💠سلسله مباحث: دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
✅جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔴(در بحث فروش انسان و اعضای بدن انسان)
دو ونیم تا سه میلیون آدم دارند معامله میشوند الان در سال که این ها را از کشور های آسیایی و خاورمیانه و خاورمیانه دور و آفریقا می خرند و چه زن چه مرد می برند اونجا و قطعاتی از اعضای بدنشان را دارند برای ثروتمندان در بخش شمال به مفهوم اقتصادی مصرف میکنند
✅ ولی دین یک توصیه کلی در مورد مسئله ی بهداشت پزشکی آورده است و هیچ توصیه ای به روش بهداشت و مداوا را باید چه کرد نداشته:
🔸روایتی از امام صادق است که برایتان میخوانم که فرمود:
یکی از پیامبران مریض شد و از باب توکل بر خدا گفت که چون درد از سمت خدا است پس شفا هم از طرف اوست من هیچ مداوایی انجام نمیدم تا آن کسی که مرا مریض کرده است خودش هم شفا دهد،
🔸روایت نقل میکند که خداوند وحی کرد به او که:
خداوند فرمود تو را شفا نمی دهم تا خودت را مداوا کنی و دنبال همین اسباب عادی معالجه بروی و من شفایت نمیدهم تا به پزشک مراجعه کنی.
🌐فرهنگ اسلامی این است؛
یعنی اگر کسی فکر کند طب اسلامی یعنی طب عدم رجوع به پزشک و عدم مصرف دارو، اینها که در ذهن خیلی ها هست اینها دکترین اصلی اسلام در واقع مسئله رجوع به متخصص و مصرف دارو (است).
🔴در باب پیشگیری چند تا روایت است:
🔸از پیامبر اکرم نقل شده که به محض اینکه شروع یک درد را در بدنت احساس کردی و علامت میدهد آن را نادیده نگیر و قبل از اینکه آن درد مستقر شود
چون درد علامت یک بیماری است در بدن،
هیچ علامتی را پیامبر فرموده اند نادیده نگیر
🔸 نمیخواهم بگم که ببینید پیامبر هم توصیه های بهداشتی دارند میخواهم بگویم که دکترین اسلامی در این حوزه همین طور که از اقتصاد حرف میزنیم یعنی تفکیک حوزه های معنوی اخلاقی حقوقی از حوزه های تجربی و فنی در مسئله پزشکی در رشته ی شما هم هست قابل بحث است
این خودش دعوت به متخصص است
🔴راجع به دارو یک روایت است از امام صادق (ع) دقیقا نشان میدهد به ارجاع به این که دارو شناسی رابطه ی بیماری و دارو و کم وکیف دارو بایستی کنترل بشود
تعبیر از امام صادق است که در واقع مصرف بی رویه ی دارو را بدون نیاز و علت که از بیماری های رایج اطباست در جهان
🔸یا روایت از امام رضا در باب نسبت تغذیه وسلامتی بدن که حضرت میگویند موادی که در بدن است و موادی که در عالم طبیعت است این ها با هم تناسب دارند
بعد فرمود رژیم غذایی ات باید جوری باشد که مناسب باشد با عناصری که در بدن توست
و در روایت میگویند که یک معادله ای برقرار است در خود بدن و در عناصری که در طبیعت وجود دارد این معادله را باید درست کشف بکنیم چه عناصری از بدن کم شده چه چیز هایی زیاد شده
و بعد فرمود هر کس اون مواد غذایی را از بیرون به اندازه بگیرد در رژیم غذایی کم وکیف درست رعایت بشود به نفع اوست
🔴 در باب ضرورت غذاشناسی یعنی همین مطالعه در تغذیه و رژیم غذایی از پیامبر اکرم روایت شده که فرمودند به حضرت امیر که دوازده نکته است که مسلمان باید رعایت کنند
در مورد سفره وغذا وتغذیه که فرمودند چهار تا از آن واجب است
یکی از آنهایی که حضرت فرمود این است شناخت آن چه که میخورند که این هم شناخت از حیث معنوی است که غذا همان لقمه ی حلال و حرام است که تاثیر میگذارد در سرنوشت خودت و خانوادت و هم مسله ی شناخت غذا و تغذیه یا بحث هایی که در مورد بهداشت ظاهر وبدن است که از امام صادق نقل شده است خداوند زیبایی و اظهار زیبایی را دوست دارد این تجمل را بعضی ها بد فهمیدن و زمانی هم بد معنی کردند تجمل یعنی اسراف و ریخته پاش و زندگی های اشرافی و ...
تجمل در روایت یعنی اظهار جمال
🔸 فرمود خداوند زیبایی واظهار زیبایی را دوست دارد از ژولیدگی خداوند متنفر است و فرمود خداوند وقتی نعمت هایی به بشر داده است دوست دارد آثارش را در زندگی انسان ها ببیند
وقتی خدا نعمتی داده دوست دارد اون را ببیند آن را اظهار کنی نه اینکه نعمت ها را بپوشانی و غم ها ومشکلات را به دیگران فقط نشان دهی و از پیامبر هست که میگویند اگر مو را میگذارند که بلند شود باید درست مویش را مدیریت کند ولایت یعنی سرپرستی و مدیریت فرمود پیامبر که اگر میگذارید موها بلند شود باید وقت بگذارید برای مو و به آن برسید والا مو هاتون را کوتاه کنید
ببینید یکی از تفاوت هایی که در فرهنگ پزشکی واسلامی گرچه خواستند با سوگند پزشکی مقداری تعدیلش کنند
✴️در همه مشاغل ما سوگند داریم چون با حقوق مردم مواجه هستند همه ی مشاغل سوگند داشته باشند
سوگند پزشکی بدون ریشه های اخلاقی وحقوقی نمیتوانند برای پزشک ایجاد (تعهد)کند
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
💠صفحه دوم تدریس👇👇👇
⭕️ در فرهنگی که با بدن انسان تجارت میشود پزشک به جایی که به او به عنوان امانت خدا چون بدن انسان امانت خداست به عنوان خلیفت الله و یک موجود قدسی به آن نگاه کند به چشم یک شکار نگاه کند که چقدر میتوان این را تیغ بزند
🔺مثلا به جای یک وعده چند وعده (دارو)
از این کارها در جاهای زیادی هست و ما دیده ایم که بدون اینکه هیچ نیازی باشه با آنها اینجور رفتار میکردند
🔺این فرهنگ فرهنگ سوء استفاده از درد یک انسان است
یکی در نقطه ی ضعف قرار دارد و من باید کمکش کنم
✴️ اینها تفاوت اخلاق پزشکی اسلامی است با اونی که تحت پزشکی مدرن در دنیاست
در دنیا کار با بدن انسان مثل کار با شی است یعنی نجار با چوب کار میکنه پزشک با بدن انسان کار میکند
🔸 فرقی ندارد با هم یک مقداری پیچیده تر است والا کوزه گری خودش را دارد و فرق جوهری ندارند باهم اما در فرهنگ اسلام بدن انسان امانت خداست این ها چیز هایی است که در فرهنگ پزشکی اسلامی است
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq4.pdf
566.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅دراحادیث و روایات حتی به ارتفاع ساختمان و دیوار اتاق ها هم اشاره شده تا جایی که منازلی با ارتفاع زیاد را به صلاح نداشته اند
🔹البته مبحث یک مبحث اجتهادی است که باید پیرامون آن بحث و برای دقیق صورت پذیرد که که این علی معصوم از منازل و نفع بعلت عدم وجود ابرازآن و پیشرفت صنعت ساختمان سازی برای عموم
ومردم جهت ساختمان منازل مرتفع و چند طبقه بوده است چه انکه شاید علم ساخت سازه و ساختمانهای
ونفع در آن زمان برای خواص وجودداشت اما برای عموم مردم چنین امکانی مهیا نبوده است
🔸امروز در زمان رایج نبوده است واین نهی بعلت مبحث ایمن سازی وساختمان برای عموم مردم می باشد یا خیرو این نهی معصوم به ساخت سازه های مرتفع به مباحث تکوینی یا اخلاقی بر می گرددمانند آن که برخی ساختمان ها مرتفع با ساختن سازه های مرتفع وزندگی در آن موجب مسدود شدن مسیرباد.
🔸هواخوری بالاخص در نواحی گرم که باد و هوا مهم است مسدود غوان تابش خورشید بعلت ارتفاع ساختمان و... می شوند و نوعی رااز لحاظ عقلانی از همسایه خود سلب مینماید شاید طرح این مباحث برای اجتماعی که برخی از آن مسائل به طرف اجتماع تبدیل شده است قابل پذیرشی نباشد و افزایش جمعیت وامکان آن نیز از دغدغه مسولین جهت رفع مشکلات مسکن می باشد اما نباید مطالب مذکور نیز نادیده گرفت
✴️در چندين روايت تاکید بر نصب ایه الکرسی بر دیوار منازل مرتفع وارد گردید.
🌹در روايات مىخوانيم كه: «هر كس ارتفاع خانهاش بيش از هشت ذراع باشد، بر سر هشت ذراع، آية الكرسى بنويسد».
🔸در روايتى مىخوانيم كه ابوخديجه مىگويد:
🌹در منزل امام صادق عليه السلام ديدم كه بر دور حجره و در سمت قبله نمازخانه آن حضرت، آية الكرسى نوشته شده بود.
💠بررسی مصالح ساختمانی
🔸جهت ساخت یک مسکن و محل زندگی باید مزاج افراد و مزاج محیط و منطقه دقیقاً بررسی گردد.
🔸به عنوان مثال:
🔺مزاج و طبیعت در شمال سرد و تر است و باید جهت ساخت منزل از مصالح چویی بیشتر استفاده شود.
🔺استفاده سیمان و گچ در شمال موجب پیدایش و تشدید بیماریهای سرد و تر به علت سردی مزاج سیمان و سردی و تری مزاج گچ در شمال کشور گردیده و بیماری هائی مانند روماتیسم، بیحالی و... رو به تزاید است و زیاد میشود.
🔺 بالاخص گچ که جاذب و منتقل کننده رطوبت و حتی بوی آن نیز در دراز مدت موجب سردی مغز وسستی می گردد.
🔺در این شرایط که ساخت منازل چوبی مقدور نمیباشد پیشنهاد میگردد درون منزل و دیوارها با چوبهای نازک به جای گچ به دیوار مانند کاشی و سرامیک به دیوار چسبیده شود که هم عایق خوبی برای سردی و رطوبت ذاتی سیمان و گچ است و هم به عنوان یک طرح زینتی، زیبائی و جلوه خاصی به دیوار میدهد.
🔺 در این حالت شما مختارید با طرحها و رنگهای با نشاط جلوهای زیبا به منزل خود دهید.
🔸اما در مناطق گرم و خشک استفاده از مصالح سیمان، گچ، سنگ و کاهگل مناسب و موجب تعدیل حرارت و خشکی میگردند و شرایط دلپذیری به وجود میآورند.
🔹اگر بخواهیم مسکن و خانههای امروزی را به صورت طبی بررسی کنیم به یک فاجعه میرسیم بلوکهای مصرفی در ساختمانها سرد هستند، آهن که ستون اسکلت اصلی بنا بر آن پایدار است دارای طبع سرد است و دربهای آهنی و پنجرههای آلومینیومی نیز دارای مزاج سرد هستند، همچنین است سردی گچ، سیمان و بلوکهای مورد استفاده در درون ساختمانها.
🔹 در این میان آجرها به علت پختن و حرارت دیدن و نوع خاک سردی زیادی ندارند و برای ایجاد بنا مناسب میباشند.
🔹سرامیکها نیز بسته به جنس مواد به کار رفته در بحث مزاجها دستهبندی میشوند و سنگهای تزئیناتی نیز عمدتاً سرد میباشد.
🔸استفاده از عایق پارکت هائی که از جنس چوب میباشد و بر دیوار و کف نصب میشوند میتواند تا حد زیادی از این مضرات جلوگیری نماید.
🔰با توجه به آنکه عمده مصالح ساختمانی امروزه سرد میباشد اهمیت بهرهوری از نور آفتاب بعنوان نوعی مصلح در ساختمانها جایگاه ویژهای پیدا میکند.
🔸دقت داشته باشید وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ هرگز نمیتوان جایگزین مناسبی برای مزیتهای حضور نور و اشعه خورشید در خانهها باشد و نمیتوان به بهانه وجود حرارت های مصنوعی مانند بخار .شوفاژونورهای مصنوعی مانندلامپ و... به نور خورشید بی توجهی نمود، چه آنکه از لحاظ تاثیرات جسمی .روحی .روانی هیج یک جبران کننده نور خورشید نمی باشد
💠تهویه هوا- (بادخور):
🔸جابجایی هوارا باد گویند
🔸 باد منتقل کننده ذرات معلق در هوا است و جابجایی خود را ایجاد فرح و ترویح می نماید
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
✅صفحه دوم تدریس جلسه ۳👇👇👇👇
🔸 بهتر است مکان بنا و ساختمان در محیطی انتخاب شود که ازباد و انرژی آن بهترین بهره برداری صورت پذیرد و از آن اماکن و ساخت منزل و ساختمان در مناطق جغرافیایی که هوا در آن راکد است خوداری شود.
🔸هوای گرم بالانشین است و سبک و هوای خنک پائیننشین و سنگین است در قدیمالایام منافذی در سقفها قرار میدادند و پنجره هائی در سطوح پائین و به این صورت جریان هوا از پائین وارد میشد و هوای گرم که تمایل به سمت صعود دارد و در حال حرکت به سمت بالا موجب مکش و ایجاد جریان هوا و ترویح میگردد. اما باید دانست این نسخهها را نمیتوان برای تمامی منازل امروزی با این فرهنگ آپارتماننشینی نوشت.
❇️وسایل تهویه صنعتی مانند: پنکه، فن و... به علت ایجاد باد مصنوعی هیچگاه جایگزین باد و تهویه طبیعی نمیگردد.
✅در این شرایط بهترین روش جهت استفاده از باد و تهویه طبیعی انتخاب صحیح مکان پنجرهها در طراحی منازل میباشد.
🔰به عنوان مثال در شهرها و محیط هائی که بادها از جنوب یا شمال میوزند باید پنجرهها به صورت شمالی و جنوبی انتخاب شود و اگر باد از شرق یا غرب میوزد باید پنجرهها هم در غرب و هم در امتداد آن در شرق طراحی گردد.
🔸هرچند آپارتمان های مرتفع با ایجاد حصاری مانع از رسیدن هوا و باد و نور خورشید بصورا مفید به همسایگان خود می باشد و شاید نهی معصومین در برخی از احادیث و روایات در خصوص ساخت منازل مرتفع بهمین علت باشد ولله اعلم .
🔰به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist3.pdf
614.6K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✅سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
⏩بخش دوم پزشکی مدرن
🔆جلسه اول
🍀
✅در فرهنگ ما معارف وحیانی تجربی همه محترم بودند هر کدام در جای خودش.
🔸 اولا بزرگترین دانشمندان تجربی جهان اسلام که موسسین واقعی علوم جدید هستند؛ موسسین مظلوم فراموش شده ی کتمان شده ی علوم جدید قبل از غرب، که شیمی دان، تجربی دان، فیزیکدان هم هستند
🔹و ثانیا بر خلاف غرب که پیشرفت علم با نفی دین و اخلاق، از روی جنازه ی دین و اخلاق عبور کرد و علم و تمدن و پیشرفت کرد و حتی فلسفه در فرهنگ اسلامی نه فقط پیشرفت علوم جدید بلکه حتی تولد علوم زیر سایه ی دین بود به برکت اسلام و با نام خدا صورت گرفت وبعد به غرب رفت
💠مثال هایی از پزشکی است که برایتان بگویم قطره ای از دریا که اینها در تاریخ و دنیا سانسور شده است و شماها نمیدانید.
🔸من نمیدانم که چرا در دانشگاه غرب تاریخ علمی دارند و همه شان هم دروغ است ولی ما تاریخ علم نداریم.
🔹یک جایی خواندم که استاد رازی فقط حدود چهار صد رساله در مورد بیماری و آسیبب شناسی و دارو در دسترس بوده (داشته است).
🔸غیر از رازی و بوعلی صدها پزشک بزرگ وجود دارد که اسم هایش را هم شما نشنیده اید؛ در حالیکه اینها کتاب ها و رساله هایشان گاهی تا چهار قرن، پنج قرن در دانشگاه های غرب متن اصلی بوده است.
🔹از قرن دوازده ی میلادی در اولین دانشگاه های مدرن دنیا که با کپی برداری از دانشگاه های اسلامی برداشته شده تا قرن هفده و هجده ی میلادی بعضی از اینها حتی بحث درسی بوده است.
🔸 در مراجع پزشکی حتی اسم پزشکانش راهم شما نشنیده اید تا بحال.
🔹میگویند که رازی وقتی در بغداد میخواست بیمارستانی بزرگی بسازد، رازی را باید از پدران علم جدید دانست،
میگویند او دستور داد قطعات مختلف گوشت را در نقاط مختلف بغداد آویزان کردند و گفت هر جای شهر که این گوشت دیر تر متعفن شد بیمارستان را هم آنجا میسازیم
ُیعنی اینکه هوای شهر کجاها آلودگیش بیشتر است و کجاها کمتر است بیمارستان را آنجا بسازیم.
🔴راجع به تحلیل بیماری ها، علائم بیماری ها، روش معالجه ها اولین باری که غرب با معالجه بیمار از طریق تکان های روانی یعنی شوک درمانی آشنا شده است در قرن چهارده میلادی بود از طریق فقط کتاب و نه تجربه!!! از روی آثار پزشکان مسلمان.
(درحالیکه) کتاب سه چهار قرن پیش (از آن تالیف شده) بوده که در آثار پزشکان مسلمان نمونه هایی آوردم که چطور میتوان با شوک درمانی این ها را علاج کرد.
🔸کتاب ها و رساله هایی در کالبد شناسی یا در این که کالبد شناسی حیوانات در بیمارستان های اسلامی از قرن یازده میلادی حداقل انجام میشده نهصد سال پیش و چند قرن بعد در اروپا شروع به کالبد شناسی حیوانات براساس متونی که از زبان عربی ترجمه کرده بود (میکنند).
🔸بعضی آثار پزشکی مسلمانان همین صدوبیست سال قبل تا بعضی هایش نود سال پیش در اروپا تدریس میشد
🔸 و باز در یکی از همین منابع که عمدتا عربی و انگلیسی و ترجمه نشدهای زیادی وجود دارد و بنایشان بر سانسور است .
یک جنگ صلیبی هم در این زمینه هست و خودش میگوید که پزشکی جدید در غرب مثل بسیاری از رشته های علوم جدید علما و متفکران غرب پایشان را روی شانه ی غول ها یعنی پزشکان و متفکران مسلمان گذاشتند و میگوید بعضی هایشان با اینکه کوتوله بودند ولی چون پایشان را روی شانه غولها گذاشتند غول بنظر آمدند.
یکی اعترافی است که خودشان میکنند میگه بعضی از اینها حرف هایی خودشان زدند که تا دو سه قرن مردم فکر میکردند حرف های خودشان است و بعد ها کشف شد که این از فلان رساله عربی اسلامی در کتابخانه آندلس کشف شده است و این نظریه را چهارصد پونصد سال قبل دانشمند مسلمانی یا فیزیکدان مسلمانی این رو داده؛
اشاره به رساله سرخک وآبله و تفاوت های آنها
تا قرن نوزده مهم ترین رساله هایی که در مورد سرخک و آبله بیماری های به این مهمی در دانشگاه های اروپا تدریس میشد همه از متون عربی بوده است که ترجمه شده بود ده ها رساله ی پزشکی که اسم هایشان را هم آورده اند الفاخر یا الواحی رازی که میدانید متن تدریس دانشگاه اروپا بود کم کم غرب امد از اینها اسلام زدایی و جعل تاریخ کرد.
🔸آثار پزشکی بوعلی تا اواخر قرن نوزده تدریس میشده است در حالیکه در جهان اسلام نظرات پزشکی بوعلی چند قرن قبل (توسط) پزشکان دیگر مسلمان نقد شده بود؛ حالا یک نمونه اش را بگویم:
علی بن عباس جراح بزرگ اسلامی است؛ حالا اگر غربی ها یک هزارم کوتوله علی بن عباس داشتند تا بحال دو هزار بیمارستان در آسیا به نامش شده بود؛ باید به همه ی دانشمندان احترام گذاشت باید به خودمان احترام بگذاریم میگه که علی بن عباس چندین نظریه مهم بزرگ بوعلی را نقد وارد کرد چند قرن بعد آثار بوعلی ترجمه شد و تا اواخر قرن نوزده در اروپا تدریس میشد بلکه نقدش را ندیده بودند که این را خود مسلمان هانقد کرده اند
akhlaq1.pdf
626.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه اول:
تاثیرگذاری و عوامل تاثیرگذار در غذا ودارو
🌐عضویت در کانال مرجع موسسه پرتوسبز هستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💥علائم عوارض مهم دارویی که بهتر است هر درمانگری بداند💥
♻️برخی از داروها عوارض دارند که بسیار معروف است . این پست بیشتر برای پزشکان کاربرد دارد .وقتی مریض به مطب مراجعه میکند ابتدا درباره مصرف داروها از آنها سوال کنید . هرگاه این علائم را در مریضی دیدید همواره بخاطر داشته باشید:
💠– اين ١٠ عارضه معروف رو هميشه بياد داشته باشيد:👇👇
١. وقتى آقاى ميانسالى بهتون مراجعه كرد و گفت: اخيرا پستانهام دارن بزرگ ميشن! بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آلداكتون (اسپيرنولاكتون) ميخورى؟
٢. اگه بيمارى ازينكه اخيرا مُدام سُرفه ميكنه شاكى بود! بلافاصله بپرسيد: قرص كاپتوپريل يا انالاپريل نميخورى؟ (داروهاى ACEI)
٣. اگه مريضتون اومد پيشتون و گفت: مُچ پاهام تازگيا وَرَم ميكنه، بلافاصله ازش بپرسيد: قرص آملوديپين ميخورى؟
٤. مريض قلبى كه مياد پيشتون و مدتيه سردرد داره! درمانهاى مختلف هم كرده و جواب نگرفته! بى درنگ ازش بپرسيد: قرص نيتروكانتين ميخورى؟
٥. مريضى كه آسم داره، اگه اومد پيشتون و از لرزش دست و پا شاكى بود! بايد بپرسيد: اسپرى سالبوتامول استفاده ميكنى؟
٦. اگه مريض قلبيتون اومد و از تهوع و دل درد و گاهى استفراغ شاكى بود! اولين سوال شما بايد اين باشه: قرص ديگوكسين ميخورى؟ (اينا اولين علايم مسموميت با ديگوكسينه!)
٧. بيمارى كه مشكل ريه داره، اگه اومد و از تپش قلب شاكى بود، حتما اول اين ٢ سوال رو بپرسيد: اسپرى سالبوتامول ميزنى؟ قرص تئوفيلين ميخورى؟
٨.خانمى كه مياد مطب و ميگه: مدفوع من اخيرا بشدت سياه رنگ شده! اولين سوالتون اين باشه: قرص آهن ميخورى؟ قرص بيسموت چطور؟
٩. بيمارى كه مدتيه دچار بدن درد شده و ميگه: تمام عضلاتم تازگيا درد ميكنه! بايد بى درنگ بياد قرصهاى كاهش چربى خون بيوفتين و بپرسين: آتورواستاتين ميخورى؟
١٠. اگه مريضتون گفت: گاه گاه قسمتى از بدنم كبود ميشه و خوب ميشه! حتما ازش بپرسيد: وارفارين ميخورى؟
💠کانال تخصصی طب سنتی اسلامی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه دوم:
تاثیرگذاری آنچه وارد بدن می شود
🌐عضویت در کانال مرجع تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠بررسی مسکن و منازل آپارتمانی
🔸منازل آپارتمانی بالاخص مجتمعهای مسکونی به علت نیاز روز افزون انسان به مسکن و محدودیت زمین به وجود آمده است و هجوم برای شهرنشینی بر این امر دامن زده است و موجب گردیده مسکن و خانهها از حالت ویلائی به آپارتمانی و بدتر از آن به مجتمعهای مسکونی تغییر یابد.
🔸در مجتمعها و آپارتمانها بهره بری از نور، آفتاب، هوا و باد، آزادی و راحتی کم و محدود است و اشتراک فاضلاب، نوع معماری فضای بیرونی و داخلی، آسیبهای جسمی و روحی و ... از نقاط منفی وصعف آن قلمداد میشود.
🔹به لطف خدا در ادامه موارد مذکور را مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار خواهیم داد.
❇️بررسی حیاط در مسکن:
🔺حیاط یکی از قسمتهای مهم خانه میباشد که متأسفانه با آپارتماننشینی و مجتمعهای مسکونی اجباراً از نقشه حذف میشود و تبدیل به فضا و حیاط عمومی میگردد.
❇️ از جمله خواص حیاط میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:
🔸 الف: حیاط حد واسط درب منزل و اندرونی میباشد و افراد به محض ورود به حیاط وارد اندرونی نمیشود و در نتیجه ایجاد نوعی حریم مینماید
🔸 ب: فضای حیاط ایجاد جو سرخوشی و نشاط مینماید، در منازل آپارتمانی به علت عدم وجود حیاط افسردگی و بیماریهای سودایی بیشتر خواهد بود
🔸ج: حیاط با داشتن فضای اضافی امکان داشتن باغچه، حوضچه، را امکانپذیر مینماید که در ایجاد روحیه، نشاط و تغذیه مناسب بسیار ارزشمند میباشد.
🔸 د: پهن کردن البسه و خشک نمودن آن در فضای حیاط جهت بهداشت خانواده بسیار مهم است و طناب سیار و بالکن در آپارتمانها با محدودیتی که دارد هیچگاه جایگزین آن نخواهد شد.
🔸 ه: در منازل دارای حیاط بسته به متراژ و مساحت آن امکان فعالیت بدنی، نرمش و ورزش امکانپذیر است در حالی که در فضای آپارتمانی محدودیتهای بسیار زیادی وجود دارد.
🔸 و: امکان وجود توالت در سازههای حیاط دار به نقاط دورتر از اتاقها و بنا نمودن آن در حیاط از مزیتهای بارز حیاط در مسکنهای ویلائی میباشد.
❇️مشخصات اتاق پذیرائی
🔺اتاق پذیرائی مناسب از دیدگاه سبک اسلامی ایرانی باید دارای مشخصههای زیر باشد:
🔹الف: اتاق پذیرائی تا حد امکان (در حد توان) باید وسیع و دلباز باشد.
🔹ب: باید از اتاقهای دیگر و آشپزخانه تفکیک باشد و حریمها رعایت گردد و میهمان و اهل اندرونی منزل به هم دید نداشته باشند
🔹ج: دارای نور و دکوراسیون مناسب باشد و بهداشت در آن رعایت شده باشد.
🔹د: فرش، موکت و مبل راحتی مناسب و در شأن مهمان (درحد توان وشان صاحبخانه)فراهم شود و در این راستا از افراط و تفریط نیز پرهیز گردد.
🔹ه: گرمایش و سرمایش اتاق پذیرائی باید متناسب با میهمان تنظیم گردد و در هوای سرد و گرما اعتدال بخش باشد.
🔹و: در اتاق پذیرائی و وسایل موجود در آن از رنگهای شاد و مفرح استفاده گردد و از نصب و قرار دادن وسایل و فرش، مبل، راحتی دارای رنگهای تیره خودداری گردد.
چه انکه استفاده از رنگ ها تقویت روحیه و موجب وسیع و دلبازشان داررن مسکن و اتاق میگردد .
🔹ز: گشادهروئی، صمیمیت، پذیرائی مناسب بسته به توان و هرگونه اقدام در خصوص اکرام میهمان از جمله ملزومات معنوی در اتاق پذیرائی میباشد.
❇️مشخصههای حال و نشیمن
🔸در ساختمانهای جدید حال، نشیمن و پذیرائی جهت استفاده حداکثری از فضا و بزرگنمائی و دلباز کردن منزل با اتاق پذیرائی و گاهاً با آشپزخانه یکسره و بدون حائل است.
🔸این نوع معماری از دیدگاه معماری اسلامی و حتی طب اسلامی ایرانی مردود است.
🔸حال و نشیمنگاه محیطی است جهت گذراندن اوقات فراغت و دور همنشینی اعضاء خانواده و امورات دیگر مانند گفتگو، تماشای تلویزیون و... با ضمیمه شدن حال به پذیرائی و برداشتن حائل بین آنها حریم معنوی فیمابین میهمان و اهل منزل بالاخص اندرونی منزل تضعیف میشود و کلیه رفت و آمدها، صداها، حرکات و ... در تیررس میهمان خواهد بود و باید دانست این سبک معماری رهآورد و هدیه نامیمون معماری غرب برای ماست.
🔸در منازلی که به علت کمبود مساحت حال و پذیرائی به صورت یکسره یا بدون حائل میباشد بهتر است در میان آن پرده مناسبی حائل باشد تا با آمدن مهمان پرده کشیده شود و حریمها حفظ گردد و بعد از رفتن مهمان میتوانند آن را مجدد جمع کنند.
در این روش میتوانند پرده های کر کره ای به سبک پرده های پنجره نصب نمایند که به راحتی قابل تحرک و جابجایی میباشد.
این روش جهت گرم کردن هوای منزل در زمستان و سرد کردن هوا در تابستان نیز بهتر است.
🔸چه آنکه با جداسازی حال و پذیرائی با پرده و حائل امکان گرم یا خنک کردن آن نیز تسریع میگردد.
💠به لطف خدا ادامه دارد...
🔰عضویت در کانال مرجع تخصصی طب👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb