی غذاها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
@marjaetakhasositeb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
✅مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: هشتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات توالت و بیت الخلاء
🔹الف:
توالت و بیت الخلاء حتیالامکان نباید در داخل منزل باشد و بهتر است در داخل حیاط طراحی گردد چه آنکه بوها، بخارات، گازها، ذرات منتشره از مدفوع و ادرار برای سلامت انسان مضر است.
سر و صدای ناشی از تخلیه باد و دفع آن موجب ایجاد جو ناخوشایندی بالاخص برای مهمانان خواهد گشت.
با ورود توالت به داخل منزل در منازل آپارتمانی ریسک انتشار نجاست به خارج از توالت و ورود به فضای منزل زیاد میگردد.
🔹ب:
بهتراست هواکش و تهویه مناسب برای توالت نصب گردد تا ذرات معلق و گازهای دفعی در کوتاهترین زمان به خارج منتقل گردد بالاخص در منازل آپارتمانی این امر ضروریتر است.
🔹ج:
فضای توالت نباید خیلی کوچک باشد، چه آنکه کوچکی فضا موجب تسریع آلودگی هوا و استنشاق هوای آلوده میگردد.
🔹 د:
کاشی و سرامیک برای کف توالت اولویت دارد، بالاخص کاشی و سرامیکی که ایجاد حالت لغزندگی و سرخوردگی ننماید و هم راحت تمیز گردد.
🔹 ه:
کفش و دمپائی توالت باید جدای از کفشهای دیگر باشد و بهتر است از دمپائی جلوبسته استفاده شود تا نجاست به پا برخورد ننماید.
🔹و:
وجود دو شیر آب گرم و سرد در توالت امکان تنظیم درجه حرارت آب جهت شستشو در هوای گرم و سرد را مهیا میسازد.
🔹 ز: دربهای توالت ها بهتر است دربهای آلومینیومی و ضدزنگ باشد.
🔹ک: استفاده از توالت فرنگی به علت فشار به روده بزرگ و ناحیه تحتانی و عدم استقرار صحیح موجب عدم تخلیه صحیح مدفوع و ادرار گشته و موجب پیدایش بیماریهای خاص در انسان میگردد، مگر در افراد بیمار و شرایط اضطراری
🔹ل:
از قرار دادن مسواک و حوله و ... در توالت و مسواک زدن در توالت جداً خودداری فرمائید.
🔹م:
بهتر است توالت از داخل به قفل مجهز باشد.
🔹ن:
سیفون وسیله خوبی جهت پاکسازی سنگ توالت و پیرامون آن از بقایای آلودگی میباشد.
🔹 ک: بهتر است دستگیرههای در توالت با روکشی از مس یا برنج باشد که مس و برنج خود به خود بهترین ضدعفونی کننده میباشد.
🔹گ:
دقت کنید جهت استقرار در توالت و سنگ توالت به سمت یا پشت به قبله نباشد و بهتر است به سمت اماکن متبرکه و قبور ائمه که در نزدیکی شما میباشد نیز نباشد.
🔹س:
بهتر است با پای چپ وارد توالت شوید و با پای راست خارج شوید و دعای مربوط به آن را حفظ شوید.
🔴دو تذکر بسیار مهم در خصوص توالت:
🔺الف:
بسیار دقت کنید آب توالت با آب آشپزخانه در یک چاه یا یک فاضلاب ریخته نشود که این امر و ادغام خوراک و مواد غذائی و نجاسات دفعی از انسان کاری بس ناشایست و موجب از بین رفتن برکت خواهد بود.
باید دقت داشته باشید در برخی معماریها که الگوی آنها کشورهای غربی است برخی اصول رعایت نمیشود و کورکورانه از آنها تبعیت میشود.
🔺 ب:
تذکر مهم دوم آن است که معمولاً توالت و دستشوئی در یک مکان است و آب دستشوئی و آب توالت معمولاً با هم ادغام میشود و میدانیم اکثر افراد اصلاح ریش و صورت خود را اعم از با ماشین اصلاح یا تیغ جهت خط گرفتن ریش و صورت در دستشوئی انجام میدهند و همانطور که قبلاً عرض کردیم و میدانید اجسام، اعضاء و ... بر روی هم اثر تکوینی دارد تا آنجا که فرمودهاند در مستراح و توالت آب دهان نریزید، چون آب دهان پاک است و با نجاسات مخلوط میشود.
باید بدانید اسلام دین لطیف و دقیقی است.
همان طورکه نوزادی که از مادر متولد شد تا 40 روز اگر شکم مادر درد بگیرد شکم نوزاد هم درد میگیرد آب دهان انسان نیز حاوی کد و رمزهائی از انسان است که وقتی از بدن جدا میشود تا مدتی با بدن اتصال خاص و اثرگذاری و اثرپذیری دارد به همین جهت فرمودهاند این آب دهان را با نجاست مخلوط نکنید چون درست است که آب دهان به ظاهر از شما جدا شده اما هنوز به نوعی از شما اثر پذیر است و روی شما اثر دارد مانند اثرگذاری و اثرپذیری نوزاد بعد از تولد از مادر.
حال دریابید وقتی فردی صورت خود و ریش خود را اصلاح میکند و موی ریش اصلاح شده را به دستشوئی میریزد و در نهایت این مو با نجاسات مخلوط میگردد چه اثر وضعی معنوی میتواند روی انسان داشته باشد.
به همین جهت یکی از اسراری که پیامبر و ائمه امر به دفن کردن مو، ناخن، خون انسان بعد از اصلاح بدن یا چیدن ناخن یا حجامت میدهند همین علت مهم مذکور است.
در روایات وارد شده خون شما سرشماست و در علوم جدید نیز مو، ناخن، خون افراد علامت مشخصه افراد و بازگوکننده اسرار آنان و شخصیت آنان است و بهتر است بدانید مو، ناخن، خون و ...عصاره بدن و حاوی کد و رمزهای ژنتیکی بدن ما است و انسان نسبت به آنها تا مدتی بعد از جدا شدن از بدن اثرپذیری بالاخص اثرپذیری معنوی دارد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zistmaskan8.pdf
525K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۸)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه هفتم:
تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبز👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb