zist4.pdf
445.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم
❇️جلسه دوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔸در حوزه ی پزشکی راجع به قلب راجع به ریه سه تا نظریه است
🔹 یکی از نظراتی که پزشکان خیلی روی آن کار کردند ارتباط روانی درمانی و پزشکی بوده است .
🔸اگه امراض روانی جسمانی بهم مر بوط است و در معالجه هم باید مرتبط با هم کار کنیم
یعنی به مسایل روانی بیمار هم باید توجه کنیم و در یک متن دیگر مسلمان میگه که طبیب باید بهبودی و سلامت را در فکر بیمار تزریق و تلقین کنیم
حتی اگر خودش امیدی ندارد به معالجه شدن بیمار، ولی مریض را باید امیدوار کرد زیرا امید روانی در سلامت جسم موثر است
چون جسم تحت تاثیر حالات روانیست .
🔺وقتی بیماری که مطمئن باشد حالش خوب میشود و بیماری که مطمن است حالش خوب نمیشود ازنظر پزشکی و جسمی فرق میکند
زیرا واکنش های روانی که خود فرد میگیرد جسمش را در برابر بیماری فعال میکند یا نمیکند
به بیمار باید بگویید شما مریضید
این هم یک روش است این نظریه چند
سال قبل رویش کار شده است
🔹کتابهایی دارند به نام کتاب روحانی .
طب النفوس .
که روان شناسی و ارتباط روان با جسم است .
در یکی از این کتابها بیست و سه فصل در باب روان درمانی مطلب آمده است مال هشتصد و پنجاه سال قبل است.
این کتاب کجاست ؟
ما نمیدانیم
🔺یک نسخه خطی فلانش در فلان موزه گذاشتند و دارند میبینند و خودشان ترجمه اش کردند نوشتند چهار صد سال پیش اروپا از آن استفاده کرده و ما هنوز خبر نداریم.
❇️ همچین کتاب هایی هستند
🔸 پدر بزرگ ما تعریف میکرد که این انگلیسی ها کیلو کیلو گاری گاری کتاب میخریدند از تو شهر ها وروستاها
🔹خانه ها و ملت ما نمیدانست این ها چیست
🔹میگفت آقا اینها یک احمق خارجی آمده پول میده و این کاغذها و آشغال ها را میبرد
🔹 همه میگفتند عجب خری گیر آوردیم .
نمیدانستند که اتفاقا او درست تشخیص میدهد
بعد ها معلوم شد کی خر بوده کی خر سوار
🔸 یکی نمونه دیگر ابوریحان بیرونی حدود شصت تا کتاب را فقط از یکی از پزشکان مسلمان میاره در باب دارو شناسی و دارو سازی شصت کتاب فقط از یک پزشک در باب دارو شناسی و داروسازی در حوزهی بیماری های تخصصی اطفال کتاب های متعدد در باب تخصص اطفال کتاب های تخصصی در باب سیستم اعصاب ، ارتباط رژیم غذایی با نوع بیماری ها، حتی غذا درمانی فقط از طریق (غذا) در بعضی رساله ها میگوید
🔹ما رساله هایی داریم که در کل کتاب هیچ داروی شیمیایی در آن نبود و هیچ دارو گیاهی توصیه نکرده و نوشته فقط با تغذیه معالجه میکنند
چی بخور ، چی نخور
🔰 با رژیم غذایی فقط
اینها مال هشتصد، نهصد، هفتصد و پنجاه، ششصد وپنجاه و فوقش مال پانصد سال پیش است در جهان اسلام
خیلی هاشان هم ایرانی بودند
🔸 راجع به رازی که بحث های عجیبی هست که ما فقط کشف الکل رو شنیدیم که مال ضد عفونی و گند زدا و استعمال جیوه به عنوان مسهل که در غرب از روی تئوری های رازی اجرا شد
🔸 در کل غرب که به نام سفید رازی در غرب مشهور بود و صد وپنجاه کشف بزرگ و کوچک در عالم دارو وپزشکی ودارو فقط از رازی نقل شده توسط غربی ها، که ما خودمان آنهارا نخوانده ایم!!
⭕️در دانشگاه های ما کسی این ها رو نمیگه
در خود دانشگاه دانشجو پزشکی این ها را نمیداند
چون استادش هم نمیداند
شش قرن تمام دانشگاه ها ی اروپا عمدتا فقط از کتاب های مرجع پزشکی مسلمان استفاده می کردند
🔹 اگر از پزشکی یونان ، روم و ایران هم استفاده میکردند باز از طریق ترجمه های عربی بود که مسلمان ها با اینها آشنا شدند
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
modern2.pdf
522.7K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه سوم:
درجات ادویه و مراتب آنها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴جلسه: پنجم
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات اتاقخواب
🔸از دیدگاه طب ایرانی اسلامی و اصول سبک زندگی به روش ایرانی اسلامی، اتاقخواب اتاقی مهم جهت دریافت آرامش، استراحت، خلوت و جماع زوجین و عموماً اتاق مطالعه برای فرزندان میباشد.
🔸 با توجه به اهمیت این اتاق به برخی مشخصهها و تذکرات در خصوص این اتاق اشاره میکنیم.
☢الف: اتاقخواب نباید سهلالوصول و خیلی دم دست و در محل رفت و آمد باشد.
مثلاً نباید طوری باشد که میهمان هنگام ورود به منزل سهواً و به اشتباه با یک معماری غلط به سمت آن هدایت شود.
☢ب: چون اتاقخواب در حقیقت محل استراحت و خواب است باید محلی به دور از صداهای اضافی و نور مزاحم باشد.
☢ ج: افراد حساس به صدا میتوانند جهت مهار صدا از پنجرههای دو جداره و عایق مخصوص ضد صدا که بر روی دربها و دیوارها نصب میشود استفاده نمایند که در مهار صدا بسیار مثمر ثمر است.
☢ د: نور اتاقخواب باید طوری طراحی شود که با نصب لامپهای ضعیف و بسیار کمنور هنگام خواب موجب تحریک اعصاب نشود، چه آنکه لامپها و چراغخوابها در اکثر منازل با ایجاد نور غیراستاندارد و زیاد زمانی که فرد در خواب است با اثرگذاری بر روی اعصاب و مغز موجب بیکیفیت شدن خواب و عدم دریافت شارژ و انرژی کافی از مدت زمان خواب خود میشود.
☢ه: اتاقخواب در صورت امکان نباید خیلی کوچک و خفه باشد، همچنین نباید مانند اتاق پذیرائی یا حال و نشیمن وسیع باشد.
آرامش روحی و جسمی که مقدمه یک خواب مطلوب است در اتاقهای متوسط سریعتر به انسان منتقل و القاء میگردد.
متراژ اتاق خواب بسته به شرایط معمولی میتواند حدوداً بین 15- 9 متر تعیین گردد.
☢ و: هوای اتاقخواب باید متعادل و متناسب با مزاج افراد باشد، چه آنکه هرگونه گرمی، سردی، خشکی یا رطوبت بیش از حد میتواند زمانی القاء و فرو رفتن به خواب و همچنین کیفیت و کمیت خواب یعنی طول مدت زمان خواب را دستخوش تغییر و آسیب نماید.
☢ز: جنس بالشت و رخت خواب بهتر است در مناطق مرطوب و نمدار از پشم طبیعی و در مناطق گرم از پنبه استفاده گردد. چه آنکه استفاده از پنبه در مناطق سرد و مرطوب موجب نفوذ سردی و رطوبت در بدن خواهد شد.
همچنین استفاده از الیاف مصنوعی یا مواد پلاستیکی ضمن تولید الکتریسیته ساکن در بدن مضر بوده وتوصیه نمیگردد.
☢ک: در صورتی که از تخت خواب استفاده میکنید باید جنس آن از چوب باشد. استفاده از تخت خوابهای فلزی به هیچ وجه مورد تأیید نمیباشد و وجود هرگونه فلز در اطراف انسان در زمان خواب موجب اثرگذاری منفی بر روی مغز و در نتیجه به هم خوردگی سیگنالهای مغز و اثرگذاری منفی بر خواب خواهد شد.
☢ ه: در اتاقخواب بالاخص اتاقخواب کودکان از قرار دادن تابلو، مجسمه و اشکال توهم وترس آمیز بالاخص اشکالی که بعد از خاموشی چراغ ترسناک و توهم آمیز به نظر میرسند خودداری نمائید.
☢م: کلید قطع و وصل چراغخواب بهتر است نزدیک به رخت خواب یا تخت خواب باشد.
☢ ن: از قرار دادن قرآن، اسماء الهی، تابلوهای مقدس مانند تابلوهای منقوش یا خطاطی به ان یکاد و آیة الکرسی و امثال آن در اتاقخواب به علت خوابیدن در آن و دراز شدن پا به سمت آن یا بعلت تعویض البسه زیر و جماع که معمولاً در اتاقخواب انجام میشود خودداری گردد.
☢ح: اتاقخواب باید طوری طراحی شود که از بیرون از منزل به داخل آن دید و تسلطی نباشد و پنجرههای آن باید با پردههای مناسب مهار گردد.
☢ط: اتاقخواب باید به حمام نزدیک باشد تا در صورت نیاز شبانه، نیاز به غسل بعد از جماع توسط والدین یا نیاز غسل بعد از جنب شدن که معمولاً برای پسران بعد از سن بلوغ اتفاق میافتد دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
☢ی: حتی الامکان در اتاقخواب نباید ابزار و وسایل الکتریکی مانند موبایل، تلویزیون و... وجود داشته باشد، چه آنکه وجود این وسایل به علت ساطع کردن امواج موجب برهم خوردن سیستم مغز و امواج مغزی و اثرگذاری در بحث کمیت و کیفیت خواب میگردد.
بالاخص قرار دادن موبایل در نزدیکی رختخواب اثرگذاری منفی بر مغز و اعصاب خواهد داشت.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
زیستگاه و مسکن جلسه پنجم.pdf
342.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۵)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔹حتی با تراز علمی خود غرب که یونان و اینها بوده است بعد اشاره به بحث نهضت ترجمه دارد .
🔸میگوید مترجمان برجسته ای در دوران رسنانس اروپا بوجود آمدند که ترجمه ی تخصصی رساله هایی در باب تقسیم انواع دردهای مفصلی ، درد اعصاب، درد پهلو میکردند .
🔸فقط میگوید هر کدام تیم های ترجمه بودند که فقط پزشکی ترجمه میکردند یک عده فقط در بحث حقوق
یک عده در بحث الاهیات ترجمه میکردند
🔹 شما میدانید این نهضت ترجمه ی از شرق به غرب از جهان اسلام به زبان عربی به زبان لاتین به زبان اروپایی پانصد تا چها رصد سال ادامه داشته درست برعکس الان که باید در همه چیز از زبان انگلیسی ترجمه کنیم
❇️ آن زمان زبان علم در دنیا زبان عربی بود
🔺هرجا میخواستند دانشمند شوند باید عربی یاد میگرفتند
حالا باید انگلیسی یاد بگیریم
🔺اون زمان اگر یک دانشمند زبان اروپایی در خود اروپا میخواست بره پز بده در پاریس و لندن که من دانشمند مدرن و امروزی هستم باید در لا به لای حرف هایش کلمات عربی استفاده میکرد و حالا باید زبان انگلیسی تا معلوم شود ما آدم دانشمندیم امروزی هستیم وکلا با شما فرق داریم
🔺هر اتفاقی که الان دارد میوفتد از تقلید لباس و... این اتفاق پانصد سال پیش معکوس در دنیا می افتاد.
🔰یک تعبیری دارد پرفسور ماکس پیرهوف میگوید که:
🔸زبان اصلی در همه ی علوم جدید چند قرن قبل از زبان عربی بود در همه ی دنیا و ترجمه آثار پزشکی و پزشکان اسلامی شروع پزشکی جدید در غرب بود و تمدن و علم جدید مدیون گروه های تخصصی ترجمه و ویراستاری ماست که اینها کارشان فقط ترجمه های تخصصی بود .
✅رساله هایی در توصیف انواع بیماری ها و دارو ها
مثلا میگوید:
📝ده ها رساله در باب تورم پرده دماغی مننژیت و پرده های مغزی
📝 هفتصد سال پیش میگوید ده ها رساله در باب بیماری های مغز اولین بار توسط مسلمانان مطالعات توصیفی شد و دسته بندی شد
📝رساله هایی در توصیف التهابات پوستی و تفاوت شان با هم
رساله هایی در باب فلج صورت که کدام فلج عظلات صورت مربوط به اختلالات مغزی وسکته است و کدام مربوط به عوامل خارجی است
📝رساله هایی در باب تقسیم:
انواع درد های مفصلی
درد پهلو
درد اعصاب
ما بین درد ها تشخیص انواع درد های کبدی
التهاب سینه
بیماری های ریه
تشخیص انواع سکته های مغزی
تحلیل دقیق سل ریوی
بیماری های مسری
بهداشت محیط آب و خاک برای عدم انتقال بیماری ها
🔴اولین مواجه های علمی با بیماری های ویروسی باز از داخل رساله های اسلامی است که محیط را چگونه نگه میداریم که بیماری منتقل نشود
🔵اولین مطالعات در حوزه ی بیماری های ویروسی توصیف کرمک که میگوید آن را نسبت میدهم به دوبینی(نام فرد) از ایتالیا که میگم او کشف کرد در حالیکه چهارصد سال قبل از او در رساله های پزشکی مسلمان وجود دارد و با تصوری که از آن دارند کشیدند و توصیف کردند که چگونه بوجود می آید و موسسه ی راک فلر در باب مطالعات انگل شناسی که این کشف مربوط به اون نیست
🔴در ایتالیا این حدود چهار قرن قبل در متون عربی وجود دارد رساله هایی در عوارض سنگ مثانه یک پزشک فرانسوی در اوایل قرن بیست مثلا نود وپنج شش سال پیش این را نوشت که میگوید ما چیز زیادی و هیچ چیز اصولی بر کشفیات مسلمانان در باب سنگ مثانه نیفزوده ایم ، در فروع بحث میکنیم
🔹 بیماری های جلدی و تناسلی را میگوید(خود غربی ها میگویند) آنها (یعنی مسلمانان) سالها قبل به دقت توصیف کردند و بسیاری ناراحتی های عصبی را علت یابی کرده اند
🔺حتی ارتباط ترس ، تنبلی، استرس، غم و افسردگی، کودنی (را دانشمندان و اطباء مسلمان در کتب قدیم بیان کردند)
✳️میگوید ارتباط این ها را با بیماری های جسمانی و ترشحات درون بدن(قبلا دانشمندان مسلمان) توصیف کردند که اینها این حالت ها افسردگی ها و... چقدرش منشا جسمانی دارد و چقدرش عوامل خارجی دارد.
🌐به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه 3 از بخش2دکتر رحیم پور.pdf
423.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه چهارم:
نکات مهم در مبحث مطالعه مفردات
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: ششم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌐خصوصیات مطبخ و آشپزخانه
🔸در قدیمالایام نام آشپزخانه مطبخ بود یعنی محل طبخ غذا و از آنجائی که آشها از غذاهای اصلی ایرانیان بود و در بحث تغذیه نقش مهمی داشت آن را آشپزخانه نام نهادهاند.
🔸در معماری جدید غربی مانند اکثر هدایای نامیمون غرب که برای مشرق زمین به ارمغان آورد؛ آشپزخانه نیز معماری غیرعلمی دارد که متأسفانه این نوع معماری در کشور ما نیز با غلبه بر معماری اصیل ایرانی جای خود را در معماری ایرانی اسلامی باز نمود و در اکثر خانهها آشپزخانه اُپن و باز به عنوان مُد پذیرفته شده است.
💠اشکالات آشپزخانه باز به شرح ذیل میباشد:
🔺الف: در آشپزخانه اُپن حریم خانواده و اندرونی رعایت نمیشود و از نظر دینی و فرهنگ اصیل ایرانی مورد تأیید نمیباشد.
در دین اسلام و همچنین ایران باستان حفظ حریم اندرونی منزل، زنان و خانواده بسیار پراهمیت بوده و معماری کهن ایران زمین به درستی گویای این حقیقت است
🔺ب: در آشپزخانههای اُپن دود و بوی مواد غذائی و سرخکردنیها، همچنین سر و صدای ناشی از آشپزی اعم از سرخ کردن خوراک و صدای ظروف موجب برهم خوردن آرامش اهل منزل میگردد.
💠خصوصیات مطبخ آشپزخانه:
🔻الف: باید از حال، پذیرائی و سایر اتاقها جدا باشد تا هم حریم اهل منزل رعایت گردد و هم دود و بوی ناشی از آشپزی به جای دیگر راه پیدا نکند.
🔻ب: باید از لحاظ نور طبیعی در شرایط مناسبی باشد، چه آنکه نور آفتاب اثرگذاری واضحی نسبت به نور لامپ و نورهای مصنوعی دارد.
🔻ج: آشپزخانه باید از لحاظ تهویه طبیعی مانند پنجرهها و هواکشهای طبیعی و تهویههای مصنوعی و صنعتی مانند هواکشها و فنها و هود در شرایط ایده آلی وجود داشته باشد.
🔻د: دکوراسیون مناسب از جمله نکات مهم یک آشپزخانه خوب میباشد. چه آنکه آشپزخانه مانند قصر برای زنان است و خانمها اکثر زمان خود را در آشپزخانه سپری میکنند، لذا داشتن زیبائی و دکوراسیون ساده اما جذاب به دریافت انرژی از این فضا کمک شایانی مینماید.
🔻ه: بهتر است آشپزخانه و مطبخ کف و دیوار آن با سرامیک و کاشی پوشش داده شود، چه آنکه دود و چربی ماحصل از طبخ خوراک در دیوارهای گچی و... به راحتی پاک نمیشود اما آثار چربی و دود و مواد آشپزی از روی کاشی و سرامیک بسیار راحتتر پاک میشود.
🔻ز: بهتر است آشپزخانه دلباز و دلشاد باشد، چه آنکه آشپزخانه و مطبخ کوچک موجب تسریع در آلودگی آن گشته و بیماریهای ریوی را افزایش میدهد. با ایجاد پنجرههای مناسب میتوان به دل بازی آشپزخانه کمک کرد.
همچنین با نصب هودهای قوی و کم صدا باید تهویه را به حداکثر رساند.
🔻ک: یکی از نکات مهم آشپزخانه چاه تخلیه آشپزخانه و ظرفشویی میباشد.
متأسفانه یکی از تحفههای شوم معماری غربی در بسیاری از خانهها و آپارتمانها جدا نبودن چاه آشپزخانه و ظرفشوئی با فاضلاب حمام و توالت میباشد.
🔸ادغام فاضلاب انسانی با مواد غذائی نه تنها به شدت مکروه است بلکه موجب اهانت به رزق و روزی و مسدود شدن فیض حق میگردد. فتأمل جیداً.
🔻 ل: در سالهای اخیر در معماری یک طرح مناسب در حال گسترش است و آن جداسازی مطبخ و آشپزخانه از هم است هرچند در مفهوم مطبخ و آشپزخانه یک چیزی باشند اما در این سبک، یک فضای کوچک بیرون از فضای داخلی منزل و حتی خارج از آشپزخانه مخصوص طبخ و پخت غذا ایجاد میشود و با این طراحی منزل و محیط خانه از دود و بو در امان میماند.
🔴تذکر: دقت داشته باشید، حسب تحقیقات به عمل آمده دود و مواد متصاعد شده از آشپزی در آشپزخانه بالاخص با این روغنهای مایع و جامد مضر در بازار بسیار زیاد میباشد؛
و حتی گاهاً برخی محققین ضرر این دودها را با دود سیگار در یک ردیف قرار میدهند، چه آنکه دودهای ناشی از آشپزی پس از استقرار در ریهها به سختی به آلبول های ریه میچسبند و جدا شدن از آن بسیار مشکل است و این امر به مرور زمان زنان خانهدار و افراد را به بیماریهای ریوی و آلرژیهای تنفسی مبتلا خواهد نمود.
راهکارهای عدم ابتلاء به این موارد را در مطالب بالا متذکر شدیم.
✅به لطف خدا ادامه دارد....
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zistmaskan6(1).pdf
434.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۶)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش دوم: پزشکی مدرن
🔵جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔺(یکی از مباحث تالیفی طب سنتی قدیم) مسله ی ورزش درمانی و فیزیوتراپی است که چه بدنی چه ورزشها یی را چقدر بکند یا نکند .
🔹میگه اولین بار آشنایی با ورزش درمانی از طریق متون اسلامی و عربی صورت گرفت.
🔸 درچشم پزشکی همون علی بن موسی کتابی دارد به نام تذکره الکحالی
ده ها چشم پزشک بزرگ و جراح چشم(در طب قدیم داشتیم)
🔵شما میدانید عمل آب مروارید چشم جراحی میشده
🔻آب مروارید چشم را هفتصد سال پیش مسلمانها جراحی میکردند و خارج میکردند(آب مروارید چشم را)
🔹اینها را غربی ها در کتاب هایشان نوشته اند .
🔸ابولقاسم عمار موصلی که ما در غرب او را با نام کاناموصالیا میشناسیم .اسمش ابولقاسم عمار موصلی است که چشم پزشک عراقی بود و رفته بود به مصر در شمال آفریقا
میگه جزو فاطمیون مصر بودند
🔹فاطمیون شیعیانی بودند که در شمال آفریقا و در مصر یک حکومت اسلامی علوی فاطمی تشکیل دادند و این الاحذر که دانشگاه برادران اهل سنت بود این دانشگاه شیعه بود فاطمیون مصر این دانشگاه را تاسیس کردند و در الاحذر از مسال حقوقی وپزشکی و مکانیک وشیمی همه تدریس میشده است
🔸 بعد میگفت این ابوالقاسم عمار کتابهاشان به لاتین ترجمه شد در قرن پانزدهم .
🔺 ابن هیثم که نور شناس و فیزیک دان بسیار بزرگی است کشفیات بزرگی در رشته فیزیک ،مکانیک و نور شناسی در عین حال ایشون یک چشم پزشک بسیار بزرگه
🔹 اولین کسی که این نظریه را داد تا قبلا فکر میکردند که ما آنچه میبینیم که یک نوری از چشم یک امواجی از چشم میاد بیرون میخوره به اجسام و ما اجسام رو میبینیم
ابن هیثم گفت اینجوری نیست
از چشم نوری خارج نمیشه
نور از بیرون به چشم میرسه و ما اون رو میبینیم
🔸 این نظریه رو دوستان میدونند در فیزیک به کی نسبت میدهند و مربوط به کی هست نسبت میدهند به قرن هجده و به یک دانشمند غربی(در حالیکه بسبار قبل تر از او ابن هیثم این نظریه را مطرح کرد)
ابن هیثم کی این حرف ها رو زده !!
خود حرکت بررسی نور، انتشار نور، زوایای مربوط به انعکاس نور این ها همه کارهای بزرگی است که امثال ابن هیثم میکردند
🔹 آثار علی بن رضوان که پزشک بزرگی است و آنقدر هم آدم علمی بود، وقتی عراق پاشد رفت مصر برای مناظره ی پزشکی با ابن بطلان که یک پزشک بزرگ دیگر مسلمان بود
🔸 ایشون از بغداد رفت قاهره برای مناظره باوسایل اون موقع ها.
🔺 آثار علی بن رضوان که در مناظرات تندش با ابن بطلان در کتاب تقویم الصحه
ابن نفیس پزشک وکاشف بزرگ که حدود نود سال پیش در تاریخ غرب اعتراف کرد به نقش این آدم (علی ابن رضوان)در تاریخ پزشکی غرب و دنیا
🔹 شما اسمش را نشنیدید نود سال پیش کنکره ی بزرگداشت برای ابن نفیس گرفتند در اروپا که این آدم در پیشرفت پزشکی جدید در غرب خیلی نقش داشته ما تا به حال بهش بی احترامی کردیم
🔺 ایشون کسیکه چند قرن قبل از این مسئله گردش خون در بدن را مطرح کرد
(اما الان گردش خون را) به چی نسبت میدهند؟
در کتاب ها این نظریه مربوط به ابن نفیس است
صریحا بحث گردش خون در بدن را چهار قرن قبل از این ثبت رسمی که دارد ایشون کشف کرده ودر رساله هاش توضیح داده و همان موقع ترجمه شده بوده در دانشگاه های انگلیس تدریس میشده
از چند مدت قبلش کشف گردش کوچک خون که گردش ریوی خون که باز این را نسبت میدهد به میکائیل سورورتوس در قرن هفده میلادی/ سه قرن قبل عین این نظریه در کتاب الموجزفی الطب دقیقا تشریح شده واین کتاب به زبان لاتین ترجمه شده بود ودر اختیار اینها بود به خصوص در ایتالیا آندلس اسلامی اینها میرفت به شمال انگلیس فرانسه و اروپا و چند قرن قبل این کتاب به فارسی هم ترجمه شد صدها رساله که اینها رکود پزشکی مثل الجامع را در غرب شکستند و پزشکی تجربی و مدرن را در غرب راه انداختند یا رسالات ابوالقاسم زهرابی که در متون غربی به نام البکاسیسم مشهور است
🔸 ابولقاسم زهرابی بزرگترین چهره ی جراحی جهان است
رساله ی التصویب که به لاتین ترجمه شد و در اروپا تدریس شد
آن وقت ما خانواده هایی داشتیم که کل خانواده پزشک و جراح بودند به عنوان خاندان های پزشکی مشهور در جهان اسلام ثبت شدند
یک رساله کتابی هست به نام خانواده هایی که تقریبا کل اعضای خانواده پدر و مادر و پسر و دختر وهمه پزشک وجراح هستند که اینجا حدود ده ها خانواده ای که همه پزشک بودند اسم برده شدند یک نمونش خاندان ابن زهرس که باز در متون غربی به نام ابو زعار اسمشان آمده است
اینجا میگه که این خانواده در سه نسل ده ها پزشک و جراح برجسته داشتند همه شان پزشک جراح بودند میگه که از جمله سه زن جراح و پزشک برجسته در این خانواده فقط بود که رساله های این خانم های جراح نوشتند که به زبان اروپایی ترجمه شد
🔴ادامه تدریس👇👇
🔴ادامه تدریس:👇👇👇👇👇
🔸خانواده هایی دیگه خاندان ابومروان
که ده ها رساله در باب پزشکی داشتند و پزشکان بالینی بودند
🔹کتاب فی لمداوات التدبیر یا ابن تفیل که هم فیلسوف بزرگی بود ابن رشد که هم فیلسوف هست وهم پزشک کتاب الکلیات فی الطب وابن خطیف آندلسی اینها بخش اروپایی بودند که متفکران بزرگی هم در عرفان اینها اروپایی های مسلمان شده ای بودند که ابن خطیب اولین کسی است که مسری بودن طاعون
را و روش برخورد با طاعون وقتی در اروپا طاعون می آمد شهر به شهر آدم میکشت و میرفت در اون شرایط اولین نظریات درباره طاعون رو ابن خطیب میگوید که طاعون از طریق کفش وکلاه و لباس براحتی منتقل میشود
🔺 این مسئله سوزاندن لباسهای کسیکه دچار طاعون شده برای اولین بار مطرح میکند و راه حل هایی میدهد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
amade.pdf
381.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴) از بخش ۲ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه پنجم:
جدول شناخت کیفیات مفردات و داروها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_451634073375342695.pdf
585K
💠دانلود: کتاب اکسیر اعظم👆
💥تالیف: حکیم حممداعظم خان (از حکمای بزرگ تاریخ طب سنتی)
♻️نگارش : اکبر محمدی
موسسه پرتوسبز هستی_ کانال مرجع و تخصصی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✳تدریس: مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
❇مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: هفتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✴محیط عبادت و آرامش
🔺جایگاه عبادت باید دارای مشخصههائی باشد و میتوان از اتاق پذیرائی یا نقاط دیگر منزل به عنوان جایگاه عبادت استفاده نمود.
♦ یک تذکر مهم آنکه امورات مستحب نباید ما را از امور واجب باز دارد یا امورات مستحب نباید در زندگی ما ایجاد خلل نماید.
♦به عنوان مثال وقتی فردی در مضیقه مالی قرار دارد صحیح نیست که اتاق عبادت نیز به اتاقها اضافه نماید، بلکه میتواند از اتاق پذیرائی و نقاط دیگر منزل جهت مکان عبادت و انجام واجبات و مستحبات استفاده نماید.
🔶الف:
مکان عبادت نباید در جاهائی از منزل که معمولاً نجس است یا نزدیک به آن باشد.
به عنوان مثال مکان عبادت بهتر است دور از توالت یا مکانهائی که معمولاً توسط کودکان خردسال در آن به علت کودکی و عدم اختیار در حفظ ادرار و .... به نجاست کشیده میشود و در اصطلاح احتیاط دار گویند، باشد.
🔶ب:
مکان عبادت بهتر است در اتاق و مکانهائی که مقاربت جنسی انجام میشود نباشد چه آنکه حالات مختلف بر روی هم اثرگذاری دارند و حالات نفسانی اثرگذاری منفی بر روی حالات روحانی دارند.
🔶ج:
بهتر است مکان عبادت به دور از سر و صدا و بوهای سرخکردنی و ... باشد؛ و بهتر است طوری طراحی شود که هرانچه نفس را مشغول می کند از آن اجتناب شود اعم از سروصدا، بو و...
♻ این سفارشات عمومی است و طرح خصوصیات خاص اتاق عبادت در این مجال نمیگنجد.
✴خصوصیات حمام:
🔹ما فعلاً قصد نداریم که حمام را حسب ملاک حمام های اصیل عنوان کنیم مثلاً بگوئیم حمام باید فلان جای آن با آهک ساخته شده باشد و باید هفت دالان وابسته داشته باشد، چه آنکه این موارد برای مردمان امروزی محال است و ما در آغاز شرط کردیم مطالب را طوری عنوان کنیم که تا حد امکان با همین زندگی و ساختار امروزی مردم قابلیت اجرائی شدن داشته باشد.
لذا تذکراتی در خصوص حمام و اصول مربوط به حمام کردن از دیدگاه اصول سبک زندگی ایرانی اسلامی تقدیم میگردد:
🔹الف:
حمام باید نزدیک به اتاق خواب افراد بالغ باشد تا در صورتی که افراد عملاً (مقاربت جنسی) یا سهواً (احتلام) جُنُب شدند و نیاز به غسل پیدا نمودند دسترسی به آن بدون دغدغه باشد.
🔹ب:
بهتر است حمام نه آنقدر بزرگ باشد که گرم کردن و تعدیل هوا در آن سخت باشد و نه آنقدر کوچک که شستشو در آن دشوار و آلودگی هوا در آن سریع اتفاق افتد.
🔹ج: نور حمام کم و ضعیف نباشد.
🔹 د: بهترین وسیله گرمایش در حمام شوفاژ میباشد، وسایل برقی و گازی برای حمام خطرآفرین میباشد.
لوله کشی در کف حمام موجب گرمای کف حمام مجود رادیاتور گرم کننده در حمام موجب گرم کنندگی مناسب بصورت گرم و تردرحمام را موجب میشود
🔹ه:
رنگ سرامیکها بهتر است روشن و زیبا باشد تاحمام دلباز به نظر آیه هم به محض کثیف شدن باتغییر رنگ ان مشخص می شود و سرامیک کف باید دارای اصطحکاک باشد تا موجب سرخوردگی و لیز خوردگی نگردد.
🔹و:
بهتر است رختکن از حمام جدا باشد و هوای رختکن طوری تنظیم شود که آمادگی ورود به حمام و خروج از آن را مهیا نماید و خیلی گرم و سرد نباشد.
🔹ر:
دربهای حمام بهتر است آلومینیومی یا ضدزنگ باشند.
🔹 ز:
تهویه حمام بهتر است طوری تعبیه گردد که جهت تنظیم درجه حرارت هوای داخل و عبور و مرور هوا به راحتی تنظیم گردد.
🔹س:
سعی شود در حمام از تیغ مشترک استفاده نگردد
🔹ش:
از عریان کردن تمام بدن (عریان نمودن شرمگاه و عورت) حتی در خلوت و تنهایی اجتناب شود، چنانچه در احادیث و روایات در این خصوص تاکید گردیده است.
🔹م:
از ماندن زیاد در حمام اجتناب شود ؛ چه آنکه موجب ضعف بدن و تحیل قوای بدن است.
🔹 ل:
تا حد امکان صابون و مواد شوینده کم ضرر و طبیعی استفاده شود.
✳به لطف خدا در بخش بهداشت در خصوص اصول و قواعد حمام کردن و مبانی مربوط به آن مبسوط سخن خواهیم راند.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_6050925663781651776.pdf
453.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۷)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه ششم:
مراتب اثر داروها و انواع تقسیم بندی غذاها
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
@marjaetakhasositeb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب سنتی اسلامی
✅مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
🔴جلسه: هشتم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅مشخصات توالت و بیت الخلاء
🔹الف:
توالت و بیت الخلاء حتیالامکان نباید در داخل منزل باشد و بهتر است در داخل حیاط طراحی گردد چه آنکه بوها، بخارات، گازها، ذرات منتشره از مدفوع و ادرار برای سلامت انسان مضر است.
سر و صدای ناشی از تخلیه باد و دفع آن موجب ایجاد جو ناخوشایندی بالاخص برای مهمانان خواهد گشت.
با ورود توالت به داخل منزل در منازل آپارتمانی ریسک انتشار نجاست به خارج از توالت و ورود به فضای منزل زیاد میگردد.
🔹ب:
بهتراست هواکش و تهویه مناسب برای توالت نصب گردد تا ذرات معلق و گازهای دفعی در کوتاهترین زمان به خارج منتقل گردد بالاخص در منازل آپارتمانی این امر ضروریتر است.
🔹ج:
فضای توالت نباید خیلی کوچک باشد، چه آنکه کوچکی فضا موجب تسریع آلودگی هوا و استنشاق هوای آلوده میگردد.
🔹 د:
کاشی و سرامیک برای کف توالت اولویت دارد، بالاخص کاشی و سرامیکی که ایجاد حالت لغزندگی و سرخوردگی ننماید و هم راحت تمیز گردد.
🔹 ه:
کفش و دمپائی توالت باید جدای از کفشهای دیگر باشد و بهتر است از دمپائی جلوبسته استفاده شود تا نجاست به پا برخورد ننماید.
🔹و:
وجود دو شیر آب گرم و سرد در توالت امکان تنظیم درجه حرارت آب جهت شستشو در هوای گرم و سرد را مهیا میسازد.
🔹 ز: دربهای توالت ها بهتر است دربهای آلومینیومی و ضدزنگ باشد.
🔹ک: استفاده از توالت فرنگی به علت فشار به روده بزرگ و ناحیه تحتانی و عدم استقرار صحیح موجب عدم تخلیه صحیح مدفوع و ادرار گشته و موجب پیدایش بیماریهای خاص در انسان میگردد، مگر در افراد بیمار و شرایط اضطراری
🔹ل:
از قرار دادن مسواک و حوله و ... در توالت و مسواک زدن در توالت جداً خودداری فرمائید.
🔹م:
بهتر است توالت از داخل به قفل مجهز باشد.
🔹ن:
سیفون وسیله خوبی جهت پاکسازی سنگ توالت و پیرامون آن از بقایای آلودگی میباشد.
🔹 ک: بهتر است دستگیرههای در توالت با روکشی از مس یا برنج باشد که مس و برنج خود به خود بهترین ضدعفونی کننده میباشد.
🔹گ:
دقت کنید جهت استقرار در توالت و سنگ توالت به سمت یا پشت به قبله نباشد و بهتر است به سمت اماکن متبرکه و قبور ائمه که در نزدیکی شما میباشد نیز نباشد.
🔹س:
بهتر است با پای چپ وارد توالت شوید و با پای راست خارج شوید و دعای مربوط به آن را حفظ شوید.
🔴دو تذکر بسیار مهم در خصوص توالت:
🔺الف:
بسیار دقت کنید آب توالت با آب آشپزخانه در یک چاه یا یک فاضلاب ریخته نشود که این امر و ادغام خوراک و مواد غذائی و نجاسات دفعی از انسان کاری بس ناشایست و موجب از بین رفتن برکت خواهد بود.
باید دقت داشته باشید در برخی معماریها که الگوی آنها کشورهای غربی است برخی اصول رعایت نمیشود و کورکورانه از آنها تبعیت میشود.
🔺 ب:
تذکر مهم دوم آن است که معمولاً توالت و دستشوئی در یک مکان است و آب دستشوئی و آب توالت معمولاً با هم ادغام میشود و میدانیم اکثر افراد اصلاح ریش و صورت خود را اعم از با ماشین اصلاح یا تیغ جهت خط گرفتن ریش و صورت در دستشوئی انجام میدهند و همانطور که قبلاً عرض کردیم و میدانید اجسام، اعضاء و ... بر روی هم اثر تکوینی دارد تا آنجا که فرمودهاند در مستراح و توالت آب دهان نریزید، چون آب دهان پاک است و با نجاسات مخلوط میشود.
باید بدانید اسلام دین لطیف و دقیقی است.
همان طورکه نوزادی که از مادر متولد شد تا 40 روز اگر شکم مادر درد بگیرد شکم نوزاد هم درد میگیرد آب دهان انسان نیز حاوی کد و رمزهائی از انسان است که وقتی از بدن جدا میشود تا مدتی با بدن اتصال خاص و اثرگذاری و اثرپذیری دارد به همین جهت فرمودهاند این آب دهان را با نجاست مخلوط نکنید چون درست است که آب دهان به ظاهر از شما جدا شده اما هنوز به نوعی از شما اثر پذیر است و روی شما اثر دارد مانند اثرگذاری و اثرپذیری نوزاد بعد از تولد از مادر.
حال دریابید وقتی فردی صورت خود و ریش خود را اصلاح میکند و موی ریش اصلاح شده را به دستشوئی میریزد و در نهایت این مو با نجاسات مخلوط میگردد چه اثر وضعی معنوی میتواند روی انسان داشته باشد.
به همین جهت یکی از اسراری که پیامبر و ائمه امر به دفن کردن مو، ناخن، خون انسان بعد از اصلاح بدن یا چیدن ناخن یا حجامت میدهند همین علت مهم مذکور است.
در روایات وارد شده خون شما سرشماست و در علوم جدید نیز مو، ناخن، خون افراد علامت مشخصه افراد و بازگوکننده اسرار آنان و شخصیت آنان است و بهتر است بدانید مو، ناخن، خون و ...عصاره بدن و حاوی کد و رمزهای ژنتیکی بدن ما است و انسان نسبت به آنها تا مدتی بعد از جدا شدن از بدن اثرپذیری بالاخص اثرپذیری معنوی دارد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zistmaskan8.pdf
525K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۸)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه هفتم:
تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی موسسه پرتوسبز👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔵مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: نهم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅روشنائی و نورپردازی در منزل:
روشنائی و نورپردازی نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روحی روانی دارد.
افراط و تفریط در هر امری مذموم است لذا در بحث نور و روشنائی نیز همین امر صادق است.
اینکه بیش از حد نیاز، لامپ و روشنائی در منزل داشته باشیم کار صحیحی نیست اما باید دانست نور کم نیز خود موجب آسیب به سلامت خانواده خواهد بود.
لذا نباید خیلی درگیر تبلیغات ناصحیح که برای کم کردن نور منزل به بهانه صرفه جویی در رسانه ها می نمایند توجه نمایید:
چه آنکه اسلام و دین اعتدال است و افراط تفریط و آن مزموم است.
🔵در ادامه نکاتی را به صورت تیتر متذکر میگردیم:
🔸الف:
بهتر است پنجره ها و ساختمان طوری طراحی شود که در طی روز از نور طبیعی خورشید حداکثر بهرهوری را ببریم.
اما باید بدانیم این حرف به این معنا نیست که اتاقها و ساختمانهائی که از نور بهره کافی نمیبرند در روز از نور مصنوعی و لامپ استفاده نکنند، بلکه اگر در روز نیز اتاق و ساختمانی از نور بهره کافی نمیبرد بهتر است از نور مصنوعی یا لامپها جهت روشنائی بهره ببرد؛
چه آنکه نور کم در طی روز یقیناً در درازمدت موجب افزایش سودا، بیماریهای روحی، افسردگی، ضعف بینائی و ... خواهد شد.
🔴 پس دقت نمائید که صرفهجوئی به معنای عدم مصرف نیست، بلکه به معنای مصرف بهینه میباشد.
🔸ب:
در ساختمان و اتاقها حتماً از رنگهای روشن استفاده شود.
این بدین معناست که اگر رنگ دیوار، دکورها، مبل، راحتی، فرشها و موکت و ... رنگ تیره باشند یا دارای رنگ مناسبی نباشد حتی با مصرف لامپ و روشنائی مازاد باز هم فضای منزل مکدر و تاریک خواهد بود.
🔸 ج:
ما عموماً رنگها را به دو رنگ گرم و سرد تقسیم میکنیم رنگ گرم یا همان رنگ و نور خورشید و زرد و رنگ و رنگ سرد یا نور مهتابی یا سفید.
بهتر است نور منزل ترکیبی از دو رنگ و نور مذکور باشد، چه آنکه هم زیبائی بخش است و هم در بینائی و روشنائی معتدلتر است.
☢بررسی انواع لامپها:
در این بخش سعی میکنیم به صورت مختصر و مفید انواع روشنائیها و لامپها را بررسی و از مزایا و معایب آن سخن به میان آوریم.
🔺الف: لامپ رشتهای
لامپهای رشتهای یا همان لامپهای قدیمی نوردهی مناسبی دارند و مضرات خاصی هم ندارند.
ارزانتر از سایر لامپها هستند، اما چون 95% از انرژی و برق آن تبدیل به حرارت میشود و فقط 5% از آن به نور تبدیل میشود در درازمدت مقرون به صرفه نمیباشند.
🔺 ب: لامپهای کممصرف:
این لامپها که متأسفانه با تبلیغ زیاد وزارت نیرو جهت کم کردن مصرف برق در کشور و توسط برخی از شرکتها در سالهای قبل ناگهان وارد بازار گردید برای سلامتی بسیار خطرناک میباشد.
وجود اشعه ماوراءبنفش و جیوه در این لامپها بسیار مضر میباشد و استفاده از آنها در درازمدت موجب عوارض سوء میگردد، از جمله برخی از عوارض آن را سرطان برشمردهاند.
جهت حصول اطمینان و دریافت اطلاعات بیشتر فقط کافی است در اینترنت کلمات (مضرات لامپهای کممصرف) را سرچ و جستجو نمائید.
لامپهای کممصرف از نظر قیمت چندین برابر قیمت لامپهای معمولی و رشتهای است اما به علت مصرف کم در درازمدت جبران هزینه میکند اما اگر عاقلانه بیاندیشیم و از مضرات لامپهای کممصرف آگاه باشیم خواهیم دانست لامپهای کممصرف و مهتابی و فلورسنت برای سلامتی و اقتصاد خانواده بسیار گران تمام خواهد شد.
🔺ج: لامپهای LED:
تکنولوژی لامپهای ال ای دی چند سالی است رواج خوبی پیدا کرده است.
تنها عیب این لامپها کمی گرانتر بودن آن است، اما باید بدانید این گرانی بسیار زود با مزایائی که دارد جبران میشود.
🔰از جمله مزایای لامپهای LED:
🔹الف: بسیار کممصرف هستند، این لامپها حتی از لامپهای کممصرف رایج نیز کممصرفتر هستند.
🔹ب: نوردهی بسیار قویتری دارند.
🔹ج: این لامپها مضرات لامپهای کممصرف مانند تصاعد جیوه و پرتو اشعههای ماوراءبنفش و عوارض آن را ندارد و برای سلامتی خطر رسانی ندارد.
🔹د: این لامپها مقدار زیادی از انرژی و برق را به نور تبدیل میکند و در راستای صرفهجوئی اقتصاد کشور و اقتصاد خانواده میباشد.
🔹ه: تنوع نور و رنگ در لامپهای ال ای دی بسیار بیشتر از سایر لامپهای دیگر میباشد. و: لامپهای LED داری طول عمر و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به لامپهای دیگر میباشد و برتری بسیار زیادی نسبت به انواع لامپها دارد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه نهم تدریس زیستگاه و مسکن.pdf
444.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۹)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
#کاچی_مخصوص_مداحین
🌸 آرد گندم 👈 ۳قاشق غذاخوری
🌸 روغن زیتون 👈 ۳قاشق غذاخوری
🌸 شڪر سرخ 👈 ۳قاشق غذاخوری
🌸 گلاب درجه یڪ 👈 ۵قاشق غذاخوری
🌸 آب سالم 👈 ۲لیوان
🌸 زعفران،دارچین،هل 👈 به مقدار لازم
✅طرز تهیه:
تمام مواد را با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به قوام آید…
❇️ خواص:
⬅️ بازڪننده صدای مداحین عزیز
⬅️ مفید برای سرماخوردگی و گرفتگی صدا
🌼 غـــــــذاے شـــــــما دواے شـــــماست دواے شــــــما غــــــــذاے شــــــماست 🌼
✍️ منبع: کانال رسمی دکتر روازاده
💠کانال تخصصی و مرجع طب سنتی اسلامی
🔴موسسه پرتوسبز هستی
❌ مهم👈 مضرات مصرف زیاده از حد و غیراصولی #ترشیجات
🔸🔹 از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکتههای مغزی و قلبی میشود.
🔸🔹 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ یکی از خوردنیهای موجود در سفره ایرانیان از زمانهای دور تاکنون که جزو جدانشدنی سفره کدبانوهای ایرانی بوده، انواع و اقسام ترشیجات (هفتابیجار، سیرترشی، ترشی لیته، ترشک، لواشک و…) است.
🔸🔹 مصرف ترشیجات بهنوبه خود از اصولی برخوردار است که خواندن این مطلب، میتواند نگرش خوانندگان را تغییر دهد؛ ترشیجاتی از قبیل هفتبیجار، سیرترشی، ترشی لیته و سایر اقلام دیگر از ترشیجات از نظر تقسیمبندی نه جزو غذا محسوب میشوند و نه تأثیر دارویی دارند بلکه باید بهعنوان چاشنی غذاهای مختلف همراه با غذا بهمقدار کم مصرف شوند.
🔸🔹 مصرف زیاده از حد و غیراصولی ترشیجات نهتنها مفید نیست بلکه میتواند منبعث بیماریها و امراض مختلف در مصرفکنندگان آن شود؛ مصرف غیراصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند قطعاً در دوران میانسالی و پیری گریبانگیر خواهد بود.
🔸🔹 نکته مهمی که همگان باید به آن اهتمام داشته باشند این است که مصرف ترشیجات از اصول مهمی برخوردار است؛ برای هر غذایی باید ترشیجات متناسب با آن غذا را انتخاب کرد چون ترشیجات اگر بهدرستی انتخاب نشوند، نهتنها مفید واقع نمیشوند بلکه میتوانند تأثیرات منفی روی خوراکیها داشته باشند.
🔸🔹 از نظر موقعیت زمانی، زمان مصرف ترشیجات، سهماهه زمستان و ماه اول بهار است؛ از خوردن ترشیجات در فصل تابستان و پاییز باید پرهیز کرد چون از نظر طب سنتی ایران، غذاهای فصل زمستان باید دارای طبع گرم باشند لذا توصیه میشود کنار غذاهای با طبع گرم و خشک، مصرف ترشیجات را برنامهریزی کرد.
🔸🔹 از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفتابیجار که همه این موارد بهخودی خود نفخ ایجاد میکنند، همراه با غذاهای نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید چون همراهی این ترشیجات با اینگونه غذاها مراتب نفخ معده و روده را فراهم میآورند.
🔸🔹 از خوردن ترشی بادنجان (لیته) همراه با غذاهای بطیءالهضم و دیرهضم باید پرهیز کرد؛ از جمله این غذاها میتوان کباب جگر سیاه، ماهی، تخممرغ نیمرو و سایر غذاهای دیرهضم و کثیف صالح الکیموس یا ردی الکیموس را نام برد.
🔸🔹 توصیه و تأکید میشود در خورشت فسنجان از اضافه کردن شکر سفید به آن که واقعاً یک اشتباه آشپزی است، پرهیز کرده و از رب انار بهعنوان مصلحش استفاده کنید؛ در چنین حالتی هضم و جذب و گوارش فسنجان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
🔸🔹 از خوردن هر نوع ترشی بهجز رب نارنج یا آب نارنج همراه با ماهی پرهیز شود؛ خوردن ترشیجات با ماهی باعث ضعف کبد و سوء مزاج کبدی شده و شرایط را برای بیماریهای سیستم ایمنی از جمله MS، ویتیلیگو (برص)، گیلن باره و… فراهم میآورد.
🔸🔹 از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکتههای مغزی و قلبی میشود.
🔸🔹 خوردن زیاده از حد ترشیجات در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرمها و در زنان باعث دردهای شدید ایام پریود و قاعدگیهای نامنظم و دردناک میشود و در سنین بالا باعث تشدید آرتروز میشود.
🔸🔹 یکی از مهمترین عوامل حواسپرتی و کندی حافظه و حتی آلزایمر در ایران، مصرف زیاده از حد ترشیجات است چون ترشیجات طبعشان سرد و خشک است و باعث سردی مغز میشوند؛ از قدیم گفتند “ترشی نخوری یه چیزی میشی” پس اگر نگران کندذهنی و حواسپرتی خودتان هستید دور ترشی و ترشیجات را قلم قرمز بکشید.
🔸🔹 برای تهیه سیرترشی بهازای هر لیتر سرکه ۳ قاشق مصلح آن، تخم سیاهدانه اضافه کنید؛ برای تهیه ترشی هفتابیجار بهازای هر کیلو ترکیب آن، یک قاشق غذاخوری مصلح آن یعنی پودر گلپر اضافه کنید.
📕 منبع: باشگاه خبرنگاران پویا
💠سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
✅بخش سوم: علم گرایی
🔸جلسه اول
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
✅ مسئله پزشکی و مسئله ی بیمارستان سازی شما ببینید در دنیا این طوری است که وقتی یکی بیماری ناشناسی یا زکامی میگیرد باید خودش را برساند به اروپا و خودش را نشان بدهد، حتی اگر یک پزشک شاگرد اول در ایران بهش بگه آقا بیماری تو اینه تا یک پزشک غربی بهش نگه این باور نمیکنه.
طبیعی هم هست، برای اینکه تجهیزات و علم بیشتر است، این تصور ذهنی هم هست.
🔸تا قبل از دوره ی افول اسلامی این قضیه دقیقا به عکس بود، در اروپا پونصد سال پیش برید به عقب مربوط به قرن دوازده سیزده میلادی است که تا قرن شونزده میلادی بخشی زودتر و بخشی دیرتر میگه که بیمارستان سازی در دنیا و حتی ساختن بیمارستان روانی یا تیمارستان در ایران از همان قرن اول هجری شروع شد.
مجهزترین بیمارستان از سال هشتاد و هشت هجری در جهان اسلام ساخته شده است.
بیمارستان های بعدی که کامل ترشدند بخش های ویژه ی تخصصی سازمان دهی شد.
حالا توجه کنید میگه برای نخستین بار بیمارستان تخصصی مدرن در جهان توسط مسلمانان ساخته شد،
در قرن دوم وسوم هجری الان قرن چهارده هجری است صحبت هزار سال قبل است، میگه بیمارستان های بزرگی ساختند.
انواع پزشکان در بیمارستان های اسلامی کار تخصصی میکردند.
🔸یکی از سیاحان اروپایی در قرن سیزده میلادی که از جهان اسلام دیدن کرده و به اروپا برمیگردد در سیاحت نامه ی خود این عبارت ها را مینویسد:
میگوید در چندین شهر بزرگ اسلامی بیمارستانهایی دیدم که بخش ویژه ی جراحان، بخش ویژه ی بیماران روانی و روان پزشکان، بخش پزشکان عمومی، بخش تخصصی دارو سازی، دارو های گیاهی، بخش ویژه ی طب النسا
🔹صحبت نهصد و هزار سال قبل است وحتی دندان سازان و دندان پزشکان دیدم که با داروهای ساده ی گیاهی , داروهای ترکیب شده که اولین استارت داروهای صنعتی آن دوران بود درد ها را تسکین میدادند و معالجه میکردند.
در کنار هر بیمارستان در کشورهای اسلامی، دانشگاه ها یا مدرسه های پزشکی دیدم که آموزش طب جراحی و دارو سازی میدادند.
استاد و دانشجو هر دو از دولت حقوق و مقرری میگرفتند و از مریض پول نمیگرفتند؛ در واقع نوعی بیمه پزشکی بود.
🔹میگه از شمال آفریقا تا آسیا از قاهره تا بغداد و در آندلس میگه هر جا که رفتم بیمارستانهایی بود که از بیماران پول نمیگرفتند، در بیمارستان ها بخش زنانه و مردانه تفکیک شده بود.
🔸نمونه ای دیگر جرجی زیدان که مسیحی است میگه که بیمارستان های اسلامی در قرن های گذشته منظم ترین تمیزترین و بهداشتی ترین و تخصصی ترین بیمارستانهایی بودند که تا آن روزگار در دنیا و در شرق و غرب و تاریخ بشر پیدا شده بود، همه ی بیماران را بدون توجه به ملیت، نژاد، مذهب، شغل و جنسیت با دقت و مودبانه معالجه میکردند و در بعضی موارد داروهای مجانی به آنها میدادند.
بعد میگه هر نوع بیماری سالن یا سالن های خاص داشت، بیماران را بایکدیگر مخلوط نمیکردند، یعنی مسئله ویروس واگیر و این ها بعد میگه که پزشکی جراحی و دارو سازی در هر بیمارستان تفکیک میشد و دانشجویان زیر نظر استاد کارهای ابتدایی را انجام میدادند و در مراحل پیشرفته تر کنار استاد می ایستادند و به دست او نگاه میکردند و سخنان او را یاداشت میکردند.
همین وضع دانشجو و پزشک هایی که الان هست.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه اول از بخش سوم دکتر رحیم پور ازغدی.pdf
417.1K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱) از بخش ۳ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
هدایت شده از کانال حکیم خیراندیش/پدر طب سنتی اسلامی کشور
💥کانال مجمع البحرین💥
🌷 مطالب ارزشمند وحکیمانه، تصاویر، کلیپ ها و اعلام برنامه ها وسخنرانی ها و..
🔸حضرت علامه حسن زاده آملی
و
🔸استاد،صمدی آملی(حفظه الله)
💠عضویت درکانال
@magmaulbahrin
نشر دهید